Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tweakers koophulp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte redactie,

Geweldig idee, het Tweakers koophulp!
Afbeeldingslocatie: http://i1049.photobucket.com/albums/s383/H0rtOn89/Koophulp1_zpsf854b9d7.png

Ik ben er van overtuigd dat de koophulp een enorme toegevoegde waarde voor Tweakers kan betekenen. Tweakers wil immers een breder publiek aanspreken, maar zal daarmee ook een publiek moeten bedienen dat minder kennis van consumentenelectronica heeft. Dit is volgens mij ook een publiek dat meer behoefte heeft aan advies. Ik verwacht dat uit het onderzoek van Bolletje naar voren zal komen, dat Tweakers (de community) een vraagbaak voor hun omgeving zijn als het gaat om aankoopadvies. Om namens mijzelf te spreken: als mensen om mij heen een nieuwe telefoon/tablet/computer willen aanschaffen, weten ze mij te vinden voor aankoopadvies.

Uiteraard bestaan er al topics voor aankoopadvies, maar daarvoor moet je een account hebben (drempel) en de community verwacht dat je je eerst onderzoek doet voordat je vraagt om advies.

Daarom vond ik het ook erg leuk om de koophulp van Tweakers te bekijken. Ik denk echter dat het beter uitgevoerd kan worden. Nu wordt vooral uitgelegd hoe de markt in categorieën te verdelen is, met wat (algemene) toelichting. Ik vind die toelichting interessant om te lezen, maar voor veel niet-Tweakers is dit een lawine aan informatie. Om mijn eigen vrouw als voorbeeld te nemen: zij zou direct afhaken.
Aan het einde wordt gelukkig doorverwezen naar de Pricewatch, maar je wordt aardig aan je lot overgelaten. Uiteindelijk heb je niet echt een aankoopadvies.

Als iemand mij om aankoopadvies vraagt, stel ik een aantal vragen en geef ik ze richting. Soms stel ik zelfs een specifiek apparaat voor. Om een tablet als voorbeeld te noemen:
Vraag 1: Wat is je budget?
Vraag 2: Weet je welk besturingssysteem je wilt? Android / iOS / Windows?
Vraag 3: Waar wil je het apparaat voor gebruiken? Consumeren (internetten, filmpjes kijken etc.) of ook echt productief zijn (tekstverwerken etc.)?

Op basis van deze antwoorden pak ik de Pricewatch erbij en vertaal het naar een filter. Meestal is het heel simpel, soms moet ik een beetje doorvragen. Bijvoorbeeld bij vraag 2: als iemand niet weet welk besturingssysteem hij wil, vraag ik of hij een smartphone heeft en of dat besturingssysteem bevalt. Zo ja, ga ik door naar vraag 3. In het zeldzame geval dat iemand het écht niet weet, verwijs ik ze naar de winkel om de verschillende besturingssystemen uit te proberen. Desgewenst doe ik suggesties op basis van mijn eigen ervaringen/voorkeuren.

Dit is een hele andere aanpak dan het huidige aankoopadvies. De toelichting op de verschillende categorieën blijft handig als iemand ergens over twijfelt. Uiteindelijk komt mijn aanpak ook neer op het filteren van de Pricewatch, maar ik loods ze als het ware door het proces. Ik ben er van overtuigd dat dit ook automatisch kan.

Zien jullie hier de toegevoegde waarde in? Hebben jullie andere ideëen / toevoegingen? Uiteraard stel ik mijzelf beschikbaar om hier input voor te leveren, als de behoefte er is :) .

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Je bedoelt dus iets als Windows Matchmaker, maar dan onafhankelijk en een stukje uitgebereider?
(http://www.microsoft.com/...kip=true&WT.mc_id=wir1448)

Lijkt mij een heel goed plan dat past bij het willen aantrekken van een bredere doelgroep. Tweakers heeft alles in huis omdat goed op te zetten en bij zo'n pagina heb je genoeg ruimte om advertenties kwijt te kunnen om er winst mee te draaien. En je kan bij de adviezen weer linken naar de redactie reviews, userrevieuws, pricewatch ed.

Ik stel me dan voor dat je mensen simpele vragen gaat stellen over wat ze willen doen, wat hun voorkeuren zijn en welk budget ze hebben. vervolgens koppel je daar verschillende parameters aan die je invult in de pricewatch filters. Voer alles met meer als 4 sterren uit en je hebt een prachtig automatisch advies. Eigenlijk verbind je dan alle data die tweakers heeft over een product met een paar simpele vragen zodat de leken de juiste info krijgen.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik voorzie zelf vooral bij je derde puntje een probleem. Wat voor filter wil je daarvoor zien? Dat kan bijna alleen maar een filter zijn dat eens per zoveel maanden aangepast moet worden. Een laptop die nu geschikt is als low-budget Photoshop-computer is dat over 2 jaar waarschijnlijk niet meer. Sowieso is het moeilijk om wild verschillende hardware in zo'n categoriën in te delen, waardoor je de mogelijkheid van slecht advies creëert. Voor producten waar honderden euro's in omgaan moet een bedrijf als Tweakers daar op zijn minst voorzichtig mee zijn.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
NMe schreef op woensdag 16 april 2014 @ 14:30:
Ik voorzie zelf vooral bij je derde puntje een probleem.
Je moet ook niet in problemen denken, maar in uitdagingen :). In bepaalde scenario's kan je aanvullende vragen stellen, bijvoorbeeld als iemand aangeeft dat een nieuwe computer Photoshop moet kunnen draaien. Je hebt tenslotte Photoshoppen en Photoshoppen.

Het klopt dat het niet onderhoud vrij zal zijn, er blijven tenslotte ontwikkelingen, zowel aan de hardware als aan de software kant. Zonder toegevoegde waarde ook geen bestaansrecht, lijkt mij. Dus vandaar de vraag of de behoefte er is.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2014 @ 15:02:
[...]

Je moet ook niet in problemen denken, maar in uitdagingen :).
Het zou geen uitdaging zijn die op mijn bordje komt dus ik denk wel in problemen. :+

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:15

Fiber

Beaches are for storming.

Van mij zou die prominente gele koophulp balk wel uitschakelbaar mogen zijn. Ik schrik me altijd een hoedje van dat rotding...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

NMe schreef op woensdag 16 april 2014 @ 14:30:
Ik voorzie zelf vooral bij je derde puntje een probleem. Wat voor filter wil je daarvoor zien? Dat kan bijna alleen maar een filter zijn dat eens per zoveel maanden aangepast moet worden. Een laptop die nu geschikt is als low-budget Photoshop-computer is dat over 2 jaar waarschijnlijk niet meer. Sowieso is het moeilijk om wild verschillende hardware in zo'n categoriën in te delen, waardoor je de mogelijkheid van slecht advies creëert. Voor producten waar honderden euro's in omgaan moet een bedrijf als Tweakers daar op zijn minst voorzichtig mee zijn.
Lijkt me dat je een filter laat aansluiten bij de vragen die normaal in LAA moeten worden beantwoord. Na het invullen van de vragen rolt er niet 1 laptop uit, maar wordt verwezen naar een BBG met daarbij de opmerking dat mensen bij meer vragen naar LAA kunnen gaan.

De vragen:
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
- Internetten
- Internet spelletjes
- YouTube
- Office
- Photoshop
- Videobewerking paar keer per jaar
- Games
- etc.

Professioneel gebruik (bij aanvinken hiervan krijg je een kopje bijvoorbeeld over schermen, sRGB en AdobeRGB waardes):
- Photoshop
- Videobewerking
- etc.

Wat mag je laptop gaan kosten?
- Prijzen instellen die overeenkomen met de budgetten bij BBG.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
- Veel thuisgebruik
- Veel onderweg
- etc.

Hiervoor kan even in LAA worden gekeken wat veel mensen als termen gebruiken om die dan op te nemen in de filter. Zoiets als die MS site is natuurlijk ook lekker flitsend :), maar ik denk dat vinkjes zetten ook prima moet kunnen werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2014 15:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fiber schreef op woensdag 16 april 2014 @ 15:26:
Van mij zou die prominente gele koophulp balk wel uitschakelbaar mogen zijn. Ik schrik me altijd een hoedje van dat rotding...
Het lijkt inderdaad net een foutmelding.. De volgende pagina ziet er wel goed uit, waar de koophulp ook een prominente plek heeft gekregen: http://tweakers.net/categorie/822/tablets/

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:15

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2014 @ 15:52:
[...]

Het lijkt inderdaad net een foutmelding.. De volgende pagina ziet er wel goed uit, waar de koophulp ook een prominente plek heeft gekregen: http://tweakers.net/categorie/822/tablets/
Dat is al een heel stuk beter! :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Topicstarter
NMe schreef op woensdag 16 april 2014 @ 15:17:
[...]

Het zou geen uitdaging zijn die op mijn bordje komt dus ik denk wel in problemen. :+
Bedoel je dat het wel op jouw bordje zou komen?

Verwijderd

Topicstarter
Even een schopje
Pagina: 1