Verwijderd

Topicstarter
Iemand hier een verklaring voor?

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2itho42.jpg

Gaat om dat witte puntje. Zie ik zo af en toe op een foto zo'n zelfde soort "probleem". Niet op alle foto's gelukkig maar zo af en toe. Soms ook nog iets groter dan dit. Volgens mij ook weleens in een andere kleur bijvoorbeeld paars ofzo meen ik mij te herinneren. Ik probeer nog een voorbeeld te zoeken maar kan zo nieteens nog een vinden dus komt opzich bijna nooit voor maar ben wel benieuwd wat het kan zijn.

Iemand hier een logische verklaring voor? Ik kan zelf echt geen verklaring vinden... Het is volgens mij ook niet steeds op dezelfde plek in de foto als dit optreed. Dit is met mijn 5d mkII

Al even gegoogled natuurlijk maar dan kom ik mensen tegen met dode pixels vooral, maar dat is hier niet het geval geloof ik.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zie de zon precies achter haar staan ik gok zo dat het reflectie van het licht in je lens is
maar imnap

[ Voor 38% gewijzigd door Universal Creations op 16-04-2014 00:49 . Reden: tikje ongepast ]

Iperf

Verwijderd

Ik heb dit ook wel eens gehad. Bleek door een goedkoop UV / Pola / ND filter te komen. Volgens mij is het gewoon lens-flare.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:02

mrc4nl

Procrastinatie expert

misschien een reflecterend deeltje ergens in je lens of camera? het lijkt mij te klein en te geconcentreerd voor een normale lens flare.
op f22/f32 schieten zou het makkelijker moeten zijn om stof en vuil waar te nemen.

[ Voor 23% gewijzigd door mrc4nl op 15-04-2014 23:52 ]

ora et labora

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het zit er echtuit als een brandpunt van lens. ik vermoed bijna dat die stip ook echt op haar word gereflecteerd

Iperf

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

fish schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:50:
Het zit er echtuit als een brandpunt van lens. ik vermoed bijna dat die stip ook echt op haar word gereflecteerd
Ik betwijfel het.Zo'n reflectie is toch nooit convergerend?

ora et labora

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:37

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ligt eraan, het front element is vaak een positieve lens en kan dus inderdaad niet comvergerend werken als je het ziet als een bolle spiegel. Echter in een objectief zitten ook negatieve lenzen, dus als daar het licht geconvergeerd wordt en vervolgens teruggekaatst (dont ask me how) dan heeft het het bolle front element wel een convergerende werking mits er vanuit mag gegaan worden dat het frontelement er zo uitziet: () en niet alleen zo ( Eerlijk gezegd ben ik geen objectievenbouwer en baseer dit gewoon op m'n natuurkunde lessen en weet dus ook niet of dit mogelijk zou zijn met de huidige complexe formules en coatings. Theoretisch zou het dus te verklaren zijn, maar praktisch zie ik dit niey gebeuren zoals ik hierboven beschreef. Hoedanook, het is voor mij gewoon een flare die wat geconcentreerd id

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, hoop reacties :) Maar ik ben toch nog niet overtuigd over een mogelijke oorzaak,
fish schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:41:
Ik zie de zon precies achter haar staan ik gok zo dat het reflectie van het licht in je lens is
maar imnap
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:41:
Ik heb dit ook wel eens gehad. Bleek door een goedkoop UV / Pola / ND filter te komen. Volgens mij is het gewoon lens-flare.
fish schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:50:
Ik gebruik een zonnekap had geen licht dat rechtstreeks op mijn lens kwam dus een lens flare of reflectie is denk ik geen sprake van. Ik heb ook geen filter op mijn lens trouwens. Het is trouwens met de 85mm 1.8 gemaakt deze foto (op f2.8)
mrc4nl schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:47:
misschien een reflecterend deeltje ergens in je lens of camera? het lijkt mij te klein en te geconcentreerd voor een normale lens flare.
op f22/f32 schieten zou het makkelijker moeten zijn om stof en vuil waar te nemen.
Dit wil ik nog wel even gaan proberen vanavond. Zitten wel wat kleie stofjes in de lens als ik zo kijk, maar niet echt vreemde dingen te zien.

Verwijderd

Ieder oppervlak van een lens element heeft een kleine reflectie aan het oppervlak. Bij fotografie lenzen vermoedelijk in de orde grootte van een half procent. Een negatieve lens in het objectief kun je dus zien als een negatieve spiegel met een intensitiet van een half procent. Dat zou genoeg kunnen zijn om het zonlicht te weerkaatsen en enigzins te focusseren.

Ben het zelf nog nooit tegengekomen... Aangezien hypz het er over heeft dat hij het vaker ziet, zou ik toch meer aan iets in de lens zelf denken. Zou interessant zijn om andere foto's te zien waar het optreedt.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2014 10:29 ]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-01 18:05

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het gebruik van een lenskap is geen garantie tegen lens flares. Zeker niet als je een full frame lens gebruikt op een crop body.

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/lens-flare.htm

Maar ik moet zeggen dat deze 'lens flare' wel erg klein en gefocussed is en dat er verder ook geen andere lens flares zijn. Misschien is het een stofje in de lens of op het voorste lens element?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-11-2025
Zonlicht weerkaatst op een stofje.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-01 10:19
Is het alleen met die lens, of ook met andere lenzen? En is het alleen met veel / direct licht, of ook in donkere omstandigheden?

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het niet zeker of het alleen met deze lens is. Ik ga vanavond even op zoek naar andere foto's met een zelfde soort verschijnsel dan zal ik dat hier even posten. Dacht dat iemand wel direct een logische verklaring kon voorschotelen maar het is nog niet zo heel makkelijk te verklaren blijkbaar :) Vorige week had ik een bruiloft gefotografeerd daar zat ook 1 foto bij volgens mij daar was het een donker paarse vlek en ietsje groter dan deze, ik hoop dat ik die kan vinden dan laat ik het zien.

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-11-2025
Mijn reactie was serieus. Ik denk echt dat het gewoon een stofje is waar zonlicht op weerkaatst waardoor het er als een vlek uit komt te zien op je foto.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:09
Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:07:
Ik weet het niet zeker of het alleen met deze lens is. Ik ga vanavond even op zoek naar andere foto's met een zelfde soort verschijnsel dan zal ik dat hier even posten. Dacht dat iemand wel direct een logische verklaring kon voorschotelen maar het is nog niet zo heel makkelijk te verklaren blijkbaar :) Vorige week had ik een bruiloft gefotografeerd daar zat ook 1 foto bij volgens mij daar was het een donker paarse vlek en ietsje groter dan deze, ik hoop dat ik die kan vinden dan laat ik het zien.
Als je het probleem weet te reproduceren zijn we al een heel eind verder. Het is in ieder geval niet iets wat ik ooit heb gezien. Ik vermoed dat het iets met de lens te maken heeft, maar het zou ook iets reflecterend in de body kunnen zijn.
Zorg er in ieder geval voor dat zowel de body als lens stofvrij zijn. Dan is dat in ieder geval uitgesloten. Je hebt verder ook geen putje of kras op je lens zitten? Ik kan mij voorstellen dat zoiets bij sommige focusafstanden te zien is.

Iets verder gezocht denk ik aan een diafragma wat niet in orde is, maar gezien zelfs 30jaar oude lenzen nog steeds een goed werkend diafragma hebben, acht ik die kans zeer klein. Desalniettemin zou je dat kunnen onderzoeken door het diafragma dmv de dof preview knop te knijpen en een lichtje door het oculair even kunnen onderzoeken.

Ps, ik vind het inderdaad te groot voor dode pixels, ook zou dat niet verklaren waarom de lokatie van de spot veranderd.

[ Voor 17% gewijzigd door analogworm op 16-04-2014 12:33 ]

• Pablo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-01 12:00

Pablo

Rito pls

Afbeeldingslocatie: http://global3.memecdn.com/will-smith-aliens_o_400600.jpg

For certain ye have to be lost to find somethin that can't be found.

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:34
Check eens of je de vlekjes ook ziet als je live view gebruikt.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-01 16:27

afterburn

No more...

Ik gok op lens flare, maar gelukkig is er een programma zo'n puntje heel goed kan wegwerken. :)

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ongepaste reply, dit is niet de huiskamer

[ Voor 84% gewijzigd door Universal Creations op 16-04-2014 18:00 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

Verwijderd

Topicstarter
Zoals beloofd hier nog een, maar hier is het een paarse vlek:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/33uahds.jpg

Aan de rechterkant van de auto bij de zijspiegel :? (paars in dit geval) Hier was geen sprake van direct zonlicht o.i.d. was een bewolkte dag.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2llk8xw.jpg

Deze foto is met dezelfde lens trouwens.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2014 20:07 ]

Verwijderd

Verkeersbord?

Verwijderd

Lijkt me wel:
Afbeeldingslocatie: http://theorie.tv/assets/images/verkeersborden/large/E1-Parkeerverbod.png

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of de kentekenplaat ?

Iperf

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Dat hierboven lijkt me inderdaad een verkeersbord. Punt is wel dat het hier als "bokeh" beschreven zou kunnen worden, terwijl het in de eerste foto echt overduidelijk een vlek is die er niet hoort. Mijn eerste gedachte zou ook een stofdeeltje zijn dat in de lens zit en belicht wordt (daar is geen direct invallend zonlicht voor nodig).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-11-2025

BUR

...aan het typen

Stofdeeltje is ook mijn idee!!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:37

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Vliegen die bij jou? :X

Heb je nog meer foto's? Want deze vind ik niet echt zo duidelijk als je eerste foto, want het kan zoals ze hier boven me zeiden wel een verkeersbord zijn. Toch is het wel heel fel, net alsof iemand in die straat verderop met een bouwlamp dat bord staat te belichten 8)7

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Kwestie van vibrance opschroeven (al ziet de foto er hierboven niet uit alsof dat gedaan is), of selectief de blauwe saturatie omhoog gooien.

Die verkeersborden worden overigens juist zo gemaakt dat ze fel kleuren en opvallen hè :P Dat is nou net het hele idee achter die dingen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Verwijderd

Topicstarter
Lol laat maar dat 2e voorbeeld dat blijkt inderdaad een verkeersbord zie ik nu op een andere foto waar die scherper op staat haha :) voel me dom nu :p

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

the mystery continues....

ora et labora

Verwijderd

Topicstarter
Lol laat maar dat 2e voorbeeld dat blijkt inderdaad een verkeersbord zie ik nu op een andere foto waar die scherper op staat haha :) voel me dom nu :p

Maar 1e blijft nog wel natuurlijk vreemd Ik kan me ook niet helemaal voorstellen dat het door een stofje zo zou reflecteren dat het echt puur wit overbelicht stukje is

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

stofje mischien niet maar een metaalspaan of glitter dingetje wel.
tot de oorzaak gevonden is:harder proberen om het probleem te reproduceren,

ora et labora

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-01 10:39

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

het is hier niet de huiskamer

[ Voor 77% gewijzigd door Moby op 16-04-2014 21:41 ]

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-01 11:18
Het valt me eigenlijk op dat nog niemand dit heeft gezegd.

Verwijderd

Topicstarter
`Het lijkt er wel verdacht veel op inderdaad, Aplhyraz : http://commons.wikimedia...._chromatic_aberration.jpg :D

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-12-2025

Arm1n

Zeven over half twee

Maar dat komt volgens mij alleen voor als je flitst, wat me bij jou niet het geval lijkt.

Ik zou zeggen probeer het te reproduceren en kijk of je het ook in je zoeker en liveview kan zien.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Pagina: 1