• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-01 07:17
Nu is het dus zo ver: ik ben m'n AC Ryan HD2 echt helemaal beu! Het zat er eigenlijk al aan te komen, maar ik ben nu overtuigd, en ik wil een HTPC.

Het is vrij simpel: het gaat puur oom media afspelen, en niets meer. Films, audio en afbeeldingen (alle extra's zijn mooi meegenomen).

Ik ben van plan om Media Portal te gaan draaien, en ik wil de volgende setup kopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,-€ 49,-
1ASRock B85M Pro4€ 52,90€ 52,90
1Silverstone Milo ML04€ 66,94€ 66,94
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,-€ 60,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,74

Hebben jullie wellicht nog advies?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Als het puur om het afspelen van films gaat, (en ik neem aan streaming), dan zie ik niet echt een 120GB SSD erin eigenlijk. Met 60GB heb je al zat, maar het kan waarschijnlijk zelfs met nog minder af.
De G3220 is een aardige keuze, maar waarom kies je hiervoor? Als transcoding nodig is (ivm de keuze voor plex) lijkt het me handiger om voor een krachtigere CPU te kiezen. Als dat niet nodig is, dan zou ik ten eerste al niet voor Plex kiezen, maar is XBMC prima, én zou je denk ik meer plezier aan grafische kracht (dus APU) beleven, dan aan CPU-kracht.
Hetzelfde geldt voor het geheugen. Puur voor playback van content is 4GB zat, maar wil je meer doen, dan zou 8GB eventueel nuttig kunnen zijn.

iRacing Profiel

• EricNL
kroegtijger schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 17:09:
Als het puur om het afspelen van films gaat, (en ik neem aan streaming), dan zie ik niet echt een 120GB SSD erin eigenlijk. Met 60GB heb je al zat, maar het kan waarschijnlijk zelfs met nog minder af.
De G3220 is een aardige keuze, maar waarom kies je hiervoor? Als transcoding nodig is (ivm de keuze voor plex) lijkt het me handiger om voor een krachtigere CPU te kiezen. Als dat niet nodig is, dan zou ik ten eerste al niet voor Plex kiezen, maar is XBMC prima, én zou je denk ik meer plezier aan grafische kracht (dus APU) beleven, dan aan CPU-kracht.
Hetzelfde geldt voor het geheugen. Puur voor playback van content is 4GB zat, maar wil je meer doen, dan zou 8GB eventueel nuttig kunnen zijn.
Welke CPU zou je aanraden dan? En welk geheugen? Ik wil het natuurlijk niet te duur maken.

• kroegtijger
Je zou een AMD A6 kunnen nemen met 4GB DDR3-1600. De A6 is iets duurder, maar je bespaart weer wat op je geheugen. 't zou een tientje hoger of lager uit kunnen vallen, maar grote verschillen zitten er niet in. Een knap FM2+ moederbordje erbij en eventueel een aftermarket CPU-cooler (maar kan later ook nog eens mocht je m wat stiller willen maken) en je hebt een prima systeempje voor HTPC-doeleinden.

iRacing Profiel

• EricNL
Top, bedankt. Ik heb hem wat aangepast. Is dit wat?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 50,-€ 50,-
1ASRock FM2A78M-ITX+€ 69,74€ 69,74
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 41,25€ 41,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,93

Één ding snap ik echter niet van de behuizing. Er staat: Behuizing bay intern 2.5", 2x 2.5" en/of 3.5". Wat houd het nou precies in. Ik wil de SSD er natuurlijk in, maar ik heb ook nog een 3,5" 2 TB schijf liggen... Past dat?
Nu nog een IR Dongle en een Afstandsbediening. Of zijn er vette oplossingen met een App voor iPad o.i.d.?

[ Voor 4% gewijzigd door EricNL op 16-04-2014 10:03 ]

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Voor XBMC zijn er apps en is er een CEC (AB van TV) oplossing.
Verder zou ik omwille van het geluid er geen 3,5 inch schijf inzetten; die ga je horen.

Hier al eens aan gedacht?

Koop een Synology 213J, stop daar je schijf in en zet die in de meterkast o.i.d..
Vervolgens koop je een Raspberry Pi en daar draai je XBMC op.

#ProductPrijsSubtotaal
1Raspberry Pi model B (512MB)€ 32,85€ 32,85
1ICIDU Secure Digital Ultra 4GB€ 6,99€ 6,99
1Synology DiskStation DS213j€ 159,05€ 159,05
Importeer productenTotaal€ 198,89

Zelf nog even een HDMI kabel en voeding voor je Pi regelen en dan lekker klooien :)

Te koop....

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:36
Is een Intel Next unit of Computing geen optie? Lekker klein, rap genoeg voor films (en een stuk meer).

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:16
albino71 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:16:
Verder zou ik omwille van het geluid er geen 3,5 inch schijf inzetten; die ga je horen.

Koop een Synology 213J, stop daar je schijf in en zet die in de meterkast o.i.d..

#ProductPrijsSubtotaal

Zelf nog even een HDMI kabel en voeding voor je Pi regelen en dan lekker klooien :)
Een Raspberry Pi is verschrikkelijk leuk speelgoed, maar voldoet niet echt aan de wensen als je nu een echt goede HTPC wilt halen waar je voorlopig mee vooruit kan. Daarvoor is een RPi eigenlijk toch net iet s te langzaam.

Een NAS is wel echt ideaal in combinatie met een HTPC! Maar mogelijk heb je die al momenteel?

• EricNL
albino71 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:16:

#ProductPrijsSubtotaal

Heb ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. In m'n meterkast wordt redelijk krap, maar ik heb een TV-meubel met genoeg ruimte (wel achter een kastdeurtje).

Het punt is meer: ik heb liever geen apparaat wat dedicated aanstaat t.b.v. storage. Nu kopieer ik zelf ook een hoop media in één keer naar de 2TB schijf in m'n AC Ryan, en dan kan ik er weer een tijdje mee vooruit.

Wat doet/is zo'n Raspberry Pi nou precies dan?

Ik wil nog wel een NAS, maar dat heeft nu niet direct m'n prioriteit.

Als laatste: XBMC of Media Portal? Een collega van mij zweert bij Media Portal. Ik ben zelf een beetje gaan spelen, en ik vind het echt fantastisch. Ik heb Moving Pictures en MP TV Series er op staan, en vrijwel alles gaat automatisch. Samen met de Black Glass Nova HD ziet het er super uit. Overal mooi covertje en textje bij, echt super. Één ding is zeker: in vergelijking met m'n AC Ryan gaat dit echt een gigantisch verschil worden, dat weet ik nu al zeker.

[ Voor 9% gewijzigd door EricNL op 16-04-2014 10:26 ]

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:58
Ultra klein PC-tje

Afbeeldingslocatie: http://raspi.vandenhoff.info/sites/default/files/plaatjes/raspi.jpg

info

Stay safe

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Stroomverbruik van een Synology is vol aan zo'n 18 á 20 watt. Gaan de schijven in slaapstand, dan wordt het stroomverbruik maar zo'n 3 watt.

http://www.synology.com/nl-nl/products/spec/DS213j

Dat valt dus reuze mee.

In tegenstelling tot wat FabianNL zegt, voldoet de Pi zeker wel als XBMC device. Steeds meer, omdat de distro's steeds beter worden.

Voor de kosten hoef je het niet te laten en de NAS heb je lang en veel plezier van.

just my 2 cents...

edit: Je kan ook nog kijken naar een NUC, als je de Pi te licht vindt.

[ Voor 7% gewijzigd door albino71 op 16-04-2014 11:17 ]

Te koop....

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:36
EricNL schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:22:
[...]

Heb ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. In m'n meterkast wordt redelijk krap, maar ik heb een TV-meubel met genoeg ruimte (wel achter een kastdeurtje).

Het punt is meer: ik heb liever geen apparaat wat dedicated aanstaat t.b.v. storage. Nu kopieer ik zelf ook een hoop media in één keer naar de 2TB schijf in m'n AC Ryan, en dan kan ik er weer een tijdje mee vooruit.

Als laatste: XBMC of Media Portal? Een collega van mij zweert bij Media Portal. Ik ben zelf een beetje gaan spelen, en ik vind het echt fantastisch. Ik heb Moving Pictures en MP TV Series er op staan, en vrijwel alles gaat automatisch. Samen met de Black Glass Nova HD ziet het er super uit. Overal mooi covertje en textje bij, echt super. Één ding is zeker: in vergelijking met m'n AC Ryan gaat dit echt een gigantisch verschil worden, dat weet ik nu al zeker.
Of Plex? :)

• kroegtijger
EricNL schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:22:
[...]

Zolang er koeling mogelijk is, is het geen probleem. Wel kan je dan wat last van geluidsproductie hebben, maar mogelijk dat je een andere creatieve locatie kan bedenken?
Het verbruik van een NAS is relatief laag, zeker op het moment dat je de storage niet aanspreekt. Voordeel is dat je data en enkele services zoals database, maar ook media-content, en services als MySQL, SickBeard, SABNZBD etc 24/7 beschikbaar voor je zijn en ook automatisch de gewenste taken kunnen afhandelen (lees: downloaden van content zodra het beschikbaar komt 8) ). Daarnaast scheelt het weer een bewegend onderdeel in je HTPC, en dus wordt deze weer iets stiller. Met name als er meer dan 1 locatie is waar je de content vandaan wilt kunnen kijken (dus naast de HTPC bijvoorbeeld op een Pi in de slaapkamer, op je tablet of laptop), dan is dat ook geen probleem, en kun je zelfs met gebruik van de MySQL database-functionaliteit je afspelende media op locatie A stoppen, en locatie B verder kijken waar je bent gebleven. Dit is wel een heel prettige functionaliteit die ik extreem veel gebruik.
De RPi is een soort van mini-computer die prima te "misbruiken" bleek als mediaplayer. Er zijn diverse kant-en-klare software-oplossingen voor die van de Pi een mediacenter maken, op basis van XBMC. Qua functionaliteit wordt zo’n 90% gewoon prima ondersteund, maar qua performance merk je wel dat het iets achter blijft in vergelijking met een volledige HTPC. Ik zie ze zelf als ideale goedkope oplossing voor additionele TV’s, zoals in de slaapkamer / logeerkamer. De Pi ondersteund native al CEC, dus op de meeste moderne TV’s kan je het ding direct met de remote van je TV ook bedienen. (voor HTPC’s heeft PulseEight daar een CEC-adapter voor beschikbaar, aangezien videokaarten van PC’s dit normaal gesproken niet ondersteunen).
Als dat de toekomst-visie is zou ik nu al kiezen voor hardware waar je daarmee ook op voorbereid bent. Een kleine SSD in de HTPC (of bij gebruik van OpenElec kan een USB3-stick al voldoende zijn), aangevuld met een HDD voor de content, waarbij je de HDD later over kan zetten naar de NAS.
Zowel XMBC als MediaPortal zijn prima toepassingen, maar door het platform-onafhankelijk (python gebaseerd) zijn van XBMC lijkt dit over het algemeen wel de betere keuze. Hierdoor kun je XBMC niet alleen op een windows-omgeving draaien, maar ook prima op Linux (wat o.a. ook op de Raspberry Pi draait), Android, en zelfs voor devices als de Apple TV zijn oplossingen aanwezig. Al die platformen kunnen weer dezelfde database gebruiken, waardoor alle content vanaf elke plek benaderbaar is. Zeker sinds dat er vanaf XBMC Frodo (v12) ook al native client-ondersteuning in is opgenomen voor PVR (TV kijken via een tuner in de PC) wordt de noodzaak voor applicaties als MediaPortal steeds kleiner. Wel is de TV Server van MediaPortal weer een prima back-end voor XBMC in een Windows-omgeving, maar je kan ook gebruik maken van bijvoorbeeld TV Headend voor een Linux-omgeving.
Daarnaast kent XBMC, net als MediaPortal ook allemaal skins en add-ons, waardoor je het kan customizen zoals je zelf wilt. Diverse add-ons die beschikbaar zijn voor XBMC maken dit over het algemeen toch het meest gewilde media-center van het moment. Toevoegingen als XBMC Online TV (het vroegere XOT.Uzg, wat kort door de bocht alle mogelijke vormen van uitzending gemist aanbied) is een heel veel gebruikte toevoeging, maar ook het automatisch laten toevoegen van ondertiteling (daar waar mogelijk uiteraard), YouTube en zeer veel andere streaming video-diensten is erg veel gebruikt.
Op het moment is de stable versie 12 (Frodo) prima, maar het aankomende versie 13 (Gotham) ziet er nog veel aantrekkelijker uit voor wat betreft ondersteuning van subs e.d, en ook de performance lijkt nog een stuk te zijn toegenomen. Je kan natuurlijk altijd even alle2 uitproberen en zien wat je bevalt, maar als je van plan bent een RPi aan je netwerk toe te voegen, dan kan ik je toch wel zeer sterk XBMC adviseren als standaard platform.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Plex voegt toch niet zo gek veel toe als je niet gaat transcoden naar mijn mening. Er zijn niet echt functionaliteiten te vinden binnen plex die ik mis in XBMC en niet op een of andere manier alsnog gewoon kan bereiken.

iRacing Profiel

• EricNL
Wow, geweldige uitleg! Ontzettend bedankt. Ik ga mijn wens dan nu even simpel maken:
- Ik wil van m'n AC Ryan af en wil dus "iets" wat XBMC of MediaPortal kan draaien
- In m'n AC Ryan zit een 2 TB schijf waar media op staat. Deze schijf is natuurlijk te "hergebruiken"
- De prioriteit ligt in de woonkamer. Hier zal het meeste film en serie gekeken worden. In de slaapkamer ook.

Ik zit me nu dus af te vragen wat het verstandigst is:
1. Een HTPC bouwen? Kost minimaal €300 en dan heb ik 1 TV "voorzien" (toch)?
2. Een NAS kopen + Raspberry Pi. Werkt dat wel goed? Want ik wil af en toe ook een BluRay 3D film kijken, en Rasberry Pi betekend streamen, toch? Als ik het goed begrijp is dit wel weer makkelijk omdat je gewoon meerdere Pi's kunt kopen. Maar hoe bedien ik m'n MediaPortal dan?

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-01 07:32
HTPC zonder storage met een NAS kan natuurlijk ook ;)

• EricNL
Joster schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:43:
HTPC zonder storage met een NAS kan natuurlijk ook ;)
Ja maar dat wordt wel erg prijzig.
- HTPC á minimaal €300
- NAS á minimaal €150
- Schijf (heb gelukkig al 1x 2TB)

En dan heb dus 1 HTPC...

• Joster
En dan een (paar) keer de RPI en je bent klaar :)

• EricNL
Ik raak het kwijt denk ik. Zou het volgende kunnen?

1. Raspberry Pi (met XBMC) in de woonkamer
2. Raspberry Pi (met XBMC) in de slaapkamer
3. NAS ergens in het huis
4. Genieten van XBMC?

Het belangrijkste vind ik dat het allemaal snel en soepel werkt. Ik wil een snelle, goedwerkende interface van de media speler (XBMC in dit geval). De media moet ook zonder gezeik en gezeur afspelen. Van DivX tot BD50 3D.

Als dit dus mogelijk is: waarom bouwen mensen dan HTPC's van in de honderden euro's?

[ Voor 9% gewijzigd door EricNL op 16-04-2014 11:52 ]

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Pi kopen en eerst proberen of het wat is (ik denk 't wel, maar goed...)

Bevalt dat, dan ga je verder met uitbreiden.

Bevalt het niet, dan voor een andere setup kiezen.

@Kroegtijger: Je zegt achteraf je schijf met content in je NAS zetten, maar dat is niet eenvoudig. Je moet toch met een lege schijf beginnen met een NAS.

[ Voor 30% gewijzigd door albino71 op 16-04-2014 11:55 ]

Te koop....

• Joster
EricNL schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:51:

4. Genieten van XBMC?

Het belangrijkste vind ik dat het allemaal snel en soepel werkt. Ik wil een snelle, goedwerkende interface van de media speler (XBMC in dit geval). De media moet ook zonder gezeik en gezeur afspelen. Van DivX tot BD50 3D.

Als dit dus mogelijk is: waarom bouwen mensen dan HTPC's van in de honderden euro's?
Ik doelde op: HTPC (voor high-end) gebruik in de woonkamer, RPI in slaapkamer(s) en een NAS voor je content.

Geld is in deze ook wel een stukje kwaliteit. Je kan van een RPI (of willekeurige andere cheap-ass mediaspeler met XBMC mogelijkheden) niet verwachten dat die hetzelfde kan als een NUC / HTPC.

• kroegtijger
EricNL schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:41:
[...]

Wow, geweldige uitleg! Ontzettend bedankt. Ik ga mijn wens dan nu even simpel maken:
- Ik wil van m'n AC Ryan af en wil dus "iets" wat XBMC of MediaPortal kan draaien
- In m'n AC Ryan zit een 2 TB schijf waar media op staat. Deze schijf is natuurlijk te "hergebruiken"
- De prioriteit ligt in de woonkamer. Hier zal het meeste film en serie gekeken worden. In de slaapkamer ook.

Ik zit me nu dus af te vragen wat het verstandigst is:
1. Een HTPC bouwen? Kost minimaal €300 en dan heb ik 1 TV "voorzien" (toch)?
2. Een NAS kopen + Raspberry Pi. Werkt dat wel goed? Want ik wil af en toe ook een BluRay 3D film kijken, en Rasberry Pi betekend streamen, toch? Als ik het goed begrijp is dit wel weer makkelijk omdat je gewoon meerdere Pi's kunt kopen. Maar hoe bedien ik m'n MediaPortal dan?
Ik zou zelf kiezen voor in eerste instantie een HTPC te bouwen, en deze dus met het oog op latere uitbreiding van je netwerk in te richten. Om her-installatie te voorkomen kun je eventueel meteen al een SSD opnemen in je build, maar als het budget het nu even niet toelaat kan dat later altijd nog. Houdt dan wel in dat je de HTPC op termijn nog eens een compleet nieuwe installatie moet geven (ik ben geen fan van het overzetten van een configuratie van de ene naar de andere storage in dergelijke situaties, maar ook dat zou niet onmogelijk zijn uiteraard). Deze kun je al helemaal inrichten, eventueel zelfs met een MySQL database erbij en alles ingericht hoe je het wilt hebben. Zorg dan wel dat, ondanks dat je op dezelfde PC de XBMC hebt draaien, je de locaties van je content al direct via UNC-path aanwijst, en niet via lokale verwijzingen (dus niet verwijzen naar D:\Media\ of iets dergelijks, maar de folder "Media" op de d-schijf sharen op het netwerk, uiteraard ook netjes de rechten zetten die nodig zijn, en via \\%computername%\Media de locatie benaderen). Zodoende kan je dan bij uitbreiding direct verwijzen naar dezelfde locatie en werkt het ook vanaf een remote systeem.

Logische stap is dan om een Pi erbij op te nemen, die je laat verwijzen naar de database op de HTPC,e n ook de storage op de HTPC (daarom dus de verwijzingen naar UNC-paden; dan zou dit redelijk probleemloos moeten werken). Hou er wel rekening mee dat de Pi niet in staat is om BluRay 3D weer te geven. Ook zou het kunnen dat je voor sommige content aparte codecs nog moet toevoegen. Deze kun je online aanschaffen en zijn gekoppeld aan het serienummer van de processor van je Pi (dus niet onderling uitwisselbaar). Het goede nieuws is dat deze 2 licenties je eenmalig zo'n 3 euro kosten, dus echt de kop zal het je niet kosten.
Volgens mij is het niet mogelijk om MediaPortal op de Pi te gebruiken. XBMC is geen probleem. MediaPortal is namelijk voor zover ik weet niet platform-onafhankelijk, en uitsluitend op Windows te gebruiken. Daarmee zou je dus (als je kiest voor MediaPortal op de HTPC) weer met 2 verschillende mediacenters moeten gaan werken. Dit komt over het algemeen de WAF niet echt ten goede en dat is meestal toch geen onbelangrijk puntje ;) Ook zullen bepaalde functionaliteiten, zoals het op de HTPC kijken van een film, deze halverwege stoppen, en op de Pi in de slaapkamer verder kijken, niet mogelijk zijn. Kies je dus voor een oplossing die op meerdere platformen (wat hier het geval lijkt) moet gaan functioneren, dan is XBMC zeer waarschijnlijk de beste keuze.

Om vervolgens je HTPC niet aan te hoeven hebben staan als je op de Pi wilt gaan kijken, of wat wilt downloaden, is de NAS een uitkomst. Met een relatief laag stroomverbruik en 24/7 beschikbaarheid zou je hiermee dus een volledig functionerende omgeving kunnen krijgen die op basis van 24/7 standby staan slechts een paar watt zal verstoken, terwijl je bij een HTPC bij dergelijke functionaliteiten al gauw het dubbele tot driedubbele zal verstoken. Op basis daarvan zal een NAS zich dus uiteindelijk nog terug gaan verdienen ook (1 watt 24/7 kost je ongeveer 2,- per jaar. Bij besparing van 25Watt heb je dus in 2 jaar je aanschaf-prijs van de NAS terug verdient)

iRacing Profiel

• kroegtijger
EricNL schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:51:

4. Genieten van XBMC?

Ja, dat kan, maar de Pi is beperkt, en loopt niet zo vloeiend door de menu's als dat een HTPC dat doet. Ook kan een Pi niet alle content weergeven. BlueRay 3D en de HD Audio formaten (DTS HD en DD HD) kan je bijvoorbeeld vergeten, en volgens mij is DTS ook niet niet echt een feest. Daarom is het vaak prima voor in de slaapkamer (immers, hoeveel haast heb je om door menu's te bladeren? Je ligt in bed.. Duurt 't iets langer, dan is het toch ook geen ramp lijkt me).

iRacing Profiel

• kroegtijger
albino71 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:53:
Pi kopen en eerst proberen of het wat is (ik denk 't wel, maar goed...)

Bevalt dat, dan ga je verder met uitbreiden.

Bevalt het niet, dan voor een andere setup kiezen.

@Kroegtijger: Je zegt achteraf je schijf met content in je NAS zetten, maar dat is niet eenvoudig. Je moet toch met een lege schijf beginnen met een NAS.
Niets is onmogelijk in dat opzicht, en zonder specs van de NAS is het niet zomaar gezegd dat je de disk helemaal leeg moet trekken voordat deze in de NAS kan. Er zijn genoeg mogelijkheden waarbij dit helemaal niet nodig is, en je de disk zonder leeg te halen kan toepassen.

iRacing Profiel

• EricNL
@Kroegtijger,

Wederom ontzettend bedankt! Het is me nu helemaal duidelijk, en ik ben ook overtuigd om te "beginnen" met een HTPC. De Raspberry Pi klinkt als een leuk speelgoedje, maar geen DTS of Bluray betekend voor mij al een nee.

Dit gaat m'n HTPC denk ik worden:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,93

Iemand nog suggestie's voor een IR module en afstandsbediening, of heb je voor je IR module niet veel verschil in kwaliteit?

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@Kroegtijger: Pi al weer eens gecheckt onlangs? Gaat inmiddels net zo snel door de menu's als mijn htpc.
Je verhaal over de schijf overplaatsen...tja, er zijn wellicht manieren, maar echt handig is het natuurlijk niet.

@EricNL: Dit kan nog wel een leuk topic zijn om je in te lezen.
Mediaplayers, hoe ik het zie

Succes in ieder geval! :)

Te koop....

• kroegtijger
albino71 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:05:
@Kroegtijger: Pi al weer eens gecheckt onlangs? Gaat inmiddels net zo snel door de menu's als mijn htpc.
Je verhaal over de schijf overplaatsen...tja, er zijn wellicht manieren, maar echt handig is het natuurlijk niet.
Het is met de laatste Beta van OpenElec (Gotham) al weer een stuk verbeterd inderdaad, maar echt vloeiend zoals op de HTPC is het toch echt nog niet. Zeker als ik een grote library benader (mijn speelfilms-collectie is 500+ inmiddels) dan duurt het echt even voordat de database compleet is geladen. Ook het weergeven van fan-art, poster-art etc verloopt allemaal wat trager (maar wel weer aanzienlijk sneller als voorheen). Dit is 100% zeker aan de performance van de Pi te wijten, aangezien ik dit op meerdere Pi's, op meerdere locaties heb, terwijl de HTPC en de laptops zonder enig probleem de library's wel snel weergeven.
Voor 99% van de tijd is het zeker acceptabel te noemen. Zeker in de slaapkamer heb ik er gene bezwaar tegen, maar voor in de huiskamer irriteert het me dusdanig dat ik daar nog steeds op de HTPC blijf werken. Daarnaast gebeurt het helaas toch nog wel eens dat er een add-on niet op de Pi wil functioneren, en ook daar kan ik op de slaapkamer prima mee leven, maar irriteert dat in de huiskamer. Genoeg motivatie voor mij dus om daar een echte HTPC neer te zetten.
@EricNL: Dit kan nog wel een leuk topic zijn om je in te lezen.
Mediaplayers, hoe ik het zie

Succes in ieder geval! :)

iRacing Profiel

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ok, ik test niet met zo'n grote lib, dus dat kan ik me voorstellen.

[ Voor 38% gewijzigd door albino71 op 16-04-2014 13:23 ]

Te koop....

• kroegtijger
EricNL schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:28:
@Kroegtijger,

Wederom ontzettend bedankt! Het is me nu helemaal duidelijk, en ik ben ook overtuigd om te "beginnen" met een HTPC. De Raspberry Pi klinkt als een leuk speelgoedje, maar geen DTS of Bluray betekend voor mij al een nee.

Dit gaat m'n HTPC denk ik worden:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,93

Iemand nog suggestie's voor een IR module en afstandsbediening, of heb je voor je IR module niet veel verschil in kwaliteit?
Wat betreft bediening is het volledig afhankelijk van waar je de HTPC aan koppelt, en wat je wensen qua functionaliteit zijn.
Heel kort door de bocht zijn er 3 mogelijkheden:
- IR met of zonder aanvullende hardware voor powerswitch
- CEC
- Tablet / Smartphone met App

De enige oplossing die op dit moment 100% zeker, zonder afhankelijkheden je HTPC kan aanzetten is. IR met aanvullende hardware voor de powerswitch, maar dit is dan ook meteen meestal de duurste oplossing en niet altijd de meest praktische. Zo heeft iMon / SoundGraph hier een aantal producten voor, zoals de iMon VFD en iMon UltraBay. Hierop kan je de powerswitch van je case aansluiten, en deze daar vandaan weer op het moederbord aansluiten. Door een adapter-kabel van de voeding te gebruiken kan je, ook als de PC helemaal uit staat, de machine toch nog aan zetten. Voor deze oplossing ben je snel al 60,- of meer kwijt, maar krijg je er wel ook een knappe remote bij, en (afhankelijk van de versie) een knap display. Hiervoor ben je dan wel weer 1 of meerdere drive-bays kwijt. Er zijn een (groot) aantal cases met OEM-hardware hiervoor bij onder andere Zalman, SilverStone etc. Ook deze cases zijn vaak wel prijzig (vaak 150,- of hoger) maar besparen je de drive-bay, en het oogt weer wat fraaier. Uiteraard is een Logitech Harmony of vergelijkbare remote hiervoor netjes te programmeren mocht je dat willen. Goedkopere oplossingen zijn uiteraard ook voor handen, maar ondersteunen dan meestal het aan zetten weer niet, waardoor CEC dan een logischere keuze vormt. Beschik je al over een (universele) remote, dan kan je met een IR-receiver af wat je slechts een paar euro hoeft te kosten dan.Het nadeel van deze manier van werken is de prijs, een additionele remote (eventueel dus met harmony te verhelpen) en de noodzaak van een line-of-sight (IR gerelateerd).

CEC (Consumer Electronics Control) is een methode om via HDMI devices te bedienen. Dit maakt het dus mogelijk om met de remote van je TV of Receiver je BluRay Speler, Settop-box, maar ook dus de HTPC of Raspberry Pi te bedienen. 1 remote voor al je devices dus. Een heel duidelijke uitleg van CEC vind je hier: http://www.avblog.nl/wat-is-hdmi-cec/
Voornaamste nadeel van CEC is dat het niet mogelijk is hiermee je HTPC aan te zetten, aangezien de beschikbare CEC-adapter gebruik maakt van USB om de sturing van je HTPC te realiseren. Wake-on-USB vanuit S5-toestand (volledig uit staan je PC) is op bijna geen enkel moederbord mogelijk, waardoor dit dus niet zal functioneren. Wel kan je gebruik maken hiervan om de machine uit standby te laten komen, en ook afsluiten is geen probleem. Ook wil CEC niet altijd met alle merken onderling met elkaar functioneren, maar meer info hierover vind je in het artikel waar ik eerder naar verwees.
Voordeel van CEC is dat je dus maar 1 remote nodig hebt voor alle apparaten (werkt erg mee in de WAF), en dat er geen line-of-sight nodig is. Ook als de HTPC achter een deurtje in een kast staat, functioneert het netjes omdat het signaal vanaf de TV of Receiver via HDMI naar de HTPC gaat. De CEC-adapter is voor zover ik weet alleen bij PulseEight verkrijgbaar, voor zo’n 37,- (let wel dat je de externe adapter nodig zal hebben. De interne past op een heel beperkt aantal moederborden)

Een Tablet of Smartphone kan in principe ook de machine niet aan zetten, maar via Wake-on-Lan zou je hier wel het een en ander in moeten kunnen bereiken. Wat betreft bediening heb je met een dergelijk device de meeste mogelijkheden (immers, ook tekst-invoer is hier eenvoudig op), en qua kosten is het vaak het goedkoopst, omdat de meeste mensen toch al over een van dergelijke devices beschikt. Als nadeel wordt vaak ervaren dat als de batterij van de tablet of smartphone leeg is (wat toch wel regelmatig kan gebeuren), je dus ook je HTPC niet meer kan bedienen, en bediening van een touch-screen kan niet blindelings. Je zult dus naar je tablet / smartphone moeten kijken om een functie te bedienen, en dan kan je tegelijkertijd dus niet naar de TV kijken.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van CEC, maar daarvoor is een inventarisatie van compatible zijn dus wel noodzakelijk. Met name LG staat bekend om problemen met CEC. Het niet aan kunnen zetten van de HTPC neem ik voor lief. 1x per dag een knop in moeten drukken heb ik mee leren leven, alhoewel ik nog steeds hoop op een hardware-leverancier die CEC combineert met de IR-oplossing met hardware voor de powerswitch. Ook het niet noodzakelijk zijn van een line-of-sight, en het al native ondersteunen van CEC door de Raspberry Pi (waardoor elke TV/mediaspeler-combinatie hetzelfde werkt) is een erg groot voordeel wat ook door mn vriendin ten zeerste op prijs werd gesteld. Aanvullend heb ik daar nog wel een App aan toegevoegd op de smartphone, aangezien voor het bedienen van muziek dit een goede toegevoegde waarde is (immers, daar hoef je niet per sé naar het scherm te kijken).

iRacing Profiel

• kroegtijger
albino71 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:19:
Ok, ik test niet met zo'n grote lib, dus dat kan ik me voorstellen.
Daar lijkt inderdaad de bottleneck in te zitten. In de test-omgeving waar ik een paar afleveringen van series en 2 films heb, loopt het dan ook al aanzienlijk sneller. Ik vermoedt dat de bottleneck in de snelheid van de storage zit, maar met een 16GB Class 10 SD erin leek me toch wel dat dit zou moeten volstaan. De database is inmiddels (veel) te groot om gecached in het geheugen te krijgen, dus ik ben bang dat er ook geen oplossing voor zal komen, tenzij de hele manier van werken van XBMC drastisch ondersteboven zou moeten worden gegooid (en dat zie ik niet gebeuren). Het is nu ook weer niet zo hinderlijk dat het niet werkbaar is, maar wel irritant genoeg om het op de meest gebruikte plekken als onvoldoende te bestempelen. Mogelijk is een Little Black Box dan een beter alternatief, maar die heb ik nog niet kunnen testen.

iRacing Profiel

• EricNL
Top, bedankt Kroegtijger. Wat betreft het aan-zetten: hiervoor zal ik zelf Wake on Lan configureren. Dit is voor mij geen enkel probleem, en middels 3 knoppen op m'n iPhone (die altijd batterij heeft) start het apparaat op!

Verder nog op of aanmerking wat betreft de bovengenoemde samenstelling van hardware?

• kroegtijger
Je zou met 4GB (2x2GB) op DDR3-1600 al wel uit de voeten kunnen. Ik verwacht niet dat je ook maar iets aan performance wint met 4GB extra voor HTPC-gebruik.
Wel is je SSD mogelijk wat krap. Het zal volstaan voor een gewone installatie van windows (met updates), XBMC en nog wat additionele software, maar verwacht niet zo gek veel meer dan dat. Ik heb er nu ook 60GB in zitten, en ga binnenkort naar 120GB, omdat er toch nog wel eens een incidentele game aan te pas komt. Op 60GB heb ik nu Windows 8.1 met XBMC, tuner-software en PES2014, Tony Hawk Pro Skater HD en F1 2013 (bij elkaar zo'n 15GB) en hou dan nog een krappe 10GB vrij (die ook vrij moet blijven). Daar is wel een temp-folder van enkele GB's van XBMC met fan-art, post-art en thumbs bij gerekend, en die groeit nog steeds (vandaar dan 10GB vrij houden het minimale is).
Als de disk echt dedicated HTPC is, kan je je zelfs afvragen of je wel naar een Windows OS moet gaan, of dat je niet beter op OpenElec kan gaan draaien. Dat is gratis, en naar mijn mening stabieler en sneller dan een Windows-based build, maar beperkt zich dus echt tot mediacenter-OS.

iRacing Profiel

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-02 19:51
EricNL schreef op woensdag 16 april 2014 @ 14:00:
Top, bedankt Kroegtijger. Wat betreft het aan-zetten: hiervoor zal ik zelf Wake on Lan configureren. Dit is voor mij geen enkel probleem, en middels 3 knoppen op m'n iPhone (die altijd batterij heeft) start het apparaat op!

Verder nog op of aanmerking wat betreft de bovengenoemde samenstelling van hardware?
Mag ik vragen hoe je dat precies wilde doen? ;)

• EricNL
Krilo_89 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 16:11:
[...]

Mag ik vragen hoe je dat precies wilde doen? ;)
Wake On Lan app op iPhone
Wake On Lan instellen in de Bios
Ik heb er nog niet naar gekeken, maar ik ga er vanuit dat WOL wel ondersteund wordt op zulke moederbordjes.

• kroegtijger
EricNL schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:32:
[...]

Wake On Lan app op iPhone
Wake On Lan instellen in de Bios
Ik heb er nog niet naar gekeken, maar ik ga er vanuit dat WOL wel ondersteund wordt op zulke moederbordjes.
Vrijwel alle onboard NICs ondersteunen dat wel. Net zoals PXE-boot ondertussen ook wel standaard supported is. Werkt prima mits goed geconfigureerd.

iRacing Profiel

Pagina: 1