Zolang er koeling mogelijk is, is het geen probleem. Wel kan je dan wat last van geluidsproductie hebben, maar mogelijk dat je een andere creatieve locatie kan bedenken?
Het punt is meer: ik heb liever geen apparaat wat dedicated aanstaat t.b.v. storage. Nu kopieer ik zelf ook een hoop media in één keer naar de 2TB schijf in m'n AC Ryan, en dan kan ik er weer een tijdje mee vooruit.
Het verbruik van een NAS is relatief laag, zeker op het moment dat je de storage niet aanspreekt. Voordeel is dat je data en enkele services zoals database, maar ook media-content, en services als MySQL, SickBeard, SABNZBD etc 24/7 beschikbaar voor je zijn en ook automatisch de gewenste taken kunnen afhandelen (lees: downloaden van content zodra het beschikbaar komt

). Daarnaast scheelt het weer een bewegend onderdeel in je HTPC, en dus wordt deze weer iets stiller. Met name als er meer dan 1 locatie is waar je de content vandaan wilt kunnen kijken (dus naast de HTPC bijvoorbeeld op een Pi in de slaapkamer, op je tablet of laptop), dan is dat ook geen probleem, en kun je zelfs met gebruik van de MySQL database-functionaliteit je afspelende media op locatie A stoppen, en locatie B verder kijken waar je bent gebleven. Dit is wel een heel prettige functionaliteit die ik extreem veel gebruik.
Wat doet/is zo'n Raspberry Pi nou precies dan?
De RPi is een soort van mini-computer die prima te "misbruiken" bleek als mediaplayer. Er zijn diverse kant-en-klare software-oplossingen voor die van de Pi een mediacenter maken, op basis van XBMC. Qua functionaliteit wordt zo’n 90% gewoon prima ondersteund, maar qua performance merk je wel dat het iets achter blijft in vergelijking met een volledige HTPC. Ik zie ze zelf als ideale goedkope oplossing voor additionele TV’s, zoals in de slaapkamer / logeerkamer. De Pi ondersteund native al CEC, dus op de meeste moderne TV’s kan je het ding direct met de remote van je TV ook bedienen. (voor HTPC’s heeft PulseEight daar een CEC-adapter voor beschikbaar, aangezien videokaarten van PC’s dit normaal gesproken niet ondersteunen).
Ik wil nog wel een NAS, maar dat heeft nu niet direct m'n prioriteit.
Als dat de toekomst-visie is zou ik nu al kiezen voor hardware waar je daarmee ook op voorbereid bent. Een kleine SSD in de HTPC (of bij gebruik van OpenElec kan een USB3-stick al voldoende zijn), aangevuld met een HDD voor de content, waarbij je de HDD later over kan zetten naar de NAS.
Als laatste: XBMC of Media Portal? Een collega van mij zweert bij Media Portal. Ik ben zelf een beetje gaan spelen, en ik vind het echt fantastisch. Ik heb Moving Pictures en MP TV Series er op staan, en vrijwel alles gaat automatisch. Samen met de Black Glass Nova HD ziet het er super uit. Overal mooi covertje en textje bij, echt super. Één ding is zeker: in vergelijking met m'n AC Ryan gaat dit echt een gigantisch verschil worden, dat weet ik nu al zeker.
Zowel XMBC als MediaPortal zijn prima toepassingen, maar door het platform-onafhankelijk (python gebaseerd) zijn van XBMC lijkt dit over het algemeen wel de betere keuze. Hierdoor kun je XBMC niet alleen op een windows-omgeving draaien, maar ook prima op Linux (wat o.a. ook op de Raspberry Pi draait), Android, en zelfs voor devices als de Apple TV zijn oplossingen aanwezig. Al die platformen kunnen weer dezelfde database gebruiken, waardoor alle content vanaf elke plek benaderbaar is. Zeker sinds dat er vanaf XBMC Frodo (v12) ook al native client-ondersteuning in is opgenomen voor PVR (TV kijken via een tuner in de PC) wordt de noodzaak voor applicaties als MediaPortal steeds kleiner. Wel is de TV Server van MediaPortal weer een prima back-end voor XBMC in een Windows-omgeving, maar je kan ook gebruik maken van bijvoorbeeld TV Headend voor een Linux-omgeving.
Daarnaast kent XBMC, net als MediaPortal ook allemaal skins en add-ons, waardoor je het kan customizen zoals je zelf wilt. Diverse add-ons die beschikbaar zijn voor XBMC maken dit over het algemeen toch het meest gewilde media-center van het moment. Toevoegingen als XBMC Online TV (het vroegere XOT.Uzg, wat kort door de bocht alle mogelijke vormen van uitzending gemist aanbied) is een heel veel gebruikte toevoeging, maar ook het automatisch laten toevoegen van ondertiteling (daar waar mogelijk uiteraard), YouTube en zeer veel andere streaming video-diensten is erg veel gebruikt.
Op het moment is de stable versie 12 (Frodo) prima, maar het aankomende versie 13 (Gotham) ziet er nog veel aantrekkelijker uit voor wat betreft ondersteuning van subs e.d, en ook de performance lijkt nog een stuk te zijn toegenomen. Je kan natuurlijk altijd even alle2 uitproberen en zien wat je bevalt, maar als je van plan bent een RPi aan je netwerk toe te voegen, dan kan ik je toch wel zeer sterk XBMC adviseren als standaard platform.