Occasion kopen, waar specifiek op letten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 16:26
Vandaag gaan we op pad om een occasion voor mijn vriendin te scoren. Nu hebben we er twee op het oog, namelijk een Honda Civic en een Skoda Fabia (2)

Nu heb ik echt de ballen verstand van auto's en vroeg ik me af waar ik specifiek op moet letten bij deze modellen. Ik heb natuurlijk het Topic hier al doorgelezen, maar ik heb geen idee of bijvoorbeeld een distributieriem bij een bepaald aantal km's vervangen moeten worden oid.

Algemene andere opmerkingen of tips zijn natuurlijk altijd welkom, om een kader te geven: Het moet een hatchback zijn, er wordt waarschijnlijk niet veel meer dan een kilometer of 7k per jaar mee gereden en lange afstanden worden er ook niet echt mee gemaakt. We hebben gekeken naar een Yaris, maar die vindt ze toch wat klein en karig qua aankleding. Aanschaf uiterlijk 3000, liever rond de 2500.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:18

-tom-562

Oliesjeik

Toevallig heeft m'n zusje 2 weken geleden zo'n Civic gekocht, maar dan een 3-deurs uitvoering, bij een garage met net over de 100k gelopen, voor 350 euro meer (dat was alleen een vrij basic uitvoering, dus zonder airco en elektrische ramen e.d.).
Aan zo'n Honda heb je geen slechte koop, gewoon op de standaard dingen letten, roest, schade e.d.. Ik zou qua model ook zeker voor de Honda gaan, imo wat minder suf, en sowieso prefereer ik Honda (of iedere Japanner eigenlijk) boven een Duitser (in deze klasse ;))

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gezien de topictitel zou ik zeggen: het is best handig als er 4 wielen en een stuur opzitten :+

Distririem kun je gewoon navragen wat de status is en bij dealers opvragen wanneer zoiets moet.
Met jouw budget mag je natuurlijk ook niet te nauw kijken.
Maar waarom niet naar een Aygo, C1, 107 kijken? Markt wordt er redelijk mee overspoeld. Of is dat te klein voor 4 personen? If so: genoeg in het b segment te vinden. Peug 207,polo, corsa, oude MB A klasse.

Maar voor het zelfde geld heb je ook een MB C klasse station met 200k op de teller die nog een hele tijd mee kan. Drinkt relatief iets meer maar dan rij je wel iets :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
@ tom,ik vind de Civic ook beduidend mooier, maar mijn vriendin vind de Fabia "toch ook wel wat hebben". @ The Eagle, bedankt voor de tip! Zou toch lullig zijn als je thuiskomt en er zitten maar 3 wielen onder :+

Aygo had ik altijd het idee dat die net zo klein zijn als een Yaris eigenlijk, MB C klasse gaat ze nooit nemen, dat kan ik je nu al zeggen ;) Zal eens kijken naar de Aygo.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 07:42
Slaapje schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:00:
We hebben gekeken naar een Yaris, maar die vindt ze toch wat klein en karig qua aankleding.
Wat The Eagle bedoelt is dat je budget daar dan ook naar is.
IMHO helemaal geen gekke auto's voor dat budget die Aygo, C1, 107 etc.

[ Voor 44% gewijzigd door cctl01 op 11-04-2014 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Ik snap dat hij dat bedoelt, alleen heeft mijn vriendin dus al redelijk de keuze gemaakt om dan in deze prijsklasse eerder voor een Fabia te gaan, mede omdat hij 1 slag groter is en omdat ie vaak wat meet aangekleed is.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

The Eagle schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:12:
Gezien de topictitel zou ik zeggen: het is best handig als er 4 wielen en een stuur opzitten :+

Distririem kun je gewoon navragen wat de status is en bij dealers opvragen wanneer zoiets moet.
Met jouw budget mag je natuurlijk ook niet te nauw kijken.
Maar waarom niet naar een Aygo, C1, 107 kijken? Markt wordt er redelijk mee overspoeld. Of is dat te klein voor 4 personen? If so: genoeg in het b segment te vinden. Peug 207,polo, corsa, oude MB A klasse.

Maar voor het zelfde geld heb je ook een MB C klasse station met 200k op de teller die nog een hele tijd mee kan. Drinkt relatief iets meer maar dan rij je wel iets :)
Ja, voor dat geld heb je ook een Volvo 940 station die nóg groter is en ook nog een langere tijd mee kan :+ Maar ik heb het idee dat de TS daar niet op zoek naar is :P

Die Honda's hebben voor zover ik weet geen specifieke aandachtspunten, enige waar ik op zou letten is de algehele staat, roest, en wanneer de d-riem vervangen is

[ Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 11-04-2014 11:30 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:28
D-riem moet volgens Nl standaard rond de 60K kilometer vervangen worden, maar in Duitsland schijnen ze weer 90K kilometer aan te houden...gewoon vragen bij welke km stand deze is vervangen (als deze is vervangen).

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Dank je, dan heb ik in ieder geval een klein beetje hou vast. Hard op zoek of ik niet iets leuks in de buurt van Utrecht kan vinden, dat scheelt toch weer een dagje heen en weer crossen.

[ Voor 50% gewijzigd door Slaapje op 11-04-2014 11:36 ]

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-05 15:22
Die Skoda zou ik laten staan, want die hebben volgens mij van die 1.4 MPI motoren van de VW groep, die niet echt geweldig zijn.
Wat betreft de Yaris, er is een reden dat je voor hetzelfde geld (of minder) een dikker aangeklede en grotere Skoda kunt kopen. De Yaris is veruit de beste / meest verstandige auto die je kunt kopen, maar als je dat niet wil houdt het op.

Qua distributieriem verschilt het per fabrikant, maar hou grof weg 100.000km aan. Belangrijkste is dat je weet wanneer hij voor het laatst vervangen is. Neem je dan een Yaris (maar ook sommige Fordjes), dan heb je gewoon een distributie ketting, en hoef je er niet naar om te kijken.

Als je echt suggesties wil voor de beste occasion moet je wat meer opgeven. Aanschafbudget is leuk, maar je moet eigenlijk ook een wens uitspreken over wat je maandelijks kwijt zou willen zijn, en hoeveel km in een jaar je rijdt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:28
Als je niemand hebt die mee kan gaan, wat je kan doen is wat oudere afleveringen van wheeler dealers kijken, daar komen wel nuttige tips in voor als nooit in de regen kopen ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:21

Daniel36

vernieuwde formule

banden bekijken ivm slijtage/profiel.
NAP opvragen mogelijk ivm gereden km's
Stukje rijden met de radio uit en ook ff een eindje op liefst een 120 weg.
Keertje flink remmen.
Koppeling: ontkoppelt hij pas wanneer het pedaal helemaal beneden is? Mogelijk zit de koppeling eraan te komen.
Is het stuur stil op snelheid of trilt het?
Laat het stuur ff los op snelheid en kijk of hij rechtdoor rijdt of naar een kant trekt.
Ook bij remmen daar ff op lketten.
En nu moet ik met spoed de deur uit, succes :)

Oh, de beste tip, neem iemand mee die er versand van heeft, maar dat lukt niet denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

De koppeling test je op een hele andere manier;
auto op de handrem zetten, in z'n 1 zetten en dan proberen weg te rijden. Wilt de auto afslaan, dan is de koppeling goed. Gaat de motor gewoon normaal in toeren zonder al te veel moeite, en blijf je stilstaan, is de koppeling gaar :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Ja dat is natuurlijk waar !null, het onderhoudsarme van een Yaris trekt mij ook wel en de maandelijkse kosten zijn natuurlijk ook fijn. Om het plaatje wat completer te maken:
  • Aanschaf: max 3000
  • Km per jaar 5 tot 8k max
  • Maandelijkse kosten max 100 ex benzine
  • Relatief kleine auto, max formaat Ford Focus
@tom & daniel, dank voor de tips.

[ Voor 5% gewijzigd door Slaapje op 11-04-2014 11:59 ]

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:18
Ik heb laatst ook een 2e handsje gekocht wat ik zelf heb gedaan (ook met geen kennis):
- NAP gegevens checken, is deze aanwezig, logisch en zijn er oorzaken te vinden voor de garage bezoeken?
- Boekje bekijken wat wanneer vervangen is
- Proefrit van 25-30min met allerlei wegen type
- Alle knopje en opties testen of deze het doen (ook de gordels en dergelijke)
- In de banden zitten meetpunten deze nakijken of je nog voldoende profiel hebt
- Noodstop maken
- De uitlaat ff bekijken of deze gaten vertoont

Misschien kun je naar een aangrenzende garage rijden en die man 50 euro toeschuiven voor een snelle controle?
Zelf heb ik mijn auto zonder APK en garantie meegenomen (hier korting voor gekregen). Doordat de APK afliep ben ik naar mijn eigen garage gegaan die ik meer vertrouw en heb ik daar een grote beurt incl, riemen en een tandwiel+APK laten uitvoeren. Dit heeft me nog eens aanvullend 1.200 euro gekost (had 1.000 begroot). Hierdoor heb ik hopelijk het grootste onderhoud voor de komende 5 jaar opgelost.
Ik had ook een duurdere auto kunnen kopen waar ik nu direct geen onderhoud aan hoefde te plegen. Maar nu heb ik het zelf in de hand. Ik vertrouw handelaren gewoon niet dan koop ik liever een goedkoper autotje en laat ik mijn eigen garage wat geld verdienen om er de komende jaren hopelijk zorgeloos in te rijden.

Auto kopen blijft een gok. Kijk ook eens op zomoto bij waardebepaling doe je daar even een kentekencheck. Daaruit blijkt het verleden van een auto. Met name of hij voor de verhuur is ingezet en vaak snel wisselende particulieren eigenaren heeft gehad dan zou ik me zorgen maken.

Mijn prijsklasse was 4.000 overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
Bedankt voor de uitgebreide post, ik zal de tips meenemen. De auto's van gisteren waren het niet.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
Slaapje schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:00:
Vandaag gaan we op pad om een occasion voor mijn vriendin te scoren. Nu hebben we er twee op het oog, namelijk een Honda Civic en een Skoda Fabia (2)
Met alle respect, maar ik vind het een hoop geld voor een "unterklasse" auto van 12 jaar oud. Kan je nog beter een kleine nieuwe auto financieren óf gaan voor een oudere betrouwbare japanner of iets dergelijks, voor minder dan 1000 euro. Net zo betrouwbaar als de door jou genoemde auto's maar je schrijft er niks meer op af en duur onderhoud heb je ook niet. Alleen het hoogst noodzakelijke repareren, en lekker doorsparen voor wat beters.

Als je geen verstand hebt van auto's, neem iemand mee. Heb je die ook niet, let dan op de dingen waar je wel op kan letten:
- rijdt hij goed, remt hij goed, stuurt hij goed
- hoor je geen aparte geluiden zoals geratel/getik/gebrom tijdens het optrekken remmen en sturen
- rookt de auto niet bovenmatig? (bij veel auto's mag hij een beetje witte rook geven met koude start ivm condens in de uitlaat, andere kleur rook mag niet en een opgewarmde auto rookt ook amper)
- hangt er een partij oliedruppels onder de auto
- zijn de vloeistoffen op peil (remvloeistof, olie, koelvloeistof, indien van toepassing stuurbekrachtigingsvloeistof en eventueel koppelingsvloeistof)
- Hoe ziet de bekleding er uit, is het een teringzooi in de auto (zegt iets over de eigenaar)

En let op de verkoper. Koop je auto van iemand van wie je een auto zou durven te kopen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Betrouwbaarder als zo'n Civic wordt het niet snel :P En zo'n Civic ziet er nog best kek uit voor z'n leeftijd (een stuk minder oubolliger dan zo'n Fabia).
En geld lenen voor een auto? 1 van de stomste dingen die je kan doen imo (geld lenen doe je imo maar voor 2 dingen, dat is een opleiding of een huis)

[ Voor 14% gewijzigd door -tom-562 op 12-04-2014 11:21 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
-tom-562 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 11:21:

En geld lenen voor een auto? 1 van de stomste dingen die je kan doen imo
Wil je een kleine auto en heb je een voorkeur voor nieuw ipv tweedehands, dan kan je prima zo'n nieuwe zeer zuinige kleine auto financieren. Niks doms aan. Kiezen voor een plan waarbij je zsm afbetaalt. Die autotjes zijn zodanig goedkoper in het gebruik en hebben een zodanige restwaarde dat je de betaalde rente dubbel en dwars terugverdient. Voor middenklasse auto's en hoger moet je het nooit doen mijns inziens, en voor tweedehands eigenlijk ook niet.

Zelf zou ik het overigens nooit doen, maar dat is puur omdat ik een échte auto op prijs stel ipv zo'n rijdende prullebak ;)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Glenfiddich schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 12:12:
[...]

Wil je een kleine auto en heb je een voorkeur voor nieuw ipv tweedehands, dan kan je prima zo'n nieuwe zeer zuinige kleine auto financieren. Niks doms aan. Kiezen voor een plan waarbij je zsm afbetaalt. Die autotjes zijn zodanig goedkoper in het gebruik en hebben een zodanige restwaarde dat je de betaalde rente dubbel en dwars terugverdient. Voor middenklasse auto's en hoger moet je het nooit doen mijns inziens, en voor tweedehands eigenlijk ook niet.

Zelf zou ik het overigens nooit doen, maar dat is puur omdat ik een échte auto op prijs stel ipv zo'n rijdende prullebak ;)
Uhu, ervaringen uit het verleden hebben dat wel mooi bewezen ja. Bijvoorbeeld de belastingvrije auto's die "opeens" weer belasting moeten betalen.
Vergeet ook niet dat je je auto de volgende dag om een boom zou kunnen vouwen of iemand bij jou naar binnen rijdt. Zit je daar met je lening :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Een nieuwe auto ga je toch goed verzekeren neem ik aan.

Maar goed, ik wil niemand een lening aanpraten hoor. Maar als je genoeg kilometers maakt en je wil een beetje recente auto, dan moet je uiteindelijk ook gewoon naar de maandelijkse kosten kijken en dan kan het nog best eens goedkoper uitpakken.

Maar dat verhaal gaat voor TS natuurlijk niet op met zijn 7k km per jaar.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 19-05 07:21
Glenfiddich schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 12:58:
Een nieuwe auto ga je toch goed verzekeren neem ik aan.

Maar goed, ik wil niemand een lening aanpraten hoor. Maar als je genoeg kilometers maakt en je wil een beetje recente auto, dan moet je uiteindelijk ook gewoon naar de maandelijkse kosten kijken en dan kan het nog best eens goedkoper uitpakken.

Maar dat verhaal gaat voor TS natuurlijk niet op met zijn 7k km per jaar.
Een lening kan inderdaad erg goedkoop zijn. Ik heb zelf een aantal jaren geleden gebruik gemaakt van de Opel 5+5 actie. De auto was MRB vrij, onderhoud zat bij de actie inbegrepen + 0% rente op de financiering. Ik heb de financiering vervolgens gedeeld door 100.000, wat neer kwam op 12 cent per km, en ik had mijn kosten voor onderhoud + afschrijving. De eerste 100k heb ik elke maand / 2 maanden de gereden kilometers * 12 cent weggezet naar een spaarrekening (rentevoordeel) en toen de auto over de 100k ging de lening afgeroomd.

Gevolg is dat ik nu een relatief jonge auto heb, met 100k km's die financieel al volledig afgeschreven is. Bij mijn volgende auto ga ik het weer op de zelfde manier doen. Verschil is dat mijn huidige auto ook nog wat restwaarde heeft, zodat er nog maar 5 of 6k bij hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Een fabrieks nieuwe auto kopen omdat je 5 tot 10k per jaar rijd en dat beter zou zijn dan zn oudere maar veelal prima auto van 3k euro. 8)7

@Ts check gewoon de puntjes van algemene occasion checklists en zoek zn Civic, als deze niet goed is zoek een andere Civic. Die dingen zijn 1 goed 2 goed 3 hebben niet echt specifieke zwakke punten 4 zijn erg ruim 5 zijn zuinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Entharion
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-04 22:18

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Mijn advies; Niet voor de fabia gaan sowieso, zoals !null al aangaf is deze motorisch waarschijnlijk niet zo super.

Ik heb hiervoor een Seat ibiza gehad (hetzelfde als de fabia of polo) en deze had een aantal bekende kwaaltjes;
-De versnellingsbak had te strak geperste lagers en ging lawaai maken.
-De motor had weinig vermogen in lage toeren en voelde traag aan.
-Lambdasonde storingen.
-Voor alle storingen gaat het motorlampje branden, elke keer uitlezen en wissen voor €20 om het lampje uit te krijgen is niet leuk.
-Het vervangen van de D-riem was op 80k niet voor zijn tijd en kostte een hoop geld.
-Onzuinige motor (1:12 voor een 1.4 met vrij vlot rijgedrag)

Mijn advies is dan ook voor een kleine japanner te gaan, er staan er voor 3k genoeg op het web en een aantal voordelen/nadelen op een rij;

Voordelen:
+Aanschafprijs
+Start altijd
+Motorisch ijzersterk
+Relatief licht (wegenbelasting)
+Relatief zuinig

Persoonlijk
×Minder gedempt en responsiever rijgedrag, je voelt beter wat de auto doet maar het rijdt minder rustig

Nadelen:
-Interieur vaak wat kaal
-Vaak wat duurdere onderdelen

Ik spreek uit ervaring, zit nu aan mijn 3e kleine japanner en voor mij is het bovenstaande het zeker waard.
Autos om naar te kijken:
Suzuki Alto, ignis of Swift
Toyota Aygo of Yaris
Subaru Justy
Nissan Micra
Mazda 121 of 2
Daihatsu Charade
Smart forfour (mitsubishi motor)
Mitsubishi Colt (oude model wordt vaak mee gerommeld)
Honda Civic (wordt vaak mee gerommeld)

Veel succes met de zoektocht!

[ Voor 1% gewijzigd door Blue_Entharion op 25-04-2014 19:04 . Reden: meer info ]

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
GoldenSample schreef op donderdag 24 april 2014 @ 11:48:
Een fabrieks nieuwe auto kopen omdat je 5 tot 10k per jaar rijd en dat beter zou zijn dan zn oudere maar veelal prima auto van 3k euro. 8)7
Mijn grootste bezwaar met auto's in de klasse € 3000 t/m € 8000 is dat je doorgaans verplicht bent om echt grote reparaties uit te voeren. Vooral bij een auto van +/- 12jr oud is het niet onwaarschijnlijk dat er eens een enorm dure reparatie om de hoek kan komen, zoals bijvoorbeeld een versnellingsbak. Een occasion met enige ervaring heeft altijd een risico dat er iets niet helemaal in orde is.

Een andere tip bij het kopen van een occasion waarmee je een risico kan afkopen. Eigenaren hebben doorgaans een reden dat ze van een bepaalde auto afwillen. Probeer deze dan ook te achterhalen.

Echt link wordt het wanneer de eigenaar de auto wegens gebreken wegdoet, en deze ook meld. Doorgaans heeft de eigenaar geïnformeerd wat de kosten zijn, en gaan deze waarschijnlijk hoog uitvallen. Een andere redenen waarbij het uitkijken is, dat is geldproblemen. Doorgaans kampt de eigenaar al langer met financiële sores, en heeft de auto mogelijk langere tijd geen goed onderhoud gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:30
En een nieuwe auto heeft geen onderhoud?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

merauder schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 09:59:
[...]

Mijn grootste bezwaar met auto's in de klasse € 3000 t/m € 8000 is dat je doorgaans verplicht bent om echt grote reparaties uit te voeren. Vooral bij een auto van +/- 12jr oud is het niet onwaarschijnlijk dat er eens een enorm dure reparatie om de hoek kan komen, zoals bijvoorbeeld een versnellingsbak. Een occasion met enige ervaring heeft altijd een risico dat er iets niet helemaal in orde is.

Een andere tip bij het kopen van een occasion waarmee je een risico kan afkopen. Eigenaren hebben doorgaans een reden dat ze van een bepaalde auto afwillen. Probeer deze dan ook te achterhalen.

Echt link wordt het wanneer de eigenaar de auto wegens gebreken wegdoet, en deze ook meld. Doorgaans heeft de eigenaar geïnformeerd wat de kosten zijn, en gaan deze waarschijnlijk hoog uitvallen. Een andere redenen waarbij het uitkijken is, dat is geldproblemen. Doorgaans kampt de eigenaar al langer met financiële sores, en heeft de auto mogelijk langere tijd geen goed onderhoud gehad.
Dan moet je de juiste auto kopen :P (dus vooronderzoek doen)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:54
Zoals al eerder is genoemd kan je beter niet de proefrit in de regen maken, als je dat wel doet kom dan later nog een keer bij droog weer terug voor een tweede proefrit. Door de regen kan je de lak minder goed zien, de staat van de banden en misschien hoor je kleine tikjes of motorgeluid niet zo goed.

Dat gezegd hier een paar dingen die ik gemist had bij mijn vorige koop, gelukkig heeft de garage in mijn geval wel bijna allemaal opgelost. Ik zou hier ook een goede afspraak voor maken, dat als je nog iets vindt je binnen x weken nog terug kan komen.

- Controleer de banden goed, in mijn geval hadden ze wel goed profiel maar was 1 band al aan het uitdrogen. Ik had de kleine scheurtjes niet opgemerkt omdat de banden met een glans waren opgepoetst. Controleer ook of het wel allemaal dezelfde type banden zijn. De banden mogen van type/merk per as verschillen, maar bijvoorbeeld beide achterbanden of beide voorbanden moeten van hetzelfde merk/type zijn.
- Controleer de staat van de ruitenwissers, hoe is het rubber. Is deze te hard of misschien zelfs meer versleten.
- Controleer elke knop goed, bij mij had ik alle knoppen getest maar de portierknop voor het raam ging wel naar beneden maar naar boven werkte niet.
- Zoek het type auto op op het internet en kijk of er bekende punten zijn die snel stuk gaan. Hier kan je dan wat extra aandacht aan besteden.
- Als je gaat rijden controleer of de radio werkt, maar zet hem uit tijdens de proefrit. Zo kan je goed luisteren of de motor een afwijkend geluid maakt.

Als je in gelegenheid bent om de auto naar een andere garage te brengen kunnen zij de auto nog op de brug zetten en er naar kijken. Ik heb dit nog laten doen door de garage waar ik voorheen mijn auto's heen bracht, dit hebben ze gratis gedaan en daar kwam toch nog een paar puntjes uit die ik door de verkoper kon laten repareren.

Succes met de aankoop :)

-edit nog twee puntjes-
- Controleer ook het reservewiel.
- Vraag naar het onderhoudsboekje en bekijk of er regelmatig onderhoud is uitgevoerd. Zo niet dan moet je je wel een beetje gaan afvragen of je de auto wel moet kopen, vooral een wat oudere auto.

[ Voor 6% gewijzigd door martin_v_z op 26-04-2014 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 19:44
Waarom ruitenwisser checken, en niet de uitlaat? Een stukje rubber is natuurlijk belangrijker dan een stuk metaal van x meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
harmz schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 12:12:
Waarom ruitenwisser checken, en niet de uitlaat? Een stukje rubber is natuurlijk belangrijker dan een stuk metaal van x meter.
Ow natuurlijk wel, maar ik dacht ik noem niet de dingen op die ik al in het topic voorbij had zien komen. Net als de remmen, koppeling enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 19:44
Ik zou kijken naar dure dingen of dat die in orde zijn. Als jij bewust gaat kijken naar de ruitenwissers, dan heb je minder oog voor de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 18:56

samo

yo/wassup

Check ook even fora specifiek voor het model auto wat je op het oog hebt en kijk wat voor issues daar veel voorkomen. Bijvoorbeeld een fabia-forum dat ik had gevonden stond vol met posts over lekkende achterportieren (controleer dus de bekleding van het portier op waterschade). Ik heb twee fabia's van dichtbij bekeken en beide hadden de lekschade.
Houd rekening dat enkel de mensen met problemen op zo'n forum posten en kijk dus goed naar de oplosbaarheid van wat er gemeld wordt. Dat kan je een aardig beeld geven van te verwachten problemen en zaken waar je nu al op kan letten.

Voor mij was bovenstaand ook de reden om de Fabia te schappen uit de shortlist.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
Ik zou kijken naar dure dingen of dat die in orde zijn. Als jij bewust gaat kijken naar de ruitenwissers, dan heb je minder oog voor de auto.
Het is een twee tellen check die je doet door goed om de auto te lopen. Natuurlijk is het niet veel geld om te vervangen maar als ook dit niet goed is en nog een aantal andere punten kan het misschien wel duiden op slecht onderhoud. Jet moet gewoon alles goed nalopen, dus ja ook de ruitenwisser even optillen en bekijken. Dan kan je meteen op roest controleren. Ik zie niet in waarom je minder goed naar de rest van de auto zal kijken als je dit ook mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
martin_v_z schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 12:26:
[...]

Het is een twee tellen check die je doet door goed om de auto te lopen. Natuurlijk is het niet veel geld om te vervangen maar als ook dit niet goed is en nog een aantal andere punten kan het misschien wel duiden op slecht onderhoud. Jet moet gewoon alles goed nalopen, dus ja ook de ruitenwisser even optillen en bekijken. Dan kan je meteen op roest controleren. Ik zie niet in waarom je minder goed naar de rest van de auto zal kijken als je dit ook mee neemt.
Eerlijk gezegd kijk ik daar zelf nooit na. Meestal bekijk ik of de lak nog goed is, controleer ik of er geen ernstige roestvorming is, en check ik onderstel + versnellingsbak + motor. Ik kijk vooral naar de staat van het interieur, maar ik ga niet de wagen nalopen op krasjes. Imho nergens voor nodig.

Iets triviaals als een ruitenwisser. Dat zijn dingen waar ik zelf ook heel erg nalatig in ben, terwijl mijn auto op tijd zijn slok verse olie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:50
Ik zou zoals eerder gezegd ook voor een Yaris gaan.

Heb samen met m'n vriendin een Yaris uit 2001 gekocht voor 3.500 euro. Ding heeft nu 59k gelopen, en ziet er nog als nieuw uit _O_ Heeft een distributieketting, dus daar heb ik geen zorgen over.
En ze zijn erg waardevast, als ik de km. stand zou verdubbelen kan ik hem voor bijna dezelfde prijs nog kwijt.

Pluspunten: Betrouwbaar, onderhoudsarm, je hebt ze redelijk luxe (elektrische ramen, airco etc), en heel zuinig (1:17 normaal, en 1:22 lukt ook makkelijk op 80km/h wegen).

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 26-04-2014 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55
merauder schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 09:59:
Daarom is het ook een groot pluspunt als de eigenaar de onderhoudsgeschiedenis kan tonen. Bijvoorbeeld met het verslag van de onderhoudsbeurten of stempels in het onderhoudsboekjes.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
merauder schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 15:53:
[...]

Eerlijk gezegd kijk ik daar zelf nooit na. Meestal bekijk ik of de lak nog goed is, controleer ik of er geen ernstige roestvorming is, en check ik onderstel + versnellingsbak + motor. Ik kijk vooral naar de staat van het interieur, maar ik ga niet de wagen nalopen op krasjes. Imho nergens voor nodig.

Iets triviaals als een ruitenwisser. Dat zijn dingen waar ik zelf ook heel erg nalatig in ben, terwijl mijn auto op tijd zijn slok verse olie krijgt.
Ik zou toch wel echt een goede ronde doen ook aan de buitenkant. Lampenunits controleren op barstjes en/of vocht, kijken of de lampen wel goed in hoogte verstellen (motortje kan kapot gaan), roestplekken, naden controleren en kijken of de auto wel recht is om te controleren of de auto niet schade heeft gehad in het verleden. Ik zou ook even een kijkje nemen of er geen schade is aan het raam, en als je daar dan toch bent kan je ook de ruitenwissers bekijken.

Het is wel een aankoop van een paar duizend euro, dus even een paar minuten extra de tijd nemen kan geen kwaad, vind je wel iets kan je het meenemen in de onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-05 13:16

donny007

Try the Nether!

Ook alle accessoires grondig testen! Controleer de elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, spiegelverstelling (alle richtingen), airco, verwarming (inclusief alle blaasrichtingen en ventilatorstanden), handrem, achterruitontwaseming, ruitenwissers in alle standen (voor én achter), raamsproeiers en alle testlampjes op het instrumentencluster.

Als iets niet werkt hoeft het geen ramp te zijn, maar zaken als raammechanismen of klimaatregelingscomponenten zijn vaak diep verstopt en/of prijzig om te vervangen.

Als je een OBD2 Bluetooth adapter (€20) met de Torque Android app (€5) hebt kun je ook even de motor uitlezen en tijdens de proefrit bepaalde performancegegevens loggen (je moet absoluut je aankoop niet baseren op enkel de OBD gegevens, maar het kan je beter inzicht geven als er bijvoorbeeld foutcodes zijn opgeslagen of als de readiness check faalt).

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
martin_v_z schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 17:28:
[...]

Ik zou toch wel echt een goede ronde doen ook aan de buitenkant. Lampenunits controleren op barstjes en/of vocht, kijken of de lampen wel goed in hoogte verstellen (motortje kan kapot gaan), roestplekken, naden controleren en kijken of de auto wel recht is om te controleren of de auto niet schade heeft gehad in het verleden. Ik zou ook even een kijkje nemen of er geen schade is aan het raam, en als je daar dan toch bent kan je ook de ruitenwissers bekijken.

Het is wel een aankoop van een paar duizend euro, dus even een paar minuten extra de tijd nemen kan geen kwaad, vind je wel iets kan je het meenemen in de onderhandelingen.
Of de auto recht is controleer ik wel. Barsten in ramen neem ik wel mee in de onderhandeling. Meestal doe ik een servicebeurt wanneer ik een gebruikte auto koop trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Precies liever korting dan een afleveringsbeurtje (waarvan je je af moet vragen wat er gebeurd), mijn ouders rijden veel en nemen gewoon 6 maanden bovag garantie (kopen 2e hands auto's tussen de 8k en 15k euro) en doen de beurt waar hij aan toe is bij de eigen garage, die kijkt 'm dan ook gewoon goed na + dat ze in een half jaar 'm inprincipe wel naar de volgende beurt rijden = nog een keer goed nakijken voor het einde van de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Entharion

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Heb wel een toepasselijke situatie denk ik...

Ik wil mijn Colt CZ3 inruilen voor een Colt CZT omdat deze luxer is, en een turbo heeft (sneller!).

De CZT heeft een nieuwprijs van 21k tegenover 16k van de CZ3 maar wel met meer kilometers op de teller, en een distributieriem waarvan de verkoper me niet kon vertellen of deze al vervangen was.

Nu heb ik mijn CZ3 gekocht in januari voor 6k, met een half jaar BOVAG garantie waar ik eenmaal aanspraak op heb gemaakt. Nu is de auto naar mijn weten in perfecte staat, maar wil ik deze inruilen voor de CZT om bovenstaande redenen.

De prijs die de garage vraagt is €7245, en hij wil dat ik €2250 opleg. Kortom de mijne zou nu nog €1000 minder opleveren dan wat ik er een paar maanden geleden voor betaald heb.

Nu ben ik wel voor het onderhandelen en ik begrijp dat die garage wil verdienen maar €1000 inleveren om hun kassa te spekken zie ik niet zitten.

Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen om wat meer gewicht in mijn onderhandeling te brengen? Ik heb nu een bod gedaan voor €1500.

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Niet inruilen, korting erbij lullen en auto particulier verkopen (dat is het meest gunstige voor jou, financieel gezien). De meeste garage's zijn nooit zo happig op inruilen. Voor hun zijn het ook weer kosten

[ Voor 15% gewijzigd door -tom-562 op 30-04-2014 13:57 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Entharion

Blue_Entharion

Lasercannoneer

-tom-562 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:57:
Niet inruilen, korting erbij lullen en auto particulier verkopen (dat is het meest gunstige voor jou, financieel gezien). De meeste garage's zijn nooit zo happig op inruilen. Voor hun zijn het ook weer kosten
Ja dat snap ik wel, maar dat vraag ik niet...

Daarnaast, de manier die jij beschrijft brengt ook weer allemaal problemen met zich mee waar ik niet aan wil beginnen, onder andere het waardeverval, mensen willen niet de garageprijs voor een particuliere auto betalen, dan het wachten op reacties, constant ding moeten schoonmaken en bijhouden voor proefritten.. En dan geen auto meer hebben om de andere te gaan halen, die er met die tijd misschien ook niet meer is.

Ik heb eigenlijk meer suggesties over onderhandelen nodig hehe.

[ Voor 4% gewijzigd door Blue_Entharion op 30-04-2014 14:57 ]

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Pagina: 1