[iMac mid 2011] Hangt op grijs bootscherm zonder logo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnessy
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 12:16
Beste mede tweeakters,

Ik zit met een vervelend probleem.
Mijn imac doet namelijk nogal lang over booten.
Hij hangt +/- 5 min in het "grijze" scherm zonder apple logo. (terwijl er een ssd via thunderbolt aan gesloten is)
Bluetooth herkent hij ook niet meer en in dmesg zijn meldingen om de paar seconde te lezen dat er een probleem is met een usb hub. Deze problemen zijn gisteren abrupt ontstaan.
19:52 prima booten , alles functioneel , machine na 20 uit gezet , bedacht dat ik weer wou gamen om 20:45 en de ellende begint.
Natuurlijk is de eerste suggestie : aht draaien , maar ik kan geen boot opties meer kiezen omdat de Imac hier simpelweg niet meer op reageert.

Wie o wie heeft er een suggestie wat het kan zijn en hoe te fixen ?
(behalve dan natuurlijk de suggestie breng hem naar een apple repair center , daar heb ik nu nog geen trek in :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auctore
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-05 13:25
Begin eens met controle en reparatie van permissies en schrijf in Disk Utility. Vervolgens PRAM (http://support.apple.com/kb/ph14222) en SMC (http://support.apple.com/kb/ht3964) reset.

Als je wat verder naar beneden had gekeken was je trouwens het volgende topic tegengekomen. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1582691 Daarin staan de belangrijkste stappen.

[ Voor 35% gewijzigd door Auctore op 11-04-2014 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnessy
Auctore , bedankt voor je reactie.
Alleen zo ver mijn beperkte kennis rijkt heeft permissies op een disk niet te maken met dmesg die klaagt over een usb device die error genereert op poorten 3 / 4. De pram reset kan ik niet uitvoeren omdat het toetsenbord via bluetooth of usb niet reageert. Waarschijnlijk heeft het eruit trekken van het bios batterijtje hopelijk hetzelfde effect.
Ik kan mij overigens niet echt vinden in het andere topic wat je aandraagt. Daar worden geen usb / bluetooth problemen aangegeven.
Ram is overigens ook uitgesloten dmv 3 verschillende sets memory te proberen , 2x aftermarket , 1x orgineel apple geheugen wat er orgineel in zat. (en de symptomen van kapot geheugen heb ik ook niet gemerkt)

(no troll intended btw :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auctore
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-05 13:25
Die vier stappen lossen in mijn ervaring 80% van alle problemen met de Mac op. Het ging me bij de andere post niet zozeer om het probleem, dat is anders, maar meer om de stappen die handig zijn om te doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:18
Ik heb je titel iets verduidelijkt. Probeer altijd het probleem ook te noemen in de topic titel. Hardware issue is natuurlijk wel erg algemeen :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnessy
Thanks hoedje :)

Hhm wat intressante info :
Moment dat ik de kabel die gebruikt wordt voor de facetime camera / bluetooth module los haal boot de machine weer een stuk vlotter.
Het lijkt er dus op dat of 1 van die 2 kapot is , of de port op het logic board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnessy
Hoogst waarschijnlijk f*cked bluetooth module.
Kan helaas nog steeds geen pram reset uitsluiten omdat ik geen bekabeld apple toetsenbord heb.
Wat ik wel uitkan sluiten : met de bluetooth module simpelweg los gehaald te hebben boot de machine weer als vanouds en is op een enkele klaag melding van osx over een missed bluetooth transport geen enkele melding meer over usb te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnessy
Voor de archieven , of mensen die gelijke problemen ondervinden :
bluetooth module 100% kapot , op martkplaats nieuwe gekocht en erin gezet : weer werken als een trein

(topic mag dus ook opsloot)
Pagina: 1