Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:55
Goedendag,

ik heb een probleem met mijn iMac en wil graag een beroep doen op jullie kennis. Het betreft een 27-inch iMac uit mei 2011 met een [opgewaardeerd]RAM geheugen van in totaal 12 GB.
Ik heb twee dagen geleden de laatste update voor OS X Mavericks geïnstalleerd. Deze installatie ging gepaard met een herstart van het systeem, maar sindsdien komt de computer niet verder dan het witte opstartscherm met het grijze Apple logo.

Wat wel frappant is, is dat na een schone installatie van Snow Leopard de computer wel weer opstartte, maar de updates voor dit systeem resulteerden ook weer in een wit opstartscherm met grijs Apple logo. Dus een schone Snow Leopard installatie werkt wel, maar zodra ik deze update/upgrade loopt de computer weer vast in het opstartscherm.

Wat ik heb geprobeerd[willekeurige volgorde]:
- reset PRAM/NVRAM
- wissen van Macintosh HD en schone installatie Snow Leopard
- wissen van Macintosh HD met overschrijving van nullen
- ik heb ook nog via schijfhulpprogramma geprobeerd de schijf te herstellen en de bevoegdheden te controleren, hier kwam een input/output error uit en een aantal meldingen in de trant van ''...... is 80 maar moet 0 zijn.''

Kortom, ik hoop dat ik mijn probleem duidelijk heb omschreven en dat jullie wellicht de vinger op de zere plek weten te leggen.
Een gok van mijn kant is de harde schijf.

Bij voorbaat dank!

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Probeer eens een Linux Live CD te grijpen. Mijn ervaring met MacOS is dat een deel van de stabiliteit komt van het negeren en niet weergeven van foutmeldingen. Een goeie diagnose CD zul je dus nodig hebben. Mijn eerste gedachte gaat uit naar rot geheugen, dit zou in Windows een BSOD geven om je gegevens te beschermen, hier draait hij lekker door. Memtest86+ zal ik van harte aanraden. En daarnaast, uiteraard, ook even de SMART status uitlezen, hoewel dit wel heel erg klinkt als defect RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Bedankt! Ik heb gelijk Ubuntu op een DVD gebrand en hij is nu de Memtest86+ aan het doen. Ik zie al een rode balk met info en een kolom met errors, die tot op heden [33% gescand] 122 errors bevat. Ik zal na voltooiing van dit proces even een foto maken, voor alle duidelijkheid.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoverhoeven
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-07-2022
als memtest fouten ziet kan je maar een ding doen vervangen ram geheugen

PSN: gupkillzone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Ik heb 4 geheugenslots, dus nu resteert de vraag, welk geheugen is kapot? Kan ik dit uit de foutmeldingen halen? Het aantal fouten bevindt zich nu rond de 350.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoverhoeven
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-07-2022
ik deed altijd memtest draaien met een modulen kom je snel genoeg achter op die manier

PSN: gupkillzone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat kun je helaas niet zomaar weten. Zoals bij elke PC geld ook bij een mac: trial & error. Test elk reepje individueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Bedankt allemaal voor de tips/oplossing! Weer wat geleerd.
Hij werkt vooralsnog, blijkbaar was er 1 reepje RAM brak, oftewel ik zal een nieuwe moeten bestellen.
Ik denk dat dit topic afgesloten mag worden.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik weet niet hoe lang dat geheugen erin zat, maar je hebt best kans dat je data (en backups ook) langzaam corrupt zijn geraakt. Als je dus een nieuwe reepje erin hebt gezet is het verstandig om met een schone installatie uit te voeren.

offtopic:
Topics sluiten we in principe alleen als er wat mis is :) Deze mag dus afzakken naar het archief.

[ Voor 6% gewijzigd door Daedalus op 02-03-2014 16:30 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Helaas word ik gedwongen om wederom in dit topic te posten, daar mijn iMac weer kuren vertoont. De memtest mag ik niet doen, ik krijg namelijk dit te zien: 172k e820 off.
Ik ben ten einde raad, het was van het ene op het andere moment weer raak.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:43
Die melding betekend dat er iets mis is met het geheugen (172k) op adres (e820).

Alle modules eruit halen, en één voor een proberen in het eerste slot. Als er een of meerdere het niet doen, maar ten minste een wel zijn de niet werkende modules kapot. Werken ze allemaal niet, probeer het in het 3e slot nog een keer. Werkt het dan wel, dan is je eerste DIMM-slot waarschijnlijk kapot. Werkt het dan nog niet, dan vrees ik het ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Tot op heden nog geen verbetering. Is het raar dat Ubuntu wel vanaf de CD opstart?
Ik denk dat ik er maar een belletje aan waag, richting de Apple support.

Edit: belletje wordt morgen gepleegd.
Ik heb Snow Leopard opnieuw geïnstalleerd, maar na de installatie komt er een stopteken bij het opstartscherm.
Het geheugen werkte volgens SL wel prima.

[ Voor 38% gewijzigd door Cum Grano Salis op 03-04-2014 10:28 ]

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnessy
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-08 13:53
uit pure intresse , wat is de uitslag van het belletje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Bij dezen de oplossing voor mijn geval.

Ik werd te woord gestaan door een geduldige medewerker, die in beginsel ook geen idee had waar de fout zou kunnen zitten.
Hij zei dat er waarschijnlijk iets fout ging in de update van 10.6 naar 10.6.8[binnen SL].
Toen ik vertelde dat ik OS X Mavericks had gedraaid, veranderde de zaak. Ik diende met opstarten de Alt knop ingedrukt te houden zodat ik de OS X Mavericks recovery partitie kon aanspreken en op die manier een clean install kon doen.
Had dit geen uitkomst geboden, dan kon ik mijn iMac opsturen, een inspectie die 49 euro zou kosten.

De clean install deed 'wonderen'.

Gaude et aude

Pagina: 1