betere elektronica soldeertin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:35
Ik zoek echt (!) goeie soldeertin voor fijn elektronica.
Vorig jaar heb ik een rol Stannol HS10 gekocht (0,7 dik perfect maatje ook)
Dat ging de eerste 20 meter ofzo perfect, maar hoe verder ik in de spoel raak, hoe minder goed de tin vloeit. Soms kleeft de hars als een geel manteltje langs/aan/naast de tin in plaats van dat het zich door de tin mengt.
Af en toe gaat het ook een metertje ofzo weer helemaal perfect, om vervolgnes weer slecht te functioneren en te 'draden' aan de soldeerpunt :(
Niet echt stabiel dus.

Ik soldeer standaard op 330 graden (JBC) en wil ook niet heter gaan.

Het is niet erg als een spoel tin 30 - 60 euro kost, maar dan wil ik ook wel zeker zijn van de kwaliteit ervan.
De vraag dus: wat is nou DE perfecte soldeer tin voor fijn elektronica?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Trek jij toevallig stukjes tin van de spoel, ipv knippen? Dat zou het verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 19:38

Xanax959

relax...

Ik gebruik eigenlijk al jaren dit spul:

Afbeeldingslocatie: http://www.tetbg.com/uploads/products/normal/ab86b61.jpg

Ik heb nog geen kwaliteits problemen gehad.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het nieuwere tin met flux in vloei minder goed, dus moet je zien dat je tin koopt met mee flux in ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
0.5 mm 3-3.5%* flux met lood.
Je JBC kan niet hoger omdat het high-thermal-capacity punten zijn, die solderen al bij lage temperatuur, ook loodvrij. Wanneer het te warm is verdampt de flux veel te snel en slaat de tin dood zonder te vloeien.

Let erop dat je bij SMD ook losse flux nodig hebt om netjes te solderen, dit kan in pasta of in een flux pen.
Dit is omdat je immers tin op de soldeerbout doet alvorens naar je component te gaan. De flux is dan al verdampt voordat je bij je component bent.

*Het rookt wel enorm.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 09-04-2014 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 08:11
Kester, multicore of alpha zit je altijd wel goed mee.
Voor thuis gebruik gewoon lekker 60/40 of 63/37 nemen, met lood dus. Dat zou eigenlijk prima moeten werken. Dan kan je het meeste SMD werk zelfs zonder extra flux doen. Als je gaat reworken ontkom je inderdaad niet aan extra flux. Ik gebruik zelf geloof ik fluidel 5 voor loodhoudend en een Alpha low cost (laag zilver gehalte) voor loodvrij.

@Jeroen3, hoe bedoel je dat? Je moet je punt inderdaad pre-tinnen na het schoonmaken van de punt, maar daarna voeg ik ook pas de tin toe nadat de pad en het component (bijna)op temperatuur zijn. Om een component te positioneren voeg ik vaak wat tin toe aan het pad, om daarna het component erin te schuiven. Dan is de tin inderdaad "oud" en voeg je nieuwe tin toe.

Een JBC bout kan trouwens prima tot 450C. Hoger dan 330C moet je voor loodhoudend echter niet willen, dat is nergens voor nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door wesleytjuh op 09-04-2014 23:31 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 14:04
Met Wesley, voor thuis gewoon 60/40 0.7mm rosin-core nemen. Niet die loodvrije troep, vreet ook aan je soldeerpunten :/.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb vrijwel hetzelfde spul als de OP (1mm, sn99cu1)
Ik heb geen klachten, buiten het feit dat het zoals de meeste zilversoldeer een beetje dof uitslaat, ook al is de soldering wel gewoon goed.

Loodsoldeer is makkelijker solderen, maar dat "mag" niet meer voor commercieel gebruik.

[ Voor 50% gewijzigd door AlexanderB op 09-04-2014 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Puch-Maxi schreef op woensdag 09 april 2014 @ 23:11:
Met Wesley, voor thuis gewoon 60/40 0.7mm rosin-core nemen. Niet die loodvrije troep, vreet ook aan je soldeerpunten :/.
Je zou ook no clean kunnen nemen, sommige daarvan zijn ook wel fijn.

Ik heb enkel ook lood vrij liggen omdat ik ook soldeertin professioneel gebruik, oa op producten die het RoHS teken dragen, dan soldeer ik ook gewoon netjes met loodvrij. Helaas ga je wel wat sneller door je punten heen dan inderdaad. Gelukkig gaat zo'n JBC punt dan weer wel erg lang mee :).

[ Voor 55% gewijzigd door wesleytjuh op 09-04-2014 23:41 . Reden: Moet echt leren lezen .. ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik ga niet hoger dan 330 vanwege de gevoeligheid van de componenten. De JBC kan inderdaad met gemak stabiel op 450 blijven.
Voor elke soldeerbeweging reinig ik de tip nog even.

m.a.w. meer lood en het moet opgelost zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Loodhoudend soldeert inderdaad gewoon een stuk beter dan lood vrij ja. Nu moet ik zeggen dat bij normaal assemblage werk ik er niet zoveel last van heb, dan soldeer loodvrij best prima. Maar met reworken heb je een stuk meer aan loodhoudend. Gewoon een goede 63/37 of 60/40 nemen met een goede flux core (rosin) of no clean core. Wat voor punt gebruik je in je bout?

Het is me overigens niet duidelijk welke samenstelling je tin nu heeft? Gebruik je al een loodhoudende variant? Stannol is een goed merk, wellicht bevalt het minder omdat het om een no clean core gaat? Dus geen rosin core? Kan zijn dat die flux net wat minder lekker werkt dan je gewend bent.

[ Voor 28% gewijzigd door wesleytjuh op 10-04-2014 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 08:45

Stekeltje

Nothing to see here move along

paQ schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:18:
Ik ga niet hoger dan 330 vanwege de gevoeligheid van de componenten. De JBC kan inderdaad met gemak stabiel op 450 blijven.
Voor elke soldeerbeweging reinig ik de tip nog even.

m.a.w. meer lood en het moet opgelost zijn?
Moeten jouw producten niet RoHS zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Naar aanleiding van dit topic een rolletje Stannol HS10 (Sn60Pb40, 2,5% Flux, 0.7mm, 100 gram) gehaald om eens te testen. Normaal heb ik nooit van dat speciale soldeertin, gewoon wat op dat moment lokaal verkrijgbaar is (vaak Griffon). Maar ik moet zeggen dat het prima werkt, het vloeit ook goed. Het rookt wel een beetje meer, maar het stinkt een stuk minder. Heb ook het idee dat het soldeerwerk schoner is, minder fluxresten. Misschien dat de rol van TS te lang heeft gelegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
wesleytjuh schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:39:
Loodhoudend soldeert inderdaad gewoon een stuk beter dan lood vrij ja. Nu moet ik zeggen dat bij normaal assemblage werk ik er niet zoveel last van heb, dan soldeer loodvrij best prima. Maar met reworken heb je een stuk meer aan loodhoudend. Gewoon een goede 63/37 of 60/40 nemen met een goede flux core (rosin) of no clean core. Wat voor punt gebruik je in je bout?

Het is me overigens niet duidelijk welke samenstelling je tin nu heeft? Gebruik je al een loodhoudende variant? Stannol is een goed merk, wellicht bevalt het minder omdat het om een no clean core gaat? Dus geen rosin core? Kan zijn dat die flux net wat minder lekker werkt dan je gewend bent.
Ik heb nu 60/40
Het zal de flux zijn die me niet bevalt. (hetgeen verklaart waarom ik om de zoveel meter een draad gele prut aan de tin (ongebruikte tin that is) heb kleven
0,4 mm soldeertip:
Afbeeldingslocatie: http://www.jbctools.com/productes/C245032/img/tam_1/imagen_01.gif
Stekeltje schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:32:
[...]

Moeten jouw producten niet RoHS zijn?
nope

[ Voor 75% gewijzigd door paQ op 14-04-2014 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wat soldeer je er vooral mee?

Edit: oh fijne elektronica.

Tja, ik soldeer alles met dit:
C245-931
Afbeeldingslocatie: http://printtec.nl/contents/media/l_c245-931.gif
Het is maar zelden dat ik een kleinere punt pak dan die eigenlijk. Enkel met DFN en QFN soms. Zie dat je nu ook een stompe punt gebruikt, dit vind ik zelf ook niet zo fijn met fijne elektronica, daardoor kom je eigenlijk nooit goed op de juiste plaats. Met die spoon uit bovenstaande plaatje heb je een mooie scherpe rand rondom de punt waarmee je goed en snel warmte kan toevoegen.

[ Voor 114% gewijzigd door wesleytjuh op 14-04-2014 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
nouja stomp... het is een pikkie van 0,4 mm :P
kom ik prima overal mee bij hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ik gebruik liever een screwdriver dan een conische punt, zo zie je maar smaken verschillen.

Hakko 900M-T-2.4D
Voor het grovere werk ;)

Hakko 900M-T-3CM
Voor drag-solderen.

[ Voor 21% gewijzigd door Puch-Maxi op 14-04-2014 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Met een conische punt heb je weinig oppervlakte contact met het onderdeel wat je warm wil maken om de tin langs te laten vloeien, je trekt dan inderdaad snel draden. Je moet hem dan schuin houden als het nog een beetje wil lukken. Doe mij maar een kleine (of grotere, lukt net zo goed) screwdriver tip. Zo'n "lepetje" is inderdaad ook fraai, maar de hoek luistert dan nogal nouw. Als je dat niet goed doet stroomt alle tin uit het "lepeltje" en moet je de litse weer pakken.

Alleen met qfn is een grote screwdriver niet zo fijn om short-circuits op te lossen, met handmatige soldeerpasta heb je daar toch altijd nog wat bobbeltjes tin tussen na de hot-air sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Ik ben ook een zeer tevreden JBC gebruiker (momenteel alleen op de zaak nog, hopelijk ooit thuis ook nog ;) ), maar soldeer het meeste (zowel loodhoudend als loodvrij) het liefst met een flinke punt, de 4.8mm schroevendraaierpunt blijft nooit lang in het puntenrekje staan... zelfs het kleine 0402 gruis soldeert daar heerlijk mee (mits je de ruimte hebt), anders graag een relatief dikke conische punt.

Die hele dunne puntjes zijn fijn voor het kleinste reparatiewerk, maar hebben eigenlijk wat weinig thermische massa, wat soms erg irritant kan zijn.

We gebruiken op de zaak soldeertin van Multicore, zowel loodhoudend als loodvrij, werkt best aardig :) zal de bestelnummers wel eens opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:15
Veel JBC'ers hier, is Weller (eindelijk) aan het uitsterven? :+

Ik gebruik net als wesleytjuh ook een "schepje", maar dan een maatje kleiner (de C245-965)
Afbeeldingslocatie: http://www.jbctools.com/productes/C245965/img/tam_1/imagen_01.gif
Icm met 63/37 0.4mm met rosin core. Merk onbekend >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 407971

Ik ben even helemaal off-topic.. Ik zoek iemand in omgeving heerlen, die wat voor mij zou kunnen solderen.. IDE pinnetje op print HDD... Ik heb wel een simpel soldeerstation maar durf me er zelf niet aan te wagen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Anoniem: 407971 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:26:
Ik ben even helemaal off-topic.. Ik zoek iemand in omgeving heerlen, die wat voor mij zou kunnen solderen.. IDE pinnetje op print HDD... Ik heb wel een simpel soldeerstation maar durf me er zelf niet aan te wagen....
Ik denk dat je dat misschien beter even in de De EL-kroeg - Deel 3 kunt vragen of beter nog op Vraag & Aanbod daar heb je een wat groter publiek :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
nou... ik vrees toch at er een kwaliteitsissue in de spoel zit oid :/

vanmiddag, out of the blue, begon het gekleef en draden trekken weer :(
Na 10 min was ik het zat, heb 2 meter van de spoel gerold, afgeknipt en weggegooid >> opgelost 8)7

Pagina: 1