Die oude meubels die je misschien moet weg doen kun je die niet gebruiken om de rig mee te bouwen.
Het is een oud eiken meubel die er dan uit gaat, en een rieten tafeltje.Dusche schreef op woensdag 09 april 2014 @ 21:11:
Die oude meubels die je misschien moet weg doen kun je die niet gebruiken om de rig mee te bouwen.
Dus die kan ik er niet voor gebruiken. Wel een goed idee overigens, het had gekund.
Life is too short to drink bad whisky
Ja een muis lijkt me vrij onmisbaar. Of ga je er eerst naast staan om het hele spel op te starten, race selecteren, load, skip session, race aan te klikken en dan gauw naar de stoel?
[ Voor 3% gewijzigd door AzzKickah op 09-04-2014 21:18 ]
deze pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY) als oplossing?AzzKickah schreef op woensdag 09 april 2014 @ 21:18:
Ja een muis lijkt me vrij onmisbaar. Of ga je er eerst naast staan om het hele spel op te starten, race selecteren, load, skip session, race aan te klikken en dan gauw naar de stoel?
Anoniem: 97348
voor de iPhone gebruik ik een app genaamd '' mouse '' ... deze is idem te downloaden in de appstore.
daarmee bedien ik zodra ik achter de tv zit de gehele pc, mocht ik een film willen kijken.
werkt als muis zowel als gewoon toetsenbord. dus waarom iets nieuws kopen als je dit gratis in de store kan downloaden? mits je iPhone hebt.
daarmee bedien ik zodra ik achter de tv zit de gehele pc, mocht ik een film willen kijken.
werkt als muis zowel als gewoon toetsenbord. dus waarom iets nieuws kopen als je dit gratis in de store kan downloaden? mits je iPhone hebt.
Wauw, dit is vet. Heb deze app gedownload voor mijn S3 Mini (met android) en werkt perfect!Anoniem: 97348 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 22:23:
voor de iPhone gebruik ik een app genaamd '' mouse '' ... deze is idem te downloaden in de appstore.
Dit is trouwens de officiele site van het programma: RemoteMouse
Ik denk dat ik alsnog een muis en toetsenbord erop ga maken, just to be sure!
Maar bedankt voor de tip, super!
Ha dat is inderdaad een top appje
Zit al tijden te twijfelen over zo'n klein wireless toetsenbordje + muisje, maar dat is hiermee van de baan
Hierbij even snel een update, heb wat dingen toegevoegd, zoals de 1,5literdrinkpakhouder en toetsenbord en muis stand, waarbij het toetsenbord met een schanier vast zit.
De grotere update volgt morgen nog, moet nu nog even gaan leren, heb morgenochtend vroeg een tentamen.
De grotere update volgt morgen nog, moet nu nog even gaan leren, heb morgenochtend vroeg een tentamen.

Ziet er ontzettend gaaf uit
. Mooi dat je met zo'n project bezig bent, zelfs als je niet echt een diehard racer bent!
Ik denk dat als ik deze rig gebouwd heb een die hard racer zal worden, ben ik bang...Ircghost schreef op woensdag 09 april 2014 @ 23:52:
Ziet er ontzettend gaaf uit. Mooi dat je met zo'n project bezig bent, zelfs als je niet echt een diehard racer bent!
haha waarschijnlijk wel ja!
Ziet er goed uit!
Staat de plank waar de pedalen op komen, niet iets te recht op? Nu moet je je benen recht vooruit houden om de pedalen in te trappen.
Kijk maar eens naar de hoek van de plank bij Obutto, Playseat en rSeat. Zij hebben hem niet zo heel stijl.
Staat de plank waar de pedalen op komen, niet iets te recht op? Nu moet je je benen recht vooruit houden om de pedalen in te trappen.
Kijk maar eens naar de hoek van de plank bij Obutto, Playseat en rSeat. Zij hebben hem niet zo heel stijl.
[ Voor 107% gewijzigd door Niellie41 op 10-04-2014 08:36 ]
offtopic
[ Voor 94% gewijzigd door BM op 10-04-2014 09:23 ]
ik heb niet alles gelezen, maar ik heb enkele tips voor je
- zorg dat het stuur ROCK-SOLID bevestigd kan worden.
- zorg dat de vibraties van het stuur de schermen niet laat bewegen.
onderstaande tips zijn meer voor een betere simulatie ervaring.
- zorg dat het stuur zo hoog mogelijk staat. het centerpunt mag zeker zo hoog zijn als je het centerpunt van je borstkas. (de spieren die je dan gebruikt zijn beter geschikt voor het handlen van een auto)
- zorg dat de schermen zo dicht mogelijk bij jou staan, zo kort mogelijk achter het stuur.
verder kan ik je enkel aanraden om zaoveel mogelijk naar andere rigs te kijken
Succes, het begin ziet er al zeer goed uit.
Maar hulp vragen op Tweakers is zeker niet onnodig als ik het zo lees.
- zorg dat het stuur zo hoog mogelijk staat. het centerpunt mag zeker zo hoog zijn als je het centerpunt van je borstkas. (de spieren die je dan gebruikt zijn beter geschikt voor het handlen van een auto)
- zorg dat de schermen zo dicht mogelijk bij jou staan, zo kort mogelijk achter het stuur.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeVM op 10-04-2014 08:42 ]
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Dat wordt een belangrijke om eerst te testen en uit te meten voordat je verder gaat, aangezien dit ook wat dingen bepaald voordat je kan gaan zagenMikeVM schreef op donderdag 10 april 2014 @ 08:37:
het centerpunt mag zeker zo hoog zijn als je het centerpunt van je borstkas. (de spieren die je dan gebruikt zijn beter geschikt voor het handlen van een auto)
Dit bepaald ook de plaatsing van je monitoren, die staan nu namelijk heel erg oog tov waar nu je stuur komt, het liefst wil je dat als je ingame het stuur aan hebt staan deze verdwijnt achter je echte stuur, dan weet je dat je schermen op de goede hoogte staan (mits je fov netjes ingesteld staat
@Nellie @Niellie (

Ook een goed punt, weer iets wat eerst geprobeerd moet worden voor het vastgeschroefd wordt
[ Voor 28% gewijzigd door BM op 10-04-2014 09:24 ]
Ik denk echt dat ik mijn nickname moet veranderen.
Ik wou dat ik het geduld heb voor google sketch
Zelf ook een tijdje met een ontwerp bezig, bureau/hoogslaper in alles etc met in ieder geval dat ik de stoel kan omwisselen voor een race seat.
Reden dat ik het op die manier doe is zo dat ik de speakers onder het bed kan hangen lijkt het ook wat beter weg gewerkt.
Zit alleen nog met wat ik het beste kan gebruiken zo dat ik het hele meubel stuk in en uit elkaar kan halen rubberen ringen voor de poten/voeten.
Kwa ontwerp wil ik het zo simpel mogelijk doen degelijk ergonomisch bureau waar ik mijn systemen en consoles op kwijt kan en of in weg gewerkt zijn. (ook omdat ik iet superhandig ben.) Wat ik wel wil doen is dat ik een box om de pedalen heen bouwzo dat ik het ook als voetenbankje kan gebruiken als ik niet race.
Zelf ook een tijdje met een ontwerp bezig, bureau/hoogslaper in alles etc met in ieder geval dat ik de stoel kan omwisselen voor een race seat.
Reden dat ik het op die manier doe is zo dat ik de speakers onder het bed kan hangen lijkt het ook wat beter weg gewerkt.
Zit alleen nog met wat ik het beste kan gebruiken zo dat ik het hele meubel stuk in en uit elkaar kan halen rubberen ringen voor de poten/voeten.
Kwa ontwerp wil ik het zo simpel mogelijk doen degelijk ergonomisch bureau waar ik mijn systemen en consoles op kwijt kan en of in weg gewerkt zijn. (ook omdat ik iet superhandig ben.) Wat ik wel wil doen is dat ik een box om de pedalen heen bouwzo dat ik het ook als voetenbankje kan gebruiken als ik niet race.
Niellie41 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 08:29:
Ziet er goed uit!
Bedankt voor de linkjes en de tips, ik heb op basis van die rigs in combinatie met de tips van MikeVM de positie van het plankje voor het stuur kunnen bepalen.MikeVM schreef op donderdag 10 april 2014 @ 08:37:
De positie van het plankje voor de pedalen ga ik bepalen wanneer ik de rig grotendeels klaar heb en de Logitech G27 gekocht heb zodat ik een optimale afstelling kan doen.Schuey schreef op donderdag 10 april 2014 @ 08:52:
[...]
Dat wordt een belangrijke om eerst te testen en uit te meten voordat je verder gaat, aangezien dit ook wat dingen bepaald voordat je kan gaan zagen
Dit bepaald ook de plaatsing van je monitoren, die staan nu namelijk heel erg oog tov waar nu je stuur komt, het liefst wil je dat als je ingame het stuur aan hebt staan deze verdwijnt achter je echte stuur, dan weet je dat je schermen op de goede hoogte staan (mits je fov netjes ingesteld staat)
@Nellie @Niellie ()
Ook een goed punt, weer iets wat eerst geprobeerd moet worden voor het vastgeschroefd wordtLigt ook een beetje aan de zithouding stiekem, hoe rechter je zit, hoe schuiner de pedalen in principe kunnen staan, maar rechter rijd lekkerder imo.
Het uiteindelijke resultaat:

Link naar grote afbeelding.

Ik denk dat die nu zo ongeveer wel af is. Iedereen bedankt voor de hulp!
Als er nog tips zijn kan je die natuurlijk altijd nog geven, blijf dit topic lezen/in de gaten houden.
En als iemand het skp bestand wil hebben, kan hij of zij me een dm sturen met reden.
Edit: Meer foto's toegevoegd, kon het niet maken jullie maar 1 foto te geven..

[ Voor 5% gewijzigd door Vistiaantje op 10-04-2014 16:55 ]
Ik zou zeggen open je eigen topic als je een goed onderbouwd plan en al enkele schetsen/basis heb zodat tweakers je kunnen helpen.Psyonara schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:25:
Ik wou dat ik het geduld heb voor google sketch![]()
Denk dat je je pedaltray nog steeds knap stijl hebt staan. Bij mijn obutto staat ie nu op z'n hoogst, en dat is misschien maar half zo stijl als wat jij nu getekend hebt
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
BM schreef op donderdag 10 april 2014 @ 21:21:
Denk dat je je pedaltray nog steeds knap stijl hebt staan. Bij mijn obutto staat ie nu op z'n hoogst, en dat is misschien maar half zo stijl als wat jij nu getekend hebt
Hiermee bedoel ik dus dat ik nog niet weet of de getekende hoek van de pedaltray de juiste is en ik dit pas ga bepalen als ik alles heb, zoals ik hierboven gezegd heb.Vistiaantje schreef op donderdag 10 april 2014 @ 16:32:
[...]
De positie van het plankje voor de pedalen ga ik bepalen wanneer ik de rig grotendeels klaar heb en de Logitech G27 gekocht heb zodat ik een optimale afstelling kan doen.
[...]
In race configuratie staat vaak alles zo recht mogelijk, niks mis mee hoe hij het nu getekend heeft volgens mijBM schreef op donderdag 10 april 2014 @ 21:21:

kostelijk setje
@Vistiaantje
Je zou bijna een tijdelijk oplossing moeten hebben zodat je er mee kunt rijden voor je de boel vastzet, paar lijmklemmen ofzo en maar proberen hoe het rijd, dan kom je er vanzelf achter. Dit kan niet voor je beslissen.
[ Voor 21% gewijzigd door Schuey op 10-04-2014 22:48 ]
Dat was ik ook van plan te gaan doen. Wil je een optimale gamerig hebben moet je alles goed afgesteld hebben. Dus ook voor de hoogte, afstand en hoek van het 'stuurplankje' en voor de plaatsing van de stoel ga ik het doen om zo tot het beste resultaat te komen. 
Dat is echt mooi setje, wie weet, als ik een keer de loterij win....
Dat is echt mooi setje, wie weet, als ik een keer de loterij win....
YouTube: The Obutto r3volution driving position - for work, gaming, or realistic flying & racing
kijk dit filmpje is, daar worden de basics getoond
nu is het voor jouw spellen niet zo belangrijk. in een slechte positie kan je ook snel rijden hoor.
- kijk vooral naar hoe ver de trillingen van het stuur moeten gaan, vooraleer het aan het scherm komt.
- hij zegt ook dat je eerst het stuur en stoel afsteld. daarna je pedalen,( en in jouw geval, dan je schermen. )
kijk dit filmpje is, daar worden de basics getoond
nu is het voor jouw spellen niet zo belangrijk. in een slechte positie kan je ook snel rijden hoor.
- kijk vooral naar hoe ver de trillingen van het stuur moeten gaan, vooraleer het aan het scherm komt.
- hij zegt ook dat je eerst het stuur en stoel afsteld. daarna je pedalen,( en in jouw geval, dan je schermen. )
[ Voor 25% gewijzigd door MikeVM op 11-04-2014 02:04 ]
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Ik ga dit filmpje nog een paar keer bekijken om zo tot een beter resultaat van mn race rig te komen. Bedankt voor het linkje!!
Vooral de argumenten die hij aanbracht vond ik verhelderend.
Vooral de argumenten die hij aanbracht vond ik verhelderend.
Misschien, maar moet eerst nog wat opruimen en denk gewoon dat ik met een simpel frame begin en dat gewoon steeds meer uitbreidt.Vistiaantje schreef op donderdag 10 april 2014 @ 16:42:
[...]
Ik zou zeggen open je eigen topic als je een goed onderbouwd plan en al enkele schetsen/basis heb zodat tweakers je kunnen helpen.
Heel leuk topic, ga ik zeker volgen! Paar tips;
- Zoals andere al zeiden, eerst echt een beetje rotzooien met welke positie je onderdelen het beste zitten voordat je alles al vastschroeft! Straks zit alles vast volgens je berekeningen en zit het helemaal niet comfortabel..
- Heb je er over gedacht om het racegedeelte met stoel en stuur los te houden van de bureau opstelling met computer en beeldschermen? Dat het racegedeelte bijvoorbeeld op een chassis met wieltjes komt te staan zodat je deze ook weer weg kunt rollen. Voordeel is dat je je PC setup dan ook nog voor 'normaal' werk kunt gebruiken en bijvoorbeeld andere spellen dan racespellen.
- Wat hebben de twee diagonale plankjes aan het einde van je rig voor zin? Het word denk ik heel moeilijk de MDF plankjes precies goed in die hoek te zagen, laat staan om het vast te zetten en ondersteuning te bieden.
Nogmaals, heel leuk topic!
Had bij mijn ouders een simpelere opstelling staan dan wat jij nu van plan bent en wil ook al heel lang een complete set maken met racestoel etc., maar juist op mijn studentenkamertje heb ik er helemaal geen plek voor haha!
- Zoals andere al zeiden, eerst echt een beetje rotzooien met welke positie je onderdelen het beste zitten voordat je alles al vastschroeft! Straks zit alles vast volgens je berekeningen en zit het helemaal niet comfortabel..
- Heb je er over gedacht om het racegedeelte met stoel en stuur los te houden van de bureau opstelling met computer en beeldschermen? Dat het racegedeelte bijvoorbeeld op een chassis met wieltjes komt te staan zodat je deze ook weer weg kunt rollen. Voordeel is dat je je PC setup dan ook nog voor 'normaal' werk kunt gebruiken en bijvoorbeeld andere spellen dan racespellen.
- Wat hebben de twee diagonale plankjes aan het einde van je rig voor zin? Het word denk ik heel moeilijk de MDF plankjes precies goed in die hoek te zagen, laat staan om het vast te zetten en ondersteuning te bieden.
Heel leuk topic, ga ik zeker volgen! Paar tips;
Had bij mijn ouders een simpelere opstelling staan dan wat jij nu van plan bent en wil ook al heel lang een complete set maken met racestoel etc., maar juist op mijn studentenkamertje heb ik er helemaal geen plek voor haha!
Even Tjapie herhalen, maar idd even een mockup maken zodat je weet of het comfortabel zit.
Als je die schuine plankjes achterin je rig voor de stijfheid hebt zitten, misschien is het makkelijker en beter om een plaat op de zijkant te schroeven.
Je gebruik behoorlijk lompe balken, maar goed, als je rig toch nog wat flexibel is zou je kunnen overwegen om een onderplaat toe te voegen (zodat je een soort van doos krijgt) en ook een plaat op de achterkant te schroeven.
Als je die schuine plankjes achterin je rig voor de stijfheid hebt zitten, misschien is het makkelijker en beter om een plaat op de zijkant te schroeven.
Je gebruik behoorlijk lompe balken, maar goed, als je rig toch nog wat flexibel is zou je kunnen overwegen om een onderplaat toe te voegen (zodat je een soort van doos krijgt) en ook een plaat op de achterkant te schroeven.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Dat is extra gewicht, kost tijd op de baan dus niet doen461943 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 17:26:
[...]
Of een zak chips-houder! Je moet niet de meest belangrijke dingen vergeten
Vet project, bookmarked voor als ik in m'n volgende huis aan de slag ga met m'n eigen rig!
Ik gebruik so called 'lompe' balken omdat de rig behoorlijk stevig moet zijn. Als je even snel een rekensommetje doet van wat er allemaal op komt te staan:haarbal schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 13:29:
Even Tjapie herhalen, maar idd even een mockup maken zodat je weet of het comfortabel zit.
Monitorstand 10 kg
3x monitor 15 kg (3 x 5 kg)
computer 10 kg
En dan komt er natuurlijk nog het stuurtje, de schakelunit en wat speakers, maar dat is verwaarloosbaar ten opzichte van de rest. Dus ik kom uit op een totaal van 35 kg, waarbij de monitor mount + schermen op een stukje van 10x10cm zit, waarbij het zwaartepunt voor dit vlak zit, dus moet wel zorgen dat de rig stevig genoeg is om die 25 kg te dragen.
Ik zie het nu zo, dat ik nu dit ontwerp gemaakt heb, dit dus als een voorlopig concept zie. Er zullen geen grote veranderingen meer komen, zo verwacht ik.
Het enige wat ik denk ik nog een keer wil doen is op een simrig te gamen en daarvan wat maten op te nemen. Dus als iemand in de buurt van Den Haag of Veenendaal iets van een simrig heeft staan en mij zou willen helpen, zou diegene mij dan een DM kunnen sturen?

Verder ben ik nog even aan het zoeken naar een plek waar die rigs opgesteld kunnen staan zoals op een game beurs. Nu zag ik net dat EpiCon eraan komt, maar volgens mij worden daar geen race games gespeeld.
Iemand nog een ander idee?
Ik zou me niet al te veel zorgen maken over dat gewicht, ik zou vooral proberen de rig zo stijf mogelijk te maken, zodat je monitoren niet staan te trillen als je aan het racen bent, force feedback sturen zijn behoorlijk sterk.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Of rubber gebruiken om te dempen?
Daar zat ik ook al aan te denken. Rubber matje over het plankje waar het stuurtje op komt of rubber ringen tussen het plankje en de balken van het frame. Zal al een boel verschil maken denk ik.
ik kwam dit YouTube: Beyond WASD: Foot Pedals for PC Gaming tegen van Ben Heck misschien is het handig
Beste wel grappig, moet zeggen dat ik het zeer waarschijnlijk ga gebruiken in deze build, maar misschien wel in een andere. Dankuwel.
Hier even een kleine update.
Ik heb ondertussen de volgende autostoel in mijn bezit:

Alleen de bijrijders stoel heb ik, de zijkanten zijn van leer, de middenste gedeeltes zijn van stof. Het enige is dat de rails van de stoelen onderdeel zijn van het chassis, dus ik moet nog even een oplossing verzinnen voor het vastmaken van de stoel aan de rig, maar dat komt wel goed.
Verder heb ik zojuist (dankzij de belastingdienst
) een gloedje nieuwe G27 aangeschaft, vandaag binnen gekregen.
Over ruwweg anderhalve maand ga ik beginnen met het bouwen van de rig, want dan is mijn schooljaar afgelopen. Mochten er tweakers zijn die de vorderingen deze build van de zomer willen volgen, laat het me dan even weten, dan zal ik er een topic over starten. Zo niet, dan laat ik hier gewoon het eindresultaat zien.
Ik heb ondertussen de volgende autostoel in mijn bezit:

Alleen de bijrijders stoel heb ik, de zijkanten zijn van leer, de middenste gedeeltes zijn van stof. Het enige is dat de rails van de stoelen onderdeel zijn van het chassis, dus ik moet nog even een oplossing verzinnen voor het vastmaken van de stoel aan de rig, maar dat komt wel goed.
Verder heb ik zojuist (dankzij de belastingdienst

Over ruwweg anderhalve maand ga ik beginnen met het bouwen van de rig, want dan is mijn schooljaar afgelopen. Mochten er tweakers zijn die de vorderingen deze build van de zomer willen volgen, laat het me dan even weten, dan zal ik er een topic over starten. Zo niet, dan laat ik hier gewoon het eindresultaat zien.
Ben benieuwd hoe ingewikkeld je het gaat maken!
Post hier al je updates maar zou ik zeggen, leuk
Ik wil proberen alles zo simpel en tegelijkertijd zo stevig mogelijk maken. Dan is de kans het kleinst dat ik een berekening verkeerd maak en dat het gevaarte tegen een stootje kan.Jejking schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:53:
Ben benieuwd hoe ingewikkeld je het gaat maken!
Dan ga ik dat doen, thnx voor de reacties
Hier ben ik weer, dit keer met het goede nieuws dat ik begonnen ben met het bouwen van de rig, eindelijk klaar met dit schooljaar en nu heb ik 2 weken helemaal vrij om mij hierop te storten.
Ik maak alles voor zover mogelijk met bouten vast omdat ik de rig bij mijn ouders maak, en daarna 100 km verderop op mijn kamer plaats. De reden hiervoor is simpel, bij mijn ouders staat al mijn gereedschap. En de gamma zit om de hoek...
Ik maak dus alles tot op zekere hoogte demonteerbaar.
Omdat ik plaats op mijn kamer moest maken om de rig straks kwijt te kunnen heb ik een meubel uit elkaar gehaald waarvan ik het hout gebruik voor de build.

Ik heb in sketchup even maten toegevoegd zodat jullie kunnen zien wat de afmetingen ongeveer zijn.

Dit ontwerp is een richtlijn, geen definitief plan, dus het kan voorkomen dat je een verschil tussen de foto's en het ontwerp kan ontdekken.
Gister heb ik twee balken (44x63x3000mm) gekocht om als basis te gebruiken.

Ik heb hier alleen de zijkanten, welke ik van de kast zijn, gemonteerd met 3 m8 bouten, de platen zijn 30mm dik waardoor ik waarschijnlijk geen versteviginsbalken vertikaal hoef te plaatsen omdat dit stevig genoeg is, zo verwacht ik.

Een foto van de te gebruiken auto stoel, afkomstig uit een seat ibiza cup (als ik het goed onthouden heb)

Rails zaten vast in het chassis dus ik ga zelf een beugel maken, op welke manier dit gaat gebeuren weet ik nog niet precies.
Om de lengte van de balken goed in te schatten heb ik het stoeltje en de overige planken ruwweg neergelegd en daarna de balken afgezaagd.

Vanochtend heb ik de tussenbalken op maat gezaagd en beugels gekocht. De beugels zitten op de hoofdbalken vast met twee m6 bouten en met 3.5x19mm schroeven op de tussenbalken.

Na totaal 1 dagje knutselen is dit het resultaat:

Tips, advies of complimenten zijn natuurlijk altijd welkom!
Ik maak alles voor zover mogelijk met bouten vast omdat ik de rig bij mijn ouders maak, en daarna 100 km verderop op mijn kamer plaats. De reden hiervoor is simpel, bij mijn ouders staat al mijn gereedschap. En de gamma zit om de hoek...
Omdat ik plaats op mijn kamer moest maken om de rig straks kwijt te kunnen heb ik een meubel uit elkaar gehaald waarvan ik het hout gebruik voor de build.

Ik heb in sketchup even maten toegevoegd zodat jullie kunnen zien wat de afmetingen ongeveer zijn.

Dit ontwerp is een richtlijn, geen definitief plan, dus het kan voorkomen dat je een verschil tussen de foto's en het ontwerp kan ontdekken.
Gister heb ik twee balken (44x63x3000mm) gekocht om als basis te gebruiken.

Ik heb hier alleen de zijkanten, welke ik van de kast zijn, gemonteerd met 3 m8 bouten, de platen zijn 30mm dik waardoor ik waarschijnlijk geen versteviginsbalken vertikaal hoef te plaatsen omdat dit stevig genoeg is, zo verwacht ik.

Een foto van de te gebruiken auto stoel, afkomstig uit een seat ibiza cup (als ik het goed onthouden heb)

Rails zaten vast in het chassis dus ik ga zelf een beugel maken, op welke manier dit gaat gebeuren weet ik nog niet precies.
Om de lengte van de balken goed in te schatten heb ik het stoeltje en de overige planken ruwweg neergelegd en daarna de balken afgezaagd.

Vanochtend heb ik de tussenbalken op maat gezaagd en beugels gekocht. De beugels zitten op de hoofdbalken vast met twee m6 bouten en met 3.5x19mm schroeven op de tussenbalken.

Na totaal 1 dagje knutselen is dit het resultaat:

Tips, advies of complimenten zijn natuurlijk altijd welkom!
Ziet er goed uit
Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567
Bedankt!
Vrijdag en gister ben ik bezig geweest met het maken van een frame voor de stoel en heb ik het tafelblad gemonteerd.

In dit frame komen vier bouten (m10 waarschijnlijk), waarbij ik ze er van boven in doe, en van onder een moer erop, welke ik in het houten balkje verzink. In het vloertje, dat van de week op maat gezaagd wordt, maak ik dan 4 rijtjes van gaten waarbij ik de stoel dan op kan tillen en in een ander gat kan zetten. Dit lijkt mij de meest simpele oplossing.
Het blad heb ik vastgemaakt met vier schroeven, van bovenaf, op een balkje welke met 2 bouten per kant vast zit op het zijblad. Hierdoor kan ik door de vier bouten los te halen het blad eraf halen.

En dit is het resultaat tot zover:

Aankomende drie dagen ben ik weg, dus kan ik er helaas niet aan werken. Donderdagavond zal er weer een update volgen.
Kleine update:
Zojuist heb ik een amBX set gekocht, zonder fans helaas, om hierbij te gebruiken. Ik ben benieuwd naar het effect met een eyefinity opstelling en sowieso gewoon het racen. Iemand misschien ervaring mee?
Vrijdag en gister ben ik bezig geweest met het maken van een frame voor de stoel en heb ik het tafelblad gemonteerd.

In dit frame komen vier bouten (m10 waarschijnlijk), waarbij ik ze er van boven in doe, en van onder een moer erop, welke ik in het houten balkje verzink. In het vloertje, dat van de week op maat gezaagd wordt, maak ik dan 4 rijtjes van gaten waarbij ik de stoel dan op kan tillen en in een ander gat kan zetten. Dit lijkt mij de meest simpele oplossing.
Het blad heb ik vastgemaakt met vier schroeven, van bovenaf, op een balkje welke met 2 bouten per kant vast zit op het zijblad. Hierdoor kan ik door de vier bouten los te halen het blad eraf halen.

En dit is het resultaat tot zover:

Aankomende drie dagen ben ik weg, dus kan ik er helaas niet aan werken. Donderdagavond zal er weer een update volgen.
Kleine update:
Zojuist heb ik een amBX set gekocht, zonder fans helaas, om hierbij te gebruiken. Ik ben benieuwd naar het effect met een eyefinity opstelling en sowieso gewoon het racen. Iemand misschien ervaring mee?
[ Voor 29% gewijzigd door Vistiaantje op 06-07-2014 23:23 ]
Zoals beloofd vandaag weer een update. 
De platen voor het vloertje zijn op maat gezaagd, vriend heeft een lintzaag staan dus dat was makkelijk en recht, beter dan een decoupeerzaag in ieder geval.

Dus nu heb ik de plaat waar ik de pedalen op ga monteren kunnen voorzien van twee blokjes met een gat erin. De hoek die de plank maakt kan ik zo precies stellen, twee gaten boren in de platen en het plankje staat precies (voor zover dat mogelijk is) onder de goede hoek.

Verder heb ik vandaag blikje verf gehaald (helaas geen foto). Eerst alles in de grondverf zetten, daarna komen er twee lagen zwart (zijdeglans) overheen.
Morgen ga ik de pedalen op het plankje monteren en het plankje voor het stuur monteren. Voor dit laatste wordt er een hap gehaald uit het blad om zo de hoek van het plankje goed in te stellen.
Verder staat er nog op de planning:
- Monitorstandaard monteren
- Stoel vast zetten
- Plankjes voor muis en toetsenbord maken
- Plankje voor schakelunit monteren
- amBX set plaatsje geven
En dan kan het gronden en lakken gaan beginnen, wat hopelijk dinsdag al kan gaan gebeuren.
De platen voor het vloertje zijn op maat gezaagd, vriend heeft een lintzaag staan dus dat was makkelijk en recht, beter dan een decoupeerzaag in ieder geval.

Dus nu heb ik de plaat waar ik de pedalen op ga monteren kunnen voorzien van twee blokjes met een gat erin. De hoek die de plank maakt kan ik zo precies stellen, twee gaten boren in de platen en het plankje staat precies (voor zover dat mogelijk is) onder de goede hoek.

Verder heb ik vandaag blikje verf gehaald (helaas geen foto). Eerst alles in de grondverf zetten, daarna komen er twee lagen zwart (zijdeglans) overheen.
Morgen ga ik de pedalen op het plankje monteren en het plankje voor het stuur monteren. Voor dit laatste wordt er een hap gehaald uit het blad om zo de hoek van het plankje goed in te stellen.
Verder staat er nog op de planning:
- Monitorstandaard monteren
- Stoel vast zetten
- Plankjes voor muis en toetsenbord maken
- Plankje voor schakelunit monteren
- amBX set plaatsje geven
En dan kan het gronden en lakken gaan beginnen, wat hopelijk dinsdag al kan gaan gebeuren.
Gister kon ik helaas geen update doen omdat ik bij een ntto wedstrijd was.
Daarom nu maar een dubbele, want ook vrijdag heb ik er helaas geen kunnen doen.
Ik heb het plankje voor de schakelunit en de muis, welke er rechts naast komt, gemaakt van overgebleven hout van de balken en planken, het zat dus zo in elkaar. Gelukkig hoeft niet alles lang te duren...

Ook heb ik op internet de afmetingen van de mounting points van de pedalen opgezocht en zo deze op de plaat vast gezet met 4 bouten. De belangrijkste reden dat ik voor vier in plaats van zes heb gekozen is omdat er bij de Gamma maar 4 in 1 doosje zitten
, en ik vond het wel stevig genoeg met 4 bouten.

Verder ben ik ook nog bezig geweest met het plankje waar het stuur op komt. Door gebruik te maken van twee hoek profielen (2 mm dik aluminium) is het plankje vast gezet met twee keer twee schroeven, wat aardig stevig is, maar niet vast genoeg. Daarom is de kant van het plankje dat de bovenkant van het 'tafeltje' raakt schuin afgezaagd en vastgelijmd met houtlijm. Verder worden er misschien nog extra verstevigingen toegevoegd, maar dat is iets dat in de praktijk moet blijken.

Zoals eerder verteld heb ik een toetsenbord aangeschaft, speciaal voor deze rig. Gister heb ik de onderkant er vanaf gehaald, vastgeschroefd op een balkje en de rest er weer op vast gezet. Door het schanierpunt kan ik em altijd weer aan de kant doen als ik uit of in de rig stap. Deze moet alleen nog even gemonteerd worden.

Morgen ga ik al het monteerwerk afmaken, maar ik twijfel of ik hier een update van moet maken, aangezien ik de afgelopen dagen zero feedback op deze build heb gekregen. Ik heb dus geen flauw idee of mensen dit wel volgen. Dus moet ik verder gaan met deze buildlog of kan ik beter stoppen? Zeggen jullie het maar.
Als ik ermee stop zal ik nog wel een laatste update doen met eindresultaat als alles werkt, maar de tussenstappen niet meer.
Ik heb het plankje voor de schakelunit en de muis, welke er rechts naast komt, gemaakt van overgebleven hout van de balken en planken, het zat dus zo in elkaar. Gelukkig hoeft niet alles lang te duren...

Ook heb ik op internet de afmetingen van de mounting points van de pedalen opgezocht en zo deze op de plaat vast gezet met 4 bouten. De belangrijkste reden dat ik voor vier in plaats van zes heb gekozen is omdat er bij de Gamma maar 4 in 1 doosje zitten

Verder ben ik ook nog bezig geweest met het plankje waar het stuur op komt. Door gebruik te maken van twee hoek profielen (2 mm dik aluminium) is het plankje vast gezet met twee keer twee schroeven, wat aardig stevig is, maar niet vast genoeg. Daarom is de kant van het plankje dat de bovenkant van het 'tafeltje' raakt schuin afgezaagd en vastgelijmd met houtlijm. Verder worden er misschien nog extra verstevigingen toegevoegd, maar dat is iets dat in de praktijk moet blijken.

Zoals eerder verteld heb ik een toetsenbord aangeschaft, speciaal voor deze rig. Gister heb ik de onderkant er vanaf gehaald, vastgeschroefd op een balkje en de rest er weer op vast gezet. Door het schanierpunt kan ik em altijd weer aan de kant doen als ik uit of in de rig stap. Deze moet alleen nog even gemonteerd worden.

Morgen ga ik al het monteerwerk afmaken, maar ik twijfel of ik hier een update van moet maken, aangezien ik de afgelopen dagen zero feedback op deze build heb gekregen. Ik heb dus geen flauw idee of mensen dit wel volgen. Dus moet ik verder gaan met deze buildlog of kan ik beter stoppen? Zeggen jullie het maar.

Als ik ermee stop zal ik nog wel een laatste update doen met eindresultaat als alles werkt, maar de tussenstappen niet meer.
Vooral doorgaan, Er lezen waarschijnlijk genoeg mensen net als ik in stilte mee.
Reacties komen vast wel meer als het helemaal af is en dan is het juist interesant als men kan terugbladeren en alle stappen kan zien.
Reacties komen vast wel meer als het helemaal af is en dan is het juist interesant als men kan terugbladeren en alle stappen kan zien.
RenaldoN en Sato bedankt voor de reacties, wordt zeer gewaardeerd van mijn kant! 
In de afgelopen 24 uur heeft dit topic ongeveer 300 views gehad. Dit gecombineerd met de twee reacties heb ik besloten om jullie zoveel mogelijk op de hoogte te blijven houden, dus... ik ga door!
Vandaag heb ik weer een boel kunnen doen, ondanks het wat warme weer. Om te beginnen heb ik het gat voor de monitorsteun in de plaat gemaakt en een balk eronder gemonteerd. De voet van de staander komt dus op de balk vast te staan en de paal van de staander door het blad heen. Hierdoor krijg je, hoop ik, een clean uiterlijk.

Zoals je kan zien heb ik hier de monitorsteun niet door het gat gedaan, dit ga ik pas doen als ik de rig geschilderd heb en weer in elkaar ga zetten. Ik moet namelijk schroeven loshalen wil ik het kunnen monteren, iets dat ik niet graag doe, want hoe vaker je de schroeven erin en eruit haalt, des te losser ze gaan zitten. De schermen komen dus nog zo'n 12 cm richting de stoel en zakken nog zo'n 5 cm.
Daarna heb ik alle onderdelen op de rig geplaatst, wat er zo uit ziet:

Het toetsenbordje gemonteerd en wel:

Ik heb nog even een plankje ter versteviging aangebracht onder de plank van de pedalen omdat deze aan het doorbuigen was:

Hier zie je duidelijk de hoek die de monitorsteun maakt. De schermen komen nog ongeveer 12 cm naar voren, dus hopelijk is de hoek niet te klein, anders worden er nog afstandshouders tussen het scherm en de monitorsteun bevestigd, bij de twee buitenste schermen, zodat het beter kijkt. Dit zal pas gedaan worden als ik een tijdje op de rig gegamed heb.

Verder heb ik vandaag ook nog de stoel vast gezet op het vloertje met behulp van vier m8 bouten, welke van onder naar boven gemonteerd zijn (kop zit onder de bodemplaat). Hier heb ik helaas geen foto van.
Het idee is om misschien later deze zomer de stoel nog verplaatsbaar te maken, maar dat is alleen als ik tijd over heb. Nu is de stoel gewoon op mijn lengte ingesteld en vast gezet.
De voorbereiding voor morgenochtend is ook al gedaan:

Alles wordt twee keer in de grondverf gezet, daarna twee keer een zwarte lak laag eroverheen, zijdeglans als ik het goed heb. Ik begin morgenochtend rond 8 uur met schilderen, hopelijk wordt het niet te snel warm zodat de verf rustig kan drogen, want om met 28 graden te schilderen lijkt me geen goed plan.
Tot de volgende update!!
In de afgelopen 24 uur heeft dit topic ongeveer 300 views gehad. Dit gecombineerd met de twee reacties heb ik besloten om jullie zoveel mogelijk op de hoogte te blijven houden, dus... ik ga door!
Vandaag heb ik weer een boel kunnen doen, ondanks het wat warme weer. Om te beginnen heb ik het gat voor de monitorsteun in de plaat gemaakt en een balk eronder gemonteerd. De voet van de staander komt dus op de balk vast te staan en de paal van de staander door het blad heen. Hierdoor krijg je, hoop ik, een clean uiterlijk.

Zoals je kan zien heb ik hier de monitorsteun niet door het gat gedaan, dit ga ik pas doen als ik de rig geschilderd heb en weer in elkaar ga zetten. Ik moet namelijk schroeven loshalen wil ik het kunnen monteren, iets dat ik niet graag doe, want hoe vaker je de schroeven erin en eruit haalt, des te losser ze gaan zitten. De schermen komen dus nog zo'n 12 cm richting de stoel en zakken nog zo'n 5 cm.
Daarna heb ik alle onderdelen op de rig geplaatst, wat er zo uit ziet:

Het toetsenbordje gemonteerd en wel:

Ik heb nog even een plankje ter versteviging aangebracht onder de plank van de pedalen omdat deze aan het doorbuigen was:

Hier zie je duidelijk de hoek die de monitorsteun maakt. De schermen komen nog ongeveer 12 cm naar voren, dus hopelijk is de hoek niet te klein, anders worden er nog afstandshouders tussen het scherm en de monitorsteun bevestigd, bij de twee buitenste schermen, zodat het beter kijkt. Dit zal pas gedaan worden als ik een tijdje op de rig gegamed heb.

Verder heb ik vandaag ook nog de stoel vast gezet op het vloertje met behulp van vier m8 bouten, welke van onder naar boven gemonteerd zijn (kop zit onder de bodemplaat). Hier heb ik helaas geen foto van.

Het idee is om misschien later deze zomer de stoel nog verplaatsbaar te maken, maar dat is alleen als ik tijd over heb. Nu is de stoel gewoon op mijn lengte ingesteld en vast gezet.
De voorbereiding voor morgenochtend is ook al gedaan:

Alles wordt twee keer in de grondverf gezet, daarna twee keer een zwarte lak laag eroverheen, zijdeglans als ik het goed heb. Ik begin morgenochtend rond 8 uur met schilderen, hopelijk wordt het niet te snel warm zodat de verf rustig kan drogen, want om met 28 graden te schilderen lijkt me geen goed plan.
Tot de volgende update!!
Ziet er ontzettend gaaf uit man, ga vooral door met de updates :)!
Je zegt dat je de stoel hebt afgesteld, maar hoe staan de pedalen en gear etc?
[ Voor 38% gewijzigd door Ircghost op 15-07-2014 01:00 ]
Ik wilde net zeggen, je gooit hem toch nog wel in de verf!
Succes!
Ziet er erg tof uit. Volgens mij heb ik de zelfde monitor arm en inderdaad die hoek is niet alles.
Ben erg benieuwd naar dat resultaat. Misschien ook wel iets voor mijHier zie je duidelijk de hoek die de monitorsteun maakt. De schermen komen nog ongeveer 12 cm naar voren, dus hopelijk is de hoek niet te klein, anders worden er nog afstandshouders tussen het scherm en de monitorsteun bevestigd, bij de twee buitenste schermen, zodat het beter kijkt. Dit zal pas gedaan worden als ik een tijdje op de rig gegamed heb.

Iedereen bedankt voor de reacties!!

Alles staat nu in de grondverf, en het is gelukkig niet zo warm buiten, dus morgenochtend kan de tweede laag grondverf erop
Ik heb eerst de stoel gewoon los gezet, toen het stuur gemonteerd en daarna de pedalen vast gemaakt op de plank en die onder de juiste hoek gezet. Daarna de stoel op de juiste positie gezet met alles gemonteerd, afgetekend op de bodemplaat en dan boren en bouten er door heen.Ircghost schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 00:59:
Ziet er ontzettend gaaf uit man, ga vooral door met de updates :)!
Ik heb de renders in sketchup gemaakt dus als je die wil hebben moet je maar een dm sturen met een email adres en krijg je ze opgestuurd.R0y. schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:45:
Ziet er erg tof uit. Volgens mij heb ik de zelfde monitor arm en inderdaad die hoek is niet alles.
[...]
Ben erg benieuwd naar dat resultaat. Misschien ook wel iets voor mij
Alles staat nu in de grondverf, en het is gelukkig niet zo warm buiten, dus morgenochtend kan de tweede laag grondverf erop
[ Voor 40% gewijzigd door Vistiaantje op 15-07-2014 11:18 ]
Hier nog een lurker. Beetje stevig allemaal? Als je racet wil het er nog wel eens hard aan te gaanhaarbal schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:01:
Ik ben ook nog aan het lurken. Benieuwd naar het resultaat.
Het is niet ontzettend stevig, maar wel stevig genoeg. Mocht nu blijken tijdens het racen dat het toch teveel schudt of er iets kraakt dan zet ik er gewoon een balkje bij.Cyleo schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 15:21:
[...]
Hier nog een lurker. Beetje stevig allemaal? Als je racet wil het er nog wel eens hard aan te gaan
En dan maar hopen dat ik niet te laat ben...
Ik heb vanochtend alles in de witte grondverf gezet, ging precies met een potje voor 4 m2

De tweede laag grondverf wordt grijs, zodat ik goed kan zien waar ik al geweest ben en omdat de laklaag zwart wordt is dat beter als onderlaag.
[ Voor 25% gewijzigd door Vistiaantje op 15-07-2014 15:44 ]
Dit ziet er wel een beetje groot en log uit eerlijk gezegd. Waarom heb je niet gekozen voor bijv die Ricmotech build? Ook als je die blueprint niet hebt is het niet heel moeilijk om iets soortgelijks in elkaar te zetten.
Zie: http://www.ricmotech.com/...t_Plans_p/rmt-rs1-diy.htm
Ik heb, zoals je hebt kunnen lezen, gebruik gemaakt van een kastje en de manier waarop mijn monitoren gemonteerd worden is anders dan bij de rig van Ricmotech. Ik heb een aantal rigs van Inside Sim Racing bekeken en kwam tot de conclusie dat het goedkoopste en makkelijkste is om het op de gedane manier te doen.lasharor schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 15:50:
Dit ziet er wel een beetje groot en log uit eerlijk gezegd. Waarom heb je niet gekozen voor bijv die Ricmotech build? Ook als je die blueprint niet hebt is het niet heel moeilijk om iets soortgelijks in elkaar te zetten.
Qua grootte weet ik niet of het nu zo uitmaakt. De rigs zijn ongeveer even lang, en omdat ik drie schermen heb doet de breedte van de rig zelf er niet zo toe, al is het wel het mooist als die zo breed is als de stoel.
Verder is het natuurlijk geen technisch hoogstandje en gaat het mij meer om het doel dan het uiterlijk. Ik roei gewoon met de riemen die ik heb, anders had ik namelijk zoiets gekocht:

Dat is tien keer smaller, beter en mooier.
Prachtig. Leuk om te zien dat je met een beperkt budget nog zo veel mogelijkheden hebt.
Een ding stoort mij een beetje. Ik ben namelijk een gamer die met zijn neus op de monitor zit, en bij jou lijkt het een beetje ver weg allemaal. Ook de hoeken zijn net wat te flauw in mijn beleving, maar ik begrijp dat je daar niet veel aan kan doen. Ik denk dat als je je stoel nog een stukje naar voren doet, en de pedalen dus ook, dat je dan een stuk beter beeld zal hebben. Je mag ook gerust lekker dicht op je stuur zitten, want dat verbetert sowieso je reactievermogen omdat je met meer kracht en snelheid kan sturen.
Een ding stoort mij een beetje. Ik ben namelijk een gamer die met zijn neus op de monitor zit, en bij jou lijkt het een beetje ver weg allemaal. Ook de hoeken zijn net wat te flauw in mijn beleving, maar ik begrijp dat je daar niet veel aan kan doen. Ik denk dat als je je stoel nog een stukje naar voren doet, en de pedalen dus ook, dat je dan een stuk beter beeld zal hebben. Je mag ook gerust lekker dicht op je stuur zitten, want dat verbetert sowieso je reactievermogen omdat je met meer kracht en snelheid kan sturen.
[ Voor 26% gewijzigd door Dekar op 16-07-2014 00:45 ]
EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's
Allereerst leuk dat je meedenkt hierover.Dekar1 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 00:40:
Prachtig. Leuk om te zien dat je met een beperkt budget nog zo veel mogelijkheden hebt.
Toen ik mijn drie schermen nog op mijn bureau had staan stonden ze op 60 centimeter afstand, in deze rig komen ze op iets van 70 centimeter afstand te staan. Ik weet niet wat andere mensen hebben, maar dit is wat ik prettig vindt.
Om het over de hoeken die de buitenste twee beeldschermen hebben:
De schermen zullen naar verwachting wel wat bijgesteld gaan worden, de hoek vind ik zelf ook wel wat flauw. Maar ik wil dit pas doen als alles in elkaar zit en ik erop gegamed heb. Dit valt voor mij onder het finetunen van de rig.Vistiaantje schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 00:18:
[...]
[...]
Wat betreft het dicht op het stuur zitten, ik heb geprobeerd een tussenweg te vinden tussen er goed dicht op zitten en een lekkere houding om in te racen, wat dus wat verder weg is (naar mijn idee). Ook dit kan ik natuurlijk nog altijd aanpassen, wat ik dus ook weer tijdens het finetunen ga doen.
Ik heb de rig zo gemaakt dat ik de stand van de stoel en die van de pedalen altijd nog aan kan passen, het is simpelweg nieuwe gaten boren en bouten overzetten. Dit zal ik niet doen als het me gelijk niet bevalt, eerst wil ik wat uren maken in de rig voordat ik dingen ga verbeteren.
Als ze zo dicht mogelijk tegen je stuur aan staan, zal dat wel de immersion verbeteren, komt je fov ook wat beter tot zijn rechtVistiaantje schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 16:09:
[...]
Toen ik mijn drie schermen nog op mijn bureau had staan stonden ze op 60 centimeter afstand, in deze rig komen ze op iets van 70 centimeter afstand te staan. Ik weet niet wat andere mensen hebben, maar dit is wat ik prettig vindt.
Zoals hier:
[ Voor 7% gewijzigd door Schuey op 16-07-2014 16:15 ]
In de rig komen ze nu zo'n 25 cm achter het stuur te staan, dus zo'n 10 cm achter het stuurconsole. Dit leek mij de beste plek, voornamelijk omdat de rig dan het stevigst zou blijven met in het achterhoofd dat de schermen dan zo dicht mogelijk bij het stuur zouden staan.Schuey schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 16:14:
[...]
Als ze zo dicht mogelijk tegen je stuur aan staan, zal dat wel de immersion verbeteren, komt je fov ook wat beter tot zijn recht
Zoals hier:
[video]
vergeet niet de toetsenbord houder bij deze build en de houder voor een pak drinkenlasharor schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 15:50:
De houder voor een pak drinken moet nog gemaakt of gekocht worden. Zat wel in mijn hoofd maar heb ik nog niet een beslissing over genomen.
Vanochtend heb ik de eerste laag lak aangebracht. Het was wel doorwerken, want de verf droogde al voordat het op het hout zat, zo warm was het vanochtend om 10 uur al...

Morgenochtend gaat de tweede laklaag erop. Als zaterdagochtend de verf goed gedroogd is en ik tevreden ben met het resultaat wordt de rig weer helemaal in elkaar gezet. Met de computerkast die erbij komt te staan ben ik nog bezig, dus echt testen wordt het nog niet. Dit gebeurt misschien eind volgende week. Maar ik zal wel een update doen, zaterdag aan het eind van de middag of zondagochtend over hoe het er in zijn totaal uit ziet.

Morgenochtend gaat de tweede laklaag erop. Als zaterdagochtend de verf goed gedroogd is en ik tevreden ben met het resultaat wordt de rig weer helemaal in elkaar gezet. Met de computerkast die erbij komt te staan ben ik nog bezig, dus echt testen wordt het nog niet. Dit gebeurt misschien eind volgende week. Maar ik zal wel een update doen, zaterdag aan het eind van de middag of zondagochtend over hoe het er in zijn totaal uit ziet.
Moet wel zeggen dat het met een laklaag erop gelijk ergens op begint te lijken! maakt echt een groot verschil!
KUTGW!
KUTGW!
Inderdaad ja, is echt een verschil. Helaas kan ik door het warme weer vandaag en morgen niet de tweedelaklaag erop doen, dit gaat zondagochtend en dinsdag gebeuren, als het weerbericht klopt tenminste.thedon46 schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 10:39:
Moet wel zeggen dat het met een laklaag erop gelijk ergens op begint te lijken! maakt echt een groot verschil!
KUTGW!
Verder wil ik er nog een transparante laag op doen ter bescherming. Heeft iemand een goed idee wat ik het beste kan gebruiken?
als je het een beetje krasvast wil hebben: Bootlak, die is behoorlijk hard en kan tegen een stootje
Bootlak is helemaal geen slecht idee, dankjewel voor de tip! Ik ga eens kijken waar dat verkrijgbaar is en in wat voor varianten.
Morgenavond wordt alles in elkaar gezet, misschien wel met de pc eraan om alles te testen. Ik heb vanochtend namelijk alles nog een keer een laag lak gegeven. Hopelijk kan ik van het weekend mijn pc afmaken zodat alles volgende week af is.
Ik hou jullie op de hoogte!
Ik hou jullie op de hoogte!
Ik heb de race rig in elkaar kunnen zetten nadat deze gedroogd was van de tweede laklaag. Helaas moest de rig vanmiddag naar mijn studentenkamer omdat er bij mijn ouders thuis geen plek voor was. De rig ligt jammer genoeg nu dus helemaal uit elkaar. Hopelijk heb ik aankomend weekend de tijd om het in elkaar te zetten, maar garanties kan ik niet geven. Ik ben momenteel erg druk..
Ik heb gister twee foto's kunnen maken, al zijn het niet de beste.

(sorry voor de grootte van de foto's, ik kan er tijdelijk niks anders van maken)
Dit geeft een beetje een idee van hoe het er uitziet. Hopelijk kan ik jullie snel blij maken met een update over de rig als die in elkaar zit.

Ik heb gister twee foto's kunnen maken, al zijn het niet de beste.

(sorry voor de grootte van de foto's, ik kan er tijdelijk niks anders van maken)
Dit geeft een beetje een idee van hoe het er uitziet. Hopelijk kan ik jullie snel blij maken met een update over de rig als die in elkaar zit.
[ Voor 5% gewijzigd door Vistiaantje op 27-07-2014 20:06 ]
Ben toch wel benieuwd hoe dit project verder is gegaan! zou zonde zijn als dit in de kast komt te liggen
, dus bij deze: MEER MEER MEER

Het project staat zeker niet in de kast, aankomend weekend ga ik weer naar mijn studentenkamer, dus wordt alles in elkaar gezet. Ook heb ik de hardware voor mijn pc in een kastje gegooid, moet alleen nog even alles op gezet worden (windows en games) en dan is volgende week de rig up and running!!!!
(Eindelijk gaat het gebeuren, dat moet ik er wel bij zeggen)
(Eindelijk gaat het gebeuren, dat moet ik er wel bij zeggen)
Hierbij even een kleine update.
Ik ben vandaag begonnen met het in elkaar zetten van de rig, heb alle apparatuur erop gezet, maar nog niks aangesloten. Deze week wordt alles aangesloten en alle software geinstalleerd op de computer, zodat aankomend weekend de set helemaal werkt.
Even een sneak preview:

Als alles werkt komen er foto's en een filmpje(s), waarbij dat ook gelijk de laatste update (voorlopig) wordt van dit topic. De casemod van de powermac g4 staat nu even op pauze, wanneer die klaar is en aangesloten staat op de race rig komt daar natuurlijk ook nog even een update van, maar dat duurt nog een paar maanden.
Ik ben vandaag begonnen met het in elkaar zetten van de rig, heb alle apparatuur erop gezet, maar nog niks aangesloten. Deze week wordt alles aangesloten en alle software geinstalleerd op de computer, zodat aankomend weekend de set helemaal werkt.

Even een sneak preview:

Als alles werkt komen er foto's en een filmpje(s), waarbij dat ook gelijk de laatste update (voorlopig) wordt van dit topic. De casemod van de powermac g4 staat nu even op pauze, wanneer die klaar is en aangesloten staat op de race rig komt daar natuurlijk ook nog even een update van, maar dat duurt nog een paar maanden.
Nu nog de eerste meters maken he? Leuk hoor 
Misschien volgend jaar verhuizen naar een grotere woning (huisje boompje beestje enzo) en dan misschien ook eens nadenken over een echte rig ipv een bureau, het gaat wel jeuken!
Misschien volgend jaar verhuizen naar een grotere woning (huisje boompje beestje enzo) en dan misschien ook eens nadenken over een echte rig ipv een bureau, het gaat wel jeuken!
[ Voor 66% gewijzigd door Schuey op 25-08-2014 09:24 ]
Alles zit in elkaar en werkt met Dirt 3. De foto's en filmpje komen eraan dus hou het topic in de gaten!
Anoniem: 557310
Dit ziet er niet verkeerde uit zeg! Geweldig om te zien hoe je dit hebt gemaakt.
Ik moet zeggen dat je me wel wat op ideeën nu hebt gebracht aangezien ik dit zelf ook al langer wilde maar een beetje plaatsgebrek heb op de zolder..
In ieder geval helpt me dit al een heel eind op weg denk ik.
Keep going!
Ik moet zeggen dat je me wel wat op ideeën nu hebt gebracht aangezien ik dit zelf ook al langer wilde maar een beetje plaatsgebrek heb op de zolder..
Keep going!
Het resultaat:
Zondag begon de dag met alle onderdelen bij elkaar te zoeken en samen te voegen

Toen alles in elkaar zat, moest alle software nog op de pc gezet worden

En de zondag was alweer om, maandag dus alles aansluiten en games installeren en hopen dat ik nog tijd over had om zelf nog even wat te gaan racen.
Ambx setje en G27 aangesloten, wallpaper erbij, en dan is dit het resultaat

Uiteindelijk alles werkend gekregen, vooral de software van de ambx set was nog een gedoe, omdat het allemaal in een bepaalde volgorde moet. Gelukkig staat er een handleiding op de site.
Dirt 3 maar als eerste geinstalleerd en geopend. En gelijk ook maar even zitten racen natuurlijk.

Gisteravond laat had ik alles werkend, dus vandaag de foto's van de rig zelf gemaakt, want de baksteen (HTC One X+) waarmee ik de foto's en het filmpje heb gemaakt is waardeloos in het donker.

Omdat de stoel en de G27 zwart met rood zijn, heb ik er een mooi zwart/rood muisje (Action spul) bij gekocht.

Ook heb ik vanochtend nog even een filmpje gemaakt (lang leve de verduisteringsgordijnen
) zodat de werking van de ambx set goed te zien is.
Als ik mijzelf mag beoordelen zou ik deze rig nu een 8 geven. Vooral omdat alles best stevig in elkaar zit, en ik comfortabel zit, en voornamelijk omdat het mijn eerste rig is die ik heb gebouwd.
Schermen: het middelste scherm zit op de goede afstand, de twee schermen aan de zijkanten moeten nog iets gedraaid worden, dus daar moet nog iets van een blokje tussen het scherm en de vesa mount komen.
Stuur: de hoek die het stuur nu maakt is eigenlijk best goed, voelt vertrouwd aan en houdt prima vast.
Stoel: best aardig geplaatst, ik zit goed voor het stuur, zou alleen nog 5 cm dichterbij willen zitten. Het is net niet perfect zeg maar.
Pedalen: deze zouden in zijn geheel een stuk omhoog en dan dus ook klein stukje verder naar achter moeten. De hoek die de plaat maakt is goed, maar het voelt niet als een raceauto aan, mijn knieen maken een te grote hoek naar mijn idee.
Schakelpook: helemaal goed, zit precies op de goede hoogte en afstand van de stoel en het stuur.
Dit zijn zo'n beetje de punten waarop ik de rig nog zou kunnen verbeteren. Alleen de verandering aan de monitoren ga ik nog doen, de rest komt wel als ik een nieuwe rig ga bouwen over een jaar of twee.
Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Wat ik in ieder geval nog wil zeggen is dat ik er goed blij mee ben en zeer tevreden over het resultaat en dat ik jullie alvast wil bedanken voor het volgen van de build en het geven van alle tips!!
Vragen tips of weet ik het wat kan je altijd nog stellen, blijf het interessant vinden om hierover te praten/discussieren.
Zondag begon de dag met alle onderdelen bij elkaar te zoeken en samen te voegen

Toen alles in elkaar zat, moest alle software nog op de pc gezet worden

En de zondag was alweer om, maandag dus alles aansluiten en games installeren en hopen dat ik nog tijd over had om zelf nog even wat te gaan racen.
Ambx setje en G27 aangesloten, wallpaper erbij, en dan is dit het resultaat

Uiteindelijk alles werkend gekregen, vooral de software van de ambx set was nog een gedoe, omdat het allemaal in een bepaalde volgorde moet. Gelukkig staat er een handleiding op de site.

Gisteravond laat had ik alles werkend, dus vandaag de foto's van de rig zelf gemaakt, want de baksteen (HTC One X+) waarmee ik de foto's en het filmpje heb gemaakt is waardeloos in het donker.

Omdat de stoel en de G27 zwart met rood zijn, heb ik er een mooi zwart/rood muisje (Action spul) bij gekocht.

Ook heb ik vanochtend nog even een filmpje gemaakt (lang leve de verduisteringsgordijnen
Als ik mijzelf mag beoordelen zou ik deze rig nu een 8 geven. Vooral omdat alles best stevig in elkaar zit, en ik comfortabel zit, en voornamelijk omdat het mijn eerste rig is die ik heb gebouwd.
Schermen: het middelste scherm zit op de goede afstand, de twee schermen aan de zijkanten moeten nog iets gedraaid worden, dus daar moet nog iets van een blokje tussen het scherm en de vesa mount komen.
Stuur: de hoek die het stuur nu maakt is eigenlijk best goed, voelt vertrouwd aan en houdt prima vast.
Stoel: best aardig geplaatst, ik zit goed voor het stuur, zou alleen nog 5 cm dichterbij willen zitten. Het is net niet perfect zeg maar.
Pedalen: deze zouden in zijn geheel een stuk omhoog en dan dus ook klein stukje verder naar achter moeten. De hoek die de plaat maakt is goed, maar het voelt niet als een raceauto aan, mijn knieen maken een te grote hoek naar mijn idee.
Schakelpook: helemaal goed, zit precies op de goede hoogte en afstand van de stoel en het stuur.
Dit zijn zo'n beetje de punten waarop ik de rig nog zou kunnen verbeteren. Alleen de verandering aan de monitoren ga ik nog doen, de rest komt wel als ik een nieuwe rig ga bouwen over een jaar of twee.
Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Wat ik in ieder geval nog wil zeggen is dat ik er goed blij mee ben en zeer tevreden over het resultaat en dat ik jullie alvast wil bedanken voor het volgen van de build en het geven van alle tips!!

Vragen tips of weet ik het wat kan je altijd nog stellen, blijf het interessant vinden om hierover te praten/discussieren.
Bravo, ziet er gewoon goed uit! En helemaal zelf gemaakt 
Maar gast, goddamn, dan bouw je zo een mooi knutselfwerk, met 3 dikke triplescreens, en dan ga je arcade style achter je auto hangen
Als je zo gaat gamen had je de rig niet hoeven bouwen, dan doe je jezelf en je beleving zo gruwelijk tekort.. Dan had je net zo goed een nieuwe bank en controller kunnen kopen
Maar gast, goddamn, dan bouw je zo een mooi knutselfwerk, met 3 dikke triplescreens, en dan ga je arcade style achter je auto hangen

Mag je trots op wezen, ziet er goed uit!
Wat betreft de arcade style hoop ik dat dat alleen voor de replay is
Schuey schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 16:22:
Bravo, ziet er gewoon goed uit! En helemaal zelf gemaakt
Maar gast, goddamn, dan bouw je zo een mooi knutselfwerk, met 3 dikke triplescreens, en dan ga je arcade style achter je auto hangen![]()
![]()
Als je zo gaat gamen had je de rig niet hoeven bouwen, dan doe je jezelf en je beleving zo gruwelijk tekort.. Dan had je net zo goed een nieuwe bank en controller kunnen kopen
Danku en danku!R0y. schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 19:30:
Mag je trots op wezen, ziet er goed uit!
Wat voor verbeteringen zouden jullie willen maken aan de rig zodat het niet meer arcadestijl is, zoals jullie het noemen? En hoe noemen jullie de nieuwe stijl dan? Formule 1? Dat lijkt me namelijk een beetje moeilijk te realiseren met een semi kuip autostoel namelijk..
Vind het leuk om deze feedback te horen trouwens, ben er altijd voor in wat nieuws/meer te leren
Aan de rig niks, dat moet de man aan de knoppen regelen
Ziet er goed uit, je bent klaar voor een Rift
Hmm ja, compleet slecht. Duurde even voordati het snapte..Schuey schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:28:
Aan de rig niks, dat moet de man aan de knoppen regelen

Danku. Een rift, zou de beleving wel een stuk beter maken denk ik. Misschien wel het proberen waard op zn tijd.z1rconium schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:28:
Ziet er goed uit, je bent klaar voor een Rift
Met je rig is niets aan de hand, we doelde op dirt 3 waarbij je de achterkant van de wagen zag. Met zo'n (imo elke racer met een stuur) wil je natuurlijk vanuit de bestuurdersstoel kijken!Vistiaantje schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:25:
[...]
[...]
Danku en danku!
Wat voor verbeteringen zouden jullie willen maken aan de rig zodat het niet meer arcadestijl is, zoals jullie het noemen? En hoe noemen jullie de nieuwe stijl dan? Formule 1? Dat lijkt me namelijk een beetje moeilijk te realiseren met een semi kuip autostoel namelijk..
Vind het leuk om deze feedback te horen trouwens, ben er altijd voor in wat nieuws/meer te leren
Daar kwam ik inderdaad al achter. Ik rijd zeker alsof ik achter het stuur van de auto zelf zit, een overview van de auto in game is, zoals Schuey al zei, meer iets voor bank+controller gamen. Ik had alleen de settings nog niet veranderd. Draaide even snel een benchmark om foto's en een filmpje te maken.R0y. schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 16:59:
[...]
Met je rig is niets aan de hand, we doelde op dirt 3 waarbij je de achterkant van de wagen zag. Met zo'n (imo elke racer met een stuur) wil je natuurlijk vanuit de bestuurdersstoel kijken!
Vervelende is nu alleen dat de Ambx software raar zit te doen, spel hapert af en toe tijdens racen en dat soort onzin, dus hoop dat het op te lossen is, want wil die licht effecten wel erbij houden...
[ Voor 14% gewijzigd door Vistiaantje op 27-08-2014 19:59 ]
Hmm, ik hoop dat ik volgend jaar aan een rig kan beginnen. Meestal kan een standaard product me niet bekoren. Is het een idee om een keer een algemeen topic te openen en daar met zijn allen de ultimate got rig te bedenken?Vistiaantje schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:44:
Dit zou zeker geen verkeerd idee zijn. Misschien is dit iets om bij de beheerders van spielerij neer te leggen om het eventueel wat groter aan te pakken of aan een ander topic te koppelen.
Als ik er aan toe ben zal ik wel een topic openen en de daadwerkelijke interesse peilen, denk dat er perse een mod zich over moet buigen
Eerste post van dit topic iets aanpassen en je hebt al een algemeen topic getiteld: Zelf een race rig bouwen.
Zie niet echt in waarom je daar een nieuw algemeen topic voor wilt maken als het onderwerp gewoon in dit topic verder besproken kan worden en andere mensen hier ook hun bouw foto's en/of plannen kunnen posten en bespreken met anderen.
Zie niet echt in waarom je daar een nieuw algemeen topic voor wilt maken als het onderwerp gewoon in dit topic verder besproken kan worden en andere mensen hier ook hun bouw foto's en/of plannen kunnen posten en bespreken met anderen.
Het idee is om er soort van groepsproject van te maken om voor meerdere mensen een 'low budget' rig neer te kunnen zetten en misschien ook in bulk inkopen 
Een apart topic past daar beter denk ik bij, met dito topicstart, al is het alleen al om dit topic niet geheel te kapen.
Tevens een subtiele bump/interesse peiling
Een apart topic past daar beter denk ik bij, met dito topicstart, al is het alleen al om dit topic niet geheel te kapen.
Tevens een subtiele bump/interesse peiling
Helaas moet ik jullie bij deze mededelen dat ik de rig zojuist te koop heb gezet.
Wegens enorm tijdgebrek heb ik geen tijd meer om te racen, helaas....
Wie weet komt er in de toekomst wel een tweede versie, en ook dan zal ik jullie op de hoogte houden.
Wegens enorm tijdgebrek heb ik geen tijd meer om te racen, helaas....
Wie weet komt er in de toekomst wel een tweede versie, en ook dan zal ik jullie op de hoogte houden.
Heb je hem al verkocht ?Vistiaantje schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:40:
Helaas moet ik jullie bij deze mededelen dat ik de rig zojuist te koop heb gezet.
Wegens enorm tijdgebrek heb ik geen tijd meer om te racen, helaas....![]()
Voor hoeveel ?
Heb je winst gemaakt ?
Dit verkoop je niet in twee dagen tijd, ik zou de juiste tweaker moeten vinden, en je weet hoeveel er aangemeld zijn op deze site...Uberoon schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:52:
[...]
Heb je hem al verkocht ?
Voor hoeveel ?
Heb je winst gemaakt ?
En verder kan je beter de advertentie bekijken, daar staat alles op wat je wilt weten.
Anoniem: 857833
Leuk gedaan!
Ik heb het allemaal gelezen en wil ook beginne met het bouwen! Ik wou het allemaal zelf gaan bedenken/ontwerpen maar zag de setup/filmpje van Niels Heusinkveld, ik heb ik bij de beschrijving gekeken op youtube maar word dan verwezen naar een site waar ik niet uitkom.. Iemand die mij zou kunnen helpen die handleiding te verkrijgen? Het gaat om dit filmpje
YouTube: Free DIY simulator rig guide: Build my cockpit!
Ik heb het allemaal gelezen en wil ook beginne met het bouwen! Ik wou het allemaal zelf gaan bedenken/ontwerpen maar zag de setup/filmpje van Niels Heusinkveld, ik heb ik bij de beschrijving gekeken op youtube maar word dan verwezen naar een site waar ik niet uitkom.. Iemand die mij zou kunnen helpen die handleiding te verkrijgen? Het gaat om dit filmpje
http://www.mediafire.com/...xcbok35k/FoFoFuOne_v1.pdf <> gewoon op Download klikkenAnoniem: 857833 schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:57:
Leuk gedaan!
Anoniem: 857833
Werkt dus niet via telefoon.. pc even aangezet en gelukt, thanks! (Ja ik ben nogal suf met die dingen en vraag meestal te snel, sorry!) bouwen moet daarentegen wel lukken, hopelijk het racen ook ^^