Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:29
Hallo,

Een maandje geleden ongeveer kocht ik een tweedehands camera, een canon eos 550D. Nu kamp ik echter nog met een paar probleempjes omdat ik nog een echte beginner ben die nog geen 100 foto's met een spiegelreflexcamera heeft gemaakt in zijn leven.
Zo weet ik niet hoe ik de sluitertijd kan verkorten omdat ik nog lang niet thuis ben met alle standen op de camera :9 . Ik heb al eens alle instellingen gewist, maar de sluitertijd blijft irritant lang.

Hopelijk kan iemand me wat wijsheid bij brengen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

S = Shutter preference, hier kan je een sluitertijdvoorkeur kiezen
A = Aperture preference, hier kan je een voorkeurs diafragma kiezen
P = Program, semi automaat met override
M = Full manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Tv = Sluitertijd voorkeur
Av = Diafragma voorkeur

Zo was het bij Canon. Hoe heb je nu je instellingen staan?

Een leuke tutorial is dit:
http://www.digitalefotogr...-een-spiegelreflexcamera/

En het belangrijkste, ga veel oefenen en bekijk de Sluitertijden en Diafragma waarden en vergelijk ze met simpele foto's van anderen.

[ Voor 65% gewijzigd door AW_Bos op 07-04-2014 15:34 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Lensdop eraf halen? Dan wordt de sluitertijd een stuk korter....

Post eens een foto waar de EXIF instellingen nog gewoon in staan. Dan kunnen we en blik erop werpen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik denk dat je verder mee komt om je kennis te vergroten: Fotografie FAQ.

Verder is je vraag wel heel erg basic, dit soort dingen staat zeker in de handleiding. Als je deze niet meer hebt is hij te downloaden van de website van Canon volgens mij.

Edit: Kudo's aan alle mensen boven mij, gelukkig gewoon behulpzame posts zonder gezeur. Dat is in andere gedeelten van GoT wel anders. *O*

[ Voor 20% gewijzigd door Moby op 07-04-2014 15:35 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:19

Fiber

Beaches are for storming.

:)

[ Voor 14% gewijzigd door Moby op 07-04-2014 15:37 . Reden: Video linkje van gemaakt + ook een kudo ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Als je niet goed weet waar te beginnen, begin dan alvast met de modus (het ronde wiel bovenaan) op het groene vierkantje te zetten. Dan is normaal alles automatisch. Als je dan nog te lange sluitertijden hebt, moet je meer licht toevoegen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door v0LrAtH op 08-04-2014 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:05
Ps, neem een beginnerscursus bij iemand.
Daar zijn er genoeg van te vinden.
Heb het zelf ook gedaan en daarna de half-gevorderde.
Nu alleen weer de tijd om verder te gaan.
Maar daar worden de basis dingen verteld.

Ik kan het je echt van harte aanraden. Scheelt een hoop iritaties namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:01

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Naast de basis van je camera is het ook erg belangrijk wat de instellingen doen, daar zijn ook genoeg filmpjes over te vinden. Dit is een vrij droge maar wel nuttige en ook voor Canon: http://www.youtube.com/watch?v=F8T94sdiNjc.

Dit is ook droog, maar wel handig: http://www.youtube.com/watch?v=KmNIouLByJQ. Check ook zijn channel!

[ Voor 21% gewijzigd door Ventieldopje op 08-04-2014 13:16 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Bedankt voor alle tips allemaal. Ik weet hoe ik de sluitertijd e.d. kan verkorten. Alleen als ik dan op het live view knopje druk en ik maak een foto duurt het ineens weer een halve seconde? Hoe kan dit dan..?

En ja ik ga op cursus bij een familielid die beroepsfotograaf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:05
Probeer ook de iso eens omhoog te gooien.
wellicht dat het gewoon te donker is waar je fotografeert. Buiten is het vaak net wat makkelijker zeker met de zon nu. Binnen zit ik zelf ook nog wel te klooien en dan heb ik een 7D met f/2.8 lens ofwel vrij veel licht op de sensor.

Je moet even kijken wat je camera qua sluitertijd weer geeft. En gebruik eens niet de liveview. Denk dat dit de boel aardig vertraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Zonder live view werkt ie perfect, maar als ik erop overschakel is de sluitertijd ineens iets van een halve seconde, standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:10
Liveview heeft altijd een vertraging, wat verder niks te maken heeft met de sluitertijd. Dus je moet gewoon even op je scherm kijken welke sluitertijd liveview aangeeft.

Zoals Arunia zegt: probeer het ook eens zonder liveview. Focussen en foto's maken gaat op een 550D veel sneller en makkelijker zonder liveview :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-09 13:42
Sjekster schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 16:24:
Liveview heeft altijd een vertraging, wat verder niks te maken heeft met de sluitertijd. Dus je moet gewoon even op je scherm kijken welke sluitertijd liveview aangeeft.

Zoals Arunia zegt: probeer het ook eens zonder liveview. Focussen en foto's maken gaat op een 550D veel sneller en makkelijker zonder liveview :)
Daarentegen, LiveView is meestal alleen nuttig indien je je schermpje kan omklappen en boven de menigte moet fotograferen of juist op vloerniveau wilt zijn.

Voor alles daar tussen in zou ik aanraden lekker door de zoeker te kijken.
Je accu gaat een stuk langer mee, je kan makkelijker zien of je foto scherp is en je hebt geen lichtval op je scherm, waardoor je ziet wat je op de foto neemt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Maar liveview heeft dus wel wat te maken met de sluitertijd, want die blijft dan ineens een halve seconde open! Foto's maak ik nu ook via de zoeker, maar ben toch benieuwd hoe ik dit kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:11
Kijk naar de info van de foto.
Weet je zeker dat de sluitertijd anders is als je LV gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-09 13:42
Niekserr schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 16:59:
Maar liveview heeft dus wel wat te maken met de sluitertijd, want die blijft dan ineens een halve seconde open! Foto's maak ik nu ook via de zoeker, maar ben toch benieuwd hoe ik dit kan aanpassen.
Is je foto ook lichter dan dat het zou moeten?
Ja: Dan staat je sluitertijd inderdaad niet goed (of je ISO te hoog)
Nee: Dan heeft je camera tijd nodig om de foto te maken.

Mijn Nikon D5100 is op LiveView ook "trager" dan door de zoeker. De reden hier voor weet ik niet, maar heeft mij nooit dwarsgezeten, aangezien ik vaker door de zoeker kijk dan LiveView. Die ene keer dat ik het doe ervaar ik het niet als storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Bij live view gaat je sluitertijd niet automatisch langer worden maar de tijd om een foto te maken is wel langer.

Bij niet live modus doet de camera dit
Spiegel opklappen, shutter open, shutter dicht, spiegel neerklappen.

Bij live view doet de camera dit
Spiegel neerklappen, spiegel opklappen, shutter open, shutter dicht, spiegel neerklappen, spiegel openklappen.

In beide gevallen is het scheefgedrukte gedeelte hetzelfde en het eigelijke "foto maken". De extra stappen bij LV zijn enkel omdat de spiegel daar reeds opgeklapt is.

En aangezien de spiegel relatief traag is lijkt de foto nemen langer te duren. De sluitertijd echter is in beide gevallen alleen de tijd tussen shutter open en shutter dicht en dus identiek.

Edit: live view moet je ook zo weinig mogelijk gebruiken en is eigenlijk alleen nuttig bij uitzonderingen (zoals boven mensenmassas uitkijken). Het gebruikt verder alleen meer batterij en is dus trager waardoor je misschien net dàt moment mist.

Edit 2: de sequentie nog wat duidelijker gemaakt

[ Voor 30% gewijzigd door Vnze op 08-04-2014 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Niekserr schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 16:59:
Zoals gezegd: dat heeft niet direct iets met je sluitertijd te maken. Spiegel klapt eerst terug, foto wordt gemaakt en dan klapt de spiegel weer op zodat liveview weer terugkomt. Daardoor lijkt het zo lang te duren. Dat is bij mij exact hetzelfde, en staat los van de sluitertijd. Of die nu 1/8000e of 1/40e is, het duurt nog steeds rond een seconde in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Vnze schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 17:04:
Bij live view gaat je sluitertijd niet automatisch langer worden maar de tijd om een foto te maken is wel langer.

Bij niet live modus doet de camera dit
Spiegel opklappen, shutter open, shutter dicht, spiegel neerklappen.

Bij live view doet de camera dit
Spiegel neerklappen, spiegel opklappen, shutter open, shutter dicht, spiegel neerklappen, spiegel openklappen.

In beide gevallen is het scheefgedrukte gedeelte hetzelfde en het eigelijke "foto maken". De extra stappen bij LV zijn enkel omdat de spiegel daar reeds opgeklapt is.

En aangezien de spiegel relatief traag is lijkt de foto nemen langer te duren. De sluitertijd echter is in beide gevallen alleen de tijd tussen shutter open en shutter dicht en dus identiek.

Edit: live view moet je ook zo weinig mogelijk gebruiken en is eigenlijk alleen nuttig bij uitzonderingen (zoals boven mensenmassas uitkijken). Het gebruikt verder alleen meer batterij en is dus trager waardoor je misschien net dàt moment mist.

Edit 2: de sequentie nog wat duidelijker gemaakt
Ah super! Nu is het duidelijk.

Iedereen bedankt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Het opklappen van de spiegel lijkt bij liveview wel wat trager te gaan dan normaal. De spiegel is in staat veel sneller op te klappen dan hij daar doet. Misschien om trillingen te voorkomen, omdat je de camera misschien niet zo stevig beet hebt, ivm met foto's maken door de optische zoeker, wat toch wat extra stabiliteit geeft?

Maw: die traagheid komt volgens mij niet echt door een beperking aan spiegelopklapsnelheid. M'n 7D kan 8x op/ neerklappen per sec, daar ligt het niet aan lijkt me :).

Verder helemaal eens met je verhaal, duidelijker kan het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:38
Je zou anders eens twee dezelfde foto's moeten maken, waarvan 1 met liveview en 1 zonder. Verder geen aanpassingen doen aan de instellingen.

Als je dan de EXIF informatie van de foto bekijkt zal je zien dat de sluitertijd gelijk is bij beide foto's. :)
Pagina: 1