Advies bij zuinige server met twee VM's

Pagina: 1
Acties:

• KurtH
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-06-2022
Hallo allemaal,

Deze topic wordt geüpdate zodat de belangrijkste gegevens en conclusies samen blijven en ik zelf overzicht blijf houden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zuinige server - 2 VM's - alle 3 installaties werkend vanaf SSD met 40GB op SSD voor bijkomend opslag. Extra HDD voor onder 1 van de VM's voor opslag.
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Gehele systeem mag ±650€ kosten aan onderdelen. Meer indien nodig of verantwoord.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, muis, toetsenbord, alles reeds beschikbaar
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Zuinig en stil indien mogelijk.

Momenteel denk ik aan het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 109,99€ 109,99
1ASRock B75M-ITX€ 62,91€ 62,91
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 83,85€ 83,85
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 62,95€ 62,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 107,-€ 107,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 118,99€ 118,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 596,69

Kan dit beter/goedkoper? Servers en zeker VM's zijn nogal een 'ver-van-mijn-bed-show', dus suggesties of goed leesvoer zijn ook zeker welkom!
Bijkomende gegevens
Ik heb net een nieuwbouwappartement gekocht en in augustus neem ik een tekenaar aan om mijn tekenbureau uit te bouwen. Dit project heeft een planning op lange termijn aangezien het financieel een stevig plaatje zal worden. Graag ontvang ik eender welk advies/suggestie/opmerking omdat ik het appartement zowel zakelijk als privé wil voorzien van de nodige multimedia.

Planning
  1. Belangrijkste van alles: opslag en veiligheid van data (tegen crash/brand, NSA is niet echt mijn zorg :)).
    Centraal gaat een zuinige server komen die twee VM's zal draaien. De hele server en de twee VM's worden geïnstalleerd op een SSD.
    • één VM zal het zakelijk netwerk dragen, waarbij opslag op SSD zal gebeuren voor snel toegang.
    • de andere VM zal het privé netwerk dragen zodat alles gescheiden blijft. Voor de privé data zal een aparte HDD gebruikt worden.
    Back-up zal gebeuren met twee schijven in RAID die direct onder de server zullen werken.
    Verder zal cloudopslag van de zakelijke gegevens gebeuren als extra zekerheid in geval van brand via one.com (waar ook de website gehost wordt).
  2. Cadpc: Zelf werk ik via laptop/docking/24"scherm, maar nieuwe tekenaar zal werken op een vaste pc. Prijzen wisselen nog teveel tegen augustus, dus dit wordt nog uitgesteld.
  3. Multiroom audio: vermoedelijk een investering op langere termijn gezien het best wel wat kost, maar de bureau zou toch al voorzien moeten worden van muziek, dus misschien dat de basis nu al gelegd kan worden. Momenteel neig ik naar het systeem van Sonos. Zijn er beter suggesties? Zeker ivm samenwerking met TV's
  4. TV in slaapkamer en leefruimte: toestellen worden pas in de toekomst aangeschaft, er is bijna geen tijd om tv te kijken momenteel, maar er moet wel aan gedacht worden. Toestellen in samenwerking met multiroom en digitale TV zou op beide toestellen moeten werken, alsook toegang tot de centrale server voor het afspelen van video of muziek. Data, coax en speakerkabel is overal voorzien.
Ook hoor ik graag of er beter suggesties zijn voor het multiroom audiosysteem.

Tenslotte: financieel wil ik natuurlijk niet overdrijven, maar de basis moet gezond zijn, dus als iets verantwoord is, wil ik het er graag voor betalen.
Hartelijk dank voor jullie tijd, kennis en medewerking. Ik ben zeer benieuwd!

[ Voor 122% gewijzigd door KurtH op 07-04-2014 21:51 ]

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04-2025
Om een goed advies te kunnen geven is het wellicht verstandig om zowel prive als zakelijk apart een doelstelling aan te geven. Zoals je het nu hebt omschreven is het een te omvangrijk verhaal om daar vervolgens iets concreets over te zeggen.

ik lees hierboven e.e.a. over opslag/backup/veiligheid op zakelijk gebied met daarbij een 'teken(cad?) pc'.
daarnaast een prive situatie waarbij multimedia en toegankelijkheid daarvan in diverse ruimten een rol moet spelen.

Wellicht kun je aangeven wat de uitgangspunten moeten zijn, en wat je precies wilt zien in beide situaties

• KurtH
Dank voor je reactie. Het is inderdaad een heel verhaal omdat ik volledig wou zijn. Ik denk dat ik het enkel beknopter kan weergeven om wat duidelijker te zijn aangezien zowel zakelijk als privé met elkaar mengen.

Ik zou centraal een opslagsysteem willen hebben (Nas of Server) die toegankelijk is, enerzijds door de twee cadpc's (zakelijk) en anderzijds toegankelijk door verschillende media-apparaten (privé), met de zekerheid tot backup van het zakelijk geheel.

De hele uitleg is om aan te geven dat ik nog niet volledig heb bepaald welke media-apparaten gebruikt zullen worden en ik dus niet weet of ik hier rekening mee moet houden bij het bepalen of de NAS voldoende zou zijn of dat een server toch noodzakelijk is.

Ik denk dat ik teveel vragen tegelijk stel in 1 grote post, maar opslag staat duidelijk centraal, dus ik zou vooral moeten weten of mijn huidige nas zou voldoen of toch maar voor de zekerheid overschakel op een server die volgens mij bredere toepassingen heeft.

Buffalo LinkStation Duo 1TB

Wees gerust kort door de bocht, dat scheelt een hoop twijfel :)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:41
Gezien het zakelijke onderdeel denk ik dat je beter uit bent met het inrichten van een server, ten opzichte van een NAS systeem. NAS systemen kunnen tegenwoordig steeds meer, maar met een server ben je toch wat flexibeler. Een paar zaken/ideeën waar ik zo aan denk:

- Een server inrichten in een mini-ITX kast (bij weinig storage behoefte) of een Fractal Design R4 wanneer je meer harddisks nodig hebt.
- Windows Server 2012, Linux of een ander OS gebruiken met daarin een aantal VM's draaiend, b.v. 1 voor zakelijk gebruik en 1 privé.
- Eventueel zorgen voor 2 lanpoorten in de server, zodat je 2 gescheiden netwerken kunt maken (wederom een privé en een zakelijk)
- Het NAS systeem aansluiten op de server voor het maken van backups van de server, NAS in RAID 1.
- Voor het multimedia gebeuren in een VM Plex Media Server installeren.
- Als de tv's smart-tv's zijn kan je hier vaak een Plex app op installeren en zo je media bekijken. Is dit niet het geval, of is er geen app beschikbaar, ofwel gebruik maken van Chromecasts of iets als een Intel NUC.

Bij het gebruik van de Chromecasts heb je wel Wifi nodig, maar het brengt een paar leuke dingen met zich mee. Ik gebruik er thuis en op het werk ook een en in combinatie met Plex en Netflix werkt dit erg fijn. Op mijn telefoon of tablet browse ik door de desbetreffende app en via Allcast push je dit naar de tv, waarna je jouw telefoon/tablet als afstandsbediening kunt gebruiken.

Wat betreft de server lijkt dit me de betere keuze omdat je het uitbreiden zoveel je wilt en je toch wat meer opties hebt. Als je zakelijk en privé gescheiden wilt houden zou je dit door alle lagen kunnen doorvoeren; eigen netwerk, eigen VM en eigen harddisks in de server. Het inrichten van zo'n server hoeft ook niet extreem duur te zijn, je kunt klein beginnen en daarna uitbreiden.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• KurtH
@Moi_in_actie: je haalt enkele heel interessante punten aan. Het principe VM ken ik wel, maar nooit bij stilgestaan om zakelijk en privé te scheiden en het op deze manier in te richten. Klinkt ineens heel logisch. Gaat momenteel boven mijn petje, maar niets wat niet te leren valt. En schaalbaar is het in ieder geval ook.
Vraagje: is het niet handiger om de schijven van de NAS gewoon in de server in te bouwen en het 'lokaal' te backuppen? Scheelt ook weer in verbruik lijkt me... Of is er een goede reden voor om dit toch gescheiden te houden?

Plex Media Server: interessante website, zeker het nakijken waard. Ik gok dat het smart-TV's zullen worden, brengt veel functionaliteit met zich mee die anders apart aangeschaft moet worden.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:41
In principe is het inrichten van VM's tegenwoordig, zeker wanneer je Windows Server 2012 gebruikt, niets lastiger dan een gewone pc installeren; een VM aanmaken met een wizard, hierbij wat resources toekennen (b.v. 2 CPU cores, 4GB van het RAM geheugen en 100GB van een schijf etc.), een ISO van het gewenste OS selecteren en installeren maar.

De schijven uit de NAS in de server plaatsen is een optie. De NAS los gebruiken kan voordelen hebben in sommige gevallen. Zo zou je de NAS ergens uit het zicht (tegen inbrekers) of in een andere ruimte kunnen plaatsen, bijvoorbeeld in de meterkast of iets dichtbij de uitgang zodat je in geval van brand wellicht wel nog even snel de NAS kunt meepakken op weg naar buiten. Dit is wat ver gezocht en het ligt er natuurlijk maar net aan hoe "secure" je wilt gaan.

Plex is een heel mooi systeem voor films en series, voor muziek vind ik het iets minder (tenzij je puur met complete CD's werkt en niet losse nummers). Plex werkt op vrijwel alle devices waarop je het zou willen hebben (pc, smartphone, tablet, tv, Chromecast) en je kunt van overal toegang krijgen tot je media (mits je de Plex server via je router naar buiten openzet). Voor de pc heb je een soort mediacenter achtige app als ook voor Windows 8 een Modern UI app, maar je kunt de content ook bekijken via de webbrowser (dat doe ik altijd).
De Plex apps voor zowel Android als iOS kosten een paar euro, maar ze zijn het zeker waard. De Plex Server en het gebruik ervan is gewoon gratis. Verder kun je met Plex ook jouw media delen met anderen, wat bijvoorbeeld handig kan zijn als jij en vrienden/familie dezelfde series volgen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• KurtH
Ok, ik neigde zelf al over naar een server (deels omdat het ook weer leuk gaat zijn), maar het lijkt me de meest logische keuze gezien alle mogelijke functionaliteiten en opties tot verder uitbreiden.

Op basis van het grote zuinige server topic heb ik een selectie van onderdelen gemaakt. Eerlijk gezegd is het een lijst van wat mij de meest logische keuzes leken, niet om heel gegronde redenen, beter suggesties zijn dus zeker welkom.

Zoals Moi_in_actie voorstelt zal de server draaien met twee VM's. Ik gok dat het mogelijk moet zijn om de twee huidige schijven van de NAS rechtstreeks onder de server te kunnen zetten zodat ze kunnen dienen als backup in RAID.
Ik had gehoopt met een SSD van 120GB toe te komen om zowel de server te kunnen installeren, de twee VM's alsook opslag van de zakelijke gegevens voor snelle toegang(±20GB), maar ik gok dat dat wat krap gaat zijn. Vandaar dat ik 250GB genomen heb. Mocht 120 toch voldoende zijn, dan hoor ik het graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define Mini€ 73,-€ 73,-
1ASRock B75M-ITX€ 62,91€ 62,91
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 112,99€ 112,99
1Samsung 840 EVO 250GB€ 118,99€ 118,99
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 83,85€ 83,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 609,74

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-04 03:14

MikeVM

- Baloo -

als je een goede internet verbinding hebt. dan zou ik je NAS bij famillie/vrienden zetten, en backuppen naar daar. dat is de veiligste en teglijkertijd ook een goedkope optie. (icm een server)

alternatief is online backups maken, maar dat is duurder, en uncle sam kan meekijken (ikzelf vind dat niet erg, maar ik kan me inbeelden dat sommige bedrijven dit wel zeker belangrijk vinden)

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• KurtH
@MikeVM: online backup gaat sowieso gebeuren en de bestanden zijn niet gevoelig, dus daar zit ook geen probleem. Ik zou de backup graag lokaal hebben in geval van een crash dat ik geen uren verlies met downloaden of ophalen, dat zou teveel tijd vragen. Toch bedankt voor je input! :)

*beginpost is stevig gecondenseerd om wat directer to-the-point te zijn. :)

[ Voor 12% gewijzigd door KurtH op 07-04-2014 11:40 ]

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:13

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move CSL >> DAA

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• KurtH
Mochten de gekozen onderdelen perfect zijn voor wat ik er van verwacht, dan hoor ik het ook graag, want ik heb er te weinig kennis van om het blindelings samen te stellen. Pas als ik achteraf aan het experimenteren ben kan ik pas zeker zijn, maar dan is het wat laat om onderdelen terug te gaan sturen :)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik zou wel voor de nieuwere haswell generatie gaan, net wat zuiniger en sneller, voor dezelfde prijs.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• KurtH
Dank NLBuurman,
dat krijg je van overnemen van lijstjes. Even googlen bracht me bij deze cpu:

Intel Core i3 4130 Boxed€ 97,77

Ben je van mening dat dit voldoende power met zich meebrengt om het geheel vlot draaiende te houden?

Blijkbaar zitten we dan wel met andere socket, dus na wat speuren zou dit een interessant bord zijn...
Asus H87I-PLUS€ 94,99

[ Voor 37% gewijzigd door KurtH op 08-04-2014 13:52 ]

• KurtH
Ondertussen zit ik bij volgende samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 108,-€ 108,-
1ASRock H81M-DGS€ 38,49€ 38,49
1Toshiba MQ01ABB, 2TB€ 119,71€ 119,71
1Fractal Design Define Mini€ 73,-€ 73,-
1Crucial M500 mSata 240GB€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 590,15

Ik twijfel ook nog ivm dit mobo en case (geheel is kleiner en 4x Sata600):
1ASRock B85M-ITX€ 66,05
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 62,95

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:22
Om back-ups te maken heb je geen aparte nas nodig. Ik gebruik 2 externe 2.5" schijfjes die ik alleen aansluit als er back-ups gemaakt moeten worden en elkaar afwissel en 1 offsite bewaar. Goedkoper kan niet. ;)

Odroid onderdelen over: Odroid H3 Type 1 behuizing, H4 Type 4, voedingsdapter 19V/7A. Stuur me een DM voor interesse.

Pagina: 1