Autoradio in de garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-10 16:54
Beste mede Tweakers,

Ik heb nog een autoradio van Sony liggen uit mn vorige auto met afstandsbediening. Het is een autoradio met bluetooth handsfree, iDevice support via USB, en overall support via bluetooth.
Hiervoor bedacht ik me, ik ben momenteel in de garage aan het klussen, en het is zo stil, en kwam de autoradio weer tegen, en hoppa, 1 + 1 = 2.

Ik kwam echter ideeën tegen om een PC voeding te gaan gebruiken, echter heb ik die zo niet op voorraad liggen. Wel heb ik diverse adaptors liggen, kan ik ook gewoon een 12V adaptor gebruiken door de draden op een ISO stekker te solderen? (Uiteraard afhankelijk van de amperes en wattage e.d.

Indien dit niet kan, zal ik dan toch een PC voeding moeten opsnorren, maar dan kan ik gewoon de autoradio op de Molex aansluiting doorlussen, en bij de Mobo stekker groen+zwart verbinden om dit te laten werken toch? (Dus even mooi schakelaartje tussen zetten)

En als laatste, niet helemaal onbelangrijk, de boxen. Ik heb nog surround boxen over van mijn home cinema versterker van Philips (HTR5000/01), heb hier onlangs een upgrade gedaan met van die grote speaker palen, en heb deze boxjes nu over.
Op de achterkant staat:

PHILIPS
CS 5000
IMPEDANCE 3 OHM

Kan ik deze gewoon zo op de speaker uitgangen van de radio aansluiten?

Ik dacht zo, i.c.m. afstandsbediening, wijde ondersteuning voor externe devices, enz is het wel een ideale kandidaat voor in de garage wanneer ik met de auto of whatever bezig ben. (Mannending)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-10 11:40

Cassettebandje

SA-C90 TDK

12v adapter gebruiken kan, zolang er gelijkspanning uitkomt en hij voldoende vermogen kan leveren. 1000mA zou genoeg moeten zij, dan heb je 12w tot je beschikking.

Speakers: kijk even of die binnen het bereik van je radio ligt, in de handleiding vind je wat je radio aankan qua impedantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Bedankt.
Als ik een adaptor (12w) met bijv. 1500mA zou gebruiken, moet dat ook werken?

Voor die speakers kijk ik straks wel ff bij het type autoradio in een online specificatie overzicht. Zal ondertussen eens alles bij elkaar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je was niet de eerste die dit idee had. Er is een topic met pas 19 delen aan dit soort grappen gewijd:
Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]

Steek daar je licht eens op :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32
12W kan geen 1500 mA zijn. Zou dan 18W worden.
Maar zolang je hem niet te hard zet moet je wel uitkunnen met 1500 mA.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Ik ben net bij toeval wel een adaptor tegen gekomen van 12W met 2A DC, moet dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:22
Autoradio's zijn wel echt extreem onzuinig, met 1500mA doe je in dat geval niet zoveel. Alleen de standby stroom ligt vaak al een heel eind in die richting.

Bij mijn Pa in de garage heb ik de vorige zomer ook een autoradio ingebouwd, om zijn 2 speakers in de veranda aan te sturen. Daar heb ik toen een 8.5A "industriele" oftewel closed frame voeding voor gebruikt. Met 2 speakers kan je waarschijnlijk met 4-5A ook wel toe, maar nu kan hij altijd nog uitbreiden naar 4 speakers.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Valt mee hoor, standby doet een autoradio ongeveer 500mA. Heb er hier onlangs nog eentje tijdelijk op m'n bureau gehad te spelen, aan labvoeding.

2A moet wel lukken. Als je hem te hard zet dan gaat ie wel uit omdat je voeding het niet kan bijbenen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Is erg afhankelijk van het type dan, heb er hier ook gehad die 1A+ doen. 2A zit je wel zo aan met een beetje volume, maar is wel voldoende om te testen. Kun je altijd nog een grotere voeding aan hangen :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
CRXDelSol schreef op zondag 06 april 2014 @ 16:14:
Ik ben net bij toeval wel een adaptor tegen gekomen van 12W met 2A DC, moet dat werken?
Nee, een 12W (watt) adapter die 2A kan leveren heeft een uitgangsspanning van 6V. Je hebt voor je autoradio een spanning van 12V (volt) nodig.

Misschien schrijf je het alleen (consequent) verkeerd, maar voor hetzelfde geld zit je naar het verkeerde getalletje op je adapter te staren... Let daar even op...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:15

NoFearCreations

3DPrint the world!

Lol, ik heb ook een autoradio in de schuur, gewoon op een 12v 500mah merk niks adapter, het hoeft allemaal niet zo moeilijk en duur te zijn. Ding werkt perfect met 2 auto speakers erop. Adapter wordt niet heet, kan de radio makkelijk de hele dag aan hebben.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Ik maak inderdaad consequent typ foutjes, ik heb een adaptor liggen met 12V 2A. Als dit niet voldoende is doe ik een PC voeding erop, verbruik is niet echt een issue, is meer voor die momenten dat ik er ben, voeding gaat ook uit met een schakelaar wanneer niet gebruikt.

Ik neem aan afhankelijk van autoradio dat het trial and error wordt zoals ik het qua verschillende ervaringen lees. De 2A adaptor proberen, en zien of dit stand houdt. Zal ik alleen andere speakers moeten zoeken. Van mijn oude home cinema heb ik 3 OHM speakers over, de handleiding van de autoradio raad 4 tot 8 OHM aan. (Die 8 weet ik niet cker, die minimum 4 wel) dus neem ik aan dat 3 OHM te weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:25
Is het wel een (schakelende) gelijkspanningsadapter en geen 'ouderwetse' transformator? Als je die laatste wil gebruiken zou je het eerst nog moeten gelijkrichten, afvlakken en reguleren, wat met een 7812 vrij simpel is, maar ook weer niet extreem simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32
Denk dat zolang je het niet te hard zet die 3ohm speakers ook wel werken hoor. Als het 2ohm was dan was het misschien iets te weinig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Marco, het is een voeding die bij een modem zat, weet niet hoe ik kan zien of het een schakelende adaptor is, of niet .. Moet dat erop staan?

Jim, dan probeer ik het gewoon, het is ook niet de bedoeling dat het hard aan komt te staan, enkel voor gewoon muziek onder get klussen via Bluetooth en eventueel FM.
De garage is sws vrij gehorig, dus hard kan het sws niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:26
[verwijderd]

[ Voor 90% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:25
Mar.tin schreef op zondag 06 april 2014 @ 19:40:
Zolang die 12V is gewoon proberen, als het niet werkt werkt het niet, in het ergste geval sloop je de adapter :) .
Dat is sowieso niet verstandig, als het 12 V AC is is je autoradio waarschijnlijk kapot: Een trafo gaat pas stuk als die heet is, en dat duurt wel een paar minuten en dan verbrand je hooguit de thermal fuse.

Maar als het van een router komt, kan je er wel vanuit gaan dat het een schakelende is, tenzij het echt een heele oude router ( > 10 jaar ofzo) is. Ook, als die niet groot en niet zwaar is, is dat een bewijs voor schakelend. Een 24 VA stekkertrafo is al vrij zwaar namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Het is gewoon een vrij kleine 12V 2A DC adaptor van +/- 2 jaar oud, dus dat moet dan wel goed zitten.

Nu m'n volgende dilemma, het zoeken van m'n autoradio frontje .. (Geswitched naar BMW met iDevice en Bluetooth handsfree support, waar ik absoluut geen altermarked radio in wil - zwaar afbreuk aan design - dus was deze in een doos belang en frontje in een andere doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Om een topic niet onbeantwoord achter te laten, vandaag mijn radio frontje terug gevonden, gelijk de boel aangesloten met kroonsteentjes, en het is werkend. Nu via Bluetooth of USB m'n muziek afspelen in de garage tijdens het opruimen of klussen.

Bedankt voor jullie feedback.

Om nog een omschrijving te geven, dit is gewoon met de 12V 2A DC adaptor waarbij de plus op de rode+gele draden (continu stroom en schakel draad voor contact) staat, en de zwarte op de min van de adaptor.

Uiteraard nog de speakers op grijs (voor-rechts) en wit (voor-links), en later deze week nog ff de achter speakers aansluiten.
Moet wel zeggen, het kan nog vrij hard, harder dan ik ze wil i.v.m. de buren (dus niet het maximum geprobeerd) met 3 OHM speakers op een radio die 4 OHM aanbeveelt als minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Cool, mooi dat het gelukt is!

Evt. radio ontvangst kun je nog wel fixen door een stuk installatiedraad (VD draad) in de antenneingang te stoppen. Grote kans dat je dan al genoeg ontvangst hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Dat was ook nog een idee inderdaad, staat voor dit weekend in de planning om even een simpele bracket te maken zodat deze onder een hangend kastje komt te hangen.

Dan lijkt het allemaal wat netter :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Probeer het eens met een stukje van +/- 75CM. Bv beginnen met 80CM die je steeds met 1cm afknipt tot het signaal weer zwakker wordt. Daarmee pak je precies de (1/4) golflengte van FM op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:32
Of.. Voor het netjes... Even langs de lokale auto onderdelenshop en daar een goedkope antenne halen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wesleytjuh schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:41:
Probeer het eens met een stukje van +/- 75CM. Bv beginnen met 80CM die je steeds met 1cm afknipt tot het signaal weer zwakker wordt. Daarmee pak je precies de (1/4) golflengte van FM op.
Dat is wel heel erg .. precies...

In praktijk help elk stuk draad wat je er in ramt van ongeveer een armlengte al een heleboel dat komt imho niet aan op een centimeter

Iperf

Pagina: 1