Toon posts:

Bieders met hetzelfde bedrag in V&A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen hier gaat iets mis.
Hoe kom ik erachter wie de winnaar van de veiling is als zij hetzelfde bedrag hebben geboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daar zijn al de nodige topics over geweest, volgens mij mag je als verkoper zelf kiezen welke van de 2 het artikel krijgt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-10 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Er wordt gewoon een winnaar aangewezen zodra de veiling afloopt. En voor zover ik weet is dat op basis van wie als eerste dat bod had gedaan.

Dit heeft te maken met automatisch bieden. Als iemand auto-bieden aanzet met max bod 12,50 en daarna biedt iemand handmatig 12,50, dan biedt de auto-bieder ook 12,50. Dat autobod was er eerder, dus die zal als ik me niet vergis winnen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Raven, toch niet eerlijk lijkt mij. Ik kies de laatste bieder dan maar.
Orion84 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 14:32:
Er wordt gewoon een winnaar aangewezen zodra de veiling afloopt. En voor zover ik weet is dat op basis van wie als eerste dat bod had gedaan.

Dit heeft te maken met automatisch bieden. Als iemand auto-bieden aanzet met max bod 12,50 en daarna biedt iemand handmatig 12,50, dan biedt de auto-bieder ook 12,50. Dat autobod was er eerder, dus die zal als ik me niet vergis winnen.
Ah! Bedankt voor de uitleg.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zie bijv. 2 dezelfde boden op veiling , daar staat een hele lijst topics, heb je wat te lezen ;)

Fout in het veiling mechanisme?
zeef schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 02:34:
Afgehandeld dus. :) In TWK 7.0 en later gaan we deze bugs fixen. ;)
O-)

V & A 2 dezelfde biedingen op verschillende data
crisp schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 15:11:
Dat is dan aan product om daar voor eens en altijd een duidelijke oplossing voor te verzinnen :P

--> Mooie Features

[ Voor 38% gewijzigd door Raven op 05-04-2014 14:35 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 14:33:
Thanks Raven, toch niet eerlijk lijkt mij. Ik kies de laatste bieder dan maar.
Nou, ja, de V&A veilingen zijn niet bindend. Als jij om wat voor reden dan ook een beter gevoel hebt bij het verkopen van je product aan nummer 2 uit het lijstje, dan is dat je goed recht :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mss even kijken hoe eBay dit heeft geregeld, want ik vind dit nog steeds behoorlijk amateuristisch. T.net kan beter afstappen van dat veiling systeem, totdat het eindelijk goed werkt.

Hypothetische situatie;
Verkoper biedt artikel aan met veiling systeem. Startprijs = €1
1e persoon bied €20 - Biedprijs staat op €1
2e persoon bied €5 - Biedprijs staat op €5
Automatische verhoging van bieder #1 - prijs staat op €5,50
3e persoon biedt 17,50 - prijs staat op €17,50
Automatische verhoging van bieder #1 - prijs staat op €18
4e persoon bied €25 - hoger dan max prijs van bieder 1 - prijs staat nu op €25

Veiling afgelopen, winnaar is bieder 4.

Als T.net dat veiling systeem niet goed voor elkaar kan krijgen, moeten ze het niet beschikbaar stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2014 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Het veilingsysteem van V&A is bedoeld om tot een geschikte prijs te komen, niet per se om iets daadwerkelijk te veilen aan een winnaar.

Verder ben ik wel benieuwd naar een uitleg van hoe het bij eBay precies anders in elkaar steekt. Ik heb daar zelf 0 ervaring mee, maar ik zie daar ook staan "Als twee personen hetzelfde bedrag bieden, heeft het eerste bod voorrang.". Voornaamste verschil wat ik zo snel zie is dat eBay de automatische biedingen tussentijds standaard niet toont en dat ze dus een paar regels toelichting hebben staan, wat wellicht een boel verwarring voorkomt.

En wat is precies je punt met die hypothetische situatie?

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 05-04-2014 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als T.net het technisch onmogelijk zou maken om 2x hetzelfde bedrag te bieden, zou dat al een hoop schelen.

Zoals in mijn bovenstaande voorbeeld, als iemand een max prijs van €20 biedt, maar het artikel op dat moment op €7 staat (en dat het maximale bedrag van een andere bieder is) wordt het bedrag met €0,50 verhoogd.

Stel dat de tweede bieder (met een max bod van €20) wint, dan betaalt die persoon €7,50

In de laatste minuten van die veiling, komt er nog een bieder #3, die biedt €26,99 - hoger dan het max. bod van bieder #2, de prijs voor het artikel komt hiermee op €21 te staan.

Een fractie van een seconde voordat de veiling afloopt komt nog een bieder #4 met een bod van €50 - die wint de veiling voor €21,50 aangezien niemand hoger heeft geboden dan €20.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2014 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 16:00:
Als T.net het technisch onmogelijk zou maken om 2x hetzelfde bedrag te bieden, zou dat al een hoop schelen.

Zoals in mijn bovenstaande voorbeeld, als iemand een max prijs van €20 biedt, maar het artikel op dat moment op €7 staat (en dat het maximale bedrag van een andere bieder is) wordt het bedrag met €0,50 verhoogd.

Stel dat de tweede bieder (met een max bod van €20) wint, dan betaalt die persoon €7,50
En wat is daar mis mee dan, dat die met 7,50 wint? Mensen bieden (al dan niet automatisch) tegen elkaar op. Het bieden stopt als de tijd verlopen is, of niemand het staande bod meer overbiedt. Dat degene die het winnende bod deed er wellicht nog wel wat meer voor over zou hebben gehad is jammer voor de verkoper, maar dat is toch gewoon het idee van een veiling?

Maar wat heeft dat überhaupt te maken met het feit dat er situaties bestaan waarin twee mensen hetzelfde (max.) bod doen?

En nogmaals: ten eerste zit je als verkoper nergens aan vast met een veiling en ten tweede staat het je vrij om een andere aanbiedingsvorm te gebruiken.
In de laatste minuten van die veiling, komt er nog een bieder #3, die biedt €26,99 - hoger dan het max. bod van bieder #2, de prijs voor het artikel komt hiermee op €21 te staan.

Een fractie van een seconde voordat de veiling afloopt komt nog een bieder #4 met een bod van €50 - die wint de veiling voor €21,50 aangezien niemand hoger heeft geboden dan €20.
Volgens mij zou dan eerst het autobod van #3 en #4 nog tegen elkaar worden uitgespeeld. Dus wint #4 met 27,50 of iets dergelijks?

Maar nogmaals: leg nou eens uit wat precies het probleem is, want vooralsnog zie ik enkel beschrijvingen van hoe een veiling werkt.

[ Voor 47% gewijzigd door Orion84 op 05-04-2014 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar is helemaal niks mis mee, dat de bieder van €7,50 wint. Maar tenminste geen biedingen van 2x €7,00 - waardoor er een voedingsbodem is gecreëerd voor discussie/interpretatie.

eBay heeft de situatie dat verschillende mensen hetzelfde bedrag instellen als max bod ondervangen door de eerste persoon die dat bedrag als max heeft ingevuld, als winnaar uit te roepen. (mits er niet hoger wordt geboden)

Als je als verkoper niet aan de veiling vastzit, waarom dan die optie beschikbaar stellen?

Ik zou behoorlijk pissig zijn als ik een winnend bod heb van €25 en de verkoper mij mailt "Jammer, reeds verkocht voor $hogerbedrag"

Winnend bod = winnend bod, als er iemand daarna nog iemand hoger gaat bieden per mail is leuk, maar dat artikel behoort aan de winnaar v/d veiling toe te komen.

Kennelijk denkt T.net daar anders over. Of ik ben verwend hoe het er aan toegaat op eBay m.b.t. veiligen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2014 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 16:25:
Daar is helemaal niks mis mee, dat de bieder van €7,50 wint. Maar tenminste geen biedingen van 2x €7,00 - waardoor er dus een voedingsbodem is gecreëerd voor discussie/interpretatie.
Dat gebeurt ook helemaal niet. Tenzij iemand exact hetzelfde biedt als wat een ander als max. bod had ingesteld. Dan komen de losse bieding en de autobieding op z'n max. beide in het lijstje te staan, met de autobieder voor zover ik weet als winnaar, want die was eerst.
eBay heeft de situatie dat verschillende mensen hetzelfde bedrag instellen als max bod ondervangen door de eerste persoon die dat bedrag als max heeft ingevuld, als winnaar uit te roepen. (mits er niet hoger wordt geboden)
Dat is hier toch ook het geval? (zo niet, dan zit daar mogelijk een verbeterpunt, maar afaik is dat hier ook gewoon hoe het werkt)
Als je als verkoper niet aan de veiling vastzit, waarom dan die optie beschikbaar stellen?
Omdat je als verkoper niet altijd een goed idee hebt wat je ergens voor kan vragen. Dan zet je een veiling op en kijk je wat er geboden wordt. Of omdat je als verkoper het idee kan hebben dat er bij open bieden wellicht een betere prijs uitkomt.
Ik zou behoorlijk pissig zijn als ik een winnend bod heb van €25 en de verkoper mij mailt "Jammer, reeds verkocht voor $hogerbedrag"

Winnend bod = winnend bod, dat er daarna nog iemand hoger gaat bieden is leuk, maar dat artikel behoort aan de winnaar v/d veiling toe te komen.

Kennelijk denkt T.net daar anders over. Of ik ben verwend hoe het er aan toegaat op eBay.
Dat is inderdaad een verschil van opzet ja. Mede doordat bij dwingende overeenkomsten uit zo'n veiling er van het platform al snel meer verwacht wordt in de zin van arbitrage bij geschillen etc., waar Tweakers geen capaciteiten voor heeft. V&A is bewust bedoeld om mensen bij elkaar te brengen, niet als veilingplatform met bindende uitkomst zoals eBay.

Als dat je niet aanstaat dan is V&A (of in elk geval de veilingmodus van V&A) inderdaad niets voor jou. Dat kan natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 16:33:
[...]
Dat gebeurt ook helemaal niet. Tenzij iemand exact hetzelfde biedt als wat een ander als max. bod had ingesteld. Dan komen de losse bieding en de autobieding op z'n max. beide in het lijstje te staan, met de autobieder voor zover ik weet als winnaar, want die was eerst.
Grote glimlacht op m'n gezicht nu, regelmatig op eBay situaties gezien waar de winnaar maar met 50 cent hoger won, dat zou op V&A dus ook kunnen lukken. Hetzij de aanbieder niet verplicht is het artikel voor de biedprijs te verkopen. (Ik begrijp de impact qua mankracht om dat te enforcen)
Dat is hier toch ook het geval? (zo niet, dan zit daar mogelijk een verbeterpunt, maar afaik is dat hier ook gewoon hoe het werkt)
Dat zou kunnen, ik heb nog nooit aan een veiling op T.net meegedaan, dus kan niet uit ervaring spreken.
[...]
Omdat je als verkoper niet altijd een goed idee hebt wat je ergens voor kan vragen. Dan zet je een veiling op en kijk je wat er geboden wordt. Of omdat je als verkoper het idee kan hebben dat er bij open bieden wellicht een betere prijs uitkomt.
Dat is het fijne m.b.t. eBay. Ook al kost een item bizar veel meer dan het uiteindelijke geboden bedrag, de aanbieder is verplicht tot levering over te gaan. Met als gevolg zure aanbieders.
[...]
Dat is inderdaad een verschil van opzet ja. Mede doordat bij dwingende overeenkomsten uit zo'n veiling er van het platform al snel meer verwacht wordt in de zin van arbitrage bij geschillen etc., waar Tweakers geen capaciteiten voor heeft. V&A is bewust bedoeld om mensen bij elkaar te brengen, niet als veilingplatform met bindende uitkomst zoals eBay.

Als dat je niet aanstaat dan is V&A (of in elk geval de veilingmodus van V&A) inderdaad niets voor jou. Dat kan natuurlijk :)
QFT :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 16:44:
[...]
Grote glimlacht op m'n gezicht nu, regelmatig op eBay situaties gezien waar de winnaar maar met 50 cent hoger won, dat zou op V&A dus ook kunnen lukken.
Wat zou er op V&A ook moeten lukken?

Als iemand een max. bod van 20 euro instelt en even later biedt er iemand anders exact 20 euro. Wat zou er in jouw ogen op dat moment moeten gebeuren? En wat zou er op eBay in dat geval gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-10 10:20
Orion84 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 17:26:
[...]

Wat zou er op V&A ook moeten lukken?

Als iemand een max. bod van 20 euro instelt en even later biedt er iemand anders exact 20 euro. Wat zou er in jouw ogen op dat moment moeten gebeuren? En wat zou er op eBay in dat geval gebeuren?
De auto-bod-bot zou de 20 euro moeten overbieden, dat kan hij niet. De veiling is gewonnen door degene die de 20E heeft geplaatst.

De bot moet overbieden ipv de prijs matchen. Volgorde bij meerdere bieders is first come first served.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je spreekt jezelf nu tegen. Degene die 20 euro als max. had ingesteld was namelijk eerder dan degene die toevallig hetzelfde bood als wat de bot als max had.

Alternatief is om het nieuwe 20 euro bod te weigeren (want dubbel) en het vorige hoogste bod te laten staan, maar dat is voor de verkoper niet eerlijk. Blijkbaar waren er namelijk meerdere mensen die er 20 euro voor overhadden, dus is dat een goede prijs en niet de prijs die tot op dat moment als hoogste gold.

Verder kan je natuurlijk gewoon 20,50 bieden als je merkt dat je bod gematcht wordt door een bot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
sorry mijn fout, niet goed gelezen, dacht dat hij 20E bood ipv 20E als max instelde.

De bots horen gewoon tegen elkaar op te bieden, degene die als eerste de 20E haalt heeft gewonnen. opbod werkt met first come first serve. (Ze moeten wel overbieden, niet het bestaande bod matchen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat doen bots ook gewoon. Waar het 'mis' gaat is als eerst iemand een bot activeert met 20 euro max. (bij een tussenstand van 7,50 bijvoorbeeld) en daarna iemand direct 20 euro biedt.

De bot zal dan de 20 euro matchen, want hoger kan ie niet, maar hij was (onzichtbaar) wel eerder met die 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
Degene die direct 20E bood wint dan, waarom zal ik je ook zeggen. De bot moet overbieden, dat kan hij niet, dus wint het directe bod. Niet eerlijk? Het directe bod van 20E was het eerste op 20E. Degenen die de biedbot gebruikte wilde geld besparen en verliest hierdoor net de veiling.

Alle normale veilingen werken per opbod, Dit betekent dat je het voorgaande bod moet overbieden. Het zou een chaos worden als je bij een veiling een bod mocht matchen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Orion84 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 17:46:
De bot zal dan de 20 euro matchen, want hoger kan ie niet, maar hij was (onzichtbaar) wel eerder met die 20 euro.
Ik denk dat er hier een definitie probleem is :
Bod zie ik alszijnde daadwerkelijk geboden
Max van een bot zie ik als een intentie tot bieden (en dus nog geen bod)

Dus als iemand een max-bot instelt dan heeft die de intentie om te bieden tot het maximum, maar hij heeft nog niet het maximum geboden.Pas op het moment dat er een daadwerkelijk bod binnenkomt dan gaat de bot pas aan het werk (dus achteraf) en proberen een nieuw bod te plaatsen om het laatste bod te overbieden.
Kan er niet meer overboden worden omdat de max is bereikt, tja helaas de bot kan geen bod meer uitbrengen (want vanwege de werking van de bot (reageren op boden) is hij altijd de 2e bieder)
Pagina: 1