N550jv-cn270h juiste keuze?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnelain
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:15
Hoi allemaal,

Waarschijnlijk vraag ik naar de bekende weg. Maar na een hoop wikken en wegen kom ik tot de de onderstaande keuze. Mijn vorige laptop was een Acer Aspire 9423WSMiB. Deze heb ik gehad vanaf 2005 tot begin dit jaar. Ze gaan bij mij tot letterlijk end-of-life. Zaken waar ik de laptop voor gebruik:

Java ontwikkeling
Beeldbewerking met GIMP
Mediaconversie
Streaming naar chromecast of smart tv
Misschien wat gaming (niets high-end, HL2)
En nog veel meer...

Ik had de volgende absoluut minimale eisen:

1080p (matte of touch)
8 GB
Intel quad core (liefst haswell)
usb 3.0
bluetooth (4.0)
displayport
en elke extra interface is welkom

Overige overwegingen:

Mijn vorige laptop was een 17 inch model. Dit formaat is voor mij niet meer relevant en portabiliteit is voor mij belangrijker geworden. Vandaar een 15.6 inch model hoewel iets kleiner geen probleem is (14 inch is denk ik net te klein).

Acer heeft mij in het verleden nogal teleurgesteld en de bouwkwaliteit van mijn vorige laptop liet te wensen over. Gevoelsmatig neig ik nu meer naar Asus of Lenovo toe. Ik werk veel met Lenovo en ik ben wel fan van het functie over vorm. Initieel heb ik geprobeerd een passende lenovo (thinkpad) te vinden. De y510p komt in de buurt (afgezien van de displayport) maar hij komt mij bulky over.

Mijn budget ligt ergens tussen de €1000 en €1500.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 20,59€ 20,59
1Asus N550JV-CN270H€ 944,10€ 944,10
1Samsung 840 series Pro 512GB€ 322,48€ 322,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.287,17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Ik heb een N550JV met een 120 GB 840 EVO erin, en hij bevalt mij prima. Als het scherm je iets kan schelen moet je niet naar Lenovo gaan, ik heb geen onderzoek gedaan naar de y510p, maar alle (niet extreem dure) thinkpads hebben slechte TN schermen. De ASUS heeft een geweldig scherm, en zit goed in elkaar.

Let er wel op dat het vervangen van hardware in dat ding een behoorlijk klusje is, je hebt een T5 torx nodig en alleen al om bij de HDD te komen moet je 20 schroeven losdraaien, maar als je er even voor gaat zitten en niet te bang bent de bodemplaat kapot te trekken is het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
Je kan voor een Lenovo E540 of S540 gaan, voor meer info en gunstige kortingen zie dit topic.

Er zit dan wel geen displayport op maar de kan je eventueel met een ThinkPad OneLink Pro Dock verkrijgen.
Het scherm is idd een tn paneel, wat mindere kijkhoek en slechtere kleuren met zich mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 16:17

EektheMan

DPC

Als je dan toch van plan bent om de laptop tot EOL te gebruiken, waarom dan niet meteen voor deze gaan: pricewatch: Asus N550JV-CM068H ? Voor een tientje per jaar ben je dan meteen een stuk toekomst bestendiger. En bij het bekijken van media is het wel handig om via Touch te kunnen inzoomen. Dit kan namelijk niet altijd softwarematig, waardoor dit mij zo nu en dan uitkomst biedt. Indien het lastig is met budget kun je de SSD nog een paar maandjes uitstellen.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnelain
Bedankt voor jullie reactie.

@eew het was me inderdaad ook opgevallen dat de lenovo's met betere schermen tegen mijn totaalprijs aankomen (behalve misschien de e540). En dan hebben ze nog geen ssd. Stiekem kijk ik er wel naar uit om weer eens een laptop los te schroeven (Torx setje ligt in de gereedschapkist).

@job89 de s540 en e540 (en zelfs de t540) zijn zeker laptops die ik wel kan waarderen. Zelf werk ik nu op een t540p. Hoewel het een prima apparaat is is hij stevig aan de prijs en nog steeds zonder ssd. Daarbij moet ik zeggen dat ik nog best vaak ruzie heb met het touchpad (op een of andere manier kan ik niet mijn vingers van mijn rechterhand op het touchpad laten liggen als ik met links klik). Wat betreft de OneLink. Ik vind het een zeer elegante oplossing en ik had gehoopt een soort gelijke implementatie te zien bij mij op het werk. Echter ligt de prijs ergens tussen 100 en 200 euro en dat gaat me dan net ff te ver. In ieder geval bedankt voor je link naar het topic maakt de keuze misschien nog wat complexer met die kortingen ;-). De nieuwe x1 carbon is nog niet in nederland verkrijgbaar maar dat ziet er ook uit als een geweldige machine. Zeker met een ontspiegeld touchscreen. Dat zie je niet veel. Ben alleen bang dat ik ruzie zou krijgen met die nu functie toetsen. Daarnaast heeft deze weer een u serie cpu en ik verwacht niet dat die zich kan meten met een hq/mq. Overigens gaat mijn voorkeur uit naar de hq. Dit vanwege de vt-d. En lenovo lijkt de mq meer te gebruiken.

@EektheMan Eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal wat je zegt. Je suggestie is volgens mij dezelfde laptop afgezien van het glanzende touchscreen en een grofweg 100 euro hogere prijs. Een touchscreen is nog wel een van de twijfels die ik heb al neig ik nu meer naar een mat scherm.
Wat bedoel je met een tientje per jaar? Budget is niet de grootste bottleneck maar geduld heb ik zeker. Nog een laatste vraag. Zou je iets meer kunnen vertellen over het scherm zelf? Hoe reflectief is het?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook erg enthousiast werd van de msi gs60. En ik ben ook erg benieuwd wat de opvolger van de N-series van Asus gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Resolutie is niet alles als het om schermen gaat, de thinkpad Edge serie heeft geen IPS en het is bijna niet te achterhalen wat voor scherm er in zit, het is of zeer slechte TN, of iets minder slechte TN maar welke van de twee panelen het was kon ik niet achterhalen. Ik wilde er eerst ook een hebben, maar mede door het scherm (en dat je met Asus gewoon veel meer hardware voor je geld krijgt) heb ik besloten voor ASUS te gaan. Met het gevolg dat ik nu een videokaart heb die ik eigenlijk niet had willen hebben, en op dit moment niet eens gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 16:17

EektheMan

DPC

carnelain schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:07:

@EektheMan Eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal wat je zegt. Je suggestie is volgens mij dezelfde laptop afgezien van het glanzende touchscreen en een grofweg 100 euro hogere prijs. Een touchscreen is nog wel een van de twijfels die ik heb al neig ik nu meer naar een mat scherm.
Wat bedoel je met een tientje per jaar? Budget is niet de grootste bottleneck maar geduld heb ik zeker. Nog een laatste vraag. Zou je iets meer kunnen vertellen over het scherm zelf? Hoe reflectief is het?
Ik begrijp dat jij de laptop voor tenminste 5 jaar wilt gaan gebruiken. Dan lijkt het mij handiger om een paar tientjes meer uit te geven om er zeker van te zijn dat de machine zeer goed bruikbaar blijft in die 5+ jaren. De Tweakers lijst geeft misschien een verschil van 100 Euro, maar dat moet vast goedkoper kunnen. Schaf je een Touchscreenversie aan, dan kost het je omgerekend ongeveer 10 Euro per jaar extra in vergelijking met een non-Touch versie.

Het scherm is inderdaad reflectief. Binnenskamer merk je daar niets van. Het scherm kan zeer fel branden, wat de reflectie teniet doet. Buiten merk ik wel dat op zeer zonnige momenten de reflectie problemen oplevert. Maar een goed middel is de ASUS splendid centre. Daar kun je verschillende scherm instellingen kiezen. 1 Van die settings (Theatre) doet die reflectie voor mijn ogen vrijwel teniet. Wit wordt een soort geel. Voor tekstverwerken bruikbaar, maar mocht je buiten met beeldmateriaal aan de slag gaan dan is dat reflectieve scherm waarschijnlijk wel een punt van mogelijke irritatie.
Verder valt me op dat het scherm niet tot nauwelijks vingerafdrukken oppikt. Ik gebruik het Touchscreen veel en heb het scherm in de afgelopen maanden slechts 1 maal schoongemaakt.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnelain
@eww Helemaal mee eens. Ik ben nu wel benieuwd wat er mis zou zijn met de gpu?

@EektheMan Nu begrijp ik je. Ben nog aan het afwegen of ik voor een matte scherm ga of voor het touchscreen. Je hebt zeker een punt dat ontwikkelingen wel richting touchscreens gaan en dat die keuze meer toekomstbestendig is. Binnenkort toch maar eens een cm068h opzoeken in een winkel.

update: Het lijkt wat lastig om de cm068h in het wild te vinden. EektheMan je hebt me wel enorm aan het twijfelen gebracht.

update2: Volgens mij is er behalve de cm068h geen 15.x" touchscreen laptop met een i7 47xxxQ. Iemand die het tegendeel kan bewijzen?

[ Voor 26% gewijzigd door carnelain op 20-04-2014 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice1210
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-11-2024
kun je op pricewatch: Asus N550JV-CM068H deze laptop het touschcreen ook uitzetten?
Pagina: 1