Lenovo S540 vs Lenovo E540

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje97
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik ben op zoek naar een laptop voor mijn studie (economische studie)
Ik zal de laptop vooral gebruiken icm Microsoft Office, wat elke laptop tegenwoordig wel goed aankan, dus dat is niet het probleem.
Maar waar ik de laptop ook voor wil gaan gebruiken is voor lichte gaming (FIFA 14), en, heel belangrijk,
fotobewerking (dit wel icm een externe monitor)
Verder gewoon webbrowsing; films/series kijken (Netflix of MKV'tjes); het gebruikelijke.

Mijn budget is zo'n €950, en ik wil een laptop die minder dan 2,5kg weegt, omdat ik hem vaak mee zal nemen naar school.
Batterijduur is minder belangrijk. Ik heb een lichte voorkeur voor de merken Lenovo en Asus, liever geen HP (slechte ervaringen met HP's koeling) of Acer (hoor ik niet zo'n goede dingen over).
Asus spreekt mij erg aan vanwege moeie designs, Lenovo vooral vanwege de bouwkwaliteit van de Thinkpad-serie.
Ik wil minimaal een full HD 15,6" scherm en 8GB geheugen.
Liever geen touchscreen, omdat deze duurder zijn in reparatie mocht het scherm het begeven.
Een goede wifi kaart vind ik ook wel belangrijk.

Ik heb op dit moment 2 laptops op het oog:

De Lenovo S540
pricewatch: Lenovo Thinkpad S540 (20B30059MH)

De Lenovo E540
pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6003QMH)

De S540 spreekt mij aan vanwege het mooie design, lage gewicht en het feit dat er een actie loopt dat als je hem koopt samen met een OneLink Dock je €100 terugkrijgt.

De E540 spreekt mij aan vanwege de krachtige processor en de caching SSD.

Het liefst zou ik dus voor de S540 gaan. (De HDD wordt op termijn toch waarschijnlijk vervangen door een SSD als het blijkt dat ik de HDD te traag vind. Het grootste minpunt vind ik dus de (veel) mindere processor.
Zou de S540, met zijn i5 ultrabookprocessor, in Lightroom en Photoshop Elements goed overweg kunnen met RAW bestanden? Ik vind het nl erg belangrijk dat dit niet te traag of te moeizaam verloopt.

Bedankt alvast!

[ Voor 3% gewijzigd door Stokertje97 op 26-01-2014 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
Ik zou zelf ook voor de S540 gaan. Draait zeker weten prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
Houdt er wel rekening mee dat de bouwkwaliteit van de ThinkPad serie anders is dan die van de S serie en de Edge serie.
Verder schijnt een caching SSD niet heel veel toe te voegen. Kun je er beter later zelf een SSD naast zetten als zijn de M.2 42mm modulus nog niet zo breed verkrijgbaar.

Heb je ook gekeken op de lenovo site zelf? Daar kun je nl de E540 in de zelfde configuratie zelf samenstellen en met de coupon "aff1nl" 7% korting krijgen of met de coupon "onelinkbundle" 75 euro korting krijgen op het OneLink Dock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 06:15
job89 schreef op zondag 26 januari 2014 @ 13:28:
Houdt er wel rekening mee dat de bouwkwaliteit van de ThinkPad serie anders is dan die van de S serie en de Edge serie.
S en E zijn ook Thinkpads. Ik heb zelf de S440 en mijn broertje de E540 en hoewel ze beiden zeer solide gebouwd zijn (namelijk Thinkpads) is de S440 duidelijk steviger (en toch lichter) dan de E540.
Verder schijnt een caching SSD niet heel veel toe te voegen. Kun je er beter later zelf een SSD naast zetten als zijn de M.2 42mm modulus nog niet zo breed verkrijgbaar.
Mijn broertje heeft wel caching SSD en ik niet. Ik merk het verschil niet eerlijk gezegd (maar heb nog niet veel op zijn laptop gezeten). Ik wil eigenlijk mijn S440 uitbreiden met een M.2 SSD (wanneer betaalbaar beschikbaar in 256 GB) en daarop Windows gaan zetten, maar het lijkt erop dat het echt gemaakt is voor caching en niet voor een OS. Dat staat althans in de gebruiksaanwijzing en ik kan niets anders vinden hierover.
Heb je ook gekeken op de lenovo site zelf? Daar kun je nl de E540 in de zelfde configuratie zelf samenstellen en met de coupon "aff1nl" 7% korting krijgen of met de coupon "onelinkbundle" 75 euro korting krijgen op het OneLink Dock.
Dit dus, als je kiest voor de E540; de S540 is niet op de website te bestellen. Persoonlijk vind ik de S-serie mooier.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
Streup schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:57:
S en E zijn ook Thinkpads. Ik heb zelf de S440 en mijn broertje de E540 en hoewel ze beiden zeer solide gebouwd zijn (namelijk Thinkpads) is de S440 duidelijk steviger (en toch lichter) dan de E540.
Van mijn kant misschien wat ongelukkig omschreven, het zijn idd wel Thinkpads, maar later door Lenovo genitroduceerd, waarbij wel bepaalde concessies zijn gedaan (vooral bij de Edge) en niet uit het IBM tijdperk.

De S540 is in duitsland wel via de site te bestellen (met US toetsenbord), dan kun je met de ecoupon
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
10% korting krijgen op de duitse site. En als dan op zur Kasse klikt en dan in de adresbalk het volgende aanpast:
Members only:
dan kun je hem laten verschepen naar Nederland en met iDeal betalen.

[ Voor 22% gewijzigd door job89 op 07-02-2014 21:14 ]

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
job89 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:53:
[...]

Van mijn kant misschien wat ongelukkig omschreven, het zijn idd wel Thinkpads, maar later door Lenovo genitroduceerd, waarbij wel bepaalde concessies zijn gedaan (vooral bij de Edge) en niet uit het IBM tijdperk.

De S540 is in duitsland wel via de site te bestellen (met US toetsenbord), dan kun je met de ecoupon
Members only:
10% korting krijgen op de duitse site. En als dan op zur Kasse klikt en dan in de adresbalk het volgende aanpast:
Members only:
Ligt het aan mij of is niet meer via de Duitse site te bestellen? Nu wel op de Nederlandse site, maar daar is ie 700+ euro voor het goedkoopste model :(

• job89
Het lijkt er op dat ik het nog wel voor elkaar krijg, probeer het anders even met deze link

Er is trouwens ondertussen ook een review verschenen van de S540

[ Voor 38% gewijzigd door job89 op 13-02-2014 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
job89 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 23:15:
Het lijkt er op dat ik het nog wel voor elkaar krijg, probeer het anders even met deze link

Er is trouwens ondertussen ook een review verschenen van de S540
Je bent een held! Al schrik ik wel van het wifi probleem in de review. Hopen dat het inderdaad alleen maar een software issue is.

Ik ben op zoek naar de s540 met Koreaans toetsenbord. Helaas kunnen de Nederlandse en Duitse afdelingen van Lenovo die niet leveren. De Koreaanse Lenovo geeft nog geen reactie op mijn vraag... als ik morgen geen antwoord heb, bestel ik via de duitse site gewoon US keyboard. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Streup schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:57:
[...]

Mijn broertje heeft wel caching SSD en ik niet. Ik merk het verschil niet eerlijk gezegd (maar heb nog niet veel op zijn laptop gezeten). Ik wil eigenlijk mijn S440 uitbreiden met een M.2 SSD (wanneer betaalbaar beschikbaar in 256 GB) en daarop Windows gaan zetten, maar het lijkt erop dat het echt gemaakt is voor caching en niet voor een OS. Dat staat althans in de gebruiksaanwijzing en ik kan niets anders vinden hierover.
Heb vorige week een M.2 SSD bestelt via http://www.memoryc.com/st...a-iii-6g-m2-ngff-ssd.html voor mijn E540.
€106 (incl. verzendkosten) voor een 128gb uitvoering. Simpel te installeren en gaat als de brandweer!

Windows 8 op SSD en zeer zeker veel sneller dan de standaard HDD (in mijn geval 1tb, 5400rpm). Blijft nog voldoende ruimte over om een deel van de SSD als caching te gebruiken voor de (trage) HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 06:15
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 14:57:
[...]

Heb vorige week een M.2 SSD bestelt via http://www.memoryc.com/st...a-iii-6g-m2-ngff-ssd.html voor mijn E540.
€106 (incl. verzendkosten) voor een 128gb uitvoering. Simpel te installeren en gaat als de brandweer!

Windows 8 op SSD en zeer zeker veel sneller dan de standaard HDD (in mijn geval 1tb, 5400rpm). Blijft nog voldoende ruimte over om een deel van de SSD als caching te gebruiken voor de (trage) HDD.
Goeie tip! Ik ga het zeker overwegen. Ik heb mijn PC voor de games en foto's dus 128GB moet eigenlijk wel genoeg zijn.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
job89 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:53:
[...]
Members only:
Members only:
De truc is nog steeds uit te halen voor de s540 en overigens ook voor andere modellen als bijv. de e540. Wat bij de s540 een leuke besparing opleverd t.o.v het bestellen in Nederland. Al zijn er nu een paar kleine dingen veranderd: de ecoupon is nu
Members only:
en de aanpassing van de adresbalk is nu:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanf
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
job89 schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 21:17:
[...]

De truc is nog steeds uit te halen voor de s540 en overigens ook voor andere modellen als bijv. de e540. Wat bij de s540 een leuke besparing opleverd t.o.v het bestellen in Nederland. Al zijn er nu een paar kleine dingen veranderd: de ecoupon is nu
Members only:
en de aanpassing van de adresbalk is nu:
Members only:
Het lukt me niet. Dit is is het adres in de balk voordat ik op de knop zur kasse gehen moet drukken:
shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/deweb/LenovoPortal/de_DE/cart.workflow:add-e-coupon?CouponCode=LENOVO10MAR
Waar zet ik nu die Locale=nl_NL neer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
sebastiaanf schreef op zondag 09 maart 2014 @ 09:21:
[...]

Het lukt me niet. Dit is is het adres in de balk voordat ik op de knop zur kasse gehen moet drukken:
shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/deweb/LenovoPortal/de_DE/cart.workflow:add-e-coupon?CouponCode=LENOVO10MAR
Waar zet ik nu die Locale=nl_NL neer?
Je moet eerst nog op Zur Kasse Gehen drukken ;)
En in dan in de checkout de Locale=nl_NL veranderen

[ Voor 5% gewijzigd door job89 op 09-03-2014 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:29
job89 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 09:36:
[...]

Je moet eerst nog op Zur Kasse Gehen drukken ;)
En in dan in de checkout de Locale=nl_NL veranderen
Het werkt inderdaad, maar hoe werkt eventuele garantie-afhandeling?
Moet de LT dan naar Duitsland gestuurd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
De laptop wordt sowieso naar het buitenland gestuurd, maar wat ik hier uit haal maakt het niet uit in welk land je de laptop binnen de EEA koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om even op dit topic in te haken: Ook ik overweeg deze beide laptops maar ik maak me een beetje zorgen over de kwaliteit van het Full-HD scherm ten opzichte van bijvoorbeeld het scherm in de Asus N56.

Het 720p-scherm van de E540 werd op Notebookcheck redelijk afgekraakt. Is het full-hd scherm wel een beetje okay wat betreft brightness, kleurweergave en kijkhoeken? (Het is geen IPS panel neem ik aan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
Er zit een TN panel in, je kan hier opzoeken wat voor een panel gebruikt wordt bij de verschillende laptops. Maar voor laptops rond deze prijs kun je geen IPS verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
Job, ik haak ook even in,

is deze laptop zonder videokaartuitbreiding in staat om naast officetaken, fatsoenlijk een filmDVDtje af te spelen, een simpel spelletje (van die zylomgames en online zoals bij behr) te spelen etc.?
De E540 moet een oude Dell D505 Intel celeron opvolgen die dat allemaal wel kan.

Configuratie E540 met I5, FHD, 4 GB, geen cacheSSD.
Of zal een Dell latitude 3540 (met U processor), of de Inspiron 15r SE, misschien de betere keus zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
Alle drie de laptops kunnen je wensen wel aan.

De Inspiron 15r SE kun je volgens mij nergens meer krijgen dat is alleen de gene zonder SE toevoeging, die geen Full HD scherm heeft en ook een U processor.
De Dell latitude 3540 heeft als nadeel dat hij geen HDMI uitgang heeft en ook iets hoger geprijsd is.

Wat in het nadeel werkt van de E540 is dat ie wat problemen heeft zoals hier wel wat te lezen is als je op E540 zoekt en ook op het forum van Lenovo.

De E540 heeft van de 3 die je noemt de beste processor, ik zou zelf voor 8GB geheugen gaan (2 latjes van 4 voor dual channel), voor die meerprijs. Let verder op bij het kiezen voor UltraNav with FPR (Finger Print Reader), het juiste toetsenbord (US English Euro) en voor die 12 euro zou ik ook voor de 6 cell Li-Ion Battery 62WH - 75+ gaan. En eventueel ook voor het AC wifi kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
Dank voor de verwijzing naar het Lenovo forum!

Ik ga toch maar m'n huiswerk opnieuw doen en op zoek naar een andere LT dan de E540.
(tenzij snel bevestigt gaat worden dat de "I have uninstalled Lenovo Solution for Small Business-methode" de problemen oplost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
De via de duitse site bestelde Lenovo S540 iets voor jou? Ik had van RekZ begrepen dat de bestelling enzo via Nederlandse Lenovo gaat.

[ Voor 40% gewijzigd door job89 op 16-03-2014 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
Ik zet hem in het lijstje. Ik ga ook eens naar de Dell's kijken en misschien ook naar een wat mindere processor.
Meeste sites geven aan dat voor office en een muziekje en filmpje je niet perse een i5 nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
De problemen met de E540 lijken voorbij.
Verder staat er ook een nieuwe review van de E540 online met een FHD scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
job89 schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:24:
De problemen met de E540 lijken voorbij.
Verder staat er ook een nieuwe review van de E540 online met een FHD scherm.
Er wordt nog feedback gevraagd door Lenovo. Even wachten nog....

Inmiddels op het Lenovo forum:

"The BIOS is the key update - there is a formal support tip being released for this"

[ Voor 10% gewijzigd door Appeltjeeitje op 01-04-2014 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:34
Heeft iemand een code die op dit moment werkt?
Thanks alvast

Edit: Al gevonden LENOVO5APRIL

[ Voor 21% gewijzigd door Pingu007 op 02-04-2014 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
Voor de Duitse Lenovo site werkt voor 10% ook werkt tot 17 april en is gunstig voor o.a. de S540:
Members only:

En voor de Franse site van Lenovo weer een Coupon voor 5% tot eind april gevonden, gunstig voor o.a. de E540:
Members only:

En 7% korting op Thinkpad Edge, L & S series & Thinkpad Yoga van de Nederlandse Lenovo tot 31-05-2014:
Members only:

[ Voor 76% gewijzigd door job89 op 04-04-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• founz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:31
Ik zit zwaar te twijfelen tussen de S540 en de E540 (beiden uitgevoerd met core i7 en geen touch screen). S540 vind ik persoonlijker mooier en is wat lichter dan de E540. Daarentegen is de E540 krachtiger dan de S540 (quadcore vs dual core, nvidia 740m vs hd 8670m).

Iemand nog punten waardoor de keuze vergemakkelijkt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
Bekijk ook ff de reviews van de E540, nogmaals de E540 en de S540 als je dat nog niet gedaan had.

Verder heeft de S540 nog een verlicht toetsenbord, en de E540 een optische drive die je dan ook nog eventueel voor een hdd caddy kan inwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job89 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 09:19:

Verder heeft de S540 nog een verlicht toetsenbord, en de E540 een optische drive die je dan ook nog eventueel voor een hdd caddy kan inwisselen.
Mocht je de optische drive niet kwijt willen dan kun je in beide de caching SSD vervangen door een volwaardige SSD op M.2 2242 (NGFF) formaat.

De belangrijkste vraag, naast wat je het mooiste vind, is wat je er mee wilt doen... Heb je de extra karcht van de E540 nodig? Of is de S540 ook voldoende?

Verder kun je in de Lenovo Shop vande S540 RAM niet uitbreiden naar 8gb en in de E540 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• founz
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2014 @ 10:30:
[...]

Mocht je de optische drive niet kwijt willen dan kun je in beide de caching SSD vervangen door een volwaardige SSD op M.2 2242 (NGFF) formaat.

De belangrijkste vraag, naast wat je het mooiste vind, is wat je er mee wilt doen... Heb je de extra karcht van de E540 nodig? Of is de S540 ook voldoende?

Verder kun je in de Lenovo Shop vande S540 RAM niet uitbreiden naar 8gb en in de E540 wel.
In beide laptops kan een mSata disk in, zodat je de optische schijf niet kwijt bent. Extra kracht nodig? Misschien op dit moment niet, maar de laptop moet wel toekomstbestendig zijn. Heb op dit moment nog een pentium 4 2,8 ghz :)

In de Duitse shop kan je de van de S540 internet geheugen wel aanpassen tegen meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• founz
job89 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 09:19:
Bekijk ook ff de reviews van de E540, nogmaals de E540 en de S540 als je dat nog niet gedaan had.

Bedankt voor de reviews. Ze komen op bijna dezelfde score uit... Dat maakt het voor de keuze niet makkelijker haha. Keuze is meer kwestie van smaak of kracht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
Er kan geen mSata disk ik maar een M.2 2242, is de form factor waar nog niet zo veel ssd's voor beschikbaar zijn.

Verder is de E540 een Thinkpad Edge, de bouwkwaliteit is toch wel net iets minder dan de gewone Thinkpad lijn. Al is de S540 ook nog aan de onderkant van die lijn (ook gezien de 1 jaar garantie).
De E540 heeft ook wat problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je op zoek zijn naar een M. 2242 of New Generation Format Factor (NGFF) SSD, dan heb ik nog wel een goed adres voor je in de UK. Daar heb ik de mijne zelf ook aangeschaft. (zie eerder in dit forum)

Ik heb overigens GEEN probleem met de E540. Inmiddels is er voor het door job89 genoemde probleem ook een goed werkende oplossing.

Bouwkwaliteit van de E540 is inderdaad wel iets minder als ik het vergelijk met mijn zakelijke T430. Alles is iets 'slapper'.

Ander klein nadeel van de E540 is dat het scharnier van het scherm niet zo ver achterover kan op de E540. Mocht je snel even staan aan de keukentafel op het scherm willen kijken, dan is dat gezien de combinatie van de verticale kijkhoeken van dit tb-paneel en de beperktere scharnier uitslag lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:28
Zit al een hele tijd te kijken naar een Lenovo S540. Via de duitse site de I7 versie maar dan Win 7 + 8 GB geheugen + US toetsenbord zit je op 850 euro met de code.. is toch niet verkeerd.

Denk dat qua gamen de I7 versie toch wat handiger is boven de I5 versie. hmm choices..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• founz
Ik ben toch geneigd om te kijken naar laptops van andere merken zoals Dell of Asus. De Dell M3800 of de XPS15 zijn hele mooie laptops, maar liggen qua prijsklasse te hoog. Misschien met een kortingscode dat de prijs rond de 1000 euro komt te liggen... Een Asus N550 is net zo duur als een Lenovo E540, maar dan wel met een IPS-panel ipv een TN.
Pagina: 1