PC voor thuisgebruik door hobbyfotograaf (500-600)

Pagina: 1
Acties:

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-04 16:33
Voor "die ouwe" mag ik een nieuwe PC in elkaar sleutelen. Op dit moment heeft hij een (defecte) Apple Mac mini waar hij (uitsluitend) Windows 7 op draait met een LG Flatron E2360.

Wat gaat hij doen met het nieuwe systeem?
Naast het gebruikelijke "internetten en e-mailen" wordt de PC gebruikt om muziek te luisteren (geen extreme kwaliteitseisen), films te downloaden en voor het bewerken van foto's.
Voor dat laatste wordt gebruik gemaakt van Adobe Lightroom 5 en wordt gewerkt met foto's in RAW-formaat. In de toekomst wellicht ook nog Adobe Photoshop cs6, wederom voor foto's, niet voor video. Layers zullen daarbij weinig gebruikt worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Streefbedrag is € 500,-, absolute max is € 600,- inclusief verzendkosten. Assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die hij al heeft en mee wil nemen naar het nieuwe systeem?
De monitor (LG Flatron E2360) bevalt goed en gaat straks dus gebruikt worden voor het nieuwe systeem. Overige randapparatuur zoals muis, toetsenbord, speakers, printer en externe harddisks gaan mee, maar zijn niet bijzonder. Ook windows 7 gaat mee, Home Edition.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Case, mobo, cpu, ssd, hdd, memory en voeding

Heeft hij nog bepaalde eisen/wensen?
Niet te groot en vooral stil. De PC staat in de woonkamer onder een bureau. Zou dus fijn zijn als het geluidsniveau lekker laag ligt.
Snel staat ook op het verlanglijstje, maar dat is natuurlijk relatief. In zijn beleving is het "snel" als de PC rap opstart, de programma's rap opstarten en het uitvoeren van bewerkingen van foto's er niet toe leidt dat je lang naar een zandlopertje zit te kijken.

Gaat hij overklokken?
Nee

Mijn idee:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 166,50€ 166,50
1Gigabyte GA-B75M-D3H€ 55,66€ 55,66
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,86€ 46,86
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,03€ 84,03
1LG Flatron E2360V-PN Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,40€ 31,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,45€ 60,45
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,99€ 29,99
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 530,89

Nog wat opmerkingen:
  • De LG Flatron staat wel in de lijst, maar wordt dus niet aangeschaft. Uitsluitend toegevoegd om het plaatje wat completer te maken.
  • De Define R4 is eigenlijk wel een zekerheidje. Hij komt (qua geluidsdemping) erg goed uit de tests en heeft ook de aan en uit knop en de USB-poorten op de ideale plek zitten voor de toekomstige locatie van de PC.
  • Voeding, SSD, HDD en memory heb ik gekozen omdat ze stuk voor stuk goed uit de tests komen en prima voldoen voor wat gewenst is.
  • Het mobo is mooi geprijsd en bevat alle noodzakelijke features.
  • De cpu is qua kennis mijn zwakke punt, deze heb ik uitgekozen nadat ik dit topic had gelezen.
  • De koeler is waarschijnlijk overbodig, of de Scythe echt zinvol is in deze kast met deze onderdelen kan ik moeilijk inschatten. Wellicht is er een ervaringsdeskundige die me kan vertellen of die in een dergelijke kast qua geluid veel scheelt met de fan die Intel meelevert.
  • Een aparte grafische kaart is wel wat hij wil, maar die lijkt me niet nodig voor de uit te voeren werkzaamheden. Maakt het geheel ook direct een stuk duurder.
Graag jullie mening en advies over deze pc in het geheel en met name over cpu, koeler en een eventuele graka.

EDIT:
Na check en dubbelcheck toch nog het verkeerde mobo in de lijst opgenomen. Hieronder aangepast. Als ik ook jullie opmerkingen meeneem wordt dit 'm:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85 Pro4€ 60,61€ 60,61
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,03€ 84,03
1LG Flatron E2360V-PN Zwart€ 0,-€ 0,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,45€ 60,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 527,39

[ Voor 21% gewijzigd door doerakje op 04-04-2014 23:23 . Reden: nieuwe wensenlijst toegevoegd ]

You can't be late until you show up

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zie er geen videokaart bij staan, dus daar kan ik m'n mening niet echt over geven. Anders dan dat de IGP ook best voldoet.

Verder.... als ik het ding voor fotobewerkingen zou gebruiken, dan zou ik echt die monitor eruit gooien en iets pakken dat een goed paneel heeft. TN is imho gewoon prut, helemaal voor fotobewerken als je dat een beetje serieus neemt. Een goede IPS hoeft niet duur meer te zijn. Dus imho het overwegen waard die ook te vervangen.

CPU en koeler zijn goed zat. Het is vrij zinloos er een nog veel snellere CPU in te duwen, tenzij je verwacht dat je echt hele gigantische dingen in photoshop gaat doen.

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-04 23:14

xleeuwx

developer Tweakers Elect
De eerste betaalbare en beetje kwaliteit ips is een Dell u2412m, ben je al rond de 230 euro kwijt.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:04

Thomg

Aww yiss

pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Goede fipo TS ;)

Ben het er inderdaad wel mee eens dat bij enige vorm van "visuele bewerking" een IPS paneel eigenlijk wel een must is.

• doerakje
@ TERW_DAN:
Thanx voor je commentaar. Die monitor komt er vast wel, maar niet nu ;-)

Wat bedoel je met "die koeler is goed zat"? Dat die Scythe overbodig is, of dat die juist goed voldoet?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Op de manier zoals ik het begrijp "beter is niet nodig".

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Idd, stockkoelers zijn niet mijn favoriet, maar op zich kun je ze prima gebruiken, zeker als je je PC een beetje schoonhoudt kan het weinig kwaad en vallen ze in geluid ook nog wel mee.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom een piepklein mini-ITX mobo in een ATX kast? Of is dat een foutje?

Neem een (u)ATX bord of een pricewatch: Fractal Design Define Mini.

[ Voor 51% gewijzigd door br00ky op 04-04-2014 22:11 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

pricewatch: ASRock B85 Pro4

Iets als dit lijkt me het best.

• doerakje
@ TERW_DAN: duidelijk, de Scythe is weer terug
@ Thomg: 120GB is genoeg. Die koeler is mooi, hou ik in gedachten!
@ br00ky,:foutje, in mijn oorspronkelijke lijst stond een verkeerde, dat wilde ik snel corrigeren, te snel dus
@ Thomg: die dus inderdaad ;-)

[ Voor 0% gewijzigd door doerakje op 04-04-2014 22:23 . Reden: typo ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Waarom wil je per sé de Scythe?
Niet dat het een slechte keus is, maar het brengt domweg niet iets extra's voor het prijsverschil tov de Gelid.

• doerakje
Niet per sé, ik hou die Gelid in gedachten. Het is wat mij betreft een serieuze optie, heb even snel gekeken en hij is veelbelovend, dus ik ga er wat reviews over lezen en neem dan een besluit.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Zoek de verschillen tussen de Scythe en Gelid. Een low profile koeler neem je alleen als je geen plek hebt in je kast. Laat je dat nou juist volop hebben in die case :).

[ Voor 32% gewijzigd door br00ky op 04-04-2014 22:39 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Inderdaad.
Het enigste voordeel van de scythe is dat die LP is, waar jij dus niks aan hebt.

Verwijderd

Bij de wensen staat dat de kast niet te groot moet zijn.
De R4 is een behoorlijk grote kast ook qua diepte (ik heb hem zelf)
Ik zou voor de Cooler master Silencio 352 gaan, ik heb deze voor een setup gebruikt voor mijn schoonvader. Zit ook een sd-kaart reader aan de voorkant een leuk extraatje :-) het is een stille en degelijke kast voor de prijs. Of de define mini zoals al eerder genoemd.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2014 11:48 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Op zich heeft TS goed onderbouwt waarom hij de R4 wilt.
Qua stilte kan ik hem inderdaad ook wel aanraden.

• doerakje
@Mugodice: thanks, ik heb die coolermaster ook in overweging genomen, maar gekozen voor het extra comfort van de knoppen en USB-front aansluitingen op de perfecte plaats bij de R4. Inderdaad iets groter, maar nog geen bakbeest.
@Thomg: de Gelid komt er in, thanks.

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:47
Als je de kast toch zo leeg houd (uatx) dan kan je net zo goed deze kast halen pricewatch: Fractal Design Define Mini
Zelfde als de r4 maar een slagje kleiner.

Moet je verder wel even op zoek naar een uatx moederbord.

Verder zou ik eigenlijk een 240gb SSd nemen. De m500 240gb kost tegenwoordig minder dan 100e, hier kan je eigenlijk niet om heen.

[ Voor 28% gewijzigd door Squixx op 05-04-2014 12:54 ]

android since G1.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

coredalae schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 12:52:
Als je de kast toch zo leeg houd (uatx) dan kan je net zo goed deze kast halen pricewatch: Fractal Design Define Mini
Zelfde als de r4 maar een slagje kleiner.

Moet je verder wel even op zoek naar een uatx moederbord.

Verder zou ik eigenlijk een 240gb SSd nemen. De m500 240gb kost tegenwoordig minder dan 100e, hier kan je eigenlijk niet om heen.
Of...
Wat TS nu ook heeft :)

• doerakje
De Define Mini zou kunnen in combinatie met
pricewatch: ASRock B85M Pro4
Ga ik nog over nadenken. En even kijken of de Gelid dan nog past

De 240 SSD is niet duur, maar ook niet nodig. Alle opslag komt op de seagate, programma's op de SSD. Die 120 GB SSD komt al niet vol. Of zie je een andere meerwaarde?

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:47
Prijs per gb is lager. Daarnaast, het werkt best fijn om je recente foto's op je SSD te hebben, en de seagate puur als archief te gebruiken ivm met laadtijden.

Zou het zelf vooral doen omdat ik nu nogal eens mn schijf moet opruimen en 240gb wat meer speelruimte geeft.

De define mini is verder exact zo breed als de r4, dus die gelid moet prima passen. =)
Echter denk ik niet dat het perse nodig is, ik heb zelf een server staan met die kast, en mn hardeschijfen overstemmen de CPU fan. kan me niet voorstellen data je cpu het zo zwaar krijgt in lightroom dat de fan begint te blazen.

android since G1.

Verwijderd

doerakje schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 12:51:
@Mugodice: thanks, ik heb die coolermaster ook in overweging genomen, maar gekozen voor het extra comfort van de knoppen en USB-front aansluitingen op de perfecte plaats bij de R4. Inderdaad iets groter, maar nog geen bakbeest.
@Thomg: de Gelid komt er in, thanks.
Duidelijk, het is ook maar net wat je groot vind :)
De knop en USB poorten aan de boven kant zijn inderdaad handig. Dan zou de Define mini een alternatief zijn maar als de grote van de R4 niet uitmaakt zou ik lekker voor deze gaan.
In deze 2 kan je i.i.g. geen verkeerde keuze maken lijkt me het is maar net wat "die ouwe" wil.

Mocht cablemanagement belangrijk zijn dan nog het volgende:
Houd de lengte van je 4 pins voedingskabel voor de CPU in de gaten, ik heb de Pure Power L7 300w gebruikt voor de Silencio setup en hij was tekort om achterlangs te laten lopen, niet heel spannend maar ik vond het wel irritant want wil het gewoon strak hebben.

• doerakje
coredalae schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 15:10:De define mini is verder exact zo breed als de r4, dus die gelid moet prima passen. =)
Volgens de specs is de R4 232 mm breed en de Mini 210 mm. In de R4 past een koeler van 170 mm en in de Mini past 160 mm. De Gelid is 153 mm, dus het past in ieder geval wel.

Ik heb al jullie opmerkingen meegenomen en voorgelegd aan de toekomstige eigenaar. Wat gewikt en gewogen en uiteindelijk de knoop doorgehakt en gekozen voor de Define Mini. Dit wordt 'm:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 52,95€ 52,95
1Fractal Design Define Mini€ 73,-€ 73,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 509,25