Voor "die ouwe" mag ik een nieuwe PC in elkaar sleutelen. Op dit moment heeft hij een (defecte) Apple Mac mini waar hij (uitsluitend) Windows 7 op draait met een LG Flatron E2360.
Wat gaat hij doen met het nieuwe systeem?
Naast het gebruikelijke "internetten en e-mailen" wordt de PC gebruikt om muziek te luisteren (geen extreme kwaliteitseisen), films te downloaden en voor het bewerken van foto's.
Voor dat laatste wordt gebruik gemaakt van Adobe Lightroom 5 en wordt gewerkt met foto's in RAW-formaat. In de toekomst wellicht ook nog Adobe Photoshop cs6, wederom voor foto's, niet voor video. Layers zullen daarbij weinig gebruikt worden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Streefbedrag is € 500,-, absolute max is € 600,- inclusief verzendkosten. Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die hij al heeft en mee wil nemen naar het nieuwe systeem?
De monitor (LG Flatron E2360) bevalt goed en gaat straks dus gebruikt worden voor het nieuwe systeem. Overige randapparatuur zoals muis, toetsenbord, speakers, printer en externe harddisks gaan mee, maar zijn niet bijzonder. Ook windows 7 gaat mee, Home Edition.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Case, mobo, cpu, ssd, hdd, memory en voeding
Heeft hij nog bepaalde eisen/wensen?
Niet te groot en vooral stil. De PC staat in de woonkamer onder een bureau. Zou dus fijn zijn als het geluidsniveau lekker laag ligt.
Snel staat ook op het verlanglijstje, maar dat is natuurlijk relatief. In zijn beleving is het "snel" als de PC rap opstart, de programma's rap opstarten en het uitvoeren van bewerkingen van foto's er niet toe leidt dat je lang naar een zandlopertje zit te kijken.
Gaat hij overklokken?
Nee
Mijn idee:
Nog wat opmerkingen:
EDIT:
Na check en dubbelcheck toch nog het verkeerde mobo in de lijst opgenomen. Hieronder aangepast. Als ik ook jullie opmerkingen meeneem wordt dit 'm:
Wat gaat hij doen met het nieuwe systeem?
Naast het gebruikelijke "internetten en e-mailen" wordt de PC gebruikt om muziek te luisteren (geen extreme kwaliteitseisen), films te downloaden en voor het bewerken van foto's.
Voor dat laatste wordt gebruik gemaakt van Adobe Lightroom 5 en wordt gewerkt met foto's in RAW-formaat. In de toekomst wellicht ook nog Adobe Photoshop cs6, wederom voor foto's, niet voor video. Layers zullen daarbij weinig gebruikt worden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Streefbedrag is € 500,-, absolute max is € 600,- inclusief verzendkosten. Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die hij al heeft en mee wil nemen naar het nieuwe systeem?
De monitor (LG Flatron E2360) bevalt goed en gaat straks dus gebruikt worden voor het nieuwe systeem. Overige randapparatuur zoals muis, toetsenbord, speakers, printer en externe harddisks gaan mee, maar zijn niet bijzonder. Ook windows 7 gaat mee, Home Edition.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Case, mobo, cpu, ssd, hdd, memory en voeding
Heeft hij nog bepaalde eisen/wensen?
Niet te groot en vooral stil. De PC staat in de woonkamer onder een bureau. Zou dus fijn zijn als het geluidsniveau lekker laag ligt.
Snel staat ook op het verlanglijstje, maar dat is natuurlijk relatief. In zijn beleving is het "snel" als de PC rap opstart, de programma's rap opstarten en het uitvoeren van bewerkingen van foto's er niet toe leidt dat je lang naar een zandlopertje zit te kijken.
Gaat hij overklokken?
Nee
Mijn idee:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4570 Boxed | € 166,50 | € 166,50 |
| 1 | Gigabyte GA-B75M-D3H | € 55,66 | € 55,66 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 46,86 | € 46,86 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 84,03 | € 84,03 |
| 1 | LG Flatron E2360V-PN Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 31,40 | € 31,40 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 60,45 | € 60,45 |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 29,99 | € 29,99 |
| 1 | Crucial M500 2,5" 120GB | € 56,- | € 56,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 530,89 | |
Nog wat opmerkingen:
- De LG Flatron staat wel in de lijst, maar wordt dus niet aangeschaft. Uitsluitend toegevoegd om het plaatje wat completer te maken.
- De Define R4 is eigenlijk wel een zekerheidje. Hij komt (qua geluidsdemping) erg goed uit de tests en heeft ook de aan en uit knop en de USB-poorten op de ideale plek zitten voor de toekomstige locatie van de PC.
- Voeding, SSD, HDD en memory heb ik gekozen omdat ze stuk voor stuk goed uit de tests komen en prima voldoen voor wat gewenst is.
- Het mobo is mooi geprijsd en bevat alle noodzakelijke features.
- De cpu is qua kennis mijn zwakke punt, deze heb ik uitgekozen nadat ik dit topic had gelezen.
- De koeler is waarschijnlijk overbodig, of de Scythe echt zinvol is in deze kast met deze onderdelen kan ik moeilijk inschatten. Wellicht is er een ervaringsdeskundige die me kan vertellen of die in een dergelijke kast qua geluid veel scheelt met de fan die Intel meelevert.
- Een aparte grafische kaart is wel wat hij wil, maar die lijkt me niet nodig voor de uit te voeren werkzaamheden. Maakt het geheel ook direct een stuk duurder.
EDIT:
Na check en dubbelcheck toch nog het verkeerde mobo in de lijst opgenomen. Hieronder aangepast. Als ik ook jullie opmerkingen meeneem wordt dit 'm:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4570 Boxed | € 166,50 | € 166,50 |
| 1 | ASRock B85 Pro4 | € 60,61 | € 60,61 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 46,86 | € 46,86 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 84,03 | € 84,03 |
| 1 | LG Flatron E2360V-PN Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,95 | € 22,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 60,45 | € 60,45 |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 29,99 | € 29,99 |
| 1 | Crucial M500 2,5" 120GB | € 56,- | € 56,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 527,39 | |
[ Voor 21% gewijzigd door doerakje op 04-04-2014 23:23 . Reden: nieuwe wensenlijst toegevoegd ]
You can't be late until you show up