3D-printer 'Prusa i3'-model

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaex
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-08 16:14
Beste Tweakers,

Ik zou graag een 3D-printer willen bouwen en heb daar jullie hulp bij nodig, om specifiek te zijn het Prusa i3-model.

Afbeeldingslocatie: http://www.3dhacker.com/user_images/8544516.jpg
Het Prusa-model

Er zijn vele Engelstalige artikelen te vinden, maar tot nu toe ben ik geen Nederlandstalig artikel tegengekomen met exacte BoM (bill of material) en eventuele webshops waar de componenten te kopen te zijn. Complete kits zijn vaak veel duurder dan losse componenten en internationaal bestellen is geen optie in verband met eventuele (zeer hoge) douanekosten. Kort samengevat: het is de bedoeling om onderdelen te sourcen in zowel binnen- als buitenland waarbij lage kosten van belang zijn. (Let op: bij een pakketinhoudwaarde van boven de €22 moet je belasting betaling voor verzendingen van buiten de EU).

Mijn doel is dan ook - om samen met andere Tweakers - een overzichtelijk artikel en BoM samen te stellen. Volgens de RepRap Wiki is de totale kostprijs ca. €699, maar ik ben er van overtuigd dat dit (veel) goedkoper kan.

Globaal gezien zijn dit de benodigde onderdelen:
- 5x NEMA-17 Stappenmotors
- RAMPS v1.4 incl. 5x stepper driver met koelelementjes
- Arduino Mega (evt. kloon om kosten te besparen)
- Hotend (met extruder)
- Heatbed (optioneel, maar zeker aan te raden)
- Smooth rods
- Threaded rods
- Bearings
- Endstops
- Timing belts + pulleys
- Aluminium koppelstukken voor de z-assen
- Een frame (aluminium, triplex, noem het maar op)
- Plastic frame-onderdelen
- Met heatbed: 240W-voeding (20A/12V)
Zonder heatbed: 120W-voeding (10A/12V)

Ik laat de Engels termen hier staan omdat ik deze persoonlijk makkelijker te onthouden vind. De meeste webshops voor deze onderdelen gebruiken ook die termen.

Heb je suggesties? Ik hoor ze graag. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er een Google-spreadsheet komt met exacte onderdelen en webshops waar ze te koop zijn.

Groet,
Jeffrey

[ Voor 10% gewijzigd door Artaex op 02-04-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07
Ik weet niet zoveel van 3D printers maar hier staat een bouwpakket voor 476 euro: http://www.printedparts.nl/?product=prusa-i3

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaex
Ramon schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 20:20:
Ik weet niet zoveel van 3D printers maar hier staat een bouwpakket voor 476 euro: http://www.printedparts.nl/?product=prusa-i3
Het is juist de bedoeling om geen kant-en-klaar pakket te kopen. Er kan flink op de kosten worden bespaard door losse onderdelen te bestellen en een deel daarvan uit China (dit scheelt al 21% BTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:47
we hebben hier een 3d print topic
daar staat al veel informatie en de nodige webshops

OpenSource 3D Printing - Deel 2

[ Voor 12% gewijzigd door WeeDzi op 01-04-2014 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaex
WeeDzi schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 23:08:
we hebben hier een 3d print topic
daar staat al veel informatie en de nodige webshops
Sorry hoor, maar ik zie nergens een lijst van losse componenten. Het is juist de bedoeling om onderdelen los te kopen om zo geld te besparen t.o.v. een kant-en-klare kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
Voor sources check vooral de github van de i3: https://github.com/josefp...x_frame/doc/dimensions.md , http://reprap.org/wiki/Prusa_i3_Build_Manual

Hier kan je vinden wat voor verder je nodig hebt.

http://reprap.org/wiki/Prusa_i3_Buyers_Guide

Je noemt dat er geen volledige Nederlandstalige lijst beschikbaar is, maar ik heb niet het gevoel dat dat het grootste probleem is, maar Nederlandse winkels. Een goedkope Nederlandse leverancier is reprapworld.com , daar zul je het meeste vinden tegen een heel redelijke prijs.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:00
Vind het best een goed plan om hier een apart topic voor te maken. Ik ben op zoek naar ongeveer hetzelfde. Vind het ook wel leuk om alles te sourcen en geld te besparen. Maar vraag me af of je heel veel onder de 400 euro uit gaat komen voor een helemaal complete set:
http://www.samenkopen.net/action_products/15798

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Globaal gezien zijn dit de benodigde onderdelen:
- 5x NEMA-17 Stappenmotors
- RAMPS v1.4 incl. 5x stepper driver met koelelementjes
- Arduino Mega (evt. kloon om kosten te besparen)
- Heatbed (optioneel, maar zeker aan te raden)
- Smooth rods
- Threaded rods
- Bearings
- Endstops
- Een frame (aluminium, triplex, noem het maar op)
- Met heatbed: 240W-voeding (20A/12V)
Zonder heatbed: 120W-voeding (10A/12V)
Je vergeet de hotend / extruder, en de timing belts (+pulley's?). En de plastic onderdelen. En eventueel askoppelingen voor de Z-assen (die wil je echt niet uit plastic hebben). Ik denk dat zelf sourcen alleen uitkan als je al een printer hebt / iemand kent die de onderdelen voor je kan uitprinten. En als je bij 5 verschillende webshops besteld betaal je ook 5x verzendkosten, vergeet dat niet...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2014 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaex
Milosonator schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 23:53:
Je noemt dat er geen volledige Nederlandstalige lijst beschikbaar is, maar ik heb niet het gevoel dat dat het grootste probleem is, maar Nederlandse winkels.
Dat er nauwelijks/geen Nederlandse winkels zijn is juist niet het probleem, omdat je flink geld zou kunnen besparen door componenten onder de €22 (i.v.m. invoerrechten) uit China te kopen. Als jij een exacte BoM kunt vinden dan zou dat wel heel tof zijn, helaas ben ik er nog geen tegengekomen.

Ik zal de komende week/weken m'n uiterste best doen om veel informatie te verzamelen en vervolgens winkels te zoeken waar de onderdelen te verkrijgen zijn.
ice-T106 schreef op woensdag 02 april 2014 @ 10:33:
Maar vraag me af of je heel veel onder de 400 euro uit gaat komen voor een helemaal complete set:
http://www.samenkopen.net/action_products/15798
Je moet maar zo denken: iemand verkoopt een kit en maakt daar winst op. Excl. BTW komt die €400 neer op ongeveer €330. Ik denk niet dat je voor die prijs alles uit Nederland kunt halen, dus waarschijnlijk haalt hij ze uit het buitenland. Dus in theorie zou het moeten kunnen voor €300-€350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Het is ook mogelijk dat deze "iemand" de onderdelen in bulk koopt en daardoor een goede korting heeft(of besparing op verzendkosten). Dan is de winst voor hem deze korting/besparing van verzendkosten.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet maar zo denken: iemand verkoopt een kit en maakt daar winst op. Excl. BTW komt die €400 neer op ongeveer €330. Ik denk niet dat je voor die prijs alles uit Nederland kunt halen, dus waarschijnlijk haalt hij ze uit het buitenland. Dus in theorie zou het moeten kunnen voor €300-€350.
Alleen denk ik dat die persoon zelf een printer heeft om de onderdelen te printen, zelf een lasersnijder om het frame te maken, zelf een draaibank voor de hotend, etc. en zijn winst daar op pakt. Als je gewoon de plastic onderdelen bij iemand koopt en het frame bij iemand pakken die personen ook allemaal hun winst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaex
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 10:38:
[...]

Je vergeet de hotend / extruder, en de timing belts (+pulley's?). En de plastic onderdelen. En eventueel askoppelingen voor de Z-assen (die wil je echt niet uit plastic hebben). Ik denk dat zelf sourcen alleen uitkan als je al een printer hebt / iemand kent die de onderdelen voor je kan uitprinten. En als je bij 5 verschillende webshops besteld betaal je ook 5x verzendkosten, vergeet dat niet...
Bedankt voor de suggestie. Ik heb de hotend, extruder, timing belt, pulley's en koppelstukken toegevoegd.

Voor kleine (en goedkope onderdelen) is het winstvol om ze uit China te bestellen (via Ebay bijvoorbeeld). De verzending is eigenlijk altijd gratis.

Overigens heeft de eerder genoemde kit van ice-T106 geen heatbed.

[ Voor 4% gewijzigd door Artaex op 02-04-2014 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:00
Artaex schreef op woensdag 02 april 2014 @ 10:52:
[...]
Overigens heeft de eerder genoemde kit van ice-T106 geen heatbed.
En 1 stappenmotor voor de z-as (i.p.v. 2) Weet niet of dat een voordeel of een nadeel is.. Heatbed is wel mee te bestellen daar overigens (12,50 + 4 euro en nog een zwaardere voeding): http://www.samenkopen.net/action_products/15798/206392

Als iemand een betere deal heeft voor onderdelen of kits hoor ik het ook graag.

[ Voor 4% gewijzigd door ice-T106 op 02-04-2014 11:13 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
Kan je een printer voor 300-350 euro samenstellen: ja.
Ik heb hier persoonlijk ervaring mee, maar ik kan ondanks dat toch aanbevelen een kit te kopen. Het gaat je zo veel tijd schelen. Als je het toch zelf wilt sourcen, kan dat ook. Het nadeel hiervan is, dat je met een soort one of a kind printer zit, daarmee gaan sowieso problemen optreden. Sommige van die problemen zijn misschien uniek aan jouw printer. Bovendien heb je geen support van een verkoper, wat erg handig kan zijn, omdat hij de mogelijke problemen die je hebt al een keer verholpen heeft.

Ook is het altijd het goedkoopste kiezen niet altijd goed. Voor een hot-end bijvoorbeeld raad ik echt aan geen kloon of andere goedkope optie te nemen. Neem een echte j-head, e3d, arcol of budaschnozzle. (Google als je deze dingen niet kent).

De volgende onderdelen raadt ik je aan ten minste als kit of compleet aanbevolen set te kopen: Hot-end, electronica en extruder (inclusief drive gear of drive bolt). Dit zijn de grootste bronnen van eventuele problemen.

Dingen als rods, hout, pullys, belts, lagers en overig kan je prima zelf sourcen.

Oja, neem een heatbed.

Iets waar ik persoonlijk heel veel gedoe mee heb gehad is de bekabeling. Alle draden van de stappenmotoren, endstops, thermistors en heaters moeten verlengd worden en stekkers aanbrengen is een enorm karwei en lastig om goed en netjes te doen als je niet goed gereedschap hebt.. Veel kits hebben dit allemaal voor je geregeld.

Voordat je een échte BOM kunt samenstellen moet je wel even vastleggen welke versie van i3 je wilt maken (box-frame of single plate of een andere variant).

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 16:47
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 10:46:
[...]

Alleen denk ik dat die persoon zelf een printer heeft om de onderdelen te printen, zelf een lasersnijder om het frame te maken, zelf een draaibank voor de hotend, etc. en zijn winst daar op pakt. Als je gewoon de plastic onderdelen bij iemand koopt en het frame bij iemand pakken die personen ook allemaal hun winst..
Die persoon (ondergetekende) heeft inderdaad zelf een printer voor de onderdelen, toegang tot een lasersnijder, koopt onderdelen in bulk en levert ook nog eens support. Ik heb gemerkt dat de meeste tijd in het bouwen van een 3d-printer gaat zitten in het uitzoeken welke onderdelen je nodig hebt, waar de TS ook last van heeft, en daarna een leverancier te vinden die deze onderdelen kan leveren tegen een bepaalde minimale kwaliteit. Bij de printer die ik op SK aanbied is dan ook bijna niet meer te spreken van "winst" als ik kijk hoe veel tijd er in gaat zitten, ik doe het voornamelijk omdat ik het geweldig leuk vind om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
Artaex schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 23:16:
[...]

Sorry hoor, maar ik zie nergens een lijst van losse componenten. Het is juist de bedoeling om onderdelen los te kopen om zo geld te besparen t.o.v. een kant-en-klare kit.
Sorry hoor maar als je het topic had doorgenomen dan had je gelezen dat deze discussie al 100x voorbij gekomen is. Daarbij is dus de vraag wat je bespaard en wat geld kost. Ja je kan en hoop kleinere onderdelen uit china laten komen waarbij je geen verzendkosten hebt en onderdelen bijv via het forum. Maar het kost allemaal tijd en tijd is geld. Heb je dus tijd over dan kun je geld besparen met als kleine nadeel dat soms onderdelen niet 100% compatible zijn wat wel (vaak) zo is met een kit.

En echt waar heb je een BOM nodig in het nederlands terwijl je je zegt in je start post dat je liever de engelse namen gebruikt :? aan de hand van de Engelse BOM kun je prima parts sourcen aangezien je ze ook zo koopt in het buitenland.

Lijkt me eerder dat je je gewoon nog niet genoeg ingelezen hebt in het onderwerp en gezocht hebt op de verkeerde plaatsen, vandaar de tip lees het topic even door.

Edit
ik zie dat je initiele vraag was een complete BOM dit is de 2e link die ik vind onder de zoek term "BOM prusa i3"

[ Voor 16% gewijzigd door WeeDzi op 02-04-2014 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geld of tijd hoeven niet de enige criteria te zijn waarop je je keuze baseert.
Sommige mensen vinden het leuk om alles zelf bij elkaar te puzzelen of custom te maken. Inderdaad kost dat veel tijd, maar je leert er ook veel meer van dan alleen een handleiding volgen!

Wat geld betreft kan ik uit eigen ervaring zeggen dat je met slim kopen en zelf goed nadenken over je ontwerp zeker 150-200€ van de genoemde kit-prijs af kunt halen. Maar dan zet je niet in een weekendje je printer in elkaar, denk eerder aan 2 a 3 maanden (naast fulltime baan/studie) en heb je veel meer sores met de afstelling/compatibiliteit tussen onderdelen.

Wat zelfbouw verder betreft maakt toegang tot een 3d printer (van een vriend oid) echt een wereld van verschil.

Kort gezegd:
wil je NU printen en heb je geld maar geen tijd --> Kitje kopen
geen geld, vind je printen net zo leuk als knutselen of hoeft het niet morgen af te zijn --> Zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
amen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 16:47
200 euro van welke kitprijs? 400 euro? Ik zie niet in hoe dat mogelijk kan zijn. Dan moet je echt de goedkoopste van de goedkoopste deals kunnen vinden, deels 2ehands kunnen kopen en dan ook nog het geluk hebben dat de kwaliteit goed is en alle onderdelen in 1x goed zijn. 200 euro van de 699 die je noemde uit de TS? Zeker mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey3D
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-07 20:46
Deze printer al gebouwd :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01

m0nk

16-09-2003 15.15

Je kan ook even contact opnemen met de organisator van de inkoopactie op de welbekende website. Die verkoopt kits voor rond de 400 euro. Ik heb er een staan en doet het perfect.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:27
link naar die SK stond er al. 400 euro is gewoon een hele nette prijs waarbij er een beschaafd bedrag overblijft voor de organisator die daarvoor behoorlijk wat support en documentatie levert.

Kortom alles wat je goedkoper uit bent dan die 400 euro gaat je zelf extra uitzoek werk kosten. Reken de miskopen mee omdat je geen ervaring hebt en daar gaat je besparing;) Enige wat je als particulier wel prima kan doen is gokken dat je de importbelasting kan ontduiken door zelf uit China te bestellen. Dat een webshop dat niet doet kan je hem niet kwalijk nemen:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:05

Stoney3K

Flatsehats!

Artaex schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 23:16:
[...]

Je verwacht van ons zeker een hapklare lijst van componenten en leveranciers waar je alleen nog maar op 'bestel' hoeft te klikken? |:(

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01

m0nk

16-09-2003 15.15

Bij deze: http://reprap.org/wiki/Prusa_i3/nl

Leverancier: ebay

Al zou ik lekker gewoon een kit kopen, heb je alles in een keer..

[ Voor 50% gewijzigd door m0nk op 10-07-2014 10:52 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Pagina: 1