Toon posts:

Dit is waar we naartoe gaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met iedereen die doorslaat met oplichters hier op Tweakers is dit het resultaat:

Ik had een tablet te koop en iemand hier wou die kopen, geen probleem.
Totdat ik deze email kreeg.
Hallo,

Hoe komt het dat ik geld stort op rekening van Jmal Rouken terwijl jouw naam Jeffrey Reenoo is?

Als ik overmorgen geen Nexus 7 heb of mijn geld terug zal zeker de politie ingelicht worden!
Hier heb ik inderdaad niet mijn echte achternaam, maar dat maakt mij geen oplichter!
Maar ik denk gewoon niet dat iemand hier dat iets aangaat.

Ik heb hem netjes verteld dat hij direct zijn geld terugkrijgt en ik een andere koper zal zoeken.

Maar de toon alleen al van deze email, ik heb hem geen aanleiding voor de rest gegeven.
Ben altijd netjes en correct geweest, en gebleven.
En toch kreeg ik dit emailtje binnen 2 uur nadat hij het geld had overgemaakt!

Ik zit al een tijdje op Tweakers, maar misschien slaan we wel een beetje door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:52

thijsco19

KTM 990 SMT

Hoewel ik het wel me je eens bent dat dit wel een beetje ver gaat vind ik het wel raar dat jij 2 verschillende namen gebruik. Het zal je misschien geen oplichter maken maar wel laten lijken op.
Je had tenminste een melding kunnen geven dat het een andere naam was. Je had tenslotte, van wat ik uit je tekst haal, al eerder contact met hem gehad. Dat vind ik dan weer niet netjes van jouw.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Tsja, ik vind het ook van beide kanten wel begrijpelijk hoor. Als je iets overmaakt naar iemand en het blijkt ineens naar een rekeningnummer op een totaal andere naam te zijn dan kan ik me goed voorstellen dat je je bij voorbaat al bezeikt voelt. Aan de andere kant is het jammer dat niemand elkaar nog écht kan vertrouwen.

Uiteindelijk doe je er niks aan, of in elk geval niet zolang jij onder een pseudoniem gebruik wil blijven maken van V&A (voor zover dat nog kan, aangenomen dat de namen in je TS niet aangepast zijn :P ).

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

thijsco19 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:05:
Hoewel ik het wel me je eens bent dat dit wel een beetje ver gaat vind ik het wel raar dat jij 2 verschillende namen gebruik. Het zal je misschien geen oplichter maken maar wel laten lijken op.
Je had tenminste een melding kunnen geven dat het een andere naam was. Je had tenslotte, van wat ik uit je tekst haal, al eerder contact met hem gehad. Dat vind ik dan weer niet netjes van jouw.
Sorry hoor, maar wat heeft de naam nu weer te maken met betrouwbaarheid? Als je nou het rekeningnummer van je zusje / neefje / vriendin / ouders wilt gebruiken, lijkt me dat je goed recht, nietwaar? Daar heb je volgens mij geen toestemming van de koper voor nodig... Bovendien begrijp ik niet zo goed wat koper met de betreffende mail denkt te bereiken, want een 'oplichter' zal zo'n mail worst zijn, en een 'niet-oplichter' zal eerder reageren zoals TS (al-dan-niet via een topic). Loose-loose dus...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als jij je voordoet als Pietje Puk, en vervolgens zie je op je afschrift dat je geld stort op de rekening van Jan Janssen, zou ik me ook even achter de oren krabben.
Beetje heftige reactie van de koper, maar die had voorkomen kunnen worden door verkoper.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:19
naitsoezn schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:12:
[...]

Sorry hoor, maar wat heeft de naam nu weer te maken met betrouwbaarheid? Als je nou het rekeningnummer van je zusje / neefje / vriendin / ouders wilt gebruiken, lijkt me dat je goed recht, nietwaar? Daar heb je volgens mij geen toestemming van de koper voor nodig... Bovendien begrijp ik niet zo goed wat koper met de betreffende mail denkt te bereiken, want een 'oplichter' zal zo'n mail worst zijn, en een 'niet-oplichter' zal eerder reageren zoals TS (al-dan-niet via een topic). Loose-loose dus...
In een ideale wereld wel ja, de realiteit is gewoon dat het opmerkelijk is dat het rekeningnummer op een geheel andere naam staat dan de naam in het profiel van de verkoper. Helemaal als verkoper dat niet even aangeeft. Better safe than sorry zal de koper gedacht hebben; dat het daarop volgende bericht niet netjes is moge duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 16:48

sjaool

Every life should have 9 cats

Het heeft alles te maken met duidelijkheid naar elkaar toe. Ik zou het ook vreemd vinden als ik van A iets koop en dat moet betalen aan B zonder dat ik hier van tevoren over ingelicht ben.
Het is wel zo dat koper meteen redelijk extreem reageert maar met oplichters op internet in het achterhoofd kan ik mij hier wel iets bij voorstellen.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Koffie schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:17:
Als jij je voordoet als Pietje Puk, en vervolgens zie je op je afschrift dat je geld stort op de rekening van Jan Janssen, zou ik me ook even achter de oren krabben.
Beetje heftige reactie van de koper, maar die had voorkomen kunnen worden door verkoper.
Los van dat ik de verwarring begrijp; je weet vooraf toch naar welk rekeningnummer je het geld overmaakt en welke naam daarbij hoort? Of begrijp ik dit nou verkeerd?

Koper had toch al voordat het geld overgemaakt werd aan verkoper kunnen vragen wat er aan de hand is in plaats van hem achteraf voor oplichter uit te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-08-2024
60% van de users heeft een nickname, get used to this..Krijg je een dm of mail dan geef je je voornaam...
Lekker boeiend. Als mensen dat moeilijk vinden gaan ze maar lekker op marktplaats shoppen..

Werp jezelf in je eigen gevangenis voordat anderen jou in de hunne gooien; Salvador Dali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Koffie schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:17:
zou ik me ook even achter de oren krabben.
Beetje heftige reactie van de koper
sjaool schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:17:
Het is wel zo dat koper meteen redelijk extreem reageert maar met oplichters op internet in het achterhoofd kan ik mij hier wel iets bij voorstellen.
vistu schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:17:
[...]
Better safe than sorry zal de koper gedacht hebben; dat het daarop volgende bericht niet netjes is moge duidelijk zijn.
Better safe than sorry? Kan ik me iets bij voorstellen? Wat denk je dat je hiermee precies bereikt dan? Ik kan me serieus niets voorstellen bij het versturen van dergelijke mail.... :/

Maar goed, topic lijkt me vrij zinloos eigenlijk. Koper en verkoper gaan elkaar niet meer vinden, en beiden hebben (als koper hier meeleest en verkoper de geluiden ter harte neemt) ervan geleerd, dus slotje? :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

edwingrethe schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:19:
60% van de users heeft een nickname, get used to this..Krijg je een dm of mail dan geef je je voornaam...
Lekker boeiend. Als mensen dat moeilijk vinden gaan ze maar lekker op marktplaats shoppen..
Maar geen nick die lijkt op een echte naam. Als ik een naam en een voornaam zie op een forum is mijn eerste reflex ook 'hé... Die gebruikt zijn echte naam'.

De reactie is er natuurlijk wat over :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n email heeft natuurlijk weinig zin meer als je bedrag al overgemaakt hebt.
Dan rest er weinig dan wachten totdat verkoper Track&Trace stuurt en pakket goed aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Tja, reactie is wellicht wat heftig maar ik wil ook bij een overeenkomst graag weten aan wie ik precies mijn goede geld betaal.Is goed te voorkomen door gewoon duidelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er zijn nu eenmaal steeds handiger scammers en oplichters, en een andere naam op de rekening wekt snel wantrouwen op. Zie ook een topic als dit voor dergelijke gevallen: Marktplaats - De hele tijd andere naam: is dit een scam?. Wat als de persoon niet levert en je wilt je geld terug claimen, en de bankrekening is van een ander en die zegt er niets mee te maken te hebben?

Handelen en anoniem willen blijven gaat niet goed samen. Het gaat om vertrouwen en dergelijke kleinigheden verminderen het vertrouwen heel snel.

De TS kan dat tegengaan door zelf aan te geven dat er een andere naam op de rekening staat.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 31-03-2014 21:50 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De grap is dat totaal niet naar de naam wordt gekeken bij het overmaken en daar worden scams mee uitgehaald. Misschien is de koper ooit een keer bedonderd en vond hij het nodig direct, onder strikte maar niet absurd onredelijke termijn, te zeggen waar het op staat om aan te geven dat hij niet met zich laat sollen.

Als verkoper ter goeder trouw heb je dan natúúrlijk zoiets van doe even normaal, laat maar!, maar ergens snap ik de koper wel. Keur het niet goed, ben het er niet mee eens en zou het zelf nooit doen... Maar ik snap het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik had het vanuit de kopers kant echt anders aangepakt. Ik had eerst eens netjes gevraagd waarom ik een andere naam krijg op mijn afschrift (ik heb namelijk hetzelfde probleem want mijn achternaam is officieel gewijzigd).
Maar de reactie is volkomen natuurlijk (al wel wat kort door de bocht met z'n anders.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is eigenlijk ook vreemd om een ''verzonnen'' naam te gebruiken bij je profiel, want je kunt er ja kiezen om helemaal geen persoonlijke gegevens te laten zien of alleen je voornaam bijvoorbeeld.

Als ik trouwens iets verkoop via V&A dan geef ik zowel mijn echte naam prijs en de woonplaats welke bij de betaalrekening horen, en zo voorkom je ook dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

mrjraider schreef op maandag 31 maart 2014 @ 22:13:
Ik had het vanuit de kopers kant echt anders aangepakt. Ik had eerst eens netjes gevraagd waarom ik een andere naam krijg op mijn afschrift (ik heb namelijk hetzelfde probleem want mijn achternaam is officieel gewijzigd).
Maar de reactie is volkomen natuurlijk (al wel wat kort door de bocht met z'n anders.....)
Andere kant, als je weet dat dit verwarring kan geven (hoevaak verander je nu je naam - vrouw die gaat trouwen uitgezonderd), kan je dit toch al vooraf aangeven?
(de naam van bankrekening X staat op Y om Z reden)

Maar waarom zou je een nep naam in je profiel zetten? Zet er dan gewoon niets en communiceer die naam enkel als het moet (of bankrekening is van een ander, maargoed). Reactie is wat overdreven, maar ik zou met dezelfde grote twijfel zo'n transactie hebben gedaan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Ja daarom zei ik al dat het een natuurlijke reactie is maar een beetje fatsoen vanuit zowel de verkoper als de KOPER mag wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik naar de V&A feedback van verkoper kijk, valt daar ook nog wel wat te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het moment dat je een overeenkomst sluit, dan is het normaal dat je elkaars identiteit kent. Zonder identiteit is het sowieso lastig je recht te halen als er iets niet in orde blijkt.

Het lijkt me dan ook normaal dat als je handelt, je in ieder geval in *die* communicatie je echte naam vermeldt. Doe je dat niet, en er gaan alarmbellen af, dan moet je niet naar de ander wijzen.
Oplichting heeft een behoorlijke impact op mensen, de politie doet er weinig aan, en het enige wat echt werkt is jezelf beschermen.

Pas ná overmaken is vaak te zien of een rekening op een andere naam staat, en in 99,9% van de oplichtingsgevallen klopt die naam niet met de opgegeven naam. Ik kan me de reactie van de koper dan ook wel voorstellen.

Verkoper had dit eenvoudig kunnen en moeten voorkomen. Op Tweakers mag je zijn wie je wil zijn, maar zodra je een overeenkomst aangaat is anoniem zijn jegens wederpartij ten einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 13:18:
Op het moment dat je een overeenkomst sluit, dan is het normaal dat je elkaars identiteit kent. Zonder identiteit is het sowieso lastig je recht te halen als er iets niet in orde blijkt.

Het lijkt me dan ook normaal dat als je handelt, je in ieder geval in *die* communicatie je echte naam vermeldt. Doe je dat niet, en er gaan alarmbellen af, dan moet je niet naar de ander wijzen.
Oplichting heeft een behoorlijke impact op mensen, de politie doet er weinig aan, en het enige wat echt werkt is jezelf beschermen.

Pas ná overmaken is vaak te zien of een rekening op een andere naam staat, en in 99,9% van de oplichtingsgevallen klopt die naam niet met de opgegeven naam. Ik kan me de reactie van de koper dan ook wel voorstellen.

Verkoper had dit eenvoudig kunnen en moeten voorkomen. Op Tweakers mag je zijn wie je wil zijn, maar zodra je een overeenkomst aangaat is anoniem zijn jegens wederpartij ten einde.
Gelijk heb je maar een fatsoenlijkere reactie is ook wel gewenst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

mrjraider schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 13:56:
[...]

Gelijk heb je maar een fatsoenlijkere reactie is ook wel gewenst :+
Ik zou graag willen zien hoe fatsoenlijk jij blijft als je net een stapel euro's hebt overgemaakt naar iemand die in het beste geval gelogen heeft over zijn identiteit en waarvan het dus aannemelijk is dat er iets niet in de haak is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:24
Je had de koper even kunnen waarschuwen, ik begrijp de koper wel.
SinergyX schreef op maandag 31 maart 2014 @ 22:21:
[...]

Andere kant, als je weet dat dit verwarring kan geven (hoevaak verander je nu je naam - vrouw die gaat trouwen uitgezonderd), kan je dit toch al vooraf aangeven?
Discriminate much? :+

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Meest opmerkelijke vind ik is dat de verkoper/TS bij de eerste kritische vraag meteen de koop terugdraait. Een antwoord geven op de volkomen legitieme vraag "hoe komt het dat ik een andere naam zie" was geen optie ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
NMe schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 14:07:
[...]

Ik zou graag willen zien hoe fatsoenlijk jij blijft als je net een stapel euro's hebt overgemaakt naar iemand die in het beste geval gelogen heeft over zijn identiteit en waarvan het dus aannemelijk is dat er iets niet in de haak is. :)
Ik zou in die situatie niet gaan dreigen met anders ga ik naar de politie. Aangezien dit in mijn ogen te voorbarig is.
Als je op een fatsoenlijke toon (in je mail) om uitleg vraagt en die vervolgens niet krijg dan zou ik wel bozer worden en dreigen met juridische stappen (is dit zo niet logisch dan??)

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

mrjraider schreef op woensdag 02 april 2014 @ 14:23:
[...]

Ik zou in die situatie niet gaan dreigen met anders ga ik naar de politie. Aangezien dit in mijn ogen te voorbarig is.
Als je op een fatsoenlijke toon (in je mail) om uitleg vraagt en die vervolgens niet krijg dan zou ik wel bozer worden en dreigen met juridische stappen (is dit zo niet logisch dan??)

O-)
Aan de andere kant zit je ermee dat hoe langer het jou kost om een échte oplichter te identificeren, hoe makkelijker hij zich uit de voeten kan maken of andere mensen kan oplichten. Zeker als de user in kwestie dus al eerder ervaring heeft gehad met oplichters en zich dus éxtra bezeikt voelt kan ik me dus best wat voorstellen bij zo'n ultimatum. Ik zou het zelf niet gedaan hebben maar zó vergezocht is het allemaal niet. En uiteindelijk: als het wél een oplichter was geweest dan was 'ie er hiermee véél sneller achtergekomen en met een melding naar ons toe had dat in dat geval wel eens wat slachtoffers kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:52

thijsco19

KTM 990 SMT

Maar wat is de reactie verder van de TS?
Neem aan dat hij niet voor niets dit topic heeft geopend?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Pagina: 1