Marktplaats - De hele tijd andere naam: is dit een scam?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-10 19:07
Hallo,

Nu verkoop ik dus een moederbord op marktplaats en ik kreeg op een gegeven moment een mailtje met daarin de tekst dat deze persoon wel de vraagprijs wilde betalen.

Dan stuur ik een mailtje met de vraag of de persoon het wilt ophalen of laten verzenden en het geld diezelfde dag nog over kan maken, vervolgens krijg ik, weer als een nieuwe reactie op mijn advertentie via een ander marktplaats account of hij de bankgegevens mag, die stuur ik. Vervolgens, krijg ik een mailtje, weer van de 1e persoon dat hij het geld om 20.00 wilt overmaken.

Dan vraag ik of hij het inderdaad wilt laten verzenden, hij stemt in. Nu heeft hij bij beide accounts dezelfde naam aan het einde gebruikt, om geen persoonsgegevens te verspreiden typ ik maar een deel van de achternaam.

Bij beide personen (of één persoon) die hier onderhandelt hebben met mij staat bij de laatste mails:
Mvg,
M.Mak*****
(zelfde naam dus)

Omdat ik hier net op het shoppingforum heb gelezen over de driehoek scam, ben ik extra voorzichtig en vraag ik de koper om uitleg, ik stuur hem het volgende mailtje:
Hallo,

U heeft via 2 verschillende marktplaats accounts contact opgenomen als ik mij niet vergis, namenlijk: Sam** en Mano*** ( er staat namenlijk dezelfde naam onderaan de mail). Ik stuur deze mail even om de gegevens te controleren en misverstanden te voorkomen.

Zou u als antwoord op deze mail de volgende gegevens op een rijtje willen zetten:

- Van welk Rek.nr is het geld overgemaakt?
- Naar welk adres moet het moederbord?

Alvast bedankt voor de moeite!

Met vriendelijke groet
Vervolgens krijg ik dus, via het account dat als eerste contact met mij opnam een mail ( als nieuwe reactie op mijn advertentie, is dat niet raar??)

Dit mailtje krijg ik terug.
Het geld wordt gestort in uw account informatie is 67.50 €.
Het adres is "*adres*"
De "sxami" is mijn bijnaam. Mijn naam is E. Mak*****.
hij heeft hier een paar letters omgewisselt in zijn zogenaamde bijnaam, perongeluk of met opzet?

Let op hier wordt weer de voorletter E. gebruikt ipv M.

Als ik vanochtend op mijn rekening kijk zie ik inderdaad het geld bijgescrheven met de reactie "Aankoop moederbord door E. Mak*****"

Maar het geld is overgemaakt door ene K GOUSG*****, echter wel vanaf een ABN AMRO rekening. Zoals in de bovenstaande mails te lezen sprak de persoon slechte nederlandse zinnen, wat ik raar vond aangezien ik ook mailtjes kreeg met goede nederlandse zinnen.

Ik had eerder al een mailtje gehad met de volgende tekst:
Overeenkomst tot 60€.
Als ik in google vertalen kijk zie ik: Agreement on 60 euro's. Die engels zin klinkt goed alleen ik denk niet dat je als nederlander "overeenkomst tot 60€" zou zeggen om eerlijk te zijn.

Er zijn nu dus 4 mensen betrokken:
-M.Mak*****
-E.Mak*****
-Sam**
-K GOUSG*****

Graag jullie advies :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Geld terug storten naar die rekening en zeggen dat je de verkoop intrekt vanwege wantrouwen of zonder opgaaf van reden.

Vervolgens naar V&A van tweakers gaan en daar je mobo verkopen.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
"Het geld wordt gestort in uw account informatie is 67.50 €."
daar stopte ik al met lezen, die zin zegt al meer dan genoeg :)

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
Onder welke beschrijving kan ik het beste het geld terugstorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:37
Als je het geld toch al hebt kun je het moederbord toch gewoon opsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
maarten0009 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:13:
Onder welke beschrijving kan ik het beste het geld terugstorten?
"Terugstorting betaling vanwege onbetrouwbaar ogende omstandigheden"
Frijns.Net schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:14:
Dat kan. En als blijkt dat met gestolen bankgegevens, een katvanger, of een driehoeksfraude betaald is, kan je toch fluiten naar je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:49
RemcoDelft schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:15:
Dat kan. En als blijkt dat met gestolen bankgegevens, een katvanger, of een driehoeksfraude betaald is, kan je toch fluiten naar je geld.
Dan kan je eigenlijk vrijwel geen enkele bankbetaling meer accepteren.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Brad Pitt schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:16:
Dan kan je eigenlijk vrijwel geen enkele bankbetaling meer accepteren.
Als het verhaaltje klopt wel hoor. Als je echter al twijfel hebt, is daar waarschijnlijk een reden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:49
RemcoDelft schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:19:
Als je echter al twijfel hebt, is daar waarschijnlijk een reden voor.
Ik twijfel aan 99% van de mensheid dus da's makkelijk zaken doen :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Frijns.Net schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:14:
En dan hebben ze het moederbord nooit ontvangen want blijkbaar is er een verkeerde naam gebruikt. E.Mak is niet hetzelfde als M.Mak. En kan hij het alsnog terugstorten al dan niet naar een andere rekening. Is het zwarte geld wel ineens wit.

I rest my case. 8)7

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-10 07:56
Je hebt het geld onvangen. Gewoon versturen die handel.
Niks aan de hand!

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
NeHoX schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:20:
En kan hij het alsnog terugstorten al dan niet naar een andere rekening.
NOOIT terugstorten naar een andere rekening dan waar het vandaan kwam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
RemcoDelft schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:15:
[...]

"Terugstorting betaling vanwege onbetrouwbaar ogende omstandigheden"

[...]

Ik heb het geld terug gestort onder deze beschrijving, en de persoon gemailt. Zijn er nog meer stappen die ik moet ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 22:03

Zeror

Ik Henk 'm!

Geld terugstorten naar de rekening van waar het vandaan kwam. Dan deze 4 personen rapporteren aan Marktplaats. Het is dan zaak aan Marktplaats om met deze 4 personen te dealen. Daarna kun je je advertentie opnieuw plaatsen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Zeror op 06-02-2014 10:31 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wijze lessen uit het verleden hebben me geleerd dat Marktplaats een hel is. Afhalen en cash is het enige wat ik daar nog doe. V&A op Tweakers is een ander verhaal, als je tenminste de beoordelingen goed in de gaten houdt. Sinds ik die regels hanteer heb ik nooit meer gesodemieter gehad. En dan levert het soms maar wat minder op, het gebrek aan zorgen is me meer waard dan die extra euro.
Aan de TS: terugstorten en cash vragen of op V&A verkopen. Marktplaats+twijfel=niet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door zacht op 06-02-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:27
1 cent terugboeken naar de rekening waarmee betaald is, vraag ze om contact met jou (06) op te nemen.

Als het daadwerkelijk makk is die belt, kan je er volgens mij redelijk zeker van zijn. En als het niet zo is kom je er gauw genoeg achter dat het iemand is die opgelicht is. Dus geld terugstorten dan.

En misschien makk eens vragen of hij zijn bankrekening nummer wilt geven. Ik ga er van uit dat makk niet weet met welk bankrekening nummer iemand betaald als het niet zijn eigen rekening is.

[ Voor 24% gewijzigd door Draakje5 op 06-02-2014 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:43

-tom-562

Oliesjeik

maarten0009 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:29:
[...]

Ik heb het geld terug gestort onder deze beschrijving, en de persoon gemailt. Zijn er nog meer stappen die ik moet ondernemen?
Niks.
Nouja, eigenlijk wel. Advertentie hier op tweakers zetten :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 22:03

Zeror

Ik Henk 'm!

maarten0009 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:29:
[...]

Zoals ik al aangaf. Deze 4 personen (of in ieder geval alle gebruikte accounts) in dit verhaal rapporteren bij Marktplaats.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker rapporteren aan Marktplaats, en de advertentie op Tweakers zetten ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:33:
1 cent terugboeken naar de rekening waarmee betaald is, vraag ze om contact met jou (06) op te nemen.
Ik heb nooit begrepen of dit nu werkelijk werkt. Ik check mijn rekening niet elke dag en als ik het check ga ik niet elke bij- of afschrijving langs om de bijgevoegde notities te lezen. Als het grote plaatje klopt, dan ben ik tevreden. Tegen de tijd dat ik wel wat dieper in ga op mijn bij- en afschrijvingen, is het waarschijnlijk niet nuttig meer om te bellen.

Daarnaast handel ik niet meer via marktplaats, omdat ik al eerder het idee kreeg dat de moeite de opbrengst simpelweg niet meer waard is. Te veel kans op op zijn minst gedoe, laat staan oplichting.
Ebay daarentegen gebruik ik nog wel en daar nog nooit gedoe gehad (wil niet zeggen dat het daar niet gebeurt, maar ik heb er nog nooit problemen gehad).
Marktplaats moet op grondig op de schop, of gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
Is het niet mogelijk, dat nu ik het geld heb teruggestort dat hij het zelf terughaalt? Heb iets gehoord over ongedekte cheque's...

Dat zou dan betekenen dat ik mijn geld dubbel kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In theorie zou dat kunnen. Als het geld dat overgeboekt is terwijl dat niet gedekt is, dan is het goed mogelijk dat de bank dat weer terugvordert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_11
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 18:26
Altijd oppassen geblazen. Zelf handel ik wel veel via marktplaats en er zitten inderdaad veel oplichters op.
Niet gezegd dat dit in dit geval ook zo is.

Bekijken de volgende website: https://www.mijnpolitie.nl/b/miocheck2.html
Hier kan je gegevens checken of ze voorkomen in de database van de politie.
Dit kun je bijvoorbeeld de volgende gegevens invullen: rekeningnummer, naam, telefoonnummer, marktplaats gebruiksnamen etc.

Als er niets verdachts wordt gevonden, wil dat niet zeggen dat dit geen oplichting is natuurlijk. Het kan zijn dat hij nog niet gepakt is en dus nog niet in het systeem staat.

Succes.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
TERW_DAN schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 14:35:
In theorie zou dat kunnen. Als het geld dat overgeboekt is terwijl dat niet gedekt is, dan is het goed mogelijk dat de bank dat weer terugvordert.
Kun je dit "niet gedekt" nader uitleggen? Het geld komt wel van een Nederlandse ABN rekening namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:05
Ik heb laatst een soortgelijke situatie gehad op marktplaats, verschillende namen etc.
Mijn advies: zodra je het niet vertrouwd, gewoon geld terugsturen en laten weten dat het niet doorgaat. Beter de koop mislopen en geen risico hebben dan doorgaan met de kans dat er iets gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
Hercul3s schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 14:53:
Ik heb laatst een soortgelijke situatie gehad op marktplaats, verschillende namen etc.
Mijn advies: zodra je het niet vertrouwd, gewoon geld terugsturen en laten weten dat het niet doorgaat. Beter de koop mislopen en geen risico hebben dan doorgaan met de kans dat er iets gebeurd.
Ja maar ik ben nu bang dat hij het geld gaat terughalen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef1256
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:48
Altijd miocheck doen, geen garantie, maar iets meer zekerheid.

En gestort kan niet teruggehaald worden, is mij door de bank verteld, toen ik eens had overgemaakt naar een oplichter, alleen zij kunnen terugstorten. Alleen incasso kan je storneren.

Dus mijn stelling, geld gestort dan lever ik aan het opgegeven adres en als de post aflevert bij de buren en die niet thuis geven, kan ik daar ook niks aan doen.

Maak altijd me verzendlabels online aan via dhl of postnl, dan kan je ook daar altijd wat terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
stef1256 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 14:59:
Altijd miocheck doen, geen garantie, maar iets meer zekerheid.

En gestort kan niet teruggehaald worden, is mij door de bank verteld, toen ik eens had overgemaakt naar een oplichter, alleen zij kunnen terugstorten. Alleen incasso kan je storneren.

Dus mijn stelling, geld gestort dan lever ik aan het opgegeven adres en als de post aflevert bij de buren en die niet thuis geven, kan ik daar ook niks aan doen.

Maak altijd me verzendlabels online aan via dhl of postnl, dan kan je ook daar altijd wat terug vinden.
Ik heb op dit moment het geld al teruggestort, alleen nog hopen dat hij niet met ongedekte cheques of dergelijke heeft betaalt maar dat lijkt me raar voor 67 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:27
Fly-guy schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 12:54:
[...]

Ik heb nooit begrepen of dit nu werkelijk werkt. Ik check mijn rekening niet elke dag en als ik het check ga ik niet elke bij- of afschrijving langs om de bijgevoegde notities te lezen. Als het grote plaatje klopt, dan ben ik tevreden. Tegen de tijd dat ik wel wat dieper in ga op mijn bij- en afschrijvingen, is het waarschijnlijk niet nuttig meer om te bellen.

Daarnaast handel ik niet meer via marktplaats, omdat ik al eerder het idee kreeg dat de moeite de opbrengst simpelweg niet meer waard is. Te veel kans op op zijn minst gedoe, laat staan oplichting.
Ebay daarentegen gebruik ik nog wel en daar nog nooit gedoe gehad (wil niet zeggen dat het daar niet gebeurt, maar ik heb er nog nooit problemen gehad).
Marktplaats moet op grondig op de schop, of gewoon weg.
Zelf kijk ik altijd wel om de 2 dagen, vooral als ik net geld heb overgeboekt voor bijvoorbeeld marktplaats.

Als je dan een vreemde overboeking van 1 cent ziet, denk ik dat de meeste mensen wel even kijken waar dit vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou er ook even naar de bank gaan zodat dit goed verloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan door het geld terug te storten. Ik zou me niet te druk maken dat het ineens nogmaals van je rekening zal verdwijnen, maar misschien wel de komende paar dagen dagelijks je rekening in de gaten houden. Als het toch alsnog van je rekening verdwijnt is het vroeg genoeg om contact op te nemen met je bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Hoogstwaarschijnlijk een driehoeks-scam.

Jij (persoon A) plaatst advertentie
Persoon X (scammer) reageert op advertentie, vraagt jouw rekeningnummer, en plaatst zelf andere advertentie voor ongeveer zelfde bedrag.

Persoon C reageert op advertentie van X en X vraagt hem geld over te maken op rekening van A (jouw rekening dus). Jij ziet geld op rekening en stuurt spullen op naar X. C gaat klagen bij jou omdat hij zijn spullen niet krijgt.

X heeft spullen. Scam geslaagd.

C zou kunnen eisen dat jij het geld terugstort, aangezien hij een onverschuldigde betaling heeft verricht. Je bent dan verplicht om dat geld terug over te maken, maar als je het niet doet gebeurt er ws neits.

[ Voor 26% gewijzigd door M_V op 06-02-2014 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:14
Hoe kan C bij A klagen? C kan hoogstens A's rekening doorgeven aan de politie i.v.m. oplichting. En dat is niet prettig. Geld terugstorten dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:10
Wat er ook maar geroepen wordt.. het terugstorten was inderdaad gewoon het beste wat je kan doen.

Was het wel een scam dan werd het geld door justitie weer bij je weggehaald en was je zowel je geld als je mobo kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoon C reageert op advertentie van X en X vraagt hem geld over te maken op rekening van A (jouw rekening dus). Jij ziet geld op rekening en stuurt spullen op naar X. C gaat klagen bij jou omdat hij zijn spullen niet krijgt.

X heeft spullen. Scam geslaagd.
Nee want C weet niet dat er een 3e persoon is. Als C wist dat A de spullen en rekekning had dan zou ik nooit betalen via X.. Dan zou C de fout in de gaat.
Pagina: 1