Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:57

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb mij nog niet eerder voorgesteld in dit forum. Beter laat dan nooit ;) , ik zal het kort houden... Mijn naam is Hendrik, vader, docent, student en gamer. Een paar weken terug heb ik het in mijn hoofd gehaald om zelf een case te willen ontwerpen en maken voor een nieuwe gaming rig.

Jullie hebben vast mijn topic "Hoe plat kan de case..?" wel voorbij zien komen. Ik ben enigszins geschrokken van het feit hoe plat een functionele pc kan worden, top tips waar iedereen mee gekomen is!

Om het mezelf niet te moeilijk te maken i.v.m. de combinatie gezin/werk/studie/eerste build heb ik ervoor gekozen om de platte case vooralsnog als mogelijk 2e project neer te leggen. Wellicht dat ik met mijn huidige hardware een pannenkoek HTPC in elkaar ga schroeven. Dit is ook de reden dat ik het topic parallel laat lopen. Ik hoop dat er nog creatieve tips langskomen en misschien kunnen anderen er nog inspiratie aan op doen.

Het ontwerp waar ik nu mee speel is het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/xwk1k967n/Schets1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/5kfpk4hgt/Schets2.jpg

Een vriend van mij kan mogelijk het materiaal voor mij op maat krijgen (laser snijder etc... :) ) Het plan is om de case uit twee delen te maken. Een deksel welke scharniert om een pan. In de pan zal de hardware komen te liggen. Hiernaast zal aan de voorzijde (zwarte cirkels) de air-intake zijn (direct een fan of indirect d.m.v. een buis richting intern en daar een fan).

Het materiaal van de case zal waarschijnlijk staal worden gezien de prijs.

De hardware waar ik op richt is grofweg de best buy guide van Tweakers (één van de top onderdelen van de site *O* ) voor een mainstream gaming rig (dit zal nog afhankelijk zijn van de daadwerkelijke financiële situatie medio mei/juni). Hierbij zal het moederbord echter een u-ATX worden i.v.m. de omvang. Hier zal de GPU via een PCI-riser op bevestigd worden om de hoogte van de kast te beperken. De hoogte van de case is nu bepaald door de hoogte van de PSU (±9 cm). De CPU fan zal een low profile fan moeten worden zoals de Scythe Big Shuriken 2 oid.

Ik ben een beetje aan het puzzelen geweest met de invulling van de kast en ben op de volgende schets uitgekomen:

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/5rfehv8kt/PCindeling.jpg
De onderste schets is mijn inschatting waar het PCI slot ongeveer zit...

Momenteel ben ik nog niet tevreden over de indeling van de hardware, ik hoop dat de breedte nog te verminderen zonder hierbij de hoogte hierbij teveel toe te laten nemen.

Zijn er wellicht ervaren bouwers of creatievelingen die hier nog tips voor me hebben?

In de loop van de komende weken zal ik enkele updates plaatsen van ontwikkelingen/ideeën. Gezien ik geen ervaring heb met modding is feedback natuurlijk altijd welkom :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-10 17:58

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Volgensmij is de Shuriken Rev. B nog dunner en scheelt het zich niet veel qua temperatuur.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of een Noctual NH-L9i: pricewatch: Noctua NH-L9i
Die zit op 37mm hoogte ipv de 58 van die Scythe, en ik moet zeggen dat die koeler me echt heel goed bevalt (heb hem destijds in een ASRock M8 barebone gehad, en heb 'm nu liggen om nog wat meer mee te testen).
Of als je voor AMD gaat pak je de NH-L9a (dezelfde, maar dan voor AMD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Topicstarter
Hey mensen,

Bedankt voor de koeler tips. De Noctua vind ik qua kleur echt niks..maar dat maakt natuurlijk vrijwel niks uit gezien het toch een dichte kast betreft :) .

Kleine update:

Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/uclz8h1o3/Schets1a.jpg

Ik heb de afmetingen voor de GPU en het mobo ruim genomen. Omdat ik ze op dit moment boven elkaar wil hangen om ruimte te besparen in de breedte lijkt het mij handig dat er tussen beide onderdelen ruimte is voor voldoende lucht toevoer. Dit kan in mijn ogen prima door een fan schuinvoor op de twee onderdelen te plaatsen en daar een toevoer aan te koppelen vanaf rechtsvoor (via een buis oid).

HDD/SSD-rack posititie ben ik nog niet zeker van maar gezien de PSU kabelbrei en luchttoevoer recht- en linksvoor komt dit rack al snel op de positie waar het zich nu ongeveer bevindt. Een andere optie is de SSD/HDD op de PSU te plaatsen. Hier is ongeveer 3cm speling dus voldoende ruimte. Ik vrees echter dat de PSU relatief veel warmte produceert waardoor het een negatief effect heeft op de HDD/SSD. Iemand hier ervaring mee of tips voor?

edit: De afgelopen tijd ook bezig geweest om te kijken hoe haalbaar een capacitive power knop is. Een elektro setje besteld om mee te spelen. Eens kijken hoe ver ik daar mee kom. Het lijkt me wel vet een powerknop in te bouwen welke niet zichtbaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door Sumerechny op 06-04-2014 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JShal
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 14:54
Over HDD/SSD bij de PSU; als je deze nu tussen de PSU en onderplaat plaatst? In de onderplaat een ventilatierooster maken, daarboven de HDD/SSD en daarboven de inlaatfan van de PSU. De HDD/SSD wordt dan niet zo warm. Als er voldoende ruimte over is, dan kan de inlaat lucht nog redelijk makkelijk de PSU bereiken....

Notebook ]Acer Aspire 5024WLMi / 5633WLMi / MacBook Pro 2,2 GHz | Desktop AMD Athlon 1600+ Signature is oud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Topicstarter
JShal schreef op zondag 06 april 2014 @ 18:07:
Over HDD/SSD bij de PSU; als je deze nu tussen de PSU en onderplaat plaatst? In de onderplaat een ventilatierooster maken, daarboven de HDD/SSD en daarboven de inlaatfan van de PSU. De HDD/SSD wordt dan niet zo warm. Als er voldoende ruimte over is, dan kan de inlaat lucht nog redelijk makkelijk de PSU bereiken....
Goed idee inderdaad. Aanpassing is meegenomen.

Er zit niet veel vaart achter maar we gaan er komen.

Momenteel zit ik een beetje te stoeien met de achterzijde. Er moet een uitsparing komen voor de PSU, mobo en 2x PCI. Het mobo valt wel mee, PSU kom ik ook wel uit alleen de 2 PCI slots uitsnijden kom ik niet helemaal uit op dit moment.

De afmetingen zijn 110x12,7mm als ik het goed heb gevonden alleen vraag ik me nu af hoe ik de GPU het beste kan ophangen. Hebben jullie wellicht nog tips voor een elegante oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Topicstarter
Kleine update:

Helaas weinig ontwikkelingen, prioriteit bij gezin en studie :) .

Na het afronden van een grote toets en review een tekening gemaakt voor de backplate. Ik zit een beetje te puzzelen met de ruimte voor het mobo (geel) en GPU (groen). Volgens mij is er met een low-profile CPU koeler net voldoende ruimte om de GPU er boven te hangen.

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/6uf86aq41/Backplate.jpg

Hopelijk is het metaalwerk binnenkort klaar, het merendeel van de tekeningen etc waren al klaar. De backplate was (...is?) een redelijk struikelblok.

Heeft iemand wellicht een idee om de PCI-e slot op de backplate (I/O?) voor de GPU te verkrijgen? Ik zit er aan te denken hem uit een oude kast te flexen en hier in te schroeven/plakken.
Pagina: 1