• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-01 08:13
Goedemorgen tweakers,

Ik loop nu ruim een half jaar rond met het idee om me media setup te upgraden. Het moet beter, vetter, mooier :9~ Het probleem waar ik tegen aan loop is dat niets kan vinden wat me helemaal tevreden stelt. Uiteindelijk is elke upgrade niet echt een upgrade omdat behalve een paar mooie toevoegingen, het ook een aantal tekortkomingen heeft tegenover me huidige setup. En zeg nou zelf, je bent een tweaker of je bent het niet, alleen het beste is goed genoeg O-) . Om van wal te steken:

Mijn huidige setup
• Ubuntu servertje met alle films, series, etc. die gedeeld worden dmv samba shares.
• Windows desktop
• Windows laptop
• 2 Android telefoons
• 1 Android tablet.
• 1 tv + ac ryan playon hd2 mini media speler
• In de toekomst komt er op onze slaapkamer nog een tv bij

Het mooie van me huidige setup is dat hij alles afspeelt wat ik hem maar voor ze kiezen gooi. Ik heb tot nu toe nog nooit gehad dat er geen film afgespeeld kon worden. Welk 1x dat hij bepaalde foto's niet kon laten zien.

Wat ik nu mis
  • Mooie visualisatie van me media.Covers, fanart, plot etc.
  • Dat ik random een video/foto/audio naar me tv kan streamen van wat voor bron dan ook
  • Een consistente ervaring. Dus dat ik op alle devices eenzelfde ervaring heb en dat ik bijvoorbeeld ook ergens kan pauzeren en op een ander device weer kan hervatten
  • Een totaal oplossing. Dus dat alles op dezelfde manier gaat en het niet afhankelijk is van hardware, soort device etc.
De zoektocht
Ik ben al een tijdje op zoek en volgens mij zijn er op dit moment maar 2 dingen waar je echt tussen kunt kiezen:

Plex
Is een mooi stukje software. Vooral het idee van server/client + transcoding vind ik erg mooi.

Voordelen:
  1. Een totaal oplossing. Er is goed nagedacht over gecentraliseerd beheer van je media
  2. Veel support van verschillende soorten devices door dat transcoding
  3. Een consistente ervaring tussen de verschillende apparaten
Nadelen:
  1. Niet alle soorten media worden ondersteund. Met name dvd files (VIDEO_TS, ISO, IMG) werken niet. Je moet dan de bestanden omzetten wat eigenlijk best wel een showstopper is, tenzij je ze automatisch en snel kan laten converteren
  2. Een knappe speler mist. Het is voor veel verschillende apparateren beschikbaar, maar een echte native speler mist een beetje. Ik heb de samsung app geprobeerd, maar die zag er gewoon niet uit en was super traag. Ook zie ik de chromecast als speler niet echt zitten omdat je dan als nog de visualisatie dan als nog mist en je niet eens een knappe afstandsbediening hebt. Ten slotte heb ik nog video’s bekeken van raspberry plex, maar naar mijn gevoel verkeerd die nog teveel in beta.
XBMC
Ook een mooi stukje software, meer bedacht vanuit de speler.

Voordelen
  1. Prachtige weergave op een speler zelf. Zeker die aeron skins laten het hart sneller doen kloppen.
  2. Speelt volgens mij zo goed als alles af, afhankelijk van de hardware waarop je het installeert.
  3. Ondersteund streamen van video’s. Dus je kan zo youtube video’s op je device afspelen.
Nadelen:
  1. Geen centraal beheer van media. Je hebt alleen je spelers die elk los van elkaar de media beheren. Ik had wel begrepen dat je dat kon delen via een shared database, maar dan nog mis ik een knappe web client zodat ik op me laptop ook kan kijken
  2. Redelijk dure spelers: Als je xmbc vol wilt benutten, begreep ik dan je het beste van die mini computers/backbones moet aanschaffen. Die kosten per stuk zo’n 200 euro. Je kan het ook op een pi installeren, maar zover ik begreep kan je dan niet alles afspelen en ook geen mooie skins draaien. Ik zag wel dat ze bezig waren om xmbc te optimaliseren voor een pi, maar de vraag is natuurlijk in hoeverre straks een pi alles aan kan.
Nieuwe invalshoeken
Waar ik de afgelopen dagen een beetje aan zit te denken:
  • Deel het probleem op in kleinere stukken :P Dus Chromecast aanschaffen puur voor het streamen en niet voor eigen media gebruiken. De andere wensen anders proberen op te lossen.
  • Dan toch maar netflix aanschaffen en deze hobby laten varen.. ;w
Waarom ik dit topic aanmaak?
Ik wil graag weten of meer mensen hier tegenaan lopen. Hoe andere mensen dit ervaren en of zij oplossingen hebben waar ik nog niet aan gedacht heb. Daarnaast een beetje praten over je media setup is altijd leuk :)

Dus tweakers, ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties!

Verwijderd

Ik hoor dat wat mensen positief zijn over de [Mediaplayer] The Little Black Box (XBMC) Die kost zo'n 100 euro, een stuk goedkoper dan een HTPC.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Als eerste even de software onder de loep nemen dan maar. Immers, de software bepaalt welke hardware je het beste kan gebruiken.
Wat plex betreft is het naar mijn mening met name interessant voor het gebruik van transcoding, maar daar zit ook meteen het nadeel. Het feit dat je transcoding moet / wil gaan toepassen is naar mijn mening eigenlijk al niet helemaal de bedoeling. Daarbij heb je voor een knappe transcoding toch wel redelijk wat performance nodig, wat dus een dure server tot gevolg heeft. Verder zal Plex t.o.v. gewoon XBMC je vrij weinig meerwaarde bieden, en lijkt me daarmee dus niet heel nuttig voor jouw doeleinden.

Wat betreft XBMC en de shared database klopt het inderdaad dat je deze kan delen. Eigenlijk is het niets meer of minder dan een centrale MySQL die elke client kan aanspreken. Dit houdt dus ook in dat niet elke speler zijn eigen media beheert. Het beste kan je dit door 1 van de clients laten uitvoeren (meestal degene die het meest aan staat), en de rest haalt de gevonden gegevens op uit de database. Wel is het bewerken van de data in de database vrij lastig. Er zijn wel wat webinterfaces en tools te vinden, maar een echt perfecte heb ik nog niet gevonden. Nu scheelt het dat je, zeker met de recentere releases, er ook nog amper omkijken naar hebt, omdat het meeste gewoon netjes gevonden wordt.
Voor wat betreft de kosten die erbij komen kijken kun je dit zo duur of zo goedkoop maken als je wilt. Een Pi (35,-) kan de meeste content netjes afspelen, en zeker met de Gotham-release is de performance gewoon goed te noemen. Wel is de beperking met betrekking tot het afspelen van content er, maar 90% zal gewoon netjes functioneren. Prima voor in bijvoorbeeld slaapkamers of andere minder-veeleisende plekken. Wil je echt alle toeters en bellen, dan ga je, net als bij bijna elke andere oplossing, naar duurdere devices toe. Lijkt me ook niet meer dan logisch eigenlijk.

iRacing Profiel

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-02 18:54
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 14:07:
Ik hoor dat wat mensen positief zijn over de [Mediaplayer] The Little Black Box (XBMC) Die kost zo'n 100 euro, een stuk goedkoper dan een HTPC.
En erg veel negatieve racties,zo goed is die black box niet.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-01 08:13
@ChicaneBt / Amaze86: Thnx, ik ga me even wat meer verdiepen. Heb net even de eerste paar pagina's gelezen en ik heb een beetje gemengde gevoelens bij het apparaatje.

@Kroegtijger: Wat betreft dat transcoding heb je wel een punt. In hoeverre heb je het nou echt nodig en ga je een film via je tablet / telefoon kijken en kan het apparaat het zelf niet aan. Op beiden kan ik bijna direct nooit antwoorden.

Maar wat ik bij xbmc wel sterk mis is een interface anders dan op de tv. Stel ik ben op me laptop bezig, dan wil ik bijvoorbeeld ook even door me film collectie kunnen scrollen, maar dan het liefst via een web client... maar ik zou op die laptop zelf ook xmbc kunnen installeren, al voelt dat weer als overkill..

Wat ik me afvraag, als ik de data tussen xmbc clients deel en ik kijk film x en pauzeer op 10 min. Kan speler dat dan zien? Deelt hij dat ook via ze database?

[ Voor 10% gewijzigd door BlackHawkDesign op 31-03-2014 14:07 ]

• Witte8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11-2022
Op,je laatste vraag vond ik bv al het volgende:

http://www.howtogeek.com/...r-entire-house-with-xbmc/

• kroegtijger
BlackHawkDesign schreef op maandag 31 maart 2014 @ 14:06:
@ChicaneBt / Amaze86: Thnx, ik ga me even wat meer verdiepen. Heb net even de eerste paar pagina's gelezen en ik heb een beetje gemengde gevoelens bij het apparaatje.

@Kroegtijger: Wat betreft dat transcoding heb je wel een punt. In hoeverre heb je het nou echt nodig en ga je een film via je tablet / telefoon kijken en kan het apparaat het zelf niet aan. Op beiden kan ik bijna direct nooit antwoorden.

Maar wat ik bij xbmc wel sterk mis is een interface anders dan op de tv. Stel ik ben op me laptop bezig, dan wil ik bijvoorbeeld ook even door me film collectie kunnen scrollen, maar dan het liefst via een web client... maar ik zou op die laptop zelf ook xmbc kunnen installeren, al voelt dat weer als overkill..
Uiteraard kun je dat via XBMC afhandelen, maar XBMC beschikt ook over een web-interface (waar je diverse interfaces voor kan kiezen) inclusief 1 waarbij je wel e.e.a in kan aanpassen via de webinterface, maar daar zitten helaas wel nog iets van beperkingen in, alhoewel het meeste wel mogelijk is. Alternatief is gewoon direct op de MySQL de bewerkingen doen, maar een klein beetje basis-kennis van SQL is daarvoor wel handig. Als je een klein beetje in PHP thuis bent kan je natuurlijk ook een eigen interface ontwikkelen die tegen de database aan praat. Heel ingewikkeld is het wat dat betreft niet. Een paar queries bouwen is al genoeg. Er is volop documentatie over de tabellen van de MyMusic en MyVideos databases, dus dat moet dan wel goed komen.
Wat ik me afvraag, als ik de data tussen xmbc clients deel en ik kijk film x en pauzeer op 10 min. Kan speler dat dan zien? Deelt hij dat ook via ze database?
Volgens mij niet met "pauze", maar zeker wel met stoppen. Als je een film op 10 minuten stopt, naar een andere XBMC-installatie gaat die naar dezelfde database gaat en diezelfde film weer wilt afspelen krijg je netjes de vraag of je verder wilt gaan waar je was gebleven. Dus ja, dat deelt hij ook met de database. Overigens worden o.a. ook de URL's van fan-art en cover-art en de locaties op het LAN erin bijgehouden, dus ook album-art, cover-art etc is dan netjes in sync. Je zou zelfs nog alle plugins e.d. in sync moeten kunnen brengen door middel van pathsubstitution in de advancedsettings.xml, maar zelf ben ik daar van af gestapt, omdat de hardware te verschillend is in dat opzicht. XBMC is in dat opzicht enorm naar eigen inzicht in te richten, en door de enorm brede community is er altijd wel documentatie te vinden of een handige donder die wat jij bedenkt al werkend heeft of onderzocht heeft. Ideaal dus in dat opzicht 8)

iRacing Profiel

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:23
kroegtijger schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 10:58:
[...]

Uiteraard kun je dat via XBMC afhandelen, maar XBMC beschikt ook over een web-interface (waar je diverse interfaces voor kan kiezen) inclusief 1 waarbij je wel e.e.a in kan aanpassen via de webinterface, maar daar zitten helaas wel nog iets van beperkingen in, alhoewel het meeste wel mogelijk is. Alternatief is gewoon direct op de MySQL de bewerkingen doen, maar een klein beetje basis-kennis van SQL is daarvoor wel handig. Als je een klein beetje in PHP thuis bent kan je natuurlijk ook een eigen interface ontwikkelen die tegen de database aan praat. Heel ingewikkeld is het wat dat betreft niet. Een paar queries bouwen is al genoeg. Er is volop documentatie over de tabellen van de MyMusic en MyVideos databases, dus dat moet dan wel goed komen.

[...]

Volgens mij niet met "pauze", maar zeker wel met stoppen. Als je een film op 10 minuten stopt, naar een andere XBMC-installatie gaat die naar dezelfde database gaat en diezelfde film weer wilt afspelen krijg je netjes de vraag of je verder wilt gaan waar je was gebleven. Dus ja, dat deelt hij ook met de database. Overigens worden o.a. ook de URL's van fan-art en cover-art en de locaties op het LAN erin bijgehouden, dus ook album-art, cover-art etc is dan netjes in sync. Je zou zelfs nog alle plugins e.d. in sync moeten kunnen brengen door middel van pathsubstitution in de advancedsettings.xml, maar zelf ben ik daar van af gestapt, omdat de hardware te verschillend is in dat opzicht. XBMC is in dat opzicht enorm naar eigen inzicht in te richten, en door de enorm brede community is er altijd wel documentatie te vinden of een handige donder die wat jij bedenkt al werkend heeft of onderzocht heeft. Ideaal dus in dat opzicht 8)
Ik heb het ook geprobeerd, maar het is redelijk omslachtig.

Al mijn media staat op mijn NAS, ik heb XBMC op me laptop en HTPC ¨Intel NUC¨ staan. Ze updaten mijn media als ik XBMC opstart en als ik van de een pauzeer en op een ander wil verder kijken start ik de media op en spoel een stukje door.

• kroegtijger
manii schreef op woensdag 02 april 2014 @ 10:36:
[...]

Ik heb het ook geprobeerd, maar het is redelijk omslachtig.

Al mijn media staat op mijn NAS, ik heb XBMC op me laptop en HTPC ¨Intel NUC¨ staan. Ze updaten mijn media als ik XBMC opstart en als ik van de een pauzeer en op een ander wil verder kijken start ik de media op en spoel een stukje door.
Daarom ook niet pauzeren, maar stoppen van afspelen. Dan zou het wel moeten werken. Hier werkt het in ieder geval prima. Heb het ingericht bij de inrichting van Eden (v11 dus), en sinds die tijd nog nooit een probleem mee gehad.

iRacing Profiel

Pagina: 1