[xp] veilige situatie ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Er staat hier een oude xp pc die wordt gebruikt voor oogmetingen, hoop technology die bij vervanging 1000en euro's gaat kosten. Enige wat de machine doet is dus het aansturen van diverse machinerie. Het enige contact met de buitenwereld wat het nodig heeft is zijn bestelling doorgeven vanuit de software. Bijv. Hij verstuurd en ontvangt een paketje naar en van klant.opticien.nl . Verder is er geen verkeer of programatuur in gebruik. Al het "normale" gebruik en verkeer gebeurt vanaf een veel modernere pc en OS.
Is het een mogelijkheid om alle verkeer te blokken zowel op de client als via de router. De overbodige software te deinstaleren en dus gewoon http via een browser voledig uit te schakelen?

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

franssie

Save the albatross

[b][message=42008901,noline]<>Bijv. Hij verstuurd en ontvangt een paketje naar en van klant.opticien.nl . <>
bijvooebeeld zeg je, is dat alles?
Is het een mogelijkheid om alle verkeer te blokken zowel op de client als via de router. De overbodige software te deinstaleren en dus gewoon http via een browser voledig uit te schakelen?
Dubbel genaaid houdt inderdaad beter, maar welke router hebben we het dan over?

Wat je ook wilt bekijken het inkomende verkeer (services), niet alles besmettingen komen op verzoek ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het probleem met XP is dat we niet weten welke exploits gevonden zijn of gaan worden en op welke manier deze gebruikt kunnen gaan worden. Het is een OS van 13 jaar oud, daar is inmiddels een hoop aan gepatched, dus het zal niet direct een gatenkaas zijn, maar als er een exploit gevonden wordt die op een makkelijke manier gebruikt kan gaan worden dan zul je zien dat iedere scriptkiddie gaat proberen dat te misbruiken.

Maar zorgen dat je alles blockt wat je niet nodig hebt kan al een hele bult helpen, maar het geeft absoluut geen garantie. Dus ik zou het systeem toch maar gaan upgraden, voordat het straks een keertje fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldSchoolPhoto
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 17:18
Mogelijk dat er een alternatief is te verzinnen, de "pakketjes" opslaan, vis USB overzetten op een moderne PC en vanuit daar naar de leverancier verzenden?

Een XP machine hoe dan ook aan een internet verbinding hangen is een groot risico, dat de komende maanden steeds groter zal worden. En als het systeem plots uitvalt, ben je nog heel veel verder van huis. Los van mogelijk privacy gevoelige info (van klanten) die je zo extra kwetsbaar maakt. Ik zou het risico niet willen nemen.

Heeft de leverancier geen oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou een eigen netwerk maken met enkel de xp machines, die van een eigen hardwarematige firewall voorzien, en inderdaad alles blokkeren behalve dat ene adres + poort wat betreft verkeer dat naar buiten gaat.
Binnenkomend verkeer blokkeer je alles.

Ik denk niet dat je (data) dan nog veel risico loopt eerlijk gezegd.

Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat het ook niet mogelijk is om fysiek in het netwerk te komen.
- Fysieke beveiliging van het gebouw, switches, etc
- PC's afgesloten in een kast
- Alleen bepaalde MAC adressen toelaten op switches
- Geen wireless netwerk mogelijkheden op de XP machines
- Zorgen dat de XP machines alleen met het vertrouwde netwerk verbinding kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Centropy schreef op zondag 30 maart 2014 @ 00:08:
.. hoop technology die bij vervanging 1000en euro's gaat kosten....
Wat gaat het kosten als er wel iets verkeerd gaat op je XP machines ? Denk dan ook aan imago schade e.d.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Het spijt met dat ik het zeg, maar onderhand hebben jullie als ondernemers allang de tijd hebben gehad om over te schakelen. Microsoft heeft allang genoeg geroepenschakel over. Koop een nieuwe pc. Er zijn bij pc winkels diverse acties geweest om goedkoop aan een nieuwe pc te komen! En ik denk als je gaat aandringen bij je leverancier van je apparatuur die allang drivers heeft uitgegeven.

Veder zou ik je niet aanbevelen om vanaf 08-04 niet meer het internet op te gaan!

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Nivida_intel schreef op zondag 30 maart 2014 @ 10:24:
Veder zou ik je niet aanbevelen om vanaf 08-04 niet meer het internet op te gaan!
Dus je beveelt hem aan om daarna nog op internet te gaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Zoals ik zei, er is behalve die bestelling geen contact nodig en wordt de pc alleen gebruikt om machinerie aan te sturen. Er moet qua hardware dan ook een hoop vervangen gaan worden. Via de fritzbox kunnen we alle poorten en verkeer afsluiten. Ik ben het helemaal eens dat je met een normale werkmachine niet verder moet, maar deze heeft eigelijk verder niets te zoeken met een netwerk aansluiting. Ik kom van gedachte wissellen en niet om de les gelezen te worden zoals sommige denken te moeten doen. Het geen van de usb stick vindt ik ook een goeie om te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Joh, het is heel simpel.. als jij denk dat het veilig genoeg is én het risico wil lopen indien er toch iets over het hoofd is gezien dan moet je dat vooral doen en je helemaal niets aantrekken van iedereen (zowel hier als alle fabrikanten/leveranciers/blogs etc..) die aanraad het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-03 21:07
Wat zijn de reële risico's bij besmetting, en wat zijn de mogelijke manieren om besmet te raken?

1. - Gebrekkig functionerende machine -> Image maken van een bewezen werkend systeem
- Dingen het internet opsturen die daar niet horen -> traffic whitelisten

2. - USB, DVD, Diskette(hihi), Internet -> Policy, policy, policy, traffic whitelisten.

Maar dat is het probleem niet, het probleem is dat mensen die dit niet zelf kunnen bedenken aan missie-kritieke machines mogen hobbyen.

[ Voor 16% gewijzigd door Johnsel op 30-03-2014 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Johnsel schreef op zondag 30 maart 2014 @ 21:14:
Wat zijn de reële risico's bij besmetting, en wat zijn de mogelijke manieren om besmet te raken?
Dat is juist de ham vraag. Dat kan je niet van te voren bepalen én met een OS dat niet meer ondersteund wordt kun je ook niet meer renenen op fixes/patches om om issues te voorkomen/verhelpen.
Net als met windows 2000 server is het op een bepaald moment gewoob niet meer verstandig om dat OS 'online' (maar ook offline) te gebruiken. Vergeet niet dat ook time (zone) en finance (valuta) updates niet meer zullen verschijnnen. Hetzelfde geld ook bij de navision/dynamics updates weelke 10+ jaar oud oud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Maar even realistisch gezien...

Als je álle inkomende verbindingen blokkeert.. En slechts één IP uitgaand whitelist... En ofcourse daarbinnen weer de poort/het protocol... In een firewall direct tussen de host en de rest van het netwerk, maar niet op die bak zelf. Zelfs al zet je zo'n XP-PC vól met duizenden verschillende soorten malware/trojans/virussen, dan zal dat effectief niets kunnen doen, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Even een vraag tussendoor....

Is de huidige software versie al eens op Windows 7 gezet? Wie weet werkt het gewoon prima.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Osiris schreef op zondag 30 maart 2014 @ 21:53:
dan zal dat effectief niets kunnen doen, right?
Er vanuitgaande dat er vanuit de client kant geen akties plaats vinden is die kan klein.. maar niet 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvds
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:01
Het probleem van nu nog langer bij XP blijven, is: wanneer ga je dan wel daadwerkelijk over? Als je nu dit probleem "oplost" door te gaan hannessen met USB-sticks via een andere PC om deze PC los te koppelen van het internet, dan denk je dat je er weer even tegenaan kunt. Maar dan komt over een paar jaar het volgende probleem waardoor er iets niet meer werkt, bijvoorbeeld dat er hardware defect gaat en er geen hardware meer te koop is die XP ondersteunt, en dan zit je dan met een probleem.
Bij legacy software geldt echt heel sterk dat voorkomen beter is dan genezen. Ooit moet er toch geld betaald worden, en als je gewoon zo veel mogelijk up-to-date blijft dan scheelt dat echt later veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

franssie

Save the albatross

Osiris schreef op zondag 30 maart 2014 @ 21:53:
Maar even realistisch gezien...

Als je álle inkomende verbindingen blokkeert.. En slechts één IP uitgaand whitelist... En ofcourse daarbinnen weer de poort/het protocol... In een firewall direct tussen de host en de rest van het netwerk, maar niet op die bak zelf. Zelfs al zet je zo'n XP-PC vól met duizenden verschillende soorten malware/trojans/virussen, dan zal dat effectief niets kunnen doen, right?
Is mijn gedachte ook, maar gezien de antwoorden van TS denk ik niet dat dat zonder goede hulp gaat lukken, sowieso wil je dan liefst ook een fysiek gescheiden netwerk tot aan de dedicated firewall.
En een secondair testsysteem met win7 had ik ook allang gebouwd, maar ben bang dat ze geen installatie software en handleidingen etc hebben?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:08:
[...]

Er vanuitgaande dat er vanuit de client kant geen akties plaats vinden is die kan klein.. maar niet 0.
Wat voor acties dan? Die acties zijn toch ook netto 0,0 effectief?
franssie schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:10:
[...]

Is mijn gedachte ook, maar gezien de antwoorden van TS denk ik niet dat dat zonder goede hulp gaat lukken, sowieso wil je dan liefst ook een fysiek gescheiden netwerk tot aan de dedicated firewall.
Je netwerk scheiden met VLAN's lijkt me in principe al wel voldoende..

(Totdat er een andere medewerker verantwoordelijk wordt voor het geheel die niet snapt waar 't VLAN voor dient, niet nadenkt over de XP-bak en alles in het 100 laat lopen :+)

[ Voor 49% gewijzigd door Osiris op 30-03-2014 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je de machine achter een firewall zet, en evt de bestellingen alleen via een enkel toegestane route naar buiten laat gaan, dan is het redelijk veilig hoor.

Als andere machines in je netwerk wel contact kunnen opnemen met de XP, ga je na april nat.

Zondermeer ga je in de toekomst problemen krijgen als de machine vervangen of gerepareerd moet worden, want XP op een machine wordt niet meer geleverd, (windows key?) , hardware zal minder compatibel worden. etc etcc

========

Als je het nu zo onhandig maakt met USB sticks enzo, dan wil je toch vanzelf over? :9

[ Voor 9% gewijzigd door leuk_he op 30-03-2014 22:20 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Osiris schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:15:
Wat voor acties dan? Die acties zijn toch ook netto 0,0 effectief?
Zelfs een dns lookup om aan te melden in een domain kan al voldoende zijn om misbbruik te maken van een ongepatchte bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Centropy schreef op zondag 30 maart 2014 @ 00:08:
Er staat hier een oude xp pc die wordt gebruikt voor oogmetingen, hoop technology die bij vervanging 1000en euro's gaat kosten. Enige wat de machine doet is dus het aansturen van diverse machinerie. Het enige contact met de buitenwereld wat het nodig heeft is zijn bestelling doorgeven vanuit de software. Bijv. Hij verstuurd en ontvangt een paketje naar en van klant.opticien.nl . Verder is er geen verkeer of programatuur in gebruik. Al het "normale" gebruik en verkeer gebeurt vanaf een veel modernere pc en OS.
Het volgende aangenomen:
  • Je kunt de host klant.opticien.nl volledig vertrouwen (en eventueel de benodigde DNS server om klant.opticien.nl te resolven)
  • De xp machine zit achter een nat en niet-ipv6 router met geen andere machines in het netwerk (of alleen volledig te vertrouwen machines)
  • Je hebt een softwarematige of hardwarematige firewall die alleen de uitgaande verbindingen naar klant.opticien.nl toe staat. Dit kan eventueel ook op de XP machine. (ingaande verbindingen blokkeert de NAT router al)
  • Er worden geen gekke usb-sticks in de machine gestopt of andere fysieke of draadloze verbindingen met de machine worden gemaakt
Dan denk ik dat dit toch gewoon veilig genoeg is, ook met xp. Waar alle gekke waarschuwende posts in dit topic vandaan komen snap ik niet, er zijn toch wel zeer bijzondere situaties nodig om zo'n setup te kraken. Wat verwachten jullie concreet? :p

Dit is gewoon een heel ander draadje dan bijvoorbeeld Ben je gedekt bij problemen internetbankieren bij gebruik XP
DukeBox schreef op zondag 30 maart 2014 @ 21:36:
Net als met windows 2000 server is het op een bepaald moment gewoob niet meer verstandig om dat OS 'online' (maar ook offline) te gebruiken.
Ook offline? Wat verwacht je precies dat er mis zal gaan met een machine die geen contact heeft met de buitenwereld? Een eventuele zomer-/wintertijd of valuta-verandering is nog niet aangekondigd en lijkt me ook niet echt een onoverkomelijk probleem..

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Hele simpele (maar onwaarschijnlijke) voorbeelden zijn een time issues waardoor het filesystem corrupt raakt. Heb het al eens meegemaakt met een EMC² 2TB cluster met 128MB ramdrive welke tegen een bug aanliep i.c.m. zeer verouderd OS en dat was ergens in 1997.. dus wel al enige tijd geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:50

Fiber

Beaches are for storming.

Zijn jullie de enigen die deze combinatie van software en hardware gebruiken...? Als er meerdere opticiens zijn met hetzelfde probleem dan kun je het wellicht gezamelijk bij de leverancier aankaarten en kun je de kosten van nieuwe drivers en verdere updates voor een recent OS wellicht ook delen.

Overigens zou ik het wel wagen denk ik. Alle overbodige software er af, maar dat is al zo geloof ik, de laatste XP updates er op en zorgen voor een goede firewall en malware-scanner zal toch het meeste wel tegen houden lijkt mij.

Maar echt 100 procent veilig wordt het nooit natuurlijk.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:42:
[...]

Zelfs een dns lookup om aan te melden in een domain kan al voldoende zijn om misbbruik te maken van een ongepatchte bug.
Gelukkig staat klant.opticien.nl in de hosts-file en wordt DNS ook geblokkeerd. Met natuurlijk een externe "Hey, 't IP is veranderd, even aanpassen in je XP-bak"-monitordaemon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnsel
DukeBox schreef op zondag 30 maart 2014 @ 21:36:
[...]

Dat is juist de ham vraag. Dat kan je niet van te voren bepalen én met een OS dat niet meer ondersteund wordt kun je ook niet meer renenen op fixes/patches om om issues te voorkomen/verhelpen.
Net als met windows 2000 server is het op een bepaald moment gewoob niet meer verstandig om dat OS 'online' (maar ook offline) te gebruiken. Vergeet niet dat ook time (zone) en finance (valuta) updates niet meer zullen verschijnnen. Hetzelfde geld ook bij de navision/dynamics updates weelke 10+ jaar oud oud zijn.
Dat kun je wel redelijkerwijs inschatten. De meeste exploits hebben nog altijd een vorm van communicatie met de buitenwereld nodig en als je die beperkt tot het minimale is je besmettingskans nihil. Dat het systeem niet optimaal gaat functioneren lijkt me evident, de installatie wordt niet meer ondersteund.

De fritzbox heeft hier overigens geen toereikende filtermogelijkheden voor zo ver ik weet, en de firewalls die dit soort filtering wel fatsoenlijk kunnen toepassen zijn niet van het kaliber webinterface-instelbaar.

OP: Weet je zeker dt er geen upgrademogelijkheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou er voor de time-beeing een fatsoenlijke anti-virus oplossing opzetten die ook aan exploit-beveiliging doet, Symantec Endpoint Protection doet dit bijvoorbeeld (en deze draait gewoon op Windows XP). Qua security zou ik me dan niet al teveel zorgen maken. Een zero-day exploit wordt ook door MS immers niet binnen een dag gepatched, ongeacht of het OS nog supported is of niet...

Wel zou ik sterk aanraden om simultaan te kijken en informeren hoe deze machine toch te vervangen is door een nieuwere OS-versie.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
het scheelt gewoon heel veel geld, nieuwere versie's bieden voor deze opticien geen meerwaarde maar kosten wel een hoop. de hele meerwaarde computer is ook al lang niet meer nodig op die 2 software paketten na dan. Het spul staat in een apparte ruimte voor oogmetingen. De hele rataplan die je verder vandaag de dag doet via de pc wordt gedaan op andere computers die wel modern zijn en ondersteund.

Het zou zelfs nog goedkoper zijn om een andere machine neer te zetten met moderner os en daar xp in een VM te draaien. Dat is dus ook nog een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een extra laag van beveiliging, voor sommige zero-day exploits, zou je kunnen kijken naar Microsoft EMET (The Enhanced Mitigation Experience Toolkit) of HitmanPro Alert (nieuws: Nieuwe versie Hitman Pro Alert moet misbruiken beveiligingslek moeilijker maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Als ze via die pc niet bij gevoelige informatie kunnen komen is het naar mijn weten veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik begrijp dat vervangen van de hardware duur is vanwege erg specifieke hardware en dat dat apparaat toch niets met internet doet? Ik zie al allemaal reacties over blokkeren van internet richting die bak, maar kan je niet domweg de UTP kabel (of WLAN antenne) eruit trekken? Dan heb je gewoon een domme bak staan die je enkel voor aansturen van machines gebruikt. Simpel en effectief, lijkt me. Als je toch vanuit de zaak verder enkel het netwerk gebruikt voor bestellen van dingen moet dat ook wel op de eerste de beste office bak kunnen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@Amanoo: Dat is te simpel. De software waar het om gaat, spuugt ook de uiteindelijke bestelling er uit via good old internet.

Even de OP beter lezen volgende keer :)

@TS: In een VM is toch net zo (on)veilig, of vergis ik me dan?

Nog een wild idee...
Maak een image van die bak, gooi er een Windows Vista upgrade overheen en test de werking.
Werkt het, ben je weer even uit de brand, werkt het niet, dan de image terug.

[ Voor 45% gewijzigd door albino71 op 31-03-2014 15:51 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik raad je sowieso aan een goede backup/image van de werkplekken te maken en de data dagelijks te backuppen :)

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1