Logitech Z906 aansluiten op PC(HDMI kwaliteit)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga volgende week denk ik de Logitech Z906 kopen, om er vervolgens mijn pc en tv op aan te sluiten.

Aangezien ik eigenlijk nog nooit een home cinema set heb aangesloten, vraag ik me af hoe deze set-up het beste kan aansluiten. Zit er trouwens uberhaupt wel een HDMI aansluiting op deze Logitech set, zo niet, welke dan wel en hoe sluit je deze aan zodat je HDMI kwaliteit hebt?

Sowieso moet ik een geluidskaart met HDMI aansluiting(die ik niet heb) in mijn pc hebben neem ik aan?(ik weet dat het niet verplicht is en dat de set het ook zonder HDMI doet, maar ik wil echt zo dicht mogelijk bij die THX ervaring komen)
Ik zou dus willen vragen of er iemand aanbevelingen kan doen voor een geluidskaart die goed past bij de Logitech Z906. Het liefst niet te duur, want deze Logitech set zat eigenlijk ook al boven mijn budget.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:42

FeaR

In GoT we trust

De Z906 is een PC-setje, geen home cinema. Je moet de Z906 ook op die manier benaderen omdat de aansluitingen toch wel verschillend zijn.

Wat versta je onder HDMI-kwaliteit? HDMI kan alle audio aan van 2.0 stereo tot de HD-varianten. Ik neem aan dat je de HD-varianten wilt hebben. Aangezien de Z906 geen HDMI heeft (wat je overigens zelf met gemak had kunnen vinden) kom je met bitstream tot maximaal DTS en Dolby Digital. Als je HD zou willen hebben moet je analoog aan gaan sluiten en de PC het decodeerwerk laten doen. Verschil tussen bitstream en (L)PCM is al meer over geschreven en staat ook in de FAQ.

Dingen als "een THX-ervaring" zijn zo nietszeggend, dat hele logo is nietszeggend. THX schrijft voor home cinema een crossover van 80 Hz voor. Dus het punt waarop de subwoofer het overneemt van de andere speakers. De Z906 heeft een crossover van 200 - 250 Hz welke niet aan is te passen. Dus daar ga je al met THX. Maar wederom: het is een PC-set en dat is anders dan home cinema.

Ga je eens inlezen in de ingangen die de Z906 heeft en wat de decoders voor DTS en Dolby Digital inhouden. En daarna de manieren van aansluiten die de Z906 kent: analoog (3 x 3,5mm jack) en digitaal (S/PDIF). Als je daar inzicht in hebt gekregen kan je je verdiepen in welke manier van aansluiten voor jou het beste is en waar de geluidskaart dan aan zou moeten voldoen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, dat van die HDMI had ik inderdaad makkelijk zelf kunnen vinden, en dat had ik toevallig ook net nadat ik dit gepost had.

Anyway...THX, Dolby Digital, DTS, HDMI, Tulp, Coaxiaal, Optisch...geloof me dat ik niet achterlijk ben maar als ik me daar in moet gaan verdiepen kan ik onderhand een studie gaan volgen. Ik kom er echt niet uit.

Maar goed, om het niet nog moeilijker te maken allemaal zou ik deze laatste vraag willen stellen;

Maakt het heel veel verschil of ik het analoog aansluit, of gewoon 'normaal' aansluit via de 3 x 3,5mm jack of S/PDIF? En maakt het dan nog uit of ik een goede audiokaart heb, of is eentje met een jack-aansluiting al voldoende? Die heb ik uiteraard wel, zo'n jack-ingang/uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:42

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij staat het hier best duidelijk uitgelegd: [FAQ] Audio

Lange verhaal kort:
Als je bitstream gaat versturen over optisch dan wel digitale coax (dus digitaal) zal de Z906 dingen als DTS en Dolby Digital herkennen en deze zelf decoderen. Hiervoor hoef je geen dure geluidskaart te hebben aangezien de PC dan puur het signaal doorstuurt. Als je de Z906 aan gaat sluiten met 3 x 3,5mm jack (analoog) zal de PC het geluid decoderen en zal de Z906 het niet herkennen als bijvoorbeeld DTS (maar dat is het natuurlijk nog steeds nog wel). Indien je de PC het geluid laat decoderen maakt de geluidskaart wel uit. Let wel dat games en films anders zijn: films hebben een standaard track waar games dat niet kunnen hebben. Als je games in DTS dan wel Dolby Digital wilt spelen zal je een geluidskaart moeten nemen met DTS Connect dan wel Dolby Digital Live!.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal die link straks sowieso eens helemaal door gaan lezen, want ik loop echt flink achter qua kennis op dit gebied. En dat is raar voor iemand die als sinds zijn 13de iedere dag met computers en andere technologie werkt.

Ik heb trouwens zelf maar twee ingangen op mijn geluidskaart zitten, een groene en een blauwe.(er zit ook een roze kleurtje bij de blauwe ingang, lijkt wel of ze gedeeld zijn)

Zou dit iets zijn? http://www.allekabels.nl/...PfGsvnbtb0CFZDKtAodwD0ATg
Of werkt dat niet?

Als ik hem via de jack aansluit, heb ik dan nog speciale decodeersoftware nodig op mijn pc? Ik heb sowieso de K-lite codec pack, die alle audiocodecs heeft, ook voor het converteren van mkv's naar mp4 etc(voor op mn xbox).

De huidige audiokaart is trouwens een onboard SoundMax integrated Digital High Definition Audio. Staat bij apparaatbeheer onder Sound, video en game controllers. Staat trouwens ook nog 'AMD High Definition Audio Device' bij. Maar neem aan dat de soundmax mijn geluidskaart/chip is.
Niet een heel goede geluidskaart dus, want mijn pc is een Optiplex 780 van Dell, zo'n business desktop. Wel lekker snel quad-core 2.66 GHz met 8GB geheugen, maar dit is natuurlijk puur voor op het werk.

Wat zou jij aanraden? Zo'n omvormer van Tulp(dat is jack neem ik aan?) naar Coax/optisch? Of gewoon een geluidskaart halen, aangezien ik toch geen S/PDIF uitgang heb op mijn geluidskaart en die uiteindelijk wel nodig is om het geluid digitaal te versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 18:23:
Ik heb trouwens zelf maar twee ingangen op mijn geluidskaart zitten, een groene en een blauwe.(er zit ook een roze kleurtje bij de blauwe ingang, lijkt wel of ze gedeeld zijn)

Zou dit iets zijn? http://www.allekabels.nl/...PfGsvnbtb0CFZDKtAodwD0ATg
Of werkt dat niet?
Niet echt, dit kastje heeft als ingang 2x tulp --> 2 kanalen --> stereo. Voor een 5.1 set heb je 6 kanalen nodig.

Je kan iets gaan zoeken om toch een geschikt digitaal uit je laptop te halen, of je kan een 5.1 (of 7.1) externe geluidskaart kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 28-03-2014 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://azerty.nl/producte...8786.html?channel_code=40

Is dit iets?

Zou wel fijn zijn, niet te duur en low-profile, wat ik sowieso nodig heb anders gaat de kast niet meer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spekkie1994
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-09 10:31
Om de pc aan te sluiten heb je inderdaad een geluidskaart nodig en in principe voldoet een Xonar DGX prima voor een Z906, verder kun je waarschijnlijk je tv daarna op de geluidsset aansluiten door middel van een Toslink kabel.

Maar wat FeaR al zegt kom je met een Logitech setje niet in de buurt bij de 'echte' THX ervaring, daar zul je veel dieper voor in de buidel moeten tasten. Verder lijkt de Logitech Z906 voor jouw doeleinden wel geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dan zullen we eens aan de slag gaan van de week.

Bedankt voor de reacties iedereen. Als ik nog ergens tegen aanloop horen jullie het vast en zeker :)
Pagina: 1