Toon posts:

pentium 4 processor veel te heet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo
mijn processor (pentium 4) wordt erg heet 82 tot 92 graden.
het ligt niet aan de processorkoeler in een andere computer doet de cooler het goed.
het is een socket 775 lga.
is dit normaal?
mvg tom

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:12
als je m uit een andere pc hebt gehaald, heb je de koelpasta dan ook vervangen?

android since G1.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:12

IQM

Ja, dit is heel normaal voor Pentium 4 chips. Pas als de PC begint te hangen of uitslaat dan is hij TE heet.
Daarom had ik ook een Zalman koelblok ipv. de Intel stock koeler erop. Al moet de stock koeler het ook gewoon kunnen hebben.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Allereerst: waar meet je deze waarden mee?
Geven meerdere tools dit aan? Merk je dat de CPU throttled toevallig?

Over welke Pentium4 processor praten we exact. Graag een exact modelnummer, want er zijn veel verschillende Pentium4 processoren uitgebracht door de jaren heen.

Op zich is de Pentium4 wel een heethoofd, maar temperaturen van deze hoogte lijken mij ook abnormaal, zelfs met een stock koeler. Temperaturen van 85~92 graden belast is echt te hoog als alles goed gemonteerd is. Mocht het één van de zwaardere P4 modellen betreffen dan zou ik ergens in de 70~75 graden verwachten met matige airflow, en met goede airflow mogelijk nog wel in rondom 65 graden onder belasting. Dik in de 80 C is ongeacht het model reden om tot onderzoek over te gaan.

Indien de gemeten waarden echt zo hoog zijn:
1. Controleer of de koeler wel voldoende contact maakt met de processor.
2. Correct gebruikt gemaakt van koelpasta? Teveel pasta is niet goed, weinig pasta moet voldoende zijn want de koeler moet immers zoveel mogelijk metaal op metaal contact maken. Zie je eventuele koelpasta ook goed geplet en weggedrukt worden door de koeler? Goed te zien als je de koeler na montage er weer af haalt.
3. Blijft de temperatuur ook zo hoog met geopende kast? Hoe is de airflow in je kast? Krijgt de koeler met gesloten kast voldoende lucht en kan deze ook diens warme lucht goed kwijt?
4. Koeler voldoende schoon? Fan goed op toeren?
5. Heb je een andere koeler beschikbaar om mee te testen?

Het zou in het slechtste geval ook een ietwat bolle of slecht contact makende heatspreader (metalen kapje over de processor) kunnen zijn, maar laten we eerst de basics eens tackelen voordat we daar over gaan speculeren.

[ Voor 53% gewijzigd door Ultraman op 26-03-2014 23:22 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
de proccessor is een pentium 4 2,8 GHZ ik weet het modelnummer niet
andere cooler geeft dezelfde resultaten. koelpasta is nog goed
gemeten in de BIOS en met speedfan. zodra ik de computer aanzet begint hij te blazen en geeft hij al 83 graden in de bios

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2014 20:33 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:32
Als je CPU-Z download dan kun je daarmee wel meer info over de processor vinden.

Neem er een screenshot van, plaats die ergens op het internet en plaats hier een linkje er naar toe.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:58

Nemesizz

Untouchable

Zelfs voor een Prescott (de heetste van de Pentium 4's) is dat nog hoog. Misschien dat de IHS (de heatspreader, het metalen kapje van de CPU zelf) bol is. Dan kun je er de grootste koeler opzetten die je kan vinden maar zal die nooit goed koel zijn.

Kan overigens ook een defecte sensor zijn.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-02 21:50

Emiel1984

Made in NL

Beetje standaard reactie wellicht maar heb je niet teveel 'koelpasta' aangebracht ? Daar zie je nog steeds veel mensen de mist in gaan.

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Topicstarter
NitroX infinity schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 20:44:
Als je CPU-Z download dan kun je daarmee wel meer info over de processor vinden.

Neem er een screenshot van, plaats die ergens op het internet en plaats hier een linkje er naar toe.
hoe doe ik dat

Verwijderd

Topicstarter
Emiel1984 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 21:05:
Beetje standaard reactie wellicht maar heb je niet teveel 'koelpasta' aangebracht ? Daar zie je nog steeds veel mensen de mist in gaan.
ik heb er zelf geen koelpaste opgedaan ik heb deze computer kant en klaar gekocht

• NitroX infinity
CPU-Z: http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.69-setup-en.exe

Installeer en start het programma.
Druk op de 'print scrn' knop op je toetsenbord.
Open Paint, klik op 'Plakken', Opslaan als jpg.
Ga naar http://tinypic.com/ en upload de afbeelding.
Post een link naar de afbeelding hier.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-02 16:23

basdej

OutSystems Consultant

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 21:14:
[...]
ik heb er zelf geen koelpaste opgedaan ik heb deze computer kant en klaar gekocht
Hoe heb je dan de koeler in een andere pc getest?

Hoi.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:31

Thandor

SilverStreak

Voor een normale productie Pentium 4 2.8 (ongeacht Northwood of Prescott) is 90 graden veel te hoog. Geef nogmaals eens meer informatie over de PC zelf. Zet voor jezelf feiten op een rij:
• Welke CPU is het exact? (ongetwijfeld een 90nm Prescott)
• Hoeveel RPM maakt de koeler?
• Als je de PC een nacht uit laat staan (ofwel, laat alles goed afkoelen) en daarna aanzet en direct in het BIOS gaat kijken; wat is dan de temperatuur? Als de temperatuur binnen 20 sec. al 70C+ is dan is of de sensor niet goed of de CPU kan de warmte niet kwijt. In het laatste geval zorg ervoor dat de koeler goed bevestigd is.
• De juiste hoeveelheid warmtegeleidingspasta is belangrijk maar 'te veel' zou nooit voor een temperatuur van 90C hoeven te zorgen.
• Meet je de temperaturen in een dichte kast of ligt het moederbord los? Met een dichte kast is de airflow natuurlijk ook belangrijk: frisse lucht moet in de kast kunnen komen en warme lucht moet afgevoerd worden.
• Bij S775 is het erg belangrijk dat alle vier de pinnen van de koeler goed aangedrukt zijn. Zelf druk ik ze altijd kruislings vast. Er komt (relatief) veel kracht op het moederbord en op de koeler te staan maar dat is normaal. Kijk eventueel in de FAQ naar PMG FAQ - Hoe installeer ik een CPU en heatsink? (filmpjes!).
• Voelt het heatsink ook heet aan? Als het heatsink daadwerkelijk 60C+ is dan zal het vrij snel pijnlijk zijn om het aan te raken. Als het heatsink koel aanvoelt dan is het contact tussen de CPU en het heatsink niet goed.
• Zoals al vermeld in het topic: de heatspreader kan bol zijn. Hierdoor zal de warmte van de chip (de 'die' die onder de heatspreader) niet goed via de heatspreader naar het heatsink gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Thandor op 26-03-2014 21:59 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Ik heb nog een Pentium-D 3.4GHz voor je liggen.
Kort gebruikt want ik heb er snel een E6600 in gedaan. Ook LGA775.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

:X

Nee dus. Als je dezelfde koelpasta gebruikt voor beide koelers, of als je überhaupt koeler loshaalt en terugplaatst met zelfde pasta erop, dan is het niet goed :o

Twijfel je hieraan? Voel de heatsink als de CPU >80C zegt te zijn. Als je je vingers brandt, heb je een airflow-probleem, maar ik vermoed sterk dat de heatsink juist niet heet gaat zijn. Dat betekent dat je CPU die loeiheet is geen goed contact heeft met de heatsink waardoor die z'n werk niet kan doen (hitte afvoeren).

Brokkelige pasta eraf schrapen, zowel CPU als contactoppervlak afvegen met wasbenzine om resten pasta eraf te krijgen, dan met brandspiritus om de wasbenzine eraf te krijgen. Vervolgens klein erwtje nieuwe koelpasta middenop CPU heatspreader en tenslotte HSF erop. Dan - en pas dan - heb je goede pasta.

Oslik blyat! Oslik!

• NitroX infinity
Moet je natuurlijk wel de cpu uit het moederbord halen als je gaat schoonmaken.

Edit; hoe pasta aanbrengen; YouTube: How To Apply Thermal Paste

[ Voor 43% gewijzigd door NitroX infinity op 26-03-2014 23:24 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hoeft op zich niet van het bord af, al kun je er dan wel beter bij.
Met een stukje keukenpapier en een katoenen doekje kom je al een heel eind.
Wel ervoor te zorgen dat er geen pasta op het moederbord komt. Hangt een beetje af van de hoeveelheid pasta, maar als je het met beleid doet kan het wel met de processor in het bord. Kun je ook geen pinnen beschadigen.
Als het echter ontzettend opgedroogd spul is welke brokkelt, dan kun je de processor er beter wel af halen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ultraman schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 23:18:
Hoeft op zich niet van het bord af, al kun je er dan wel beter bij.
Met een stukje keukenpapier en een katoenen doekje kom je al een heel eind.
Wel ervoor te zorgen dat er geen pasta op het moederbord komt. Hangt een beetje af van de hoeveelheid pasta, maar als je het met beleid doet kan het wel met de processor in het bord. Kun je ook geen pinnen beschadigen.
Als het echter ontzettend opgedroogd spul is welke brokkelt, dan kun je de processor er beter wel af halen.
de koelpasta brokkelde er vanaf

Verwijderd

Topicstarter
NitroX infinity schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 22:53:

ik ga vandaag even nieuwe koelpasta halen. maakt het wat voor pasta je neemt

Verwijderd

Topicstarter
heatsink is koud processor brand ik me aan en de koelpasta is brokkelig
dion_b schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 22:49:
[...]

:X

Nee dus. Als je dezelfde koelpasta gebruikt voor beide koelers, of als je überhaupt koeler loshaalt en terugplaatst met zelfde pasta erop, dan is het niet goed :o

Twijfel je hieraan? Voel de heatsink als de CPU >80C zegt te zijn. Als je je vingers brandt, heb je een airflow-probleem, maar ik vermoed sterk dat de heatsink juist niet heet gaat zijn. Dat betekent dat je CPU die loeiheet is geen goed contact heeft met de heatsink waardoor die z'n werk niet kan doen (hitte afvoeren).

Brokkelige pasta eraf schrapen, zowel CPU als contactoppervlak afvegen met wasbenzine om resten pasta eraf te krijgen, dan met brandspiritus om de wasbenzine eraf te krijgen. Vervolgens klein erwtje nieuwe koelpasta middenop CPU heatspreader en tenslotte HSF erop. Dan - en pas dan - heb je goede pasta.

Verwijderd

Topicstarter
koelpasta vervangen hij wordt niet meer heet en blaast niet meer :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
NitroX infinity schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 22:53:

Het vervelende van die video is, dat het eerst enkele methoden laat zien hoe het NIET moet. Ik heb gemerkt dat veel mensen echt niet goed opletten als ze een dergelijke video bekijken en dan de foute methode toepassen.
Pagina: 1