Gaming PC build

Pagina: 1
Acties:

• Marc1510
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-04 13:21
Hallo,

Ik wil een gaming PC in elkaar gaan zetten, ik heb al redelijk wat gelezen over het forum en andere websites. Aan de hand hiervan heb ik een PC bij elkaar gezocht, maar ten eerste weet ik niet of het met elkaar samen kan werken. Bijvoorbeeld of de voeding wel sterk genoeg is, en of het wel in de kast zou passen.
Dan eerst maar de vragen:

• Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Vooral gamen, hierbij zit bijvoorbeeld: DayZ, eventueel GTA als dat uitkomt voor de PC en andere nieuwe spellen. Ook wat standaard programma's zoals Office, Chrome en development programma's (maar dat moet geen probleem zijn op een game pc).
• Wat mag het systeem gaan kosten?
Hier ben ik dus niet helemaal over uit, het systeem wat ik nu zelf in elkaar heb gezet vind ik nog net te duur. Het liefst geef ik 600 tot 650 uit (kan ook nog meer als er echt een performance upgrade is). Bij dit budget wil ik eigenlijk ook de verzendkosten erbij in hebben.
• Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Een beeldscherm, toetsenbord, muis en speakers. Alle randapparatuur dus.
• Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik nodig denk te hebben is dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 156,-€ 156,-
1ASRock B85M Pro4€ 54,90€ 54,90
1Asus GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC€ 279,98€ 279,98
1Seagate ST1000DX001, 1TB€ 67,-€ 67,-
1Sharkoon T28€ 54,90€ 54,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,54€ 54,54
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,99€ 36,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 704,31

Ik heb dus geen enkel idee of het goed met elkaar zou samenwerken en of het wel mogelijk is. Deze prijs vind ik nu dus nog eigenlijk te duur.
• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet echt, ik heb wel gehoord dat Intel beter is qua performance en dat je daarbij makkelijker kan upgraden. Ik weet niet of dit echt zo is, maar daarom eventueel Intel.
• Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik wil dat ik het systeem op een later moment (over een paar jaar bv) goed kan upgraden.
Het systeem moet niet al te veel herrie maken.
Het liefst wil ik dat het systeem een lange tijd meegaat, daarom wil ik ook dat het upgradable is.

Ik heb tot nu toe geen interesse in overclocken, de computer moet snel genoeg zijn dat dat niet nodig is.

• Tonkowonko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:53
Hallo Mark,

aangezien je 600 tot 650 hebt te besteden zou ik aanraden om eventueel of met je cpu naar een i3 te gaan of een 760 te pakken aangezien je op veel dingen hebt bespaard (zeer zeker de voeding), deze zou eigenlijk ongeveer 500 watt moeten zijn zodat je zeker weet dat er geen wattage te kort voorkomt. ik zal zelf iets samenstellen en dan post ik dit hier wel.

groeten Daan

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:43
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 156,-€ 156,-
1ASRock B85M Pro4€ 54,90€ 54,90
1Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost Lite Retail€ 167,10€ 167,10
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,86€ 46,86
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,99€ 36,99
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 651,19

Een goedkopere videokaart die ook zou moeten voldoen, een goedkopere hdd, een after-market koeler voor stilte en een SSD.

Edit; de processor heeft een tdp van 84Watt, de videokaart 180W dus samen zeg maar 300Watt maximaal. Een 430Watt voeding is dus voldoende hiervoor.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Tonkowonko
Nitro ik weet niet in welke wereld jij leeft maar een 270x terwijl je bijv. metro LL aan het spelen bent gebruikt al 276 watt en de proccesor zeer zeker ook wat meer, dus ik denk dat een 500 watt voeding hier zeker wel aan de orde is maar dat is mijn mening.

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
276+84=360. voldoende dus.

• Tonkowonko
wel erg krap genomen naar mijn mening maarja, dit is wat ik er van heb gemaakt.
gallery: Tonkowonko

• NitroX infinity
Ik leef in Google's wereld. Ik kom vooral een TDP van 180Watt tegen voor de R9 270X.

Die Corsair CX...M voedingen moet je ontwijken, slechte condensatoren.
Hier een lijst met goede voedingen; [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:22

br00ky

Moderator Harde Waren
Tonkowonko schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:01:
Nitro ik weet niet in welke wereld jij leeft maar een 270x terwijl je bijv. metro LL aan het spelen bent gebruikt al 276 watt en de proccesor zeer zeker ook wat meer, dus ik denk dat een 500 watt voeding hier zeker wel aan de orde is maar dat is mijn mening.
Dit is sowieso overdreven. Jouw waarde is waarschijnlijk van het hele systeem. Anders ben ik wel benieuwd naar je bron. Max trekt een 270X ~170 watt (bron). Met de rest van het systeem erbij zit je nog onder de 400. Lekker die CX430 houden.

edit: gelukkig zijn we het eens, Nitrox ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 26-03-2014 16:11 ]

• Marc1510
Zoals ik in jullie beide builds raadden jullie een SSD aan. Is dit echt nodig momenteel? Ik dacht dat dat er alleen voor zorgt dat dingen sneller geladen kunnen worden (en natuurlijk geschreven). Maar dat vind ik eigenlijk op dit moment nog niet nodig. Ik denk dat een SSD slimmer zou zijn als ik dat op een later moment erin zou zetten. Of denk ik dan helemaal verkeerd?

• Tonkowonko
het is mogelijk om een ssd er later in te zetten maar je moet dan wel bedenken dat je in feite heel je OS daar op moet gaan over zetten. Dit is vooral zeer onhandig als je bijv. je pc al een jaar gebruikt. de ssd geeft daarintegen wel extra prestaties als je hier een bepaald aantal games op zet.

• Marc1510
Tonkowonko schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:17:
het is mogelijk om een ssd er later in te zetten maar je moet dan wel bedenken dat je in feite heel je OS daar op moet gaan over zetten. Dit is vooral zeer onhandig als je bijv. je pc al een jaar gebruikt. de ssd geeft daarintegen wel extra prestaties als je hier een bepaald aantal games op zet.
Dat vind ik zelf geen probleem, ook ben je ongeveer een dag verder wel klaar. Ik denk dan dat ik (nadat ik dit gelezen heb: reviews: GTX 760: voor 240 euro op de eerste rij) liever de GTX 770 erin doe ipv de 760 (zoals je had gezegd).

En ook, is de keuze voor moederbord, intern geheugen en het normale geheugen een goede keus? Ik heb hier dus echt geen enkel verstand van. Ik heb hiervoor een combinatie van BBG en andere builds gekozen. Ook zie ik dat jullie beide een processorkoeling erbij hebben gedaan, is dit echt verplicht? Ik had juist gelezen dat er op de processor juist al een koeling zit die het koel zou kunnen houden (als ik het goed gelezen heb).

Edit: Nog een kleine vraag, het intern geheugen. Er zijn meerdere soorten beschikbaar bv 1x8GB of 2x4GB voor dezelfde prijs, verschilt dit ook nog?

[ Voor 6% gewijzigd door Marc1510 op 26-03-2014 16:30 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Processor koeler is niet per se nodig, want er zit inderdaad eentje bij de processor. Echter, die Gelid die NitroX en Tonkowonko erbij hebben zitten koelt beter en stiller.

Voor wat betreft geheugen is 2x4 een beetje tot veel beter dan 1x8 (zie deze pagina in dit artikel over geheugen. Heeft hiermee te maken, maar dat kan je weer snel vergeten. Onthouden, 2x4 is beter dan 1x8. ;).
En ook, is de keuze voor moederbord, intern geheugen en het normale geheugen een goede keus? Ik heb hier dus echt geen enkel verstand van.
Bedoel je hiermee je eigen build in de openingspost? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met intern geheugen en normaal geheugen. Er vanuit gaan dat je met intern geheugen RAM bedoelt (dus die pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU) dan is dat prima, dat kan eigenlijk niet goedkoper en het heeft weinig zin duurdere aan te schaffen. Als je met normaal geheugen je harde schijf bedoelt, kan die goedkoper, naar de Seagate die NitroX en Tonkowonko ook al hebben geselecteerd.

Voor wat betreft je moederbord, dat is een prima, goedkope keuze. Die kan ook niet heel veel goedkoper. Die van Tonkowonko (die is inderdaad goedkoper) zou ik niet zo snel nemen. Dat is verder een prima bordje, alleen wel heel basic met bijv. maar 2 geheugen sloten, waardoor je later niet nog 2 erbij zou kunnen zetten, zoals je wel kan met degene die je nu geselecteerd hebt.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-04 18:14
Zonder monitor type blijft het gissen naar de resolutie. Op welke resolutie ga je gamen? Naar aanleiding daarvan kun je pas een goed advies afgeven.

Carpe Diem

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Marc1510 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:14:
Zoals ik in jullie beide builds raadden jullie een SSD aan. Is dit echt nodig momenteel? Ik dacht dat dat er alleen voor zorgt dat dingen sneller geladen kunnen worden (en natuurlijk geschreven). Maar dat vind ik eigenlijk op dit moment nog niet nodig. Ik denk dat een SSD slimmer zou zijn als ik dat op een later moment erin zou zetten. Of denk ik dan helemaal verkeerd?
Je denkt helemaal verkeerd :P Een SSD is een enorme verbetering in gebruikerservaring, dat is een nobrainer voor dit budget. Neem een ]Crucial 2.5" M500 120GB voor €59 en zet daar je OS op. Later erin schroeven is ontzettend onhandig, dan mag je alles opnieuw gaan installeren.
Marc1510 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:25:
Edit: Nog een kleine vraag, het intern geheugen. Er zijn meerdere soorten beschikbaar bv 1x8GB of 2x4GB voor dezelfde prijs, verschilt dit ook nog?
2x4GB is sneller dan 1x8GB, want dubbele bandbreedte. En je bordje heeft 4 sloten, dus je kan later zelfs nog uitbreiden mocht je dat willen.

Verder, waarom kies je voor een ATX kast met een mATX bordje? De Cooler Master Silencio 352 vind ik persoonlijk mooier, is compacter, goedkoper, en waarschijnlijk stiller. Misschien een overweging.

• Marc1510
br00ky schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 17:00:
Processor koeler is niet per se nodig, want er zit inderdaad eentje bij de processor. Echter, die Gelid die NitroX en Tonkowonko erbij hebben zitten koelt beter en stiller.

[...]

Voor wat betreft je moederbord, dat is een prima, goedkope keuze. Die kan ook niet heel veel goedkoper. Die van Tonkowonko (die is inderdaad goedkoper) zou ik niet zo snel nemen. Dat is verder een prima bordje, alleen wel heel basic met bijv. maar 2 geheugen sloten, waardoor je later niet nog 2 erbij zou kunnen zetten, zoals je wel kan met degene die je nu geselecteerd hebt.
Dus, zoals ik het nu begrijp is het mogelijk om zonder een processor koeler te gaan maar in dat geval zou de computer meer geluid gaan maken? En bij het moederbord, daar sluit je dus uiteindelijk de RAM (geheugen) op aan. Maar is het wel nodig om meer slots te hebben? Bij de huidige build koos ik dus voor 2x4GB (wat dus beter is) maar is het als ik dan ooit wil upgraden niet slimmer om te gaan met een goedkoper moederbord en uiteindelijk de 2x4GB te vervangen door bijvoorbeeld 2x8GB? Dit is alleen maar voor een eventuele upgrade over zoveel jaar.
muppet99 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 17:06:
Zonder monitor type blijft het gissen naar de resolutie. Op welke resolutie ga je gamen? Naar aanleiding daarvan kun je pas een goed advies afgeven.
De huidige resolutie van het scherm is 1600x900. Dit kan natuurlijk ook nog wel veranderen want ik vind het heel erg fijn om op 2 schermen te werken wat er op dit moment nog niet staat.
joepP schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 17:14:
[...]

Je denkt helemaal verkeerd :P Een SSD is een enorme verbetering in gebruikerservaring, dat is een nobrainer voor dit budget. Neem een ]Crucial 2.5" M500 120GB voor €59 en zet daar je OS op. Later erin schroeven is ontzettend onhandig, dan mag je alles opnieuw gaan installeren.

[...]

2x4GB is sneller dan 1x8GB, want dubbele bandbreedte. En je bordje heeft 4 sloten, dus je kan later zelfs nog uitbreiden mocht je dat willen.

Verder, waarom kies je voor een ATX kast met een mATX bordje? De Cooler Master Silencio 352 vind ik persoonlijk mooier, is compacter, goedkoper, en waarschijnlijk stiller. Misschien een overweging.
Ik denk toch dat ik de SSD voorlopig nog weg laat. Opzich vind ik laad tijden niet heel erg vervelend en het later er opnieuw inzetten vind ik ook geen enkel probleem, het is wel wat werk maar dat moet dan maar tegen die tijd. Ook als ik het weg laat scheelt het alweer gauw 50 euro of meer.

Over de kast, ik heb alleen naar het uiterlijk gekeken. Zijn hier dan verschillende soorten weer voor? Dit leek me een kast van normaal formaat, dus alles zal er (verwacht ik) wel in passen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Marc1510 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 17:24:
[...]

Dus, zoals ik het nu begrijp is het mogelijk om zonder een processor koeler te gaan maar in dat geval zou de computer meer geluid gaan maken? En bij het moederbord, daar sluit je dus uiteindelijk de RAM (geheugen) op aan. Maar is het wel nodig om meer slots te hebben? Bij de huidige build koos ik dus voor 2x4GB (wat dus beter is) maar is het als ik dan ooit wil upgraden niet slimmer om te gaan met een goedkoper moederbord en uiteindelijk de 2x4GB te vervangen door bijvoorbeeld 2x8GB? Dit is alleen maar voor een eventuele upgrade over zoveel jaar.
Absoluut, een andere processorkoeler is niet nodig, alleen stiller en koeler.

RAM "prik" je inderdaad op je moederbord. Slots zijn de sleuven op je moederbord zelf, daarvan heeft het moederbord dat jij hebt geselecteerd er vier. Als je dus 2x4 RAM neemt zijn er 2 bezet, daar kan je later nog 2 bijzetten. Ook dat geldt namelijk, 4x4 is beter dan 2x8.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Voor zover ik weet is 4x4GB op een LGA 1150 bord niet sneller of beter dan 2x8GB hoor. Waarom er toch vaak 2x4GB aangeraden wordt op een LGA 1150 bord is om voordeel te hebben van dual channel en toch uitbreidingsmogelijkheid naar later toe te hebben.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Robbedem schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 20:18:
Voor zover ik weet is 4x4GB op een LGA 1150 bord niet sneller of beter dan 2x8GB hoor. Waarom er toch vaak 2x4GB aangeraden wordt op een LGA 1150 bord is om voordeel te hebben van dual channel en toch uitbreidingsmogelijkheid naar later toe te hebben.
Iets te ondoordacht gereplied inderdaad. 1150 socket moederborden ondersteunen uiteraard geen quad channel, alleen dual channel.

• Marc1510
br00ky schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 21:50:
[...]

Iets te ondoordacht gereplied inderdaad. 1150 socket moederborden ondersteunen uiteraard geen quad channel, alleen dual channel.
Kan je dit misschien nog iets meer uitleggen? Zoals ik het nu begrijp is het dus dat je in dat moederbord dus maximaal 2 geheugens erin kan doen ipv 4. Waarom zouden er dan 4 opzitten?

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-04 19:10
Marc1510 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 21:54:
[...]

Kan je dit misschien nog iets meer uitleggen? Zoals ik het nu begrijp is het dus dat je in dat moederbord dus maximaal 2 geheugens erin kan doen ipv 4. Waarom zouden er dan 4 opzitten?
Er wordt bedoeld dat het moederbord wel 4x geheugen ondersteund, maar dat 4x4GB niet sneller zal zijn dan 2x8GB, zoals 2x4GB sneller is dan 1x8GB.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Precies, en aangezien meer dan 8gb nu niet nodig is, kan je het beste nu 2x4 nemen en later, als dat nodig is, heb je nog plek voor extra.

Sorry als ik het onnodig moeilijk heb gemaakt!

ps. ik weet niet of je je pc zelf in elkaar gaat zetten, maar om ervoor te zorgen dat je gebruik maakt van de dual channel techniek is het wel van belang dat je de geheugenreepjes in de 1e en 3e sleuf of 2e en 4e (of allevier) steekt. Sommige moederborden hebben verschillende kleuren voor de sleuven die in dual channel staan, maar ik zie dat dit moederbord dat niet heeft. Staat uiteraard gewoon in de handleiding van het moederbord.

[ Voor 53% gewijzigd door br00ky op 26-03-2014 22:15 ]

• Marc1510
jorisvdelsen schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 22:03:
[...]

Er wordt bedoeld dat het moederbord wel 4x geheugen ondersteund, maar dat 4x4GB niet sneller zal zijn dan 2x8GB, zoals 2x4GB sneller is dan 1x8GB.
Oké, dus 2x8GB is sneller dan 4x4GB omdat het verdeeld zit over 2 slots? En dus maximaal 2 slots kunnen met elkaar samen werken (dus je het 2 combinaties van 2 slots die samenwerken) als ik het goed begrijp?

En nog even over de videokaart, wat raadden jullie aan? Op dit moment heb ik de GTX 770 uitgekozen, maar ik kom ook steeds vaker de GTX 760 tegen. Is het verschil heel erg groot? Het prijs verschil is toch eigenlijk wel redelijk groot +- 70 euro.

Edit:
ps. ik weet niet of je je pc zelf in elkaar gaat zitten, maar om ervoor te zorgen dat je gebruik maakt van de dual channel techniek is het wel van belang dat je de geheugenreepjes in de 1e en 3e sleuf of 2e en 4e (of allevier) steekt. Sommige moederborden hebben verschillende kleuren voor de sleuven die in dual channel staan, maar ik zie dat dit moederbord dat niet heeft. Staat uiteraard gewoon in de handleiding van het moederbord.
Natuurlijk wil ik de computer zelf in elkaar zetten! Dat lijkt me juist leuk om te doen :) Ik zal daar dan wel goed op letten tegen die tijd.

[ Voor 29% gewijzigd door Marc1510 op 26-03-2014 22:17 ]

• Robbedem
2x8GB of 4x4GB gaat gewoon even snel werken (als de andere specificaties gelijk zijn). Als het moederbord 4 slots heeft, kan het ook 4 slots gebruiken, maar je daar maar geen zorgen over. ;)

Een GTX 770 is ongeveer 20% sneller dan een GTX 760. Je kan waarschijnlijk best voor jezelf uitmaken of je dat de extra prijs waard vindt.

• Marc1510
Oké, bedankt voor de reacties! Ik heb de build aangepast naar ddit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,90€ 154,90
1ASRock B85M Pro4€ 53,-€ 53,-
1Asus GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC€ 279,98€ 279,98
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,86€ 46,86
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,91€ 36,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 681,09

Heeft iemand hier nog opmerkingen/verbeteringen/whatever op? Zoals wat hierboven gezegd is iets over een mATX kast (geen idee wat het inhoud). Deze build kan ik voor 700 inclusief verzendkosten thuis krijgen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
mATX is naast ATX, ITX en mITX een aanduiding voor de grootte van het moederbord. Kasten hanteren dezelfde groottes uiteraard. De Sharkoon die je hebt uitgekozen is een ATX kast. Daar passen ATX en mATX borden in.

Je hebt een mATX bord dus eventueel kan je kiezen voor een kleine mATX kast of een groter bord. Als je de kast mooi vindt, gewoon zo laten. Daar zou dan een ATX moederbord in kunnen. Die hebben over het algemeen iets meer aansluitingen voor dezelfde prijs, maar het is maar de vraag of je die gaat gebruiken. Wat dat betreft is die Asrock B85M al een prima bordje.

• Marc1510
br00ky schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:44:
mATX is naast ATX, ITX en mITX een aanduiding voor de grootte van het moederbord. Kasten hanteren dezelfde groottes uiteraard. De Sharkoon die je hebt uitgekozen is een ATX kast. Daar passen ATX en mATX borden in.

Je hebt een mATX bord dus eventueel kan je kiezen voor een kleine mATX kast of een groter bord. Als je de kast mooi vindt, gewoon zo laten. Daar zou dan een ATX moederbord in kunnen. Die hebben over het algemeen iets meer aansluitingen voor dezelfde prijs, maar het is maar de vraag of je die gaat gebruiken. Wat dat betreft is die Asrock B85M al een prima bordje.
Meer aansluiten voor dezelfde prijs zouden (verwacht ik) niet erg zijn, zeker voor eventuele upgrade mogelijkheden. Wat voor soort zou jij eventueel aanraden?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
pricewatch: ASRock B85 Pro4, zelfde maar dan ATX formaat.

pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate, ook prima, zelfde prijs. Je kan eventueel kijken wat het goedkoopst is in combinatie met waar je gaat bestellen.

• Marc1510
Is er verder nog een verschil tussen de twee? Zoals het nu lijkt zijn het 2 dezelfde borden. En meer aansluitingen, moet ik dan denken voor nog meer RAM aansluitingen of meer richting USB enz?

• RedDashGuy
  • Laatst online: 14:18
De Pro4 heeft UEFI en 6 audio kanalen meer, voor de rest kan ik niet echt een verschil zien

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Marc1510 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 11:51:
Is er verder nog een verschil tussen de twee? Zoals het nu lijkt zijn het 2 dezelfde borden. En meer aansluitingen, moet ik dan denken voor nog meer RAM aansluitingen of meer richting USB enz?
Nee, de verschillen zitten in andere zaken. Je kan de vergelijking zelf maken. Tussen de twee ATX moederborden zit eigenlijk geen verschil. Het verschil tussen de ATX borden en het kleinere mATX bord is dat de mATX 2 PCI-e 2.0 x1 uitbreidingsmogelijkheden mist. Ik betwijfel of je die nodig gaat hebben.

De videokaart stop je in de PCI-e 3.0 x16 sleuf, dus dan is er nog meer dan genoeg over voor eventueel een geluidskaart, een extra netwerkkaart of andere exotische zaken. Vandaar dat ik al aangaf, "waarschijnlijk heb je die toch niet nodig" en kan je net zo goed bij de mATX blijven. Het aantal USB headers en RAM sleuven is immers gelijk en de kleine pricewatch: ASRock B85M Pro4 is nog goedkoper ook. Daarbij is de audio van dat bord ook beter. Win-win-win.

• Marc1510
br00ky schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:05:
[...]

Nee, de verschillen zitten in andere zaken. Je kan de vergelijking zelf maken. Tussen de twee ATX moederborden zit eigenlijk geen verschil. Het verschil tussen de ATX borden en het kleinere mATX bord is dat de mATX 2 PCI-e 2.0 x1 uitbreidingsmogelijkheden mist. Ik betwijfel of je die nodig gaat hebben.

De videokaart stop je in de PCI-e 3.0 x16 sleuf, dus dan is er nog meer dan genoeg over voor eventueel een geluidskaart, een extra netwerkkaart of andere exotische zaken. Vandaar dat ik al aangaf, "waarschijnlijk heb je die toch niet nodig" en kan je net zo goed bij de mATX blijven. Het aantal USB headers en RAM sleuven is immers gelijk en de kleine pricewatch: ASRock B85M Pro4 is nog goedkoper ook. Daarbij is de audio van dat bord ook beter. Win-win-win.
Oké bedankt voor dit advies. Zoals het er nu voorstaat ga ik gewoon voor de mATX variant, maar ik heb nog één vraagje. Zoals er staat bij de PriceWatch zit er een audio uitgang van het soort 'S/PDIF' op. Is er dan nog een soort van converter nodig zodat ik de 3.5mm ingang van de kast erop kan aansluiten? Hoe zit dit?

• Robbedem
De 3,5mm ingang van je kast verbind je met een audio header op het moederbord. Je hebt dus geen converter nodig.

• SebastiaanW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-05-2024
Is het niet handiger om een kleinere case te halen, misschien dat je die overige euro's in een beter moederbord kan stoppen.

FX 6300 @ 4.2 Ghz - 6870HD - Asrock 970 extreme4 - 600 watt - 1TB - 2 x 4gb 1333 mhz

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat advies snap ik niet. Kleinere case = mATX. Dan kom je uit bij dit bord voor wat TS er mee wil. En deze Asrock is echt een prima bordje. Vroeger was Asrock misschien niet zo goed, maar tegenwoordig hebben ze goed voor elkaar.

• Marc1510
Oké bedankt! Ik heb toch (weer...) één laatste vraag.
Ik heb nu dan de CX430 voeding. Maar ik zag net ook de VS450, en volgens iemand heeft die bepaalde kabels meer zodat je niet met adapters hoeft te gaan werken. Wat bij de CX430 wel zo is. De VS450 is ook goedkoper en heeft zelfs meer power, zien jullie enige problemen hiermee?

• NitroX infinity
Corsair VS... voedingen hebben CapXon condensatoren als ik me niet vergis. En dat is troep.

• Marc1510
NitroX infinity schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 11:45:
Corsair VS... voedingen hebben CapXon condensatoren als ik me niet vergis. En dat is troep.
Hoe bedoel je troep? Geluid? Hoe lang het mee gaat? Leg aub uit. Want mijn eerste keus moet blijkbaar met een adapter worden aangesloten, het is(verwacht ik) beter zonder adapter.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
CapXon condensatoren staan bekend om hun beperkte levensduur. Hierdoor kan op termijn (in het ergste geval) je hele systeen ten onder gaan.

Wil je zeker op safe, betaal ~7 euro meer voor een pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W. Met een 6 en 6+2 pins connector voor je videokaart. Geen omkijken meer aan.
Pagina: 1