Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe AP's: cisco 1142 of cisco 1602?

Pagina: 1
Acties:

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:35
Hallo,

momenteel ben ik aan het kijken voor wat nieuwe access points, dat moet een setup van 3 stuks worden, voor een bedrijf van ongeveer 30 man.

Daarbij is de keus gevallen op de cisco AP1142N-E-K9 en AP1602I-E-K9.

Bovenstaande linkjes verwijzen naar de data-sheets van beide apparaten, maar er lijken geen noemenswaardige verschillen te zitten tussen de 1142, die End Of Life is, en de 1602. Wel wordt als vervanger van de 1142 de 2602 aangeraden, dus niet de 1602.

Wie weet wat de catch is? De 1602 is nieuw voor al 250 euro per stuk te krijgen, terwijl de 1142 via kanalen als Ebay nog steeds 250-450 euro moeten kosten.

Is de prijs alleen maar zo hoog omdat overal (ziekenhuizen etc) die 1142 hangt en dus gewild is, en de 1602 gewoon nog nergens geïmplementeerd is, of heeft de 1602 daadwerkelijk op bepaalde vlakken mindere specs en is het eigenlijk een instapmodelletje?

Dit linkje laat zien dat die 1600 gewoon de nieuwe generatie is...

/edit

Aha, als ik zoek op Google naar 'cisco 1140 vs 1600', dus de productrange specificeer ipv het specifieke type, vind ik veel meer info. Deze link laat al zien dat de 1600 geen VLAN-support lijkt te hebben

* _eXistenZ_ niet wete...

[ Voor 17% gewijzigd door _eXistenZ_ op 26-03-2014 09:24 ]

There is no replacement for displacement!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hardware is de laatste tijd wat goedkoper geworden. Vandaar dat zelfs de 2e hands prijs van een 1142 duurder is dan een 1600. De 1142 is al een tijdje End-of-Sale. Cisco heeft er een handje van om oude apparatuur aan het einde van de levenscyclus duurder te maken, om zo mensen over te laten stappen naar nieuwere hardware. (Zoals de 1600/2600.) Daarnaast kan je deze access points aansluiten om een WLAN controller. Als je nieuwe 1600/2600 access points op een oude WLAN controller wil aansluiten, moet je nieuwe software op de WLAN controller installeren. Om deze software te krijgen heb je een Smartnet support contract nodig en veel mensen hebben dat niet. Soms moet men de complete WLAN controller vervangen om nieuwe AP's te supporten. Dus er is denk ik nog best wel vraag naar oude access points, wat de prijs opdrijft.

Als je een basic AP wil hebben, kan je naar de 1600 kijken. De 2600 heeft hogere throughput en heeft CleanAir. Hiermee kan je non-WiFi storingen ondervangen zoals magnetrons. Je kan eventueel ook kijken naar Cisco Meraki. Dit is makkelijker te beheren en heeft veel meer features als je maar 3 AP's nodig hebt.
(Zoals Mobile Device Management, Facebook login, IPS, etc.) Voor classic Cisco AP's heb je hier WLAN controllers, Netwerk Management, MSE appliance en ISE appliance nodig om al deze features te krijgen.

Al deze AP's (ook de 1600) ondersteunen VLAN's.

Het Mikrotik/Unifi/Meraki-topic
\[Ervaringen/discussie] Cisco Meraki

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~