Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoekwoning: Isoleren van alleen voor en achterkant zinvol?

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Casa Seatrider is een jaren '50 hoekwoning. Wij kwamen op het idee om de mogelijkheden tot spouwmuurisolatie te laten onderzoeken. Daaruit blijkt, dat de zijmuur dubbelsteens is, maar zonder spouw. Daar is dus niks te behalen. Nu is dat gelukkig ook de zijde met de gangen en de trap (slaapkamers liggen aan de binnenzijde - daar is destijds over nagedacht :) ).

De voor- en achtermuren kunnen wel worden geïsoleerd, maar daar zitten zulke grote ramen in (dubbelglas) dat ik me afvraag of dat de investering van €750 (via nederlandisoleert.nl) waard is. De adviseur gaf daarna aan, dat de verwarming tegen zo'n muur zit, en dat het isoleren er op zich al voor zorgt dat de warmte niet naar buiten straalt. Dat neem ik aan, maar kan ik dan niet gewoon net zo goed van dat radiatorfolie (https://www.karwei.nl/radiatorfolie-aanbrengen) achter de radiatoren plakken?

Rest mij nog mee te delen dat ik de verwarming in de slaapkamers bijna nooit aan heb staan, en dat de huiskamer een openhaard en convectorputten heeft. Ga ik die investering van €750 ooit terugverdienen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hoeveel vierkante meters kunnen er voor die €750 geïsoleerd worden?
Sommige bedrijven kunnen dezelfde EPS korrels die ze in de spouw pompen ook onder de dakpannen spuiten. Dat verhoogt het aantal m2 dat de prijs per m2 misschien laat zakken.
Bedenk ook dat isolatie zo goed als onderhoudsvrij is, dus een lange tvt hoeft geen bezwaar te zijn, en dat isolatie ook altijd een comfortverhoging (een constantere temperatuur) biedt die lastig in geld is uit te drukken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Proton_ schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 16:53:
Hoeveel vierkante meters kunnen er voor die €750 geïsoleerd worden?
Sommige bedrijven kunnen dezelfde EPS korrels die ze in de spouw pompen ook onder de dakpannen spuiten. Dat verhoogt het aantal m2 dat de prijs per m2 misschien laat zakken.
Volgens mij is er geen echte limiet, 750 euro is een package deal voor een tussenwoning. geen idee wat er gebeurt als ik ineens een tussenwoning heb met 5 verdiepingen, hoewel ik vermoed dat dakisolatie wel uitgesloten is :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22
De zijmuur is wel te isoleren hoor. Ik zie ze dat in Duitsland veel doen door de buitenkant met isolatie in te pakken en daarna af te werken met een versterkte stuclaag. Dat lijkt me zeker interessant om uit te zoeken.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-11 10:21
blissard schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 21:26:
De zijmuur is wel te isoleren hoor. Ik zie ze dat in Duitsland veel doen door de buitenkant met isolatie in te pakken en daarna af te werken met een versterkte stuclaag. Dat lijkt me zeker interessant om uit te zoeken.
Volgens mij mag je de buitenkant niet zomaar stuccen; het uiterlijk van de woning verandert daardoor. Ik denk dus dat je daar een vergunning voor moet aanvragen.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:21
Isoleren is bijna altijd zinvol, zeker als er nu geen isolatie is. De vraag is volgens mij meer of HR++ ruiten plaatsen nog meer nut heeft.

Wijzigingen aan de buitenkant en zeker zoiets ingrijpends als isolatie aan de buitengevel zijn inderdaad meestal vergunningplichtig.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22
Ik had het ook niet over "zomaar". Het isoleren van de zijgevel is ook technisch een ingrijpende wijziging. Het plakken van de EPS is nog wel het eenvoudigste stukje. Het afwerken aan dakranden en bij kozijnen is veel lastiger. Dat er een vergunning voor moet komen lijkt me dan ook neit het grootste probleem.
De opbrengst is wel vele malen groter dan alle overige stukjes isoleren. Daar kan geen HR+++ tegen op.
Voorbeeldje: https://www.google.nl/map...EFS5OQ09i1AgAcO-6vxhQ!2e0

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:54
ecowoman heeft volgens mij wel de buitenkant geisoleerd op duitse wijze. wellicht kan ze meer hierover vertellen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24
SeatRider schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:34:
De voor- en achtermuren kunnen wel worden geïsoleerd, maar daar zitten zulke grote ramen in (dubbelglas) dat ik me afvraag of dat de investering van €750 (via nederlandisoleert.nl) waard is.
Vraag eerst eens een andere offerte op. Om hoeveel m2 gaat het? Ik heb ook wel eens een minimum aan m2 gehoord. In zo'n situatie kun je natuurlijk ook nog wat regelen met buren. Probeer in elk geval wederverkopers te mijden zoals nederlandisoleert, Nuon, etc., omdat deze typisch alleen standaard klussen doen. Dat komt omdat ze deze als standaardklussen onderbrengen bij isolatiebedrijven voor min of meer vaste prijzen.
De adviseur gaf daarna aan, dat de verwarming tegen zo'n muur zit, en dat het isoleren er op zich al voor zorgt dat de warmte niet naar buiten straalt. Dat neem ik aan, maar kan ik dan niet gewoon net zo goed van dat radiatorfolie (https://www.karwei.nl/radiatorfolie-aanbrengen) achter de radiatoren plakken?
Radiatorfolie is geen vervanging voor een geisoleerde spouw. Andersom waarschijnlijk ook niet. Kun je evt aan gaan rekenen.
Rest mij nog mee te delen dat ik de verwarming in de slaapkamers bijna nooit aan heb staan, en dat de huiskamer een openhaard en convectorputten heeft. Ga ik die investering van €750 ooit terugverdienen?
Je gaat het prima terugverdienen zolang je maar op een acceptabele m2 prijs uitkomt en dat kan op vele manieren.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:24
Rukapul schreef op maandag 31 maart 2014 @ 23:46:
[...]

Vraag eerst eens een andere offerte op. Om hoeveel m2 gaat het? Ik heb ook wel eens een minimum aan m2 gehoord. In zo'n situatie kun je natuurlijk ook nog wat regelen met buren. Probeer in elk geval wederverkopers te mijden zoals nederlandisoleert, Nuon, etc., omdat deze typisch alleen standaard klussen doen. Dat komt omdat ze deze als standaardklussen onderbrengen bij isolatiebedrijven voor min of meer vaste prijzen.
Rukapul, toevallig ben ik nog niet zo lang geleden bij nederlandisoleert geweest voor zaken en daarom wil ik wel even reageren. Ik kan niet voor de rest spreken, maar zij zijn zeker geen wederverkopers. Zij hebben hun eigen bussen rijden met eigen teams die de isolatie doen. Dit doen ze juist om alles in eigen hand te houden. Hun schaalvoordeel zit erin dat zij proberen meerdere huizen per straat ineens te doen.

Seatrider, het is natuurlijk helemaal niet verkeerd om nog een of twee offertes op te vragen, en om meer specifieke oplossingen voor jouw situatie.

Import van EVs

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:21
blissard schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 21:26:
Dat is ook de beste vorm van isolatie die er is.
Groot voordeel is dat het dauwpunt buiten de muren blijft, dus minder kans op vocht problemen.

Als iemand de ruimte heeft zou ik altijd aanraden van de buitenkant te isoleren, nadeel is dat veel duurder is, en dus ook wel een tijdje duurt voordat je dat geld er uit hebt,

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Pagina: 1