zakelijke thuis-zelf-bouw-server OS en eisen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-12-2023
Beste Tweakers,

Ik heb thuis een Intel Atom based file-servertje draaien. (Intel Atom 1,6Ghz, 2GB RAM, 3TB HDD). Momenteel draait daar vanaf een USB-stick Nas4Free op, en er komt een 2de 3TB hdd in, in een mirror-opstelling.

Aangezien er nu zakelijk een aantal dingen veranderen wil ik meer gaan doen met deze server.
- SMB-fileserver (clients zijn Windows-pc's)
- OwnCloud
- RoundCube e-mail-client
- VPN

Benodigdheden (voor o.a.) OwnCloud:
- Samba/SMB
- PHP 5.3 of hoger
- MySQL of SQLite

Ik ben niet super bekend met *BSD, heb al wel zitten spelen met NAS4Free maar ben toch nog steeds meer Windows gewend. De voordelen die ik in NAS4Free zie: lage belasting, kan headless gemanaged, ZFS-filesystem. Vooral de mogelijkheid van BSD-jails staan mij erg aan, waardoor de netwerkshares keihard gescheiden zijn van het open gedeelte (owncloud, roundcube, VPN) en via internet alleen bereikbaar is wat bereikbaar moet zijn.

Nu ben ik erg op zoek gegaan naar de mogelijke manieren om deze server in te richten. Alleen, ik zie door de bomen het bos niet meer. De meeste OS' zijn in mijn ogen te uitgebreid (en daardoor te zwaar) voor wat ik wil. Klopt dit?

Mogelijkheden:
- Eén server, die alles doet, waarbij de verschillende services eventueel gescheiden kunnen zijn mbv bijv. Jails.
- Een tweede mini-servertje (Gigabyt TA-7) voor de web-side toegang tot het netwerk (VPN), en eventueel ook de OwnCloud en RoundCube installaties.

Wat ik tot nu toe weet dat ik nodig heb:
- OS
- Webserver
- PHP, Sql, etc.
Is deze lijst comleet, of mis ik iets?

De hamvraag van dit topic:
Hoe zouden jullie deze opstelling inrichten?

Daarnaast: wat zouden jullie aanraden: headless mbv SSH, of gebruik maken van een lokale GUI?

[ Voor 4% gewijzigd door Good_Lord op 25-03-2014 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 13:55

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Wat dacht je van bijvoorbeeld Ubuntu server met LAMP? (Linux, Apache, MySQL, PHP)? Meer over dit en ZFS lees je terug in de blog van FireDrunk. Hij legt je stap voor stap uit hoe je je Ubuntu server kunt omtoveren tot een all-in-one server.

Ik denk dat je alleen met 2GB wel enorm krap zit, aangezien ZFS erg geheugenhongerig is. Als je het echt goed wil aanpakken, dan zou je ESXi kunnen proberen. Gratis hypervisor waarmee je verschillende virtuele machines naast elkaar kunt draaien. Zo bouw je voor elke functie een aparte VM, om het tevens zo goed mogelijk te scheiden. Ben alleen erg bang dat je resources te kort komt.

Lees anders het ESXi topic en DIY RAID NAS topic eens door.

[ Voor 42% gewijzigd door FREAKJAM op 25-03-2014 14:01 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

FREAKJAM schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:57:
...Ik denk dat je alleen met 2GB wel enorm krap zit, aangezien ZFS erg geheugenhongerig is...
Vuistregel is 1 GB per TB storage. Kun je wat mee rommelen maar voor 6 TB heb je toch minimaal 4 GB RAM nodig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 17:47:
[...]

Vuistregel is 1 GB per TB storage. Kun je wat mee rommelen maar voor 6 TB heb je toch minimaal 4 GB RAM nodig
Het gaat in een mirror draaien, heb je dan nog steeds geheugen voor 6 TB nodig, of is het voor 3 TB genoeg?

Maar waarom gelijk dingen als ZFS? In hoeverre is OwnCloud functioneel in NAS4free? In het *BSD vs Linux topic zie ik iemand die grote problemen heeft om dat op een BSD werkend te krijgen. Is Linux dan niet een verstandigere keus? Daar kan je ook services in een jail draaien. Met LVM kan er backups gemaakt worden in de vorm van snapshots en ben je daarnaast vrij om een FS te kiezen.

Overigens, voor iedereen die roept "gooi er meer geheugen in", gaat dat wel met die Atom CPU? Ik meen te herinneren dat de eerste generatie 32 bit only was en niet meer geheugen aan kon dan 2 GB. Kan 't mis hebben.

Virtualiseren is voor deze hardware een grote no-no. Je schiet er niets mee op, behalve je performance verpesten. Scheiden doe je met jails, heb je veel minder overhead aan x aantal OS'en draaien dat allemaal ruimte inneemt en apart updates moet bijhouden. Al helemaal onhandig als je gebruik wilt maken van dezelfde bestanden, via OwnCloud extern bij je bestanden die je intern over Samba benadert.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
Bedankt voor het meedenken.

Het geupdate eisenlijstje:
- Jails
- LAMP (in een Jail)
- Samba
- op termijn een VPN-server (ook in een/de Jail)
- op termijn een centraliseerde e-mail client (eventueel met een browser-based GUI)
- headless zou fijn zijn, anders een Remote Desktop functie.
- Het liefst natuurlijk zo licht, stabiel en veilig mogelijk. (Het gaat om een ATOM, traag en zuinig (soort van) en vrouwlief heeft ook bestanden op de servert O-) )

Volgend op het advies van Hero of Time denk ik dat mijn keuze idd een Linux gaat worden, MAAR:
Welke Linux distro raad men dan aan?
(Voor de duidelijkheid: Ubuntu is nog zeker niet afgevallen)

En begrijp ik het goed dat LAMP gewoon een verzamelnaam is van de verschillende programma's?

Een uitgebreider antwoord hieronder :) :
(sorry voor de lap tekst)
Hero of Time schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 20:51:
Het gaat in een mirror draaien, heb je dan nog steeds geheugen voor 6 TB nodig, of is het voor 3 TB genoeg?

Maar waarom gelijk dingen als ZFS? In hoeverre is OwnCloud functioneel in NAS4free? In het *BSD vs Linux topic zie ik iemand die grote problemen heeft om dat op een BSD werkend te krijgen. Is Linux dan niet een verstandigere keus? Daar kan je ook services in een jail draaien. Met LVM kan er backups gemaakt worden in de vorm van snapshots en ben je daarnaast vrij om een FS te kiezen.
Voordat OwnCloud serieus in de picture kwam (was er al mee aan het rommelen) heb ik een thread geopend omtrent ZFS: "ZFS met partities"

3TB ZFS mirror met 2GB RAM zou moeten werken. ZFS is overigens geen harde eis, zolang ik maar 2x 3 TB in mirror kan zetten en kan backuppen naar een USB-hdd, is het voor nu goed. Eventueel wordt dat een projectje voor later.

Tijdens het rommelen (op een test-servertje) heb ik gemerkt dat OwnCloud idd lastig aan de praat te krijgen is in een NAS4Free jail. Vandaar mijn zoektocht naar een alternatief OS. :)
(Ik wist niet dat Linux ook jails had trouwens!)
Overigens, voor iedereen die roept "gooi er meer geheugen in", gaat dat wel met die Atom CPU? Ik meen te herinneren dat de eerste generatie 32 bit only was en niet meer geheugen aan kon dan 2 GB. Kan 't mis hebben.
Voor diegene die interesse heeft: Het gaat om een Intel D945GCLF2 met een Atom N330 Dual Core met Hyper Threading :9~ . (Lees: een slak op Red Bull :+ ) Deze heeft 1 geheugenbankje, waarin volgens Intel maximaal 2GB DDR2 kan.
Virtualiseren is voor deze hardware een grote no-no. Je schiet er niets mee op, behalve je performance verpesten. Scheiden doe je met jails, heb je veel minder overhead aan x aantal OS'en draaien dat allemaal ruimte inneemt en apart updates moet bijhouden. Al helemaal onhandig als je gebruik wilt maken van dezelfde bestanden, via OwnCloud extern bij je bestanden die je intern over Samba benadert.
Virtualiseren is idd een grote no-go. Een schone Windows 7 draait, maar dan moet je wel wat geduld hebben tijdens het gebruik ervan ;) Vandaar ook dat ik naar jails ben gaan kijken.
FREAKJAM schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:57:
Wat dacht je van bijvoorbeeld Ubuntu server met LAMP? (Linux, Apache, MySQL, PHP)?
LAMP i.c.m. Jails klinkt mij goed in de oren.
Van wat ik weet is Ubuntu vergelijkbaar met Windows (en das positief bedoeld), maar dat zou ook betekenen dat het een wat zwaarder OS is? Weet wel: dat is mijn aanname...
Lees anders het ESXi topic en DIY RAID NAS topic eens door.
Die waren idd al langs gekomen, vooral het DIY RAID NAS topic. Ook Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 ben ik tegengekomen, ga ik doorlezen.

edit:
vraag LAMP toegevoegd

edit:
E-mail client toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Laat Roundcube inderdaad varen; er zijn zowel zakelijk als particulier betere alternatieven te vinden.

Daarnaast is het misschien een goed moment om gelijk betere en zuinigere hardware te kopen. Virtualisatie is dan ook beter mogelijk.

Het is meen ik de bedoeling dat de server 24/7 aanstaat? Dan is energiezuinigheid wel een belangrijk aspect. Windows is daar met Windows 7 en 8 (en WS2012 (R2)) goed in, maar met Ubuntu 14.04 zit je ook goed.

Wat is er trouwens zakelijk aan je server? Veel thuisservers krijgen meer voor hun kiezen.

[ Voor 29% gewijzigd door Bolletje op 25-03-2014 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
Bolletje schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 23:11:
Laat Roundcube inderdaad varen; er zijn zowel zakelijk als particulier betere alternatieven te vinden.
Ik kwam juist terug om RoundCube nog even toe te voegen aan mn laatste reactie :9 Ik had heel eerlijk gezegd nog niet gezocht naar mogelijke alternatieven, mijn focus ligt momenteel meer op OS + OwnCloud. VPN en e-mail komen later wel.
Daarnaast is het misschien een goed moment om gelijk betere en zuinigere hardware te kopen. Virtualisatie is dan ook beter mogelijk.

Het is meen ik de bedoeling dat de server 24/7 aanstaat? Dan is energiezuinigheid wel een belangrijk aspect. Windows is daar met Windows 7 en 8 (en WS2012 (R2)) goed in, maar met Ubuntu 14.04 zit je ook goed.
Dat zit er helaas niet in. De extra 3TB hdd komt eigenlijk al niet uit, maar das eigenlijk gewoon een must voor een veilige data-opslag. Het liefst zou ik heel de server vervangen idd, maar ter beeldvorming: de zeer nodig aan vervanging toe zijnde auto moet helaas ook nog eventjes door blijven rijden. ;)

De server wordt in principe alleen door mij en m'n vriendin gebruikt en gaat 's nachts dan ook meestal uit. Virtualisatie voegt - mijns inziens - niet zoveel toe tegenover Jails. (als ik het fout heb hoor ik het graag :) )
Wat is er trouwens zakelijk aan je server? Veel thuisservers krijgen meer voor hun kiezen.
De bestanden, agenda's en contactpersonen die erop zijn komen te staan (vandaar de extra hdd).

Edit:
Momenteel werken wij beiden vanuit huis, maar in de nabije toekomst zal ik waarschijnlijk regelmatig aanwezig moeten zijn op een externe locatie. Dan is het handig als ik bij - een gedeelte van - mijn bestanden kan. Daarnaast wil ik mijn agenda, mail en contactpersonen lokaal hebben opgeslagen.

Server zal dan ook niet zwaar belast worden - vandaar ook dat deze hardware voor nu nog voldoet, met een extra hdd.

Je bent wel scherp trouwens, dat je RoundCube meteen mist. Dank voor het meedenken. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Good_Lord op 25-03-2014 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 13:55

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Audio-Lover schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 23:02:

Van wat ik weet is Ubuntu vergelijkbaar met Windows (en das positief bedoeld), maar dat zou ook betekenen dat het een wat zwaarder OS is? Weet wel: dat is mijn aanname...
Nee, LAMP is letterlijk datgeen wat ik zei (Linux, Apache, MySQL, PHP). Ubuntu hoeft helemaal niet zwaar te zijn, integendeel. Ik heb Ubuntu Server draaien zonder grafisch schilletje zelfs, maar dat is maar net wat je wil.

Afbeeldingslocatie: http://www.parmeter.net/ben/wp-content/uploads/2012/02/ubuntu-server-install-00.png

Wat vind je van OpenMediaVault? Dat is eigenlijk een NAS-oplossing wat vooral wordt gebruikt voor media-storage, maar het voldoet zeker aan een aantal eisen die jij zoekt. Het is debian-based trouwens.

[ Voor 52% gewijzigd door FREAKJAM op 26-03-2014 09:41 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
OpenMediaVault, heb ik lang geleden naar gekeken, toen stond het nog in de kinderschoenen :P Zo op het eerste gezicht is dit vergelijkbaar met FreeNAS, die heeft ook een OwnCloud plugin.

Ik heb tot nu toe het gevoel dat ik beter op Linux over kan stappen. Ik ga morgen maar eens op zoek naar wat meer informatie over Ubuntu Server en OMV.

OK, in jouw mening - als ervaringsdeskundige met Ubuntu Server:

Is het voor iemand die nauwelijks ervaring heeft met Linux een haalbaar project om het volgende op te zetten:
Ubuntu Server
- Samba-shares
- Jail, met daarin: LAMP, RoundCube (of iets vergelijkbaars), OwnCloud.
- Jail, met daarin: VPN (in de toekomst)

without research:
Bestaat er trouwens een web-interface voor Ubuntu Server? :9
Is het mogelijk om de GUI wel te installeren, maar dat pas wordt opgestart wanneer ik daar via de console de opdracht voor geef?

[ Voor 8% gewijzigd door Good_Lord op 26-03-2014 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat laatste is prima mogelijk. Je logt dan in op de console en voert 'startx' uit. Je moet hiervoor dus geen Display Manager zoals LightDM draaien, of iig automatisch laten starten. Remote desktop heb je niet, of je moet 't via VNC gaan doen. Maar bijna alle programma's die je wilt draaien hebben geen grafische management tools, alles gaat via de command line. Het is ook beter om jezelf dat gelijk aan te leren, dan met vage webpanels te gaan werken die je config om zeep kunnen helpen of grote gaten open laten in je OS (paar weken geleden was er een topic over 100% CPU op een VPS met zPanel, was aan 't minen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
@Hero of Time :

Duidelijk verhaal. Een GUI word hem dus niet.

Ik denk dat ik voor Ubuntu server ga ipv bijvoorbeeld OMV.

Is het trouwens voor iemand die nauwelijks ervaring heeft met Linux een haalbaar project om het volgende op te zetten:
Ubuntu Server
- Samba-shares
- Jail, met daarin: LAMP, RoundCube (of iets vergelijkbaars), OwnCloud.
- Jail, met daarin: VPN (in de toekomst)

[ Voor 56% gewijzigd door Good_Lord op 26-03-2014 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er zijn genoeg tutorials die je kan volgen. Als je een eigen PC hebt waar je VMs mee kunt draaien (oftewel, genoeg geheugen om er 1 te draaien) is het misschien beter om daar eerst mee te klooien om zo meer 'feel' te krijgen. Je bent nu een webUI gewend en Windows. De overstap naar Linux met CLI is best groot.

Voor remote heb je overigens gewoon SSH beschikbaar, dus je hoeft niet altijd een scherm en tobo aan 't ding te hangen om wat uit te voeren. Alleen als je iets sloopt waardoor je SSH niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
haha ok. Ik ga maar eens aan de gang met een test-opstelling.

SSH ben ik overigens enigssinds bekend mee.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Het kan aan mij liggen, maar je hebt al best wel iets in je hoofd zitten hoe je het aan wil gaan pakken (eigen server draaien, tweede harde schijf etc). Dat terwijl het voor mij nog niet duidelijk is waarom je überhaupt die weg inslaat. Ook heb je een focus op producten die je je nog niet goed eigen bent.

Ten eerste, waarom heb je een 3TB harde schijf? Heb je zoveel grote bestanden dat die opgeslagen moeten worden? Hoe belangrijk zijn die bestanden?

Je focus ligt nu ook al op een tweede harde schijf, terwijl dat helemaal geen backup-oplossing is! Goede backups zijn naar mijn mening 1) integraal, 2) offsite en 3) automatisch.
Wat ga je bijvoorbeeld doen als je moederbord de geest geeft? Of je voeding? Die kans is aanwezig, net als dat je harde schijf kapot kan gaan. Waarom dek je je dan enkel in voor de harde schijf? Dan hebben we het nog niet eens over een internetstoring, de stabiliteit van een gemiddelde consumentenlijn en dat je waarschijnlijk ook geen fixed IP hebt.

De situatie die je nu gaat creëren is naar mijn mening allesbehalve veilig. Daar bovenop komen nog de kosten van het draaien van een thuisserver (TCO, etc).

Enfin, ik raad je aan om tenminste voor de e-mail en kleine bestanden een online, cloudbased oplossing te zoeken. Je hebt dan het voordeel dat je altijd bij de meest essentiële bestanden kan, omdat dat soort oplossingen een hogere betrouwbaarheid hebben dan jouw thuisserver. Als bedrijf zijnde kan je jezelf niet permitteren om een paar dagen niet bereikbaar te zijn via de e-mail. Je kan zo'n oplossing zoeken bij een reguliere hostingpartij, maar bijv. Google Apps for Business of Microsoft Office 365 zijn ook populair (~4 euro / maand / gebruiker). Bestanden en contactpersonen kan je dan nog steeds wel laten synchroniseren met je thuisserver.

Het grote voordeel wat je hiermee hebt is ook dat je je thuisserver veel simpeler kan inrichten. Die moet dan vooral dienen als storageserver van (grote) bestanden, die ook extern toegankelijk moeten zijn.

Probeer eerst op een hoger niveau na te denken en daarna de focus te leggen op de precieze invulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
Ok, ter verduidelijking.

Huidige situatie:
- NAS4Free file-server. Wordt gebruikt op het interne netwerk als storage-server. Hier komt een extra hdd in, als mirror van de huidige; dataverlies door hdd-falen gebeurt mij niet meer.
- Ik werk vanaf mijn laptop, die ik synchroniseer met de server, waardoor ik buitenshuis in principe alles bij me heb wat ik nodig heb. De rest staat thuis.
- E-mail wordt geregeld door een externe hoster, waar ook de website staat.
- De server draait alleen wanneer nodig: 's nachts staat deze uit (soms overdag ook).
Bolletje schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:38:
Het grote voordeel wat je hiermee hebt is ook dat je je thuisserver veel simpeler kan inrichten. Die moet dan vooral dienen als storageserver van (grote) bestanden, die ook extern toegankelijk moeten zijn.
Dat is idd soort van de bedoeling:
- Fileserver - middels SMB/Samba - NIET extern toegankelijk
- OwnCloud (en eventueel IMAP-client als RoundCube), liefst wél extern toegankelijk.

Zoals ik in de openingspost heb gezegd: De meeste OS' zijn veel te uitgebreid voor wat ik nodig heb. Dit topic was dan ook vooral om te kijken of bovenstaande server haalbaar, veilig en handig/slim is om te doen, en zo ja, hoe? Het idee van de jails staat mij aan vanwege de veiligheid, dat is voor zover ik weet een keiharde scheiding tussen de fileserver en de "OwnCloud"-server.

Dus mijn vraag aan jullie: Is bovenstaand idee haalbaar en veilig ten uitvoer te brengen voor een Linux-beginner als ik?

Als dit zo is, dan de vervolg-vraag: hoe? Welke methode en welk OS zouden jullie aanraden? Ik opper zelf het idee van een Jail, maar is dat een aan te raden methode voor mij of denk ik daarmee te moeilijk.

NAS4Free / FreeNAS / OpenMedieVault met OwnCloud-plugin is ook oké, maar dan vraag ik me af hoe het zit met de beveiliging c.q. scheiding tussen fileserver en OwnCloud-instance.

[ Voor 6% gewijzigd door Good_Lord op 26-03-2014 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
Hieronder een uitgebreider antwoord aan Bolletje:

Bedankt voor je antwoord trouwens :) Ik wil soms inderdaad wel eens te moeilijk denken, dus als je een simpeler idee hebt dan ik hoor ik het graag! ;)
Bolletje schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:38:
... Ten eerste, waarom heb je een 3TB harde schijf? Heb je zoveel grote bestanden dat die opgeslagen moeten worden? Hoe belangrijk zijn die bestanden?
Ik had eerst 2x 1TB in mirror, welke inmiddels redelijk vol liep. 1 schijf klapte eruit, dus moest ik een nieuwe aanschaffen. 3TB was per TB goedkoper dan een 2 of 1TB schijf, en zoals gezegd, wat extra ruimte was ook niet erg. De opgeslagen bestanden zijn zowel zakelijk als privé.
Je focus ligt nu ook al op een tweede harde schijf, terwijl dat helemaal geen backup-oplossing is! Goede backups zijn naar mijn mening 1) integraal, 2) offsite en 3) automatisch.
2 hdd's in mirror is idd geen backup, dat ben ik ook met je eens. Daarvoor gebruik ik dan ook periodiek USB-hdd's. Rsync en backuppen maar. Daarnaast gaan er ook regelmatig DVD's met een backup van de meest kritieke bestanden in een brandveilige kluis bij familie in een andere stad. Het automatische kan zeker nog aan gesleuteld worden.
Wat ga je bijvoorbeeld doen als je moederbord de geest geeft? Of je voeding? Die kans is aanwezig, net als dat je harde schijf kapot kan gaan. Waarom dek je je dan enkel in voor de harde schijf?
Harde-schijf falen betekend data kwijt. Moederbord of voeding-falen betekend HDD overzetten naar een andere PC, opstarten, doorwerken. (En natuurlijk nieuwe hardware bestellen). Mocht de voeding een HDD meenemen tijdens zijn overleiden zijn er nog de externe backups. Daarnaast: mijn laptop heeft vrijwel altijd de meest recente bestanden erop staan. Natuurlijk betekend dit dat ik die andere PC reeds geinstalleerd zal moeten hebben en regelmatig zal moeten updaten.
Dan hebben we het nog niet eens over een internetstoring, de stabiliteit van een gemiddelde consumentenlijn en dat je waarschijnlijk ook geen fixed IP hebt.
Het verlies van de internetverbinding is niet van heel grote impact.
- OwnCloud wil ik vooral gebruiken voor de cloudbased agenda en contactpersonen.
- E-mail wordt geregeld door de hoster van mijn domein.

Een IMAP-client als RoundCube zou mooi zijn om te kunnen gebruiken, omdat ik daar dan de volledige contactpersonenlijsten kan integreren vanuit OwnCloud. Nu heb ik verschillende locaties waar ik in moet loggen, en elke RoundCube heeft dan zijn eigen contactenlijst, wat zéér onhandig werkt. Als mijn internetverbinding weg valt maakt dat in die zin dus niet veel uit, de mail komt nog steeds binnen op de mailserver van mijn hosting, en mails ontvangen en verzenden kan middels een 3G verbinding - daar is mijn server dan ook niet voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

ZFS en Owncloud + andere dingen voor zakelijk gebruik op een Atom met 2GB lijkt me wat veel van het goede. Het zal vast wel werken maar snel zal het niet zijn.

ZFS lijkt me overbodig voor wat jij wil.

Voor agenda & contacten gebruik ik davical, dat is een lichter en simpeler.

Roundcube vind ik een prima keuze.

De Linux-distributie die je kiest is voornamelijk een kwestie van persoonlijke smaak, alle grote distributies kunnen alles wat je wil. Persoonlijk gebruik ik graag Debian op servers vanwege de grote betrouwbaarheid en omdat je het heel minimaal kan installeren. Voor beginners is het misschien niet de vriendelijkste keuze, maar zakelijke servers zijn bijna per definitie niet op beginners gericht.

Dan de hamvraag, is het haalbaar en veilig voor een beginner? Het ligt er een beetje aan hoeveel tijd je er aan wil besteden en hoeveel doorzettingsvermogen je hebt. Het gaat je niet in 1 keer lukken. Het heeft niet eens met Linux te maken, voor je bv een VPN kan opzetten zal je heel wat kennis en ervaring moeten opdoen, dat komt niet vanzelf.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Audio-Lover schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 17:28:

Zoals ik in de openingspost heb gezegd: De meeste OS' zijn veel te uitgebreid voor wat ik nodig heb. Dit topic was dan ook vooral om te kijken of bovenstaande server haalbaar, veilig en handig/slim is om te doen, en zo ja, hoe? Het idee van de jails staat mij aan vanwege de veiligheid, dat is voor zover ik weet een keiharde scheiding tussen de fileserver en de "OwnCloud"-server.

Dus mijn vraag aan jullie: Is bovenstaand idee haalbaar en veilig ten uitvoer te brengen voor een Linux-beginner als ik?
Dat is een vraag die alleen jij kan beantwoorden, er zijn beginners en er zijn beginners. Maar er zijn ook doorzetters ;) Het opzetten van de server is eigenlijk pas het begin, wat daarna komt is eigenlijk nog veel belangrijker. Namelijk onderhoud, updates enz. Je wil je server immers veilig houden, vooral naarmate je meer en meer data erop gaat zetten. Je kan denk ik het beste gewoon eerst even wat gaan experimenteren met een virtuele machine. Dan krijg je vrij snel een goed beeld van waar je staat en wat je te wachten staat.
Als dit zo is, dan de vervolg-vraag: hoe? Welke methode en welk OS zouden jullie aanraden? Ik opper zelf het idee van een Jail, maar is dat een aan te raden methode voor mij of denk ik daarmee te moeilijk.
FreeBSD Jails werkt erg goed, echter zit er ook een leercurve aan vast. De FreeBSD documentatie is verder prima op orde maar je moet wel tijd hebben en die tijd er ook in (willen) steken. ZFS zou ik je sowieso afraden met 2 GB geheugen.

Wat wellicht ook interessant voor je is is OpenSUSE 13.1. Met name vanwege de beheertool YaST. Met de yast-samba plugin is samba opzetten een fluitje van een cent. Tevens kan je andere dingen zoals je firewall, netwerk enz. er makkelijk mee configureren. Deze versie geeft je minimaal 3 jaar support waar je dus prima mee vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
ZFS had ik idd al laten varen na het mislukken van mijn poging met NAS4Free. Sowieso heb ik begrepen dat zfs en linux minder fijn samen gaat dan met *BSD.

Davical ga ik naar kijken, ken ik persoonlijk nog niet.
Ziet er interessant uit. Calendar en Contacts. Nu nog de keuze, iets lichts maar nieuw, of iets zwaarders maar reeds bekend (OwnCloud)... Ik kan OC natuurlijk ook op m'n hosting installeren, weet niet of zij daar blij mee zullen zijn though, maar er bestaat een php installer voor. :9

Doorzettingsvermogen is er wel, tijd is alleen een factor, er moet ook nog gewerkt worden natuurlijk :9

Als het veilig genoeg is om zonder jails e.d. een 'open' owncloud oid te hebben draaien op mn fileserver (via https natuurlijk, http dicht zetten), dan is het het waard om te kijken naar OMV of FreeNas e.d. Zo niet moet ik verder kijken naar een ander OS.

OpenSUSE heb ik jaaaaaren geleden mee gespeeld, YaST werkt fijn opzich.
Met Debian ben ik net zo bekend als Ubuntu Server (lees: niet)

Trouwens, VPN kan ik ook laten vallen, was meer een idee ter beveiliging. Heel de OwnCloud binnen het eigen netwerk houden, en met het netwerk connecten middels een VPN-verbinding. Zijn meteen de Jails niet meer noodzakelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Good_Lord op 26-03-2014 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
De hamvraag van dit topic:
Hoe zouden jullie deze opstelling inrichten?
Voor zakelijk gebruik?
Niet.

Waarom staat het bij jou thuis?
Er zou minstens een RAID5 setup in moeten zitten dmv een raid kaartje, zodat je systeem niet belast word met de berekeningen van de checksums die gepaard gaan met software raid. Dual nic's is een must voor bonding en als het even kan ook een 3e aparte nic voor een management lan via een andere switch, hij zou in een datacenter moeten staan op meerdere powerfeeds, en alles wat ik redundant zou kunnen uitvoeren zou redundant zijn...

Het ligt er alleen aan hoe belangrijk je jouw zakelijke service vind. Kan je er makkelijk een dagje, weekje etc uit liggen, ga vooral zo door.

Voor mijn eigen test lab thuis heb ik genoegen genomen met spof's, maar dan nog heb ik een 2e server staan waar ik naar toe kan live migreren omdat mijn virtuele machines op een nfs share staan. Mijn storage word gedaan door een Synology doos (welke dagelijks backup'ed naar een 2T attached USB disk) die ik uiteindelijk ga vervangen voor een raid5-6 freebsd bak, daar mijn Synology 1 enkele nic heeft en ik hierdoor geen Multipath kan gebruiken. En dan heb ik het nu alleen nog maar over hardware zaken.

Ik zie allemaal goed bedoelde adviezen over allemaal technieken waar je geen ervaring mee hebt, jails cgroups etc zijn leuk, ZFS ook perfect. Maar als je er geen ervaring mee hebt, waarom er zakelijk je vingers aan branden? Zelf zou ik eerst eens kijken naar wat je wel kan, kijken wat je zakelijk daarmee kan en qua hobby je kennis verder uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkeley
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-09 22:07
Audio-Lover schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 23:02:
Bedankt voor het meedenken.

Het geupdate eisenlijstje:
- Jails
- LAMP (in een Jail)
- Samba
- op termijn een VPN-server (ook in een/de Jail)
- op termijn een centraliseerde e-mail client (eventueel met een browser-based GUI)
- headless zou fijn zijn, anders een Remote Desktop functie.
- Het liefst natuurlijk zo licht, stabiel en veilig mogelijk. (Het gaat om een ATOM, traag en zuinig (soort van) en vrouwlief heeft ook bestanden op de servert O-) )

Volgend op het advies van Hero of Time denk ik dat mijn keuze idd een Linux gaat worden, MAAR:
Welke Linux distro raad men dan aan?
(Voor de duidelijkheid: Ubuntu is nog zeker niet afgevallen)

En begrijp ik het goed dat LAMP gewoon een verzamelnaam is van de verschillende programma's?

Een uitgebreider antwoord hieronder :) :
(sorry voor de lap tekst)

[...]

Voordat OwnCloud serieus in de picture kwam (was er al mee aan het rommelen) heb ik een thread geopend omtrent ZFS: "ZFS met partities"

3TB ZFS mirror met 2GB RAM zou moeten werken. ZFS is overigens geen harde eis, zolang ik maar 2x 3 TB in mirror kan zetten en kan backuppen naar een USB-hdd, is het voor nu goed. Eventueel wordt dat een projectje voor later.

Tijdens het rommelen (op een test-servertje) heb ik gemerkt dat OwnCloud idd lastig aan de praat te krijgen is in een NAS4Free jail. Vandaar mijn zoektocht naar een alternatief OS. :)
(Ik wist niet dat Linux ook jails had trouwens!)

[...]

Voor diegene die interesse heeft: Het gaat om een Intel D945GCLF2 met een Atom N330 Dual Core met Hyper Threading :9~ . (Lees: een slak op Red Bull :+ ) Deze heeft 1 geheugenbankje, waarin volgens Intel maximaal 2GB DDR2 kan.

[...]

Virtualiseren is idd een grote no-go. Een schone Windows 7 draait, maar dan moet je wel wat geduld hebben tijdens het gebruik ervan ;) Vandaar ook dat ik naar jails ben gaan kijken.

[...]

[...]

Die waren idd al langs gekomen, vooral het DIY RAID NAS topic. Ook Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 ben ik tegengekomen, ga ik doorlezen.

edit:
vraag LAMP toegevoegd

edit:
E-mail client toegevoegd
Persoonlijk, zou ik voor FreeBSD of OpenBSD gaan. Dit omdat het behoorlijk weinig power vraagt(ik draai een openbsd vm met *maar* 70mb ram, en hij is nog steeds uitermate snel. Als je met jails wil werken zit je sws vast aan FreeBSD. Op linux heb je wel natuurlijk chroot maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
@init6: Dank voor je reactie. :)
Volgens mij hebben wij een verschillende betekenis bij de bewoording 'Zakelijke thuis-zelf-bouw-server'. Met zakelijk bedoelde ik: Ik hoef geen deftige media-streaming, geen geweldige mooie backend mogelijkheden voor XBMC, ik hoef geen torrents/newsreaders etc. Eigenlijk zoek ik een deftige NAS (dataopslag), uitgebreid met 'AMP' voor bijvoorbeeld OwnCloud - of iets soortegelijks - voor synchronisatie van contacten en agenda's, en liefst ook IMAP client.

Specifieker antwoord:
init6 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 20:01:
[...]
Waarom staat het bij jou thuis?
Waarom het bij mij thuis staat: een NAS werkt gewoon veel fijner dan externe HDD's. Nu zijn er wensen om de NAS te upgraden (softwarematig) voor het uitvoeren van meerdere taken.
Er zou minstens een RAID5 setup in moeten zitten dmv een raid kaartje, zodat je systeem niet belast word met de berekeningen van de checksums die gepaard gaan met software raid.
Mijn vriendin en ik zijn beiden ZZP-er. De enigen die dus gebruik maken van de server zijn wij 2en. Onze klanten hebben geen toegang tot de server, en zoals eerder in het topic vermeld: de server gaat 's nachts bijvoorbeeld meestal uit. Ik denk dat 2x 3TB in software Raid-1 geen probleem op zal leveren met deze set-up. (2x 1TB in mirror, in een Windows 7-installatie jaren geleden draaide ook als een zonnetje, als NAS).
Dual nic's is een must voor bonding en als het even kan ook een 3e aparte nic voor een management lan via een andere switch, hij zou in een datacenter moeten staan op meerdere powerfeeds, en alles wat ik redundant zou kunnen uitvoeren zou redundant zijn...
Bonding, management lan? Ik begrijp de redundantie maar meerdere nic's (en lan's) lijkt mij nogal overkill voor mijn situatie.
Ik zie allemaal goed bedoelde adviezen over allemaal technieken waar je geen ervaring mee hebt, jails cgroups etc zijn leuk, ZFS ook perfect. Maar als je er geen ervaring mee hebt, waarom er zakelijk je vingers aan branden? Zelf zou ik eerst eens kijken naar wat je wel kan, kijken wat je zakelijk daarmee kan en qua hobby je kennis verder uitbreiden.
Dat is idd één van de aandachtspunten.

Wat ik zou willen:
- Fileserver - middels SMB/Samba - NIET extern toegankelijk
- OwnCloud (eventueel extern toegankelijk, maar hoeft niet.)
- (eventueel een IMAP-client als RoundCube, liefst wél extern toegankelijk).

De eerste vaag: Is bovenstaand idee haalbaar en veilig ten uitvoer te brengen voor een Linux-beginner als ik? Als dit zo is, dan de vervolg-vraag: hoe? En daar zit dan idd jouw aandachtspunt in: kan IK dat, met mijn kennis en (on)kunde? Waardoor dus de vraag: welke methoden / software / OS?

Als blijkt dat ik het aangeraadde niet kan, moet ik verder kijken. Een full-fledged Linux distro als SuSe klinkt leuk, maar heb ik eigenlijk alweer afgekeurd voor mezelf. Ik ben nu nogmaals aan het kijken of bijvoorbeeld NAS4Free / FreeNAS biedt wat ik zoek. Ubuntu Server zal ik later nog maar eens naar kijken.

Qua SPOF's: Ik heb een backup server, en een backup-laptop. Basically, alle hardware die ik heb, heb ik dubbel. (zelfs telefoons etc): Bij het uitvallen van mijn server kan ik nog altijd verder werken met de lokale bestanden op mijn laptop, eventueel aangevuld met een USB-HDD. Bij het uitvallen van mijn laptop kan ik een backup-laptop pakken, en deze synchroniseren met de server (/ NAS).

ZFS was al bijna geen sprake van, staat ook niet in het eisen-lijstje. Was mooi als het kon, maar is geen speerpunt. 2x UFS in Raid-1 is wat mij betreft voldoende effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Of het jij het kan kunnen wij maar moeilijk zeggen. Je zal een zekere hoeveelheid basiskennis Linux op moeten doen, maar het echte werk zit in de applicaties. Voor veiligheid geldt grotendeels hetzelfde. Een vers geinstalleerde Linux-installatie is veilig, wat er met de applicaties gebeurd heeft meer te maken met jouw verstand van beveiliging in het algemeen. Wedervraag: hoeveel tijd wil je er in steken?

Je hebt zelf al een lijstje software. Probeer dat te installeren en kijk hoe makkelijk het gaat. Eventueel zou je eerst kunnen oefenen in een virtuele machine.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Audio-Lover schreef op zondag 30 maart 2014 @ 15:47:
[...]
Een full-fledged Linux distro als SuSe klinkt leuk, maar heb ik eigenlijk alweer afgekeurd voor mezelf.
Waarom eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
@CAPSLOCK2000
Ik ben inmiddels idd aan het testen geslagen. (Met secundaire hardware, ipv een VM). Ik heb door de adviezen in dit topic een aantal dingen beter op een rijtje gekregen van de mogelijkheden. (Zie mijn voorlaatste post met een reactie op init6).
Ook heb ik nu een aantal how-to's gevonden voor AMP in een NAS4Free jail. (Het is verrassend hoeveel je vind als je de juiste zoektermen gebruikt :9 ) Anyways, ik ben nu dus weer aan het testen net N4F en AMP in een jail. (Ben al verder dan de laatste keer).

@d1ng:
Ik heb OpenSuSE als test op een wat oudere laptop geïnstalleerd. Deze had dusdanig veel tijd nodig om op te starten, waardoor ik heb moeten concluderen dat SuSE is veel zwaarder is dan NAS4Free. Qua opstarttijd voelde het gelijk aan Windows 7. Aangezien Windows 7 op mijn Atom-based Server ook zo traag is als stroop is mijn lijstje overhoop gegaan:

- Ik ben nu (weer) aan het kijken naar NAS4Free, aangezien ik daar bekend mee ben.
- Lukt dat niet, dan ga ik kijken of FreeNAS/OpenMediaVault iets is.
- Is dat ook niks, dan komen OpenSuSE en Ubuntu Server weer in beeld.

Oftewel: ik blijf lekker testen :)

Nogmaals dank voor alle input iedereen trouwens :)
Pagina: 1