Toon posts:

Newbie programma

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Met welk programma kan ik, als newbie op dit gebied, het best beginnen met programmeren ?Ik wil het nml heel graag leren!

thnx

Verwijderd

welke taal??

Verwijderd

ik heb zelf als eerste een tekstverwerker gemaakt, een uitgebreide notepad (kladblok)

dat is al 2 maand geleden! :)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:48

chem

Reist de wereld rond

ik vermoed dat deze jongen nog niet snapt wat nou precies een taal en een programma is (waarbij een programma waarschijnlijk zoiets als 'delphi' of 'c++ visual studio' is)

je kunt van alles leren, maar ik zou de voorkeur geven aan delphi of C[++], ervanuitgaande dat je win xx gebruikt. Vooral delphi is 'makkelijker' dan sommige andere oplossingen omdat er veel documentatie is en een grote userbase...

anders kan je ook ng gaan PHP-en ofzo maar dat is scripten - niet programmeren...

Anders pak je en willekeurige editor en een C compiler en dan maar een idee bedenken van wat je kan gaan maken (bv. een fregatten & duikboten spel, kan best leuk zijn en komen veel aspecten bij kijken), je kunt hem eerst schrijven zonder interface (ascii dus) en er later gerze 3d renders voor gebruiken enzo)

*tiep*

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 01:34
Stap 1: Kies wat je wilt:
a) Dynamisch websites maken
b) Programma's maken

Stap 2: Kies de taal die je wilt leren:
a) waarschijnlijk PHP of ASP
b) Visual Basic, Delphi, Java, C#, C++
min of meer in volgorde van moeilijkheid.

Stap 3: Kies een ontwikkelomgeving:
Voor veel talen zijn er gratis compilers beschikbaar. Deze zetten je code om naar uitvoerbare code. Als je net begint is dit een lekkere goedkope oplossing. Ook zijn er veel gratis editors met syntax kleuring. Dit laatste maakt je code een stuk leesbaarder.

Stap 4: Maak je eerste Hello World programma:
Om te beginnen met een taal beginnen de meeste tutorials met het weergeven van "Hello World" op het scherm.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil programma's maken maar weet niet met welke taal ik moet beginnen. Ik moet dus kiezen tussen Delphi of Visual Basic

Verwijderd

Topicstarter
Wat is de nieuwste versie van Visual Basic, of moet ik nou een andere hebben? :?

Verwijderd

cybermatrix: Ik wil programma's maken maar weet niet met welke taal ik moet beginnen. Ik moet dus kiezen tussen Delphi of Visual Basic.

[topic=146408]

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

visual basic is wel leuk, redelijk snel resultaat, maar toch niet helemaal echt zeg maar.
Java is volgens mij best wel geschikt om mee te beginnen. veel info over te krijgen, gratis compiler enzo

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:06

Gerco

Professional Newbie

Op zaterdag 09 juni 2001 11:35 schreef cybermatrix het volgende:
Ik wil programma's maken maar weet niet met welke taal ik moet beginnen. Ik moet dus kiezen tussen Delphi of Visual Basic
Visual Basic: SUPER makkelijk, maar moeilijk om echt grote/ingewikkelde progs in te maken.
Delphi: Moeilijker dan VB, maar beter in gestructureerd proggen en een stuk krachtiger.

Ik zou Delphi kiezen en niet je geest vervuilen met VB, die vergissing heb ik ook ooit gemaakt en het is moeilijk om al die slechte gewoontes af te leren die in VB normaal zijn.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

ik zou aan delphi beginnen.
Java heb je meteen te maken met Casesensive, en delphi werkt iets makkelijk met typecast (dacht ik teminste)..
VB weet ik niet, nooit mee gewerkt. Delphi werkt fijn vindt ik, beter als Java en C.
suc6 met het kiezen

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 09 juni 2001 17:05 schreef turbop het volgende:
Java heb je meteen te maken met Casesensive,
Wat een reden om niet met java te beginnen zeg...

Ok, ikke:
Ik zou met java beginnen, dan leer je tenminste strict en gestructureerd programmeren.
En ik kan je verzekeren dat je er echt wel mee kan leren programmeren (heb ik ook gedaan...)

Verwijderd

zou dan meteen met c beginnen als je gestructureerd wilt beginnen. heb je alles.. ( behalve classes ) maar ligt eraan als je niet voor i'net wil maken zou ik zeker niet java doen.. is langzaam.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:29
Op zaterdag 09 juni 2001 17:30 schreef ACM het volgende:

[..]

Wat een reden om niet met java te beginnen zeg...

Ok, ikke:
Ik zou met java beginnen, dan leer je tenminste strict en gestructureerd programmeren.
En ik kan je verzekeren dat je er echt wel mee kan leren programmeren (heb ik ook gedaan...)
Je hebt gelijk, alleen vind ik Java allemachtig traag. Voordeel is weer dat elk java progsel zowel onder win als linux als mac etc moet draaien.
Delphi = pascal is ook mooi gestructureerd en met kylix kun je eenvoudig naar linux

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Op zaterdag 09 juni 2001 17:42 schreef turbop het volgende:
zou dan meteen met c beginnen als je gestructureerd wilt beginnen. heb je alles.. ( behalve classes ) maar ligt eraan als je niet voor i'net wil maken zou ik zeker niet java doen.. is langzaam.
Door dat ge-OO wordt het wel een stuk vager om je eerste woordjes op het scherm te krijgen. Dat kan demotiverend werken.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 09 juni 2001 17:55 schreef sproggle het volgende:
Door dat ge-OO wordt het wel een stuk vager om je eerste woordjes op het scherm te krijgen. Dat kan demotiverend werken.
Daarvoor kan je echt wel OO overslaan hoor... ;)
Ook in java kan je "niet-OO" programmeren...

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12 08:31
Als je echt wil leren programmeeren begin je natuurlijk met Pascal als basis. Laters pak je C++ & Delphi erbij. Kun je dat pak je Java, Perl, PHP en of Fortran...

Advanced sheep-counting strategies

Verwijderd

Op zaterdag 09 juni 2001 17:58 schreef ACM het volgende:

[..]

Daarvoor kan je echt wel OO overslaan hoor... ;)
Ook in java kan je "niet-OO" programmeren...
Feest is dat :D

Een programmeertaal die met zorg vanaf de basis is opgebouwd om mee te OOP'en en Meneer ACM roept zojuist dat hij een manier heeft gevonden om het te omzeilen. :D

Nee, als je aan Java begint begin dan meteen goed en leer denken in objecten.

edit: leer denken denken :?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 09 juni 2001 18:00 schreef BrammeS het volgende:
Als je echt wil leren programmeeren begin je natuurlijk met Pascal als basis. Laters pak je C++ & Delphi erbij. Kun je dat pak je Java, Perl, PHP en of Fortran...
Kunnen programmeren != alle talen die er zijn kennen...

Jouw uitleg slaat dus ook imho niet echt ergens op.
Java is best een goede taal om het mee te leren en daarna kan je ook vrij eenvoudig C, php en C++ leren (syntax is tenslotte grotendeels hetzelfde)
En als je C of php kent, is perl ook niet zo'n grote moeite idd (ja, andersom, eerst perl en dan php is ook goed te doen)

• sorted.bits
  • Laatst online: 17-12 20:00
Misschien is het niet handig als ie eerst begint met C++ want dat is nogal moeilijk voor een beginner die niet weet WAT een 'programma' is om in te programmeren

Verwijderd

Op zaterdag 09 juni 2001 18:00 schreef BrammeS het volgende:
Als je echt wil leren programmeeren begin je natuurlijk met Pascal als basis.
Beep! licht er aan HOE je wilt leren programmeren.
Laters pak je C++ & Delphi erbij. Kun je dat pak je Java, Perl, PHP en of Fortran...
Jouw logica ontgaat me, maar is het niet slimmer om te kijken wat je nu precies wilt maken en daar je programmeer taal op uitkiezen?

En als je wilt leren programmeren voor het programmeren pak je een OO-taal zoals Java of C++.

Java is wel takke traag maar daar krijg je platform onafhankelijkheid voor terug.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 09 juni 2001 18:02 schreef sproggle het volgende:
Feest is dat :D

Een programmeertaal die met zorg vanaf de basis is opgebouwd om mee te OOP'en en Meneer ACM roept zojuist dat hij een manier heeft gevonden om het te omzeilen. :D

Nee, als je aan Java begint begin dan meteen goed en leer denken in objecten denken.
Als jij de syntax gaat leren, hoef je nog niet perse en direct de OO achtergrond te leren.

Mja, je maakt bij System.out.println("Hello world"); wel gebruik van een aantal objecten.
Maar om dat nou OO-programmeren te noemen??

Neuh, dat vindt ik dus niet.

Uiteraard, moet je zodra je de syntax enigszins doorhebt, ook het OO-geheel leren (zo werd het in de TUDelft boeken, die wij hadden iig gedaan... En dat werkte goed)

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

VB is wel handig om mee te beginnen, kun je ff oefenen met het maken van loopjes, tellers e.d. als je dan de programmeer basics onder controle hebt kun je wellicht complexere talen gaan proberen.

Meteen in C of in Java beginnen kan natuurlijk ook maar is in het begin even doorbijten.

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga delphi er maar eens bij pakken!

Bedankt jongens!

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zaterdag 09 juni 2001 18:06 schreef sproggle het volgende:

Java is wel takke traag maar daar krijg je platform onafhankelijkheid voor terug.
Dit is onzin, takke traag is Java niet(meer) jdk 1.3 was al een enorme vooruitgang en 1.4 is helemaal snel.. Dus waar je dat op baseerd weet ik niet.

java haalt het niet bij C++, maar meestal wordt er op de I&O gewacht, dus de vraag is niet. is java snel, maar: is java snel genoeg..
ik had laatst een mooi linkje gekregen van mbraveboer waar een mooi verhaal stond over de snelheid in 1,4 maar die ben ik ff kwijt..

Verwijderd

Programmeren is universeel. De taal is de syntax. Die je kunt leren. Programmeren is in iedere taal hetzelfde, alleen de syntax is anders.

Ik zou gaan voor c++ om mee te beginnen voor applicaties, php voor scripts.

Verwijderd

Zoals ik al in een ander topic zei: PASCAL is de taal om te leren programmeren! Daar is die taal ook voor ontworpen!

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 21:04 schreef daniel_hoenderdos het volgende:
Programmeren is universeel. De taal is de syntax. Die je kunt leren. Programmeren is in iedere taal hetzelfde, alleen de syntax is anders.
Dat is niet waar: sommige talen hebben een eigen 'paradigma', zoals Haskell, Lizp, Prolog en Smalltalk. Die vereisen ieder een eigen denkwijze.

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11 01:34
Op zondag 10 juni 2001 20:35 schreef wasigh het volgende:
Dus waar je dat op baseerd weet ik niet.
Op de :r vm's in browsers waarschijnlijk :(
Er gaan geruchten dat MS in de volgende IE de Sun plugin op zal nemen :9~
ik had laatst een mooi linkje gekregen van mbraveboer waar een mooi verhaal stond over de snelheid in 1,4 maar die ben ik ff kwijt..
At your service:

http://www.javalobby.org/discussion/showThreaded/frm/javalobby?folderId=20&discussionId=10602

Eerste reactie, van Ray Cromwell. Sun en enkele andere bedrijven richten zich op dit moment zeer sterk op de game-wereld. De partners van Sun, de uitstekende performance van de nieuwe IO API en de opkomende beschikbaarheid van VM's voor spelletjes consoles doen de rest :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Nog maar een keer dan... |:(

RdB: visual basic is wel leuk, redelijk snel resultaat, maar toch niet helemaal echt zeg maar.

VB zit vastgebakken aan een IDE en is dus om te leren programmeren geen optie. (En VB als taal... laat maar.)

Java is volgens mij best wel geschikt om mee te beginnen. veel info over te krijgen, gratis compiler enzo.

Er zijn veel meer talen met een gratis compiler waar ook veel info over te vinden is, dus dat is niet zo'n sterk argument.

Verwijderd

Gerco: Visual Basic: SUPER makkelijk, maar moeilijk om echt grote/ingewikkelde progs in te maken.

Het makkelijke slaat op de IDE en het moeilijke op zelf code produceren. Niet echt van belang dus.

Delphi: Moeilijker dan VB, maar beter in gestructureerd proggen en een stuk krachtiger.

"Krachtiger" is voor het leren van een programmeertaal niet het belangrijkste argument. Gestructureerd (kunnen) programmeren wel.

Verwijderd

turbop: Bij Java heb je meteen te maken met case-sensitivity, en delphi werkt iets makkelijk met typecast (dacht ik teminste).

Het gros van de programmeertalen is case-sensitive (desgin feature, not bug). Geen enkele reden om een taal niet te kiezen omdat de taal case-sensitive is. (En waar gaat het nou eigenlijk over: hoofdletters en kleine letters zijn niet hetzelfde. Hoe moeilijk is dat? :? )

Delphi werkt fijn vind ik, beter dan Java en C.

En hoe werkt Object Pascal ("de taal Delhpi") beter dan de taal Java of de taal C? De vergelijking was tussen talen en niet ontwikkelomgevingen.

Verwijderd

turbop: Zou dan meteen met c beginnen als je gestructureerd wilt beginnen. Heb je alles... (behalve classes)

Waar slaat dat "meteen" op? Welke taal ga je overslaan of hoe moet ik dit lezen? :? En welk "alles" heb je dan? Klinkt als een verkooppraatje: je praat wel veel maar je zegt zo weinig...

Ligt eraan als je niet voor i'net wil maken zou ik zeker niet java doen.. is langzaam.

Het ging niet om voor internet maken of niet, het ging om leren programmeren. En ook executiesnelheid (die bij Java best meevalt) is bij het leren van een taal niet belangrijk.

Verwijderd

nitenite: [...] Ik vind Java allemachtig traag. Voordeel is weer dat elk java progsel zowel onder win als linux als mac etc moet draaien.

Kan bijvoorbeeld met C ook: opnieuw compileren. (En dan heb ik het niet over Python, Perl, etc.) Het ging alleen over leren programmeren.

Delphi = pascal is ook mooi gestructureerd en met kylix kun je eenvoudig naar linux.

Delphi is Object Pascal. En "ontwikkelomgeving" neq "programmeertaal". (Verder geldt het argument "kun je eenvoudig naar Linux" voor zo ongeveer elke mainstream programmeertaal.)

Verwijderd

sproggle: Door dat ge-OO wordt het wel een stuk vager om je eerste woordjes op het scherm te krijgen. Dat kan demotiverend werken.

Dus begin je bij de basis en komen objecten later. (En zo moeilijk is OO nou ook weer niet.)

Verwijderd

BrammeS : Als je echt wil leren programmeeren begin je natuurlijk met Pascal als basis.

*kuch* Pascal was voor zijn tijd een goede taal om programmeren te leren, maar ondertussen zijn er betere kandidaten.

Laters pak je C++ & Delphi erbij. Kun je dat pak je Java, Perl, PHP en of Fortran...

Het ging er niet om hoe je zo snel mogelijk in 10 talen kunt programmeren.

Aan de gemiddelde reactie te zien kunnen de meesten trouwens in maximaal 1 taal programmeren:
"Hoe doe ik zoiets in X?"
- "X sucks. Doe het in Y! Y rules, dat gebruik ik ook en dat werkt perfect."

|:(

Verwijderd

sproggle: Nee, als je aan Java begint begin dan meteen goed en leer denken in objecten.

Mee eens, maar hoeft niet te betekene dat het eerste dat je ooit met Java doet OO is. Dat kan best eventjes wachten als dat "didactisch meer verantwoord" :+ is.

edit: leer denken denken :?

Leren denken lijkt me sowieso een goed begin.

Verwijderd

ACM: Java is best een goede taal om het mee te leren en daarna kan je ook vrij eenvoudig C, php en C++ leren (syntax is tenslotte grotendeels hetzelfde)

Gaat niet om syntax om maar om semantiek / opzet van de taal.

Als je C of php kent, is perl ook niet zo'n grote moeite idd (ja, andersom, eerst perl en dan php is ook goed te doen)

Van Perl naar PHP is een eitje. Van PHP naar Perl is veel meer moeite. (Als je het er niet mee eens bent dan mag je vanaf nu een groepje van 10 PHP-ers Perl leren |:( )

Verwijderd

XTracer: Misschien is het niet handig als ie eerst begint met C++ want dat is nogal moeilijk voor een beginner die niet weet WAT een 'programma' is om in te programmeren.

:?

Ik weet het dus blijkbaar ook niet. :P

Verwijderd

sproggle: Beep! ligt er aan HOE je wilt leren programmeren.

Ik dacht even dat je misschien functioneel of logisch programmeren bedoelde en dan was ik het misschien met je eens geweest...

Jouw logica ontgaat me, maar is het niet slimmer om te kijken wat je nu precies wilt maken en daar je programmeer taal op uitkiezen?

Nee, het is slimmer om eerst te leren programmeren (procedureel of OO waarschijnlijk). Je kunt een oplossing van een probleem in elke taal omschrijven. (Handigheid van de omschrijving is een tweede natuurlijk...)

En als je wilt leren programmeren voor het programmeren pak je een OO-taal zoals Java of C++. Java is wel takke traag maar daar krijg je platform onafhankelijkheid voor terug.

Wat heeft platform onafhankelijkheid met leren programmeren te maken? :?

Verwijderd

ACM: Als jij de syntax gaat leren, hoef je nog niet perse en direct de OO achtergrond te leren.

Syntax zonder achtergrond heeft niet zo veel zin IMHO. Concept eerst, synatx daarna.

Mja, je maakt bij System.out.println("Hello world"); wel gebruik van een aantal objecten. Maar om dat nou OO-programmeren te noemen?? Neuh, dat vindt ik dus niet.

Ah... je bedoelt het op de didactisch verantwoorde manier :P . Dat is een mogelijkheid, maar IMHO niet de beste manier.

Uiteraard, moet je zodra je de syntax enigszins doorhebt, ook het OO-geheel leren (zo werd het in de TUDelft boeken, die wij hadden iig gedaan... En dat werkte goed)

Ik denk dat het beter is om eerst een concept te leren en dan een notatie, maar ik heb dan ook nooit een TU van binnen gezien. ;)

Verwijderd

RobzQ: VB is wel handig om mee te beginnen, kun je ff oefenen met het maken van loopjes, tellers e.d. als je dan de programmeer basics onder controle hebt kun je wellicht complexere talen gaan proberen.

VB is als taal niet erg geslaagd en loopjes etc kan je ook in een andere taal leren.

Meteen in C of in Java beginnen kan natuurlijk ook maar is in het begin even doorbijten.

Hm? :? Wat is er moeilijk aan een loopje in C of Java dan een loopje in VB? Een loop is een loop.

Verwijderd

wasigh: Java haalt het niet bij C++, maar meestal wordt er op de I&O gewacht, dus de vraag is niet "is java snel", maar: "is java snel genoeg" ...

Juist. (Verder heeft executiesnelheid niets met leren programmeren te maken.)

Verwijderd

daniel_hoenderdos: Programmeren is in iedere taal hetzelfde, alleen de syntax is anders.

Syntax is het punt niet. Het gaat om semantiek en het leren van taalconcepten en idioom. Vergelijk bijvoorbeeld de PHP brouwsels (om maar een populair voorbeeld te nemen) van een C-programmeur en iemand die vanuit een Perl achtergrond komt en je begrijpt wat ik bedoel.

Ik zou gaan voor c++ om mee te beginnen voor applicaties, php voor scripts.

Niet weer dat script vs applicaties verhaal...

Verwijderd

joska: Zoals ik al in een ander topic zei: PASCAL is de taal om te leren programmeren!

*kuch*

Daar is die taal ook voor ontworpen!

Pascal was in 1968(?) toen Wirth het bedacht een stap in de goede richting maar er zijn betere kandidaten.

Verwijderd

joska: Sommige talen hebben een eigen 'paradigma', zoals Haskell, Lisp, Prolog en Smalltalk. Die vereisen ieder een eigen denkwijze.

Je hoeft niet eens buiten de imperatieve of OO-talen (muv Smalltalk dus) te gaan. Talen bieden behalve andere syntax andere mogelijkheden en ander idioom.

Verwijderd

mbravenboer: Er gaan geruchten dat MS in de volgende IE de Sun plugin op zal nemen :9~

Ze mogen (na proces van Sun) zelf geen Java produkten meer maken dus... ;)

</offtopic>

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Ik zou persoonlijk voor delphi gaan.
Je kan er namelijk programma's mee maken en Web scripts. Verder is het gebruik van DB's in delphi heel makkelijk. En het kan meer als VB zonder veel extra werk.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• chem
  • Laatst online: 22:48

chem

Reist de wereld rond

volgens mij probeert arien z'n postings-rating omhoog te krijgen >:)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

chem: Volgens mij probeert arien z'n postings-rating omhoog te krijgen >:)

:D

Nee, ik kon de reacties niet meer aanzien |:( en had eerst een heel stuk in 1 reply gezet maar zag toen de lap tekst dus als aparte replies geknipt en geplakt. (Zie tijden van de eerste 6.)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2001 @ 10:54:
Met welk programma kan ik, als newbie op dit gebied, het best beginnen met programmeren ?Ik wil het nml heel graag leren!

thnx
ik wil het ook heel graag weten

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-11 07:50
Dit is een topic van 4 jaar geleden! Het is handiger om een eigen topic te starten.

Verder gelden dezelfde vragen en dus dezelfde antwoorden!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-12 19:53
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 17:10:
[...]
ik wil het ook heel graag weten
Taal maakt nooit uit; neem gewoon een moderne, goede taal, koop een boek over 'leren programmeren' waar alles haarfijn van naaldje tot draadje uitgelegd wordt, en hop met de geit.

https://fgheysels.github.io/

• Janoz
  • Laatst online: 08:34

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Beetje heel erg onnodige kick. Daarnaast zijn deze vragen nu 4 jaar later wat minder gewenst.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.