Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Kabel] luidsprekerkabels aanschaffen

Pagina: 1
Acties:
  • 902 views

• tsjimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-11 13:36
Beste Tweakers,

Vorig jaar heb ik ter vervanging van mijn oude geluidsinstallatie een Denon AVR-3312 versterker en twee Phonar Veritas P4 EdMa zuilen aangeschaft (2.0 set). Dit alles kon ik aansluiten met de luidsprekerkabels die ik nog had liggen. Enkele maanden terug heb ik de Phonar Veritas C4 EdMa centerspeaker aangeschaft (3.0 set). Deze kon ik ook nog aansluiten met een luidsprekerkabel die ik nog had liggen. Nu zit ik er over na te denken om binnenkort mijn set uit te breiden tot 5.0 door tweemaal de Phonar Veritas M4 EdMa luidsprekers aan te schaffen. Hier heb ik echter geen luidsprekerkabels meer voor liggen. Ik ben dus op zoek naar nieuwe luidsprekerkabels om deze twee toekomstige luidsprekers aan te sluiten, en om gelijk maar mijn oude luidsprekerkabels mee te vervangen.

Ik heb her en der rondgevraagd bij HiFizaken, en die stellen allemaal dat ik gegeven de luidsprekers kabels zou moeten aanschaffen van rond de ~€15-20 per meter. Aangeraden merken zijn Inakustik, Van den hul, AudioQuest, en Oehlbach. Als ik echter op het internet speur, en dan ook in onze eigen "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht" topicreeks, begrijp ik dat kabels die een stuk goedkoper zijn ook prima zijn. Zolang de geleiders maar dik genoeg zijn (2.5-4.0mm) en het materiaal goed genoeg is (koper), dan is de kabel prima, en dit kan al gauw vanaf een euro of ~€2-4) per meter (bijvoorbeeld van Procab en König). Een behoorlijk verschil dus.

Mijn vraag is dus eigenlijk: gegeven mijn audiosysteem, wat voor luidsprekerkabels raden jullie aan? Zijn die kabels van ~€2-4 per meter goed genoeg, of doe ik het systeem daar geen eer aan? Of maakt dit helemaal niet uit?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoals je in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 kunt lezen, zweren sommigen bij hele dure kabels met speciale legeringen en wat niet meer.
Bewezen beter is het vziw echter niet, en als het dat al wel was dan nog is het de vraag of jij tig euro's overhebt voor iets wat je _misschien_ gaat horen.

Persoonlijk draai ik al jaren met redelijk dikke kabels van een euro of 2 per meter, en dat gaat prima.
Als je denkt dat je iets mist in je installatie dan moet je denk ik eerder de oorzaak bij je speakers of instellingen zoeken dan bij je kabels.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
tsjimp schreef op maandag 24 maart 2014 @ 09:48:
<knip>
Ik heb her en der rondgevraagd bij HiFizaken, en die stellen allemaal dat ik gegeven de luidsprekers kabels zou moeten aanschaffen van rond de ~€15-20 per meter.
Mijn vraag is dus eigenlijk: gegeven mijn audiosysteem, wat voor luidsprekerkabels raden jullie aan? Zijn die kabels van ~€2-4 per meter goed genoeg, of doe ik het systeem daar geen eer aan? Of maakt dit helemaal niet uit?
...........
Sterker nog, een simpel schemerlampsnoertje is net zo goed. Ronduit beschamend die adviezen in HiFi-zaken. Je vraagt je af of die lui echt verstand van zaken hebben of alleen maar hun chefs napraten die er wellicht ook niet het fijne vanaf weten. Nog beschamender.
Het enige nadeel van gewoon snoer is dat het meestal geen markering op de aders heeft, dat is wel van belang, anders heb je 50% kans dat de conussen van de speakers in tegengestelde richting bewegen en dat hoor je zoals bekend mag worden verondersteld. Je kunt echter met behulp van een ohmmeter of met een lampje gemakkelijk zelf die markering aanbrengen. Hoewel als je goed kijkt zie je op veel tweelingsnoer één ader een ribbel terwijl de andere glad is. M.a.w. toch een markering.

Het enige wat dan nog belangrijk is, dat is de dikte van de aders. Je veronderstelt 2,5 tot 4 mm, dat moet zijn 2,5 tot 4 mm2. Doorsnede dus, niet de diameter. Klopt, voor heel lange afstanden is 4 mm2 aanbevolen, doorgaans is 2,5 mm2 voldoende. Alle verdere bla-bla-geklets is alleen maar verkooppraat of gewichtig doen. Het enige wat de twee adertjes moeten doen is stroompjes geleiden.

Voor zover er gedachten zijn over afscherming, dit speelt alleen bij onversterkt signaal, zoals microfoonkabel e.d. Daar is een goede kwaliteit juist wel belangrijk, maar dan nog is 15 euro per meter ronduit belachelijk. Zie verder inderdaad het uiterst nuttige topic zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 daar wordt grandioos de vloer aangeveegd met alle sprookjes over dit onderwerp.

Edit:
Zie onderstaande reactie m.b.t. die 2,5 of 4 mm2, doorsnede is een synoniem voor oppervlakte en niet zoals wel eens wordt gedacht voor diameter.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 24-03-2014 17:43 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:49
Je veronderstelt 2,5 tot 4 mm, dat moet zijn 2,5 tot 4 mm2. Doorsnede dus, niet de diameter.
Oppervlakte dus :Y)

Verder inderdaad zie zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5
het is wel zo makkelijk om deze discussie op 1 plek te houden, daar het op dezelfde wijze verloopt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij is het nog niet genoemd, maar deze discussie mag verder in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Dit topic is gesloten.