Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment een eos powershot G10.
Ik doe voornamelijk landschap en interieurfotografie.
Ik heb veel problemen met overbelichting van de ramen wanneer ik een foto binnenskamers maak, ik vermoed dat dit aan het diafragma ligt?
Zie voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/11955sl.jpg

Klopt mijn bewering?

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:28

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Hallo, welkom op dit forum.

Opzich een prima camera natuurlijk die G10, maar als je professioneel gaat werken dan voldoet dat echt niet. Het probleem wat jij beschrijft heeft te maken met het dynamisch bereik van de camera. Dat wil zeggen, het verschil tussen het uiterste lichtpunt en het zwartste punt in je foto.
Het dynamisch bereik van de G10 is dusdanig klein dat je nooit beide lichtbronnen (binnen en buiten) correct belicht in 1 foto krijgt (behalve dan wanneer je gaat photoshoppen, HDR etc, maar dat vereist nog een hele kunst). Een spiegelreflexcamera presteert hierin al een stuk beter, echter zal het ook niet lukken. Het verschil is gewoonweg te groot.

Wat dan? Tja, je kunt je afvragen of het wel wenselijk is of je alles technisch correct belicht wilt. Als er bijvoorbeeld veel bomen of auto's staan achter de ramen, waarom zou je die ook willen laten zien? Dat maakt je foto alleen maar drukker dan dat hij al is. Het blijft natuurlijk een afweging die je zelf moet maken, iedereen heeft zijn eigen stijl.

Het heeft in ieder geval niets met het diafragma te maken. Of je nu op f1.4 of op f45 zal schieten, het dynamisch bereik van je sensor zal er niet op vooruitgaan. Je beeld zal wel scherper worden (scherpst rond F8-F11), wat zeker aan te raden is. Verder begrijp ik nog niet wat je met deze foto wilt laten zien...hoe mooi een grijze paal is? of de kapstok? of de brandblusser?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-01 22:01
Volgens mij heeft dit eerder met her dynamic range van de camera te maken.
Aanpassen van diafragma zou niets uit moeten maken. feit blijft dat het verschil tussen donker en licht gewoon te groot is voor de sensor.

Als je belichting op de ramen afstelt zal de rest te donker zijn.
Zulke foto's blijven lastig maar een professionele camera (grotere sensor) zal een stuk beter presteren.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Verwijderd

Topicstarter
ok, dank voor je bericht.
Ik ben al een tidje op zoek naar een andere camera, maar een reflex camera is te log om mee te nemen.
Ik overwoog de eos M, maar de batterij duur valt dan weer tegen.
Ik weet dat de M traag is, maar voor wat ik fotografeer is hij zeker goed.
De foto is de eerste van een reeks die een panorama vormt, die wordt bijgesneden.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:09

Barrycade

Through the...

Als je van dit soort foto's ook nog panorama's wil maken wordt het wel een ingewikkeld truukje maar je zou dit soort foto's kunnen maken door o.a. bracketing of 2 foto's waarbij je eerst een lichtmeting doet op de ramen en dan op het interieur.

Dus je maakt verschillende foto's (vanaf het zelfde standpunt) met verschillende belichtingen (in geval van bracketing: van onderbelicht - correct belicht- overbelicht). En die foto's leg je in een fotobewerkingsprogramma over elkaar waarbij je met overlays de juiste belichting in elkaar mixt.

Maar zoals in je voorbeeld foto wordt dat veel photoshoppen aangezien je ook mensen op de foto hebt staan. En die moeten of stil staan, of uit beeld verdwijnen voordat je de foto maakt want die zal je dus ook moeten corrigeren voor de juiste belichting en als ze tussen de 2 foto's maken bewegen is dat een hell of a job.

Bracketing zal waarschijnlijk ook wel op je G10 zitten. Het zit in ieder geval in de wat uitgebreidere dSLR's.

Andere optie is wellicht ook nog in RAW werken, hoewel zoals in je voorbeeld de contrasten té groot zullen zijn om daat nog wat zinnigs uit de ramen te halen.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Sjoerdfoto schreef op zondag 23 maart 2014 @ 21:37:
Je beeld zal wel scherper worden (scherpst rond F8-F11), wat zeker aan te raden is.
Pas op, want f/8-f/11 op een kleine sensorcamera levert helemaal niet zo'n scherpe foto's. Daarnaast wordt de ruis veel te veel, vanwege de benodigde hogere iso.
Dergelijke camera's presteren het beste 1 stop afgestopt. Dus f/4 in de groothoekstand en ongeveer f/5.6-6.3 in de telestand.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:16

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Ook met een spiegelreflex hou je overbelichte ramen. Je kan wachten tot een later tijdstip als het wat donkerder wordt buiten, of door middel van HDR techniek met meerdere foto's het enorme dynamische bereikverschil overbruggen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-01 10:19
HDR gaat denk ik ook lastig worden, aangezien de onderwerpen allemaal bewegen. Er zijn echter wel wat opties, zoals bewust onderbelichten. Als je zodanig belicht dat buiten aan de lichte kant is en binnen aan de donkere kant, dan kan het nog wel wat worden, eventueeel in nabewerking. Deze foto is al aan de lichte kant, dus hij had nog best wel een stopje donkerder gekund. Een andere mogelijkheid die veel meer voor de hand ligt is van het raam af fotograferen. Bijkomend voordeel is dat je de kok ook in z'n gezicht kijkt, en dat de paal die nu prominent vooraan staat ineens achteraan staat.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

elhopo schreef op maandag 24 maart 2014 @ 08:50:
Een andere mogelijkheid die veel meer voor de hand ligt is van het raam af fotograferen. Bijkomend voordeel is dat je de kok ook in z'n gezicht kijkt, en dat de paal die nu prominent vooraan staat ineens achteraan staat.
Dat moet natuurlijk maar net aansluiten bij het deel van het interieur dat je vast wilt leggen. Bovendien moet je dan wel gaan oppassen dat je niet je eigen schaduw (of die van je camera op statief) op de foto krijgt.

Nog een alternatief is zorgen dat er binnen meer licht is, dan wordt het contrast met buiten ook kleiner, maar dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:44
Zelf schiet ik met een eos 5d en ik heb hier eerlijk gezegd een stuk minder last van. Ook fotografeer ik in RAW. Daarmee kan ik rustig een stukje van een foto een beetje over of onderbelicht laten en dat later rechttrekken in lightroom. Dit gaat je met een jpg'tje niet lukken.

Ik heb ook met de 5d mark III gespeeld en daar zit een HDR functie op. Die maakt in 0,3 seconde 3 foto's met een andere belichtingsinstelling en voegt deze samen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Rawit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2024
Wat voor metering modes heb je op je camera? Vaak zijn er opties zoals spot metering, center weighted en matrix metering. Spot en center weighted kijken naar het centrum van het beeld, waarbij center weighted wat meer informatie rondom het centrum gebruikt. Matrix analyseert het gehele beeld, in dat geval de beste optie, vanwege de ramen die zich niet in het midden van het beeld bevinden.

Je zou ook een fill flash kunnen proberen in dit geval.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Rawit schreef op maandag 24 maart 2014 @ 09:56:
Wat voor metering modes heb je op je camera? Vaak zijn er opties zoals spot metering, center weighted en matrix metering. Spot en center weighted kijken naar het centrum van het beeld, waarbij center weighted wat meer informatie rondom het centrum gebruikt. Matrix analyseert het gehele beeld, in dat geval de beste optie, vanwege de ramen die zich niet in het midden van het beeld bevinden.

Je zou ook een fill flash kunnen proberen in dit geval.
Andere meetmethode gaat je geen groter dynamisch bereik opleveren. Hoogstens wordt de hele foto donkerder, wat je dan in de nabewerking weer kan optrekken (maar dat geeft weer extra ruis).

En flitsen klinkt leuk, maar in zo'n druk interieur gaat dat allemaal harde schaduwen opleveren en sowieso denk ik niet dat het flitsje van een G10 echt heel veel gaat helpen bij zoveel zonlicht door de ramen.

Het interieur beter verlichten is natuurlijk wel gewoon een goede oplossing, maar dat ga je niet redden met een simpele fill flash. Dan zal je toch echt wat meer licht mee moeten brengen en om het mooi te houden ook niet vanuit 1 punt dicht bij de camera.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
wat ook veel gedaan wordt en heel goed betaalbaar is:

een grijsfolie aan de buitenzijde van de ramen plakken, een ND (4x) of zelfs (8x) zal vaak voldoen, dan kun je met je g10 ook binnen goede foto's maken.

LEE licht filters kun je bij diverse audio/licht webwinkels per vierkante meter of rol kopen.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:05

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik vind de meeste antwoorden nogal ver gaan
volgens mij is het sowieso niet interessant wat er achter het raam te zien is
het is zinvoller om wat er binnen te zien is goed te belichten, enj valt er met wat nabewerking voldoende uit te halen

wel vreem dat ventieldopje nog niet gereageerd heeft, zijn avatar is hier een school voorbeeld van; Ventieldopje

Waarschuwing; gebruik geen Copilot. Het genereert onzin antwoorden die je veel tijd kosten.

Verwijderd

nachtnet schreef op maandag 24 maart 2014 @ 10:13:
een grijsfolie aan de buitenzijde van de ramen plakken, een ND (4x) of zelfs (8x) zal vaak voldoen, dan kun je met je g10 ook binnen goede foto's maken.
Dan hou je binnen ook minder licht over, lijkt me dus geen complete oplossing. De twee oplossingen die ik zie zijn HDR foto's (RAW en/of meerdere opname's combineren), of binnen (veel) meer licht regelen met flitsers.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 22:12

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Of buiten minder licht en dus wachten totdat het donkerder wordt. Foto's vanaf het statief en de mensen vragen of ze stil kunnen blijven staan. Dat lijkt me niet zo'n probleem als de het medewerkers zijn die bij het interieur horen. Zelf zorgen voor goede (sfeer)verlichting voor de juiste aanlichting van het interieur/medewerkers.

This footer is intentionally left blank

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12
Waarom loopt iedereen hier te roepen dat het niet interessant is wat er achter de ramen zit?
Dat is puur persoonlijk, en aan TS om te beslissen of hij dat wel / niet zo vind.
Misschien is dit wel een pittoresk berghutje in de Zwitserse alpen, waardoor je een mooie rustige achtergrond krijgt, maar waarmee wel meteen duidelijk is op wat voor locatie dit hutje staat

Maar ik snap de vraag van TS ook wel, het trekt gewoon te veel de aandacht die ramen die in het licht verdwijnen.
Verder ben ik zelf helemaal geen foto-freak, en weet dus al helemaal niet hoe het komt / verholpen kan worden.
Maar ik stoorde me gewoon weer even aan de "tweakers-mentaliteit"
barst maar los met je on-topic blijven aub.posts :P)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10-2025
nachtnet schreef op maandag 24 maart 2014 @ 10:13:
wat ook veel gedaan wordt en heel goed betaalbaar is:

LEE licht filters kun je bij diverse audio/licht webwinkels per vierkante meter of rol kopen.
Met een G10 zal het wel niet voor professionele doeleinden zijn en op vakantie ga je niet in het locale restaurantje de ramen afplakken :) Maaaaaar, het zou wel lachen zijn :D

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-01 11:38

pmeter

Poes!

Misschien iets te simpel gedacht, maar je zou later op de avond kunnen terugkomen als het buiten donkerder is en de binnenverlichting aanstaat. Ook zou je met de ramen in je rug een mooie positie kunnen vinden.

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2014 @ 21:42:
ok, dank voor je bericht.
Ik ben al een tidje op zoek naar een andere camera, maar een reflex camera is te log om mee te nemen.
Ik overwoog de eos M, maar de batterij duur valt dan weer tegen.
Ik weet dat de M traag is, maar voor wat ik fotografeer is hij zeker goed.
De foto is de eerste van een reeks die een panorama vormt, die wordt bijgesneden.
Mijn vorige camera was een Pentax K5. Deze had een zeer groot dynamisch bereik waarbij het prima mogelijk was onderbelichte delen op te halen tot wel 5 stops. Het werkte het beste als je de hele foto onderbelichte en daarna de schaduwen ophaalde.
De sensor was van Sony, ik vermoed dat deze in meerdere camera's wordt gebruikt, mogelijk dat er eentje bijzit die voldoet aan je wensen van compactheid.

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-01 11:56
Met een goede camera kom je natuurlijk een eind, maar als je een erg donkere ruimte hebt, kom je waarschijnlijk nog steeds in de problemen. Zoals de meeste aangeven: HDR. Alhoewel ik meer fan ben van Enfuse, omdat dit vaak een veel natuurlijker resultaat oplevert dan HDR. Tevens kan je het beste in RAW schieten, zodat je nog wat ruimte over hebt om te bewerken.

Hier wat voorbeeldjes van Enfuse op Flickr :)

[ Voor 9% gewijzigd door tommyz op 24-03-2014 20:05 ]

Flickr

• Rawit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2024
wouter3 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:05:
[...]

Mijn vorige camera was een Pentax K5. Deze had een zeer groot dynamisch bereik waarbij het prima mogelijk was onderbelichte delen op te halen tot wel 5 stops. Het werkte het beste als je de hele foto onderbelichte en daarna de schaduwen ophaalde.
De sensor was van Sony, ik vermoed dat deze in meerdere camera's wordt gebruikt, mogelijk dat er eentje bijzit die voldoet aan je wensen van compactheid.
Deze zit ook in de NEX 5 series.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 15:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

tommyz schreef op maandag 24 maart 2014 @ 18:10:
Met een goede camera kom je natuurlijk een eind, maar als je een erg donkere ruimte hebt, kom je waarschijnlijk nog steeds in de problemen. Zoals de meeste aangeven: HDR. Alhoewel ik meer fan ben van Enfuse, omdat dit vaak een veel natuurlijker resultaat oplevert dan HDR. Tevens kan je het beste in RAW schieten, zodat je nog wat ruimte over hebt om te bewerken.

Hier wat voorbeeldjes van Enfuse op Flickr :)
Heel heel vet!

Thuis maar even mee stoeien!!!! :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Verwijderd

tommyz schreef op maandag 24 maart 2014 @ 18:10:
Zoals de meeste aangeven: HDR. Alhoewel ik meer fan ben van Enfuse, omdat dit vaak een veel natuurlijker resultaat oplevert dan HDR.
HDR betekent gewoon dat je meerdere belichtingen combineert tot één foto. Wat Enfuse doet is dus gewoon HDR.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 15:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Professioneel Heftruck Syndroom

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat een boel mensen die met (andere) HDR tools aan de gang gaan daar allerlei onnatuurlijke tonemapping toepassen, wil niet zeggen dat Enfuse, dat op een meer natuurlijke mapping mikt, geen HDR is.

Uiteindelijk gaat het er gewoon om dat je een situatie die eigenlijk niet in de dynamische range van je camera / bestandsformaat past, toch passend maakt (door inderdaad zoals AHBdV al zegt meerdere exposures te combineren). En dat is exact wat Enfuse doet.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Jouw aangehaalde HDR is geen HDR maar tonemappen. Dat is heel iets anders. Lees anders eens (de werkelijk uitstekend geschreven) TS van het volgende topic: [Verzamel] HDR en tonemap.

HDR staat voor High Dynamic Range, en is dus precies wat het zegt dat het is. Tonemappen wordt vaak gebruikt in combinatie met HDR. Een stukje uit de TS
Ten eerste, tonemappen is geen HDR, het reduceert juist het DR van de foto maar bewaard het lokale contrast tussen aangrenzende pixels. Door het tonemappen lijkt of de foto een zeer groot DR heeft. In werkelijkheid is dit niet zo, het scherm waar je dit leest heeft waarschijnlijk een lager DR dan je camera waar je mee begon. Tonemappen is toe te passen op een pseudo HDR, maar natuurlijk ook op een gewone HDR. Het is dus niet noodzakelijk om een HDR te tonemappen. Het is slecht een extra bewerking. Tonemappen kan zorgen voor halo's rond donkere objecten, cartoon achtige effecten door het ontbreken van contrast en ook zeer verzadigde kleuren komen voor. Veel mensen vinden het effect mooi maar er zijn ook mensen die het uitgesproken lelijk vinden (incusief de schrijver van dit topic).
Edit: Stereo! Virtual high five!

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Vreemd dat niemand oppert om een sterke flitser te gebruiken die de lichtsterkte binnen op een veel hoger niveau brengt, hierdoor is de overgang naar de ramen buiten een stuk kleiner en zal het effect van de overbelichte ramen een stuk kleiner of nagenoeg weg zijn.
Dit kan natuurlijk alleen met een (spiegelreflex) camera waar een losse of externe flitsert op is te zetten :)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

^^ dit is wel genoemd. Grootste nadeel is dat je het met 1 flitser niet gaat redden om een kamer goed te verlichten. Dit maakt alles natuurlijk nog veel complexer.

Het is wel een oplossing uiteraard, maar ook geen makkelijke.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Klopt Moby, ideaal zou echter 2x externe paraplu flitseert in de hoeken zijn om schaduwwerking te vermijden.
Samen met de on board flitser zou je dan hele goede resultaten moeten krijgen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-01 11:56
Zoals TS aangaf:
Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2014 @ 21:42:
Dus zeulen met flitsers en paraplu's lijkt me nou niet echt een optie :)

Flickr

Pagina: 1