Desktop PC voor video / foto bewerking

Pagina: 1
Acties:

• rokro
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-08-2014
Mijn vrouw wordt oma _/-\o_ en wil daarom een PC voor video / foto bewerking. Aangezien haar werkplek in de huiskamer is, moet het apparaat niet te groot zijn en reuze stil.

Voor deze behoeftes de volgende PC samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4771 Boxed€ 264,60€ 264,60
1Asus TUF Gryphon Z87€ 116,50€ 116,50
1Silverstone Sugo SG10€ 108,80€ 108,80
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 82,-€ 82,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,04€ 30,04
1Kingston HyperX Predator KHX28C12T2K2/8X€ 201,50€ 201,50
1Lite-On DS-8A3S Zwart€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Dark Power Pro 550W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 123,50€ 123,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 926,94

Graag jullie oordeel, bij voorbaat hartelijk dank.

[ Voor 96% gewijzigd door rokro op 23-03-2014 16:15 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Er staat al aardig wat informatie, maar kijk hoe je je openingspost kan aanpassen zodat we gericht advies kunnen geven. Nu hebben we geen idee wat je al in huis hebt qua randapparaat/monitor bijv. Budget?!

Hoeveel/vaak gaat er video ge-edit worden, met welke programma's etc etc. Als het voornamelijk eigenlijk foto's zijn (ook hier, welke programma's), voldoet een i5 ook wel.

Alleen een korte omschrijving van wat je wil gaan doen en een lijstje is wel erg weinig om van start te gaan :). Probeer ook per onderdeel te onderbouwen waarom je het hebt gekozen, ik zie nu bijv. verschrikkelijk duur RAM staan en dus die eerdergenoemde i7, die misschien bij het eigenlijke gebruik niet eens zinvol is.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
offtopic, ik zie dat het weer echt goed gaat met de ekonomie: we hebben overduidelijk weer wat te besteden. Want er zijn dit weekend best wel wat computer samenstellingen voorbij gekomen waar de topicstarter van 1000 tot 1600 euro wil uitgeven, waar een bak van 500 euro al ruim voldoende was geweest !

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:35
Poster, zou je even een normale post kunnen starten, we zijn geen klantenservice hier he. De personen die hier reageren doen dit voor de lol. Je geeft echter zo weinig info dat we wel een miljoen combinaties kunnen roepen. Ik kan je wel 5000e een leuk desktopje adviseren wat aan je taken zou voldoen, lijkt dat je wat? moet ik een monitor voor je zoeken? of is dat verspilde moeite en heb je er al een? etc.

Vragen:
- Foto/videobewerking: vakantiefoto'tjes? of zware loads? welke programma's? detailssssss
- Budget?
- Wat heb je zelf al gevonden? en waarom? aan je random lijstje nu hebben we vrij weinig.
- Welke spullen heb je zelf al? met detailssss
En nou niet alleen deze vragen beantwoorden, netjes even het DAA beleid bekijken.

Uit je lijstje nu:
- is een zware i7 nodig?
- je RAM is wel goed maar ik zou 16GB nemen.... 8)7
- overkill voeding
- beter een betrouwbaardere crucial ssd.

[ Voor 3% gewijzigd door JDillinger op 23-03-2014 16:57 ]

• rokro
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ben inderdaad nogal summier in de uitgangspunten geweest.
Allereerst, ik koop slechts om de vijf jaar een nieuwe PC. Dan wil ik graag bij aanschaf enigszins 'top of the bill' investeren, zodat ik die vijf jaar goed kan overbruggen. Vandaar deze 'forse investering', beschikbaar budget 'tot € 1500,-'

Ik sluit niet uit, dat erop termijn ook gegamed moet worden, en dan kan ik altijd in deze configuratie een videokaart er bij plaatsen. Vandaar ook mijn keuze voor een I7.

Van RAM heb weinig verstand, dus dan maar de duurste..... Maar ik geef toe, dat is geen objectieve maatstaf.

Ook moet er binnenkort nog een video-camera en beeldscherm worden aangeschaft, daar heb ik nog niet naar gekeken.

Dan de onderbouwing per onderdeel:
Sugo S10: kleine kast, past in de boekenkast
Moederbord: op diverse site's een goede review over dit moederbord aangetroffen
Koeler: ook van deze cooler heb ik een aantal goede reviews gelezen, oa de geluidswaarde
Voeding: enigszins overbemeten, maar ook hiervoor gekozen als een investering op termijn (+ evt. videokaart) + een lage geluidswaarde.
SSD: begrepen dat de Samsung 840 serie snel en betrouwbaar is.

Ik heb nog geen ervaring met video-editing software. Weet nog niet welk programma daarvoor wordt aangeschaft.

Ben technisch weinig onderlegd, ik verwacht niet te gaan overklokken.

Kortom, het lijstje is vooral tot stand gekomen om met een goede basis te beginnen, waarop eventueel verdere uitbreidingen mogelijk zijn.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
rokro schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:21:

Ik sluit niet uit, dat erop termijn ook gegamed moet worden, en dan kan ik altijd in deze configuratie een videokaart er bij plaatsen. Vandaar ook mijn keuze voor een I7.
En net voor gaming heb je geen i7 nodig.....
Terwijl de i5 4670k bijvoorbeeld ook de hd4600 heeft. Bovendien heeft deze een K in de naam, dus met het grootste gemak zet je die 0,1 GHz hoger en je hebt precies dezelfde performance als de i7. Alleen dan 100 euro goedkoper. Trek de stoute schoenen aan en zet hem nog eens 0,1 GHz hoger, en je hebt zelfs een sneller ding dan die i7.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Een voorzetje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 167,20€ 167,20
1ASRock B85M Pro4€ 53,03€ 53,03
1MSI GeForce GTX 750Ti 2GB GAMING€ 131,95€ 131,95
1Cooler Master Silencio 352€ 47,88€ 47,88
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 82,-€ 82,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,54€ 54,54
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,94€ 46,94
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 91,04€ 91,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 697,53

Processor: prima geschikt voor je doeleinden. Als je echt wat meer richting professioneel wil kan je de een i7 of Xeon overwegen.
Mobo: niet overklokbare, klein bordje met goede features.
GPU: Uitstekende kaart, voldoende voor bij videobewerken. Is al meerdere malen voorbij gekomen in soortgelijke builds.
Case: Klein kastje die bekend staat om zijn stilte. En met sd-sleuf aan de voorkant, kan handig zijn icm camera.
CPU koeler: Mooie stille koeler die ruim voldoende is als je een niet overklokbaar systeem hebt.
Voeding: Mijns insziens een van de beste in deze prijscategorie en ruim voldoende bij deze videokaart.
SSD: Is iets trager dan de Samsung, maar het is de vraag of je dat in dagelijks leven merkt. Daarbij heeft deze wel bescherming bij powerloss. Stroomuitval veroorzaakt op korte of lange termijn een corrupte disk.

HDD: Nog niet toegevoegd, maar afhankelijk van je hoeveelheid media pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB, pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB, pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB.

• rokro
Reepje, Br00ky, hartelijk dank voor jullie reacties. Ik had mijn configuratie al geruime tijd 'in het achterhoofd', maar door jullie ben ik er anders naar gaan kijken. Geld uitgeven is wel gemakkelijk, maar het is veel leuker om onderbouwde keuzes te maken!
De configuratie van Br00ky wordt nu mijn uitgangspunt (kwam 'm vandaag ook al op hoofdlijnen tegen in topic Stille fotobewerkings/game-pc)

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:35
Beste rokro. Bedankt voor je eerdere uitgebreide post/aanvulling op je topicstart. Daar kunnen we iets mee. Ik zou je echt adviseren om nu een PC te kopen van de helft van je budget (750 euro) en dan over 3 jaar een andere te halen van weer 750 euro in plaats van nu meteen een van 1500. Twee losse geeft je veel meer prestatiewinst en ik weet zeker dat je voor jouw taken nu ook niets hebt aan een PC van 1500 euro.

Het lijstje van Br00ky is denk ik uitermate geschikt voor jou en ik heb er niets op aan te merken. Met die PC kun je zeker 3 jaar lang al je taken probleemloos en soepel uit voeren.

Enige twijfelpunt: de videokaart. Dit is afhankelijk van jouw definitie van gamen. De videokaart die br00ky adviseert is prima, maar geen monster. Als ik al je posts lees denk ik echter dat deze kaart prima voldoet voor jouw eisen nu. Mocht je echter besluiten om de PC om te toveren tot game bak later dan hoef je enkel die GPU te vervangen (als je echt op hoge settings wilt gamen dan, normale settings trekt die kaart ook prima). Dan zet je gewoon ff je oude GPU op V&A en heb je zelf in no time een nieuwe in huis.

Mooie PC, veel plezier ermee!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Het systeem van brOOky is zeker goed, maar meet mss even na of deze behuizing ook in uw boekenkast past, want die is merkelijk groter dan de Silverstone Sugo SG10 die je eerst had gekozen.

• rokro
Ik zit niet vaak op een forum, maar het doet me werkelijk een groot genoegen om al jullie opbouwende adviezen te mogen lezen. Neem ze zeker ter harte, heb er veel van geleerd. Klasse om zo plezierig met elkaar om te gaan!!
Pagina: 1