HDD tikt - laptop start niet meer op

Pagina: 1
Acties:
  • 3.379 views

• Stiems4
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-01 15:04
Hallo tweakers,

Mijn schoonzus heeft een probleempje met haar laptop: nadat m'n nichtje de laptop heeft laten vallen is er geen boot device meer. De harde schijf tikt en en doet het ook als externe harde schijf niet meer. Nu heeft m'n schoonzus een externe harde schijf om back-ups te maken, maar voor haar opleiding stond er nog wel wat data op die ze, indien mogelijk, graag terughaalt.

Heeft iemand misschien een idee of dit nog mogelijk is? Hoor 't graag!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:41
Overzicht belangrijke topics

Thematopic: Datarecovery

http://gathering.tweakers...]=21&keyword=datarecovery

https://duckduckgo.com/?q=data+recovery

Ik snap dat je geen zin hebt om zelf even te kijken wat er mogelijk is, maar je bent helaas niet de eerste die data van een defecte schijf probeert terug te halen, dus er zijn duizenden pagina's over vol geschreven. Heb je misschien een specifiekere vraag?

Probeer het de volgende keer iets aardiger ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Bolletje op 23-03-2014 20:12 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Siempie, veel van wat jij aanhaalt betreft software recovery: dat is dus van toepassing als je data van de hd verdwenen zijn door een software fout.
Als de schijf echter kapot is, kan je met software de data niet zondermeer terughalen, je hebt dan een professioneel bedrijf nodig die dat doet. Dat kost tegen de 1000 euro.

Nu lijkt mij, dat de schijf kapot is. Maar je weet maar nooit. Ga daarom eerst naar de bios, en kijk of de schijf daar herkent wordt. Dan is er nog hoop.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:27
Mijn harde schijf tikt ook, maar met een beetje kantelen en draaien komt ie toch op gang, heb ook wel schijven gehad die tikten waar niks meer mee te beginnen was. Maar goed, is een poging waard denk.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Stiems4
Bedankt voor de reacties zover. Het draaien ga ik nog verder proberen, dit heb ik ook al geprobeerd tot dusver zonder resultaat.

De BIOS heb ik nog niet geprobeerd, die optie ga ik ook nog bekijken. Ik had hem als eerste reactie er direct uit geschroefd om hem als externe schijf te proberen..

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
Ook als de schijf niet in de BIOS herkent wordt is er hoop. Als er iets op de PCB zelf beschadigd is geraakt (die kans is groot), is het relatief simpel om hem te vervangen. Enige wat je hoeft te doen is een nieuw (compatible) HDD PCB te kopen, en ROM chip verplaatsen van de oude naar de nieuwe PCB (dit kan waarschijnlijk je lokale hardware zaak doen als je dit niet zelf wilt of kan doen).

Enige nadel aan zo'n fix is dat ie niet goedkoop zal zijn. Maar voordeel is wel dat de fix niet veel duurder hoort te zijn dan dat de oorspronkelijke HDD heeft gekost, en zeker vele malen goedkoper zal zijn dan een data-recovery centre.

Maar eerst nog maar eens zien of dat we daadwerkelijk te maken hebben met een beschadigde PCB.

Edit:
En FWIW; misschien in de toekomst de HDD in die laptop met een SSD vervangen. Mobiele apparaten met een interne HDD is gewoon niet verstandig. Helemaal als er zeer waardevolle informatie op word bewaard.

[ Voor 13% gewijzigd door PostHEX op 24-03-2014 02:59 ]

• Stiems4
Nou, deze lijkt helaas niet meer te redden; wordt vervangen door een Samsung 840 EVO 120 GB.

Nu moet ik alleen Windows opnieuw installeren en je raadt het al: geen dvd, usb of recovery... In het verleden heb ik nog wel eens met een OEM-installatie dit opgepakt. Mag dit en krijg ik dan geen licentie-problemen?

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:00

two

Al in de BIOS gekeken?

Volgensmij moet je dan de code laten heractiveren door te bellen met Microsoft. Weet het niet zeker.

Signature

• Stiems4
Ik word alweer knettergek: ik heb dus geen W8-DVD o.i.d.

Ik zoek al een paar uur op internet hoe ik nu op LEGALE wijze Windows 8 weer kan installeren. Lees over recovery-dvd's van Acer, maar krijg die in het weekend niet aangevraagd. Is het nu echt niet mogelijk om ergens een ISO te downloaden die ik kan en mag gebruiken??

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:07
Jouw licentie is legaal
Hoe je dan aan het iso bestand komt boeit niet.

Verwijderd

Hoe je Windows kunt installeren is geen onderwerp voor Opslagtechnologie. Om die reden sluit ik dit topic.

Tip: als je een product gekocht hebt, kun je de fabrikant/leverancier om ondersteuning vragen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.