Versterker stroomverbruik (?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 15:25
Hoi allemaal,

Ik heb momenteel een Harman Kardon AVR-2000. Niet de jongste maar ook niet de oudste versterker, maar al met al een prima versterker: het geluid is echt goed.

Helaas begin ik wat modernere zaken te missen zoals HDMI & DLNA, dus af en toe check ik wat info waar het kan.

Ook heb ik mij verdiept in het energieverbruik van m'n Harman Kardon. Tot mijn verbazing "slurpt" het apparaat 100 watt alleen al als ik hem aanzet. Maar ja, dit schijnt dus normaal te zijn: 100 watt is dus gemiddeld zover ik het begrijp.

Betreft power consumption: is er ook een versterker die niet gelijk 100 watt verbruikt als je hem aanzet, en pas (meer) vermogen gaat verbruiken op het moment als je meer gaat doen (zoals volume up)? Het is erg lastig om hierover info te vinden, dus vandaar dat ik mijn "probleem" hier neer leg 8)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Hier kan je wat verbruiken zien:

http://www.energieverbruikers.nl/categorie/158/Receivers

De mijne wordt in rust ook al aardig warm en volgens de site verbruikt hij inderdaad 100 W, ik neem aan bij laag volume. De fabrikant geeft namelijk 600 W op, maar dat zal bij maximale uitsturing van alle kanalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:09

FeaR

In GoT we trust

HvB83 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 17:39:
Hier kan je wat verbruiken zien:

http://www.energieverbruikers.nl/categorie/158/Receivers

De mijne wordt in rust ook al aardig warm en volgens de site verbruikt hij inderdaad 100 W, ik neem aan bij laag volume. De fabrikant geeft namelijk 600 W op, maar dat zal bij maximale uitsturing van alle kanalen zijn.
Die verbruiken van de site kloppen voor geen meter. Bij Denon is het overal exact het opgegeven vermogen per kanaal op 6 Ohm. En de Arcam AVR250 zou zelfs 1200 Watt trekken, wat het maximaal haabare van de voeding is. Site geeft dus geen betrouwbaar beeld als het gaat om gemiddeld verbruik.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:49
Ik wil je topic niet hijacken, maar ik vraag me al een tijdje af hoe het zit met stroomverbruik als je niks afspeelt. Ik moet namelijk mijn receiver aan houden als ik nog van plan ben muziek te luisteren, anders moet ik mijn pc opnieuw opstarten. Verbruikt mijn receiver (TX NR717 overigens) meer stroom als hij op 50 staat dan wanneer hij op 20 staat als er niks wordt afgespeeld? Heeft de muting stand invloed op het stroomverbruik?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Toevallig laatst mijn Sony receiver gemeten, een 5 x 100 Watt exemplaar uit 2001 (uit de tijd dat ze die vermogens ook daadwerkelijk konden leveren), deze trekt in stil cq zachtjes ongeveer 45 Watt. Pas als je hem wat harder gaat zetten (niet meer prettig qua geluidsdruk) dan beginnen er opeens pieken te komen boven de 100 Watt. Hoger durf ik sowieso niet dat is niet meer te doen qua geluid.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Siempie schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 18:54:
Verbruikt mijn receiver (TX NR717 overigens) meer stroom als hij op 50 staat dan wanneer hij op 20 staat als er niks wordt afgespeeld? Heeft de muting stand invloed op het stroomverbruik?
Het stroomverbruik bestaat uit twee delen: wat de receiver altijd gebruikt als hij aan staat en wat hij aan de speakers levert. Dat tweede wordt pas significant als je op flink volume luistert. Mute heeft dus niet echt invloed op het verbruik, want dat is hetzelfde als het volume dichtdraaien.

Stand-by heeft wel invloed. Daarmee wordt de receiver praktisch gezien uitgeschakeld. Alleen de ontvanger voor de afstandsbediening hoeft dan nog te werken. Het verbruik in standby is enkele watts.

[ Voor 4% gewijzigd door TBTL op 21-03-2014 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ronald1975 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:02:

Betreft power consumption: is er ook een versterker die niet gelijk 100 watt verbruikt als je hem aanzet, en pas (meer) vermogen gaat verbruiken op het moment als je meer gaat doen (zoals volume up)? Het is erg lastig om hierover info te vinden, dus vandaar dat ik mijn "probleem" hier neer leg 8)
Deze informatie is inderdaad slecht te vinden, het lijkt wel alsof ze het energieverbruik bewust willen verbergen.

Mijn stereoversterker heeft een nullast verbruik van 1,4 Watt. Geluid genereren kost bijna geen extra vermogen. Het is wel puur een versterker. Geen afstandsbediening, geen uit knop, geen volume knop, geen HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Niet dat er veel nieuws in staat,
maar dat vroeg ik me een tijdje geleden ook al af :)
Zijn er zuinigere hifi versterkers
Ondertussen maar een pc 2.1 setje aangeschaft :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Mijn Marantz sr5003 doet inderdaad ook standaard zo'n 66watt en dat verandert nauwelijks als je muziek of film speelt...

Het is verdraaid lastig te vinden wat het stroomverbruik nou echt is, maar er zijn wel wat duitse reviewers (iig van audiobladen zoals stereo.de, video-magazin.de) die het vaak meten. Dat vereist uiteraard wel voldoende kennis van het Duits om iig de tabellen te kunnen vinden en te lezen :P

Bij de meeste tests die ik heb gezien doet Onkyo het meest, Harman Kardon, Denon en Marantz net wat minder, Sony varieert soms minder soms meer en Yamaha en Pioneer meestal het minst. Maar e.e.a. hangt ook weer af van het ingeschakeld zijn van netwerkfuncties en dergelijke want dat kan ook nog wel weer invloed op het (standby-)verbruik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 15:25
@heuveltje bedankt, dat is het topic wat ik zocht :-)
Pagina: 1