Zijn er zuinigere hifi versterkers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Hoi

Ik maakte vroeger altijd gebruik van een oud pc speaker setje (cambridge soundworks 1000)
Deze gebruikte maar een paar watt, als hij wel aan stond maar verder niets deed

Sinds een jaar staat mijn pc beneden en is hij aangesloten op de gewone audio installatie (15 jaar oude philips versterker, en een paar vloerstaanders). Om die reden staat die versterker dus ook veel vaker aan, ook als er geen muziek oid gedraaid word.

Nu kwam ik er laatst achter dat in zon situatie (dus versterker staat aan, pc ook, maar er is geen muziek oid) die versterker nog steeds 70W verstookt. Das dus een beetje een onwenselijke situatie.

Omdat ik toch al zat te azen op een centerspeaker is dat misschien een gelegenheid om die versterker te vervangen, Maar is dit bij modernere versterkers beter ?

Ik kan er amper iets over vinden. Ze vermelden wel het max vermogen(op onmogelijke manieren gemeten volkgens mij), en dat het ding maar 2w verbruikt als hij uitstaat. Maar over het "rust vermogen" kan ik eigenlijk amper iets vinden :( De paar waarden die ik vind varieren van 10w tot 90W, maar ik vraag me af hoe ze dat dan meten, aangezien er een willekeur in waarden lijk te zijn :?

Weet iemand of dit beter is met moderne versterkers, veel verschilt per versterker/merk, en wat de algemene termen/certificaten zijn om hier op te zoeken ?

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 16-04-2013 13:25 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:59
Dan zal je voor een "Class-D" versterker moeten gaan die erg zuinig is als ie niets doet ;-)
Vb mijn Onkyo (A/B) verstookt 130W als je hem gewoon opzet, zonder dat er een noot muziek uit komt.
Je kan tegenwoordig kleine Class-D versterkers vinden hoor voor weinig geld, er zijn ook weinig componenten nodig om zo'n ding te maken.

"Class-A" of "Class-A/B" versterkers verbruiken behoorlijk wat vermogen "in rust" zonder dat ze muziek versterken.

Klasse-A : minstens 50% energie verstook je altijd ;-(
Klasse-A/B : +-25% energie verstook je altijd ;-)
Klasse-D : enkele % energie verstook je altijd ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-07 18:46
Interessant topic. Heb het even gemeten:

Mijn oude Yamaha RX-V450 verstookt 40watt idle, mijn nieuwe RX-V1071 70watt. Standby = 0 watt (niet meetbaar).

Verbruik blijft eigenlijk constant aan idle, zelfs bij hoog volume wordt het maar een paar watt hoger.

Piekspanning (<1 sec) van mijn RX-V1071 is 380watt bij aanzetten (ik denk opladen elco's).

PC setjes zijn daarentegen vaak inefficiënt omdat het allemaal wat goedkopere kwaliteit is. Kan mij herinneren dat mijn Logitech Z-5500 een standby verbruik had van 30 watt. Load iets van 60 oid.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

jvanhambelgium schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:46:
Dan zal je voor een "Class-D" versterker moeten gaan die erg zuinig is als ie niets doet ;-)
Vb mijn Onkyo (A/B) verstookt 130W als je hem gewoon opzet, zonder dat er een noot muziek uit komt.
Je kan tegenwoordig kleine Class-D versterkers vinden hoor voor weinig geld, er zijn ook weinig componenten nodig om zo'n ding te maken.

"Class-A" of "Class-A/B" versterkers verbruiken behoorlijk wat vermogen "in rust" zonder dat ze muziek versterken.

Klasse-A : minstens 50% energie verstook je altijd ;-(
Klasse-D : enkele % energie verstook je altijd ;-))
Rotel gebruikt dat ook geloof ik, al weet ik niet of ze daar ook relatief voordelige versterkers in hebben. Volgens mij meer in de losse eindversterkers voor grote vermogens. En verder natuurlijk de Class T variant, welke vaak voor de zelfbouw/compacte setjes geschikt is. Vrij voordelige modules van te krijgen, geschakelde voering ervoor en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:12

FeaR

In GoT we trust

Klasse D heb je ook in kleiner en betaalbaarder formaat. Mooiste voorbeeld zijn de Pioneer VSX-S300 en S500 als je een slimline zoekt en anders de vanaf de VSX-2022 tot en met de LX-modellen. Klasse D is zoals gezegd al een stuk zuiniger dan de andere. Overigens zullen receivers van nieuwere generaties altijd wel wat zuiniger zijn dan die 70 Watt van de huidige. Zelfs de onzuinigere types zitten daar enkele tientallen Watts onder.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
_ferry_ schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:51:
[...]

Rotel gebruikt dat ook geloof ik, al weet ik niet of ze daar ook relatief voordelige versterkers in hebben. Volgens mij meer in de losse eindversterkers voor grote vermogens. En verder natuurlijk de Class T variant, welke vaak voor de zelfbouw/compacte setjes geschikt is. Vrij voordelige modules van te krijgen, geschakelde voering ervoor en klaar.
Das ook het resultaat/probleem wat mijn zoektocht opleverde.
je hebt de wel classe D receivers, maar die vallen allemaal in de meer dan 1000E category.
En ik zat meer aan de max de helft daarvan te denken
Ofwel het zijn die hele simpele "t" versterkers die je bedoelt, maar die zijn allemaal vrij zwak en dan heb ik nog steeds een voorversterker nodig, dus daar schiet ik weinig mee p[

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-07 20:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Harman Kardon heeft met de AVR170 een heel betaalbare klasse D versterker.

Misschien is het ook handig te kijken naar een versterker die automatisch in stand-by gaat als je hem niet gebruikt, of dat gewoon zelf te doen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
mr.paaJ schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:03:
Harman Kardon heeft met de AVR170 een heel betaalbare klasse D versterker.
http://nl.harmankardon.co...detail-be/avr-170230.html
Ik probeer me nu dus een beetje in te lezen, maar waar in de specs zie ik dat dan ?
Misschien is het ook handig te kijken naar een versterker die automatisch in stand-by gaat als je hem niet gebruikt, of dat gewoon zelf te doen.
Ja maar dat is dus niet echt handig als ik wil horen dat ik een steam-berichtje krijg.
of gewoon aan het proggen ben, en en dan opeens een youtube aan wil zetten.
Dat word iritant als ik dan de hele tijd dat ding aan/uit moet zetten.

Misschien toch maar overwegen om er een stel pc-speakers bij te zetten, en dan iets van een schakelaar er op te bouwen om te switchen naar de versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:12

FeaR

In GoT we trust

heuveltje schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:13:
[...]
http://nl.harmankardon.co...detail-be/avr-170230.html
Ik probeer me nu dus een beetje in te lezen, maar waar in de specs zie ik dat dan ?
...dankzij een nieuwe, milieuvriendelijke, digitale voedingseenheid...
Klasse D wordt ook wel eens Digitaal genoemd, dat wetende kan je het er uit halen. Maar het staat lang niet altijd in de specificaties. Ook kan je het afleiden uit het opgenomen vermogen, komt veelal niet ver boven de 300 Watt maximaal uit met een Klasse D-receiver. Al moet je je daar niet te blind op staren natuurlijk.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
jvanhambelgium schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:46:
Nee, hoeveel vermogen een klasse AB versterker idle verbruikt is afhankelijk van de ruststroom. Dit is over het algemeen een stuk minder dan 25% van het maximale vermogen.
_ferry_ schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:51:
[...]En verder natuurlijk de Class T variant, welke vaak voor de zelfbouw/compacte setjes geschikt is. Vrij voordelige modules van te krijgen, geschakelde voering ervoor en klaar.
De TA2024 die veel in kratradio's wordt gebruikt verbruikt idle iets minder dan 1W, om een idee te geven.

[ Voor 41% gewijzigd door TBTL op 17-04-2013 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:05
Heeft iemand ooit het verbruik van een pioneer VSX 921 gemeten bij een normaal huiskamervolume?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

TBTL schreef op woensdag 17 april 2013 @ 14:46:
[...]
Nee, hoeveel vermogen een klasse AB versterker idle verbruikt is afhankelijk van de ruststroom. Dit is over het algemeen een stuk minder dan 25% van het maximale vermogen.

[...]
De TA2024 die veel in kratradio's wordt gebruikt verbruikt idle iets minder dan 1W, om een idee te geven.
Mijn klasse A/B NAD van 2x60 watt verstook in rust ongeveer 30w, komt overeen met 25%. Dit is dan natuurlijk wel uit een steekproef n=1 maar het is een vrij standaard (stereo) versterker.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:58
Wat je wilt is dan inderdaad een klasse-d versterker. Die heb je in alle soorten en maten, van de goedkope TA2024 tot duurdere Hypex versterkers. Een TA2024 verbruikt in rust op 12V 60mA. Dat komt overeen met 12*0.06 = 0.72W ;)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een Marantz PM-5004 doet 15 Watt, best aardig bij de computer.
Met Gradient kolibri of Vifa Filigran speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-07 07:38

DDX

Iemand idee wat deze kwa verbruik doet ? :

http://www.cambridgeaudio...r-home-cinema-av-receiver

Heb hier ook vaak receiver aanstaan als ik radio luister en dan valt er best wel wat te besparen als hij dan zo'n 12u aanstaat.

[ Voor 49% gewijzigd door DDX op 30-04-2013 22:48 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-06 12:04
Als ik hier kijk
http://tweakers.net/categ...rs-en-receivers/producten

Valt mijn oog op de VSX-S510

Hoe weet ik nu wat het energieverbruik is bij power-on?

[edit]

Nou lekker dan: van de site van de fabrikant: Power Consumption (in use / standby)96 W / 0.3 W

[ Voor 24% gewijzigd door ronald75 op 24-03-2014 10:29 ]

Pagina: 1