Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:57
Bij ons geld de regel woon-werk verkeer 19 cent vergoeding. Moet je buiten je standplaats reizen, dan mag je zakelijke kilometers declareren dat is +- 32 cent bruto, a 25 cent netto. Je hebt dan in iedergeval de benzine, onderhoud en afschrijving gedekt (bij een wat oudere auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Vergoeding voor huurauto direct aan jou geven gaat de belastingsdienst ook heel leuk vinden ... net zoals andere overheidsinstanties.

30 euro netto per werkdag erbij kletsen = 600 euro extra loon per maand.
Ik ben er vrij zeker van dat de fiscus daar serieus wat van gaat afromen en dat de werkgever ook nog wat werkgeversbijdrage daarop kan gaan storten.

Gewoon aan het management zeggen dat er een deftige km-vergoeding moet komen en dat ze dat dan ineens voor iedereen moeten doorvoeren.
Kunnen ze ineens ook al die (oog-uitstekende) lease auto's buiten gooien wat hen op dat vlak mogelijk weer een besparing oplevert (minder administratie, werknemers zijn voorzichtiger met eigen auto, ... )

Of ze geven iedereen in die functie gewoon een lease-auto, dan wordt het ook gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51
De km-vergoeding is in dit geval waarschijnlijk gewoon te laag.

Als ik naar mijn situatie kijk:
• km vergoeding van >27ct/km (weet tarief niet exact) voor gebruik eigen auto (maar ontmoedigd)
• trein (1e klas) en verder OV tegen werkelijke kosten
• huurauto (afleverlocatie op werk, evt bij vestiging bij huis in buurt)
Of mijn partner:
• km vergoeding van >27ct/km (weet tarief niet exact) voor gebruik eigen auto
• trein (2e klas) en verder OV tegen werkelijke kosten (NS businesscard)
• (leaseauto voor degenen die aantoonbaar veel gereisd hebben en dat blijven doen; idem NS-jaarkaart regeling)
Dan kom je op zich wel uit.

Als reizen voor werkgever geld (of veel tijd) kost en je je er niet in kunt vinden dan moet je het gesprek aangaan. Wijzen naar anderen zal echter nooit helpen. Evenmin scenarios waar je evident er op zou gaan verdienen terwijl het de werkgever geld kost (zoals het scenario hierboven om de huurauto vergoeding uit te keren).

Het probleem wat je vaak overhoudt met leaseauto's zijn de scheve ogen met dito effect op cultuur en sfeer in een bedrijf.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 21-03-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bedenk trouwens dat je belasting betaalt over alles boven de 19ct/km. Bij een vergoeding van bijv. 27 cent betaalt de werkgever 27 cent maar krijg je bij een belastingpercentage van 52% effectief maar 19 + 0,48*(27-19) = 22,84 cent.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Je moet dus wel het juiste tarief regelen :)

Ik pak eigenlijk nooit m'n prive voertuigen en als ik dat wel kan dan kan het financieel uit.

Wat je echter regelmatig ziet is dat er maar 19ct wordt uitgebetaald omdat dat het forfetaire fiscale maximum is maar dat is natuurlijk een idiote redenering. (Er zijn in de fiscale regels genoeg plaatsen waar gerekend mag worden met tarieven anders dan de 19ct/km.) Werkgevers die dit doen die maken zich schuldig aan gelegenheidspolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Accountant schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 13:40:
Vragen voor een bedrijfscredit card dan hoef je al niet meer voor te schieten dat is inderddad veel geld als het om veel kilometers gaat. Geld wordt dan afgeschreven van je prive rekening maar je krijgt een maandje uitstel voor ze innen, dit is meestal lang genoeg om te declareren (gemiddelde krediettermijn is dan 45 dagen i.p.v. 15 dagen).
Als je een paar honderd euro brandstof al niet voor kan schieten, lijkt me dat je sowieso te krap bij kas zit.
Verder zou ik vaste kosten (zoals verzekering en belasting) niet meetellen voor extra ritjes: die kosten heb je toch. De werkelijke kosten voor extra ritjes zitten in brandstof, onderhoud en afschrijving.

@TS: me ==> mijn. Het doet pijn aan mijn ogen om meerdere keren "me auto" te lezen.
Rukapul schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:33:
Wat je echter regelmatig ziet is dat er maar 19ct wordt uitgebetaald omdat dat het forfetaire fiscale maximum is maar dat is natuurlijk een idiote redenering. (Er zijn in de fiscale regels genoeg plaatsen waar gerekend mag worden met tarieven anders dan de 19ct/km.) Werkgevers die dit doen die maken zich schuldig aan gelegenheidspolitiek.
Het kan ook andersom: brutosalaris ligt vast (x per maand), maar reiskostenvergoeding y wordt tegen 19 cent per kilometer netto uitbetaald van het bruto salaris (brutosalaris wordt dan x - y). Op die manier is het volledig aan jou hoe je reist, en hoe ver je van je werk woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
RemcoDelft schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:39:
Het kan ook andersom: brutosalaris ligt vast (x per maand), maar reiskostenvergoeding y wordt tegen 19 cent per kilometer netto uitbetaald van het bruto salaris (brutosalaris wordt dan x - y). Op die manier is het volledig aan jou hoe je reist, en hoe ver je van je werk woont.
Ik heb het niet over dagelijks woonwerkverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Woon- werkverkeer wordt voor aansprakelijkheid (en verzekering) vaak verschillend gezien van zakelijk gebruik. Hoe werkt het bijvoorbeeld als je tijdens de rit een ongeluk krijgt. Wie is aansprakelijk voor de schade (want in opdracht van werkgever gereden). Wat is de regeling bij bijvoorbeeld iets heftigs als invaliditeit?

Als bedrijf heb ik een zakelijk abonnement op een variant van green wheels. Er staan drie auto's op loopafstand die medewerkers met een pasje kunnen gebruiken. Er zit een tankpas in en na gebruik zet je de auto gewoon weer op de parkeerplaats neer. Is dat niet iets voor het bedrijf? Mijn bedrijf (28 medewerkers, veelal binnen) is te klein voor een poolauto en dit is ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 20:18
Leaseauto is gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde. Dus als je geen leaseauto bij je arbeidsovereenkomst hebt onderhandeld, dan kan je dat uitruilen tegen extra salaris. Voor een gemiddelde leaseauto zou ik 700-900 bruto extra vragen. Dit is zo ongeveer het (privé) voordeel wat collega's van je hebben die wel een leaseauto hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Een privevoordeel van pakweg 800 euro bruto? Volgens de fiscale regels heb je het over een auto van 38.000 euro, 25% bijtelling en zonder eigen bijdrage. De meeste leaseauto's hebben lang niet zo'n grote loonwaarde.

Leasebedragen van 700 a 900 euro incl brandstof zijn bij IT bedrijven vrij gangbaar. Maar dat bedrag moet je opdelen in een zakelijk en een prive deel, waarbij het zakelijke deel gewoon een bedrijfsmiddel is en alleen het privedeel loonwaarde vertegenwoordigt. Als je de waarde pro rato de nominale zakelijke en privekilometers gaat verdelen, dan is ongeveer 1/3 deel van het leasebedrag loon in natura (250 a 300 bruto per maand). Als je met gangbare auto's in de betreffende prijsklasse naar de fiscale loonwaarde gaat kijken kom je iets hoger uit, zeg maar 350 a 400. Mijn persoonlijke berekening o.b.v. opportunity cost en meer- en minderwaarde van een leaseauto kwam tussen 400 en 450 bruto uit (bij een leasebedrag van 700).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Ik ga er vanuit dat er ook een onbeperkt te gebruiken tankpas bij zit. Dit is bij normaal gebruik al 100-200 netto waard. Bijtelling moet je er weer vanaf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De loonwaarde van een leaseauto is erg complex en persoonlijk. Zoals ik in mijn vorige post benoemde, zijn er eigenlijk drie manieren om te waarderen:

1. de leaseprijs inclusief brandstof en BTW-correctie privegebruik is representatief voor de werkelijke kosten van de auto. De waarde van het privegebruik bepaal je door de leaseprijs pro rato de zakelijke en privekilometers te verdelen. Het resulterende getal is bruto omdat privegebruik belast wordt (bijtelling). Een eventuele eigen bijdrage breng je in mindering.
--> een auto van 900 p/m waarin je 40% prive rijdt en 100 zelf bijbetaalt zou gelijk zijn aan een extra brutoloon van 260.

2. de fiscale methode: de belastingdienst bepaalt de waarde van het privegebruik o.b.v. de cataloguswaarde, CO2-uitstoot en de eventuele eigen bijdrage.
--> een vergelijkbare auto (ik reken met 32000 euro met 20% bijtelling) en 100 euro eigen bijdrage zou 430 bruto waard zijn.

3. je persoonlijke berekening.
-> welke leaseauto kies je, wat kost deze je netto (netto effecten tgv bijtelling en eigen bijdrage)?
-> welke auto zou je prive rijden, hoeveel rij je prive, wat zouden de totale kosten zijn (vaste kosten + gebruikskosten privekilometers)?
De netto waarde van de leaseauto is verschil tussen bovenstaande twee getallen, plus de meerwaarde die je persoonlijk over hebt voor het leasen (zorgeloos, nieuw), minus de meerwaarde die je eventueel overhebt voor een eigen auto (vrijheid in keuze model, ...). De brutowaarde is ongeveer 2x de nettowaarde.

Die persoonlijke berekening is de meest accurate, maar wel erg persoonlijk. Ik had ooit becijferd dat een leaseauto die me netto 300 kostte me een privevoordeel van 500 opleverde, onder de streep dus een plusje van 200. Daarnaast was ik van de zorgen over onderhoudskosten etc af, dat vond ik wel 25 of 50 waard. Totaal nettovoordeel 225-250. Bruteren, pakweg 450.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
BLACKfm schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:41:
Een goedkopere auto is een keuze, maar gezien ik me huidige (nieuwe) auto nog geen 4 jaar heb zit ik daar niet op te wachten. Ik denk overigens met de KM die ik woon-werk maak ik nog wel goed wegkom kwa vergoeding als het enkel voor de brandstof is. Hoef maar 2x te tanken per maand en dat is ongeveer 120 euro, de reiskosten per maand zijn 'maar' 220 euro..
Dat lijkt overigens veel, maar ik betaal een euro of 75 aan wegenbelasting per maand, en dan nog afschrijving en verzekering. Ik heb een uitgebreide berekening, dus neem maar aan dat ik te kort kom :).

Ik wil me geld echter niet steken in een duurdere auto (moet ook aan een huis gaan denken), en als ik me huidige auto omruil mag ik blij wezen met een A-klasse auto. Niks mis mee als het goedkoper is, maar dat wordt dan benzine en dat tikt ook aan. En nu rij ik ongeveer 1:20 met mijn diesel, dat zie ik een benzine auto nog niet snel doen. Ik lever onder aan de streep meer in dan dat het oplevert.
Ok je rijdt nu prive in een diesel die 20km/liter doet.
Diesel kost 1.40 euro per liter.
De brandstof kost je dus 1.40 / 20 = 7 cent/km
Je krijgt van je baas 19 cent/km
Dan houd je dus 12 ct/km over voor afschrijving, onderhoud, wegenbelasting e.d.?

Mocht dat de kosten niet dekken, vraag dan je baas om een hogere kilometervergoeding.
Let wel op dat alles boven de 19ct/km belast wordt als inkomen (zoals hierboven al vermeld).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:52

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

@TS als je zoveel kosten moet maken om op je werk te komen en dat staat je niet aan, waarom maak je dat dan niet bespreekbaar?
Als dat niet kan en je moet toeleggen (terwijl je 1 op 20 rijdt, dus dat is 1,38/20km, lijkt me ~7ct/km) moet je dat aangeven en als dat allemaal geen zin heeft kan je altijd nog opstappen.

Oh, met Jaaap :)

Je andere kosten kan je lastig op je baas verhalen; de auto die je kiest, de verzekering etc. dat is allemaal jouw keuze, niet die van een ander.

[ Voor 18% gewijzigd door pjottum op 21-03-2014 16:44 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

pjottum schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:42:
Je andere kosten kan je lastig op je baas verhalen; de auto die je kiest, de verzekering etc. dat is allemaal jouw keuze, niet die van een ander.
Het is de keuze van zijn werkgever om hem geen leaseauto te geven. Als zijn werkgever dan verwacht dat hij honderden kilometers per week voor de zaak gaat reizen dan mag je ervan uitgaan dat deze volledig gecompenseerd worden.

19ct/km is overigens lang niet voldoende om alle kosten voor je auto te dekken, tenzij je een of andere rammelbak hebt die bijna niets meer afschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-09 22:13
dat doet me trouwens denken: wat is eigenlijk realistisch om als afschrijving per kilometer te rekenen? nieuwwaarde / levensduur in kilometers?

Dat wordt dan (ik zeg maar wat) 20.000/200.000 = 10 ct/km. Nu weet uit eigen ervargin ik dat je met een volkswagen crafter voor 14ct/km aan brandstofkosten iemand kan oververhuizen naar Oxford.
en zoals hierboven zal voor een personenauto op diesel 7 ct/km een realistisch getal zijn.
Dan heb je met een auto van 20.000 euro die 200.000 km meegaat nog 4000 euro over voor onderhoud.
Wegenbelasting en verzekering hoor je natuurlijk niet bij de kilometervergoeding door te rekenen omdat je deze ook betaalt als de auto stilstaat. Bovendien denk ik niet dat het billijk is om te verwachten dat je werkgever je inkomsten verhoogt omdat jij ooit besloten hebt een duurdere wagen met hogere vaste lasten aan te schaffen.

natuurlijk is de TS daar niet mee geholpen: zijn privé auto is gewoon duurder per km, oplossingen die ik hier zie zijn:
- berekening van de kosten maken en daarmee naar de chef stappen.
- auto van de zaak regelen die voor dit soort langere ritten gebruikt kan worden.
- het werk niet aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:26
t_captain schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:07:
Een privevoordeel van pakweg 800 euro bruto? Volgens de fiscale regels heb je het over een auto van 38.000 euro, 25% bijtelling en zonder eigen bijdrage. De meeste leaseauto's hebben lang niet zo'n grote loonwaarde.

Leasebedragen van 700 a 900 euro incl brandstof zijn bij IT bedrijven vrij gangbaar. Maar dat bedrag moet je opdelen in een zakelijk en een prive deel, waarbij het zakelijke deel gewoon een bedrijfsmiddel is en alleen het privedeel loonwaarde vertegenwoordigt.
Er zijn ook genoeg bedrijven waar je je leasevergoeding kan laten uitkeren i.p.v. een auto leasen. Dan kan, afhankelijk van de hoeveelheid gereden kilometers, die loonwaarde aardig in de buurt van die € 700 tot 900 bruto uitkomen.

Terug naar TS: als je werkgever verwacht dat je structureel veel reist op zijn verzoek zal je toch het gesprek aan moeten gaan. Hoofdargument is dat zij nooit van jou kunnen verwachten dat jij opdraait voor zakelijke reiskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Lothlorien67 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 12:00:
Wegenbelasting en verzekering hoor je natuurlijk niet bij de kilometervergoeding door te rekenen omdat je deze ook betaalt als de auto stilstaat. Bovendien denk ik niet dat het billijk is om te verwachten dat je werkgever je inkomsten verhoogt omdat jij ooit besloten hebt een duurdere wagen met hogere vaste lasten aan te schaffen.
Dit lijkt me dus niet zo, als jij door je werk een diesel gaat rijden ipv benzine vanwege veel KM's is dat dus wel (indirect) de werkgever aan te rekenen. Tegelijkertijd geldt zelfde voor verzekering: Hoger aantal KM's is hogere premie.

Daarnaast behoor je een vergoeding te krijgen die in verhouding staat tot de kosten, vergelijk het maar met een huur auto, daar betaal jij ook een deel mee aan de kosten voor wegenbelasting, verzekering, onderhoud etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
@BLACKfm: Ga je je werkgever om een hogere reisvergoeding vragen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

Een ander niet onbelangrijk punt: heeft/is jouw werkgever ook verzekerd als jij jouw auto total loss rijdt als jij naar de klant moet? En zo ja, hoe is die regeling? Leuk als jij voor je baas met jouw auto rijdt, er een ongeluk is (bv een zwijn op de weg) en jij de dagwaarde voor je auto krijgt (of zelfs helemaal niets als je werkgever zijn verantwoording niet wil nemen!). Daar koop je niet je auto voor terug. En nu? Dat kan hele nare situaties opleveren qua werksfeer.
Ik ken 2 bedrijven waar zoiets is geweest en het heeft beiden aardig wat rompslomp opgeleverd!

[ Voor 7% gewijzigd door Tjark op 24-03-2014 12:57 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Tjaps schreef op maandag 24 maart 2014 @ 09:23:
[...]
Het is de keuze van zijn werkgever om hem geen leaseauto te geven. Als zijn werkgever dan verwacht dat hij honderden kilometers per week voor de zaak gaat reizen dan mag je ervan uitgaan dat deze volledig gecompenseerd worden.

19ct/km is overigens lang niet voldoende om alle kosten voor je auto te dekken, tenzij je een of andere rammelbak hebt die bijna niets meer afschrijft.
Maar uit zijn vragen en antwoorden leidt ik af dat de km vooral gemaakt worden om op kantoor te komen. Ja, dat wist je toen je in dienst kwam en toen leek dat een aardige manier om eigen auto en standaard vergoeding te doen.

Daar kies je dus helemaal zelf voor en dan kan je dus achteraf geen eisen stellen..

Tenzij hierover gesproken is, bijvoorbeeld in het kader van 'naar de klant rijden' dan heb je pas een reden om hier iets over te roepen.

[ Voor 7% gewijzigd door pjottum op 24-03-2014 13:31 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Woon-werk is inderdaad onderdeel van arbeidsvoorwaarden, maar het gaat topicstarter toch echt om zakelijke kilometers om naar andere locaties dan zijn kantoor te komen.

M.i. is de eenvoudigste maatregel dat de werkgever de km-vergoeding optrekt naar een redelijk gangbaar niveau (>30ct/km) in combinatie met het recht om te weigeren met de eigen auto zakelijk te rijden. Dat zou voor de meeste mensen uit moeten kunnen. Voor de gevallen waarbij het de werkgever teveel kost kan deze zelf met een alternatief aanbod komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-09 10:43
Bij mijn vorig bedrijf waar ik werkte had ik een lease auto.
Leverde wel xxx bedrag bruto aan loon voor in. Voorbeeld 900 euro.
Bij mijn nieuwe werkgever heb ik geen lease auto en krijg ik ook een km vergoeding van 19 cent of zo.
Wat ik wel heb gedaan is gewoon mijn leasebedrag (vergoeding die ik bij me oude werkgever kreeg) bij me huidig salaris gevraagd en gekregen.
Dus km vergoeding is minder en moet op toeleggen. Maar doordat ik me lease bedrag bij me bruto salaris erbij heb gekregen hou ik meer over.
Is het niet meer zo dat als je een lease auto van het werk krijg dat je er bruto voor salaris inlevert ?
Bij me vorige werkgever kon ik kiezen auto en xxx bruto inleveren.
Of geen auto en xx bruto erbij.
Bij me nieuwe werkgever had ik die optie niet dus heb ik gewoon xxxx bij me salaris opgeteld en dat toen gevraagd. En dat toen ook gekregen.

[ Voor 16% gewijzigd door Raoul.TLS op 24-03-2014 13:59 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
^^ Ja en zo hoort het ook. Zodra het in de kilometervergoeding sfeer komt wordt het een armoedige aangelegenheid. Ik zou er over onderhandelen bij het volgende formele gesprek, en dan gaan voor (primair) salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:44
Raoul.TLS schreef op maandag 24 maart 2014 @ 13:52:
Bij mijn vorig bedrijf waar ik werkte had ik een lease auto.
Leverde wel xxx bedrag bruto aan loon voor in. Voorbeeld 900 euro.
Bij mijn nieuwe werkgever heb ik geen lease auto en krijg ik ook een km vergoeding van 19 cent of zo.
Wat ik wel heb gedaan is gewoon mijn leasebedrag (vergoeding die ik bij me oude werkgever kreeg) bij me huidig salaris gevraagd en gekregen.
Dus km vergoeding is minder en moet op toeleggen. Maar doordat ik me lease bedrag bij me bruto salaris erbij heb gekregen hou ik meer over.
Is het niet meer zo dat als je een lease auto van het werk krijg dat je er bruto voor salaris inlevert ?
Bij me vorige werkgever kon ik kiezen auto en xxx bruto inleveren.
Of geen auto en xx bruto erbij.
Bij me nieuwe werkgever had ik die optie niet dus heb ik gewoon xxxx bij me salaris opgeteld en dat toen gevraagd. En dat toen ook gekregen.
Heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van deze constructie (Bruto salaris inleveren om het leasebedrag mee te financieren). In dat geval kan je haast beter kiezen voor privé-leasing (dan heb je geen fiscale bijtelling). Er moet een onderscheid gemaakt worden tot reiskosten/tijd om op je werk te komen, en reiswerk/tijd die je maakt tijdens je werk.

Indien je standplaats vast is (binnen een acceptabel afstand vanuit je huis) en je moet ineens veel werk gerelateerde kilometers gaan maken lijkt het me vreemd dat de werkgever dan zegt; luister kerel lever maar gewoon 900 euro bruto in van je salaris krijg jij een auto.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Ik kan mij compleet vinden in jouw verhaal en bevind mij de laatste jaren (6 in totaal) in exact dezelfde situatie.

Heb helaas geen oplossing voor je maar weet waar je mee te maken hebt dus je staat niet alleen in dit verhaal helaas.

Ik heb zelf de auto de deur gewezen na 2 jaar en ben met de trein+bus gaan rijden. Ook dit is 30 - 45 min (enkele) reis per dag langer dan een auto en heb me erbij neer gelegd. De kosten voor een auto (+-700 EUR/m bij 4000km maand woon-werk) wilde ik niet meer opbrengen en goedkoper rijden kon naar mijn idee niet want een middenklasser als woon-werk auto is wat mij betreft een must gezien veiligheid/comfort ook een pré is.

Het OV wordt 100% vergoed en ik heb een aantrekkelijk alles in 1 abo (OV-jaarkaart dus al het OV gratis) vanwege het feit dat dit gelukkig de goedkoopste optie was.

Misschien dat zo'n alles in 1 abo voor jou de nare nasmaak van geen lease auto doet wegnemen? En ja, ondanks je extra afstanden. Er zijn meer mensen die +-4 uur p/dag forenzen :+

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 09:03
Hier op de zaak hetzelfde verhaal.

We hebben dit gewoon aangegeven bij het management en wij mogen nu dubbele km's schrijven.
Dus krijg ik nu 38 cent per km vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Hier geldt woon-werk verkeer: 5 cent per kilometer. Zakelijk verkeer (werk-werk): 28 cent per kilometer met je eigen auto of 100 % met OV (1e klas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
Getto schreef op maandag 24 maart 2014 @ 16:17:
Hier op de zaak hetzelfde verhaal.

We hebben dit gewoon aangegeven bij het management en wij mogen nu dubbele km's schrijven.
Dus krijg ik nu 38 cent per km vergoed.
Wat bedoel je met dubbele kilometers schrijven? Je krijg het dubbele betaald of je geeft op dat je 2x zo ver gereden hebt? Dat tweede is namelijk belasting oplichten en dat wil je niet (als je tenminste geen enorme problemen achteraf wilt).

Ik krijg gewoon een budget per maand, en mag kilometers schrijven. Alles wat ik reis is 19 cent belasting vrij de rest is belastbaar inkomen. Ik ga met de fiets + trein, en dat is een stuk voordeliger dan met de auto. Af en toe kan het niet anders en dan rij ik wel een keer op en neer, dat kost mij dan extra omdat de onkosten voor de fietsenstalling en trein abbo vast zijn maar dat weegt niet op tegen de kosten die ik minder heb. Met een eigen auto rijden is vrijwel niet te doen omdat de overheid wel de kosten blijft opdrijven maar de compensatie blijft fijn steken op 19 cent belasting vrij.

[ Voor 36% gewijzigd door LOTG op 24-03-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Alternatief is je auto om te bouwen voor LPG dat scheel je behoorlijk in de kosten. Maar verder kan je proberen gewoon te onderhandelen met je werkgever hij vraagje verder weg te gaan werken dus dat is het niet meer dan billijk dat hij meer vergoeding geeft.

Maar je moet kijken wat je aan loon krijgt en wat je aan vergoeding krijgt (je reistijd naar je werk wordt je ook niet voor betaald) dus je kan ook zien dat een stukje loon nodig is voor vervoer. Ik heb het zelf nu ook ik heb gelukkig een C1 die geen bal kost per kilometer (maar er gaat nu wel een gas tank in alles om meer te kunnen besparen) Maar ik kan als ZZP alleen maar de 19 ct netto doorschuiven en tja de rest zit in mijn loon verwerkt dus het is niet zo heel gek dat het niet volledige dekkend is maar zeker omdat de standplaats een stuk dichter bij is kan je misschien wel aannemelijk maken prima dat ik daar ga werken dan neem ik de extra reistijd voor mijn rekening en jij dan de iets verhoogde 30ct reiskosten vergoeding. Dan wint iedereen toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 09:01

Apache

amateur software devver

@Mezzin: hij heeft een diesel, daar kan je geen LPG inbouwen.

Btw, pool wagen die bij de wg staat, wat als je wg 50km naar het noorden is en je klant 50km naar het zuiden, dan rij je eerst prive 50km noordwaarts om dan 100km zuidwaarts te rijden en s'avonds terug 100km noordwaarts en opnieuw 50km zuidwaarts?

beetje onpraktisch aan extra kosten/tijdsverlies.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MeZZiN schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:14:
Alternatief is je auto om te bouwen voor LPG dat scheel je behoorlijk in de kosten. Maar verder kan je proberen gewoon te onderhandelen met je werkgever hij vraagje verder weg te gaan werken dus dat is het niet meer dan billijk dat hij meer vergoeding geeft.

Maar je moet kijken wat je aan loon krijgt en wat je aan vergoeding krijgt (je reistijd naar je werk wordt je ook niet voor betaald) dus je kan ook zien dat een stukje loon nodig is voor vervoer. Ik heb het zelf nu ook ik heb gelukkig een C1 die geen bal kost per kilometer (maar er gaat nu wel een gas tank in alles om meer te kunnen besparen) Maar ik kan als ZZP alleen maar de 19 ct netto doorschuiven en tja de rest zit in mijn loon verwerkt dus het is niet zo heel gek dat het niet volledige dekkend is maar zeker omdat de standplaats een stuk dichter bij is kan je misschien wel aannemelijk maken prima dat ik daar ga werken dan neem ik de extra reistijd voor mijn rekening en jij dan de iets verhoogde 30ct reiskosten vergoeding. Dan wint iedereen toch.
Doe het niet, die C1 op LPG ombouwen, ook met klepsmeer systemen gaan de kleppen van Cilinder 1 er aan. Of realiseer je dat je flink vaak de kleppen moet laten stellen en opgegevenmoment je cilinderkop moet laten reviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Apache schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:26:
Btw, pool wagen die bij de wg staat, wat als je wg 50km naar het noorden is en je klant 50km naar het zuiden, dan rij je eerst prive 50km noordwaarts om dan 100km zuidwaarts te rijden en s'avonds terug 100km noordwaarts en opnieuw 50km zuidwaarts?

Topicstarter geeft hierover geen details dus het is onbekend of het een issue is.

Zelf pak ik wel eens een huurauto de avond ervoor mee. Gewoon praktisch mee omgaan. Vind werkgever het een probleem dan mag hij een alternatief aanbieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-09 07:48
Twee tips nog:
1. Staat er iets over in je CAO? Kan een handige leidraad zijn bij deze situaties
2. Maak eens een overzicht van 2-3 maanden met de daadwerkelijke kosten die je extra maakt. Dat praat handiger straks met je leidinggevende.

Succes!
- Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Suggesties over een andere auto en zo vind ik ver gaan. Jouw werkgever wil dat je zakelijk rijdt en daarvoor zou jij een andere auto moeten kopen? Sowieso zou ik me achter de oren krabben als het om duizenden kilometers gaat. Dan kun je zeggen dat je toch al afschrijft, maar het gaat wel rap dan.

Mijn insteek zou zijn om een normale km vergoeding te krijgen. Die 19 cent slaat nergens op bij zakelijke kilometers vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 24 maart 2014 @ 20:06:
[...]

Topicstarter geeft hierover geen details dus het is onbekend of het een issue is.

Zelf pak ik wel eens een huurauto de avond ervoor mee. Gewoon praktisch mee omgaan. Vind werkgever het een probleem dan mag hij een alternatief aanbieden :)
Werkgevers zijn vaak wel flexibel, je moet alleen zelf erg goed opletten dat je KM administratie ook klopt inclusief de woon/werk km's etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40

Stoney3K

Flatsehats!

Apache schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:26:
@Mezzin: hij heeft een diesel, daar kan je geen LPG inbouwen.

Dat grapje heb ik dus bij de werkgever ook. We hebben wel poolauto's, maar ik moet eerst 15km met het OV naar de zaak (waarvan 2 kilometer te voet vanaf het station) om een auto op te halen. Onderweg naar de klant rijd ik binnen 500 meter van mijn eigen huis weer voorbij. |:(

Al met al ben ik met het grapje 'naar werk, auto halen, onderweg naar klant' een uur langer bezig dan wanneer ik vanuit huis rechtstreeks naar de klant kan vertrekken. Vooral als ik storingen moet rijden is dat soms nog knap lastig.

Ik heb het hier ook al regelmatig aangekaart: De auto de avond van te voren meenemen en thuis parkeren zodat je 's ochtends door kan, dat mag gewoon niet. Nee, je moet gewoon dezelfde afstand 2 keer op de heenweg en terugweg afleggen.

Als ik ze dan probeer duidelijk te maken dat me dat per dag op lokatie een manuur extra kost wat ik niet bij de klant kan werken begrijpen ze het nog steeds niet...

Het is eigenlijk idioot dat woon-werkverkeer niet op een manier ook via de baas geregeld kan worden. Mijn collega's wonen allemaal binnen een straal van 15km van de zaak en zijn stuk voor stuk met een eigen auto. Overdag wordt dus het parkeerterrein volgezet met wagens die de rest van de dag stilstaan, en iedereen stapt voor werk bij de klant in busjes met dubbele cabine.

Lekker milieubewust ben je dan bezig. Eén persoon in een vaste ploeg die elke ochtend eventjes een rondje maakt in een bedrijfsbus om zijn dichtstbijzijnde collega's op te pikken, nee, daar beginnen we niet aan...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:49

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Rukapul schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:33:
Exact. En de redenatie "Ja, maar over alles wat ik meer krijg betaal ik belasting!" zie je soms ook weleens. Tja, ik betaal liever een paar centen belasting over een fatsoenlijke onkostenvergoeding dan dat ik erbij inschiet.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die 19 cent/km is inderdaad een soort norm geworden. Terwijl je net zo makkelijk 40 cent kunt betalen, alleen wordt het dan deels belast. Ik vraag me trouwens af: worden werk-werk kilometers eigenlijk hetzelfde behandeld als woon-werk kilometers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Stoney3K schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 22:47:
Ik heb het hier ook al regelmatig aangekaart: De auto de avond van te voren meenemen en thuis parkeren zodat je 's ochtends door kan, dat mag gewoon niet. Nee, je moet gewoon dezelfde afstand 2 keer op de heenweg en terugweg afleggen.
Je wilt vast niet 25% van de nieuwwaarde van het busje betalen. Maar als van iedere km die wordt gereden een km-registratie wordt bijgehouden dan kan je vast aantonen dat je minder dan 500km voor prive-doeleinden rijdt.

Als de werkgever andere redenen heeft:
Het is eigenlijk idioot dat woon-werkverkeer niet op een manier ook via de baas geregeld kan worden. Mijn collega's wonen allemaal binnen een straal van 15km van de zaak en zijn stuk voor stuk met een eigen auto. [..]
Eén persoon in een vaste ploeg die elke ochtend eventjes een rondje maakt in een bedrijfsbus om zijn dichtstbijzijnde collega's op te pikken, nee, daar beginnen we niet aan...
Dat carpoolen kan je natuurlijk ook zelf organiseren met de collega's onderling, dat hoeft de werkgever niet per se te doen. (En als dat niet gaat, dan weet je meteen wat de reden is waarom de werkgever er niet aan wil beginnen :P )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 22:47:
[...]

Dat grapje heb ik dus bij de werkgever ook. We hebben wel poolauto's, maar ik moet eerst 15km met het OV naar de zaak (waarvan 2 kilometer te voet vanaf het station) om een auto op te halen. Onderweg naar de klant rijd ik binnen 500 meter van mijn eigen huis weer voorbij. |:(

Al met al ben ik met het grapje 'naar werk, auto halen, onderweg naar klant' een uur langer bezig dan wanneer ik vanuit huis rechtstreeks naar de klant kan vertrekken. Vooral als ik storingen moet rijden is dat soms nog knap lastig.

Als ik ze dan probeer duidelijk te maken dat me dat per dag op lokatie een manuur extra kost wat ik niet bij de klant kan werken begrijpen ze het nog steeds niet...

Het is eigenlijk idioot dat woon-werkverkeer niet op een manier ook via de baas geregeld kan worden. Mijn collega's wonen allemaal binnen een straal van 15km van de zaak en zijn stuk voor stuk met een eigen auto. Overdag wordt dus het parkeerterrein volgezet met wagens die de rest van de dag stilstaan, en iedereen stapt voor werk bij de klant in busjes met dubbele cabine.

Lekker milieubewust ben je dan bezig. Eén persoon in een vaste ploeg die elke ochtend eventjes een rondje maakt in een bedrijfsbus om zijn dichtstbijzijnde collega's op te pikken, nee, daar beginnen we niet aan...
En hoe ga je dat administreren? De KM administratie wordt al snel een chaos, en met name met bedrijfsbusjes is al zo vaak fraude geweest (waar werkgever initieel voor opdraait), omdat ze even gespot worden bij ikea/bouwmarkt/stort op de avond dat ze voor gemak mee naar huis gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:20

FreakNL

Well do ya punk?

thafusion schreef op maandag 24 maart 2014 @ 15:12:
[...]

Heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van deze constructie (Bruto salaris inleveren om het leasebedrag mee te financieren). In dat geval kan je haast beter kiezen voor privé-leasing (dan heb je geen fiscale bijtelling). Er moet een onderscheid gemaakt worden tot reiskosten/tijd om op je werk te komen, en reiswerk/tijd die je maakt tijdens je werk.

..
Er zijn bedrijven waar je het zogenaamde "mobiliteitsbudget" kan laten uitkeren. Dat kan bijvoorbeeld 800 bruto zijn. Dat kan een fikse winst zijn als je bijvoorbeeld op de fiets naar het werk kan. Is in principe een beetje hetzelfde idee. Prive lease is trouwens niet goed te vergelijken in deze, want als je die 800 euro laat uitkeren houd je daar netto zo weinig van over dat je er weer niet uitkomt met prive lease, terwijl die 800 euro (als je het gewoon via het bedrijf doet) wel naar de leasemaatschappij kan. Weet niet precies hoe dat zit, maar er wordt iig met bruto bedragen gewerkt. Je kan voor 800 bruto een stuk meer leasen dan voor zo'n 400/450 netto...
timag schreef op maandag 24 maart 2014 @ 12:41:
[...]

..

Terug naar TS: als je werkgever verwacht dat je structureel veel reist op zijn verzoek zal je toch het gesprek aan moeten gaan. Hoofdargument is dat zij nooit van jou kunnen verwachten dat jij opdraait voor zakelijke reiskosten.
Compleet mee eens. Zou voor mij ook een onacceptabel punt zijn, toeleggen op bedrijfsvervoer. Je hoeft toch ook je eigen laptop niet te kopen? En een timmerman (in loondienst) niet zijn eigen gereedschap? Het is gewoon een tooling, en de werkgever moet dat faciliteren, hetzij in de vorm van een lease-auto (wat gewoon het allergemakkelijkst is), hetzij in pool-auto's (maar daar komt een stuk organisatie bij kijken) of anders gewoon in een hoger loon. Overigens, dat laatste punt is misschien al wel aan de orde. Misschien verdient de TS onevenredig veel.. Het is altijd een optelsom. Als ik morgen mijn leaseauto moet inleveren maar ik krijg dan 1000 bruto erbij en mag dan ook nog kilometers schrijven kan ik het ongeveer wel kostenneutraal regelen. Alhoewel ik dan niet meer nieuw rij. Auto rijden kost echt grof geld, dat wordt een beetje onderschat hier, zeker als je 50k per jaar maakt. Dan moet je gewoon om de paar jaar om een nieuwe auto van minimaal 18k. Of een betrouwbare 2e hands, maar daar kun je weer ellende mee krijgen. Het is niet voor niets dat LM's de auto's er gewoon uitgooien na 4 jaar of 160k. Dat is niet omdat ze zo graag nieuwe auto's aanschaffen, daar zit natuurlijk gewoon een business case in...

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 01-04-2014 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:19

-tom-562

Oliesjeik

F_J_K schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 07:53:
[...]

Je wilt vast niet 25% van de nieuwwaarde van het busje betalen. Maar als van iedere km die wordt gereden een km-registratie wordt bijgehouden dan kan je vast aantonen dat je minder dan 500km voor prive-doeleinden rijdt.

Als de werkgever andere redenen heeft:

[...]

Dat carpoolen kan je natuurlijk ook zelf organiseren met de collega's onderling, dat hoeft de werkgever niet per se te doen. (En als dat niet gaat, dan weet je meteen wat de reden is waarom de werkgever er niet aan wil beginnen :P )
De poolauto's die wij hebben, nemen ik en m'n collega's ook gewoon mee naar huis, als we de volgende dag bij een klant moeten zijn (b.v. dinsdagochtend met eigen auto naar werk, dinsdagavond met poolauto naar huis, woensdagochtend naar de klant vanuit huis, woensdagavond vanuit klant naar huis, donderdagochtend met poolauto naar het werk). KM-registratie houdt iedereen bij in de map die in de auto ligt.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Laatst online: 09-09 12:46
Of de werkgever steekt gewoon gps in de bestelbusjes.

Zie je ook al vaak genoeg om misbruik te voorkomen - want ook onder de werkuren wordt er af en toe wel eens misbruik van gemaakt.

Op die manier heb je een waterdichte registratie + werkgever kan ook onder de werkuren.

Anderzijds @Stoney3K
Eventueel is een (elektrische) fiets ook een optie, krijg je mogelijk ook nog een km vergoeding voor en is nog gezond ook 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:42
Juup schreef op maandag 24 maart 2014 @ 12:55:
@BLACKfm: Ga je je werkgever om een hogere reisvergoeding vragen?
Ik verwaarloos me eigen topic een beetje, ik moet even een avondje zitten om het door te nemen.

Huidige stand van zaken; ik ben zowaar momenteel buiten de deur aan het werk en heb een werkbus meegekregen die momenteel (komt goed uit) even niet meer gebruikt wordt. Het comfort laat te wensen over maar ik mag niet klagen over het aanbod.

Ik heb bij de baas voorgesteld dat ik voor de vergoeding niet kan rijden en kreeg daarom de bus mee, al had ik anders waarschijnlijk een andere discussie gevoerd als de bus niet beschikbaar zou zijn.

Ik kreeg tevens mee dat er voorzieningen worden getroffen t.b.v. dit probleem met als oplossing enkele auto's die voor deze doeleinden gebruikt kunnen worden.
Dat moet hopelijk de hele discussie verhelpen in de toekomst.

Over de kosten heb ik overigens met meerdere posten rekening te houden dan alleen maar de brandstofkosten. Als eigen auto bezitter betaal ik veel meer (verzekering, wegenbelasting, onderhoud, aanschaf auto/afschrijving).

Variabelen in mijn berekening zijn de verzekering (want ik kan goedkoop of duur verzekeren) en de afschrijving (hoelang doe ik met mijn auto en hoeveel krijg ik er misschien aan het eind van de rit nog voor terug). Het is intussen wel tijd om de verzekering niet meer op All-risk te doen, dus daar kan ik wat op besparen. Maar het moet niet zijn dat om voor de baas te kunnen rijden in me eigen auto dat ik dan maar de goedkoopste auto neem en deze enkel WA verzeker en desnoods nog even naar duitsland rijd om de tank vol te gooien.
Ik hoef echt niet in een auto van 50.000 euro te rijden die 1:5 doet ofzo. Ik heb een auto nieuw gekocht voor bijna 18k en het rijd dus 1:20... Veel zuiniger kun je tegenwoordig echt niet rijden, of je moet achter aan vrachtwagen blijven plakken en kilometers uitrollen en met een slakkengang bij het stoplicht wegrijden. Het moet wel leuk blijven :).

Ik wil ook een beetje lekker kilometers maken in een lekkere auto en niet bij elke kruising en zijstraat gespannen achter het stuur zitten dat niemand me aanrijd, of met 3 jerrycans de grens over voor een paar cent korting.

Dat ik nu al inlever voor enkel woon-werk is mijn eigen keus. Ik klaag daar verder ook niet over. Ik rij in alle comfort en met alle vrijheid naar mijn werk. Maar als ik ineens kilometers moet gaan maken dan slaat dat dieper in de portemonnee.

[ Voor 7% gewijzigd door BLACKfm op 08-04-2014 12:43 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nog in een ouwe regeling, 19 cent de km onbelast plus 8 cent wel belast. Is geen vetpot, maar haal er de kosten mee dr uit en maak er iets winst op. Heb een lease auto nooit interessant gevonden, want de auto die ik rij kan ik van mn leven niet leasen (Volvo V70). En met de 1500km~1800km die ik wekelijks maak wil ik niet inleveren op rijcomfort. Lekker afronden en je houdt een mooi bedrag over maandelijks. Ja onderhoud doe ik 99,95 procent zelf. enige wat ik uitbesteed is de airco afvullen en afpersen, maarja dat is 45 euro. En nieuwe banden op velgen leggen, die apparatuur past niet in mn schuurtje.

Gelukkig zit ik 80% tegenwoordig van mn werk in Belgie (Nederland gaat stuk slechter economisch is goed te merken) en daar tank ik voor tussen de 1,40~1,45. En heb laatst 3x25ltr jerrycans gekocht en deze gooi ik altijd vol voor mijn vriendin dr auto.

Ja in mijn geval rendabel, in veel andere gevallen niet. En tjah iedereen zegt wel dat de auto er door achteruit gaat, maar auto's gaan veel sneller achteruit als ze de hele tijd stil staan en stadsverkeer rijden. Ik rij alleen snelweg km nagenoeg. Auto gekocht in 2010 met 178.000 en nu heeft die 450.000. Ik ga voor de miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BLACKfm schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:16:
[...]

Over de kosten heb ik overigens met meerdere posten rekening te houden dan alleen maar de brandstofkosten. Als eigen auto bezitter betaal ik veel meer (verzekering, wegenbelasting, onderhoud, aanschaf auto/afschrijving).

Variabelen in mijn berekening zijn de verzekering (want ik kan goedkoop of duur verzekeren) en de afschrijving (hoelang doe ik met mijn auto en hoeveel krijg ik er misschien aan het eind van de rit nog voor terug)
Het is intussen wel tijd om de verzekering niet meer op All-risk te doen, dus daar kan ik wat op besparen
Volgens mij tel je hier veel teveel op bij de meerprijs van dienstkilometers rijden en valt het redelijk mee...

1) wegenbelasting betaal je sowieso, ongeacht of je die extra kms voor wekgever rijdt. Niet meenemen in kostenplaatje dus, want die betaal je nu ook als je met busje mag rijden.
2) hoezeer verzekeraars graag willen dat je aantal kms opgeeft, heb ik daar zelf nooit consequenties voor hoogte bedrag zien gebeuren, en al is dat zo, dan nog moet je alleen meerprijs meerekenen.
3) afschrijving is deels km-gebaseerd maar deels ook puur leeftijd. Alleen het km-component moet je hier meerekenen. Idem voor onderhoud.

Wat jij dus extra kwijt bent is beperkter:
- brandstof
- slijtageonderdelen
- km-component afschrijving (naar rato werk/prive)
- km-component onderhoud (naar rato werk/prive)
- evt hogere verzekeringskosten

Brandstof is een heel schappelijke 7c/km hadden we al geconstateerd, hou je 12c/km over voor de andere zaken. Als je alleen de meerkosten van die km rijden meerekent kan ik me niet voorstellen dat je met de 19c niet rondkomt. Dat is ook waarom de fiscus zo'n 'laag' bedrag neemt, de aanname is (terecht) dat de echte vaste lasten al betaald zijn.

Wil niet zeggen dat een hogere (belaste) vergoeding vragen onredelijk zou zijn, meeste bedrijven die ik ken (waaronder m'n eigen werkgever) vullen het vrij riant aan boven de 19c/km, maar puur voor de meerkosten van die kms rijden heb je het niet nodig. Sterker nog, reken dit eens goed uit (dus splits je afschrijving en onderhoud in vaste vs km-gebonden deel), het zou zomaar kunnen dat door *niet* die kms te pakken en je eigen auto voor de deur te laten staan terwijl je vrolijk je vaste lasten erop doorbetaalt duurder is :o
[...]

Maar het moet niet zijn dat om voor de baas te kunnen rijden in me eigen auto dat ik dan maar de goedkoopste auto neem en deze enkel WA verzeker en desnoods nog even naar duitsland rijd om de tank vol te gooien.
Ik hoef echt niet in een auto van 50.000 euro te rijden die 1:5 doet ofzo. Ik heb een auto nieuw gekocht voor bijna 18k en het rijd dus 1:20... Veel zuiniger kun je tegenwoordig echt niet rijden, of je moet achter aan vrachtwagen blijven plakken en kilometers uitrollen en met een slakkengang bij het stoplicht wegrijden. Het moet wel leuk blijven :).
Het zijn natuurlijk keuzes die je maakt, maar als ik die bedragen en dat verbruik hoor heb je totaal geen onredelijke/onverstandige bak gehaald - mits je maar voldoende kms erin maakt...
Ik wil ook een beetje lekker kilometers maken in een lekkere auto en niet bij elke kruising en zijstraat gespannen achter het stuur zitten dat niemand me aanrijd, of met 3 jerrycans de grens over voor een paar cent korting.
Met diesel loont het sowieso nauwelijks om over de grens te tanken. Benzine daarentegen scheelt enorm.
Dat ik nu al inlever voor enkel woon-werk is mijn eigen keus. Ik klaag daar verder ook niet over. Ik rij in alle comfort en met alle vrijheid naar mijn werk. Maar als ik ineens kilometers moet gaan maken dan slaat dat dieper in de portemonnee.
Nou nee, tenzij ik me helemaal misreken ben je nu met vaste lasten over minder km uitgesmeerd daadwerkelijk duurder uit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
dion_b schreef op woensdag 09 april 2014 @ 12:14:
[...]
Wat jij dus extra kwijt bent is beperkter:
- brandstof
- slijtageonderdelen
- km-component afschrijving (naar rato werk/prive)
- km-component onderhoud (naar rato werk/prive)
- evt hogere verzekeringskosten.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar ik vindt dat de werkgever ook naar rato mee mag delen in de wegenbelasting/verzekering. Ook al heb je die kosten sowieso al omdat je zelf besloten hebt een auto te kopen, is het niet aan de werkgever om te besluiten om die zakelijk ook in te zetten. Op het moment dat jij daar wel mee akkoord gaat is het IMHO niet meer dan normaal dat de kosten ook naar rato verdeeld worden, en niet alleen de meerkosten.

Daarbij is het ook nog van belang hoe het risico verdeeld wordt. Wat als je een ongeluk krijgt tijdens werk-verkeer? Vergoed je werkgever die kosten dan ook ( Dat zou wel moeten, maar het is wel zo fijn om dat van te voren duidelijk te hebben. ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Woy schreef op woensdag 09 april 2014 @ 12:53:
[...]

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar ik vindt dat de werkgever ook naar rato mee mag delen in de wegenbelasting/verzekering. Ook al heb je die kosten sowieso al omdat je zelf besloten hebt een auto te kopen, is het niet aan de werkgever om te besluiten om die zakelijk ook in te zetten. Op het moment dat jij daar wel mee akkoord gaat is het IMHO niet meer dan normaal dat de kosten ook naar rato verdeeld worden, en niet alleen de meerkosten.
Dat is een ethische discussie, maar niet van belang voor de vraag of het gezien situatie die er ligt handiger is om eigen auto te pakken of niet. Zoals gezegd, ik vind het niet onredelijk om meer te vragen om exact deze reden, maar het zou onverstandig zijn om je daar zo blind op te staren dat je eigen auto laat staan (vaste lasten betalende) en een auto van de zaak mee te nemen.

Zolang je winst maakt op de meerkosten is het financieel gunstiger de eigen auto te pakken.
Daarbij is het ook nog van belang hoe het risico verdeeld wordt. Wat als je een ongeluk krijgt tijdens werk-verkeer? Vergoed je werkgever die kosten dan ook ( Dat zou wel moeten, maar het is wel zo fijn om dat van te voren duidelijk te hebben. ).
Lijkt me inderdaad nuttig zwart-op-wit te hebben, maar dat lijkt me een losstaande discussie (waar genoeg jurisprudentie over is als werkgever dat niet of onredelijk zwart op wit heeft staan). Een dubbeltje meer of minder per km verandert hier hoegenaamd niets aan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 19:42
Heb je geprobeerd dit aan te kaarten bij je baas zelf zodat er misschien wel een lijnrechte policy komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-08 15:56
Ach iedereen hoeft niet te klagen. In principe is je baas niet verplicht om reiskosten vergoeding te betalen. Natuurlijk voor extra ritjes wel het minimale.

Bij mijn werk krijg ik 19cent per km met een max van 20km enkele rit. Hierdoor schiet ik per maand er ongeveer 200euro bij in. Het is nou eenmaal niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
Neem een auto mee van een managementlid, er staat er toch vaak één stof vangen.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

taeke18 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 18:48:
Ach iedereen hoeft niet te klagen. In principe is je baas niet verplicht om reiskosten vergoeding te betalen. Natuurlijk voor extra ritjes wel het minimale.

Bij mijn werk krijg ik 19cent per km met een max van 20km enkele rit. Hierdoor schiet ik per maand er ongeveer 200euro bij in. Het is nou eenmaal niet anders.
Jij hebt het over woon-werkverkeer, TS heeft het over dienstkilometers. Is wel degelijk iets anders. Topic lezen voor je post doet wonderen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 08:57
orf schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:45:
Woon- werkverkeer wordt voor aansprakelijkheid (en verzekering) vaak verschillend gezien van zakelijk gebruik. Hoe werkt het bijvoorbeeld als je tijdens de rit een ongeluk krijgt. Wie is aansprakelijk voor de schade (want in opdracht van werkgever gereden). Wat is de regeling bij bijvoorbeeld iets heftigs als invaliditeit?

Als bedrijf heb ik een zakelijk abonnement op een variant van green wheels. Er staan drie auto's op loopafstand die medewerkers met een pasje kunnen gebruiken. Er zit een tankpas in en na gebruik zet je de auto gewoon weer op de parkeerplaats neer. Is dat niet iets voor het bedrijf? Mijn bedrijf (28 medewerkers, veelal binnen) is te klein voor een poolauto en dit is ideaal.
Alle schade die gemaakt zijn tijdens werktijd (met uitzondering van roekeloos rijgedrag etc) zijn de kosten van het eigen risico voor de werkgever.

Om met de deur in huis te vallen: een werkgever mag géén Eigen Risico doorbelasten als de schade onder werktijd gereden wordt.

Dat is wettelijk vastgelegd in het arbeidsrechtelijke artikel 7:661 BW. Dit artikel zegt dat werknemers niet aansprakelijk zijn voor schade toegebracht aan spullen van de werkgever tijdens werktijd. Er zijn in de wet een drietal uitzonderingen op bovenstaande regel.

1) bewuste roekeloosheid: deze uitzondering moet aangetoond worden en bewezen zijn. voorbeelden zijn veel harder rijden dan de maximum toegestane snelheid, rijden onder invloed etc. etc. (moet dus wel echt extreem zijn)

2) bij uitzonderlijke gevallen: uit jurisprudentie blijkt dat het echt wel een heel uitzonderlijk geval moet zijn wil de rechter het als zodanig beoordelen.

3) bij schriftelijke overeenkomst als de werknemer zelf hiervoor verzekerd is: het zelf verzekerd zijn voor het eigen risico van je auto van de zaak is hoogst ongebruikelijk daar de auto zelf wettelijk verplicht door de eigenaar van de auto verzekerd wordt.

In 99% van de gevallen is de praktijk dus dat u geen eigen risico doorbelast mag krijgen bij een schade die veroorzaakt is onder werktijd. U kunt dit als het van toepassing is of als u uw autoregeling moet tekenen, aangeven bij jewerkgever.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-08 15:56
dion_b schreef op donderdag 10 april 2014 @ 02:19:
[...]

Jij hebt het over woon-werkverkeer, TS heeft het over dienstkilometers. Is wel degelijk iets anders. Topic lezen voor je post doet wonderen...
zoals ik ook zei voor extra ritten, dus onder werktijd gewoon het minimale is verplicht en daar houd hij zich vast wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:19

-tom-562

Oliesjeik

Serieus? Dat hoeft mijn werkgever niet te proberen, dan blijf ik mooi op kantoor zitten totdat hij een auto voor mij regelt :)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
De discussie is onder mijn collega's weer actueel, en kick dit topic dan maar weer om op verder te borduren.

Ik zie in de reacties veel staan dat ik doorlopende kosten als Wegenbelasting en Verzekering niet zou mogen meerekenen in de kosten die ik maak, omdat ik deze anders ook betaal als de auto alleen maar stil staat.
Afschrijving zou ook afhankelijk zijn van de verwachte levensduur.

Het punt wat ik echter ervaar is dat leaserijders bijv. 150 euro bijtelling betalen per maand en that's it. Zij kijken niet om naar een onderhoudsrekening, zij krijgen niet elke 3 maanden een rekening van de wegenbelasting op de deurmat en na 2 tot 4 jaar zegt de leasemaatschappij 'Lever die auto maar weer in en zoek maar wat nieuws uit, want anders kan ik um niet meer doorverkopen voor een leuk prijsje'.
En als ze met pech langs de weg staan dan staat de ANWB binnen een kwartier naar je auto te kijken en heb je eventueel een uur later een vergelijkbare leenauto om mee verder te rijden.

Ik betaal al die kosten wel als privé eigenaar. Dat ik deze kosten moet betalen of ik nou aan het werk ben of niet lijkt me niet relevant. Uit het oogpunt van de baas beschik ik over een auto en het wordt als vanzelfsprekend gezien dat ik deze ook maar bedrijfsmatig moet inzetten voor eigen transport.
De baas vind vervolgens dat 19cent (of het hogere tarief voor werk-werk kms) voldoende moet zijn om voor te rijden.

Ik zie hier berekeningen voorbij komen dat ik 7 ct/km aan brandstof kwijt ben. Dit is het lijstje kosten dat ik aan houd:

Kilometers per jaar: ~22000
Kosten auto: 17.500,-
Gemiddelde dieselprijs 2013 : €1,37
Afschrijving auto, levensduur 8 jaar: (17500 / 8 ) / 22000 = 10ct/km (levensduur kun je oprekken, worden de kosten lager)
Verzekering all risk, 820 euro pj (2014) / 22000 = 0,037 ct/km
Wegenbelasting diesel 888 euro pj / 22000 = 0,04 ct/km
Dieselkosten, gem 780km/tank (42 liter per tankbeurt) = 22000 / 780 = 28 tankbeurten * (42*1.37) / 22000 = 0,073 ct/km
Onderhoud 700 euro per jaar (beurt, apk, storingen) : 0,032 ct/km

Dat maakt : 28 cent per gereden kilometer. Daar maak ik er z'n 1100 woon-werk van per maand = 308 euro per maand.
Met een vergoeding van 220 euro maakt dat ik 88 euro betaal om lekker op mijn werk te komen.
In die optiek sta ik dus al 88 euro in de min om eventueel extra kilometers mee 'op te vangen'. En dat gaat niet, gezien er ook geen 'winst' op de kilometervergoeding te halen valt loopt het alleen maar verder van je af.

Met elke gereden kilometer extra op 19 cent vergoeding (en je moet lastig gaan doen bij de declaratie om het hoge tarief er uit te krijgen) lever je flink in. En zelfs met die 27 cent netto (??) kom je dus bedrogen uit.
En als je vervolgens meer kilometers moet maken om bij een externe opdrachtgever te komen maak je meer kilometers en komt de slijtage harder aan, komen de beurten eerder en gaat de afschrijving sneller.

Daarbij meegenomen dat je zelf thuis de auto laat staan omdat het geld kost om prive te rijden, met een leasebak reis je heel europa af en de tankpas betaald wel.

Je betaald zelf de brandstof vooruit, als je van Arnhem naar de randstad moet rijden ben je elke dag minstens 200km armer. dat betekend om de 4 dagen aan de tank, met een 5 daagse werkweek en 20 per maand sta je 5x aan de pomp a 55-60 euro per maand. Dat is 3x meer dan normaal.
Nu weet ik niet wat voor bovenmodale mensen hier verdienen, maar als je er een prettig leven op wilt nahouden dan kun met 150 euro extra per maand (die je nu dus kwijt bent aan extra tannbeurten) een hoop doen.

Als je vervolgens een hypotheek hebt, een vriendin/vrouw/gezin tevreden moet houden en ook nog een beetje lekker wilt eten dan kan dat in sommige gevallen een grote impact hebben.
Het zijn niet alleen maar de directe kosten, maar ook zeker de indirecte klappen die mee gaan tellen.

Maar moet ik dan tegen me baas gaan zeggen 'ja sorry baas, ik wil heel graag, maar als ik daar naartoe ga dan wordt het elke lunch 3 sneetjes oud brood, want meer kan er niet vanaf' voordat men een keer doorheeft dat het wel degelijk geld kost om privé te rijden?

Het feit dat het nu weer actueel is komt omdat projectleiders hoger op de ladder verwachten dat jij ergens komt opdagen, maar dat er vervolgens niet tijdig een oplossing komt om vervoer te regelen, hetzij met een hogere vergoeding hetzij met een leen/huurauto (ook al is een auto met 1 telefoontje geregeld) . Vervolgens is het allemaal kort dag en rij je weer met je eigen auto waar bij wijze van spreken het storingslampje alweer staat te knipperen op het dashboard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
BLACKfm schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 01:12:
Het punt wat ik echter ervaar is dat leaserijders bijv. 150 euro bijtelling betalen per maand en that's it. Zij kijken niet om naar een onderhoudsrekening, zij krijgen niet elke 3 maanden een rekening van de wegenbelasting op de deurmat en na 2 tot 4 jaar zegt de leasemaatschappij 'Lever die auto maar weer in en zoek maar wat nieuws uit, want anders kan ik um niet meer doorverkopen voor een leuk prijsje'.
En als ze met pech langs de weg staan dan staat de ANWB binnen een kwartier naar je auto te kijken en heb je eventueel een uur later een vergelijkbare leenauto om mee verder te rijden.

Ik betaal al die kosten wel als privé eigenaar. Dat ik deze kosten moet betalen of ik nou aan het werk ben of niet lijkt me niet relevant. Uit het oogpunt van de baas beschik ik over een auto en het wordt als vanzelfsprekend gezien dat ik deze ook maar bedrijfsmatig moet inzetten voor eigen transport.
De baas vind vervolgens dat 19cent (of het hogere tarief voor werk-werk kms) voldoende moet zijn om voor te rijden.
Het zal misschien vreemd klinken, maar een leaserijder betaald exact dezelfde kostenposten als iemand die zijn auto in bezit heeft. Enige verschil is dat bij de leaserijder dit in een groot bedrag aan de leasemaatschappij betaald wordt. Omdat niet elke baas een eigen bijdrage vraagt is de bijtelling in het leven geroepen, zo rijdt niemand ooit gratis auto. En de leasemaatschappij zet overal nog wat extra's op om winst te maken. Ik weet uit ervaring dat lease maatschappijen de garages die het onderhoud moeten doen flink uitknijpen om dit zo goedkoop mogelijk te doen.

19 cent komt voort uit de Belastingdienst, die zegt dat dit de maximale onbelaste vergoeding mag zijn. Alles daarboven betaal je gewoon weer belastingen over.
Ik zie hier berekeningen voorbij komen dat ik 7 ct/km aan brandstof kwijt ben. Dit is het lijstje kosten dat ik aan houd:

Afschrijving auto, levensduur 8 jaar: (17500 / 8 ) / 22000 = 10ct/km (levensduur kun je oprekken, worden de kosten lager)
Dieselkosten, gem 780km/tank (42 liter per tankbeurt) = 22000 / 780 = 28 tankbeurten * (42*1.37) / 22000 = 0,073 ct/km

Dat maakt : 28 cent per gereden kilometer. Daar maak ik er z'n 1100 woon-werk van per maand = 308 euro per maand.
Met een vergoeding van 220 euro maakt dat ik 88 euro betaal om lekker op mijn werk te komen.
In die optiek sta ik dus al 88 euro in de min om eventueel extra kilometers mee 'op te vangen'. En dat gaat niet, gezien er ook geen 'winst' op de kilometervergoeding te halen valt loopt het alleen maar verder van je af.

Met elke gereden kilometer extra op 19 cent vergoeding (en je moet lastig gaan doen bij de declaratie om het hoge tarief er uit te krijgen) lever je flink in. En zelfs met die 27 cent netto (??) kom je dus bedrogen uit.
En als je vervolgens meer kilometers moet maken om bij een externe opdrachtgever te komen maak je meer kilometers en komt de slijtage harder aan, komen de beurten eerder en gaat de afschrijving sneller.

Daarbij meegenomen dat je zelf thuis de auto laat staan omdat het geld kost om prive te rijden, met een leasebak reis je heel europa af en de tankpas betaald wel.
Je bent nu wel kwaad om de voorwaarden van de leaserijders, maar dat is niet zo bij elk bedrijf. In die zin, je voorwaarden zijn wat de baas afspreekt. Tankpas is niet standaard bij lease auto's. En bovendien, tankpassen zijn duur. De maatschappijen werken niet graag met brandstof voor een vast bedrag per maand, en als je dat weet te regelen betaal je flink ervoor. Ze dekken zich in tegen pech gevallen dat iemand heel veel rijdt.
Als je vervolgens een hypotheek hebt, een vriendin/vrouw/gezin tevreden moet houden en ook nog een beetje lekker wilt eten dan kan dat in sommige gevallen een grote impact hebben.
Het zijn niet alleen maar de directe kosten, maar ook zeker de indirecte klappen die mee gaan tellen.

Maar moet ik dan tegen me baas gaan zeggen 'ja sorry baas, ik wil heel graag, maar als ik daar naartoe ga dan wordt het elke lunch 3 sneetjes oud brood, want meer kan er niet vanaf' voordat men een keer doorheeft dat het wel degelijk geld kost om privé te rijden?

Het feit dat het nu weer actueel is komt omdat projectleiders hoger op de ladder verwachten dat jij ergens komt opdagen, maar dat er vervolgens niet tijdig een oplossing komt om vervoer te regelen, hetzij met een hogere vergoeding hetzij met een leen/huurauto (ook al is een auto met 1 telefoontje geregeld) . Vervolgens is het allemaal kort dag en rij je weer met je eigen auto waar bij wijze van spreken het storingslampje alweer staat te knipperen op het dashboard...
Als het zo'n breekpunt is dat je het financieel niet trekt en je vrouw je dreigt te verlaten (goed, dit is dan wat gekscherend) en je zelf er kwaad over wordt, misschien dan maar een andere baan zoeken met betere voorwaarden? Je kan het gesprek met je baas aangaan eventueel met collega's die hetzelfde probleem ervaren en hem of haar vertellen waarom jij denkt een lease auto nodig te hebben. Maar goed, ze kunnen ook weigeren. Als het dan zo belangrijk is dan kan je ook weer eens de vacaturekrant erbij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik begrijp dat gedoe over die vooruitbetaling van de brandstofkosten niet. Die kosten krijg je toch terug omdat ze in die kilometervergoeding zitten? En ik mis in de berekening van de afschrijving de restwaarde.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:32
Ik zie veel foute berekeningen..

Waarom neemt men de verzekering mee in de berekening? Je auto moet zowieso al verzekerd zijn. Eventuele meerkosten hiervoor moet je alleen meenemen:
Stel je rijdt prive en hebt je verzekering voor de categorie 15000-20000KM per jaar. Door je werk rij je 25000 per jaar. Dan betaal je iets meer premie en DAT verschil neem je mee want dat is direct gerelateerd aan je werk kilometers.

Belasting betaal je ook al voor je auto. Meer KM betekent niet meer kosten door je werk, die kun je laten schieten.

Onderhoud voor de extra KM is ook maar een deel van het totaal onderhoud.

Al met al, rij je diesel en 1 op 20 dan kan dat volgens mij wel uit voor 19ct/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Pff, een lease auto van een beetje formaat kost de werkgever zo'n 700 euro per maand aan de lease maatschappij, ex brandstof, dat komt daar nog bij.

Met brandstof kom je zo op 900 eurotjes (ja veel, maar anders komt het hieronder niet mooi uit).
Dat betekend simpelweg dat ik die niet als salaris krijg. Sterker nog: omdat ik die niet als salaris krijg, moet ik bijtelling betalen, zo'n 250 euro/maand. Dus: het kost mij zo ongeveer 1150 euro/maand om op mijn werk te komen.

Er zijn ook werkgevers die zeggen: joh, anders regel je zelf een auto, dan betaal ik je die 900 euro uit. Soms doen ze dat bewust, soms onbewust. Jouwe doet dat onbewust.

Er zijn trouwens ook werkgevers die zeggen: dit is je budget voor een auto. Als je het niet opmaakt (kijk even bij directlease.nl ofzo voor de prijs van een 14% brikkie) krijg je de rest (van het budget!) bij je salaris. Als je dan een 14% knallertje neemt (zeg een Polo) kost die wagen maar ~20k, 14% hiervan is 2800, leaseprijs is iets van 450, dan hou je dus 250/maand over, 3000/jaar, je betaald 2800 bijtelling/jaar, dus onder de streep geld over & je hebt nog een vakantiekar ook...

(oh ja, bewust even niet op belasting enzo gelet)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het punt wat ik echter ervaar is dat leaserijders bijv. 150 euro bijtelling betalen per maand en that's it. Zij kijken niet om naar een onderhoudsrekening, zij krijgen niet elke 3 maanden een rekening van de wegenbelasting op de deurmat
Wat je zelf al zegt, een leaserijder betaald iedere maand € 150 en is daarmee klaar.
Later in je verhaal (zie quotes hieronder) betaal jij maar € 88 per maand om je 22.000 km te rijden. Je betaald dus € 62 per maand minder dan een leaserijder! Tuurlijk kan / mag een leaserijder meer km's maken en krijgt geen (onverwachte) schadekosten doorberekend. Maar daar hangt dus wel een klein prijskaartje aan (van € 62 per maand).
Daarnaast dient een leaserijder de bijtelling op te tellen bij het bruto loon, waardoor het mogelijk is om in een hogere loonbelastingschaal terecht te komen (komt niet heel vaak voor, maar als je zo rond het randje zit, kan het een aardige duit schelen!)
Het is wel degelijk relevant, dat je de kosten als privé eigenaar zou moeten betalen in mijn optiek. Je zou de kosten namelijk niet hebben als je een leaseauto zou krijgen. Dat je baas vervolgens verwacht dat jij jouw privé bezit inzet voor bedrijfsmatige doeleinden is inderdaad een ander verhaal... Maar daar kies je (deels) zelf voor. Je had ook aan kunnen geven bij je baas, dat je jouw auto niet bedrijfsmatig wilt inzetten.
Dat is niet je baas die dat vindt, maar de belastingdienst!

Ik mis hier je restwaarde van de auto. Je gaat er van uit dat je auto na 8 jaar volledig opgereden is. Echter met 176k op de teller kan je de auto of nog langer doorrijden of nog verkopen voor een paar duizend euro.
Een leaserijder betaald ook voor het vervoer, in de vorm van de bijtelling, om op zijn werk te komen... Plus dat de leaserijder standaard iedere maand € 62 meer betaald. Over het hele jaar gezien is dat een bedrag van € 744.

Vergeet niet dat andere kosten (verzekering, wegenbelasting) ook weer omlaag gaan. Je rekent wel heel erg in je eigen voordeel... Daarnaast krijg je vaak voor werk-werk een iets hogere vergoeding (heb niet het hele topic van A tot Z doorgelezen, dus weet niet of dat in jouw geval ook zo is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

BastaRhymez schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:17:
[...]
Dat is niet je baas die dat vindt, maar de belastingdienst!
Dat is niet waar, je mag tot 19 ct/km belastingvrij vergoeden. Alles wat daarboven zit is belast. Zijn baas kan gewoon 30 ct/km betalen; dan wordt 11 ct dus belast en 19 ct is belastingvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BastaRhymez schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:17:
Wat je zelf al zegt, een leaserijder betaald iedere maand € 150 en is daarmee klaar.
Later in je verhaal (zie quotes hieronder) betaal jij maar € 88 per maand om je 22.000 km te rijden. Je betaald dus € 62 per maand minder dan een leaserijder!
Een leaserijder betaald €0,00 voor woon-werk en werk-werk kilometers. Een leaserijder betaald €150 voor de privékilometers die die wilt rijden. Zodra je je lease auto niet privé gebruikt betaal je hier geen bijtelling over. Voor de werkkilometers is de lease auto dus kostendekkend i.p.v. dat je €88 bij moet leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gadgeteer schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:00:
Ik zie veel foute berekeningen..

Waarom neemt men de verzekering mee in de berekening? Je auto moet zowieso al verzekerd zijn. Eventuele meerkosten hiervoor moet je alleen meenemen:
Stel je rijdt prive en hebt je verzekering voor de categorie 15000-20000KM per jaar. Door je werk rij je 25000 per jaar. Dan betaal je iets meer premie en DAT verschil neem je mee want dat is direct gerelateerd aan je werk kilometers.

Belasting betaal je ook al voor je auto. Meer KM betekent niet meer kosten door je werk, die kun je laten schieten.

Onderhoud voor de extra KM is ook maar een deel van het totaal onderhoud.

Al met al, rij je diesel en 1 op 20 dan kan dat volgens mij wel uit voor 19ct/km.
Ik vindt het logisch om een gedeelte van de verzekering/belasting ook gewoon door te belasten naar de werkgever. Jij moet prive spullen inzetten voor het uitvoeren van je werk, dan moet daar gewoon na rato voor betaald worden + risico marge. Als de werkgever dat niet wil, dan zal hij zelf materiaal ter beschikking moeten stellen.

Om voor jezelf te kijken of het kostendekkend is heb je gelijk, maar ook daar moet je rekening houden met het risico op schade, dus daar zul je ook een extra marge voor moeten rekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 19-06-2014 09:38 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:16

Barrycade

Through the...

De discussie is onder mijn collega's weer actueel, en kick dit topic dan maar weer om op verder te borduren.

Ik zie in de reacties veel staan dat ik doorlopende kosten als Wegenbelasting en Verzekering niet zou mogen meerekenen in de kosten die ik maak, omdat ik deze anders ook betaal als de auto alleen maar stil staat.
Afschrijving zou ook afhankelijk zijn van de verwachte levensduur.

en wat verdien jij tov de mensen die een14% Polotje mogen leasen? Ik zie veel lui in het wat verdient een ICT-er topic die een Polotje mogen leasen maar zeker niet in de buurt van mijn loon komen. En een ANWB abbotje kan je ook in je km prijs meenemen.
Ik betaal al die kosten wel als privé eigenaar. Dat ik deze kosten moet betalen of ik nou aan het werk ben of niet lijkt me niet relevant.
Dat is echt wel relevant, je kan er ook voor kiezen om op de fiets naar je werk te gaan. of met het openbaar vervoer. En dan lopen die kosten gewoon door
Uit het oogpunt van de baas beschik ik over een auto en het wordt als vanzelfsprekend gezien dat ik deze ook maar bedrijfsmatig moet inzetten voor eigen transport.
Is dat vastgelegd ergens? Of is dit een aanname van jouw kant?
Zou kunnen dat je dat in je salaris terug ziet. Maar mijn werkgever vergoed bovenop de 19 cent 21 cent bruto dus die is het daar niet mee eens
knip...

Ik heb nieuws voor je: je verplaatsen kost geld. Je hebt een royale vergoeding die hoger ligt dan op basis van openbaar vervoer (uitgaande van 55 km per dag)
En de gevallen dat je winst maakt op je woon / werk: neutraal kan wel, maar dan moet je met het openbaar vervoer en de kosten of van de baas krijgen of als hij dat niet doet via de belastingen terugkrijgen
klopt en daar is die vergoeding ook voor
als ik het ICT topic bekijk is dat niet standaard en zit er vaak een maximum prive km's aan vast
Je betaald zelf de brandstof vooruit, als je van Arnhem naar de randstad moet rijden ben je elke dag minstens 200km armer. dat betekend om de 4 dagen aan de tank, met een 5 daagse werkweek en 20 per maand sta je 5x aan de pomp a 55-60 euro per maand. Dat is 3x meer dan normaal.
Als je dat soort buffers niet hebt zit er wat verkeerd in je financien. Na 1 maand heb je je kosten vergoed door de baas. Loopt hij echt achter kan je wellicht om een voorschot vragen of wekelijks je km's inleveren.
Nu weet ik niet wat voor bovenmodale mensen hier verdienen, maar als je er een prettig leven op wilt nahouden dan kun met 150 euro extra per maand (die je nu dus kwijt bent aan extra tannbeurten) een hoop doen.
Als je een auto rijdt van 18-19k en die 150 euro niet op kan vangen vraag me af hoe dat dan gaat als je bv een lekke band rijdt of een snelheidsbekeuring binnenkrijgt
dan heb je niet echt de nering naast de tering gezet. Je leeft dan boven je stand
Als het echt zoveel impact heeft moet je met je baas gaan praten, maar gezien je km's valt het zakelijk rijden wel mee, dus dan moet je wel een goed praatje hebben. Ik heb het gevoel dat je je wat gepasseerd voelt en dat denkt te compenseren met een lease auto. Maar hou je wel rekening als je een lease auto krijgt dat je je bestaande auto of moet verkopen / of je lease auto alleen zakelijk moet gebruiken om ook geen grote financiele impact te krijgen?
Tja projectleiders horen te kunnen plannen. Flauw wellicht maar ik vindt je argumenten te veel doorslaan naar het what-if. Maar wederom, volgens mij voel je je niet voldoende gewaardeerd (qua vergoeding/status) en verwacht je een lease auto als compensatie.

Maar wellicht is een andere werkgever die je kwaliteiten wel met een leaseauto weet te waarderen? want gezien het topic zit het diep bij je. Dus oppassen dat het je werkplezier bij deze baas niet helemaal om zeep helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De tijden van een "gratis" lease auto van de zaak liggen al ver in het verleden. Over het algemeen wordt dit gecompeseerd in het salaris of door een zeer strikte bereiderscontract. Werkgevers zijn ook niet achterlijk en weten wat het wagenpark kost aangezien sinds afgelopen jaren (krisis) alle kosten onder de loop zijn en worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:41
Het is een paar maanden terug in dit topic al eens geopperd: maak eens een rekensommetje over de afgelopen paar maanden (of jaar). Wees daarbij reëel: reken de [n]meer[/b]kosten voor verzekering, de extra onderhoudsbeurt, extra slijtageonderdelen, extra afschrijving, etc. En natuurlijk de directe kosten van brandstof, een extra ritje naar de wasstraat, etc.

Zet het netjes in een spreadsheet, en zet daarnaast ook het aantal vergoede kilometers en wat je daar netto van overhoudt indien er een belaste component bij zit. Geef echter óók de bruto vergoeding bij aan, want dan kan de baas dus ook zien wat het hem nu daadwerkelijk kost om jou in je privé auto te laten rijden.

Op basis van die spreadsheet zouden dan 3 dingen duidelijk moeten worden:
A: De netto kilometervergoeding is al dan niet toereikend voor de gemaakte kosten.
B. De bruto kilometervergoeding kost de baas meer of minder dan een leaseregeling.
C. De werkelijke kosten zijn meer of minder dan een leaseregeling.

Indien uit A blijkt dat de vergoeding toereikend is, lijkt me niets aan de hand. Indien daaruit blijkt dat de vergoeding niet toereikend is, kun je vragen om een hogere vergoeding of alsnog een leaseregeling.
Indien uit B blijkt dat de leaseregeling voor de baas goedkoper is, dan is het natuurlijk een no-brainer voor de baas.

In de andere gevallen kun je natuurlijk goed onderhandelen, en dan heb je duidelijke argumenten om je standpunt te staven.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik vind het wel apart dat jouw baas bepaald wat jouw auto kost. Als hij wilt dat jij privémiddelen inzet ben jij degene die daarvan de prijs bepaald. Als jij tegen je baas zegt dat huur van jouw auto 1 euro per kilometer kost is het take it or leave it. Als jouw baas naar de supermarkt gaat bepaalt hij dan ook zelf wat de boodschappen mogen kosten?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ger schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 10:35:
Indien uit A blijkt dat de vergoeding toereikend is, lijkt me niets aan de hand. Indien daaruit blijkt dat de vergoeding niet toereikend is, kun je vragen om een hogere vergoeding of alsnog een leaseregeling.
Indien uit B blijkt dat de leaseregeling voor de baas goedkoper is, dan is het natuurlijk een no-brainer voor de baas.
Ik vind dat je meer dan puur de kosten moet rekenen, want je neemt ook risico met je prive middelen, en tevens krijg je er nog eens extra verplichtingen voor terug. Immers als je de afspraak hebt dat je jouw prive auto voor werk gebruikt, kun je niet eens een keer je auto uitlenen, of besluiten je auto helemaal weg te doen. Als je besluit je auto niet meer prive te gaan gebruiken zal de vergoeding immers ook niet omhoog gaan. Het is gewoon niet aan de werkgever om te bepalen dat hij voordeel moet hebben aan prive eigendommen. In dat opzicht is het hetzelfde als een werkgever een lease-auto geeft, die kan ook kiezen of die wel/niet prive gebruikt mag worden, en welke kosten daar eventueel aan verbonden zijn.

Voor woon-werk verkeer is dat natuurlijk anders, want dat is gedeeltelijk een prive aangelegenheid.
evilution schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 10:42:
Ik vind het wel apart dat jouw baas bepaald wat jouw auto kost. Als hij wilt dat jij privémiddelen inzet ben jij degene die daarvan de prijs bepaald. Als jij tegen je baas zegt dat huur van jouw auto 1 euro per kilometer kost is het take it or leave it. Als jouw baas naar de supermarkt gaat bepaalt hij dan ook zelf wat de boodschappen mogen kosten?
Inderdaad, als je buiten het woon-werk verkeer je eigen auto gebruikt moet dat een eigen keuze zijn, en moet je ook zelf kunnen bepalen wat jij daar een reele vergoeding voor vindt. Als de werkgever het daar niet mee eens is moet hij zelf maar vervoer regelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 19-06-2014 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds het begin van het topic meegelezen; krijg nu toch de behoefte om te reageren.
TS kiest er zelf voor om een auto te kopen die 17.500 in de aanschaf was. Dat is zijn goed recht, maar daar hoeft de baas natuurlijk geen rekening mee te houden.
Stel: Je kiest ervoor om een kleine auto (Peugeot 107, nieuw) te kopen. Als voorbeeld.

Aanschaf = 10.000
Brandstofkosten = 1.80 / liter
Verbruik = 20 km / liter
Levensduur = 8 jaar (jouw getal overgenomen)

De km-vergoeding blijft per jaar (bij 22.000 km) gelijk; 4180 euro.
De brandstofkosten nemen toe naar 1980 euro.
De All-risk verzekering kan je bij Univé (ik pak er maar één) krijgen voor 267.65 euro.
Wegenbelasting kost je dan per jaar 232 euro.
En hoewel het mij vrij fors lijkt voor een nieuwe auto, laat ik die 700 euro voor onderhoud per jaar staan.

Stel je voor: De 107 is na 8 jaar inderdaad niets meer waard. Wat heeft dat dan gekost?
Inkomsten = 8 * 4180 = 33440

Uitgaven = 10.000 + 8 * (1980 + 267.65 + 232 + 700) = 35437.20

Met andere woorden: Voor 1997.20 euro heb jij 8 jaar een auto voor de deur staan, voor privé-gebruik.
Dat is per jaar net geen 250 euro.

En nu het mooie: Als jij die 700 euro aan reparaties niet haalt (lijkt mij aannemelijk), of de auto blijkt toch nog iets waard, aan het eind van de rit, dan heb jij mooi winst gemaakt aan de km-vergoeding van je baas. :)

Conclusie
Je hebt op dit moment een mooie auto. Daar betaal jij voor. Niet je baas. :>

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2014 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 10:54:
Sinds het begin van het topic meegelezen; krijg nu toch de behoefte om te reageren.
TS kiest er zelf voor om een auto te kopen die 17.500 in de aanschaf was. Dat is zijn goed recht, maar daar hoeft de baas natuurlijk geen rekening mee te houden.
Stel: Je kiest ervoor om een kleine auto (Peugeot 107, nieuw) te kopen. Als voorbeeld.

Aanschaf = 10.000
Verbruik = 20 km / liter

De All-risk verzekering kan je bij Univé (ik pak er maar één) krijgen voor 267.65 euro.
En hoewel het mij vrij fors lijkt voor een nieuwe auto, laat ik die 700 euro voor onderhoud per jaar staan.

Stel je voor: De 107 is na 8 jaar inderdaad niets meer waard. Wat heeft dat dan gekost?

Met andere woorden: Voor 1997.20 euro heb jij 8 jaar een auto voor de deur staan, voor privé-gebruik.

En nu het mooie: Als jij die 700 euro aan reparaties niet haalt (lijkt mij aannemelijk), of de auto blijkt toch nog iets waard, aan het eind van de rit, dan heb jij mooi winst gemaakt aan de km-vergoeding van je baas. :)

Conclusie
Waar in dit topic aan voorbij gegaan wordt is dat men elkaars berekeningen probeert te vergelijken. Ikzelf reken bijv alle autokosten tot kosten die ik maak om op mijn werk te komen. Dat omdat ik de auto voor 98% van de tijd puur gebruik om van en naar kantoor en klanten te komen, rest van de tijd pakken we de andere privé-auto van mijn vriendin. Op moment dat ik dus niet meer zakelijk zou rijden zou ik die auto verkopen en er niet direct een andere voor terugkopen. Dan kan men roepen dat "verzekering en wegenbelasting toch wel doorlopen", maar dat is niet zo.

In veel andere gevallen zullen mensen ipv diesel ineens wel een benzine kunnen aan rijden, waarbij zowel verzekering als wegenbelasting als onderhoud, vaak ook een stuk lager uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

CMD-Snake schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 06:41:Het zal misschien vreemd klinken, maar een leaserijder betaald exact dezelfde kostenposten als iemand die zijn auto in bezit heeft. Enige verschil is dat bij de leaserijder dit in een groot bedrag aan de leasemaatschappij betaald wordt.
Klopt niet. De kosten voor mijn lease-auto waren, voor mij, € 80 netto in de maand. Ik betaalde geen cent aan de leasemaatschappij. Hiervoor had ik ook onbeperkte privé-kilometers in Nederland.
Omdat niet elke baas een eigen bijdrage vraagt is de bijtelling in het leven geroepen, zo rijdt niemand ooit gratis auto.
Ook dat klopt niet. De bijtelling is in het leven geroepen, omdat een lease-auto "inkomen in natura" is. Dat zie je ook op je loonstrookje: de auto heeft een bepaalde waarde, en daar betaal je netjes loonbelasting over, net als over al je overige inkomsten.
Tankpas is niet standaard bij lease auto's.
Ik ben nog nooit een bedrijfsleasewagen tegen gekomen zonder tankpas, jij wel?
Als het zo'n breekpunt is dat je het financieel niet trekt en je vrouw je dreigt te verlaten (goed, dit is dan wat gekscherend) en je zelf er kwaad over wordt, misschien dan maar een andere baan zoeken met betere voorwaarden? Je kan het gesprek met je baas aangaan eventueel met collega's die hetzelfde probleem ervaren en hem of haar vertellen waarom jij denkt een lease auto nodig te hebben. Maar goed, ze kunnen ook weigeren. Als het dan zo belangrijk is dan kan je ook weer eens de vacaturekrant erbij pakken.
Ik vind dit altijd zo'n onzin hè? Als iets je niet bevalt moet je maar opstappen? Waarom zou je niet mogen gaan voor betere arbeidsvoorwaarden?
pjottum schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:01:
Er zijn ook werkgevers die zeggen: joh, anders regel je zelf een auto, dan betaal ik je die 900 euro uit. Soms doen ze dat bewust, soms onbewust. Jouwe doet dat onbewust.
Mijn werkgever deed dat niet. Geen leaseauto? Geen verhoging van het salaris hoor. Leuk dat de belastingdienst het ziet als inkomen in natura, dat moet je met hen uitvechten. Wij zien het als ter beschikking gesteld woon-werkverkeer vervoer.

Er zijn verschillende uitgangsposities in dit topic, en die lopen dor elkaar. TS geeft aan enkel een auto voor z'n werk te hebben, dan is het logisch om alle kosten die hiermee samenhangen mee te nemen. Wel zou hij 2 berekeningen kunnen maken: een voor de kosten en km woon-werk (waarin je dus wel verzekeringen en wegenbelasting meeneemt), en 1 voor de kosten en km werk-werk (zonder die kosten).

Hij kiest ervoor om met de auto naar zijn werk te gaan (dan wel een baan te accepteren waarvoor hij niet met OV kan gaan), maar de extra kosten dienen m.i. volledig voor de werkgever te zijn.

En gekat op een slecht huishoudboekje is niet meer dan dat: gekat. Het is nutteloos voor het dilemma uit dit topic en je hebt te weinig info om daadwerkelijk te kunnen bepalen hoe (on)gezond dat huishoudboekje is.

@TS: wat doet je werkgever als je ineens geen auto meer hebt?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ardana schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:49:
Klopt niet. De kosten voor mijn lease-auto waren, voor mij, € 80 netto in de maand. Ik betaalde geen cent aan de leasemaatschappij. Hiervoor had ik ook onbeperkte privé-kilometers in Nederland.
Dan houd je OF jezelf voor de gek, OF je werkgever doet dat voor je... Zonder leaseauto had je natuurlijk meer salaris kunnen hebben. En zoals je zelf zegt: je kan arbeidsvoorwaarden onderhandelen.
Mijn werkgever deed dat niet. Geen leaseauto? Geen verhoging van het salaris hoor. Leuk dat de belastingdienst het ziet als inkomen in natura, dat moet je met hen uitvechten. Wij zien het als ter beschikking gesteld woon-werkverkeer vervoer.
Heeft werkgever een reden om leaseauto's te willen promoten richting personeel?
Belastingdienst ziet woonwerkverkeer niet als loon in natura, alleen je vrijwillige prive-kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Sander schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:24:
[...]
Op moment dat ik dus niet meer zakelijk zou rijden zou ik die auto verkopen en er niet direct een andere voor terugkopen.
Heb je werkgever al benaderd voor een auto van de zaak die je niet privé gebruikt? Mogelijk kijkt die daar heel anders tegenaan. Ik weet alleen niet de eisen van een (eerder genoemd) comfortabele auto is voor jou.

Indien reistijd gelijk staat aan werktijd dan kan je ook je privé auto verkopen of enkel voor woonwerkverkeer gebruikt en de rest via OV.

[ Voor 34% gewijzigd door Deveon op 19-06-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDragon-1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 22:20
Zo weer even een paar pagina's door gescrold :). Toen ik bij mijn vorige werkgever voor de keuze werd gezet lease auto of zelf auto aanschaffen had ik een eenvoudig excel tabel gemaakt. Ik zal eens kijken of dat ik deze nog ergens in het archief kan vinden misschien dat sommige van jullie dit kunnen gebruiken. Ik rekende namelijk uit wat mijn prive aangeschaf de auto mij per maand zou kosten.

Hierin worden alle kosten en vergoedingen in meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 20:19
Het ontstaan van discussies zoals deze op het werk is doorgaans te wijten aan het maken (lees: het niet maken) van afspraken rondom mobiliteit. Voor mij persoonlijk is het enorm simpel. Ik geef namelijk vrij weinig om de status die behoort bij een nagelnieuwe lease-wagen, en heb voor woon/werk verkeer een vergoeding die de kosten ruimschoots dekt ( +/- € 500 vergoeding, € 400 kosten ).

Belangrijkste voorwaarde is dat mijn auto ook echt mijn auto is. Ik bepaal dus het soort brandstof, het model, de kleur, de opties etc. Wil men dat ik met bepaalde accessoires / stickers / functies ga rondrijden, dan vind ik het allemaal prima tegen een royale vergoeding.

Ook heb ik duidelijke voorwaarden afgesproken rondom het gebruik van de auto. Zakelijke ritten staat een vergoeding van € 0,30/km tegenover, met als voorwaarde dat mijn auto dient als vervoer voor personen + eventuele bagage. Wil men dat ik grotere objecten vervoer, zoals bijvoorbeeld meubels? Geen probleem? Zolang alle kosten (zoals interieurschade) maar vergoed wordt.

Het klinkt onwijs hard, en in de praktijk zal het er echter niet zo aan toe gaan. Belangrijk is dat je vooral wat op papier hebt om op terug te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:01
[...]

Ik wel, heb bijna tien jaar gewerkt bij een werkgever waar de boekhouder anti tankpas was omdat mensen dan niet meer op verbruik zouden letten.
Daar was het een kwestie van begin van het jaar een schatting maken van het aantal te rijden kilometers en dat werd dan met behulp van ANWB verbruikscijfers plus ik meen 10% omgerekend naar een aantal liters per jaar.
Het aantal liters werd vervolgens weer omgerekend naar een jaarbedrag aan de hand van de gemiddelde Shell brandstofprijs en dat gedeeld door twaalf iedere maand uitgekeerd als brandstof voorschot.
Eind van het jaar was het dan een kwestie van het werkelijke aantal kilometers doorgeven waarna alles weer doorgerekend werd en dan was het een kwestie van bijbetalen of ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:08
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 10:54:

Aanschaf = 10.000
Verbruik = 20 km / liter

Conclusie
Ik vind je conclusie een beetje makkelijk. Je kiest je auto voor je eigen mobiliteit van en naar het werk, boodschappen, vakantie en af en toe een zakelijk ritje.

Je kan sowieso niet van iemand verwachten dat hij 150+ km per dag voor de zaak rijd in een c1. Daar kom je gebroken uit. Soms heb je ook een wat grotere (duurdere) auto nodig omdat je bijvoorbeeld een groot gezin hebt.

700+ voor reparatie's. Als je 35kkm doet gaat dat vrij rap met onderhoudsbeurten, banden remmen enz. Een keertje pech met een koppelingsplaat of versnellingsbak en daar ga je als.
Als je een renault hebt mag je er 2.500 per jaar voor reserveren :X

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik ken er wel een paar. Een tankpas zit niet standaard in het pakket, je zal iets extra's moeten regelen hiervoor. Je hebt daar ook nog gradaties in, sommige tankpassen zorgen er enkel voor dat er op de zaak per maand een verzamelfactuur op de mat ploft, maar je kan ook alles afkopen. Maar dat is duur.
Ik vind dit altijd zo'n onzin hè? Als iets je niet bevalt moet je maar opstappen? Waarom zou je niet mogen gaan voor betere arbeidsvoorwaarden?
Van mij mag de TS het gesprek met zijn baas aangaan, ik geloof dat ik dat ook schreef. Echter als ik eerdere posts lees dan lijkt de werkgever van de TS lees dan lijkt het erop dat de baas niet voor iedereen een auto wil leasen. Indien de baas niet van standpunt wil wijzigen en de TS groot belang hecht aan een auto van de zaak of het niet willen gebruiken van zijn privéwagen voor de zaak, dan zal de TS toch zijn conclusies moeten trekken. Of blijven en accepteren dat je die km's privé moet rijden, of kijken naar een werkgever die wel auto's aan iedereen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:17
Je baas kan je ook niet verplichten om je auto zakelijk te gaan gebruiken. Dat jij de auto voor woon-werk gebruikt is prive.
Als jij echter dienstreizen moet maken, mag je dat doen in je priveauto. Maar wat als je die helemaal niet zou hebben?

Daarnaast is er nog de kwestie van de verzekering. Een particulier ANWB-lidmaatschap helpt niet als je met pech komt te staan op een zakelijke reis (gewoon zeggen dat je een dagje uit bent kan natuurlijk altijd). Ook bij de verzekering moet je even navragen of zakelijke reizen wel gedekt zijn. Die kunnen daar ook moeilijk over doen. Even navragen bij je tussenpersoon.

Bij eventuele pech of ongevallen kan het dus zeer nadelig voor je uitpakken. Geef dit aan bij je baas als reden om niet met je eigen auto te gaan, of alleen dan als hij zwart-op-wit geeft dat hij voor die kosten aansprakelijk is bij dienstreizen... anders moet hij maar wat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:57:
[...]

Heb je werkgever al benaderd voor een auto van de zaak die je niet privé gebruikt? Mogelijk kijkt die daar heel anders tegenaan. Ik weet alleen niet de eisen van een (eerder genoemd) comfortabele auto is voor jou.

Indien reistijd gelijk staat aan werktijd dan kan je ook je privé auto verkopen of enkel voor woonwerkverkeer gebruikt en de rest via OV.
Ik werk in een start-up dus lease auto's etc zijn daar gewoon niet passend, we moeten eerst het bedrijf goed van de grond zien te krijgen. En comfortable is echt geen overdreven eis oid, met mijn lange benen zit ik gewoon klem in een C1/107, dus ik rijd nu een Punto Evo. Ook zuinig en relatief klein, maar wel iets waa rik in pas.

Daarnaast vind ik persoonlijk als leidinggevende dat lease auto's eigenlijk ook niet meer van deze tijd zijn. De markt is veranderd en kijkend naar andere landen (met name UK, USA), waar dit eigenlijk helemaal een onbekend fenomeen is.

Ik vind dat medewerkers tot op bepaalde hoogte zelf verantwoordelijk zijn om te zorgen dat ze van en naar hun werk kunnen komen. Een beperkte vergoeding, prima, maar iemand besluit vaak zelf waar hij gaat werken en de bijkomende reiskosten zou hij/zij dus mee moeten nemen in zijn keuze en salaris onderhandelingen. Maar helaas zijn we in NL zo socialistisch dat we vinden dat de werkgever dit maar voor de werknemer moet regelen. (Voor consultants / mensen die veel bij klanten zit ben ik het overigens wel volledig eens met lease / bedrijfs auto's maar de auto als arbeidsvoorwaarde voor woon-werk is gewoon belachelijk)

Helaas is het dan ook weer zo dat je in NL als je met de trein gaat je wel alles vergoed krijgt en zelfs kunt aftrekken van de belasting (zonder dat er gekeken wordt naar privé voordeel :S). Maar als je als privé persoon een hybride of compleet elektrische auto wilt rijden is er geen enkele regeling die de prijs ook maar enigszins in de buurt van de zakelijke rijder brengt.
Dekaasboer schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:46:
[...]

700+ voor reparatie's. Als je 35kkm doet gaat dat vrij rap met onderhoudsbeurten, banden remmen enz. Een keertje pech met een koppelingsplaat of versnellingsbak en daar ga je als.
Als je een renault hebt mag je er 2.500 per jaar voor reserveren :X
Met mijn 3 jaar oude Punto (90k gelopen) kom ik nu prima uit met 450,- per jaar. Ik ga er echter vanuit dat dit exponentieel gaat toenemen naarmate de auto ouder wordt. Helemaal bij een 107/C1 waarvan specialisten vaak zeggen dat ze niet gebouwd zijn om tot 150.000 door te lopen door onder-dimensionering etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Sander op 20-06-2014 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Sander schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 08:01:
Ik vind dat medewerkers tot op bepaalde hoogte zelf verantwoordelijk zijn om te zorgen dat ze van en naar hun werk kunnen komen. Een beperkte vergoeding, prima, maar iemand besluit vaak zelf waar hij gaat werken en de bijkomende reiskosten zou hij/zij dus mee moeten nemen in zijn keuze en salaris onderhandelingen.
Heb je gelijk in hoor, maar het gaat nu om de inzet van de privéauto (en privékosten aldus TS) voor de zaak.
Sander schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 08:01:... bij een 107/C1 waarvan specialisten vaak zeggen dat ze niet gebouwd zijn om tot 150.000 door te lopen door onder-dimensionering etc.
Ach, dat is niet echt een kwestie van onderdimensionering hoor. Die auto's zijn gebouwd en bedoeld als stadswagen, met het idee als tweede auto naast een gezinswagen o.i.d. Veel van die autootjes rijden niet meer dan 5000 km per jaar, korte ritjes, relatief veel starten per aantal km, etc. Ze kunnen prima 10-15 jaar oud worden. Maar dan komen ze nog niet in de buurt van de 150.000 km inderdaad.
Wel zodanig dimensioneren dat ze zoveel kilometers kunnen maken is juist overdimensionering, want dat zou betekenen dat ze richting de 30 jaar meegaan. En uit principe willen de meeste mensen al niet zo'n oude auto rijden. Dan liever een stukkie goedkoper en na 10 jaar weer inruilen.

[/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:47
[...]
Ik vind dat medewerkers tot op bepaalde hoogte zelf verantwoordelijk zijn om te zorgen dat ze van en naar hun werk kunnen komen. Een beperkte vergoeding, prima, maar iemand besluit vaak zelf waar hij gaat werken en de bijkomende reiskosten zou hij/zij dus mee moeten nemen in zijn keuze en salaris onderhandelingen. Maar helaas zijn we in NL zo socialistisch dat we vinden dat de werkgever dit maar voor de werknemer moet regelen. (Voor consultants / mensen die veel bij klanten zit ben ik het overigens wel volledig eens met lease / bedrijfs auto's maar de auto als arbeidsvoorwaarde voor woon-werk is gewoon belachelijk)
Uiteraard heb je gelijk als het alleen woon-werk verkeer betreft. Echter als je als baas/leidinggevende er vanuit gaat dat je werkgevers privé middelen in moeten gaan zetten om hun werk te kunnen doen gaat het goed mis. En dan doet het er verder niet toe of dat een bepaalde manier van reizen is, laptop/tablet, gsm of voor mijn part eigen gereedschap (hamer/schroevendraaier ed).

En dat is hier de discussie.

Ikzelf weiger dan ook pertinent mijn privé auto te gebruiken voor zakelijke doeleinden. Gelukkig is mijn leidinggevende het daar 100% mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Pat911 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 07:48:
Daarnaast is er nog de kwestie van de verzekering. Een particulier ANWB-lidmaatschap helpt niet als je met pech komt te staan op een zakelijke reis (gewoon zeggen dat je een dagje uit bent kan natuurlijk altijd). Ook bij de verzekering moet je even navragen of zakelijke reizen wel gedekt zijn. Die kunnen daar ook moeilijk over doen. Even navragen bij je tussenpersoon.

Bij eventuele pech of ongevallen kan het dus zeer nadelig voor je uitpakken. Geef dit aan bij je baas als reden om niet met je eigen auto te gaan, of alleen dan als hij zwart-op-wit geeft dat hij voor die kosten aansprakelijk is bij dienstreizen... anders moet hij maar wat regelen.
Ongevallen in de baas z'n tijd zijn kostbaar voor juist de werkgever. Die is verantwoordelijk voor alle schade tijdens werk, ook aan de privé-auto. Zie bijv https://www.juridischloke...nsprakelijkheid-werknemer (geen 'officiële' bron, die opzoeken laat ik aan de lezer :+ ).

Wel kan je vooraf afspreken dat het via de verzekering van de werknemer gaat - die dan dus verplicht verzekerd moet zijn. Lijkt me nadelig, omdat een evt vergoeding daarvoor belast wordt (zie eerder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Daarnaast vind ik persoonlijk als leidinggevende dat lease auto's eigenlijk ook niet meer van deze tijd zijn. De markt is veranderd en kijkend naar andere landen (met name UK, USA), waar dit eigenlijk helemaal een onbekend fenomeen is.
De leaseauto bestaat toch vrijwel uitsluitend vanwege het fiscale klimaat in Nederland? Dat maakt het (iets) voordeliger dan zelf dezelfde auto kopen.
Helemaal bij een 107/C1 waarvan specialisten vaak zeggen dat ze niet gebouwd zijn om tot 150.000 door te lopen door onder-dimensionering etc.
Ik liep juist pas langs zo'n ding bij een handelaar: 3,75 jaar oud, airco, 5500 euro, en 168.000 km op de klok! Ik vond het een behoorlijke prijs voor een auto die ruim over de helft van z'n kunnen is (ruim meer dan de helft van de nieuwprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:55

Bob Popcorn

Plop!

Ehh zo werkt dat niet he. Leasemaatschappijen doen dat omdat leaserijders (terecht) geen 150 euro bijtelling over de nieuwwaarde willen betalen voor een auto van 5 jaar oud.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Over een eerdergenoemde verwijzing naar een slechte financiële omstandigheid, dat is een hypothetische situatie. Je hebt mensen die een baan hebben en prima rondkomen, maar niet elke maand 1000 euro opzij kunnen zetten. Zo heb je ook mensen die elke maand 100 euro te kort komen of net 20 euro hebben om te sparen.

Als je dan onverwachte extra kosten hebt door extra kilometers die je moet gaan rijden en een paar tanken brandstof moet gaan voorschieten dan kan je daarmee privé in zwaarder weer komen te zitten. Hoe dat dan verder in een dergelijke situatie gaat en of dat boven je stand leven is laten we dan maar even buiten beschouwing, sommige mensen genieten van het geld wat ze verdienen en andere zitten op de centen.
Bob Popcorn schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 09:57:
[...]
Ehh zo werkt dat niet he. Leasemaatschappijen doen dat omdat leaserijders (terecht) geen 150 euro bijtelling over de nieuwwaarde willen betalen voor een auto van 5 jaar oud.
Dus eigenlijk moet je per maand steeds minder willen betalen aan leasekosten? Want elke maand wordt de leaseauto minder waard?
Lijkt me een rare constructie, net als de bewering dat je de leaseauto moet inleveren omdat je als leaserijder niet meer hetzelfde wilt betalen als een aantal jaar geleden omdat de auto door het gebruik minder waard is geworden.
Lijkt me juist dat je als leasemaatschappij liever hebt dat men lang met een auto doet. Een 20% bijtellingsauto is tenslotte na 5 jaar helemaal afbetaald, en alles wat je daarna krijgt is winst.

Lijkt me dan tevens ook weer een voordeel voor een leaserijder t.o.v. privé auto, want als leaserijder wil je niet in een oude auto rijden (of er in ieder geval nog de volle pond voor betalen) maar je privé auto staat meestal wel 5 jaar en langer voor de deur.

Maar onze leasemaatschappij heeft in ieder geval een regeling dat je auto na 150.000 km of 2 jaar (weet niet de exacte getallen, maar het is redelijk bizar hoe weinig het is) alweer mogen inleveren. En dat lijkt me niet omdat de leaserijder niet in een amper 2 jaar oude auto wilt rijden, maar enkel om voor de wederverkoop nog enigszins van waarde te zijn.

Er moet dan echter genoeg op verdient worden, want met een 20% auto heb je na max. 2 jaar maar 40% van de nieuwwaarde betaald, indien je de 150K km hebt gehaald heb je als bijkomend nadeel dat waarschijnlijk maar 30-40% is betaald en de restwaarde vast geen 60% meer opbrengt. Maar dat is dan het probleem voor de leasemaatschappij.
Barrycade schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:48:
[...]

en wat verdien jij tov de mensen die een14% Polotje mogen leasen? Ik zie veel lui in het wat verdient een ICT-er topic die een Polotje mogen leasen maar zeker niet in de buurt van mijn loon komen. En een ANWB abbotje kan je ook in je km prijs meenemen.
Er is hier niemand die in een klasse VW Polo rijd, maar het zijn grotendeels station auto's en dan geen Seat Ibiza ST.

Mijn loon is een hele andere kwestie op zich, maar laat ik het er op houden dat ik 0 wordt 'gecompenseerd' voor het feit dat ik geen leaseauto rijd. Ik krijg er dan ook niks speciaals bij, het is gewoon minimum CAO loon en de nodige loonsverhogingen in de loop van mijn dienstjaren.
[...]
Dat is echt wel relevant, je kan er ook voor kiezen om op de fiets naar je werk te gaan. of met het openbaar vervoer. En dan lopen die kosten gewoon door
Ze lopen wellicht door, maar ik heb dan geen brandstofkosten, als ik dan toch nauwelijks rijd kan ik ook wel een WA verzekering nemen en afschrijving is ook verminderd van toepassing. En desnoods schors ik de auto of verkoop um in zijn geheel.

Als ik echter met de fiets ga krijg ik helemaal niks, behalve een natte rug, een zweetlucht op kantoor en een goede conditie, en een dag die 2 uur langer duurt wegens vervoer. Of moet ik ook maar gelijk verhuizen?
[...]
Is dat vastgelegd ergens? Of is dit een aanname van jouw kant?
Dat is een aanname van mijn kant, als ik aangeef niet privé te willen rijden dan krijg je scheve gezichten, terwijl het niet eens een discussie mag zijn. Wil je iemand buiten de standplaats zetten? Dan moet je naar mijn idee gewoon vervoer of een betere vergoeding regelen. Die 19/xx cent is enkel bedoelt voor de brandstof, dat hier veelvuldig wordt aangehaald dat je daarmee dan ook maar afschrijving, onderhoud en elke andere kosten mee moet dekken vind ik daarmee dus niet kunnen.

Ik heb een zuinige diesel auto en red het kwa brandstof dan prima met 19ct enkel voor de brandstof.
Rij je echter in een 1:10 benzine koekblik die niet bedoelt is voor snelwegkilometers dan vraag ik me af of 19ct enkel voor de brandstof al wel voldoende is, laat staan dat je daar de rest van de kosten mee kunt dekken.
[...]

Zou kunnen dat je dat in je salaris terug ziet. Maar mijn werkgever vergoed bovenop de 19 cent 21 cent bruto dus die is het daar niet mee eens
Ik zie het nergens in terug, maar als mijn salaris wel hoger zou zijn dan iemand in de zelfde functie die wel een leaseauto is dan kan ik dat geen vergoeding noemen. Wellicht dat de baas het zo ziet, maar loon is naar mijn inzicht gewoon een vergoeding voor bewezen diensten en niet voor het afkopen van mijn autolasten.
[...]

Ik heb nieuws voor je: je verplaatsen kost geld. Je hebt een royale vergoeding die hoger ligt dan op basis van openbaar vervoer (uitgaande van 55 km per dag)
En de gevallen dat je winst maakt op je woon / werk: neutraal kan wel, maar dan moet je met het openbaar vervoer en de kosten of van de baas krijgen of als hij dat niet doet via de belastingen terugkrijgen
Ik heb ook al aangegeven dat ik het verschil in kosten voor woon-werk accepteer voor het comfort dat ik ervaar t.o.v. goedkoper/alternatief vervoer. Het zijn de kosten werk-werk die hier centraal staan.
[...]
klopt en daar is die vergoeding ook voor
Een vergoeding is naar mijn idee geen doekje voor het bloeden, maar minstens 1:1 voor de kosten, maar zeker niet dat je geld moet meenemen/inleveren.
[...]
als ik het ICT topic bekijk is dat niet standaard en zit er vaak een maximum prive km's aan vast
Ik zit dan niet in het ICT-wereldje kwa werk, maar als een dergelijke regeling van toepassing zou zijn dan lijkt me dat lastig te handhaven zonder enige vorm van kilometerregistratie. Ik ga ze niet scannen, maar ik denk niet dat er bij ons een GPS tracker in zit. Dus of je dan een keer 2 weken werk-wise niet 1000 km/w maakt dan kan je tijdens een zomervakantie dus prima een Europees tripje maken. (en desnoods neem je een paar 'sjerriecans' mee zodat je middels de tankpas ook niks verraad).
[...]
Als je dat soort buffers niet hebt zit er wat verkeerd in je financien. Na 1 maand heb je je kosten vergoed door de baas. Loopt hij echt achter kan je wellicht om een voorschot vragen of wekelijks je km's inleveren.
Een voorlegvoorstel bij toekomstige situaties, zoals ik aan het begin van deze reactie heb gezet moet je dat natuurlijk niet te letterlijk nemen, het gaat er om dat je ineens een extra kostenpost hebt waar je geen rekening mee hebt gehouden.

Het is natuurlijk geheel redelijk om dan te vragen dat je het direct of op andere wijze vergoed krijgt zonder dat je daar privé hinder van ondervind.
[...]
Als je een auto rijdt van 18-19k en die 150 euro niet op kan vangen vraag me af hoe dat dan gaat als je bv een lekke band rijdt of een snelheidsbekeuring binnenkrijgt
[...]
dan heb je niet echt de nering naast de tering gezet. Je leeft dan boven je stand
Beetje zelfde strekking als hierboven. Een lekke band is snel en goedkoop gefixed, en een bekeuring heb je zelf in de hand (net als roken terwijl je in de schulden zit).

Maar ik begrijp de strekking, als dit in privé sferen gebeurt dan is dat je eigen probleem, onder werktijd het probleem van de baas. Als men het niet kan betalen dan gaan ze maar met het OV naar hun werk, maar hoe het vervoer vanaf daar geregeld wordt is dan ook weer het probleem van de baas.
[...]
Als het echt zoveel impact heeft moet je met je baas gaan praten, maar gezien je km's valt het zakelijk rijden wel mee, dus dan moet je wel een goed praatje hebben. Ik heb het gevoel dat je je wat gepasseerd voelt en dat denkt te compenseren met een lease auto. Maar hou je wel rekening als je een lease auto krijgt dat je je bestaande auto of moet verkopen / of je lease auto alleen zakelijk moet gebruiken om ook geen grote financiele impact te krijgen?
Als 90% van de medewerkers een leaseauto heeft en mensen in een vergelijkbare functie ook (en minder lang in dienst) dan zou ik me zeker gepasseerd voelen. En het feit dat er zo moeilijk over gedaan wordt maakt de sfeer er niet beter op.

Wat betreft dat ik me eigen auto moet verkopen? Ik zie dat totaal niet als een probleem als ik daarmee een leaseauto kan rijden :D. Het is dan onverwachte element met privé rijden dat het zo onprettig maakt. Vandaag doet je auto het prima en volgende week tik je een onderhoudsbeurt af van 1000 euro...
[...]
Tja projectleiders horen te kunnen plannen. Flauw wellicht maar ik vindt je argumenten te veel doorslaan naar het what-if. Maar wederom, volgens mij voel je je niet voldoende gewaardeerd (qua vergoeding/status) en verwacht je een lease auto als compensatie.

Maar wellicht is een andere werkgever die je kwaliteiten wel met een leaseauto weet te waarderen? want gezien het topic zit het diep bij je. Dus oppassen dat het je werkplezier bij deze baas niet helemaal om zeep helpt.
Het er alleen al aan moeten denken is al slecht voor je humeur... ik lig er nog niet wakker van maar het is een optie die ik openhoud... Zo wil je niet met je medewerkers omgaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik lees alleen maar leasebak-jalouzie. Als je voor jezelf iets beters wil, dan moet je bij je baas zijn. Wettelijk gezien heb je nergens recht op. Blijkbaar heb jij slecht onderhandeld, tja, bad luck dan he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Helaas is het dan ook weer zo dat je in NL als je met de trein gaat je wel alles vergoed krijgt en zelfs kunt aftrekken van de belasting (zonder dat er gekeken wordt naar privé voordeel :S). Maar als je als privé persoon een hybride of compleet elektrische auto wilt rijden is er geen enkele regeling die de prijs ook maar enigszins in de buurt van de zakelijke rijder brengt.
Waarom vind je het socialistisch om te mogen onderhandelen over je salaris? Want dat is een lease-auto nl. gewoon: een onderdeel van je salaris. Een salaris-deel dat je in natura uitbetaald krijgt, en vaak lever je daarvoor ook een stuk salaris in.

En als je met de trein naar je werk gaat, kun je dit alleen van je belastbaar loon aftrekken als je een jaarkaart hebt (en dus al meer dan 1 jaarcontract hebt) én voor zover je geen vergoeding vanuit je werkgever krijgt.

En dat je als privé-rijder meer kosten hebt: ja, logisch. De lease-rijder krijgt gewoon een deel van z'n salaris uitbetaald in natura.
BLACKfm schreef op zondag 22 juni 2014 @ 19:47:
Lijkt me juist dat je als leasemaatschappij liever hebt dat men lang met een auto doet. Een 20% bijtellingsauto is tenslotte na 5 jaar helemaal afbetaald, en alles wat je daarna krijgt is winst.
Door wie is de auto afbetaald en voor wie is het winst? Niet voor de leasemaatschappij, want de auto is al afbetaald op de dag dat hij de showroom uitrijdt en de restwaarde schijnt na 4/5 jaar verhoudingsgewijs het hoogst te zijn. Dus ook de leasemaatschappij heeft er voordeel bij de auto na 4/5 jaar in te ruilen.
Er moet dan echter genoeg op verdient worden, want met een 20% auto heb je na max. 2 jaar maar 40% van de nieuwwaarde betaald, indien je de 150K km hebt gehaald heb je als bijkomend nadeel dat waarschijnlijk maar 30-40% is betaald en de restwaarde vast geen 60% meer opbrengt. Maar dat is dan het probleem voor de leasemaatschappij.
Je berekeningen kloppen niet. Die 0-7-14-20-25% waarover gesproken wordt, heeft NIETS te maken met de dagwaarde van de auto, of de kosten die de leasemaatschappij maakt, of wat de werkgever aan de leasemaatschappij betaalt.

Die percentages geven alleen aan welk deel van de nieuwwaarde van de auto bij het salaris van de werknemer moet worden opgeteld.

Als jij van je werkgever 10 jaar in een 25%-auto moet rijden, betaal je gewoon 10 jaar lang over 25% van de nieuwwaarde inkomstenbelasting. Dit geldt dus ook als het geen lease-auto, maar een bedrijfsauto is.
Een vergoeding is naar mijn idee geen doekje voor het bloeden, maar minstens 1:1 voor de kosten, maar zeker niet dat je geld moet meenemen/inleveren.
Een vergoeding hoeft niet 1:1 voor de kosten te zijn. Als jouw werkgever vind dat hij je af en toe moet kunnen bereiken, moet hij dan ook een deel van je abonnementskosten betalen? En als hij vind dat je in redelijke kleding op de werkvloer moet verschijnen, moet hij dan ook maar je bonnen voor werkkleding vergoeden? Je stelling houdt geen stand in alle situaties.
Ik zit dan niet in het ICT-wereldje kwa werk, maar als een dergelijke regeling van toepassing zou zijn dan lijkt me dat lastig te handhaven zonder enige vorm van kilometerregistratie. Ik ga ze niet scannen, maar ik denk niet dat er bij ons een GPS tracker in zit. Dus of je dan een keer 2 weken werk-wise niet 1000 km/w maakt dan kan je tijdens een zomervakantie dus prima een Europees tripje maken. (en desnoods neem je een paar 'sjerriecans' mee zodat je middels de tankpas ook niks verraad).
Tijdens het tanken moet je meestal je kilometerstand intikken. Op die manier kunnen ze snel zien of je verbruik ineens vreselijk gestegen is (als je dus bijv. inderdaad een jerrycan vult). Bovendien kunnen ze redelijk snel zien of je ineens veel meer kilometers bent gaan maken.

En meestal wordt er met die privé-kilometers enigszins soepel omgegaan, of kun je extra kilometers bijkopen. Het is bedoeld om misbruik te voorkomen, niet om normaal gebruik onmogelijk te maken. Die auto is niet voor niets gewoon onderdeel van je salaris.

Je kunt gewoon een aantal dingen doen:
* doorgaan op de oude voet
* tegen je werkgever zeggen dat je vanaf datum X geen beschikking meer hebt over een privé-auto waarmee je zakelijke kilometers kunt afleggen
* in overleg gaan met je werkgever over een redelijke vergoeding of een lease-auto.

Hoewel ik het met je eens ben dat, zonder redelijke vergoeding, jij je privé-auto niet voor zakelijke kilometers hoeft te gebruiken, schiet je er weinig mee op om hier te blijven klagen en op je werk niets te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
No offence BLACKfm, maar je redeneert wel heel erg vanuit jezelf. Dat is je goed recht, begrijp me niet verkeerd, maar alle adviezen, tips, meningen, etc. sla je in de wind of doe je af als onterecht.
Er zijn diverse posts geplaatst zoals deze van mij waarin we je een duidelijk verhaal bieden waarmee je naar je baas kan gaan, maar zulke punten negeer je. Wat is dan nog de meerwaarde van een topic openen? Je vraagt om advies, maar schiet bij elke reactie in de verdediging.

En betreffende de kilometervergoeding van 19ct: dat is meer dan alleen brandstof. Echt. Je hebt pas 19ct/km aan brandstof als je 1:9 rijdt in een bezineauto. Gemiddeld wordt echter met 1:14 gerekend voor benzine. Dan kom je dus op zo'n 12-13ct aan brandstof, met dus 6-7ct voor overige kosten.
Ik zal het geen vetpot noemen, maar dit even om als voorbeeld te geven dat je e.e.a. wel heel graag in je eigen voordeel uit wil leggen.
Zolang je je niet verdiept in reële kosten en leaseregelingen, valt er weinig te discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ardana schreef op zondag 22 juni 2014 @ 20:40:
[...]
Waarom vind je het socialistisch om te mogen onderhandelen over je salaris? Want dat is een lease-auto nl. gewoon: een onderdeel van je salaris. Een salaris-deel dat je in natura uitbetaald krijgt, en vaak lever je daarvoor ook een stuk salaris in.
Tuurlijk mag je onderhandelen over salaris, sterker nog, dat moet je in mijn ogen zelfs ;-). Maar wat ik jammer vind is dat de tendens in dit soort topics schijnt te zijn dat de werkgever het maar moet regelen.
[...]
En als je met de trein naar je werk gaat, kun je dit alleen van je belastbaar loon aftrekken als je een jaarkaart hebt (en dus al meer dan 1 jaarcontract hebt) én voor zover je geen vergoeding vanuit je werkgever krijgt.
Dit bedoel ik dus niet, een werkgever mag voor het reizen met de trein de werkelijke kosten, onbelast uitkeren. Dus niet zoals bij de auto 0.19 onbelast en de rest belast. Dit is voor de werknemer een voordeel, aangezien die kaart ook privé gebruikt kan worden etc. Daarmee wordt openbaar vervoer keurig mee gestimuleerd, en is de privé rijder wederom de dupe.
[...]
En dat je als privé-rijder meer kosten hebt: ja, logisch. De lease-rijder krijgt gewoon een deel van z'n salaris uitbetaald in natura.
Ook daarmee ben ik het eens, maar het punt dat ik maakte was dat lease-rijders gestimuleerd worden om groene auto's etc te rijden en daarvoor gigantische voordelen (0% bijtelling, 7% bijtelling) krijgen. Tegelijkertijd is het voor een privé rijder sinds de afschaf van wegenbelasting-vrijstelling nagenoeg onmogelijk om in de buurt te komen van die kosten. Daarmee is het dus niet iets goedkoper om een lease-auto te hebben, maar in die gevallen veel goedkoper. Ik kan privé namelijk geen Volvo V60 plug-in hybrid rijden voor 150 tot 200,- netto per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Sander schreef op maandag 23 juni 2014 @ 09:20:
Dit bedoel ik dus niet, een werkgever mag voor het reizen met de trein de werkelijke kosten, onbelast uitkeren. Dus niet zoals bij de auto 0.19 onbelast en de rest belast. Dit is voor de werknemer een voordeel, aangezien die kaart ook privé gebruikt kan worden etc. Daarmee wordt openbaar vervoer keurig mee gestimuleerd, en is de privé rijder wederom de dupe.
Dat mag hij ook bij de auto, alleen is daar het verschil dat de belastingdienst mee snoept. Als hij 40ct per kilometer uitbetaald, hou je daar alsnog zo'n 33ct per kilometer aan over, volgens mij is dat toch wel redelijk kostendekkend.
Ook daarmee ben ik het eens, maar het punt dat ik maakte was dat lease-rijders gestimuleerd worden om groene auto's etc te rijden en daarvoor gigantische voordelen (0% bijtelling, 7% bijtelling) krijgen. Tegelijkertijd is het voor een privé rijder sinds de afschaf van wegenbelasting-vrijstelling nagenoeg onmogelijk om in de buurt te komen van die kosten. Daarmee is het dus niet iets goedkoper om een lease-auto te hebben, maar in die gevallen veel goedkoper. Ik kan privé namelijk geen Volvo V60 plug-in hybrid rijden voor 150 tot 200,- netto per maand.
begrijp ik goed dat je vind dat iedereen maar uit de trein & (verhoudingsgewijs) milieuvriendelijk auto's moet om in onzuinige, vervuilende auto's te gaan rijden omdat bepaalde groepen worden voorgetrokken?

Als je van mening bent dat de milieuvriendelijke lease-auto meer gesponsord wordt door de overheid dan de milieuvriendelijke privé-auto, ben ik het met je eens. Echter, als we met z'n allen gewoon braaf zouden kiezen voor milieuvriendelijk, zou die subsidie niet eens nodig zijn. Ow, en hij is kennelijk nodig voor onze nazaten.
Dat er bij subsidies altijd groepen buiten de boot vallen, tsja, dat is inderdaad zo. Maar ik denk dat we er, milieutechnisch, een stuk slechter voor zouden staan: hoewel je natuurlijk zoveel mogelijk bang voor je buck wil, blijven alle beetjes helpen.

Overigens, dat je keen Volvo kan rijden voor € 150 pm, dat kan die leaseauto-rijder meestal ook niet. Je lijkt te vergeten dat die leaseauto een salaris in natura is, en dat die leaseauto-rijder vaak ook meer salaris zou krijgen als hij geen leaseauto zou hebben.

Er zijn zat bedrijven waar de leaseregeling, ondanks de 0/7% bijtelling, dermate ongunstig is dat ze liever privé-rijden. Dus voor al die mensen geldt het in ieder geval niet.

Gewoon onthouden: lease-auto is salaris in natura, daar werk je voor, en de ene persoon krijgt gunstigere arbeidsvoorwaarden dan de ander. Je kan dus hooguit jaloers zijn op hun onderhandelingsvaardigheden. Niet op de regelingen zelf.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 23-06-2014 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Aan de andere kant rijdt de gemiddelde zakelijke auto meer km's per jaar als een privé auto. Qua luchtkwaliteit is het dus beter om schone zakelijke auto's te stimuleren als privé auto's. Eerlijk is altijd relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
BLACKfm schreef op zondag 22 juni 2014 @ 19:47:
Bijtelling heeft werkelijk helemaal niets te maken met het afbetalen van de auto door de leasemaatschappij.
Er moet dan echter genoeg op verdient worden, want met een 20% auto heb je na max. 2 jaar maar 40% van de nieuwwaarde betaald, indien je de 150K km hebt gehaald heb je als bijkomend nadeel dat waarschijnlijk maar 30-40% is betaald en de restwaarde vast geen 60% meer opbrengt.
Ook hier: iets met een klok en een klepel. Als je er serieus over wil (mee)praten, verdiep je dan eerst in hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good2CU
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-10-2023
Ik lees hierboven wel een beetje achterhaalde gedachten over tankpassen. Een boekhouder die anti-tankpas is niet meer van deze tijd en dat alle tankpassen geld kosten.

Veel administratie kantoren *knip* om een tankpas of bankpas te gebruiken omdat de belastingdienst steeds minder losse bonnetjes accepteert. Er wordt teveel mee gerommeld blijknaar, maar het gedoe van tankbonnen bewaren ben je ook kwijt.

Het klopt dat sommige tankpassen geld kosten, maar dan krijg je ook extra's voor.. Zo kan je met zo'n tankpas betalen in de parkeergarage en de autowasstraat ed. Maar er zijn ook gratis tankpassen zonder die extra's:de merkgebonden tankpassen, zoals van Shell, Gulf enz..
De website *knip* vergelijkt een aantal tankpassen.en vind daar veel info over belastingen enz

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 01-07-2017 03:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:35

Detmer

Professioneel prutser

Good2CU schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 23:03:
Ik lees hierboven wel een beetje achterhaalde gedachten over tankpassen. Een boekhouder die anti-tankpas is niet meer van deze tijd en dat alle tankpassen geld kosten.

Veel administratie kantoren *knip* om een tankpas of bankpas te gebruiken omdat de belastingdienst steeds minder losse bonnetjes accepteert. Er wordt teveel mee gerommeld blijknaar, maar het gedoe van tankbonnen bewaren ben je ook kwijt.

Het klopt dat sommige tankpassen geld kosten, maar dan krijg je ook extra's voor.. Zo kan je met zo'n tankpas betalen in de parkeergarage en de autowasstraat ed. Maar er zijn ook gratis tankpassen zonder die extra's:de merkgebonden tankpassen, zoals van Shell, Gulf enz..
De website *knip* vergelijkt een aantal tankpassen.en vind daar veel info over belastingen enz
Je weet dat dit topic 3 jaar oud is 8)7 ?

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 01-07-2017 03:29 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 02:17
RemcoDelft schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 09:56:
Ik liep juist pas langs zo'n ding bij een handelaar: 3,75 jaar oud, airco, 5500 euro, en 168.000 km op de klok! Ik vond het een behoorlijke prijs voor een auto die ruim over de helft van z'n kunnen is (ruim meer dan de helft van de nieuwprijs).
Ik niet. Bij de meeste particulieren zal zo'n autootje nog maar een paar duizend km per jaar maken en dan gaat hij dus nog tientallen jaren mee.
Degenen die echt weinig gelopen hebben gaan voor nog veel meer geld (en die zijn er), plus de gebruikskosten zijn laag. dus die 5500 euro is niet zo gek.

Je hebt eigenlijk zelfs nog een goedkope gevonden. Mijn inmiddels elf jaar oude zak-Japanner met 165.000 km zou ik als hij in perfecte staat was nog prima kunnen verkopen voor zo'n 3500 euro. Toegegeven, full options.

Wat betreft de probleemstelling van TS: Ik zou het gewoon niet pikken. Jouw werkgever wil geld aan je verdienen en zaken doen - een beetje werkgever stelt een ondernemende houding op prijs.
Mijn "baas" (ik vind het meer een collega) zou mij aan zijn bureau vinden, met de mededeling dat ik het geld graag binnenbreng en heel bereid ben om 150 km extra per dag te rijden (dat zal me een lading tijd kosten hee.. 2 uur extra?), maar dat ik daar financieel graag wat tegenover zie. Het bedrijf gaat hierop vooruit, dan moet jij er niet op achteruit gaan, toch?

Laat ze dan zelf de rekensom maken of een leasebak niet makkelijker en representatiever wordt. Voor een beetje goed rijdend leasebakkie betaal je ook de wereld niet (pak een beetje basic Skoda Octavia 1.0 en je hebt een heerlijke auto).

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Een topic kicken om te kunnen spammen is niet de bedoeling, hier gaat dus ook een slot op.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.