Over een eerdergenoemde verwijzing naar een slechte financiële omstandigheid, dat is een hypothetische situatie. Je hebt mensen die een baan hebben en prima rondkomen, maar niet elke maand 1000 euro opzij kunnen zetten. Zo heb je ook mensen die elke maand 100 euro te kort komen of net 20 euro hebben om te sparen.
Als je dan onverwachte extra kosten hebt door extra kilometers die je moet gaan rijden en een paar tanken brandstof moet gaan voorschieten dan kan je daarmee privé in zwaarder weer komen te zitten. Hoe dat dan verder in een dergelijke situatie gaat en of dat boven je stand leven is laten we dan maar even buiten beschouwing, sommige mensen genieten van het geld wat ze verdienen en andere zitten op de centen.
Dus eigenlijk moet je per maand steeds minder willen betalen aan leasekosten? Want elke maand wordt de leaseauto minder waard?
Lijkt me een rare constructie, net als de bewering dat je de leaseauto moet inleveren omdat je als leaserijder niet meer hetzelfde wilt betalen als een aantal jaar geleden omdat de auto door het gebruik minder waard is geworden.
Lijkt me juist dat je als leasemaatschappij liever hebt dat men lang met een auto doet. Een 20% bijtellingsauto is tenslotte na 5 jaar helemaal afbetaald, en alles wat je daarna krijgt is winst.
Lijkt me dan tevens ook weer een voordeel voor een leaserijder t.o.v. privé auto, want als leaserijder wil je niet in een oude auto rijden (of er in ieder geval nog de volle pond voor betalen) maar je privé auto staat meestal wel 5 jaar en langer voor de deur.
Maar onze leasemaatschappij heeft in ieder geval een regeling dat je auto na 150.000 km of 2 jaar (weet niet de exacte getallen, maar het is redelijk bizar hoe weinig het is) alweer mogen inleveren. En dat lijkt me niet omdat de leaserijder niet in een amper 2 jaar oude auto wilt rijden, maar enkel om voor de wederverkoop nog enigszins van waarde te zijn.
Er moet dan echter genoeg op verdient worden, want met een 20% auto heb je na max. 2 jaar maar 40% van de nieuwwaarde betaald, indien je de 150K km hebt gehaald heb je als bijkomend nadeel dat waarschijnlijk maar 30-40% is betaald en de restwaarde vast geen 60% meer opbrengt. Maar dat is dan het probleem voor de leasemaatschappij.
Barrycade schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:48:
[...]
en wat verdien jij tov de mensen die een14% Polotje mogen leasen? Ik zie veel lui in het wat verdient een ICT-er topic die een Polotje mogen leasen maar zeker niet in de buurt van mijn loon komen. En een ANWB abbotje kan je ook in je km prijs meenemen.
Er is hier niemand die in een klasse VW Polo rijd, maar het zijn grotendeels station auto's en dan geen Seat Ibiza ST.
Mijn loon is een hele andere kwestie op zich, maar laat ik het er op houden dat ik 0 wordt 'gecompenseerd' voor het feit dat ik geen leaseauto rijd. Ik krijg er dan ook niks speciaals bij, het is gewoon minimum CAO loon en de nodige loonsverhogingen in de loop van mijn dienstjaren.
[...]
Dat is echt wel relevant, je kan er ook voor kiezen om op de fiets naar je werk te gaan. of met het openbaar vervoer. En dan lopen die kosten gewoon door
Ze lopen wellicht door, maar ik heb dan geen brandstofkosten, als ik dan toch nauwelijks rijd kan ik ook wel een WA verzekering nemen en afschrijving is ook verminderd van toepassing. En desnoods schors ik de auto of verkoop um in zijn geheel.
Als ik echter met de fiets ga krijg ik helemaal niks, behalve een natte rug, een zweetlucht op kantoor en een goede conditie, en een dag die 2 uur langer duurt wegens vervoer. Of moet ik ook maar gelijk verhuizen?
[...]
Is dat vastgelegd ergens? Of is dit een aanname van jouw kant?
Dat is een aanname van mijn kant, als ik aangeef niet privé te willen rijden dan krijg je scheve gezichten, terwijl het niet eens een discussie mag zijn. Wil je iemand buiten de standplaats zetten? Dan moet je naar mijn idee gewoon vervoer of een betere vergoeding regelen. Die 19/xx cent is enkel bedoelt voor de brandstof, dat hier veelvuldig wordt aangehaald dat je daarmee dan ook maar afschrijving, onderhoud en elke andere kosten mee moet dekken vind ik daarmee dus niet kunnen.
Ik heb een zuinige diesel auto en red het kwa brandstof dan prima met 19ct enkel voor de brandstof.
Rij je echter in een 1:10 benzine koekblik die niet bedoelt is voor snelwegkilometers dan vraag ik me af of 19ct enkel voor de brandstof al wel voldoende is, laat staan dat je daar de rest van de kosten mee kunt dekken.
[...]
Zou kunnen dat je dat in je salaris terug ziet. Maar mijn werkgever vergoed bovenop de 19 cent 21 cent bruto dus die is het daar niet mee eens
Ik zie het nergens in terug, maar als mijn salaris wel hoger zou zijn dan iemand in de zelfde functie die wel een leaseauto is dan kan ik dat geen vergoeding noemen. Wellicht dat de baas het zo ziet, maar loon is naar mijn inzicht gewoon een vergoeding voor bewezen diensten en niet voor het afkopen van mijn autolasten.
[...]
Ik heb nieuws voor je: je verplaatsen kost geld. Je hebt een royale vergoeding die hoger ligt dan op basis van openbaar vervoer (uitgaande van 55 km per dag)
En de gevallen dat je winst maakt op je woon / werk: neutraal kan wel, maar dan moet je met het openbaar vervoer en de kosten of van de baas krijgen of als hij dat niet doet via de belastingen terugkrijgen
Ik heb ook al aangegeven dat ik het verschil in kosten voor woon-werk accepteer voor het comfort dat ik ervaar t.o.v. goedkoper/alternatief vervoer. Het zijn de kosten werk-werk die hier centraal staan.
[...]
klopt en daar is die vergoeding ook voor
Een vergoeding is naar mijn idee geen doekje voor het bloeden, maar minstens 1:1 voor de kosten, maar zeker niet dat je geld moet meenemen/inleveren.
[...]
als ik het ICT topic bekijk is dat niet standaard en zit er vaak een maximum prive km's aan vast
Ik zit dan niet in het ICT-wereldje kwa werk, maar als een dergelijke regeling van toepassing zou zijn dan lijkt me dat lastig te handhaven zonder enige vorm van kilometerregistratie. Ik ga ze niet scannen, maar ik denk niet dat er bij ons een GPS tracker in zit. Dus of je dan een keer 2 weken werk-wise niet 1000 km/w maakt dan kan je tijdens een zomervakantie dus prima een Europees tripje maken. (en desnoods neem je een paar 'sjerriecans' mee zodat je middels de tankpas ook niks verraad).
[...]
Als je dat soort buffers niet hebt zit er wat verkeerd in je financien. Na 1 maand heb je je kosten vergoed door de baas. Loopt hij echt achter kan je wellicht om een voorschot vragen of wekelijks je km's inleveren.
Een voorlegvoorstel bij toekomstige situaties, zoals ik aan het begin van deze reactie heb gezet moet je dat natuurlijk niet te letterlijk nemen, het gaat er om dat je ineens een extra kostenpost hebt waar je geen rekening mee hebt gehouden.
Het is natuurlijk geheel redelijk om dan te vragen dat je het direct of op andere wijze vergoed krijgt zonder dat je daar privé hinder van ondervind.
[...]
Als je een auto rijdt van 18-19k en die 150 euro niet op kan vangen vraag me af hoe dat dan gaat als je bv een lekke band rijdt of een snelheidsbekeuring binnenkrijgt
[...]
dan heb je niet echt de nering naast de tering gezet. Je leeft dan boven je stand
Beetje zelfde strekking als hierboven. Een lekke band is snel en goedkoop gefixed, en een bekeuring heb je zelf in de hand (net als roken terwijl je in de schulden zit).
Maar ik begrijp de strekking, als dit in privé sferen gebeurt dan is dat je eigen probleem, onder werktijd het probleem van de baas. Als men het niet kan betalen dan gaan ze maar met het OV naar hun werk, maar hoe het vervoer vanaf daar geregeld wordt is dan ook weer het probleem van de baas.
[...]
Als het echt zoveel impact heeft moet je met je baas gaan praten, maar gezien je km's valt het zakelijk rijden wel mee, dus dan moet je wel een goed praatje hebben. Ik heb het gevoel dat je je wat gepasseerd voelt en dat denkt te compenseren met een lease auto. Maar hou je wel rekening als je een lease auto krijgt dat je je bestaande auto of moet verkopen / of je lease auto alleen zakelijk moet gebruiken om ook geen grote financiele impact te krijgen?
Als 90% van de medewerkers een leaseauto heeft en mensen in een vergelijkbare functie ook (en minder lang in dienst) dan zou ik me zeker gepasseerd voelen. En het feit dat er zo moeilijk over gedaan wordt maakt de sfeer er niet beter op.
Wat betreft dat ik me eigen auto moet verkopen? Ik zie dat totaal niet als een probleem als ik daarmee een leaseauto kan rijden

. Het is dan onverwachte element met privé rijden dat het zo onprettig maakt. Vandaag doet je auto het prima en volgende week tik je een onderhoudsbeurt af van 1000 euro...
[...]
Tja projectleiders horen te kunnen plannen. Flauw wellicht maar ik vindt je argumenten te veel doorslaan naar het what-if. Maar wederom, volgens mij voel je je niet voldoende gewaardeerd (qua vergoeding/status) en verwacht je een lease auto als compensatie.
Maar wellicht is een andere werkgever die je kwaliteiten wel met een leaseauto weet te waarderen? want gezien het topic zit het diep bij je. Dus oppassen dat het je werkplezier bij deze baas niet helemaal om zeep helpt.
Het er alleen al aan moeten denken is al slecht voor je humeur... ik lig er nog niet wakker van maar het is een optie die ik openhoud... Zo wil je niet met je medewerkers omgaan toch?