SSD wordt niet herkend door ASRock moederbord

Pagina: 1
Acties:

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:33
Ik heb onlangs mijn oud moederbord vervangen door het mITX exemplaar ASRock B85M-ITX. Nu blijkt de OCZ vertex-2 SSD die ik sinds enkele jaren als bootdisk gebruik niet meer herkend, het BIOS geeft aan alsof er niets is aangesloten. Ik heb reeds verschillende SATA poorten geprobeerd (zowel SATA2 als SATA3) maar zonder resultaat.

Met de SSD is niets aan de hand want deze heeft altijd goed gewerkt. Ik had bij het rond-googelen ergens gelezen dat dit een bekend probleem zou zijn met dit moederbord maar kan de linkt niet meer weervinden. Heeft iemand een idee waar dit zou kunnen aanliggen ?

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Is je BIOS up to date?

Verwijderd

Er is een recent topic over een ander moederbord met dezelfde chipset en de OCZ Vertex 2 ssd: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1583492. Hier heeft men het over een compatibiliteitsprobleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2014 12:24 ]

• jos707
Heb van het BIOS geen update gedaan maar aangezien dit bordje net nieuw is verwacht niet dat een update enige verandering zal brengen.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
En de firmware van de SSD is de laatste versie?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Juist bij nieuwe bordjes komen ze er na een paar weken achter dat er bugs inzitten en komt er een bios update....alleen, je bord is niet nieuw maar juist al weer bijna 1 jaar oud.

Als er compatibiliteits problemen zijn, is updaten van de firmware, bios (en windows zelf) wellicht je enige optie. En als dat niet werkt, einde verhaal.

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
AHCI/IDE-modus?

• jos707
Dank voor jullie antwoorden.
Reepje schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 13:13:
Juist bij nieuwe bordjes komen ze er na een paar weken achter dat er bugs inzitten en komt er een bios update....alleen, je bord is niet nieuw maar juist al weer bijna 1 jaar oud.

Als er compatibiliteits problemen zijn, is updaten van de firmware, bios (en windows zelf) wellicht je enige optie. En als dat niet werkt, einde verhaal.
BIOS heb ik geupdated naar de laaste versie maar helaas heeft dit niets uitgehaald.
Soldaatje schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 13:10:
En de firmware van de SSD is de laatste versie?
Ik kan de firmware van de SSD niet updaten omdat deze maar heel sporadisch wordt herkend en na enkele minuten alweer wegvalt.
Heb beide settings geprobeerd maar maakt verder geen verschil.
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 12:22:
Er is een recent topic over een ander moederbord met dezelfde chipset en de OCZ Vertex 2 ssd: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1583492. Hier heeft men het over een compatibiliteitsprobleem.
Heb exact hetzelfde probleem dus dit doet mij besluiten dat het ook hier een compatibiliteitsprobleem is. In het andere topic wordt aangehaald dat het aan de Sandforce controller van de SSD ligt.
Ik ben aan het kijken voor een andere SDD, zou deze Crucial wel compatibel zijn met dit bordje ? En mag ik ervan uitgaan dat Crucial betere kwaliteit levert als OCZ ?

• Reepje
  • Niet online
jos707 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 08:55:

Ik ben aan het kijken voor een andere SDD, zou deze Crucial wel compatibel zijn met dit bordje ? En mag ik ervan uitgaan dat Crucial betere kwaliteit levert als OCZ ?
Tja, OCZ heeft de allerslechtste ssd gemaakt ooit. Een zwarte blz in de geschiedenis van ssd's. Daar zijn ze dan ook failliet aangegaan.
De meest betrouwbare ssd's van nu zijn oa van Samsung en Crucial.

• jos707
Reepje schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 09:38:
[...]

Tja, OCZ heeft de allerslechtste ssd gemaakt ooit. Een zwarte blz in de geschiedenis van ssd's. Daar zijn ze dan ook failliet aangegaan.
De meest betrouwbare ssd's van nu zijn oa van Samsung en Crucial.
Ik was van plan om de Crucial te bestellen maar nadat ik op dit topic was uitgekomen twijfel ik nu weer of ik niet beter voor de Samsung kan gaan--betrouwbaarheid en SSD's blijft moeilijk blijkbaar.

• Reepje
  • Niet online
Er is inderdaad het 1 en ander te doen om ssd's. En de ophef snap ik niet zo omdat het ondertussen zo is dat de ssd's van nu erg betrouwbaar zijn. Ze zijn in ieder geval betrouwbaarder dan HDD als we afgaan op de uitval in de eerste jaren (uitzondering de vroegere OCZ ssd's)

Een nadeel van ssd blijft dat ze niet geschikt zijn voor data opslag (te duur, en als je ze zonder stroom in een laatje legt verliezen ze na verloop van tijd de data).

• jos707
[b][message=41959911
..
Een nadeel van ssd blijft dat ze niet geschikt zijn voor data opslag (te duur, en als je ze zonder stroom in een laatje legt verliezen ze na verloop van tijd de data).
Is dat zo..heb hier in reviews nooit wat van gelezen?
Wat is na verloop van tijd, 10+jaar ?

• Reepje
  • Niet online
Een nieuwe ssd (dus waar nog nauwelijks naar geschreven is) zou de data minimaal 12 maanden kunnen bewaren, maar 6 maanden zou ook nog kunnen. Het ligt er ook aan welk geheugen gebruikt wordt.
Een oudere ssd (meer precies, die al vele schrijfbewerkingen heeft gehad) zal de data veel sneller kwijt zijn.
De term waar je op moet zoeken is : data retention.

• jos707
Reepje schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 13:45:
Een nieuwe ssd (dus waar nog nauwelijks naar geschreven is) zou de data minimaal 12 maanden kunnen bewaren, maar 6 maanden zou ook nog kunnen. Het ligt er ook aan welk geheugen gebruikt wordt.
Een oudere ssd (meer precies, die al vele schrijfbewerkingen heeft gehad) zal de data veel sneller kwijt zijn.
De term waar je op moet zoeken is : data retention.
In dat geval heeft HDD nog steeds een heel groot voordeel ten opzichte van SSD. Een SDD met een backup van bestanden wegbergen in de kast voor minstens enkele maanden zit er dan niet meer bij.

• Reepje
  • Niet online
Zoals ik al zei, voor data opslag zijn ze totaal niet geschikt. Maar wie wil dat?

Het is alleen jammer voor die mensen die er vroeg bij waren en enkele jaren geleden een ssd hebben gekocht. Je ziet bij veel van deze lui dat ze nu voor een grotere en snellere ssd gaan. Het kan dan logisch zijn lijken om een kleine backup op de oude ssd te zetten en deze dan in de la te leggen. Maar dan maak je dus een heel grote fout.

Verwijderd

jos707 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 13:56:
[...]

In dat geval heeft HDD nog steeds een heel groot voordeel ten opzichte van SSD. Een SDD met een backup van bestanden wegbergen in de kast voor minstens enkele maanden zit er dan niet meer bij.
HDD kan ook zomaar opeens niet meer werken. Ik had een 2TB externe HDD in gebruik voor back-ups toen ik de back-up wilde overzetten op een andere computer werkte de schijf niet meer extern. Misschien werkt de schijf nog wel direct aangesloten op de SATA aansluiting van de computer maar dat heb ik niet geprobeerd.
Pagina: 1