Gigabyte G1.Sniper B5 herkent SSD 9 van 10 keer niet.

Pagina: 1
Acties:

• Knetic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-02 16:34
Beste medetweakers,

Gisteren een nieuw systeem in elkaar gezet en ondervind nu wat problemen met de SSD.
De BIOS lijkt deze niet altijd te zien.

Het is gelukt om Windows te installeren en ben een keer in Windows gekomen. Toen moest de PC herstarten vanwege wat updates en kreeg ik de volgende melding: "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".

De BIOS in en kijken wat er aan de hand is. Toen zag ik dat alleen de DVD-drive werd herkend als boot device. De SSD was ook niet zichtbaar bij de sata-controlers. Een aantal keer geherstart maar dat mocht niet baten. Toen de PC een langere tijd uitgelaten en toen startte de PC wel door naar Windows. Maar na de volgende reboot was het probleem weer terug.

Vervolgens de BIOS maar geflashed naar de nieuwste versie (F6). Dit leek in eerste instantie te helpen, ik kon zowaar drie maal herstarten zonder problemen. Helaas... Na de vierde reboot kwam de melding weer terug.

Hebben jullie nog ideeen voordat ik het moederbord RMA stuur? De SSD heeft het altijd goed gedaan in het vorige systeem dus het lijkt me sterk dat het daar aan ligt.

Het systeem:
Mobo: Gigabyte G1.Sniper B5 (BIOS F6)
CPU: Intel I5 4670
GPU: Sapphire R9 280X Toxic
RAM: 8 GB Corsair 1333 DDR 3
SSD: OCZ Vertex 2 60GB
PSU: OCZ mod xtreme 600W

Verwijderd

Ik heb eerder het gevoel dat het aan je SSD ligt. Heb je de mogelijkheid windows te installeren op een andere schijf om te kijken of deze hetzelfde probleem heeft? Heb je ook al een ander SATA poortje geprobeerd?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou eerder de SSD verdenken, de OCZ Vertexxen zijn nu niet bepaald SSDs met de beste betrouwbaarheid.

Zit de SSD aangesloten op een 6Gbps of 3Gbpspoort? Het zou niet uit moeten maken, maar je kunt altijd proberen het eens om te wisselen.

• Knetic
TERW_DAN schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 13:19:
Ik zou eerder de SSD verdenken, de OCZ Vertexxen zijn nu niet bepaald SSDs met de beste betrouwbaarheid.

Zit de SSD aangesloten op een 6Gbps of 3Gbpspoort? Het zou niet uit moeten maken, maar je kunt altijd proberen het eens om te wisselen.
Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 13:14:
Ik heb eerder het gevoel dat het aan je SSD ligt. Heb je de mogelijkheid windows te installeren op een andere schijf om te kijken of deze hetzelfde probleem heeft? Heb je ook al een ander SATA poortje geprobeerd?
Jullie verdenken beide toch de SSD, zal eens kijken of ik nog ergens een HDD heb liggen om het op te testen. De SSD zit nu op een 6Gbps poort. Heb wel al gewisseld tussen poort 0, 1, 2 en 3. Zal het ook eens op de 3Gbps poort proberen.

Update:
De Vertex 2 in een ander systeem gehangen, werkt zonder problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Knetic op 08-03-2014 14:34 ]

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
Heb je toevallig in andere systeem een andere sata kabel gebruikt? Lijkt wat knullig maar zou aan een defecte kabel kunnen liggen.

gametag: estruqiarixs

• Knetic
Harm30 schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 19:39:
Heb je toevallig in andere systeem een andere sata kabel gebruikt? Lijkt wat knullig maar zou aan een defecte kabel kunnen liggen.
De kabel is het zelfde als in het oude systeem. Morgen eens even kijken of een andere kabel de oplossing biedt.

Ondertussen draait Windows nu tijdelijk op een HDD tot de oorzaak boven water is.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Al geprobeerd de firmware van de SSD te upgraden? Dit wil nog wel eens wat comtabiliteits problemen verhelpen.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-02 09:10

GekkeR

key = key

Hammetje schreef op zondag 09 maart 2014 @ 15:10:
Al geprobeerd de firmware van de SSD te upgraden? Dit wil nog wel eens wat comtabiliteits problemen verhelpen.
Dit, zeker omdat het een vertex2 is (nogal oud).

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• Knetic
GekkeR schreef op zondag 09 maart 2014 @ 20:30:
[...]

Dit, zeker omdat het een vertex2 is (nogal oud).
Even gecontroleerd, de nieuwste firmware staat er op.
Ben ondertussen aan het rond vragen of er iemand toevallig nog een SSD overheeft om te mee te testen.

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05-2025
Ik heb wat gegoogeld maar je bent niet de enige die problemen heeft met de combo sniper 5 en vertex 2.
Een oplossing heb ik (jammergenoeg) niet kunnen vinden.

Het schijnt dat de bios en de firmware niet goed samen gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door kobus71 op 11-03-2014 16:46 ]

• Knetic
kobus71 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 16:44:
Ik heb wat gegoogeld maar je bent niet de enige die problemen heeft met de combo sniper 5 en vertex 2.
Een oplossing heb ik (jammergenoeg) niet kunnen vinden.

Het schijnt dat de bios en de firmware niet goed samen gaan.
Zelf ook wat topics gevonden met dit probleem. Hieronder de reactie op mijn supportticket bij Gigabyte:
This is a known hardware incompatibility issue with the Sandforce controller of the SSD and the Intel SATA 3 controller.

Dan toch de Vertex maar vervangen. Was wel de bedoeling maar op een later tijdstip.
Pagina: 1