Toon posts:

Random Restart - Grafische kaart of Voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd heb ik last van een PC die volledig willekeurig herstart.

PC heeft de volgende specs:

Asus P5VD2-VM moederbord
Core2Duo E4500
4GB RAM
9600 GT
Antec Earthwatts 380W
4 Harde schijven

Wanneer de grafische kaart onderdruk wordt gezet, herstart de computer; bijvoorbeeld bij een 3D-view van een hardware-stress programma. Ik heb de extra PCI-Express voedingskabel eruit gehaald, waarop de grafische kaart op een lagere kloksnelheid ging draaien, maar de computer niet meer willekeurig resette.

Kan ik er nu vanuit gaan dat de voeding het niet meer aankan?

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Ja, ik denk van wel. 380 W is niet zo super veel voor je huidige setup. Probeer eens om beide voedingskabels in je kaart te laten en hem dan te underclocken.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Andere setup, maar ik had soortgelijke problemen. Bleek inderdaad de voeding te zijn. Draadje daarover hier.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:10

Nemesizz

Untouchable

Opzich zou een 380W wel voldoende moeten zijn voor zo'n setup, echter is het niet ondenkbaar dat de voeding versleten is.

Maar door alleen de powerconnector van de videokaart los te halen kun je (naar mijn idee) nog niet concluderen dat het de voeding ook daadwerkelijk is.
Kan net zo goed een driver crash zijn (BSOD, en tenzij je dit handmatig uitzet, zal de PC automatisch herstarten).

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02 15:46
Voeding zou prima moeten voldoen Je zou een andere voeding kunnen proberen met de voedingkabel 6pins erin. Als hij dan nog steeds uitvalt ligt het aan de videokaart.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:24
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik de voeding in m'n systeem zette (1,5 jaar geleden) was-tie al gebruikt, maar weet niet voor hoelang. Denk echter dat inderdaad de voeding versleten is. Als ik de grafische kaart met powerconnector aangesloten een 3D-view laat draaien, hoor je een hele zachte fluittoon voordat de PC herstart.

Ik had automatische herstart al uitgezet (in Windows en in het BIOS), maar toch bleef de PC uit zichzelf herstarten. Om die reden dacht ik dat het niet aan de drivers kon liggen. Had ze ook al geupdatet (inclusief DirectX) maar nog steeds hetzelfde verhaal met powerconnector aangesloten.

Ik ga binnen een maand een nieuwe PC samenstellen. Wat denken jullie? Kan ik ondertussen de grafische kaart zonder aangesloten powerconnector (dus ondergeklokt) gebruiken. Ik speel namelijk geen games, maar wil wel twee schermen kunnen gebruiken.

Verwijderd

Zijn de temperaturen van cpu en grafische kaart wel in orde onder load?

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
With E65:
Wat kan je zeggen over de koeling/temperaturen van de videokaart?
Ik heb hier net een oude Geforce 6200LE weer voorzien van een koperen aftermarket koelertje (titan) nadat ie met zijn stock passieve alu blokje bij 48/49 graden vastliep met een scherm vol artifacts..
nu met dat titan koelertje (38 graden load) ben ik het spelen weer eerder beu dan de pc..

Verwijderd

Topicstarter
Temperaturen van videokaart/CPU leken mij ok.

Had eerder al de kaart schoongemaakt en van nieuwe pasta voorzien, omdat ik dacht dat het hieraan zou liggen: de kaart haalde onder load temperaturen van boven de 80, en zat idle net onder de 60. Na de schoonmaak zat de idle temperatuur op 42 graden en kwam-die onder load niet boven de 60. CPU idle zit op 22 graden.

Omdat de resets maar bleven komen, had ik de pci-powerconnector er uitgehaald. Toen klokte de kaart zichzelf naar beneden van 650 Mhz naar 41 Mhz.

Echter had ik gistermiddag weer een reeks resets. Pas nadat ik een hardeschijf, en twee PCI-kaarten had losgekoppeld werkte de PC weer.

Volgens mij is de PSU aan z'n laatste dagen bezig...

Een vriend heeft gelukkig een 420W PSU liggen zodat ik nu niet meteen een nieuwe PC hoef te kopen.

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 00:34:
Een vriend heeft gelukkig een 420W PSU liggen zodat ik nu niet meteen een nieuwe PC hoef te kopen.
Je kan ook losse PSU's in de winkel kopen hoor :P. En als je toch al voor zo'n laag wattage gaat zijn die niet eens heel duur.
Pagina: 1