Spontane reboots na installatie MSI GTX 770 Gaming

Pagina: 1
Acties:

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een MSI Nvidia Geforce GTX 770 Gaming, en loop nu tegen het probleem aan dat m'n pc bij een aantal grafisch intensieve toepassingen spontaan reboot, in ieder geval bij de nieuwe 3DMark, en de Hangar module van de game Star Citizen.

Het merkwaardige is dat ie dat niet bij alle toepassingen doet, ik heb bijvoorbeeld géén problemen tijdens het testen met 3DMark Vantage of MSI Kombustor of met grafisch intensieve spellen als Dirt Showdown of Skyrim (alle op maximale settings), ook niet als ik de GTX overclock van 1085 Mhz core en 1753 Mhz memory naar 1200 Mhz core en 1965 Mhz memory (wat de ongeveer de maximale stabiele overclock voor deze kaart zou moeten zijn).

Bij het genoemde 3DMark en Star Citizen reset de computer echter ook als er niet is overclocked.

Verdere specs van m'n setup zijn:

- Windows 8.1 Pro 64-bit
- Intel Core i5 3570K overclocked op 4,50GHz (standaard 3,40Ghz)
- Corsair Vengeance 12,0GB Dual-Kanaal DDR3 @ 800MHz (9-9-9-24)
- Gigabyte Technology Co., Ltd. Z77X-D3H (met de meest recente F18i bios)
- 931GB Intel Raid 0 Volume (RAID)
- 465GB Seagate ST500DM002-1BD142 (SATA)
- 465GB Seagate ST950032 5AS USB Device (USB (SATA))
- TSSTcorp CDDVDW SH-S203N
- VIA HD Audio(Win8.1)
- Zalman ZM600HP 600w voeding

Hoewel de reboots zich dus niet consequent voordoen verdenk ik mogelijk de voeding die het niet trekt. Met 600W zou deze toch echter sterk genoeg moeten zijn voor deze setup (hoewel ie inmiddels wel een jaar of 6 oud is), of anders misschien een defect op het moederbord?

Hoor graag of iemand een idee heeft waar ik het probleem zou moeten zoeken voor ik in dure nieuwe hardware ga investeren, of me een breuk zoek naar de oorzaak.

Dank!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:22

Thomg

Aww yiss

Zeker aangezien je voeding 6 jaar oud is, verdenk ik die natuurlijk.
Haal je videokaart er eens uit en probeer te gamen op de igpu.

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-02 21:08
Waarom heb je je ddr3 op 800mhz draaien?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Redesign1 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 11:32:
Dat is dus 1600 Mhz.
Wel apart dat hij 12GB heeft.

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-02 21:08
Oja grapje laat maar

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Redesign1 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 11:32:
Dat was een copy paste uit Speccy, beetje misleidende weergave zo, maar draait inderdaad op 1600Mhz.
Dat was oorspronkelijk 8GB, maar ik heb er naderhand een bijgeplaatst toen de prijs gunstig was met het idee 'hoe meer geheugen hoe beter', zeker vanwege 64bit Windows.

Beetje off topic, maar dat was dus verkeerd gedacht of heeft in de praktijk geen zin?

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:44

ResuCigam

BOFH

Wat voor videokaart zat er hiervoor in? En wat heb je met de drivers gedaan?

We do what we must because we can.

• RemcoMoelard
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-12-2023
Net te laat ^^^, Ik verdenk inderdaad eerder iets in de drivers. Misschien is er iets misgegaan in de settings?

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Thomg schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 11:22:
Ik ben niet helemaal bekend met wat normaal is, maar is het gebruikelijk dat een A-merk voeding na dat aantal jaren al dermate na begint te laten, zeker bij ogenschijnlijk voldoende wattage?

Het verklaart ook niet waarom hij alleen problemen vertoont bij specifieke applicaties terwijl de GPU usage in alle geteste gevallen (ook waar ie niet crasht) rond de 98% hangt en de powerdraw toch min of meer hetzelfde moet zijn.

Maar ik ben geen kenner dus, ik kan het alleen niet helemaal plaatsen, en investeren in een nieuwe voeding terwijl dat niet de oorzaak is wil ik natuurlijk voorkomen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zalman is geen A-merk, in iedere geval niet naar mijn mening.

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
ResuCigam schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 12:00:
Wat voor videokaart zat er hiervoor in? En wat heb je met de drivers gedaan?
RemcoMoelard schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 12:01:
Net te laat ^^^, Ik verdenk inderdaad eerder iets in de drivers. Misschien is er iets misgegaan in de settings?
Hiervoor had ik een XFX Radeon HD 6870. Alle drivers via het configuratiescherm gedeïnstalleerd, en staat nu ook niets meer van AMD in de lijst van geïnstalleerde software.

Met de settings in het Nvidia configscherm heb ik verder niets gedaan, wel ben ik dus aan het overclocken geweest met MSI afterburner, maar daar buiten de core en memory clock verder niets in gewijzigd. Maar ook als ik terug ga naar defaults (en dus de standaard frequenties en instellingen) doet het probleem zich voor.

• KofjeKoppie
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Wat voor cpu cooler gebruik je? Reset hij ook als je Prime95 draait? Wat is de max cpu en gpu temp?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
KofjeKoppie schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 15:17:
Wat voor cpu cooler gebruik je? Reset hij ook als je Prime95 draait? Wat is de max cpu en gpu temp?
Kan het type CPU cooler zo niet een, twee, drie meer vinden, maar het is deze van Cooler Master, met een extra fan erop (die in de goede richting blaast).

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2831/12306068183_f0f00f1e13_z.jpg

CPU en overclock zijn echter nooit een probleem geweest met m'n vorige videokaart. Voor good measure zojuist toch ook even de clock van de CPU teruggezet van 4,5Ghz naar de stock 3,4Ghz en geheugen van 1600Mhz naar 1333Mhz. 3DMark ging nu iets langer door in de benchmark, maar uiteindelijk toch weer een spontane reboot. Met de GPU burn-in test van Kombustor kwam de CPU temperatuur uit rond de 50 graden.

GPU ook weer op de normale clock gezet, kaart is splinternieuw met de twin frozr koeling van MSI, ik kan me niet voorstellen dat die oververhit. Bij een dezelfde burn-in test van Kombustor als bij de CPU kwam ie met overclock op een max temp van 80 graden (zonder overclock overigens ook).

Merkwaardig blijft dat de Kombustor tests geen reboots veroorzaken terwijl de powerdraw hetzelfde zou moeten zijn als bij grafisch intensieve games en 3DMark die dat wel doen.

Ik heb inmiddels ook de stekkerdoos vervangen, was zo'n automatisch uitschakelend ding van de Action die misschien ook niet helemaal betrouwbaar was, maar ook dat bood geen soelaas.

Volgende acties worden denk ik een clean install van Windows 8 om driverconflicten uit te sluiten. Hopelijk kan ik vanavond dan weer testen. Als het dan nog niet lukt zal ik denk ik toch aan een nieuwe voeding moeten hoewel me dat gezien de inconsequente aard van de reboots toch een (dure) gok lijkt.

Als iemand een specifieke tip voor een geschikte voeding (ik neem aan 600W+) heeft hoor ik het natuurlijk graag, anders ga ik zelf researchen op de forums en reviews.

• KofjeKoppie

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Ik heb zelf de Cooler Master B700, 700W, prima voeding voor 60 euro, dus valt nog wel mee lijkt mij. Mn review staat hier: productreview: Cooler Master B700 review door KofjeKoppie

Kan je de videokaart toevallig bij iemand anders testen om te kijken of hij daar wel goed werkt?
Thomg schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 11:22:
Hier ben ik het eerlijk gezegd wel mee eens. Ik zou het toch op een nieuwe voeding gokken als ik jou was. Na 6 jaar zijn condensatoren meestal n beetje versleten/lekken.

Wat wel raar is, is dat ie t niet bij alles doet. Clean windows install zou ik eerst proberen voordat je n nieuwe voeding koopt.

[ Voor 56% gewijzigd door KofjeKoppie op 04-02-2014 18:09 . Reden: toevoeging ]

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Thanks, dat is wat ik nu inderdaad ga proberen, en ook voor de tip voor de voeding.

Ik zal tzt nog wel een update posten met de ontwikkelingen.

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Met een clean install van Windows 8, alle drivers netjes op orde, systeem opgeschoond, GPU niet overclocked etc. etc. doet het probleem zich helaas toch weer opnieuw voor, in ieder geval en opnieuw voor de Hangar Module van Star Citizen en de nieuwe 3DMark.

Voor de rest werkt de pc als een zonnetje en geven games als Skyrim, Dirt Showdown en EVE online op maximum settings geen problemen.

Ik denk dat ik nu wel kan uitsluiten dat het crashen ontstaat door een driverconflict of -probleem. Zo maar kijken voor een nieuwe voeding dan...

Verwijderd

ik denk ook voeding, afterburner en dirt gebruiken niet zo veel processorkracht. (skyrim en EVE weet ik niet)
denk dat 3d mark en star citizen meer processor kracht vragen, en dus ook meer power.

• KofjeKoppie

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Wat je als laatste kan proberen is een andere voedingskabel direct in een geaard stopcontact prikken, soms maakt dit wat uit. Als dat niet werkt wordt het n nieuwe voeding.

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Goed nieuws! Vanmiddag deze Cooler Master G650M gekocht en ingebouwd, en het probleem lijkt opgelost.

Ik heb zojuist in ieder geval de 3DMark test helemaal kunnen uitvoeren zonder spontane reboot (Firestrike score 6.981 trouwens).

Het probleem bleek dus inderdaad de voeding, echt verrast wel dat die dingen blijkbaar zo snel beginnen na te laten. Aan de andere kant, een voeding bij een kant en klare desktop wordt meestal samen met de rest van de pc na een paar jaar vervangen, en bij zelfbouw doorstaat een voeding (althans in mijn geval) al drie generaties aan nieuwe componenten (mobo, CPU, GPU, HD's etc.), en overklokken.

Denk dat zoals Xeonfan al aangaf Star Citizen en 3DMark de CPU meer belastten dan die games waarbij er geen problemen waren, en was dit blijkbaar net te veel voor de PSU.

Dank voor hulp en tips allemaal!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Persoonlijk had ik voor het aanschaffen nog even nagevraagd welke voeding je moest hebben in het BBG voedingen topic (componenten aankoop advies).
Nu heb je weer geen hele goede en een overkill aan vermogen, nu die nieuw is gaat het verlopig prima maar over een paar jaar is het weer een onzekerheid.

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
mitsumark schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 18:01:
Persoonlijk had ik voor het aanschaffen nog even nagevraagd welke voeding je moest hebben in het BBG voedingen topic (componenten aankoop advies).
Nu heb je weer geen hele goede en een overkill aan vermogen, nu die nieuw is gaat het verlopig prima maar over een paar jaar is het weer een onzekerheid.
Natuurlijk wel even research gedaan, beoordeling hier was dat het een meer dan prima voeding was met een beoordeling van 9/10. Op nog een franse site na die ook positief was verder helaas geen reviews kunnen vinden (maar dus ook geen negatieve).

Daarnaast zit er ook 5 jaar garantie op, met 80+ bronze certificering, wat voor mij ook wel het idee gaf dat het op langere termijn goed moet komen. De prijs van 64,50 was in verhouding voor 650W (met inderdaad meer dan genoeg marge dus, en daardoor hopelijk ook minder snelle slijtage) natuurlijk ook heel redelijk.

Waarop baseer je dat het geen hele goede voeding zou zijn (los van dat er natuurlijk altijd betere voedingen zijn die dan echter ook weer tientallen euro's meer kosten, wat dan wellicht net zo goed overkill is)?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Een no-name site? Je neemt dat aan van een no-name site?

:+

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Heb je de foto van die reviewer gezien? Precies het type waarvan ik advies op dit gebied aan zou nemen :-). Ik had trouwens alleen gelinkt naar de conclusie op pagina 4 van die site.

Ik snap jullie punt wel, maar met zoveel keus en zoveel individuele meningen/ervaringen, ook op het tweakers forum, is het lastig daar één passend advies uit te distilleren. Daarnaast wilde ik de voeding persé vandaag hebben, moest dus ergens op voorraad zijn waar ik 'm ook nog eens direct af kon halen. Bij de alternatieven die ik voor ogen had, waaronder een aantal van Seasonic waar ik eerst mijn zinnen op had gezet, was dat niet het geval of vielen ze buiten m'n beoogde budget.

Uiteindelijk vind ik het ook belangrijk hoe een fabrikant achter zijn product staat, in dit geval met 5 jaar garantie dus, en dat is ook wat waard, toch?

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:45
Met CapXcon condensators ben ik benieuwd of je 5 jaar haalt

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Da's dan de zorg van Cooler Master, cq 4Launch, waar ik 'm heb gekocht.

Verwijderd

misschien een tip: als je een andere voeding wil, kan je binnen 2 weken altijd je voeding terugbrengen, en een ander merk kopen.binnen 2 weken mag je volgens mij overal ruilen. ik heb een seasonic van de 4launch die was ook niet zo duur, en doet het prima.
misschien kan je wachten tot hij op voorraad is bij de 4launch, deze terugsturen en die andere kopen. hoef je maar 1 dag zonder te zitten. maar dit moet je natuurlijk zelf weten.. als je tevreden bent, moet je het gewoon zo houden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2014 22:43 . Reden: TypvOutttenn ]

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Ja ik begrijp de keuze voeding ook niet, beetje te impulsieve aankoop wellicht? Retourneren dat ding, en ga voor een goede Corsair of een Seasonic. Wil je budget? Pak dan een Antec, die scoren hoog op de lagere prijssegmenten. Maar eigenlijk moet je voor het geringe prijsverschil tussen hoge kwaliteit en matig gewoon investeren, dat loont de moeite. Een matige PSU verhoogt het risico dat je ook andere onderdelen in een voortijdige dood meeneemt. Ik zou zeggen, je hebt geluk gehad met die Zalman voeding.

Voor voedingen geldt toch echt dat kieskeurig zijn zeer de moeite loont.

[ Voor 44% gewijzigd door Vayra op 06-02-2014 09:13 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Vayra schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 09:10:
Ja ik begrijp de keuze voeding ook niet, beetje te impulsieve aankoop wellicht? Retourneren dat ding, en ga voor een goede Corsair of een Seasonic.
Zoals ik al aangaf was heb ik vooraf gekeken naar testresultaten op deze voeding. Zoals je hier kan lezen (weliswaar in het Duits) zijn de gemeten powerafgiftekarakteristieken van de Cooler Master goed, en volgens de reviewer de 80 Bronze certificering waard.

Daarnaast dus die 5 jaar fabrieksgarantie, die niet eens via de fabrikant hoeft, maar waar 4Launch zelf de afhandeling voor doet, en dus een hoop gedoe scheelt omdat ze in m'n woonplaats gevestigd zijn.

Hoewel net pas in gebruik zijn m'n ervaringen tot dusver ook gewoon goed, als in stil en stabiel bij zware belasting, goede levering en afwerking, past perfect in de kast. Enige kritiek is dat de kabels voor de stroomvoorziening naar de HD's wat te stijf zijn voor mijn smaak, en daardoor lastig te plooien.

Wat is, gezien het bovenstaande, nu eigenlijk precies de kritiek op deze specifieke voeding? Op de fora lees ik heel wisselende berichten over bijna alle merken, die helaas ook zelden zijn gestaafd aan harde meetdata, en ook geregeld zijn gebaseerd op anekdotisch bewijs of een slechts korte gebruikservaring/indruk.

Ik ben het met jullie eens dat goedkoop in veel gevallen ook duurkoop is, en CM heeft zeker ook pruts PSU's uitgebracht, maar iemand op het Anandtech forum schreef het misschien nog het beste:
Seldom can you judge the quality of a power supply based on the name of the company selling it. You might judge the warranty and customer service of the company though.

Coolermaster sells some junk, and they sell some extremely good stuff made by AcBel and Enhance.

Thermaltake has sold junk and extremley good stuff.

Antec ditto, Tagan ditto
Dus baseer ik me op de feitelijke meetresultaten in review die ik gelinkt heb, de ruime garantie, de (aan onafhankelijke meting gestaafde) certificering, en m'n eigen ervaring tot nu toe.

Zeker niet uit disrespect voor alle adviezen, waar ik uiteraard blij mee ben, maar ik lees ook graag de feiten, zeker omdat persoonlijke voorkeuren qua merk de mening van mensen nogal eens kan kleuren, inclusief de mijne.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Weemism schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:19:
[...]

Zoals ik al aangaf was heb ik vooraf gekeken naar testresultaten op deze voeding. Zoals je hier kan lezen (weliswaar in het Duits) zijn de gemeten powerafgiftekarakteristieken van de Cooler Master goed, en volgens de reviewer de 80 Bronze certificering waard.
Helaas heeft deze reviewer niets echt gemeten. Hij heeft de voeding drie dagen in een testsysteem gedraait en heeft daarbij wat voltages opgeschreven. Dat is geen geschikte methode zoals je op sites die voedingen wel serieus testen kunt lezen.

Dat neemt niet weg dat ik van mening ben dat je je niet gek moet laten maken. Je hebt die voeding al gekocht en in gebruik genomen, weer een nieuwe kopen wordt best duur nietwaar? Coolermasters zijn inderdaad (nog) niet allemaal even goed maar exploderen of in de fik vliegen met de rest van je hardware doen ze niet. Ik zelf zou bij voorkeur geen Coolermaster voeding kopen maar als ik hier een PC heb waar er eentje in zit en er zijn geen problemen dan laat ik hem gewoon zitten. Als ik Huntkey of Codegen o.i.d. tegenkom dan is het een ander verhaal.

Het is ook heel makkelijk om te roepen dat de Zalman die je had van mindere kwaliteit is (built by FSP, een budgetmerk maar niet onbetrouwbaar) maar 6 jaar is wel heel weinig. Te weinig. Maar het is nu eenmaal zo dat dingen wel eens kapot gaan, gebeurt ook bij Seasonic.

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Duidelijk en helder commentaar, dank.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:45
Kijk even of je de voeding kunt ruilen, een nieuwe kopen als ruilen niet mogelijk is zou ik niet doen.

De Cooler Master V(s) serie zijn vergelijkbaar met merken als Seasonic de andere modellen zijn wat minder.
Ze zijn nog steeds beter dan rommel zoals Ms-Tech/huntkey o.i.d.

Het probleem de voeding die je nu hebt is dat hij nu misschien wel goed is maar heel snel degradeerd door de lage kwaliteit CapXon condensatoren(beter bekent als CRAPxon). Over een jaartje of 2-3 kan hij best wel eens slechter presteren of zelfs uitvallen onder load.

Ontploffen zoals een echte crap voeding zou zoals hier boven al gezegd niet gebeuren.

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Een aantal hebben het al opgemerkt inmiddels, maar ik had dus geen idee voor wat betreft die capxcon condensators, maar daar is het forum tenslotte ook voor :P , hoewel ik het met even zoeken zelf had moeten vinden wellicht. Een zoekactie op Google leverde al snel dit amusante draadje op in ieder geval.

Ervan uitgaande dat, zoals je zegt, deze voeding niet ook de rest van m'n systeem zal opblazen als het een keer fout gaat, en de 5 jaar garantie als ie er inderdaad binnen die tijd mee ophoudt, denk ik dat het risico voor de 12 euro per jaar (65 euro gedeeld door die 5 jaar) maar neem in plaats van alles weer uit te moeten bouwen, en de winkel ervan te overtuigen 'm terug te nemen, zeker ook omdat ik verder tevreden ben over het functioneren. Niettemin dank voor de adviezen.

Weer wat geleerd in ieder geval (hoewel me niet helemaal duidelijk is hoe ik bij voorbaat al had kunnen vaststellen dat deze condensatoren er in zaten).

[ Voor 8% gewijzigd door Weemism op 06-02-2014 16:22 ]

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Ik heb ook gezocht op reviews zoals hierboven al meerdere keren aangegeven, alleen dan wel op de 650, en niet de 550 waarnaar je nu linkt.

Ik heb er niet bij stilgestaan dat er ook een 550W versie was, op zich neem ik aan dat de componenten verder inderdaad grotendeels gelijk zullen zijn. Maar eens dat ik dit slimmer had kunnen Googlen.

Alle opmerkingen over de ogenschijnlijk beroerde kwaliteit, en het beter kunnen retourneren van deze Cooler Master ten spijt:
[...]The G550M scored pretty well on all tests I conducted, delivering steady and ultra-clean ripple and voltages while being efficient enough for its category.

[...]. However, its biggest advantage is, in my opinion, its very high price/performance ratio since it not only offers up good performance but does so at a really good price.

[...]The new GM series is spot on, addressing the majority of mainstream and mid-level systems, and I really wonder how Cooler Master managed to pull off the five year warranty for the G550M.
Op basis van de boordeling met een 8,4 in het gelinkte artikel had ik de voeding alsnog gekocht, zeker ook gezien de prijsstelling. Toegegeven, in dit geval een soort van mazzeltje dus.

Niettemin lijken, zoals ik in een van de bovenstaande postjes al aangaf, de geijkte meningen over de kwaliteit van merk A en/of merk B soms wat voorbarig, en kan dit ook per type product van een specifiek merk verschillen, nog los van veranderingen in de (kwaliteits-)strategie, gebruikte technieken, en technische vooruitgang bij fabrikanten.

[ Voor 72% gewijzigd door Weemism op 07-02-2014 13:16 ]

Pagina: 1