Ik heb een tijdje terug al een draadje geopend waarin ik advies vraag m.b.t. een nieuwe pc. Omdat deze onderhand als een paar weken oud is, en ik eigenlijk een hele specifieke vraag heb, heb ik besloten om een nieuwe aan te maken. (oude wel gelinked) Als dit niet goed is, dan excuses! De nieuwe pc moet er komen omdat de laptop van mijn werk niet snel/goed genoeg is en omdat mijn macbook ook oud is geworden. Aangezien ik vaak en veel werk met windows heb ik besloten (ookal beviel de mac erg goed) om een nieuwe windows pc in elkaar te zetten.
Ik had tot een week terug mijn lijst compleet, en toen had ik nog drie weken. Ik ben erachter gekomen dat dit drie weken wachten een erg slecht idee is als je een pc in elkaar zet, de ene twijfel na de andere twijfel.
Moet zeggen dat ik het wel erg leuk vind, maar ik merk dat ik een deel ervaring en kennis mis.
Vandaar weer een hulp roep richting jullie.
De situatie is als volgt:
De pc zal onder mijn bureau komen, aan een monitor (DVI) worden gekoppeld en daarnaast aan mijn tv (HDMI) worden gekoppeld. In principe zullen beide schermen nooit tegelijk gebruik maken van de pc! de monitor is om op te werken en te gamen, de tv zal ik vooral gebruiken om films/series te kijken en zo hier en daar een spelletje. Op dit moment is het een 1920x1200 monitor in de toekomst (lees: drie maanden) wil ik deze vervangen voor een 2560x1080 monitor. Toen ik dit eenmaal beslist had begon ik weer te twijfelen over mijn geselecteerde componenten, of eigenlijk begon ik maar te twijfelen over 1 component. De videokaart. De huidige videokaart GTX 770 zou het prima doen op de huidige monitor, maar zou hij het ook prima doen op de nieuwe.
Na wat zoeken op het internet kwam ik wisselende verhalen tegen:
Mijn originele budget was 1000,- euro, maar aangezien ik waarschijnlijk een dikkere videokaart nodig heb. Heb ik het budget opgerekt naar 1100,- ook hier zit nog wel wat speling in zolang het maar niet te gek wordt. EN als de extra investering (aantoonbaar) nut heeft.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eigenlijk heb ik alles al in mijn lijstje staan (zie onderstaand) het enige waar ik me druk om maak op dit moment is de videokaart. Is dat ding krachtig genoeg om games op 2560x1080 met de game settings op high/ultra te draaien??!
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, helemaal niet.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Nee, dit punt heb ik eigenlijk geen wensen.
Ga je overklokken?
Ja, dit ben ik wel van plan.
Het lijstje dat ik had voordat ik begon met twijfelen:
1 van deze twee monitoren gaat mijn huidige monitor vervangen:
De videokaarten waar ik sinds mijn 'inzinking' naar heb zitten kijken:
Het grote nadeel van de MSI GeForce GTX 770 Gaming 4GB is dat hij erg slecht te verkrijgen is. Tenminste zo lijkt het, ik moet zeggen dat ik hier nog niet echt achteraan geweest ben.
Wat me verder opvalt is dat MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB en de MSI GeForce GTX 770 Gaming qua prijs niet zover uit elkaar liggen. Terwijl de R9 280 meer geheugen (3GB tegenover 2GB) aan boord heeft. Is de R9 280 een stuk minder dan de GTX 770 ??
Terwijl ik dit aan het schrijven ben, merk ik dat ik onbewust veel MSI kaarten erin heb gestopt. Ik weet niet waarom dit is, het is in ieder geval geen bewuste keuze.
Kortom:
De videokaart die ik initieel had gekozen (GTX 770 2GB) is dat ding krachtig genoeg voor mijn nieuw te komen monitor (2560x1080). Of kan ik hier beter een andere videokaart voor kiezen, ik wil namelijk niet over drie maanden mijn settings omlaag draaien omdat het anders allemaal niet werkt.
En welke videokaart zou ik dan moeten gebruiken, 1 uit de lijst hierboven, of misschien nog een totaal andere waar ik nog niet naar gekeken heb.
P.S. Ik zit onderhand op het punt dat de prijs me niet zo gek veel meer uitmaakt, zolang ik maar een tijd vooruit kan. Ik geef liever nu iets meer uit dan in de nabije toekomst opnieuw te moeten investeren.
Ik had tot een week terug mijn lijst compleet, en toen had ik nog drie weken. Ik ben erachter gekomen dat dit drie weken wachten een erg slecht idee is als je een pc in elkaar zet, de ene twijfel na de andere twijfel.
Vandaar weer een hulp roep richting jullie.
De situatie is als volgt:
De pc zal onder mijn bureau komen, aan een monitor (DVI) worden gekoppeld en daarnaast aan mijn tv (HDMI) worden gekoppeld. In principe zullen beide schermen nooit tegelijk gebruik maken van de pc! de monitor is om op te werken en te gamen, de tv zal ik vooral gebruiken om films/series te kijken en zo hier en daar een spelletje. Op dit moment is het een 1920x1200 monitor in de toekomst (lees: drie maanden) wil ik deze vervangen voor een 2560x1080 monitor. Toen ik dit eenmaal beslist had begon ik weer te twijfelen over mijn geselecteerde componenten, of eigenlijk begon ik maar te twijfelen over 1 component. De videokaart. De huidige videokaart GTX 770 zou het prima doen op de huidige monitor, maar zou hij het ook prima doen op de nieuwe.
Na wat zoeken op het internet kwam ik wisselende verhalen tegen:
- Het zou prima moeten gaan (20%)
- Het zou kunnen maar niet in de gewenste setting high/ultra (50%)
- De hel zou los breken, rook vuur brand en nog meer van die kreten (30%)
- Gegamed - Monitor en TV
- Ontwikkelen - Monitor
- Internetten - Monitor en TV
- Andere zin en onzin - Monitor en TV
Mijn originele budget was 1000,- euro, maar aangezien ik waarschijnlijk een dikkere videokaart nodig heb. Heb ik het budget opgerekt naar 1100,- ook hier zit nog wel wat speling in zolang het maar niet te gek wordt. EN als de extra investering (aantoonbaar) nut heeft.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- Initieel zal mijn huidige monitor gebruikt worden (1920x1200) <-- Deze wordt later dus vervangen
- Windows 7 licentie
- Gaming muis
- Verschillende games (o.a. BF4)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eigenlijk heb ik alles al in mijn lijstje staan (zie onderstaand) het enige waar ik me druk om maak op dit moment is de videokaart. Is dat ding krachtig genoeg om games op 2560x1080 met de game settings op high/ultra te draaien??!
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, helemaal niet.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Nee, dit punt heb ik eigenlijk geen wensen.
Ga je overklokken?
Ja, dit ben ik wel van plan.
Het lijstje dat ik had voordat ik begon met twijfelen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 189,50 | € 189,50 |
| 1 | ASRock Z87M Extreme4 | € 97,30 | € 97,30 |
| 1 | MSI GeForce GTX 770 Gaming | € 270,90 | € 270,90 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 84,03 | € 84,03 |
| 1 | Cooler Master Seidon 120V | € 37,54 | € 37,54 |
| 2 | Scythe Slip Stream 140XT PWM, 140mm | € 10,50 | € 21,- |
| 1 | Logitech Wireless Keyboard K270 | € 19,95 | € 19,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 62,50 | € 62,50 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 12,96 | € 12,96 |
| 1 | Corsair CS650M | € 76,03 | € 76,03 |
| 1 | Crucial 2.5" M500 240GB | € 91,83 | € 91,83 |
| 1 | Logitech Wireless Touchpad | € 22,- | € 22,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 985,54 | |
1 van deze twee monitoren gaat mijn huidige monitor vervangen:
| 1 | AOC q2963Pm Zwart | € 390,70 | € 390,70 |
| 1 | LG 29EA73-P Zwart | € 394,33 | € 394,33 |
De videokaarten waar ik sinds mijn 'inzinking' naar heb zitten kijken:
| 1 | MSI GeForce GTX 770 Gaming 4GB | € 331,50 | € 331,50 |
| 1 | MSI GeForce GTX 780 Gaming | € 423,04 | € 423,04 |
| 1 | MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB | € 271,90 | € 271,90 |
| 1 | MSI Radeon R9 290 Gaming 4G | € 384,01 | € 384,01 |
| 1 | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 | € 369,95 | € 369,95 |
Het grote nadeel van de MSI GeForce GTX 770 Gaming 4GB is dat hij erg slecht te verkrijgen is. Tenminste zo lijkt het, ik moet zeggen dat ik hier nog niet echt achteraan geweest ben.
Wat me verder opvalt is dat MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB en de MSI GeForce GTX 770 Gaming qua prijs niet zover uit elkaar liggen. Terwijl de R9 280 meer geheugen (3GB tegenover 2GB) aan boord heeft. Is de R9 280 een stuk minder dan de GTX 770 ??
Terwijl ik dit aan het schrijven ben, merk ik dat ik onbewust veel MSI kaarten erin heb gestopt. Ik weet niet waarom dit is, het is in ieder geval geen bewuste keuze.
Kortom:
De videokaart die ik initieel had gekozen (GTX 770 2GB) is dat ding krachtig genoeg voor mijn nieuw te komen monitor (2560x1080). Of kan ik hier beter een andere videokaart voor kiezen, ik wil namelijk niet over drie maanden mijn settings omlaag draaien omdat het anders allemaal niet werkt.
En welke videokaart zou ik dan moeten gebruiken, 1 uit de lijst hierboven, of misschien nog een totaal andere waar ik nog niet naar gekeken heb.
P.S. Ik zit onderhand op het punt dat de prijs me niet zo gek veel meer uitmaakt, zolang ik maar een tijd vooruit kan. Ik geef liever nu iets meer uit dan in de nabije toekomst opnieuw te moeten investeren.