Mijn vorige topic was: PC start niet op, veel piepjes uit speaker
Alleen nu ben ik helemaal het spoor bijster met de dingen die ik al geprobeerd heb.
Het probleem is dat ik de PC niet kan opstarten met geheugen in de daarvoor bestemde dual channel geheugen slots: als we van links naar rechts tellen (vanaf de CPU) dan zou het in 2 en 4, en 1 en 3 moeten zitten. Alleen start de PC niet van op (fans draaien maar geen beeld dus ook geen bios, hij start wel als het geheugen in 1 en 2 zit.
Als het geheugen in 2/4 zit dan gaat bij de gigabyte moederbord het snel piepen (continue) --> power failure volgens gigabyte
Wat ik heb gedaan:
- Kale setup op houten tafel met alleen moederbord, ram, processor, koeling, voeding
- Oorspronkelijke opstelling
Wat ik allemaal al geprobeerd heb:
- Ander geheugen: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
- Ander moederbord geprobeerd: MSI Z87-G41 PC Mate
- Dezelfde CPU nog eens gekocht.
- Andere voedingen geprobeerd (die niet haswell gecertificeerd zijn)
- CMOS clearen had ook geen effect
- Timings en voltages van RAM instellen (terwijl geheugen in 1 en 2 zit, en dan reboot met ram in 2 en 4
- Kijken of de pins in de CPU socket recht zijn, zijn nog gewoon recht.
En allemaal geeft het dezelfde problemen
Geheugen werkt niet in 2/4 of 1/3, wel in 1/2 --> single channel
Enigste wat ik nog kan bedenken is andere CPU koeler, en voeding die haswell gecertificeerd zijn.
Wie kan me uit de brand helpen
Op forums van gigabyte/msi en asus zie veel mensen met zelfde problemen maar geen oplossingen... Bekend probleem van de Z87 Chipset
Alleen nu ben ik helemaal het spoor bijster met de dingen die ik al geprobeerd heb.
Het probleem is dat ik de PC niet kan opstarten met geheugen in de daarvoor bestemde dual channel geheugen slots: als we van links naar rechts tellen (vanaf de CPU) dan zou het in 2 en 4, en 1 en 3 moeten zitten. Alleen start de PC niet van op (fans draaien maar geen beeld dus ook geen bios, hij start wel als het geheugen in 1 en 2 zit.
Als het geheugen in 2/4 zit dan gaat bij de gigabyte moederbord het snel piepen (continue) --> power failure volgens gigabyte
Wat ik heb gedaan:
- Kale setup op houten tafel met alleen moederbord, ram, processor, koeling, voeding
- Oorspronkelijke opstelling
| # | Product |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed |
| 1 | Gigabyte GA-Z87-HD3 |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 520W |
Wat ik allemaal al geprobeerd heb:
- Ander geheugen: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
- Ander moederbord geprobeerd: MSI Z87-G41 PC Mate
- Dezelfde CPU nog eens gekocht.
- Andere voedingen geprobeerd (die niet haswell gecertificeerd zijn)
- CMOS clearen had ook geen effect
- Timings en voltages van RAM instellen (terwijl geheugen in 1 en 2 zit, en dan reboot met ram in 2 en 4
- Kijken of de pins in de CPU socket recht zijn, zijn nog gewoon recht.
En allemaal geeft het dezelfde problemen
Enigste wat ik nog kan bedenken is andere CPU koeler, en voeding die haswell gecertificeerd zijn.
Wie kan me uit de brand helpen
[This space is for rent]