Ik ben ook een liefhebber maar nog niet zo lang... ongeveer een jaar of 3 geleden beginnen naar luisteren, oorspronkelijk gewoon puur omdat ik dagelijks lang in de wagen (lees: in de file) zat en ik al heel mijn leven een gloeiende hekel heb aan commerciële "kontendraaimuziek" van de Brittney's, Shakira's, Rihanna's en Beyonce's van deze wereld... dus m.a.w. viel meteen 85% van de radiozenders weg. nadat ik mijn eigen MP'3's zowat allemaal van buiten begon te kennen en ik merkte dat onze eigenste voormalige "alternative/rock" zender StudioBrussel ook meer en meer R&B of hoe heet je die zooi begon te draaien en "anti-muziek" zoals JayZ etc... (sorry voor de fans maar ieder zijn smaak he) zette ik mijn autoradio steevast op Klara...
...en van het ene kwam het andere: ik begon klassiek te appreciëren maar dan wel de zachtere zaken... vooral dingen met piano en/of spaanse gitaar hou ik blijkbaar heel erg van... iets dat ik toen ook ontdekte...
Ik hou nog steeds niet van die bombastische symfonieën met veel trompetgeschal en tromgeroffel, daar word ik niet kalm van... muziek is voor mij... iets waar ik heel erg kan in opgaan... tot kippenvel toe van sommige stukken. (niet alléén klassiek hoor, ik hou van een héél brede waaier aan genres (behalve dus o.a. diegenen die ik in mijn eerste alinea opnoem dus...

en wereldmuziek, ik hààt wereldmuziek

iedereen die niet stomdronken is kan ritmisch op een Djembe kloppen vind ik.) soit...
Ik heb bvb. gemerkt dat ik wel heel erg hou van de stukken van Igor Presnyakov... ook Claude Debussy vind ik ongelooflijk mooie "kippenvelstukken" maken... Verder nog wat (niet alles) van Bach, Dimitri Shostakovich en de intense stem van Erika Miklosa doet me ook steeds emotioneel worden...
maar het moet gezegd: ik ken er verder niet zoveel van, en ik ken, buiten de groten 'op school verplichte leerstof' Mozart, Bach, Vivaldi, Strauss, Mahler,... zeer weinig componisten... ik heb ondertussen een verzameling klassieke muziek van mijn pa omgezet naar MP'3 maar meer dan "Classics Volume 1, 2, 3... track x" komt er niet op de display dus ik zal er sowieso nooit een conaisseur in worden... hoeft ook niet: de muziek 'an sich' is het belangrijkste...
wat ik wél 'al-doende' heb leren kennen, is de combinatie van klassieke symfonische muziek met mijn eerste liefde: Metal... jawel, en ik kan het ECHT aan iedereen aanraden: Therion, Hollenthon, Arkona, Haggard.... vooral Therion vind ik zo ongelooflijk virtuoos, zoek het alsjeblieft eens op op Youtube en make up your mind... fàntastisch op elkaar ingespeeld: twee compléét verschillende werelden van muziek die samen komen tot een ongelooflijk en imposant geheel!!
voila... bij deze mijn bijdrage aan dit interessante topic! groeten!