Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-09 15:25
Bakkertjuhh schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 21:34:
[...]

Ja zeker, de ervaring live is zo puur! Dat is geweldig! :) En vooral de dynamiek in Rutter zijn muziek komt dan heel mooi over.
Op CD heb ik ongeveer dat gevoel gehad bij 1492 van Vangelis. Die kan ik je in dat kader ook nog eens ontzettend aanbevelen!
Ik zal dat opzoeken, ik kreeg al behoorlijk wat hits te pakken op Youtube.

Ben zelf dit weekend met een oud-collega naar een orgelconcert en een orgeldemonstratie in de stad Groningen geweest. Het Schnitger-orgel in de Martinikerk is toch wel een geweldig instrument! Wat een prachtklank. De organist speelde een aantal stukken, uiteraard, van Bach (geen dag zonder Bach), maar ook van Vierne, Clérambault, Demessieux, etc. Voor iemand die hierin ook geïnteresseerd is: kijk eens op http://www.groningenorgel...x.php?action=home&lang=NL. Er is via de website een orgelagenda te downloaden (de papieren versie kan, gratis, aangevraagd worden). Natuurlijk zijn er ook elders in Nederland prachtige orgels, maar gezien mijn woonplaats is Groningen ideaal. De entree is dikwijls slechts een paar euro, ook hier en daar gratis concerten en de genoemde orgeldemonstraties. De concerten zijn hoofdzakelijk inloopconcerten.

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 23:09:
[...]
Tja, Stravinsky...ikzelf luister dan weer liever naar 400 concerten van Vivaldi dan 1 noot van Stravinsky,
En de Vuurvogel dan ? Die is best te pruimen, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stresstak schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:28:
[...]

En de Vuurvogel dan ? Die is best te pruimen, vind ik.
Nee, sorry. Op de een of andere manier werken de melodieën van Stravinsky me enorm op de zenuwen. Het zal wel aan mij liggen.

Ik zat sowieso nog wat na te denken over die uitspraak van Stravinsky over Vivaldi concerten. Het was waarschijnlijk maar een grapje en hoewel een grap ten koste van een ander niet zo charmant is wordt de uitspraak toch enthousiast gequoted, want het is ook wel grappig. Maar het heeft wel een beetje het effect dat Vivaldi enigzins te kakken wordt gezet: ja, leuke muziek maar het heeft toch niet zo veel om het lijf, ik Stravinsky daarentegen...

Behalve een zekere arrogantie (wat op zich niet slecht is voor een componist) geeft het mijns inziens ook blijk van onwetendheid: in de barok was een componist gewoon een vakman die schreef wat hem werd opgedragen. En in Vivaldi's geval waren dat concerten. En ook nog zo'n 300 andere werken zoals sonates, opera en geestelijke werken. En ja, die lijken allemaal op elkaar, zoals de werken van alle andere barokcomponisten ook op elkaar lijken. Dat is waarom we het barok noemen.

Maar wat me dus vooral te binnen schoot, Stravinsky is in 1971 overleden. Toen waren de concerten van Vivaldi nog niet eens allemaal opgenomen. En in tegenstelling tot misschien Bach (diens muziek is vrijwel onverwoestbaar) is de juiste uitvoering van Vivaldi van cruciaal belang. Rond 1970 had je I Musici die absoluut aan te horen zijn, maar die niet de volledige inzichten over correcte authentieke uitvoering zoals die de afgelopen 40 jaar gegroeid zijn in de praktijk brengen. Ook missen ze de gelaagdheid van moderne opnames zoals die van Giardino Armonico, Allesandrini of Carmignola.

En dan echt het laatste wat ik er over wil zeggen: hoewel de Vier Jaargetijden tegenwoordig in ons collectieve geheugen zitten, was het L'Estro Armonico dat destijds een enorme indruk maakte op componisten in heel Europa. Bach heeft meerdere van de concerten uit die verzameling voor orgel en klavecimbel bewerkt, en ik durf rustig te stellen dat er zonder L'Estro Armonico geen Brandenburgse concerten waren geweest. Hier een van die concerten, nog verder bewerkt tot een versie voor orgel en trompet: YouTube: Alison Balsom - J.S. Bach - Concerto for solo keyboard No. 1 in D major

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-10 14:25

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik ben ook een liefhebber maar nog niet zo lang... ongeveer een jaar of 3 geleden beginnen naar luisteren, oorspronkelijk gewoon puur omdat ik dagelijks lang in de wagen (lees: in de file) zat en ik al heel mijn leven een gloeiende hekel heb aan commerciële "kontendraaimuziek" van de Brittney's, Shakira's, Rihanna's en Beyonce's van deze wereld... dus m.a.w. viel meteen 85% van de radiozenders weg. nadat ik mijn eigen MP'3's zowat allemaal van buiten begon te kennen en ik merkte dat onze eigenste voormalige "alternative/rock" zender StudioBrussel ook meer en meer R&B of hoe heet je die zooi begon te draaien en "anti-muziek" zoals JayZ etc... (sorry voor de fans maar ieder zijn smaak he) zette ik mijn autoradio steevast op Klara...

...en van het ene kwam het andere: ik begon klassiek te appreciëren maar dan wel de zachtere zaken... vooral dingen met piano en/of spaanse gitaar hou ik blijkbaar heel erg van... iets dat ik toen ook ontdekte...

Ik hou nog steeds niet van die bombastische symfonieën met veel trompetgeschal en tromgeroffel, daar word ik niet kalm van... muziek is voor mij... iets waar ik heel erg kan in opgaan... tot kippenvel toe van sommige stukken. (niet alléén klassiek hoor, ik hou van een héél brede waaier aan genres (behalve dus o.a. diegenen die ik in mijn eerste alinea opnoem dus... :*) en wereldmuziek, ik hààt wereldmuziek >:) iedereen die niet stomdronken is kan ritmisch op een Djembe kloppen vind ik.) soit...

Ik heb bvb. gemerkt dat ik wel heel erg hou van de stukken van Igor Presnyakov... ook Claude Debussy vind ik ongelooflijk mooie "kippenvelstukken" maken... Verder nog wat (niet alles) van Bach, Dimitri Shostakovich en de intense stem van Erika Miklosa doet me ook steeds emotioneel worden...

maar het moet gezegd: ik ken er verder niet zoveel van, en ik ken, buiten de groten 'op school verplichte leerstof' Mozart, Bach, Vivaldi, Strauss, Mahler,... zeer weinig componisten... ik heb ondertussen een verzameling klassieke muziek van mijn pa omgezet naar MP'3 maar meer dan "Classics Volume 1, 2, 3... track x" komt er niet op de display dus ik zal er sowieso nooit een conaisseur in worden... hoeft ook niet: de muziek 'an sich' is het belangrijkste...

wat ik wél 'al-doende' heb leren kennen, is de combinatie van klassieke symfonische muziek met mijn eerste liefde: Metal... jawel, en ik kan het ECHT aan iedereen aanraden: Therion, Hollenthon, Arkona, Haggard.... vooral Therion vind ik zo ongelooflijk virtuoos, zoek het alsjeblieft eens op op Youtube en make up your mind... fàntastisch op elkaar ingespeeld: twee compléét verschillende werelden van muziek die samen komen tot een ongelooflijk en imposant geheel!!

voila... bij deze mijn bijdrage aan dit interessante topic! groeten! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoewel nieuw op dit forum misschien een bedrage voor de onderzoekende muziekliefhebber

sinds 2006 maak ik muziek voor film en kunstwerken en installaties
de laatste jaren probeer ik modern klassieke compositie te combineren met hedendaagse instrumenten

meeste muziek die ik maak wordt gebruikt voor films op vimeo te vinden op de zogenoemde appearences

voor nu een recente clip die ik maakte voor de compositie van Claude Debussy in een hedendaagse bewerking
[YouTube: https://youtu.be/9ci_oQLSX7g]
credits:
componist Claude Debussy
MIDI sequence Robert C. Kuhmann
variatie ferrie = differentieel
foto Jöran Maaswinkel
lettertype Mosk

uitleg over gebruikte instrumenten op Audio Log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:34
Gegroet allen :w Ik meld me hier ook maar eens.
Ik ben opgegroeid met een hoop klassieke muziek, mijn vader was pianist en organist. Pas later (na zijn overlijden) ben ik het zelf ook gaan waarderen.
Ik ben me nu meer aan het verdiepen in wat hij speelde en componeerde. Ik stuit op een orgelwerk wat hij vaker aan het einde van een kerkmis eruit knalde. Iemand hier die daar affiniteit mee heeft?

Messiaen heeft heavy spul erbij trouwens })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ben niet opgegroeid met klassieke muziek, maar ik kan het zeker wel waarderen.
Zolang het maar geen klavecimbel is...

Tijdens het studeren zet ik nu weleens van die 'minimal' pianomuziek op.

Dit bijvoorbeeld:

Niet erg origineel, maar wel erg fijn om naar te luisteren.
Weet iemand zo nog meer van zulke muziek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Canto Ostinato is dan wel weer een vrij uniek stuk, maar misschien moet je de Nocturnes van Chopin eens proberen: https://open.spotify.com/album/6AdVlf5nLp0JD76EPwzRCW

Of de Sonatas van Beethoven (pathetique, apppasoinata, mondschein), maar die zijn wel wat onstuimiger ;) https://open.spotify.com/album/0LkNsIW88L8M9hdncbz6UJ

[ Voor 32% gewijzigd door Bigs op 01-04-2017 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Dat is denk ik net iets te klassiek denk ik.

Ik moet het meer in de hoek van Philip Glass e.d. zoeken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
True, maar anders kom ik alleen op Poulenc (niet zo toegankelijk) of een CD van Einaudi (sta ik niet achter :P). Chopin en Beethoven zijn zeker de moeite van het luisteren waard denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 13:08

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Heb `m nu opstaan.
Dit is denk ik inderdaad wat ik ongeveer zoek. :)

Ik had zelf wat beter kunnen zoeken wellicht, in de wiki van Wikipedia: Minimal music wordt zijn naam erg vaak genoemd. Ik had er nog nooit van gehoord, zo`n kenner ben ik dus...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las afgelopen weekeinde een recensie over logeren in het concertgebouw. Ik ben de site gaan opzoeken en ontdekte dat je de hele live stream van het optreden kon bekijken, Max Richter met Sleep en het duurt meerdere uren.

Ik heb vervolgens het nu elke dag geluisterd en in de stream zit een fantastisch stuk (vanaf 1 uur en 30 minuten) wat het mooiste is dat ik ooit gehoord heb. Nu heb ik zelf al de stream maar gedownload en omgezet naar mp3 omdat het origineel van Max Richter geen violen heeft die mij zo bevallen.

Ik hoop dat iemand op basis hiervan mij wat tips kan geven, ik luister namelijk niet veel klassiek behalve piano optredens af en toe, maar dit smaakt naar zoveel meer.

Het concert is hier terug te zien/luisteren:
https://www.concertgebouw...richters-sleep/15-07-2017

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:30
Een stuk dat ik ben gaan waarderen toen ik deze uitvoering hoorde: Het vioolconcert van Tchaikovski. Geldt als 1 van de moeilijkst speelbare vioolconcerten. De uitvoering van deze door de top violist Itzhak Perlman is perfect. Het is werkelijk ongelovelijk meesterlijk, hoe de violist dit speelt, daarbij is het orkest ook nog eens top.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=CTE08SS8fNk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede morgen klassieke muziek liefhebbers,
Ik ben al dagen opzoek naar de titel van een bepaald stuk wat ik laatst op tv zag. Ik hoop dat hier misschien iemand is die mij kan helpen. In de video van deze link speelt het wonder kind Elias Phoenix een stuk van Bach op min 3.25. Weet een van jullie misschien uit welk stuk deze passage komt?

https://www.youtube.com/watch?v=sE26QeDOnKc&t=1s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pianist1985
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10-2022
Ik ben zelf klassiek pianist en heb compositie gestudeerd bij de Vlaamse componist en pianist Luc Feliers, die tevens enkele werken voor mij heeft geschreven. Mijn favoriete componisten zijn Beethoven en Chopin, maar ik kan de symfonische en sacrale muziek van Bruckner, de opera's van Wagner, maar ook vocale muziek uit de Renaissance (Josquin Desprez, Johannes Ockeghem, Palestrina etc.) ook waarderen. Ik heb me als luisteraar echter vooral verdiept in het 19e eeuwse pianorepertoire, niet alleen bekende componisten als Chopin, Beethoven, Schumann, Brahms en Schubert, maar ook minder bekende namen zoals Franz-Xaver Scharwenka, Henry Litolff, Charles-Valentin Alkan, Ignaz Moscheles etc.

Mijn grote inspiratiebron als pianist is de Frans-Zwitserse legende Alfred Cortot, die beschikte over zo'n duizelingwekkende techniek dat Vladimir Horowitz stinkjaloers op hem was. Onderstaande opname van Saint-Saëns' Etude En Forme d'une Valse is nog in het akoestische tijdperk (pre-1922) gemaakt maar wie door de slechte geluidskwaliteit heen luistert hoort hier mogelijkerwijs het hoogste staaltje pianovirtuositeit dat ooit op plaat vastgelegd is:

Met 'moderne' klassieke muziek, serialisme, minimalisme, en dodecafomie (twaalftoonstechniek) heb ik weer helemaal niets, naar bijvoorbeeld Phillip Glass of Ludovico Einaudi zou ik vrijwillig nog niet luisteren als ik er geld bij uit kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
inhico schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:56:
[...]

Niet helemaal correct, zeker dat statische niet. Het Requiem van Mozart bijvoorbeeld is helemaal niet statisch. Al moet je dan wel een goede uitvoering moet hebben. Het onderwerp is natuurlijk wel serieus want het is een dodenmis. In de loop der jaren is men het steeds 'zwaarder' en bombastischer gaan uitvoeren. In de jaren 80-90 van vorige eeuw zijn de "authentieke uitvoeringen" populair geworden. Dat wil zeggen uitvoeringen zoals die geklonken zouden hebben tijdens het leven van de componist (en zoals die had bedoeld.
Tja, over authentieke valt de discussiëren tot je een ons weegt. Ik vind bijvoorbeeld fortepiano uitvoeringen van Beethovens pianoconcert een tikje lachwekkend. Als er iets was wat Beethoven wilde is meer geluid uit de piano, dus die zal in zijn tijd als het mogelijk was een 'echte' piano gebruikt hebben.

Over requiems valt natuurlijk veel te zeggen, ze zijn er in alle soorten en mate. Het blijft een dodenmis dus het zal nooit echt opbeurend worden maar statisch dat zijn er maar weinig.

Je hebt uiteraard het requiem van Mozart. Misschien wel de bekendste en zeker een aanrader maar niet perse de mooiste wat mij betreft. De mooiste uitvoering (Concertgebouw olv Mariss Jansons) waar ik bij geweest ben is opgenomen en op Spotifiy en Apple music te vinden.

Een van de meest grootse en bombastische Requiems is die van Berlioz (Grande Messe des Morts).

Een ondergewaardeerd en onbekend requiem is die van Dvorak. Wederom gezien in het Concertgebouw (KCO met Jansons) met live opname: Apple Music, Spotify. Ook een uitvoering met grote bezetting (gecomponeerd rond 1890-91), maar met een duidelijke interpretatie an Dvorak. Hij zag de dood als onvermijdelijk en eindigt het Requiem met een fanatisch "et lux perpetua luceat eis" (het eeuwige licht).

Een requiem met een sterk politieke boodschap is het requiem van Benjamin Britten. Zijn War Requiem is een aanklacht tegen oorlog en meer in bijzonder de eerste wereldoorlog. De klassieke liturgische stukken worden afgewisseld met oorlogsgedichten van Wilfred Owen (die in de loopgraven omkwam in november 1918).

En dat een requiem helemaal niet gestoeld hoeft te worden op de Rooms Katholieke mis bewees Brahms. Zijn deutesches Requiem is volledig in het Duits en gebaseerd op Bijbelse teksten.

Wil je een wat korter, lichter requiem, luister dan eens Faure. In dezelfde tijd gecomponeerd als die van Dvorak, maar totaal anders.
Pagina: 1 2 Laatste