Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkef
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09-2024
Topic bedoeld voor liefhebbers, adepten en nieuwkomers die van Klassieke Muziek houden.

Ik dacht dat er hier al een topic over was, blijkbaar niet.

Ik ben zeer benieuwd wie hier naar dit fantastische genre luistert, en wie je favoriete componist is en wat je favoriete muziekstuk is.

Op dit moment krijg ik kippenvel van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sargan
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-07 15:02

Sargan

Filmfreak...

Ik meld me ook even als liefhebber van de klassieke muziek, al moet ik toegeven dat ik het aan het ontdekken ben.
Ik heb niet echt een favoriete componist, wel favoriete stukken:

Wojciech Kilar - Exodus
Een stuk wat heel rustig begint en langzaam naar een apotheose gaat. Veel mensen kennen het van de trailer van Schindler's List.

Luigi Boccherini - Passacalle from La Musica Notturna delle Strade di Madrid

En de Bolero van Ravel vind ik meesterlijk, zeker als deze wordt uitgevoerd door Andre Rieu.

" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkef
Top.

Kilar kon ik trouwens niet, maar de muziek is snijdend mooi.

Filmcomponisten zijn ook welkom, ik schaar hen ook onder 'klassiek'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Ik ben geen echte "liefhebber liefhebber", als in: Ik heb niet echt favoriete stukken, ken de nummers/uitvoerende componist niet, etc etc.
Ik heb met wisselende regelmaat soms wat nummers opstaan. Kwamen laatst wat gratis albums langs in Google Play Music, I Love Mozart, Great Classical Works en Essential Classical. Zijn voornamelijk toch wel de bekende nummers.

Ik herken ze bijna allemaal, maar als ik ze hoor zou ik geen idee hebben wat/wie ik luister :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:25
Niiiceee! Ik ben een liefhebber/ ontdekker zeker geen expert, maar mooi om dit topic te zien! Zo kan ik ook inspiratie opdoen :)
Mijn favoriete componisten zijn Chopin en Beethoven. Beethoven vooral voor z'n symfonieën en piano concerten en Chopin om z'n geweldige nocturnes, walsen, etudes, preludes en mazurka's :) Iemand tips voor mooie uitvoeringen van stukken die mooi zijn opgenomen om te downloaden toevallig?

PSN: MrMistral

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Ik hou van klassieke muziek, Wagner is voor mij mooi (zwaar) spul maar ook deze:

Prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 20:53
Ik luister vrijwel nooit naar muziek van voor 2000, maar recent wat moderne klassieke muziek aan het ontdekken, o.m. Misha Mishenko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Voor diegene die echt veel moois willen ontdekken, ik heb ook een eigen kanaal.

YouTube: Wolfgang Amadé Mozart

Let wel, ik verdien er geen stuiver aan, dus dit is een non-profit YouTube kanaal. Heeft wel ruim 5 jaar gekost om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMistral
Dit is trouwens ook een held:

[ Voor 142% gewijzigd door MrMistral op 20-03-2014 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
mkef schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 00:12:
Voor diegene die echt veel moois willen ontdekken, ik heb ook een eigen kanaal.

YouTube: Wolfgang Amadé Mozart

Let wel, ik verdien er geen stuiver aan, dus dit is een non-profit YouTube kanaal. Heeft wel ruim 5 jaar gekost om dit voor elkaar te krijgen.
Top! Leuk om eens doorheen te gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-07 21:29
Persoonlijk vind ik veel klassieke muziek te langzaam waardoor dit voor mij saai is.
Gelukkig zitten er tussendoor ook hele mooie stukken, dit zijn dan stukken die naar mijn idee wat kracht en passie hebben denk maar aan de dance macabre bijvoorbeeld, een heerlijk stuk met veel passie.

Wat leuk dat er hier een forum over is.

Toch betekend het voor mij niet dat alles wat rustig is meteen niks is. Ik speel ook piano en daar kunnen rustige stukken juist heel mooi zijn, toch ligt het bombastische mij toch meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Bombastisch, dan denk ik al gauw aan Beethoven, Mahler en Wagner. Ook Stravinsky YouTube: Stravinsky: Le sacre du printemps / The Rite of Spring is enorm bombastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
http://mozartplanet.blogs...-zag-mozart-eruit-ii.html

Voor diegene die leuke dingen wil lezen over componisten, check mijn blog.

Ik heb een nieuwe blog over Mozart geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:58

sebasd

loopt op espresso

Hier nog een liefhebber. Afhankelijk van waar ik zin in heb luister ik meestal symfonieen of requiems.

Een paar favoriete symfonieen:
- 3e van Gorecki (symphony of sorrowful songs)
- 8e van Dvorak (m.i. beter dan zijn veel bekendere 9e)
- 9e van Beethoven (die zal de meesten wel bekend voorkomen, met de 'ode an die freude')

Favoriete requiem is die van Mozart, maar naar die van Faure, Dvorak en Verdi luister ik ook graag. Vorig jaar voor het eerst naar een klassiek concert geweest, een uitvoering van het Requiem van Mozart in een kerkje. Koor van 90 man, vier topsolisten en een goed orkest. Topavond.

Paar videos ter illustratie:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ZVITZUQ_uIU]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merphixia
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-03-2023
'Una Mattina' en 'Fly', nummers van de Italiaanse componist Ludovico Einaudi. Echt goede nummers en vrij recent gemaakt.

Deze waren gebruikt in de film Intouchables.

Overigens is dit ook een mooi nummer:

YouTube: Yiruma - River Flows In You

Vanavond even Spotify bekijken of ik daar nog wat aanraders heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-07 21:58
Wat ik als 'beginnend klassiek luisteraar' erg leuk vond waren deze twee verzamelalbums van Tijl Beckand, waar hij interessante achtergrondinformatie biedt over de componisten en de stukken waardoor je er anders naar gaat luisteren:

http://www.tijllovesklassiek.nl

Afbeeldingslocatie: http://tijlbeckand.merchandise-entertainment.nl/image/cache/data/tijl%20beckand/tijl-beckand-tijl-loves-muziek-2cd-200x200.jpg Afbeeldingslocatie: http://tijlbeckand.merchandise-entertainment.nl/image/cache/data/tijl%20beckand/tijl-beckand-de-sleutel-tot-de-schatkamer-van-de-klassieke-muziek-2cd-200x200.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
sebasd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 08:54:
Hier nog een liefhebber. Afhankelijk van waar ik zin in heb luister ik meestal symfonieen of requiems.

Een paar favoriete symfonieen:
- 3e van Gorecki (symphony of sorrowful songs)
- 8e van Dvorak (m.i. beter dan zijn veel bekendere 9e)
- 9e van Beethoven (die zal de meesten wel bekend voorkomen, met de 'ode an die freude')

Favoriete requiem is die van Mozart, maar naar die van Faure, Dvorak en Verdi luister ik ook graag.
Het beroemde 'Ode an die Freude' heeft Beethoven simpelweg geleend, of gejat van Mozart.
YouTube: W. A. Mozart - Misericordias Domini K.222

Luister en huiver. Beethoven was namelijk in 1803 bij een uitvoering van Misericordias Domini te Wenen. Mozart was al 12 jaar dood. En heeft toen dit deuntje opgepikt, en het is nooit meer uit zijn gedachten verdwenen.

Over het Requiem van Fauré is ook iets opmerkelijks. Zijn dodenmars is een vreemde eend in de bijt. Het is frivool en luchtig. Komt omdat Fauré de dood zag als een bevrijding, als een belangrijk geheel van het leven op aarde. Alle Requiems zijn heel erg statisch en serieus. Fauré maakte er bijna een feest van. Briljant componist, heeft jarenlang les gehad van Saint-Saëns, totdat die laatste met het gezin begon te bemoeien van Fauré.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

mkef schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 14:24:
[...]

Het beroemde 'Ode an die Freude' heeft Beethoven simpelweg geleend, of gejat van Mozart.
YouTube: W. A. Mozart - Misericordias Domini K.222
Ha, zo leer je nog eens iets :) De tekst heeft ie ook al van een ander (Schiller, maar ik heb het idee dat je dat allang wist..)
Over het Requiem van Fauré is ook iets opmerkelijks. Zijn dodenmars is een vreemde eend in de bijt. Het is frivool en luchtig. Komt omdat Fauré de dood zag als een bevrijding, als een belangrijk geheel van het leven op aarde. Alle Requiems zijn heel erg statisch en serieus. Fauré maakte er bijna een feest van.
Klopt ja, die is wel duidelijk anders dan de meeste andere requiems. Ik had al eens eerder iets dergelijks gelezen.. Moet zeggen dat ik verder weinig van Faure ken, maar ik zal eens gaan luisteren.

[ Voor 5% gewijzigd door sebasd op 20-03-2014 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sargan

Sargan

Filmfreak...

mkef schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 23:29:
Top.

Kilar kon ik trouwens niet, maar de muziek is snijdend mooi.

Filmcomponisten zijn ook welkom, ik schaar hen ook onder 'klassiek'.
Kilar heeft ook filmmuziek gemaakt o.a. voor de film Bram Stoker's Dracula van Francis Ford Coppola, echt heel mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Gezien filmcomponisten ook mochten van mkef :+ In dat geval ben ik stiekem wel fan, o.a. van:
Hans Zimmer / Klaus Badel (Vooral de Pirates of the Caribbean soundtracks, Gladiator)
Michael Giacchino (Lost soundtracks)

Door alleen al deze soundtracks te horen word ik helemaal terug de film/serie in gezogen. Zie gewoon bepaalde scenes voor me.
Wat dat betreft zijn dit voor mij echte muziekale helden. Zonder hen (Of vergelijkbare componisten uiteraard) zou de film/serie totaal anders overkomen. Waarschijnlijk saai zelfs.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sargan

Sargan

Filmfreak...

Ik ben ook een grote liefhebber van de filmmuziek. Vooral The Complete Recordings van de Lord of the Rings trilogie van Howard Shore zijn mijn favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Laatst online: 16:19
Ik luister te weinig klassiek... maar één van mijn favorieten is wel deze...

Antonín Dvořák - new world symphony

[ Voor 24% gewijzigd door GeeEs op 21-03-2014 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kravitz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10-2024

kravitz

Are you gonna go my way?????

@ GeeEs Waanzinnig mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:51
Wellicht afgezaagd in deze tijd van het jaar, maar dit is een van mijn favorieten:

[video]

De Mattheus Passion van Bach. Een stuk waarbij ik eigenlijk telkens weer geraakt wordt door een ander deel. Soms de choralen, maar op andere momenten vind ik de sommige aria's fantastisch. De stemming, het gevoel die het stuk oproept blijven mij boeien.
Eerlijk is eerlijk, ik zou het niet aanraden als je a) nooit klassieke muziek luistert of b) je totaal niet bekend bent met het lijdensverhaal van Jezus.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik ben eigenlijk pas klassiek echt gaan waarderen nadat ik diverse 'remixen' had gehoord en toch op zoek ben gegaan naar de originelen. Bach met Air on a G string en natuurlijk Toccata and Fugue, Vivaldi met Four Seasons, Pachabel Canon in D minor (welke ik leerde kennen via Jerry C). Vroeger wist ik niet meer dan Fur Elise van Beethoven, die je moest leren spelen op een piano :P

Jammer alleen dat ik nooit de precieze naam weet te onthouden, zoals beethoven met z'n vele symphoniën.
Anoniem: 19894 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 23:51:
Ik hou van klassieke muziek, Wagner is voor mij mooi (zwaar) spul maar ook deze:

[video]

Prachtig.
Dit vind ik het soort wat klassiek ook nog richting je 'huidige generatie' houd. Een remix van oude versie, of muziekinstrumenten van het klassiek voor moderne nummers. (SFA met Toccata, maar ook o2Jam had veel remixes van zulke nummers).

Om er dan toch eentje te kiezen, deze dan maar :)

Ik luister ook veel naar Kyle Landry (youtube: kylelandry), minder klassiek, maar een paar enorm mooie piano covers (Aeris Theme en Lion King).

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 21-03-2014 20:48 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Zimmer word niet echt 'gewaardeerd' in het bekrompen wereldje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Ook een leuke manier om mensen bloot te stellen aan klassieke muziek (en weer die Ode an die Freude ;) )

En in dezelfde categorie, een ander choraal stukje vakwerk:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Dit is inderdaad een leuke actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Laatst online: 04-07 13:59
Onder wat voor categorie vallen 'Ludovico Einaudi', 'Giovanni Allevi', 'Roberto Jonata', 'Yiruma' om er een paar op te noemen. Vooral piano spel, maar is dit nu klassiek te noemen of?

Vooral het album 'Colors' van Roberto Jonata is prachtig!

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Voor mij vallen die onder wat in goed Engels contemporary classical music heet. Maar ja, labels schmabels.

Er is inderdaad prima naar te luisteren, ik vind Divenire van Einaudi een fantastisch album. Mocht je hem nog niet kennen, luister ook eens naar Roberto Cacciapaglia, en dan met name naar Quarto Tempo. Dezelfde stijl en net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Laatst online: 04-07 13:59
sebasd schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 23:35:
Voor mij vallen die onder wat in goed Engels contemporary classical music heet. Maar ja, labels schmabels.

Er is inderdaad prima naar te luisteren, ik vind Divenire van Einaudi een fantastisch album. Mocht je hem nog niet kennen, luister ook eens naar Roberto Cacciapaglia, en dan met name naar Quarto Tempo. Dezelfde stijl en net zo goed.
Bedankt! Roberto Cacciapaglia zal ik zeker opzoeken :).

Divenire is inderdaad een pracht album van Ludovico Einaudi, vooral Oltremare in dat album vind ik erg goed. Una Mattina en In a Timelapse behoren ook tot mijn favoriete albums. De nummers I Giorni en Nuvole Bianche speel ik regelmatig op m'n budget digitale piano :p.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20
Ik kan enorm genieten van klassieke muziek, zeker als de piano de boventoon voert.

De piano concerten van Rachmaninov zijn erg mooi, zoals dit deel van piano concert no.2

En dit stuk van Franz Liszt vind ik prachtig!

[ Voor 75% gewijzigd door martijn.s op 21-03-2014 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Ik ben vrij bedreven in het vinden van pareltjes in de klassieke muziek geschiedenis.

Zo nu en dan zal ik er een aantal posten.

George Onslow. Ondanks zijn Engelse naam is het een Fransman. Onslow was in zijn tijd (begin 19e eeuw) een wereldster. Vandaag de dag is hij vrijwel onbekend geworden bij het grote publiek.

YouTube: George Onslow - Nonet in A-minor, Op 77a (1848)

Robert Schumann

YouTube: Robert Schumann - Piano Concerto Op.54 - Kissin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.s
  • Laatst online: 13:20

Dit wat minder bekend stuk van rachmaninov, is ook om kippenvel van te krijgen,

[ Voor 7% gewijzigd door martijn.s op 22-03-2014 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kravitz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10-2024

kravitz

Are you gonna go my way?????

Ik ga dit draadje maar eens goed in de gaten houden. Top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 07:13
Dit is een van mijn favoriete klassieke stukken:

YouTube: Smetana - Die Moldau (Karajan)

Moldou van Smetana, prachtig hoe dit stuk de rivier volgt vanaf de bron, groter en groter wordt en uiteindelijk groots uitmondt in de zee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:21
Vergeet even de link met de film en geniet.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Y9QxaJLt7EA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
Roobje schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 13:44:

Moldou van Smetana, prachtig hoe dit stuk de rivier volgt vanaf de bron, groter en groter wordt en uiteindelijk groots uitmondt in de zee.
Inderdaad een geweldig stuk. Vergeet de rest van Má Vlast ook niet.

Zelf zing ik bij een koor en dat geeft de mogelijkheid zelf ook deel uit te maken van de muziek. Niet de moeite waard om te delen, maar wel aanleiding om professionele uitvoeringen te zoeken. Wat klassiekers:

Faure - Cantique de Jean Racine

Een stuk waarin de mannenstemmen van een koor wat aandacht krijgen :*)

Rosini - Le petit messe solenelle - Kyrie
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=dC5DCTrTQgk]
Zit enorm veel dynamiek in dit stuk. Verder is het orgeltje lekker apart.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Spoetnik385 schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 22:15:

Rosini - Le petit messe solenelle - Kyrie
[video]
Zit enorm veel dynamiek in dit stuk. Verder is het orgeltje lekker apart.
En dat roestige accordeonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

monsees schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 00:31:
Persoonlijk vind ik veel klassieke muziek te langzaam waardoor dit voor mij saai is.
Gelukkig zitten er tussendoor ook hele mooie stukken, dit zijn dan stukken die naar mijn idee wat kracht en passie hebben denk maar aan de dance macabre bijvoorbeeld, een heerlijk stuk met veel passie.

[video]Wat leuk dat er hier een forum over is.

Toch betekend het voor mij niet dat alles wat rustig is meteen niks is. Ik speel ook piano en daar kunnen rustige stukken juist heel mooi zijn, toch ligt het bombastische mij toch meer.
Saint-Saëns is tot dusverre mijn favoriete componist.

Deze uitvoering van Dance Macabre is de beste die ik tegengekomen ben:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=FIrpp-inOpMp]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Gabriel Faure, het is heel gek. Meestal zegt een lied of een bepaald muziekstuk bij mensen meer dan de naam van de componist zelf.
Maar bij Fauré is toch een beetje anders. Veel mensen hem van naam, maar van zijn muziek hebben ze nauwelijks iets gehoord.

Hij durfde het aan om in Frankrijk als Fransman de reliqieuze muziekstijl te veranderen, een gewaagde operatie. Maar hij slaagde er wel in, en dat resulteerde in het schitterende Requiem. Een heel bijzonder Requiem omdat het anders dan andere was. Fauré legde de nadruk op dat de dood bevrijdend was, iets wat bij het leven hoorde.

Wat bij andere Requiem's toch over de ernst van de zaak ging, deed Fauré het op een....vrolijkere manier. Was in mijn ogen het Requiem van Mozart angstaanjagend, is het Requiem van Fauré juist aangenaam bijna lyrisch.

Fauré schreef ook een prachtige Pavane, het geschreven voor orkest en koor. Pavane is een Spaanse dans die zich ontleend uit de Renaissance. Het stuk van Fauré is zo mooi om te luisteren, en als je het hoort krijg je gelijk zin om te dansen.

Een schitterende uitvoering van Pavane.

De groeten van Gabriel Fauré.

[ Voor 3% gewijzigd door mkef op 23-03-2014 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Een oude blog van mij over Mendelssohn.

Wat hebben André Rieu en Mendelssohn met elkaar gemeen.
Ik ga het jullie vertellen.

Door velen wordt heilig verklaard zijn Symphony No. 3 (De Schotse) en Symphony No. 4 (De Italiaanse). Maar zijn Symphony No. 5 is ook van grote schoonheid.

De Symphony No. 5 "Reformatie" in D minor, Op. 107, genaamd de Reformatie Symphony , werd gecomponeerd door Felix Mendelssohn in 1830 ter ere van de 300e verjaardag van de Presentatie van de Augsburgse Confessie. Deze belijdenis was een belangrijk document van het lutheranisme en de presentatie van keizer Karel V in juni 1530 was een gedenkwaardige gebeurtenis van de protestantse Reformatie. De Symphony is geschreven voor een volledig orkest en was de tweede uitgebreid Symphony die Mendelssohn had geschreven. Het was pas in 1868, 21 jaar na de dood van de componist - vandaar de nummering als '5 '. Hoewel de Symphony niet erg frequent is uitgevoerd, is het vandaag de dag beter bekend dan het was tijdens het leven van Mendelssohn.

Waarom is deze Symphony nou zo bijzonder, dat ga ik u kort uitleggen.

Eerste deel: Het thema werd ook gebruikt als de "Grail" leitmotiv van Richard Wagner in zijn opera Parsifal 1882. Tevens hoor je ook een stevige inslag van Schuberts Symphonien. Mendelssohn heeft zich altijd zeer sterk gemaakt om Schuberts werken uit te voeren, na Schuberts dood. Zo heeft hij de 9de Symphony van Schubert van de brandstapel weten te redden. Godzijdank.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=QWRYd5B-KlU]

Tweede deel is een thema die hij ook in één van zijn String Quartet gebruikt, een zeer melodieus thema die onuitputtelijke is.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=cGzdeFVs-KQ]

Derde deel is bijzonder het thema wordt gebruikt door een ander beroemd componist.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=9W80UE8ip60]

Het vierde deel is ook vrij uniek, omdat hij 'Ein feste burger, ist unsere Gott', een tekst van Maarten Luther gebruikt. Ook wel de Koraal (Choral) genoemd.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=-dSWbI1i57M]

Verder raad ik ook aan om wat String Quartet van Mendelssohn te beluisteren, hij was hier heer en meester in, tijdens zijn leven.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=oDpkQWHI-Mo]

Alsof de lente aanbreekt, en Mendelssohn voor het open raam dit werk componeert, starend naar buiten, alwaar de vogels fluiten.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=NdapPjUtYc8]

De avond breekt aan, en het blijft langer licht. Mendelssohn kijkt terug op een bewogen dag, waar hij als 16 jarig mannetje veel heeft beleeft. Zijn eerste vriendinnetje was vandaag bij hem thuis, zijn jongere broer Paul en zusje Rebecca lachen Felix uit, en neuriën plagerig dit thema, omdat hij dit speciaal voor zijn vriendinnetje Betty Pisthol heeft geschreven.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=zz4rEIK9XQo]

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=UIVyGdAtLE8]

Dat was het voor vandaag.

[ Voor 33% gewijzigd door mkef op 23-03-2014 01:55 . Reden: extra informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Niemand hier die van een simpele, ordinaire Pizza houd à'la een Quatro Stagione? (Vier Jaargetijden.)

En stiekem meteen een bookmark onder "my-react".

En misschien wel grappig: M'n eerste ervaring met "klassiek" was tijdens een bezoekje aan de Efteling op zevenjarige leeftijd..... In dat jaar werd 't spookslot aldaar geöpend met daarin de muziek welke hier al vaker aangehaald is (Camille Saint Saëns - Dance Macabre).

[ Voor 36% gewijzigd door Will_M op 23-03-2014 02:24 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Voordat ik slapen ga, Vivaldi is briljant. Jammer dat Le Quattro Stagioni kapot gespeeld is.

Maar het blijft wonderbaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:25
CyBeR schreef op zondag 23 maart 2014 @ 01:31:
[...]

Saint-Saëns is tot dusverre mijn favoriete componist.

Deze uitvoering van Dance Macabre is de beste die ik tegengekomen ben:
[video]
Grappig, die ben ik net aan het luisteren... kom bij toeval dit topic tegen. :P
Echter luister ik niet vaak de originelen... dus orkesten e.d. luister ik amper. Ook vids met plaatjes vind ik oersaai over het algemeen. Wel leuk zo'n topic, om eens te zien/luisteren wat anderen prefereren. :)

Zelf heb ik een tijdje orgel en daarna kerkorgel bespeeld. Inmiddels al weer tijden mee gestopt, jammer... dat mis ik nog wel eens. Ooit wil ik er weer eens mee gaan beginnen.
Maar om een lang verhaal kort te maken, daardoor ben ik al vrij vroeg in aanraking gekomen met klassiek en luister ik eigenlijk voornamelijk orgel of pianomuziek.

Beetje die fun stuff als wat Krusher al postte met Gigi d'Agostino of het meer serieuzere werk van oude meesters zoals Bach. Eigenlijk heb ik daarin wel favorieten (dus bepaalde BWV nummers) maar of ik het mooi vind ligt vooral hoe en wie het speelt: de registratie, de articulatie, de snelheid, de emotie... dat verschilt soms nogal wie het speelt of waar.

Hieronder een vid van Gert van Hoef, van die kerel gaan we nog wat zien in de toekomst. Ik ken hem persoonlijk niet, maar kijk wel vaker vids van hem. Toevallig hieronder de Danse Macabre die hij uitvoert op het kerkorgel van Hasselt. Naar mijn idee is de registratie nog een beetje een experiment in de video, maar hij klinkt bijzonder netjes in die kerk. Ik vind daarin vooral de lichte stukken mooi en dan opeens die zware stukken waarbij alle registers open gaan... man man wat een feest als je er bij zit. 8)
[YouTube: http://youtu.be/grR_guswfyE]

Mja ik heb zelf nog een digitaal pianootje waar ik dan nog wat lichte stuff op speel van bijv. Ludivico Einaudi, Yiruma of bijv. Canon in D van Pachelbel... beetje divers. Maakt me ook niet zoveel uit wat precies, als het maar lekker klinkt en als je maar ff lekker erop kunt raggen... haha ook wel lekker op zn tijd.

Gewoon als achtergrond kan je natuurlijk prima 2 uur lang Canto Ostinato luisteren...

Mja zo heb je er wel meer natuurlijk... de beetje goede (klassieke) muziek is niet na 3min afgelopen zoals je dat tegenwoordig hebt. :P

Klassiek heeft me bijv. echt geïnspireerd toen ik mn afstudeeropdracht alleen moest doorlopen en ik het gevoel had dat ik niet meer verder kon. Klassiek, en dan doel ik voornamelijk op Bach in mijn geval, is gewoon zo puur, zo ruw maar tegelijk netjes, zo wetenschappelijk, vanalles ineen. Andere componisten vind ik daartegen vaak iets softer, ook wel mooi, maar gewoon minder puur. Ik weet niet hoe dat komt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:47
Leuk topic! Ik ben geen kenner, maar luister het zeker wel graag. Persoonlijk houd ik vooral van klassieke nummers met niet al te veel instrumenten. Bijvoorbeeld deze:

Beethoven_ Piano Sonata No. 14 in C sharp minor, Op.27 No. 2 (wellicht herkenbaar van een shooting scene uit Revolver)

Bach - Air on a G String

Hier krijg ik elke keer dat ik het hoor kippenvel van:
Saint-Saens : The Swan ( Le Cygne ) - Carnival of the Animals

Geen idee of het volgende ook kan worden gerekend onder klassieke muziek. Dit is een eigen uitvoering door Qntal van het nummer Silver Swan van Orlando Gibbons.
Qntal - Silver Swan
Zoals het origineel klinkt: https://www.youtube.com/watch?v=xoBbLqfxF5Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
marcel87 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 04:26:

Gewoon als achtergrond kan je natuurlijk prima 2 uur lang Canto Ostinato luisteren...
[video]

Mja zo heb je er wel meer natuurlijk... de beetje goede (klassieke) muziek is niet na 3min afgelopen zoals je dat tegenwoordig hebt. :P
Voor liefhebbers hiervan: 12/13 april is er een benefietconcert ten bate van Alpe d'HuZes met dit stuk op 4 vleugels.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

mkef schreef op zondag 23 maart 2014 @ 03:17:
Voordat ik slapen ga, Vivaldi is briljant. Jammer dat Le Quattro Stagioni kapot gespeeld is.

Maar het blijft wonderbaarlijk.
Heb je de uitvoering uitgebracht bij Naïve al gehoord? Die is echt prachtig. Ik heb al wat uitvoeringen gehoord van De Vier Seizoenen, maar het is de enige waar ik kippenvel van kan krijgen.

Rinaldo Alessandrini & Concerto Italiano. Heerlijk!

Een persoonlijke favoriet is Arvo Pärt - Cantus in memory of Benjamin Britten. Lekker melancholisch.

Wondermooi is ook Samuel Barbers Adagio for strings:

Voor de mensen die niet te diep willen graven maar wel klassiek willen luisteren: Vivaldi heeft heel wat werk voor strijkinstrumenten geschreven dat lekker wegluistert.

Een andere persoonlijke favoriet is Claudio Monteverdi's Teatro d'amore.

Interrotte speranze:

Echt kippenvel :)

En Amor (Lamento della ninfa):

Si dolce è'l tormento is ook schitterend:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=n0D6wqoO-0E]

Monteverdi luidde een modernere stijl van componeren in (oa met gebruik van de basso continuo, wat je in het laatste stuk duidelijk kan horen).

Als iemand zich aan opera wil wagen kan ik Le nozze di Figaro van Mozart van harte aanbevelen. Luchtig en speels, al is het nog een stuk leuker als je Italiaans verstaat (de teksten zijn soms echt grappig).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 587131

Ja prachtig én grappig, Le Nozze di Figaro! Ik ben dol op opera, natuurlijk vooral op Maria Callas, en was dan ook heel blij met de opdracht dat ik de klassieke sopraan Janine Kitzen mocht interviewen over haar carrière en haar toekomstplannen. Dit interview is in het kader van de European Opera Days - begin mei is dat door heel Europa en het heeft tot doel opera onder de aandacht te brengen bij een breder publiek. Operazangeressen kunnen ook heel aantrekkelijk, veelzijdig en modern zijn, lees [url="http://http://janine-kitzen.com/nieuws/2014/03/558/"]hier[/url] het interview!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-07 20:01
marcel87 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 04:26:
[...]

Hieronder een vid van Gert van Hoef, van die kerel gaan we nog wat zien in de toekomst. Ik ken hem persoonlijk niet, maar kijk wel vaker vids van hem. Toevallig hieronder de Danse Macabre die hij uitvoert op het kerkorgel van Hasselt. Naar mijn idee is de registratie nog een beetje een experiment in de video, maar hij klinkt bijzonder netjes in die kerk. Ik vind daarin vooral de lichte stukken mooi en dan opeens die zware stukken waarbij alle registers open gaan... man man wat een feest als je er bij zit. 8)
[video]

Mja ik heb zelf nog een digitaal pianootje waar ik dan nog wat lichte stuff op speel van bijv. Ludivico Einaudi, Yiruma of bijv. Canon in D van Pachelbel... beetje divers. Maakt me ook niet zoveel uit wat precies, als het maar lekker klinkt en als je maar ff lekker erop kunt raggen... haha ook wel lekker op zn tijd.

[video]

Klassiek heeft me bijv. echt geïnspireerd toen ik mn afstudeeropdracht alleen moest doorlopen en ik het gevoel had dat ik niet meer verder kon. Klassiek, en dan doel ik voornamelijk op Bach in mijn geval, is gewoon zo puur, zo ruw maar tegelijk netjes, zo wetenschappelijk, vanalles ineen. Andere componisten vind ik daartegen vaak iets softer, ook wel mooi, maar gewoon minder puur. Ik weet niet hoe dat komt. :P
Grappig dat dit hier voorbij komt, één van de registranten ben ik namelijk :)

YouTube: Mahler symphony No.3 -4M M.Jansons Royal Concertgebouw Orchestra

[ Voor 20% gewijzigd door Jadero op 27-03-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Laatst online: 16:19
Dit vind ik ook zo waanzinnig mooi... Gershwin - Rhapsody In Blue

Op het randje van klassiek naar misschien een beetje moderner/jazzy al.. dat wel...
Is ook niet het exacte origineel... maar wat waanzinnig goed gespeeld zeg.... Jaloers...

[ Voor 17% gewijzigd door GeeEs op 27-03-2014 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Gershwin is 100% klassiek. Het was wel de fundering van jazz.

Beethoven was trouwens 100 jaar daarvoor de echte uitvinder van de jazz.

[ Voor 34% gewijzigd door mkef op 27-03-2014 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:38
Pachelbel's Canon in D
Blijft mijn absolute favoriet. Het nummer is zo onwijs mooi, er zit echt veel gevoel in.

Deze versie is ook onwijs mooi:
O+

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Sir_Hendro schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 23:05:
Pachelbel's Canon in D
[video]Blijft mijn absolute favoriet. Het nummer is zo onwijs mooi, er zit echt veel gevoel in.

Deze versie is ook onwijs mooi:
[video] O+
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Die hebben wij ook laten spelen tijdens onze bruiloft. Toevallig ook door een strijktrio. Heel mooi.

Was sowieso heel blij met de keuze voor live klassieke muziek (met een paar popnummers ertussendoor) tijdens de ceremonie en receptie, dat vergeet ik nooit meer. Ook heel goede reacties op gehad.

En hoe kon ik bij mijn lijstje met requiems de Grande Messe des Morts van Berlioz vergeten:

Prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Niet online
Ik luister bijna overal naar, afhankelijk waar ik zin in heb. En naar klassieke muziek is soms mooi om naar te luisteren en een echte favoriet heb ik niet. Wel ken ik een paar mooie uitvoeringen.

Ik ben geen kenner, maar dit heb ik op CD of LP.

Wolfgang Amadeus Mozart - Le Nozze Di Figaro, uitvoering van Karl Bohm op CD.
Dit is opera en heeft 1 heel bekend nummer wat iedereen wel kent. Een prachtige samenzang van twee opera zangeressen. In de hebben ze de LP uitvoering, ik heb dezelfde op CD. Wilde ik perse. :P

Duetinno: ["Sull'aria..."] - "Che Soave zeffiretto" gezongen door Susanne(Edith Mathis) en Contessa(Gundula Janowitz)

Van Vivaldi heb ik de 4 jaargetijde op LP waarvan alles wel mooi is om naar te luisteren. Dit is een uitvoering van Leonard Bernstein met het New Yorker Philharmonica. Alleen de laatste keer toen hier naar kon luisteren was toen ik mijn midiset nog had met ingebouwde platenspeler. Minstens 12 jaar geleden.

Op CD heb ik ook nog werk van Johann Sebastian Bach, 6 suites per violoncello solo senza basso. Uitvoering door Peter Wispelwey. Een Nederlandse Cellist.
Dit was een klein beetje een impuls aankoop. Ik was opzoek naar mooie cello muziek of muziek waar een cello in zat. En tijdens een aflevering van Dalziel and Pascoe kwam een bepaald stuk in voor waar de hele aflevering overging vanwege een jonge cellist.
Alleen weet ik niet meer om welk muziekstuk het nou precies ging. :P

Volgens Google zou het om dit stuk moeten gaan.

Wel mooi, maar ben nog niet zeker of dit wel de goeie is. Het is geen Bach.

Op MP3 heb ik eigenlijk nog wel wat klassieke muziek, alleen geen complete werken
Wat ik daarvan mooi vind is Hungarian Rhapsody No 2 van Franz Liszt.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=0odaG9qi818]

Ik heb ook nog Cantate Domino met het Oscar's Motet Choir van het Proprius label. Perfecte opname, maar weet ik niet of onder klassieke muziek valt of gewoon onder Kerstmuziek.

Waarschijnlijk ben ik nog wat vergeten, maar dit weet ik nog. :)

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Prachtige opera van Mozart. Ik mocht deze live aanschouwen in Wenen. Was wel heel speciaal. In het theater waar hij in première ging in 1786.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Ik heb ooit een leuk stukje gelezen van Mendelssohn over Liszt.

Hij liet de jonge Liszt een piano stuk spelen, en diezelfde Liszt ging er op de piano vandoor als een bezetenen. Een tweede keer klonk het al een stuk minder. Typisch voor zijn piano spel is dat Liszt het maar 1 keer heel heel heel erg goed kan spelen, en een tweede, derde, vierde etc. keer word het te gewoontjes voor hem. Maar Mendelssohn beaamde wel, dat hij nog nooit zo'n uitstekend pianist is tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Niet online
mkef schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:31:
Prachtige opera van Mozart. Ik mocht deze live aanschouwen in Wenen. Was wel heel speciaal. In het theater waar hij in première ging in 1786.
Opzich vind ik dit ook wel een mooie opera, de opname is ook erg goed trouwens(ik houd ook van goede geluidskwaliteit ;)).

Maar klassieke muziek met een koor vind ik ook mooi, zoals het begin van een uitvoering van 1812 Overture van Tchaikovsky. Wie deze precies uitgevoerd heeft weet ik niet. Ik heb deze op MP3.
Uiteraard heeft Youtube wel deze uitvoering in een betere kwaliteit dan die ik heb.

Ben ooit eens opzoek geweest naar muziek van Verdi met een koor. Ik dacht dat ooit, heel lang geleden, een keer gezien of gehoord te hebben op tv met een documentaire over Verdi, maar nooit gevonden.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
Larrs schreef op maandag 31 maart 2014 @ 19:54:
[...]

Ben ooit eens opzoek geweest naar muziek van Verdi met een koor. Ik dacht dat ooit, heel lang geleden, een keer gezien of gehoord te hebben op tv met een documentaire over Verdi, maar nooit gevonden.
U vraagt, wij draaien:

Nabucco - Het slavenkoor

Aida - Triomfmars
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=saN4QbcB1Ug]

Helaas zelf nog niet mogen ervaren, maar het schijnt fantastisch te zijn dit te zien in het openlucht theater in Verona

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
De Boléro van Ravel is onderhand een klassieker onder de klassieke muziek, ook bij niet liefhebbers bekend. Bij toeval kwam ik deze uitvoering tegen van dit stuk door de Münchner Philharmoniker onder leiding van Sergiu Celibidache. De geluidskwaliteit is helaas niet denderend, maar de opbouw en het opzwepende van het stuk is fascinerend om te zien. Met een dirigent die bijna letterlijk alles uit zin orkest wil sleuren.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Onderstaande heeft weinig met klassieke componisten te maken maar........ 't IS wel érg mooi (IMHO) ;)

Beetje méér van die "gasten" waardoor ik eigenlijk op 't idee kwam om 't hier te posten:

[ Voor 31% gewijzigd door Will_M op 05-04-2014 15:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Joseph Weigl

Geboren en getogen in 1766 te Wenen, toen men in de ban van het wonderkind Mozart was.
Vader Weigl was ook een verdienstelijk cellist in dienst van de Esterhazy's. Maar legde de nadruk op het beoefenen van muziek in plaat van het creëren. Joseph' talent werd snel opgepikt door vader Joseph Franz.

En na korte periode kreeg hij les van de in Wenen beroemde Johann Georg Albrechtsberger, op dat moment 30 jaar ouder als Joseph. Ook zou de jonge Weigl les krijgen van Antonio Salieri, die ondertussen meer talenten les gaf dan hij hits scoorde. Maar Salieri werd in zijn geprezen om diens les methodes, meer nog dan die van Haydn.

Een leuke anekdote. Leopold Mozart (de vader van) verspreidde (wat voor veel leedvermaak zorgde in de muzikale wereld destijds) dat Salieri een intrigerende egoïst was (wat niet geheel onwaar was). Salieri was zo heer genoeg om niet terug te schoppen, wachtte zijn ontslag niet af en nam zelf ontslag als eerste Kapellmeister van de Keizer van Oostenrijk. Joseph Weigl (leerling van Salieri) volgde hem op als Kapellmeister. Wolfgang Amadeus schikte zich in de rol als tweede Kapellmeister achter de 10 jaar jongere Joseph Weigl. Met de kennis van nu zouden we dit ondenkbaar achtten, Mozart, in de bloei van zijn carrière, in de stad die hij muzikaal groot heeft gemaakt, als tweede keus achter een 10 jaar jongere componist die vandaag de dag in de vergetelheid is geraakt? Ja zo lagen de verstandhoudingen eenmaal. Weigl was een meer gewaardeerd componist dan Mozart. Ook spelen vriendjes politiek een grote rol in deze kwestie.

Maar is Weigl nu echt zo slecht? Nee, zeker niet. Weigl is wat standaard, maar zijn opera repertoire is heel mooi.Weigl stierf in 1846, ik ben in 2006 naar zijn gedenksteen geweest op het Wien Zentral Friedhoff, waar ik ook vele andere componisten graven heb bezocht. Na de plotselinge vroege dood van Mozart is hij samen met Schikaneder en Da ponte verder gaan schrijven aan opera's. Ik heb helaas geen muziek kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=eKq75wFgskQ]

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=iPjvIs5EuqU]

Boheemse invasie

Jan Václav Hugo Voříšek (1791-1825)
Antonin Dvorak, misschien wel de grootste componist die Tsjechië. Ik schrijf expres, misschien. Want Tsjechië heeft vele honderden componisten voortgebracht. Met name in de 18de eeuw was dit een broedplaats voor componisten, getalenteerde componisten.

Maar wat is gebeurd met die andere grote namen, zoals:

familie Brixi, Krumpholtz, Kozeluh, Krommer, familie Benda, Biber, Jirovec, familie Komzak, Reicha, Ryba, Richter, Rosetti, Vranicky, Voříšek , Moscheles, familie Stamitz, Skroup, Seger.

Zomaar een greep (niet algeheel willekeurig) uit 18e eeuwse Tsjechische componisten, die in hun tijd enorm populair waren. Waarom werden er zoveel getalenteerde Tsjechische componisten voortgebracht?

Dat had met name te maken met dat elk kind in Tsjechië kreeg toen standaard muziekles op school, zang, notenleer, harmonieleer en een instrument. Zodoende kwamen veel Tsjechische gelukzoekers vooral naar Wenen, want daar was het muzikaal om te doen.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=tWOa-m_ntQI]

Maar met inheemse giganten als Mozart, Haydn (min of meer ook een Bohemer) en Beethoven, konden ze toch nog boven deze uitstijgen. Althans, ze waren niet slechter in hun tijd dan deze drie voorbeelden.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=canJeo7G_8U]

Nu is het misschien makkelijk om gelijk drie reuzen te vergelijken met de Tsjechische (of liever gezegd, Boheemse) inbreng. Maar Krumpholz was in die tijd een grootheid. Voříšek werd door menigeen bestempeld als een grootheid. Zelfs Mendelssohn was onder de indruk van diens piano werken, een genre waarin Voříšek zich als een vis in het water voelde. Snelle Rapsodieën en Etude's, waren voor publiek en pianist een waar genoegen voor het gehoor.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=0vQjyj0BcNg]

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2TlRhgHvoxE]

Maar tegenwoordig kent niemand meer deze grootheden, want bij het gewone publiek kent men alleen Dvorak en Smetena. En ik vraag me af hoe dat komt. Waarom zijn a die 18e eeuwse grootmeesters in de vergetelheid geraakt. Ik denk dat dit komt doordat zij nooit zich konden scheiden van het gemiddelde geluid in die tijd.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=l-Mj3PZ0eGI]

Neem nou The Beatles en The Rolling Stones. Twee pracht voorbeelden uit de moderne pop/rock. In hun glorietijd hadden zij ook te maken met hevige concurrentie. Maar tegenwoordig hoef je maar de straat op te gaan, en te vragen welke bandjes men kent van de jaren '60. Er zullen niet veel mensen zijn die The Troggs, The Animals, Herman Hermitts, The Birds etc. opnoemen. Nee, men zal The Beatles, The Rolling Stones opnoemen. Die hebben de meeste werken geschreven die blijven hangen in het gehoor.

Mozart schreef zijn muziek voor de kenner en voor het plebs. De diepe gedachte voor de doorgewinterde musici, en het herkenbare voor het plebs. En ik hoef je niet te vragen om een willekeurige thema uit een pianoconcert van Dussek te na neuriën. Ik denk dat 999 van de 1000 mensen me dan staan aan te kijken alsof ze een ingewikkelde wiskunde opgave moeten oplossen. Dit soort componisten waren in hun tijd populair, en vaak nog vooruitstrevend ook op muzikaal gebied. Maar ze schreven muziek voor hun tijd, en niet voor de eeuwigheid. Maar is het dan minder mooi? Nee, absoluut niet. Je kan gerust muziek van één van deze Boheemse componisten opzetten en genieten van wat men destijds graag luisterde.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=dMbWIWtghtU]

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=N7im8MY9_mI]

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=jT4vXXqQeDU]

Dvorak was een aparte vogel, zoon van een slager, en eigenlijk voorbestemd om ook dit beroep te gaan doen. al voelde hij op zeer jonge leeftijd al veel meer voor muziek. Niet zo gek, want zijn vader en moeder waren financieel goed bedeeld, en konden hun oudste kind (Antonin was de eerste van negen kinderen) goed betaalde muziekles geven. Arm waren ze in ieder geval niet, Dvorak was een goede student en leerde het ambacht snel. Zijn werken zitten ook vol van met klassieke punten en rijke thema melodieën. En zijn liefde voor zijn vaderland is echt zo prachtig te horen, dat je bijna met Dvorak mee zwijnt.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=UGcQot3HeEk]

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=kXgALqfgOmA]

Het is terecht dat Dvorak de grootste Tsjechische componist ooit is, maar hij is zeker niet eenzaam op dat gebied. Hij had vele honderden voorgangers die voor hem en ook Smetana en Janacek, de weg hebben vrij gemaakt tot wat zij konden produceren. Maar laten we daarom de 18e eeuwse en vroeg 19e eeuwse componisten uit Bohemen, Tsjechië, nooit vergeten. Draaien die muziek, en geniet er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
[spam-modus aan]
Voorproefje voor vanavond en morgen:
[YouTube: http://youtu.be/LElBTgRHCJM]
Benefietconcert Canto Ostinato
[spam-modus uit]

Een ding wat ik geleerd heb bij klassieke muziek is de invloed van de uitvoerende (lees vaak de dirigent). Afgelopen week werd dat ook duidelijk bij DWDD over de Mattheus. Een stukje van een van de eerste uitvoeringen in Nederland was vrijwel onherkenbaar.
Voor mijzelf dichter bij huis is de vergelijking tussen deze twee uitvoeringen van De Profundis van Mozart:

Een lokale variant is deze.
Een wereld van verschil vergeleken met dit:

Of het een beter of slechter is kan ik niet zeggen. Wel dat de sfeer die opgeroepen wordt totaal verschillend is. Dat geeft voor mij ook een stuk fascinatie, hoe zou Mozart dit bedoelt hebben?

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Mozarts kerkelijke muziek werd voornamelijk geschreven ten tijde van zijn Salzburgse periode(n). Hij was in dienst van aartsbisschop Sigismund III von Schrattenbach van salzburg. Die hield van muziek en had de mogelijkheden om te beschikken over top musici. Daarna nam Hieronymus von Colloredo het over als laatste Aartsbisschop van Salzburg. Colloredo was vergeleken met zijn voorganger een wat hardere heerser die zijn personeel met ijzeren discipline behandelde. Zij het niet dat ook Leopold en Wolfgang onder zijn schrikbewind konden beschikken over uitstekende orkesten en solisten. Om dus op je vraag terug te komen. Mozart schreef dit rond zijn 16e en ik vermoed dat dit voor bescheiden samenstelling is.

Lees net dat hij dit rond zijn 16e heeft schreven, maar het pas in 1788 voor het eerst en laatst (voor zijn dood) is opgevoerd. Het is één van de 6 psalmen in een bundel.

[ Voor 10% gewijzigd door mkef op 13-04-2014 22:39 . Reden: Extra informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkef
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=0DWjI1uLSzw]

Hector Berlioz - Symphonie Fantastique

Deel 1 (Rêveries - Passions (Mijmeringen - Hartstochten))
Een jeugdig toonkunstenaar, wiens hart door een onbepaald verlangen gefolterd wordt, ziet voor het eerst een vrouwelijk wezen, dat alles in zich verenigt, ter verwezenlijking van een ideaal, hem door zijne verbeeldingskracht voorgespiegeld. Dit geliefde beeld verschijnt hem nimmer anders, dan vergezeld door een muzikale gedachte, die het hartstochtelijk maar edel en beschroomd karakter van het meisje schetst. Deze melodie en deze gedaante, vervolgen hem gedurig als een dubbele fixe idée. De mijmerende zangwijze, slechts door enkele zachte tonen van vreugde afgebroken, die tot de hoogste razernij der liefde klimt, de smart, de minnenijd, de innige gloed, de tranen der eerste liefde vormen den inhoud van het eerste deel.

Deel 2 (Un bal (Een bal))
De jongeling staat te midden van een feestgewoel, verrukt in de beschouwing van de schoonheden der natuur; maar overal in de stad of op het land vervolgt hem het geliefde beeld, en verontrust zijn gemoed.

Deel 3 (Scène aux champs (Scène op de velden))
Eens avonds hoort hij de herdersdeun van twee elkander antwoordende herders. Deze samenspraak, het eenzaam oord, het suizen der bladeren, een schemering van hoop op wederliefde, alles verenigt zich, om aan zijn hart een ongekende rust en aan zijne gedachten een meer vriendelijke richting te geven. Hij verheugt zich, weldra niet meer alleen te zullen staan... Maar zoo het eens een dwaling ware! Deze twijfeling wekt zijn smart weder op; en licht en duisternis wisselen in dit Adagio af. Op het slot van hetzelve herhaalt de een herder zijn eenvoudig lied; de andere geeft geen antwoord meer. In de verte rolt de donder; er heerst een diepe stilte in het eenzame oord.

Deel 4 (Marche au supplice (Gang naar het schavot))
De jongeling heeft de zekerheid, dat zijne liefde niet beantwoord wordt; hij vergeeft zich met opium. Dit is echter niet sterk genoeg, om hem te doden; het doet hem in diepen slaap vallen, in welken een droom hem verschrikkelijke gezichten voor den geest voert. Hij droomt, dat hij zijne beminde vermoord heeft, en dat hij, ter dood veroordeeld, zijne eigene terechtstelling ziet. De tocht begint; een mars, dan eens somber en wild, dan eens plechtig en schitterend vergezelt eenzelfde; daarin mengen zich het dof geluid der stappen en het woest getier der menigte. Op het einde van den mars treedt, als een na laatste gedachte aan de beminde, de melodie der fixe idée weder te voorschijn, maar, afgebroken door den houw der bijl, slechts ten halve.

Deel 5 (Songe d'une nuit du sabbat (Droom van een heksensabbat))
Hij ziet zich te midden van vreselijke fratsen, heksen, gedrochten van allen aard, die zich tot het gezelschap verenigd hebben, geklaag, gehuil, gelach, en weder geroep dreunen door elkander. Ook de geliefde melodie doet zich nog eens horen, maar als een gemeen dansthema; zij verkondigt de komst der beminde, die met een juichend gebrul verwelkomd wordt. Er volgen helse orgiën, onder het gedonder van doodsklokken en onder het parodiëren van het Dies irae.

Berlioz liet zich in meerdere opzichten van een andere kant zien. De samenstelling voor orkestratie van Symphonie Fantastique was in 1830 (première in Parijs) bizar te noemen. Kerkklokken, meerdere pauken en slagwerkers, vele harpen. Hij liet violisten met de houten zijden over de snaren krassen. Te gek voor woorden. Het was pas 1830, men zat nog midden in de vroeg romantiek. Beethoven was nog niet zo lang dood, Schubert eveneens. Strauss jr. was nog maar 5 jaar oud. Mendelssohn (een latere vriend van Berlioz) kwam dit spektakel stuk ook bijwonen in 1830 te Parijs. Mendelssohn was destijds 21 jaar (Berlioz 27 jaar, zie foto).

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/10ckhvb.jpg

Mendelssohn schreef na de voorstelling van dit krankzinnige werk een brief richting zijn vader.
Hij vond Berlioz er maar 'raar' uit zien, een getergde havik (zijn spitse neus en zijn serieuze blik).
Ook noemde hij de Symphonie een groot smerig stuk.

Hij stelde jaren later zijn mening flink bij, want de twee waren immers goede vrienden geworden.

Symphonie Fantastique introduceerde ook het fixe idée, dat wil zoiets zeggen dat het een voorloper is van een Leitmotif (Wagner gebruikte dat in zijn opera's). Dat sommige beweren dat Berlioz het uitgevonden heeft, is niet helemaal waar. Carl Maria von Weber gebruikte het al in 1821 in zijn opera Der Freischutz (Wagner had het eigenlijk daar van af gekeken). Het leuke is dat de strip Asterix et Obelix een hondje hadden (idéfix), die naam is dus geleend van Berlioz' uitvinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral_R2D2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:55
de term idée fixe was al eerder in gebruik,
vanaf begin 19e eeuw,
als beschrijving van een psychologisch probleem;
nog voor Berlioz (of iemand anders) deze term "stal"

(ik kan, t.b.v. betere onderbouwing, hier in China helaas geen google raadplegen en baidu geeft weinig relevante info gek genoeg)

[ Voor 3% gewijzigd door Admiral_R2D2 op 12-04-2016 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-10-2020
Gaaf topic, paar mooie (voor mij) onbekende artiesten gevonden! Bedankt!

Ik krijg altijd kippevel als ik deze luister:

Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:38
Grappig dat hier een topic over is en deze toevallig voorbij kwam op de voorpagina anders zou ik deze nooit gevonden hebben (en ook niet gezocht). Eigenlijk ben ik van de gitaren al probeer ik wel mijn oren open te houden voor andere muziek.

Aangezien ik niet veel meer tijd heb om te gamen probeer ik de krenten uit de pap te halen en zo kwam ik Journey tegen. Vroeger veel gegamed, maar deze staat toch nu wel ergens bovenaan als beste spellen ooit voor mij. Waarom al de gepraat over games als dit topic over klassieke muziek gaat. De muziek hiervoor was genomineerd voor een Grammy en hoort zeker in de topic thuis.

Waarschijnlijk ook omdat ik het spel gespeeld heb, maar sindsdien heb ik zelfs als liefhebber van gitaarmuziek dit al heel vaal geluisterd: De muziek

Als je niet van plan bent het spel te spelen. Kijk dan even het einde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:27

inhico

pw

mkef schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 14:24:
[...]
Alle Requiems zijn heel erg statisch en serieus.
Niet helemaal correct, zeker dat statische niet. Het Requiem van Mozart bijvoorbeeld is helemaal niet statisch. Al moet je dan wel een goede uitvoering moet hebben. Het onderwerp is natuurlijk wel serieus want het is een dodenmis. In de loop der jaren is men het steeds 'zwaarder' en bombastischer gaan uitvoeren. In de jaren 80-90 van vorige eeuw zijn de "authentieke uitvoeringen" populair geworden. Dat wil zeggen uitvoeringen zoals die geklonken zouden hebben tijdens het leven van de componist (en zoals die had bedoeld. Eindeloze discussies natuurlijk over wat wel en wat niet authentiek is, want er is niemand die er toen bij was en opnamen zijn er ook niet. Vaak kleinere bezettingen, oude instrumenten en een hoger tempo (vooral barok en romantiek) en daarmee wat "lichter".
Het resultaat is dat er tegenwoordig allerlei verschillende uitvoeringen zijn waarin elementen uit beide uitvoeringspraktijken gecombineerd zijn. En dat geeft mooie resultaten.

Mozart zelf heeft zijn requiem hoogstwaarschijnlijk allemaal niet zo zwaar bedoeld. In zijn tijd waren de orkesten/koren vaak niet zo groot. Bovendien pasten die grote orkesten/koren niet in alle kerken. Ik heb een keer een uitvoering gezien door een klein kamerorkest met een 8-koppig koor; het andere uiterste.

Ik heb heel wat uitvoeringen gehoord inmiddels, maar sinds enige tijd is deze mijn absolute favoriet: https://www.youtube.com/watch?v=neDnpgZPPvY
Een middelgrote bezetting en met een erg goed koor. Het is een vlotte uitvoering (en korte pauzes tussen de delen, het fantastische opzwepende Dies Irae knalt erin), zonder frivool te worden. Het laat goed de geweldige gelaagdheid in de koorpartijen horen. Ook het Introitus en Domine Jesu Christe/Hostias zijn hoogtepunten.
Geluidskwaliteit is niet absolute top.

Afijn, u begrijpt: ik ben fan.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 07:13
Ik vind het ook een prachtige stukken! In het zelfde genre morgen in het het Concert Gebouw Amsterdam, NTR zaterdagmatinee: https://www.concertgebouw...16-04-2016/van=2016-04-16 ik zit er aan te denken om nog last-minute daar heen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkef
Ik luister nu naar Daphnis et Chloe van Ravel. Erg betoverend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 23:17

GS88

π raat

wimmel_1 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 02:13:
Niemand hier die van een simpele, ordinaire Pizza houd à'la een Quatro Stagione? (Vier Jaargetijden.)

[video]

En stiekem meteen een bookmark onder "my-react".

En misschien wel grappig: M'n eerste ervaring met "klassiek" was tijdens een bezoekje aan de Efteling op zevenjarige leeftijd..... In dat jaar werd 't spookslot aldaar geöpend met daarin de muziek welke hier al vaker aangehaald is (Camille Saint Saëns - Dance Macabre).
Ik vind Quattro Stagione geweldig, de eerste keer dat ik em hoorde was denk ik in een film genaamd "be cool" :)

Rotterdam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 22:00
Ik zie in dit topic erg veel van de "usual suspects" voorbij komen, en daar is niets mis mee natuurlijk.
Mijn vader (nu bijna 81 jaar) is zijn hele leven helemaal gek geweest van Klassieke muziek en had in zijn platenkast een verzameling waar Spotify jaloers op zou zijn. Liet hem een paar tonen horen en hij wist je te vertellen welk stuk het was of in ieder geval welke componist.

Ik moest uiteraard niets van die pokkeherrie van mn pa weten, maar merk wel, vooral nu ik de 40 gepasseerd ben dat ik er toch een en ander van mee heb gekregen, en dat vooral barok mij toch wel erg kan bekoren.

Wat ik nu leuk vind is om "onbekendere" stukken te vinden die ik mooi vind en die mijn Klassiek pa niet kent..

Waar ik kippenvel van krijg:

Is vrij modern, en daarom kende mijn pa het niet, ik kwam het toevallig tegen in Fargo serie 2

Nog een mooi stuk, en dit is wel barok en vooral een aanrader voor mensen die de Matheus Passion mooi vinden, jammergenoeg is Pergolesi maar 26 jaar geworden want hoewel hij niet veel tijd heeft gehad was hij wel een van de grotere componisten. Johan Sebastiaan Bach was "fan" van hem/

Je kunt wel horen dat Bach zich heeft laten inspireren door Pergolesi, dat hij fan was blijkt ook wel uit volgend stuk van Bach:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=8F8FHnJRDFw]

Wat een bewerking (of eigenlijk 1:1 kopie) is van het eerdere stuk van Pergolesi in de stijl van Bach en met een eigen Duitse tekst. (en hoewel ik de Stabat mater een fantastisch stuk vind, vind ik de bewerking van Bach toch mooier en voller)

Ik vind het heerlijk om dit soort dingen te weten te komen, en tegelijk te genieten van de muziek.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benjamin1987
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 21:53
Wat een schitterende posts! Ik ben al van kinds af aan zeer geïnteresseerd in klassieke muziek, met de paplepel ingeslagen zeg maar ;). Ik ben recent nog naar een pianoconcert geweest van Anna Fedorova en dat was schitterend. Zij vertolkt op één van de meest fantastische wijze het tweede concert van Rachmaninov, toch wel één van mijn favoriete stukken. Ik wil het jullie niet onthouden:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 22:00
In mijn vorige post was ik eigenlijk nog een mooi stuk vergeten.
Henry Purcell, niet een van de allerbekendste componisten, maar in de barok toch zeker wel een belangrijk componist. En nog steeds veel uitgevoerd.

Dit stuk moet je 's morgens keihard draaien en meebrullen, heb je gegarandeerd een goede dag!
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=rerhYW31K9I&feature=youtu.be&t=260]

Spotify linkje:

https://embed.spotify.com...%3A04k0hrqkY2KcrCbLktlSV4

En nog een grappige reclame waar het in voorkomt:

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 325840

Purcell, niet de allerbekendste nee, misschien wel ten onrechte want zijn muziek is zeer inventief. Zijn vocale muziek wordt nog wel redelijk vaak uitgevoerd, met name Dido en Aeneas. Zijn kamermuziek wordt helaas wel weer minder gespeeld. Hier een van mijn favorieten:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=G6YPqQBCYpg]

Als we het dan over echt onbekend hebben kan ik wel wat voorbeelden geven:

Johann Adam Reincken:

Carolus Hacquart:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=8kySHTY18WM]

Johann Schenck:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=kJjHAsxgvNw]

Johan Snep:

Jakob Klein:

Ik denk niet dat veel mensen deze componisten kennen, zelfs niet hier in Nederland waar ze toch allemaal vandaan komen (ok, Hacquart was een Vlaming maar woonde in Den Haag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:25
Misschien een vreemde eend in de bijt, en mogelijk dat dit niet helemaal onder de noemer klassiek valt, maar Pat Metheny heeft toch ook een paar stukken die ik onder "moderne klassiek" zou willen plaatsen.
Naast een jazz grootheid, componeert hij dus ook mooie klassiekere muziek.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=BWhUWrnNhpU]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:32
Wauw! ..... Historische avond van de koningin Elizabeth-wedstrijd. Nog niet eerder zo'n zeldzaam mooie uitvoering van Rachmaninov 3 gehoord. De muziek start een tikkeltje ingetogen, maar ademt vanaf de allereerste seconde tot aan de laatste snik.

Zoveel meeslepende diepgang en beheersing tegelijk. Nieuwe accenten en complete stemvoeringen in een zo bekend stuk. Maar vooral ook dat heerlijke vluchtige leggiero, waarbij iedere afzonderlijke toon zo duidelijk verstaanbaar en verzorgd is in zo'n hoog tempo.

Van het begin tot het einde ongelooflijk mooi en ontroerend. De zware cadensen met miniem pedaalgebruik maken des te meer indruk door de duidelijke verstaanbaarheid van de afzonderlijke akkoorden. Geen lawaaierige brei, maar de meest pure weergave van tonen die je je kunt wensen.

Een portret van de Tsjechische pianist Lukáš Vondráček is te vinden op http://www.canvas.be/vide...kas-vondracek-een-portret en de uitvoering van het concert zal waarschijnlijk vanaf morgen te beluisteren zijn.

Fantastisch mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:32
http://www.canvas.be/vide...dens-zijn-finale-concerto

Het concert begint op 02:30

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Ziewel op 27-05-2016 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-07 07:23
Anoniem: 325840 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 18:21:
Purcell, niet de allerbekendste nee, misschien wel ten onrechte want zijn muziek is zeer inventief. Zijn vocale muziek wordt nog wel redelijk vaak uitgevoerd, met name Dido en Aeneas. Zijn kamermuziek wordt helaas wel weer minder gespeeld. Hier een van mijn favorieten:

[video]

Als we het dan over echt onbekend hebben kan ik wel wat voorbeelden geven:

Johann Adam Reincken:

[video]

Carolus Hacquart:

[video]

Johann Schenck:

[video]

Johan Snep:

[video]

Jakob Klein:

[video]

Ik denk niet dat veel mensen deze componisten kennen, zelfs niet hier in Nederland waar ze toch allemaal vandaan komen (ok, Hacquart was een Vlaming maar woonde in Den Haag).
Een aanrader als we het hebben over Purcell: King Arthur. Met name in de uitvoering van Les Arts Florissants onder leiding van William Christie. De gehele uitvoering is hier te beluisteren: https://www.youtube.com/watch?v=byecmk9ANYs&noredirect=1.

Zijn hier trouwens ook Bach-fans? Heb een tijdje terug een box met alle geestelijke cantates gekocht, in de uitvoering van English Baroque Soloists (o.l.v. Gardiner). Verbazingwekkend hoe Bach het niveau hoog wist te houden. Zit eigenlijk niets zwaks tussen. Heb hier en daar ook nog opnames liggen van deze werken met Koopman, Herreweghe, Suzuki.

Wat betreft de muziek van Hacquart, Reincken, Schenck, Snep, Weigl en Klein (en zo kunnen we nog wel even doorgaan, want de lijst met "onbekende" componisten is onmetelijk): zeker interessante muziek, maar in veel gevallen van werken die zij hebben geschreven, geen muziek die een blijvende indruk maakt. Tenminste, die ervaring heb ik. Ik probeer echter wel altijd met een "open mind" naar relatief onbekende muziek te luisteren. Kunnen toch altijd weer pareltjes tussen zitten. Het is trouwens sowieso moeilijk om echt een goed oordeel te geven, aangezien van de muziek van dit soort componisten bar weinig is opgenomen. Jaren geleden heb ik mij verdiept in Engelse muziek (voornamelijk 19de en 20ste eeuw), zat veel moois tussen.

Tja, ben zelf echt een Wagnerfan. Nog meer fans van Wagner hier? :)
Niet alleen zijn muziek, maar ook zijn persoonlijkheid intrigeert mij. Toch een redelijk fel antisemiet, ongeacht de 19de eeuw in rekenschap nemend (aangezien cultureel antisemitisme wijdverbreid was in die tijd). Een vat vol tegenstrijdigheden.

[ Voor 5% gewijzigd door Meister Sachs op 27-05-2016 11:22 ]

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alexander1685 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 08:32:
[...]

Een aanrader als we het hebben over Purcell: King Arthur. Met name in de uitvoering van Les Arts Florissants onder leiding van William Christie. De gehele uitvoering is hier te beluisteren: https://www.youtube.com/watch?v=byecmk9ANYs&noredirect=1.

Zijn hier trouwens ook Bach-fans? Heb een tijdje terug een box met alle geestelijke cantates gekocht, in de uitvoering van English Baroque Soloists (o.l.v. Gardiner). Verbazingwekkend hoe Bach het niveau hoog wist te houden. Zit eigenlijk niets zwaks tussen. Heb hier en daar ook nog opnames liggen van deze werken met Koopman, Herreweghe, Suzuki.

Wat betreft de muziek van Hacquart, Reincken, Schenck, Snep, Weigl en Klein (en zo kunnen we nog wel even doorgaan, want de lijst met "onbekende" componisten is onmetelijk): zeker interessante muziek, maar in veel gevallen van werken die zij hebben geschreven, geen muziek die een blijvende indruk maakt. Tenminste, die ervaring heb ik. Ik probeer echter wel altijd met een "open mind" naar relatief onbekende muziek te luisteren. Kunnen toch altijd weer pareltjes tussen zitten. Het is trouwens sowieso moeilijk om echt een goed oordeel te geven, aangezien van de muziek van dit soort componisten bar weinig is opgenomen. Jaren geleden heb ik mij verdiept in Engelse muziek (voornamelijk 19de en 20ste eeuw), zat veel moois tussen.

Tja, ben zelf echt een Wagnerfan. Nog meer fans van Wagner hier? :)
Niet alleen zijn muziek, maar ook zijn persoonlijkheid intrigeert mij. Toch een redelijk fel antisemiet, ongeacht de 19de eeuw in rekenschap nemend (aangezien cultureel antisemitisme wijdverbreid was in die tijd). Een vat vol tegenstrijdigheden.
Die opera van Purcell kende ik al in een uitvoering van Gardiner maar deze is ook goed, dat stukje met die boeren blijft grappig.

Zelf hou ik eigenlijk alleen van barok en oudere muziek (enkele uitzonderingen daargelaten) dus persoonlijk ben ik erg blij met de herontdekking van veel oude muziek zoals die de laatste paar decennia heeft plaatsgevonden. Natuurlijk is het niet allemaal even goed maar uiteindelijk is het ook gewoon een kwestie van smaak. We kunnen het er denk ik wel over eens zijn dat Handel niet onbekend is, maar ik ben geen groot liefhebber. Nou helpt het niet dat ik niet zo van opera en grootschalige oratoria houd, maar die watermusic en music for the royal fireworks vind ik maar saai. Dan luister ik liever naar een chaconne van Snep. Vivaldi vind ik dan wel weer erg goed, maar de 4 jaargetijden voor de honderste keer...er bestaan nog meer concerten die de moeite van het luisteren waard zijn, bijvoorbeeld:

Als Bach fan zou ik je wel aanraden op zijn minst nog een keer naar Reincken te luisteren, hij heeft namelijk een grote invloed op Bach gehad. Eén van de eerste handschriften die we hebben van Bach is een kopie van Reincken's koraalfantasie An Wasserflüssen Babylon en hij heeft ook meerdere sonates uit de Hortus Musicus naar klavecimbel omgezet. Dit is een hoop werk en dat doe je niet met een stuk dat geen indruk op je maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Benjamin1987 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 09:13:
Wat een schitterende posts! Ik ben al van kinds af aan zeer geïnteresseerd in klassieke muziek, met de paplepel ingeslagen zeg maar ;). Ik ben recent nog naar een pianoconcert geweest van Anna Fedorova en dat was schitterend. Zij vertolkt op één van de meest fantastische wijze het tweede concert van Rachmaninov, toch wel één van mijn favoriete stukken. Ik wil het jullie niet onthouden:

[video]
Dat luister ik ook graag. En iedere wat oudere jongere zal hier wat in herkennen, omdat Eric Carmen er uit heeft geleend voor All by Myself.

Van de popartiest die klassiek leent is het een kleine stap naar de band die zelf een toch wel klassiek stuk maakte, luister maar eens naar The Day Begins op Days Of Future Passed van The Moody Blues.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Het Paradisi Gloria - 12 uit Karl Jenkins - Stabat Mater. De finale vanaf zo'n 6 minuten is echt typisch Karl Jenkins.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Anoniem: 325840 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 15:35:
[...]

Die opera van Purcell kende ik al in een uitvoering van Gardiner maar deze is ook goed, dat stukje met die boeren blijft grappig.

Zelf hou ik eigenlijk alleen van barok en oudere muziek (enkele uitzonderingen daargelaten) dus persoonlijk ben ik erg blij met de herontdekking van veel oude muziek zoals die de laatste paar decennia heeft plaatsgevonden. Natuurlijk is het niet allemaal even goed maar uiteindelijk is het ook gewoon een kwestie van smaak. We kunnen het er denk ik wel over eens zijn dat Handel niet onbekend is, maar ik ben geen groot liefhebber. Nou helpt het niet dat ik niet zo van opera en grootschalige oratoria houd, maar die watermusic en music for the royal fireworks vind ik maar saai. Dan luister ik liever naar een chaconne van Snep. Vivaldi vind ik dan wel weer erg goed, maar de 4 jaargetijden voor de honderste keer...er bestaan nog meer concerten die de moeite van het luisteren waard zijn, bijvoorbeeld:

[video]

[video]

[video]

[video]

Als Bach fan zou ik je wel aanraden op zijn minst nog een keer naar Reincken te luisteren, hij heeft namelijk een grote invloed op Bach gehad. Eén van de eerste handschriften die we hebben van Bach is een kopie van Reincken's koraalfantasie An Wasserflüssen Babylon en hij heeft ook meerdere sonates uit de Hortus Musicus naar klavecimbel omgezet. Dit is een hoop werk en dat doe je niet met een stuk dat geen indruk op je maakt.
Onderschat ook de invloed van Buxtehude en Böhm op Bach niet. Het was bij Böhm thuis, waar Bach een kopie van de door jou genoemde koraalbewerking schreef. Over het algemeen wordt in de muziekliteratuur juist Böhm als een grote invloed op Bach in zijn jonge jaren gezien. Ik vind trouwens meer Barok wel mooi, hoor. Rameau is wat betreft erg interessant, met name als het gaat om zijn opera's. Het drama staat in de Franse Barokopera veel meer centraal dan in de Italiaanse opera, in het laatste geval krijg ik ook veel meer het idee van een nummertjesopera (aria's afgewisseld met gortdroge recitatieven. Nee, geef mij dan maar de recitatieven van Bach!). Niet voor niets had je dan te maken met een prima donna of primo uomo, dat fenomeen kende je in de Franse opera niet. Ik vind Barokmuziek wel vaak wat sjabloonachtig overkomen, dat vind ik een stuk minder aan Barokmuziek.

"Dit is een hoop werk en dat doe je niet met een stuk dat geen indruk op je maakt." Op zich zou je dat niet verwachten, inderdaad, maar aan de andere kant: in hoeverre kwam dat idee van Bach zelf of van Böhm? Lastig om hier echt eenduidige conclusies aan te verbinden. Sowieso is dit een erg grijs gebied, aangezien veel overleveringen gekleurd zijn (zo bleek later in een biografisch stuk over Bach, opgetekend door CPE, de naam van Böhm te zijn weggehaald/doorgekrast). Bovendien, veel kopieën die in het bezit van Bach waren, zijn kwijtgeraakt of vernietigd (vooral stukken in het bezit van WF zijn verloren gegaan).

Over de concerten van Vivaldi: "Vivaldi did not write 400 concertos; he wrote one concerto 400 times." (Stravinsky) :P . Flauw natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alexander1685 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:42:
[...]

Onderschat ook de invloed van Buxtehude en Böhm op Bach niet. Het was bij Böhm thuis, waar Bach een kopie van de door jou genoemde koraalbewerking schreef. Over het algemeen wordt in de muziekliteratuur juist Böhm als een grote invloed op Bach in zijn jonge jaren gezien. Ik vind trouwens meer Barok wel mooi, hoor. Rameau is wat betreft erg interessant, met name als het gaat om zijn opera's. Het drama staat in de Franse Barokopera veel meer centraal dan in de Italiaanse opera, in het laatste geval krijg ik ook veel meer het idee van een nummertjesopera (aria's afgewisseld met gortdroge recitatieven. Nee, geef mij dan maar de recitatieven van Bach!). Niet voor niets had je dan te maken met een prima donna of primo uomo, dat fenomeen kende je in de Franse opera niet. Ik vind Barokmuziek wel vaak wat sjabloonachtig overkomen, dat vind ik een stuk minder aan Barokmuziek.

"Dit is een hoop werk en dat doe je niet met een stuk dat geen indruk op je maakt." Op zich zou je dat niet verwachten, inderdaad, maar aan de andere kant: in hoeverre kwam dat idee van Bach zelf of van Böhm? Lastig om hier echt eenduidige conclusies aan te verbinden. Sowieso is dit een erg grijs gebied, aangezien veel overleveringen gekleurd zijn (zo bleek later in een biografisch stuk over Bach, opgetekend door CPE, de naam van Böhm te zijn weggehaald/doorgekrast). Bovendien, veel kopieën die in het bezit van Bach waren, zijn kwijtgeraakt of vernietigd (vooral stukken in het bezit van WF zijn verloren gegaan).

Over de concerten van Vivaldi: "Vivaldi did not write 400 concertos; he wrote one concerto 400 times." (Stravinsky) :P . Flauw natuurlijk.
Buxtehude:

Böhm:

Het zou inderdaad kunnen dat de kopie van Reincken's koraal gewoon een studieopdracht was, maar Bach heeft ook 2 sonates voor klavecimbel bewerkt (BWV 965 en 966) en toen had hij al zijn eerste vaste baan. Daarom ben ik er van overtuigd dat Bach dat deed uit bewondering, zodat hij deze mooie stukken ook kon horen als hij even geen baroktrio bij de hand had.

Mooie Franse barok:

Tja, Stravinsky...ikzelf luister dan weer liever naar 400 concerten van Vivaldi dan 1 noot van Stravinsky, maar zoals ik al zei smaken verschillen. Het is trouwens niet zo dat ik per definitie niet van modern hou, hier kan ik bijvoorbeeld prima naar luisteren:

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 325840 op 03-06-2016 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Anoniem: 325840 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 23:09:
[...]

Buxtehude:

[video]

Böhm:

[video]

Het zou inderdaad kunnen dat de kopie van Reincken's koraal gewoon een studieopdracht was, maar Bach heeft ook 2 sonates voor klavecimbel bewerkt (BWV 965 en 966) en toen had hij al zijn eerste vaste baan. Daarom ben ik er van overtuigd dat Bach dat deed uit bewondering, zodat hij deze mooie stukken ook kon horen als hij even geen baroktrio bij de hand had.

Mooie Franse barok:

[video]

[video]

Tja, Stravinsky...ikzelf luister dan weer liever naar 400 concerten van Vivaldi dan 1 noot van Stravinsky, maar zoals ik al zei smaken verschillen. Het is trouwens niet zo dat ik per definitie niet van modern hou, hier kan ik bijvoorbeeld prima naar luisteren:

[video]
Dat van Stravinsky moet je ook niet zo heel serieus nemen, hoor. Stravinsky bedoelde dat half schertsend, half provocerend. En ergens heeft hij natuurlijk wel een punt.

Ik zeg ook niet dat het niet zou kunnen, ik denk alleen dat als het gaat om dit soort vrije specifieke dingen we niet echt verder zullen komen dan speculeren. Tenminste, afgaande op de meest huidige wetenschappelijke literatuur (Wolff, etc.) over dit onderwerp. Een beetje als een gebed zonder einde, tenzij er ergens een één of ander document onder het stof vandaan wordt gehaald. Wel interessant natuurlijk en er is ook niets mis met theoretiseren op zich. Het doet me een beetje denken, als een kleine afspiegeling van het grotere, aan de discussie omtrent OVPP (http://www.bach-cantatas.com/Articles/RifkinOVPPv2.pdf). Tja. En inderdaad, smaken verschillen. Hoewel, ik ben er zelf achter gekomen dat iemand, door zich te verdiepen in bepaalde muziek, toch nog onverhoopt van die muziek kan gaan houden. Voor mij geldt dat echter niet voor Stockhausen, brrrr :P . Nee hoor, alleen al dat begin van Petroesjka, geweldig. Die muziek klinkt om de één of andere reden zo fris, zo moet ze vast en zeker ook geklonken hebben voor de mensen die haar in 1911 hoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alexander1685 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:20:
[...]

Dat van Stravinsky moet je ook niet zo heel serieus nemen, hoor. Stravinsky bedoelde dat half schertsend, half provocerend. En ergens heeft hij natuurlijk wel een punt.

Ik zeg ook niet dat het niet zou kunnen, ik denk alleen dat als het gaat om dit soort vrije specifieke dingen we niet echt verder zullen komen dan speculeren. Tenminste, afgaande op de meest huidige wetenschappelijke literatuur (Wolff, etc.) over dit onderwerp. Een beetje als een gebed zonder einde, tenzij er ergens een één of ander document onder het stof vandaan wordt gehaald. Wel interessant natuurlijk en er is ook niets mis met theoretiseren op zich. Het doet me een beetje denken, als een kleine afspiegeling van het grotere, aan de discussie omtrent OVPP (http://www.bach-cantatas.com/Articles/RifkinOVPPv2.pdf). Tja. En inderdaad, smaken verschillen. Hoewel, ik ben er zelf achter gekomen dat iemand, door zich te verdiepen in bepaalde muziek, toch nog onverhoopt van die muziek kan gaan houden. Voor mij geldt dat echter niet voor Stockhausen, brrrr :P . Nee hoor, alleen al dat begin van Petroesjka, geweldig. Die muziek klinkt om de één of andere reden zo fris, zo moet ze vast en zeker ook geklonken hebben voor de mensen die haar in 1911 hoorden.
"Christoph Wolff adds as a further detail of this visit by Bach to Hamburg in 1722, that on that occasion he performed the organ fugue BWV 542, the theme of which is based on a Dutch popular tune (called 'Ik ben gegroet van…'), presumably as an homage to Reincken's Dutch origin."

Wikipedia: Johann Adam Reincken

Ik gaf Reincken als een voorbeeld van een ten onrechte onbekende componist (waarbij ik me opzettelijk beperkte tot Nederlandse componisten) maar voor iedereen die Bach bestudeert is hij natuurlijk helemaal niet onbekend. Ik begrijp daarom niet goed waarom je mijn woorden in twijfel trekt.

De volgende zin in het wikipedia artikel: "At any rate, Bach was evidently deeply impressed by Reincken's music, arranging several of the works from Hortus musicus (as BWV 954, 965 and 966)."

Het lijkt nogal merkwaardig om te stellen dat Bach Reincken's muziek wel heeft gearrangeerd en dat diens invloed duidelijk te horen is in Bach's eigen werk maar dat je daar niet uit mag afleiden dat Bach Reincken een goede componist vond (of is dat niet wat je bedoelt? en zo nee, wat bedoel je eigenlijk?)

Wat die uitspraak van Stravinsky betreft, die was misschien wel scherts, maar mijn uitspraak was geheel serieus (no offence to de mensen die er wel van houden, iedereen moet luisteren naar wat hij of zij zelf wil). Snap ook niet waarom Vivaldi, die juist behoorlijk vernieuwend was binnen de barok, de klos moet zijn want iets dergelijks kun je net zo goed van andere componisten zeggen: Bach schreef niet 200 cantates maar 1 met 199 variaties. Haydn schreef niet 100 symfonieën, maar 1 met 99 variaties. Zie je wel?

Iig, ik kan hier een lange lijst plaatsen met componisten waar ik een hekel aan heb, en hoewel misschien wel interessant voor deze of gene laat ik dat even achterwege. In plaats daarvan nog wat modern klassiek dat iets makkelijker in het gehoor ligt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gingerbread
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-04 21:19
Een kleine selectie van mij, met wat diversiteit tussen componisten:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=3X9LvC9WkkQ%5B]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Uit de Game of Thrones-aflevering van afgelopen maandag:

[YouTube: https://youtu.be/MFK0yG8xG5I]

Wat ik vooral waardeer aan klassieke muziek is dat je er dagen naar kan luisteren en toch steeds weer iets nieuws kan ontdekken.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Gingerbread schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:38:
Een kleine selectie van mij, met wat diversiteit tussen componisten:

[video]

[video]

[video]

[video]

[video]
Mooie keuze. De laatse paar dagen ben ik in de auto op weg naar m'n werk helemaal verslaafd geraakt aan de Pathétique van Tsjaikovski. Dat stuk van Wagner is ook supermooi, maar ik ben sowieso een grote fan van Wagner.

[ Voor 15% gewijzigd door Meister Sachs op 01-07-2016 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

AppieR schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 08:51:
Uit de Game of Thrones-aflevering van afgelopen maandag:

[video]

Wat ik vooral waardeer aan klassieke muziek is dat je er dagen naar kan luisteren en toch steeds weer iets nieuws kan ontdekken.
Dit is alleen wel gecomponeerd in 2015 of 2016 dus klassiek is 't niet echt te noemen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Anoniem: 325840 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 18:00:
[...]

"Christoph Wolff adds as a further detail of this visit by Bach to Hamburg in 1722, that on that occasion he performed the organ fugue BWV 542, the theme of which is based on a Dutch popular tune (called 'Ik ben gegroet van…'), presumably as an homage to Reincken's Dutch origin."

Wikipedia: Johann Adam Reincken

Ik gaf Reincken als een voorbeeld van een ten onrechte onbekende componist (waarbij ik me opzettelijk beperkte tot Nederlandse componisten) maar voor iedereen die Bach bestudeert is hij natuurlijk helemaal niet onbekend. Ik begrijp daarom niet goed waarom je mijn woorden in twijfel trekt.

De volgende zin in het wikipedia artikel: "At any rate, Bach was evidently deeply impressed by Reincken's music, arranging several of the works from Hortus musicus (as BWV 954, 965 and 966)."

Het lijkt nogal merkwaardig om te stellen dat Bach Reincken's muziek wel heeft gearrangeerd en dat diens invloed duidelijk te horen is in Bach's eigen werk maar dat je daar niet uit mag afleiden dat Bach Reincken een goede componist vond (of is dat niet wat je bedoelt? en zo nee, wat bedoel je eigenlijk?)

Wat die uitspraak van Stravinsky betreft, die was misschien wel scherts, maar mijn uitspraak was geheel serieus (no offence to de mensen die er wel van houden, iedereen moet luisteren naar wat hij of zij zelf wil). Snap ook niet waarom Vivaldi, die juist behoorlijk vernieuwend was binnen de barok, de klos moet zijn want iets dergelijks kun je net zo goed van andere componisten zeggen: Bach schreef niet 200 cantates maar 1 met 199 variaties. Haydn schreef niet 100 symfonieën, maar 1 met 99 variaties. Zie je wel?

Iig, ik kan hier een lange lijst plaatsen met componisten waar ik een hekel aan heb, en hoewel misschien wel interessant voor deze of gene laat ik dat even achterwege. In plaats daarvan nog wat modern klassiek dat iets makkelijker in het gehoor ligt:

[video]
"Het lijkt nogal merkwaardig om te stellen dat Bach Reincken's muziek wel heeft gearrangeerd en dat diens invloed duidelijk te horen is in Bach's eigen werk maar dat je daar niet uit mag afleiden dat Bach Reincken een goede componist vond (of is dat niet wat je bedoelt? en zo nee, wat bedoel je eigenlijk?)"

Volgens mij is het redelijk evident wat ik bedoel. Ik heb volgens mij nooit geschreven dat bepaalde componisten geen invloed hebben gehad op Bach's muziek, laat staan dat ik heb geschreven dat je daar dan vervolgens uit mag afleiden dat Bach desbetreffende componist niet belangrijk vond. Een interessante uitzondering is Böhm, maar dat ga ik niet herhalen. Het enige dat ik probeerde te verduidelijken is dat het lastig is om invloeden af te leiden uit bronnen. Soms is het makkelijk aan te wijzen, in andere gevallen juist moeilijk. Dat is alles, het ging mij puur om invloeden en in hoeverre die invloeden te bewijzen zijn. Niet of een componist een andere componist maar matig vond (de invloed van Meyerbeer op Wagner is wat dat betreft ook erg interessant). Maar dat is een persoonlijke interesse, mocht dat nog niet duidelijk zijn. Ik kan mij namelijk ook niet herinneren dat ik Reincken heb genoemd in mijn reactie, behalve dat hij voorkwam in jouw lijstje van minder gehoorde componisten. Je maakt er een persoonlijke kwestie van, dat vind ik jammer. Ik trek jouw woorden niet in twijfel, ik relativeer slechts. Bovendien, wikipedia zegt ook niet alles. Dit is echter een opmerking die op wikipedia in het algemeen betrekking heeft!

Muziekwetenschap is continue in beweging, alsook het specifieke onderzoek naar de muziek van Bach. Dat is juist het interessante eraan.

Wat betreft de vergelijking van de 200 cantates van Bach met de vele concerten van Vivaldi ter illustratie. "Zie je wel?" Om antwoord te geven op je vraag: nee, want volgens mij is dat niet het punt dat Stravinsky probeerde te maken.

Ik denk inderdaad dat het voor de meeste forumbezoekers leuker en interessanter is om te weten welke muziek je wél leuk vindt.

Zullen we het hierbij laten? Volgens mij is er genoeg andere muziek om over te praten. En laten we eerlijk zijn, ik heb een flauw vermoeden dat wij het over bepaalde punten het toch niet eens worden. Dat geeft natuurlijk helemaal niet, stel je voor dat het we het allemaal eens met elkaar zouden zijn, maar dan is het misschien beter om op een volgend onderwerp over te stappen.

[ Voor 3% gewijzigd door Meister Sachs op 04-07-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gingerbread
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-04 21:19
Nog een paar voor de liefhebbers (met weer andere componisten):

Deze moet je even hard zetten en alles om je heen vergeten :)

[ Voor 15% gewijzigd door Gingerbread op 01-07-2016 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Gingerbread schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:00:
Nog een paar voor de liefhebbers (met weer andere componisten):
[video]

[video]

Deze moet je even hard zetten en alles om je heen vergeten :) [video]

[video]

[video]
Weer een mooie selectie :).

Dit is ook bijzonder fraai:

[video]

[ Voor 7% gewijzigd door Meister Sachs op 04-07-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Wat een waanzinnig goed initiatief!

Er is zo veel mooie muziek. Juist ook in het klassieke genre!

Het eerste dat bij me op komt zijn de Messiah van Handel en het Requiem van Rutter. Mijn moeder zat vroeger in een koor en deze twee stukken heb ik uitgevoerd zien worden. Wow wat is dat mooi!
https://www.youtube.com/watch?v=AZTZRtRFkvk
https://www.youtube.com/watch?v=1Bz39xh5Boc

Geniet ervan en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Bakkertjuhh schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 09:11:
Wat een waanzinnig goed initiatief!

Er is zo veel mooie muziek. Juist ook in het klassieke genre!

Het eerste dat bij me op komt zijn de Messiah van Handel en het Requiem van Rutter. Mijn moeder zat vroeger in een koor en deze twee stukken heb ik uitgevoerd zien worden. Wow wat is dat mooi!
https://www.youtube.com/watch?v=AZTZRtRFkvk
https://www.youtube.com/watch?v=1Bz39xh5Boc

Geniet ervan en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Ja, de Messiah is zeker mooi. Trouwens, Handel heeft zoveel mooie oratoria geschreven. Ik moet toegeven dat ik niet zo'n liefhebber ben van Rutter's muziek. Hoewel, ik kan me voorstellen dat als ik het live zou horen zoals jij dit werk ooit hebt gehoord, ik wellicht een meer positieve reactie zou hebben. In veel gevallen is dat toch een andere luisterervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
alexander1685 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:58:
[...]

Ja, de Messiah is zeker mooi. Trouwens, Handel heeft zoveel mooie oratoria geschreven. Ik moet toegeven dat ik niet zo'n liefhebber ben van Rutter's muziek. Hoewel, ik kan me voorstellen dat als ik het live zou horen zoals jij dit werk ooit hebt gehoord, ik wellicht een meer positieve reactie zou hebben. In veel gevallen is dat toch een andere luisterervaring.
Ja zeker, de ervaring live is zo puur! Dat is geweldig! :) En vooral de dynamiek in Rutter zijn muziek komt dan heel mooi over.
Op CD heb ik ongeveer dat gevoel gehad bij 1492 van Vangelis. Die kan ik je in dat kader ook nog eens ontzettend aanbevelen!
Pagina: 1 2 Laatste