Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Review: Intel 730 vs. OCZ Vertex 460

Pagina: 1
Acties:

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Hallo Willem de Moor,

Bedankt voor je review die hier te vinden is: reviews: Intel 730 vs. OCZ Vertex 460: welke ssd is de snelste?

In deze review test je een hoop SSD's waaronder de Samsung Evo series, echter test je niet de crucial m500 series. Vervolgens concludeer je het volgende:
Voor de beste prijs-prestatieverhouding kun je nog altijd het best een Evo van Samsung kopen.
Een uitstekende allrounder is OCZ's Vertex 460. Per gigabyte is dat, na de Samsung 840 Evo, de goedkoopste drive en de prestaties zijn dik in orde.
Ik zal even de prijsverschillen noteren:
pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB
pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB

Een verschil van 30 euro, voor iets wat 90% van de consumenten niet zal gaan merken.
Mijn stelling dat SSD performance weinig uitmaakt, heeft vooral betrekking op de performanceverschillen tussen moderne SSDs onderling. Kortom, als je overweegt SSD X te kopen versus SSD Y, kijk dan niet zo op die kleine verschillen die in de praktijk niet of nauwelijks het placebo-effect (dat je alleen dénkt dat het sneller is) overstijgen. In veel gevallen merk je niets van de prestatieverschillen tussen moderne SSDs.

[...]
Tenminste, op het gebied van prestaties. Daar zijn weinig verschillen in de praktijk. Dat betekent automatisch dat de SSDs zich voornamelijk onderscheiden in de overige kenmerken, voornamelijk prijs maar vooral betrouwbaarheid. Dat is ook mijn stelling: ga vooral af op prijs en betrouwbaarheid. Een betrouwbare SSD geeft je een hogere kans op een product waar je jarenlang plezier van zult hebben zonder gezeik en dataverlies.
bron: CiPHER's Storageblog: SSD performance

Ook geeft hij duidelijk aan waarom hij vind dat de M500 de beste keus is.
De Crucial M500 is niet de allersnelste SSD. Maar daar ga je in de praktijk niets van merken behalve voor kopieeracties van SSD naar SSD. Het grootste pluspunt van deze SSD is zijn theoretische betrouwbaarheid. Zo heeft deze SSD hardwarematige voorzieningen die veel concurrerende SSDs niet hebben - met name de power-safe capacitors en RAID5 bitcorrectie. Mede doordat deze SSD een ideale mix heeft en zich onderscheidt in voorzieningen die de betrouwbaarheid ten goede zou moeten komen, zie ik deze als de beste allround SSD. Het leeuwendeel van de consumenten zou deze SSD hoog in hun lijstje moeten hebben staan. Simpel gezegd is dit de nummer één SSD voor consumenten.
Het prijsverschil is bijna 30 euro! Ik vind het daarom ook zeer vreemd dat Tweakers.net de Samsung aanraadt en hem twee keer noemen in de conclusie als zijnde ''superieur aan de andere SSD's.''

Is dit een gevalletje sponsoring of niet?
Zo ja, dan hoop ik dat je aan de review toevoegt dat de Samsung helemaal niet de beste deal is, maar de Crucial. Zo nee, dan hoop ik dat je het alsnog toevoegt. Het gaat erom dat T.net zo goed mogelijke informatie aan lezers geeft i.p.v. Samsung op te hemelen terwijl andere SSD's gewoon een betere buy zijn voor 90% van de consumenten.

Groet,
Frozen

Overigens:
Wie liever de bragging rights van een overgeklokte ssd wil, en de zekerheid van bescherming tegen stroomuitval, komt bij de Intel 730 uit.
Je kan duidelijk zien dat alles gebottlenecked wordt door de sata-600 aansluiting, dan ook nog het marketing termpje ''overgeclocked'' erbij halen vind ik erg vreemd.

[ Voor 7% gewijzigd door Frozen op 14-03-2014 19:49 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:47

two

Ik vind dit ook erg vreemd! Hoe is zoiets mogelijk? Op een site zoals Tweakers.net, en reviews die 120.000 keer gelezen worden moet zoiets wel duidelijk worden uitgepluisd vind ik...

Inspiratie opgedaan? Earth Dragon: Zelfcensuur toepassen :9

[ Voor 30% gewijzigd door two op 14-03-2014 19:49 ]

Signature

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
mimang schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 19:46:
Ik vind dit ook erg vreemd! Hoe is zoiets mogelijk? Op een site zoals Tweakers.net, en reviews die 120.000 keer gelezen worden moet zoiets wel duidelijk worden uitgepluisd vind ik...

Inspiratie opgedaan? Earth Dragon: Zelfcensuur toepassen :9
reviews: Intel 730 vs. OCZ Vertex 460: welke ssd is de snelste?
Waarom kiezen ze in de conclusie als alternatief niet voor M500? Dit is toch wel erg verdacht, als je nagaat dat er zoveel promo's zijn van Samsung SSDs. Want de M500 is prijs prestatie toch wel een stuk beter dan de Intel 740, OCZ Vertex of Samsung 840xxx.
Zeker. Het is toch te gek voor worden dat een nietsvermoedende consument die een SSD wil kopen een 30 euro duurdere SSD aangesmeerd krijgt waarvan het verschil met de goedkopere ssd verwaarloosbaar is?

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 22:01

WoutF

Hoofdredacteur
Frozen schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 19:39:
Is dit een gevalletje sponsoring of niet?
Ik vind het nooit erg om de discussie aan te gaan, maar dit soort opmerkingen nemen de welwillendheid bij mij redelijk snel weg. Nee, dit is geen gevalletje sponsoring, want de content van Tweakers is niet te koop. We zijn bezig met het regelen van een M500 voor een test, maar voor dit artikel kon dat niet meer op tijd. We proberen altijd zo volledig mogelijk te zijn, maar soms lukt dat door logistieke zaken gewoon niet. Wees gerust, de M500 gaat nog behandeld worden.

Ik kan het trouwens niet waarderen dat je in de Tweakblog-reacties schrijft: "Klopt, ze worden gewoon keihard gesponsord door Samsung". Heb je daar bewijs voor? ik zou het namelijk graag zien. Je beweert het immers heel stellig, alsof het een feit is. Het is natuurlijk je reinste onzin en een grove belediging voor de gehele redactie van Tweakers. Denk je echt dat er nog mensen voor deze site zouden willen schrijven als de partij met de grootste zak geld bepaalt waar we positief en negatief over moeten/mogen zijn?

[ Voor 29% gewijzigd door WoutF op 15-03-2014 14:16 ]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
WoutF schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 14:13:
[...]

Ik vind het nooit erg om de discussie aan te gaan, maar dit soort opmerkingen nemen de welwillendheid bij mij redelijk snel weg. Nee, dit is geen gevalletje sponsoring, want de content van Tweakers is niet te koop. We zijn bezig met het regelen van een M500 voor een test, maar voor dit artikel kon dat niet meer op tijd. We proberen altijd zo volledig mogelijk te zijn, maar soms lukt dat door logistieke zaken gewoon niet. Wees gerust, de M500 gaat nog behandeld worden.
Super! _/-\o_
Ik vind het alleen jammer dat er dan nergens te lezen staat de Crucial in deze review niet is meegenomen omdat jullie niet op tijd over een exemplaar konden beschikken. Het lijkt nu net alsof de Samsung de allerbeste keuze qua ssds is in SSDland.
Ik kan het trouwens niet waarderen dat je in de Tweakblog-reacties schrijft: "Klopt, ze worden gewoon keihard gesponsord door Samsung". Heb je daar bewijs voor? ik zou het namelijk graag zien. Je beweert het immers heel stellig, alsof het een feit is. Het is natuurlijk je reinste onzin en een grove belediging voor de gehele redactie van Tweakers. Denk je echt dat er nog mensen voor deze site zouden willen schrijven als de partij met de grootste zak geld bepaalt waar we positief en negatief over moeten/mogen zijn?
Hoewel ik snap dat je het niet kan waarderen dat ik zoiets schrijf, hoop ik dat jullie snappen dat jullie reviews meer dan 120-duizend keer worden gelezen. Wanneer jullie onzin schrijven als
Voor de beste prijs-prestatieverhouding kun je nog altijd het best een Evo van Samsung kopen
vind ik dat zonde. Zonde voor tweakers.net, zonde voor de community en zonde van het geld van de consument.

In SSDland is het redelijk basiskennis dat voor 90% van de gebruikers een ssd zal voldoen. Een willekeurige ssd, zelfs een ssd met sata2 aansluiting zal voor velen al genoeg snelheid geven. Om dan 90% van de mensen die een ssd kopen dan 30 euro meer te laten betalen vind ik vreemd. Het leek mij dus zeer goed mogelijk dat T.net ergens een zak met geld heeft gekregen, om de samsung 2x in de conclusie twee keer als positiefste te benoemen. Van daar mijn reactie op die blog.

Do not get me wrong, ik vind de reviews altijd zeer leuk om te lezen. Echter ben ik, samen met een redelijk deel van de community, het niet eens met de conclusie. Jullie hadden op zijn minst de crucial erbij kunnen noemen of kunnen zeggen dat de crucial, met een prijs die 30 euro lager ligt dan de samsung, binnenkort gereviewd wordt.

Reactie in de blog een beetje aangepast:
Earth Dragon: Zelfcensuur toepassen

[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 15-03-2014 17:42 ]

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-10 11:13
Ben het volledig met je eens, bij het DAA wordt niet voor niets in 90% van de gevallen een crucial m500 aangeraden. Ik vind het eigenlijk best vreemd dat niemand op de redactie aan zo'n ssd kan komen, het is toch de ssd met de beste prijs/kwaliteit verhouding en die heeft niemand liggen?

Edit* typo

[ Voor 3% gewijzigd door Sp3dy op 15-03-2014 18:49 ]

Verwijderd

In mijn blogpost doelde ik niet op Tweakers.net ;) Want als er een website is die zich niet laat beïnvloeden door sponsoring dan is het Tweakers.net wel.

En wanneer een artikel of een topic wel een advertorial is word dat netjes vermeld, en daar kunnen andere websites wat van leren ;) Want ik kan websites daar word je gebant omdat je enthousiast over Chinese producten ;) i.p.v Amerikaanse producten.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

WoutF schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 14:13:
Ik kan het trouwens niet waarderen dat je in de Tweakblog-reacties schrijft: "Klopt, ze worden gewoon keihard gesponsord door Samsung". Heb je daar bewijs voor? ik zou het namelijk graag zien.
Nou Wouter F., het is weer Samsung-dag vandaag. :*)

Van 08:00 tot nu 16:00 welgeteld 8 artikelen/titels op de FP totaal, waarvan er 4 achter elkaar toch echt over Samsung(-apparaten) gaan:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/F537jBHpZhwRrTicQcXahrOi/full.png

De technische kennis op het forum is eigenlijk het enigste wat me hier nog bezigt, jammer is dat.
Waren jullie maar de Nederlandstalige Anandtech-variant met dan wel een kleinere Userbase geworden. Diepgaande technische artikelen, heerlijk! :9

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Verwijderd

Als Tweakers SSD's test, dan mag je verwachten dat ze al enigzins kennis hebben van welke SSD's op dit moment al goed presteren. En je mag verwachten dat ze weten dat er twee opties zijn, de Samsung EVO, die simpelweg de snelste is, en de M500 die iets goedkoper, en iets langzamer is, maar die powercaps heeft. Afhankelijk van of je gelooft of die powercaps in de praktijk nuttig zijn, kies je momenteel voor het de EVO of de M500.

Dát zijn dus de twee SSD's die als referentie moeten dienen. Als je er dan eentje weglaat, dan is dat nogal onhandig. Als nou verdorie die Intel ook nog powercaps heeft, dan heb je helemaal een reden om de M500 in de test mee te nemen, omdat dat DE referentie is waartegen de Intel dan op moet boksen.

Gewoon ultra dom om de test zonder de M500 te doen. En ik kan moeilijk geloven dat het zo moeilijk is een M500 te regelen voor een test. Verdorie, het ding kost 80 euro, en je kunt 'm sowieso in je testomgevingen inzetten. Je had 'm dus gewoon in de winkel kunnen kopen! En deze review had ook gewoon nog een weekje op de plank kunnen liggen, om op de M500 te wachten. Het is niet alsof iedereen hierop zo hard zit te wachten.

En zelfs als dat allemaal niet kon.... Op zijn minst had je in de conclusies kunnen zeggen dat de wanneer je graag powercaps wilt hebben, er ook de M500 als alternatief is! Maar de M500 wordt zelfs nooit genoemd!
Pagina: 1