Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In reactie op Financiële onafhankelijkheid wil ik ook nadenken over de toekomst van onze kinderen van onder de 2.

Door een sterfgeval in de familie ben ik bewust dat sommige dingen niet te voorkomen zijn, en ik wil wat zekerheid hebben dat ons kind toch een mooie buffer kunnen krijgen in het geval ons iets overkomt OF juist niet (en dan mogen ze het gebruiken voor de grote zaken in hun leven)

Het eerste idee is natuurlijk:
spaarrekening vrij opneembaar met bonus na x jaar (hebben ze al met ieder nu 4000 er op. Elk jaar gaat er 1000-2000 hier naar toe)
deposito/geblokkeerde spaarrekening?
levensverzekering?

Iemand nog tips? Probleem is dat hun geld bij ons vermogen wordt opgeteld op deze manier...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-01-2018
Ik weet zelf niet veel over dit onderwerpmaar ik kan wel vertellen wat mijn ouders voor mij hebben gedaan.

Ikzelf heb 2 rekeningen, een normale studierekening en een spaar rekening. mijn spaarrekening is pas beschikbaar gesteld vanaf mij 18e, tot die tijd hebben mijn ouders hier steeds meer geld in gestort en was het onmogelijk om hier geld uit te halen.

als je dit ook doet voor jouw kinderen denk er dan wel bij dat kinderen snel verleid zijn om hier geld van te snoepen voor kleine dingetjes. ik ben er niet trost op maar tijdens mijn studie heb ik mijn hele spaarrekening (7000 euro) gespendeerd. dit dus binnen 6 jaar. ik moet hier wel bij zeggen dat ik nooit een bijbaan tijdens mijn studie heb gehad (ouders wouden dat niet) en dat ik geen studie lening heb. verder krijg ik ook geen zakgeld ofzo.

als je het 100% safe wil zetten voor je kind dan zou ikzelf kijken wat de benodigtheden zijn van een kind op een maandelijks/jaarlijkse basis.
- onderdak
- gas/water/electriciteit/internet
- voedsel
- studie
- verzekering
- onverwachte uitgaves

dit lijstje hierboven is wat voor mijzelf de essenties zijn. en met onverwachte uitgaves kun je makkelijk denken aan schoolboeken, corrigerende bril, PC/laptop voor school en meer.

hiernaast kun je ook denken aan wat je kind aan inkomsten krijgt. ik zal hier vanuit gaan dat je kind niet zal werken tot aan het einde studie. (zomer baantjes niet meegerekend)

- studie financiering
- belasting teruggave (meestal van de verzekering)

houd wel in de gaten dat je kind VEEL meer krijgt van de studiefinanciering als je kind "niet" bij zijn/haar ouders woont. een enge gedachte maar zeer relevant.

uiteindelijk denk ik dat je kind tot het einde van de studie gewoon rond kan komen zonder ook maar aan een spaarrekening te hoeven komen.

trouwens, waarom zou een bank het geld van jou kindaan jouw vermogen toevoegen? het is dan tog de spaarrekeningvan jouw kinden niet van jou tog? tja, dat wordt dan weer informeren :/

het belangrijkste is trouwens ook dat je je wil goed documenteerd : ik geef mijn bla bla bla aan etc etc. Mijn huis moet voor mijn kind beschikbaar blijven etc etc? als dit niet gebeurt kan het zijn dat het slechter kan uitvallen voor je kind. maar daar weten andere vast meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
migz schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 11:25:
Ik ben er niet trost op maar tijdens mijn studie heb ik mijn hele spaarrekening (7000 euro) gespendeerd. dit dus binnen 6 jaar. ik moet hier wel bij zeggen dat ik nooit een bijbaan tijdens mijn studie heb gehad (ouders wouden dat niet) en dat ik geen studie lening heb. verder krijg ik ook geen zakgeld ofzo.

trouwens, waarom zou een bank het geld van jou kindaan jouw vermogen toevoegen? het is dan tog de spaarrekeningvan jouw kinden niet van jou tog? tja, dat wordt dan weer informeren :/

het belangrijkste is trouwens ook dat je je wil goed documenteerd : ik geef mijn bla bla bla aan etc etc. Mijn huis moet voor mijn kind beschikbaar blijven etc etc? als dit niet gebeurt kan het zijn dat het slechter kan uitvallen voor je kind. maar daar weten andere vast meer over.
Ik zou daar wel trots op zijn, € 1160,- per jaar komt neer op nog geen €100,- per maand als aanvulling op je stufi. Enig idee hoeveel studenten daarvan niet rondkomen? Het was pas zonde geweest als je een onnodige auto oid had gekocht, maar je studie betalen van spaargeld is één van de beste investeringen die je kunt doen! :)

De belastingdienst zal het geld inderdaad bij je eigen vermogen, want dat is het in principe ook natuurlijk. Wat je ook kunt doen is simpelweg een eigen spaarrekening openen en bij een notaris laten vastleggen dat je kinderen dat geld krijgen als er iets gebeurt, zo loop je niet het 'risico' dat je zoon op zijn 19e met een dikke auto komt aanzetten ;)
Mocht je het geld geheim willen houden voor de belasting dan zul je het via opa/oma moeten doen, of thuis een klomp goud verstoppen.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 13:46

André

Analytics dude

Wij hebben bij onze hypotheek een ORV afgesloten van een paar ton meer dan het huis waard is. Deze gaat automatisch naar de kinderen als wij samen overlijden. Dat is volgens mij dan redelijk afgedekt.

En voor het geval dat we niet snel overlijden zijn we aan het sparen: elke maand 200 euro (voor 3 kinderen) naar een aparte rekening. Dat doen we al een tijdje zodat wanneer ze gaan studeren we een mooie berg geld achter de hand hebben om ze te supporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Het gaat inderdaad om de vermogen voor de belasting.

Ik verwacht niet dat als ze gaan studeren, dat ze nog studiefinanciering zullen krijgen. Heck, ik denk dat zoiets al weg is binnen 5 jaar.
Dus hou ik er ook rekening mee dat ze naar een niet-NL land hun studie zullen doen (wat dus heel duur kan zijn).

Hopelijk leren ze met de juiste opvoeding wel verstandig met geld omgaan. Een bijbaantje vind ik wel belangrijk, al is dat alleen maar zodat ze weten hoe moeilijk het is om geld te verdienen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
kmf schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 12:04:
Het gaat inderdaad om de vermogen voor de belasting.

Ik verwacht niet dat als ze gaan studeren, dat ze nog studiefinanciering zullen krijgen. Heck, ik denk dat zoiets al weg is binnen 5 jaar.
Dus hou ik er ook rekening mee dat ze naar een niet-NL land hun studie zullen doen (wat dus heel duur kan zijn).

Hopelijk leren ze met de juiste opvoeding wel verstandig met geld omgaan. Een bijbaantje vind ik wel belangrijk, al is dat alleen maar zodat ze weten hoe moeilijk het is om geld te verdienen.
En het helpt met volwassen worden. Veel activiteiten en bijbaantjes is een snelle methode om te leren hoe de wereld een beetje in elkaar zit :)

Voor de belastingdienst is het lastig omdat ze simpelweg kijken naar alles wat je hebt, dus je kunt dan twee dingen doen:
-Geld stoppen in dingen die belastingvoordeel opleveren (huis, speciale vorm van sparen, als gift naar opa/oma etc.).
-Van de radar laten verdwijnen. Dus op buitenlandse rekeningen zetten (strafbaar als je niet opgeeft). Juwelen/goud kopen en die thuis verstoppen of in de bank in een kluisje leggen, kunst kopen, etc.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:08
Ligt eraan wat je wil. Wil je sparen voor later of wil je het risico van overlijden afdekken?

Sparen voor later
Ik ga bewust niet op naam van mijn kind sparen voor later. Onze spaarrekening is van het gehele gezin en we zullen alles bekostigen wat wij redelijk vinden. Aangezien je me denk ik kent uit het andere topic weet je dat het met de spaardisipline wel goed zit. Wellicht dat het voor sommige mensen wel fijner/tastbaarder is om op op naam van het kind te sparen. Maar ik zie het nut er niet van in voor mij persoonlijk.
Maar ik ben wel van mening dat als nood aan de man is zul je later de spaarrekening van je kind ook leeg plunderen als je bijv. geen eten meer voor je kind kunt kopen. Daarnaast heb ik geen enkel idee wat het kost om een kind goed en veilig te laten studeren/opvoeden.
Prijzen van nu zijn? 2.000 collegegeld, 1.000 boeken en bij uitwonend nog eens 5.000 erop dus een 8.000 per jaar. Dat maal 4 studiejaren dus 12.000 of 32.000 kom ik in de buurt? Mag je dat indexeren en dan weet je hoeveel je moet sparen

Overlijden afdekken:
Laat ik ook via ORV lopen, afgesloten op het huis. Dus huis is vrij als mij/ons iets overkomt dat mogen de voogden van mijn (aankomend) kind dan ten gelden maken voor de bekostiging van toekomstige uitgave. Daarnaast staat er nog wat geld op de spaarrekening wat ze dan ook krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Een spaarrekening op de naam van kind geeft net dat ene beetje extra rente. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Natuurlijk kies je dan ook voor een rekening waar je bij mag komen in geval van hoge nood. (maar dan ben je wel de bonus kwijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 22:00
Is het niet mogelijk om het op een geblokkeerde rekening op naam van het kind te zetten zodat het niet bij jou vermogen wordt meegeteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Volgens mij heeft een minderjarige in die vorm geen vermogen. Anders kun je in een gezin met 6 kinderen een gigantisch bedrag belastingvrij neerzetten zonder dat één van die kinderen überhaupt al naar school gaat, laat staan 'vermogen' heeft.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
henkjobse schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 12:44:
Is het niet mogelijk om het op een geblokkeerde rekening op naam van het kind te zetten zodat het niet bij jou vermogen wordt meegeteld?
Voor zover ik kan vinden niet. Alle geblokkeerde spaarrekingen op de naam van het kind behoort tot de box3 van de ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 23:34

Barrycade

Through the...

Ik zorg er voor dat mijn hypotheek niet onder water staat en dat er de spaarrekening gevuld is.
Als wij dan komen te overlijden hebben ze geen schuld en een potje om de begrafenissen van te betalen en wat extra om de kosten voor de voogden wat op te vangen.

Daarnaast zit er ook een uitkering in mijn pensioen die er voor zorgt dat de kinderen een 1000-tje ofzo per maand krijgen tot hun 18e. Dat lijkt me wel voldoende.

Dus ik ga er niets aanvullends voor regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:50
Een kind opvoeden (tot zijn/haar 18e) kost gemiddeld zo'n kleine 2,5 (dollar) ton blijkbaar... (is een infogrammetje uit Amerika, maar denk dat het best eens kan kloppen als je alles optelt)

Een deel van de kosten zijn wellicht gedeeld met jezelf (ouders) voor wat betreft huisvesting.

http://www.huffingtonpost...child-usda_n_3757365.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 22:09
kmf schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 12:51:
[...]
Voor zover ik kan vinden niet. Alle geblokkeerde spaarrekingen op de naam van het kind behoort tot de box3 van de ouder.
Tot voor kort (2012) kreeg je wel een verhoging van het vrijgesteld vermogen voor VRH (toeslag heffingvrij vermogen minderjarige kinderen) a 2779 per minderjarig kind. Maar dit is dus komen te vervallen.

Zelf zou ik het overigens nooit op een geblokkeerde rekening zetten.
Ten eerste weet je niet of je er zelf binnen nu en 18 jaar gebruik van moet maken (krijg je ueberhaupt bijv. een uitkering/wat voor subsidie dan ook als je op papier nog vermogen hebt, ook al kan je er niet bij?).

Ten tweede krijg je nu wellicht een leuke/hogere rente op een geblokkeerde kinder-spaarrekening, maar als deze bank over een paar jaar besluit dat de rente verlaagd wordt naar 0,5% kan je er niet meer mee gaan shoppen bij andere banken.

Wij sparen overigens wel voor onze kinderen (100/maand/kind), maar dit komt gewoon op een extra aangemaakte 'virtuele' spaarrekening bij MoneYou. Hoe dit ingezet zal gaan worden (voor studie/anders) tegen de tijd dat ze 18 zijn weten we nog niet. Dat zien we tegen die tijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
GeeEs schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:24:
Een kind opvoeden (tot zijn/haar 18e) kost gemiddeld zo'n kleine 2,5 (dollar) ton blijkbaar... (is een infogrammetje uit Amerika, maar denk dat het best eens kan kloppen als je alles optelt)

Een deel van de kosten zijn wellicht gedeeld met jezelf (ouders) voor wat betreft huisvesting.

http://www.huffingtonpost...child-usda_n_3757365.html
Lijkt me zeer veel. 30% daarvan gaat volgens hun naar housing costs. Ja, als je geen kinderen neemt heb je wellicht genoeg aan een 2-kamer appartement ipv een gezins/rijtjeshuis. Maar om die kosten dan maar meteen te scharen onder kosten om kinderen op te voeden, ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
André schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 11:56:
Wij hebben bij onze hypotheek een ORV afgesloten van een paar ton meer dan het huis waard is. Deze gaat automatisch naar de kinderen als wij samen overlijden. Dat is volgens mij dan redelijk afgedekt.
Praktijkvoorbeeld: wij huren een huis. Dit wordt voor de kinderen beheerd door de opa. De vader had het huis gekocht, maar is overleden voordat-ie er in kwam te wonen. Details ken ik niet (en wil ik ook niet weten), maar de kleinkinderen hebben zo "later" een huis met jaren huuropbrengst (ervanuitgaande dat een ORV de hypotheek heeft gedekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
sverzijl schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:32:
[...]

Lijkt me zeer veel. 30% daarvan gaat volgens hun naar housing costs. Ja, als je geen kinderen neemt heb je wellicht genoeg aan een 2-kamer appartement ipv een gezins/rijtjeshuis. Maar om die kosten dan maar meteen te scharen onder kosten om kinderen op te voeden, ik weet het niet.
Vandaar dat ik er al bijzette: Een deel is waarschijnlijk gedeeld met jezelf ;)

Maar dan nog... haal er maar 30% af... Nog een aardige zakcent aan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:25
Wij sparen wel apart ( 30,- p/mnd ) via een vezekering die vrijkomt op 16 jaar en dan kunnen we deze verlengen tot max 25 jaar. Als er voor die 16 jaar iets gebeurd met ons betaald de verzekering de 30,- door tot 16 jaar. Het is geen mega bedrag per maand maar genoeg om mee vooruit te kunnen op de gewenste leeftijd, en als we het niet nodig hebben een mooie zakcent als ze op hun eigen gaan.

We sparen dit buiten een normale spaarrekening waar we altijd aankunnen voor het geval dat.
Het is maar wat je wilt en hoe ver je wilt gaan met sparen.

Je leeft nu vind ik en alleen maar "potten" is ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 21:09
"voordeel" van een geblokkeerde rekening is de rente. Ik zet zelf de kinderbijslag (per maand) weg op 2 geblokkeerde spaarrekeningen. De rente was boven de 4% en nu rond dit percentage. Het valt 1 maand voor hun 18e verjaardag vrij en aangezien ik dan nog hun voogd ben, kan ik bepalen of ze het wel of niet krijgen. Nadeel is dat het wel meetelt voor mijn vermogen, maar het rendement is vooralsnog ok.

Edit: mochten wij wegvallen, dan is het huis hypotheekvrij

[ Voor 7% gewijzigd door screamhouse op 12-03-2014 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
GeeEs schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:35:
[...]

Vandaar dat ik er al bijzette: Een deel is waarschijnlijk gedeeld met jezelf ;)

Maar dan nog... haal er maar 30% af... Nog een aardige zakcent aan kosten.
Omdat ik al grote twijfels heb vanwege deze 30% heb ik niet de moeite genomen om de rest nog serieus te bekijken. Er wordt behoorlijk in overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Misschien heb je hier iets aan http://www.svb.nl/Images/7013NX.pdf. Mochten jullie beide overlijden dan kunnen de voogden een redelijke vergoeding krijgen. Ik heb even niet naar de specifieke eisen gekeken,maar volgens mij is dit wel redelijk goed in Nederland geregeld.

Wat ik me nu wel afvraag. Stel beide ouders leggen het loodje en je hebt minderjarige kinderen. Dan is de voogd de nieuwe ouder. De voogd mag dan beslissingen nemen voor het kind, ik neem aan dat de voogd dan ook de rekening van de kinderen mag plunderen? Tenzij hier zaken omtrent vastliggen in een testament of de rekening 100% geblokkeerd is tot 18 jaar. Misschien moet ik dat toch maar eens navragen voor ons aankomend kind, dat zet me wel aan het denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
In NL (europa) is het iets minder, maar nog fors veel geld.

Ruim 75k om één kind op te voeden de eerste 18 jaar. Uitgaand van een netto gezinssalaris van +/-2000 euro. (modaal) kost een kind ongeveer 360 per maand (18% van je netto inkomen). 2e kind is iets voordeliger, maar telt natuurlijk wel op bij de eerste, wordt om en nabij de 30% van je netto inkomen. 3 of 4 maakt weinig uit, vanaf 5 wordt het weer duurder ivm ruimtegebrek.

Rijkere mensen zullen wat meer spenderen, armen wat minder.

Ik verzin het niet zelf...

[ Voor 9% gewijzigd door GeeEs op 12-03-2014 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Dat zijn hele andere bedragen, niet 'iets minder' :)

75K is een factor 2,5 lager dan de genoemde $250K.

Kinderen kosten nu eenmaal geld, maar af en toe heb je er best plezier aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 21:09
Accountant schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:07:
Misschien heb je hier iets aan http://www.svb.nl/Images/7013NX.pdf. Mochten jullie beide overlijden dan kunnen de voogden een redelijke vergoeding krijgen. Ik heb even niet naar de specifieke eisen gekeken,maar volgens mij is dit wel redelijk goed in Nederland geregeld.

Wat ik me nu wel afvraag. Stel beide ouders leggen het loodje en je hebt minderjarige kinderen. Dan is de voogd de nieuwe ouder. De voogd mag dan beslissingen nemen voor het kind, ik neem aan dat de voogd dan ook de rekening van de kinderen mag plunderen? Tenzij hier zaken omtrent vastliggen in een testament of de rekening 100% geblokkeerd is tot 18 jaar. Misschien moet ik dat toch maar eens navragen voor ons aankomend kind, dat zet me wel aan het denken.
Volgens mij alleen via de kantonrechter. Ik laat voor de voogd een bedrag vrijvallen via testament, voor actute uitgaven, bv grotere auto, verbouwing in huis etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:13

Mfpower

In dubio

Wij hebben dezelfde vraag. Onze dochter is nu 1 jaar en we hebben nog niets voor haar gespaard. We willen dit wel doen, en dan zullen we gelijk een inleg doen om het eerste jaar goed te maken.
Op een of andere manier voel ik nu weinig ervoor om een eigen rekening voor haar te openen. Zolang dit op ons vermogen gaat zie ik daar geen voordelen van. Mochten wij financieel pech hebben, weet ik niet eens of ze die rekening ook kunnen leegplunderen/blokkeren. Waarom dan een rekening op haar naam?

Liever spaar ik op eigen rekening en geef ik het aan haar als ze gaat studeren, of we bekostigen de studie daaruit. Als ze een gat in haar hand blijkt te hebben doe ik het laatste liever denk ik. Als ze niet gaat studeren weet ik nog niet wat handig is, misschien geven we het alsnog. Hierbij houden we het geld ook onder eigen beheer en kunnen als de nood aan de man is er ook nog andere keuzes mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
sverzijl schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:27:
Dat zijn hele andere bedragen, niet 'iets minder' :)

75K is een factor 2,5 lager dan de genoemde $250K.

Kinderen kosten nu eenmaal geld, maar af en toe heb je er best plezier aan ;)
Dat je er veel! plezier aan hebt ontken ik zeker niet ;)
Maar het blijft een hoop geld :)
Het is ook allemaal heel relatief, want met een beetje geluk betaalt zich dat op latere leeftijd driedubbel terug als je ze nodig hebt...

[ Voor 14% gewijzigd door GeeEs op 12-03-2014 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Mfpower schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:32:
Wij hebben dezelfde vraag. Onze dochter is nu 1 jaar en we hebben nog niets voor haar gespaard. We willen dit wel doen, en dan zullen we gelijk een inleg doen om het eerste jaar goed te maken.
Op een of andere manier voel ik nu weinig ervoor om een eigen rekening voor haar te openen. Zolang dit op ons vermogen gaat zie ik daar geen voordelen van. Mochten wij financieel pech hebben, weet ik niet eens of ze die rekening ook kunnen leegplunderen/blokkeren. Waarom dan een rekening op haar naam?

Liever spaar ik op eigen rekening en geef ik het aan haar als ze gaat studeren, of we bekostigen de studie daaruit. Als ze een gat in haar hand blijkt te hebben doe ik het laatste liever denk ik. Als ze niet gaat studeren weet ik nog niet wat handig is, misschien geven we het alsnog. Hierbij houden we het geld ook onder eigen beheer en kunnen als de nood aan de man is er ook nog andere keuzes mee maken.
nja. aangezien het niets uitmaakt qua vermogen en ik toch wel de rekening beheer tot hun 18e, heb ik juist wel een rekening op hun naam gezet zodat 1) je een hogere rente krijgt. 2) een cadeautje en het belangrijkste 3) zij een eigen rekening hebben waar hun cadeaugeld naar toe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 16:13

Mfpower

In dubio

kmf schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:43:
[...]

nja. aangezien het niets uitmaakt qua vermogen en ik toch wel de rekening beheer tot hun 18e, heb ik juist wel een rekening op hun naam gezet zodat 1) je een hogere rente krijgt. 2) een cadeautje en het belangrijkste 3) zij een eigen rekening hebben waar hun cadeaugeld naar toe gaan.
Dat laatste is nog wel een argument. Maar is het niet zo dat geld beheren ook betekent dat je het niet mag uitgeven? Op het moment dat je het stort op de rekening van je kind wordt het ook eigendom van je kind (met als gekke eigenschap dat het wel onder jouw vermogen valt). Mocht de nood aan de man zijn mag je er eigenlijk niet aanzitten want dan steel je het van je eigen kind.

Ik baseer dit op een vage herinnering van iets wat ik ooit op tv zag: een rechtzaak van iemand die ook het vermogen beheerde van een minderjarig kind en alles erdoorheen jaagde. Vervolgens klaagde kind de persoon aan en de rechter stelde het (inmiddels volwassen) kind in het gelijk, en die persoon werd schuldig bevonden aan wanbeheer. Het was immers niet zijn geld maar dat van het kind.

Als deze laatste opmerking gebaseerd is op een foute herinnering/aanname dan neem ik mijn woorden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
kmf schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:43:
[...]

3 snap ik niet. Leuk als je kinderen jong zijn maar onlogisch als ze 7-8 zijn en met geld om moeten leren gaan. Dan is een aparte rekening in mijn ogen handiger en leerzamer voor het kind. Als ik op naam van het kind zou sparen zou ik altijd 2 rekeningen openen waarvan eentje onzichtbaar is voor het kind.
Mfpower schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:53:
[...]

Dat laatste is nog wel een argument. Maar is het niet zo dat geld beheren ook betekent dat je het niet mag uitgeven? Op het moment dat je het stort op de rekening van je kind wordt het ook eigendom van je kind (met als gekke eigenschap dat het wel onder jouw vermogen valt). Mocht de nood aan de man zijn mag je er eigenlijk niet aanzitten want dan steel je het van je eigen kind.

Ik baseer dit op een vage herinnering van iets wat ik ooit op tv zag: een rechtzaak van iemand die ook het vermogen beheerde van een minderjarig kind en alles erdoorheen jaagde. Vervolgens klaagde kind de persoon aan en de rechter stelde het (inmiddels volwassen) kind in het gelijk, en die persoon werd schuldig bevonden aan wanbeheer. Het was immers niet zijn geld maar dat van het kind.

Als deze laatste opmerking gebaseerd is op een foute herinnering/aanname dan neem ik mijn woorden terug.
Volgens mij ging dat over een nalatenschap van een zeer omvangrijk bedrag. Waarbij een voogd inderdaad alles er doorheen had gejaagd. Hier in het topic gaat het denk ik om enkele duizenden euro's en volgens mij mag je dat gewoon "stelen" van je kind :) .

[ Voor 47% gewijzigd door Accountant op 12-03-2014 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Accountant schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:54:
[...]

3 snap ik niet. Leuk als je kinderen jong zijn maar onlogisch als ze 7-8 zijn en met geld om moeten leren gaan. Dan is een aparte rekening in mijn ogen handiger en leerzamer voor het kind. Als ik op naam van het kind zou sparen zou ik altijd 2 rekeningen openen waarvan eentje onzichtbaar is voor het kind.

[...]

Volgens mij ging dat over een nalatenschap van een zeer omvangrijk bedrag. Waarbij een voogd inderdaad alles er doorheen had gejaagd. Hier in het topic gaat het denk ik om enkele duizenden euro's en volgens mij mag je dat gewoon "stelen" van je kind :) .
Het is dan ook niet zozeer voor het kind, maar voor ons. Zodat wij bij kunnen houden hoeveel nou van hun is. Ipv dat wij zelf moeten werken met virtuele bankrekeningen en zo.

Maar als ze later besef beginnen te krijgen, mogen ze wel een rekening openen waar ze op gaan oefenen. De spaarrekeningen nu zijn gewoon "geheim" voor hun.

(ik weet nog wat ik deed toen mijn spaarrekening gedeblokkeerd was. Een gameboy spelletje kopen 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Accountant schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:54:
[...]

[...]

Precies. Anders stel je maar dat dat geld voor kost en inwoning is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Waarvoor eigenlijk?

In mijn optiek zijn vier zaken belangrijk,
kijk of je goed verzekerd bent in geval van overlijden.
Los je huis versneld af indien mogelijk. Niet alleen heb je zo tzt meer te spenderen als er hogere kosten komen, eventueel heb je ook nog iets na te laten.
Houd wat geld opzij, maar dat zou standaard moeten zijn.
Zorg dat je iets van een testament hebt. Met een klein beetje inspanning hoef je heel weinig te betalen.

Als je wilt dat je kind gaat studeren, rijbewijs haalt en een auto aanschaft, dan is dat een klein rekensommetje. Maar ook iets banaals als een verre vakantie is een factor om rekening mee te houden. Maak een beetje realistisch overzicht en geef er invulling aan. 100% Zal het nooit worden, maar een doel stellen en langzaamaan reserveren kan veel koppijn schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Wij hebben vanaf de geboorte een spaar rekening voor de kinderen afgesloten.
Hier gaat elke maand 30 euro naar toe (per kind), na 20 jaar is dit ongeveer 10-11k en dit kunnen ze van mij
"vrij" besteden.
Met vrij bedoel ik dan aan goede dingen, zoals inrichten van een huisje/kamer, of benodigdheden voor de studie, autootje voor naar het werk etc.

Ik ben heus niet te lam om zelf iets bij te leggen tegen die tijd. Zeker op gebied van studie etc niet. Maar het is wel een leeftijd waarop ze vaak beginnen met werken of studeren. En ik wil ze gewoon een goede start geven op de arbeidsmarkt of studeertijd.

Een vakantie naar Ibiza en alles opzuipen zal ik wel proberen te voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 13-03-2014 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Anoniem: 35872 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 08:40:
Wij hebben vanaf de geboorte een spaar rekening voor de kinderen afgesloten.
Hier gaat elke maand 30 euro naar toe (per kind), na 20 jaar is dit ongeveer 10-11k en dit kunnen ze van mij
"vrij" besteden.
Met vrij bedoel ik dan aan goede dingen, zoals inrichten van een huisje/kamer, of benodigdheden voor de studie, autootje voor naar het werk etc.

Ik ben heus niet te lam om zelf iets bij te leggen tegen die tijd. Zeker op gebied van studie etc niet. Maar het is wel een leeftijd waarop ze vaak beginnen met werken of studeren. En ik wil ze gewoon een goede start geven op de arbeidsmarkt of studeertijd.

Een vakantie naar Ibiza en alles opzuipen zal ik wel proberen te voorkomen.
Ik begrijp je insteek. Jij spaart bewust iedere maand en die mogen je kinderen dan naar eigen inzicht uitgeven. Maar moeten ze dan aan jou verantwoording afleggen hoe ze dat geld besteden, als dat zo is dan vind ik dat persoonlijk raar. Als het op de kindersnaam staat op 18 dan vind ik dat jij er 0,0 over te zeggen hebt (klein tikje sturen is niets mis mee). Toen ik 19 was heb ik van mijn gewerkte bijbaantjes een auto van 10K gekocht, ondanks het ouderlijk commentaar. Maar ze hebben me wel vrijgelaten in mijn doen en laten. Achteraf geef ik ze natuurlijk gelijk dat het belachelijk veel geld was. Maar ik ben blij dat ze zich nergens mee bemoeid hebben.
Persoonlijk geef ik mijn kind(eren) dat geld liever gespreid en naar mijn eigen inzicht, zo hebben mijn ouders het ook gedaan:
Op mijn 17e met afstuderen een mooie vakantie met vrienden (geld om te verdrinken moest ik zelf voor werken)
Op mijn 18e rijbewijs bekostigd.
Op mijn 26e deel van de inrichting
Op mijn 30e groot deel van de bruiloft
Op mijn 30e deel van de baby uitzet
Dit zal alles bijelkaar ook een 10K zijn geweest. Dit is natuurlijk een persoonlijk iets, maar ik vind het leuker om tastbare zaken te krijgen dan in 1 keer een X bedrag (ik heb geen idee hoe mijn kind er later in zal staan). Hoe we het geld zullen besteden hangt natuurlijk van zijn/haar intereses af.
Maar het geld als vrij te besteden geven vind ik persoonlijk te verwend overkomen, daar zit mijn pijn punt denk ik. Het risico dat het opgaat aan luxe zaken als uitgaan, auto's en vakanties vind ik te groot daar betaal ik dus niet voor. Daar gaat hij/zij maar lekker voor werken, voor niets gaat de zon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-01-2018
misschien een klein beetje offtopic maar tog gerelateerd.

Als kind ben ik altijd op de hoogte gebracht hoe duur dingen zijn zoals rijlessen en rijexames. omdat bij ons bijna iedereen asthma heeft en ze roken wouden de-stimuleren hebben ze mij aangeboden om mijn volledige rijexamen en rijlessen te betalen als ik tot die tijd niet zou roken. ik ben 24 en heb nog nooit gerookt, hoewel jammer genoeg mijn middelbare school klasgenoten mij hiertoe wel naartoe motiveerde. (slecht van de middelbare school, jammer.)

het is dus niet een slecht idee om voor dit soort dingen ook een beetje appart te houden dat niet beschikbaar is voor het kind als ze 18 zijn. hetzelfde is natuurlijk mogelijk met kledinggeld, voedselgeld en meer om het kind zelfstandiger te maken. gewoon een idee ;)

verder is het een idee om te kijken naar de week van het geld? ik heb hier niet naar gekeken maar ik hoor hiervan op de radio om kindere meer bewust te maken van geld. dan zullen ze ook geen dikke auto op zijn 18e kopen. week van het geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 07:34
Ik vind de topictitel ambigu. Bedoelt topicstarter 'de financiele toekomst van zijn kinderen zekerstellen' om goed aan het leven te beginnen als hij er niet meer is? Of bedoelt hij 'zijn financiele positie overdragen aan zijn kinderen'? Ik neem aan het eerste. Het tweede is namelijk vrij triviaal: bouw zelf vermogen op en laat dat na of schenk het bij leven. Daar is weinig spannends aan en complexer de oplossing hoe duurder en inflexibeler.

Als ik overlijd dan leven mijn kind en partner in relatieve weelde (ORV op hypotheek, vermogen, zeer riante weduwen/wezen-regeling van pensioenfonds)*. Zou mijn partner overlijden dan geldt hetzelfde al zal de weduwen-wezenregeling mogelijk wat minder zijn, maar het verdienmogen groter. Zouden we allebei overlijden dan is het wat kariger want dan blijft het op ORV, vermogen en mogelijk magere wezenregeling. Dat zijn dan alsnog tonnen in totaal t/m meerderjarigheid. Geen idee of er nog zoiets is als ANW van de overheid, maar dat is vast peanuts :P

Wil je het goed regelen dan is daar dus een ORV voor, maar vlak ook 'gratis' verzekeringen via pensioenfondsen etc niet uit.

Minstens zo belangrijk m.i. is dat er een geschikte voogd voorhanden is.

*Ik heb in het verleden wel eens uitgerekend dat ik dood voor m'n partner iets van een miljoen waard ben :X De regeling kan inmiddels gewijzigd zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 13-03-2014 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Rukapul schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 09:28:
Geen idee of er nog zoiets is als ANW van de overheid, maar dat is vast peanuts :P
]
Zie mijn link:
Toch enkele honderden euro's per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-06 18:49
Ik denk zelf dat het geen goed idee is om een kind op z'n 18de opeens toegang te geven tot een rekening met veel geld erop. Duizenden euros is voor een kind een klein fortuin dat hij/zij dan besteedt zonder het gevoel te hebben ervoor te hebben gewerkt.
Als je wilt dat een kind de waarde snapt van geld en er goed mee kan omgaan is dat volgens mij het slechtste wat je kan doen.

Spaar lekker zelf voor het kind voor zaken als vakantie, rijbewijs, studie, huis, etc. en geef extraatjes wanneer je wilt.

Edit: Je kunt natuurlijk wel geld geven als beloning van iets (niet roken, halen middelbare school, propedeuse, bachelor, master, etc)

[ Voor 11% gewijzigd door Maarten21 op 13-03-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Rukapul schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 09:28:
Minstens zo belangrijk m.i. is dat er een geschikte voogd voorhanden is.
Dit: als halfwees heb ik me hier drukker om gemaakt dan om het financiële aspect.

Laten we wel wezen: het successierecht kent een belastingvrije voet van 20K, vraagt slechts 10% tot 120K en daarboven 20%. Dat kan oplopen tot een significant bedrag, maar er zijn op dat moment belangrijkere zaken. Als je meer dan een ton achterlaat, dan kan een kind daar heel goed mee vooruit. Mocht je dat willen ophogen, dan is een ORV (eventueel op naam) een goed middel.

Veel ouders maken zich veel te druk om het successie- en schenkrecht. Er zijn slechts enkelen die echt veel geld achterlaten, en bij grote events zoals een studie of een koophuis is er een uitzondering van 50K waardoor iedere ouder met geld zijn kind een goede start kan meegeven.

Mocht je als ouders een significant vermogen hebben, kan kan het interessant zijn om bij leven te gaan schenken. Stel dat je twee kinderen hebt, dan kun je 50K * 2 schenken, plus 5K per jaar. Wanneer je dit na pensionering doet, kan kun je statistisch gezien 13 jaar geld overmaken, grofweg 10K per jaar. Dat maakt 230K, plus 2 * 20K wat bij overlijden 'gratis' gegeven kan worden. Dat maakt een totaal van 270K wat gratis naar de kinderen gaat. Eventueel kun je dit nog ophogen door kleinkinderen mee te nemen. Mocht je nu in die fase zitten dan kun je eenmalig de 50K tot 100K vergroten en zo 370K gratis schenken via de officiële weg. Daar komt slechts 15-20% van de ouderen aan.

Mocht je denken daar onder te (gaan) vallen, dan is bijtijds schenken handig. Dat kan gewoon voordat je met pensioen gaat. Als mensen op hun vijftigste gaan schenken, levert dat in 17 jaar (wederom met twee kinderen) 170K extra op. Met leenconstructies kun je dat nog significant ophogen.

Bij geboorte van de kinderen gaan schenken is alleen handig als je nu al zwemt in het geld en geen enkele indicatie hebt dat je het bij leven nodig hebt. Gezien de verliezen in de huizenmarkt zullen dat niet veel mensen zijn. Op basis van de vermogenscijfers denk ik dat minder dan 10% van de huishoudens daar onder valt.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:28
Hou er rekening mee dat veel jongens op hun 18e nog alles behalve volwassen zijn. Wij hebben het in ieder geval zo vastgelegd dat een erfenis bij overlijden pas op z'n 23e vrij komt, sowieso komt het tot die tijd eerst bij nog levende opa's en oma's terecht.

Het waren geen monsterbedragen maar ik heb in die tijd mijn spaarrekening er aardig doorheen gebrast aan feesten in die tijd ;)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 23:39
Ik spaar elke maand 65 euro (de kinderbijslag dus) voor de kleine van 2,5 op een ASN ideaal spaarrekening (nu 1.6%) en elke keer als ik de 500 passeer gaat dit op een 10 jaars deposito (nu 3.2%). Dit wil ik in ieder geval voortzetten tot de leeftijd 8. Dan even kijken of ik kortere deposito's neem of iets anders verzinnen zodat het tot 18 nog wat oplevert. Het is inderdaad balen dat dit voor de IB wordt opgeteld bij mijn vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:24
Op dit moment hebben wij een dochter van 1,5 jaar en wij hebben voor haar een Zilvervlootrekening bij de Regiobank.
Hier leggen wij maandelijks geld in, zodat er jaarlijks de max. van 600 euro gespaard wordt tot haar 18de. Dan krijg je er nog een leuke bonus bij ook.

Op haar 18de zal het geld dus van haar zijn, maar we zullen daar zeker controle over houden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er 10K verspild wordt aan kleding of feesten. Maar dat hopen we haar gewoon al bij te brengen in haar opvoeding. Ik zie dat geld voor studie/rijbewijs en dat soort zaken.
Daarnaast verwacht ik dat ze gewoon een bijbaantje gaat nemen om zelf geld te verdienen en uit te geven.

Daarnaas zal er ook altijd spaargeld van ons beschikbaar zijn voor algemene doelen, wij zullen vast weleens bijspringen voor iets, dat doet iedereen lijkt mij.

Ik denk dat veel ook gekopieerd wordt van hoe je zelf met dit soort zaken bent omgegaan in je jeugd en wat je geleerd is door je ouders. Mijn vrouw en ik werkten allebei vanaf 15 jaar, dus wij weten wat het is om gewoon te werken voor je centjes. Ik zelf kreeg 10K (guldens destijds) van mijn oma (net als alle andere kleinkinderen). Dit werd op een spaarrekening gezet waar mijn ouders een oog op hielden. Ik ben altijd heel respectvol met dat geld omgegaan en heb daar nooit is van verspild. Al dat geld is opgegaan aan nuttige dingen over heel wat jaren heen. Daar ben ik nog steeds heel erg dankbaar voor. :)

Ik hoop dus dat wij onze eigen manier van met geld omgaan kunnen overbrengen op onze dochter, dan weet ik dat het vast allemaal wel goed gaat komen :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet niet of het al genoemd is, maar zie veel berichten voorbij komen over een ORV op het huis en voogden van kinderen etc.

Tip, leg goed vast hoe de voogden met het geld van de kinderen om moeten gaan.
Anders krijgen ze het volrecht over het geld en kunnen ze het naar eigen hartelust uitgeven.

Ik heb bijvoorbeeld in mijn testament vast laten leggen dat als we overlijden het huis verkocht wordt en het geld wat overblijft (250k ofzo) op een geblokkeerde rekening komt waarbij de kinderen vanaf hun 21e bij kunnen.

De voogden krijgen 750 euro per maand voor levensonderhoud van de kinderen (dit gaat dan van de 250k af). Hiervan moet alles betaald van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Ik heb een spaarrekening voor kind bij argenta lopen met 1,9%. Daar stort ik iedere maand 25 op en mijn vriendin ook 25. En dan nog wat geld van opa's en oma's.

Al die vage constructies geloof ik niet meer in, heb t in de jaren 90 gezien met Aegon.

En als ze 18 wordt wordt het automatisch een normale spaarrekening op haar naam en mag ze t zelf beheren.

En haar eigen bankrekening kan ze openen als ze 4 wordt of 12. Zelf kreeg ik mijn eigen rekening toen ik 12 werd, lijkt me vroeg zat als je ze daarvoor gewoon leert omgaan met geld, zoals zakgeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Anoniem: 319464 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 17:59:
Ik heb een spaarrekening voor kind bij argenta lopen met 1,9%. Daar stort ik iedere maand 25 op en mijn vriendin ook 25. En dan nog wat geld van opa's en oma's.

Al die vage constructies geloof ik niet meer in, heb t in de jaren 90 gezien met Aegon.

En als ze 18 wordt wordt het automatisch een normale spaarrekening op haar naam en mag ze t zelf beheren.

En haar eigen bankrekening kan ze openen als ze 4 wordt of 12. Zelf kreeg ik mijn eigen rekening toen ik 12 werd, lijkt me vroeg zat als je ze daarvoor gewoon leert omgaan met geld, zoals zakgeld.
Kun je beter een zilvervloot rekening openen krijg je nog een extra bonus, dat is hetzelfde als elke maand 50 euro sparen maar nu heb je geen bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Accountant schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 09:11:
[...]

Ik begrijp je insteek. Jij spaart bewust iedere maand en die mogen je kinderen dan naar eigen inzicht uitgeven. Maar moeten ze dan aan jou verantwoording afleggen hoe ze dat geld besteden, als dat zo is dan vind ik dat persoonlijk raar. Als het op de kindersnaam staat op 18 dan vind ik dat jij er 0,0 over te zeggen hebt (klein tikje sturen is niets mis mee). Toen ik 19 was heb ik van mijn gewerkte bijbaantjes een auto van 10K gekocht, ondanks het ouderlijk commentaar. Maar ze hebben me wel vrijgelaten in mijn doen en laten. Achteraf geef ik ze natuurlijk gelijk dat het belachelijk veel geld was. Maar ik ben blij dat ze zich nergens mee bemoeid hebben.
Persoonlijk geef ik mijn kind(eren) dat geld liever gespreid en naar mijn eigen inzicht, zo hebben mijn ouders het ook gedaan:
Op mijn 17e met afstuderen een mooie vakantie met vrienden (geld om te verdrinken moest ik zelf voor werken)
Op mijn 18e rijbewijs bekostigd.
Op mijn 26e deel van de inrichting
Op mijn 30e groot deel van de bruiloft
Op mijn 30e deel van de baby uitzet
Dit zal alles bijelkaar ook een 10K zijn geweest. Dit is natuurlijk een persoonlijk iets, maar ik vind het leuker om tastbare zaken te krijgen dan in 1 keer een X bedrag (ik heb geen idee hoe mijn kind er later in zal staan). Hoe we het geld zullen besteden hangt natuurlijk van zijn/haar intereses af.
Maar het geld als vrij te besteden geven vind ik persoonlijk te verwend overkomen, daar zit mijn pijn punt denk ik. Het risico dat het opgaat aan luxe zaken als uitgaan, auto's en vakanties vind ik te groot daar betaal ik dus niet voor. Daar gaat hij/zij maar lekker voor werken, voor niets gaat de zon op.
Verantwoording is een groot woord..
Maar ik zal wel een keer een goed gesprek met ze hebben over hoe ze dat geld kunnen besteden.
Mochten mijn kinderen al voor hun 18e "ontsporen" dan kan ik ook zo de rekening omzetten naar mijn eigen naam.
En tja, als ze het toch verdrinken in de kroeg, dan is het maar zo..

Het komt misschien ook wel door mijn opvoeding, mijn ouders hebben het nooit breed gehad (bijstands niveau), toch hebben ze een paar duizend euro voor mij kunnen sparen.
Doordat ik heel bewust ben opgevoed met de waarde van geld is het nooit in mij opgekomen om het geld wat ik van mijn ouders kreeg te verbrassen.
Mijn eigen verdiende centen hebben de lokale horeca wel overeind gehouden.. 8)

Tja en iedereen voed zijn kinderen anders op, ik vertrouw er gewoon op dat ze het juiste ermee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

martinusz schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 18:26:
[...]

Kun je beter een zilvervloot rekening openen krijg je nog een extra bonus, dat is hetzelfde als elke maand 50 euro sparen maar nu heb je geen bonus.
Das weer vaag, tot 600 euro jaarlijks. Er zullen jaren zijn dat ik meer stort, ligt er aan hoe t economisch gaat. en tot 10% over t totaal. kan ook weer veel minder zijn. En SNS bank ben ik nog nooit over te spreken geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Anoniem: 319464 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 08:28:
[...]

Das weer vaag, tot 600 euro jaarlijks. Er zullen jaren zijn dat ik meer stort, ligt er aan hoe t economisch gaat. en tot 10% over t totaal. kan ook weer veel minder zijn. En SNS bank ben ik nog nooit over te spreken geweest.
Dat is het product ja, max 600 per jaar, als je meer wilt storten, neem je toch een spaarrekening erbij?
Regiobank niks over te klagen, zeker niet als je er alleen een zilvervloot hebt lopen, zou niet weten wat voor problemen je daarmee zou kunnen hebben?

Die 10% over het totaal krijg je als je minimaal 10 jaar het maximale bedrag van 600 euro per jaar hebt gespaard. SPaar je gewoon 18 jaar 600 euro, dan heb je dus: 18 * 600 = 10800 plus variabel rente + een bonus van 10% dus minimaal een bonus van 1080 euro dat je erbij krijgt.
Minimale eindstand dus 11.880,- euro, toch een mooie spaarpot voor je kind!

Pagina: 1