Beste mede-tweakers
Kort geleden schreef mij vader mij aan (na het lezen van een artikel in het NRC) met de vraag of ik een NAS bij hun wil installeren. Nou heb ik dit nog niet eerder gedaan dus ik denk voordat ik begin maak ik even een topic aan om misschien wat aanvullende informatie te krijgen. Mijn vader stuurde mij de volgende mail met eisen:
''Zou jij bij ons thuis een NAS kunnen installeren, met alle bijbehorende toepassingen.
Uiteraard met bedoeling alle documenten, foto's etc etc op afstand toegankelijk te maken.
Bij voorkeur ook met mogelijkheid om per gebruiker toegang tot geselecteerde data te bieden.
Uiteraard ook in combinatie met digitale TV zodat ook films op te nemen zijn.
Plaats: hangt af van de geluidsproduktie maar meterkast lijkt mij het meest logisch, dan zit ie dicht bij de aansluitingen van buitenaf.
Grootte van die NAS: uitgaand van betrouwbaarheid en continu tussentijds kopiëren uiteraard minstens 2 schijven, maar ik zou ook niet een al te basic versie willen, 2x 4TB, is dat wat?''
Hij heeft ook aangegeven dat hij de bestanden wil benaderen als hij niet op het thuis netwerk is.
De volgende hardware staat in het huis:
*Provider XS4ALL
*Aansluiting naar de beide TV’s: via Devolo 200AV Plus (dus gegevens
via stroomnet, aansluitingen Devolo -> Settopbox -> TV m.b.v. kabel
NB: het draadloze systeem laat gelijktijdig gebruik van 2 TV’s toe en
niet meer dan dat.
*Settop-box, TV1 &TV2` Motorola VIP1853 (zonder TS-module, = alleen voor UPC/Ziggo)
Het opnemen van TV-programma’s doen we dus via de settopbox op XS4ALL-site, geen eigen HD-
recorder.
*Telefoon via XS4ALL, dus ook via het FRITZ 7360-modem.
Nou heb ik mijn oog laten vallen op de volgende NAS + HD's
Is deze optie realistisch? en de prijs / kwaliteit ook ok? Zijn er betere alternatieven?
En kan ik aan de gestelde eisen voldoen met deze hardware?
Edit1: Ik lees in de handleiding van synology ds213J het volgende:
''Met Video Station kunt u uw collectie films, tv-shows en zelfgemaakte video's organiseren in een mediaplatform waarin u videofragmenten kunt bekijken en afspelen. Met een USB DTV dongle (afzonderlijk verkocht) die u aansluit op uw DiskStation kunt u digitale tv-programma's live streamen en opnemen. Bovendien kunt u videometagegevens die rechtstreeks van het internet wordt opgehaald bekijken en bewerken.''
Houd dit in indien mijn vader bijvoorbeeld DWDD wil opnemen dat hij hier een USB DTV dongle voor nodig heeft? of zit ik er nu compleet naast?
Kort geleden schreef mij vader mij aan (na het lezen van een artikel in het NRC) met de vraag of ik een NAS bij hun wil installeren. Nou heb ik dit nog niet eerder gedaan dus ik denk voordat ik begin maak ik even een topic aan om misschien wat aanvullende informatie te krijgen. Mijn vader stuurde mij de volgende mail met eisen:
''Zou jij bij ons thuis een NAS kunnen installeren, met alle bijbehorende toepassingen.
Uiteraard met bedoeling alle documenten, foto's etc etc op afstand toegankelijk te maken.
Bij voorkeur ook met mogelijkheid om per gebruiker toegang tot geselecteerde data te bieden.
Uiteraard ook in combinatie met digitale TV zodat ook films op te nemen zijn.
Plaats: hangt af van de geluidsproduktie maar meterkast lijkt mij het meest logisch, dan zit ie dicht bij de aansluitingen van buitenaf.
Grootte van die NAS: uitgaand van betrouwbaarheid en continu tussentijds kopiëren uiteraard minstens 2 schijven, maar ik zou ook niet een al te basic versie willen, 2x 4TB, is dat wat?''
Hij heeft ook aangegeven dat hij de bestanden wil benaderen als hij niet op het thuis netwerk is.
De volgende hardware staat in het huis:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Toshiba Satellite L670-17M | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Toshiba Satellite Pro S300-10J | € 0,- | € 0,- |
| 1 | AVM FRITZ!Box 7360 | € 140,- | € 140,- |
| 1 | Panasonic Viera TX-L32D25 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung UE32F6510S Wit | € 479,- | € 479,- |
| 1 | Apple iPad WiFi + Cellular (voorjaar 2012) 16GB Wit | € 482,79 | € 482,79 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.101,79 | |
*Provider XS4ALL
*Aansluiting naar de beide TV’s: via Devolo 200AV Plus (dus gegevens
via stroomnet, aansluitingen Devolo -> Settopbox -> TV m.b.v. kabel
NB: het draadloze systeem laat gelijktijdig gebruik van 2 TV’s toe en
niet meer dan dat.
*Settop-box, TV1 &TV2` Motorola VIP1853 (zonder TS-module, = alleen voor UPC/Ziggo)
Het opnemen van TV-programma’s doen we dus via de settopbox op XS4ALL-site, geen eigen HD-
recorder.
*Telefoon via XS4ALL, dus ook via het FRITZ 7360-modem.
Nou heb ik mijn oog laten vallen op de volgende NAS + HD's
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 2 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 70,49 | € 140,98 |
| 1 | Synology DiskStation DS213j | € 165,- | € 165,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 305,98 | |
Is deze optie realistisch? en de prijs / kwaliteit ook ok? Zijn er betere alternatieven?
En kan ik aan de gestelde eisen voldoen met deze hardware?
Edit1: Ik lees in de handleiding van synology ds213J het volgende:
''Met Video Station kunt u uw collectie films, tv-shows en zelfgemaakte video's organiseren in een mediaplatform waarin u videofragmenten kunt bekijken en afspelen. Met een USB DTV dongle (afzonderlijk verkocht) die u aansluit op uw DiskStation kunt u digitale tv-programma's live streamen en opnemen. Bovendien kunt u videometagegevens die rechtstreeks van het internet wordt opgehaald bekijken en bewerken.''
Houd dit in indien mijn vader bijvoorbeeld DWDD wil opnemen dat hij hier een USB DTV dongle voor nodig heeft? of zit ik er nu compleet naast?
[ Voor 33% gewijzigd door Livecrew011 op 11-03-2014 12:41 ]
Controleer de controleurs