[XP] Updaten naar 8(.1)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:37
Binnenkort eindigt de ondersteuning van Microsoft voor Windows XP. Het is dan aangeraden om over te stappen naar een recenter besturingssysteem, omdat kwetsbaarheden dan niet meer worden gedicht en dus kunnen worden misbruikt.

Ik wil dan ook onze " oude thuispc" die nu nog op Windows XP draait upgraden, maar waar naartoe en hoe is nog een beetje een dilemma. Wellicht kunnen wat tweakers hierin de doorslag geven ;)

De specificaties zijn niet echt geweldig;
Intel pentium 4 2.8Ghz
1gb RAM
Nvidia Geforce FX 5200
150GB hardeschijf (back-up naar nas mogelijk)
Windows XP SP3

Qua minimumeisen moet windows 8.1 prima kunnen draaien, maar doet dit het ook echt? Of is uitwijken naar Windows 7 beter? Vista zal ik in ieder geval overslaan :+
Op dit moment staan er op de PC albums met foto's, en veel gemaakte documenten voor school/opleiding.
Verder veel "zooi" die het boeltje nogal traag maken.
Eigenlijk wordt de PC alleen gebruikt om met Word en Powerpoint documenten en presentaties te maken, en de documenten uit te printen. En wat internetten, al gebeurt dat niet zo veel. Redelijke basistaken dus.

Een "clean install" is dan ook een goede optie; de foto's en documenten kunnen (tijdelijk) worden opgeslagen op de nas, of op een USB-Stick of externe harde schijf etc.
Qua snelheidsverbetering die een clean install met zich meebrengt is dat het zeker waard.

Maar is een clean install van windows 8.1 mogelijk, en aan te raden met bovenstaande hardware?
Een linux-distro zie ik sowieso niet zitten. En nog een paar jaar blijven op XP lijkt me ook niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarom zie je Linux niet zitten?
Lijkt me prima voor jouw eisen.
Kan je altijd een live-cd proberen.
Windows Vista, 7 of 8.1 lijkt me toch een stuk zwaarder dan Linux of XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 16:25

BLACKfm

o_O

Tja, Windows 8 draait ook prima op tablets met een ATOM processor, nou zijn die wel enkele generaties beter dan een P4, maar ik denk niet dat de prestaties dusdanig beter zijn dat er een groot verschil il.

Het enige nadeel wat je hebt is de HDD, want die is traag. Met 1gb (ddr1?) ram zit je ook maar krap.

Als je upgrade lijkt de beste optie die je kunt doen een geheugen upgrade, en die zullen vast wel ergens in de PW ronddwalen.

Upgraden van XP naar iets hogers vind ik zelf ook wat 'overdreven'. Het is aan te raden, maar ik denk niet dat een hacker op zoek is naar jouw natuurkunde verslag. Goeie anti-virus er op en niet expliciet op zoek gaan naar duistere sites en dan moet het naar mijn idee prima blijven werken.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hou er ook rekening mee, dat als je overstapt van Windows XP naar 7 of nieuwer en je hebt oude randapparatuur, dat je dan wellicht zelf moet gaan zoeken naar drivers voor dat apparaat, of dat je zelfs pech hebt en het apparaat niet meer ondersteund wordt (door zowel fabrikant als Microsoft).

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 10-03-2014 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:27
Windows 8.1 zeker weten. Dit is de snelste van alle nieuwe Windows-versies. En met de komende 8.1 Update 1 wordt het weer een stukje sneller. Linux is niet per se sneller overigens. Er zijn natuurlijk wel lichte distro's te vinden maar Ubuntu is echt niet sneller dan 8.1 bijvoorbeeld. Voor nog meer snelheid zou je het geheugen kunnen upgraden.

Overigens je kan niet upgraden van XP naar 8.1: je zal altijd een clean install moeten doen. En backup, die moet je natuurlijk allang geregeld hebben ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:49

Umbrah

The Incredible MapMan

het gaat, op de videokaart na, gewoon werken (nVidia is al lang opgehouden drivers te schrijven voor de FX-serie). Ik denk dat Linux niks is, hoewel je nu ook al niet al te veel zult draaien, en mogelijk weer: driver problemen met die videokaart.

Sorry dat ik het zeg, maar dat beestje is haast zo oud als XP zelf, met die hardware zat men nog te schreeuwen dat '98 beter was voor games of anders W2000 want XP zou flut zijn (de MS cyclus, nieuw OS komt uit, en het ouwe is heilig en het nieuwe is "flut", met W9 zullen ze W8.1 wel weer awesome vinden).

Ik zou zeggen, investeer in een €200-bakkie ofzo, een gigantische upgrade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
BLACKfm schreef op maandag 10 maart 2014 @ 22:22:
Tja, Windows 8 draait ook prima op tablets met een ATOM processor, nou zijn die wel enkele generaties beter dan een P4, maar ik denk niet dat de prestaties dusdanig beter zijn dat er een groot verschil il.

Het enige nadeel wat je hebt is de HDD, want die is traag. Met 1gb (ddr1?) ram zit je ook maar krap.

Als je upgrade lijkt de beste optie die je kunt doen een geheugen upgrade, en die zullen vast wel ergens in de PW ronddwalen.

Upgraden van XP naar iets hogers vind ik zelf ook wat 'overdreven'. Het is aan te raden, maar ik denk niet dat een hacker op zoek is naar jouw natuurkunde verslag. Goeie anti-virus er op en niet expliciet op zoek gaan naar duistere sites en dan moet het naar mijn idee prima blijven werken.
Ik studeer dan ook geen natuurkunde ;) security-gerelateerd dus als dat op windows XP toegankelijk is voor hackers en dergelijke...ironie :o al is die kans niet zo groot natuurlijk..

De HDD is inderdaad oud, en traag. RAM is ook niet al te best.
Een clean install is daarom geen luxe; als dat samen gaat met een mooie firmware-update is dat mooi meegenomen, ook omdat XP dus 'minder veilig' wordt.

Volgens hier moet de videokaart gewoon werken:
http://www.microsoft.com/...=Unknown&LastRequested=14

Is wel een "leadtek" versie oid maar lijkt me dus dat dat niet de bottleneck is..
Zal morgen die compability check eens starten, aankijken of het positief resultaat geeft ;)

[ Voor 18% gewijzigd door dutchgio op 10-03-2014 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Umbrah schreef op maandag 10 maart 2014 @ 22:27:
het gaat, op de videokaart na, gewoon werken (nVidia is al lang opgehouden drivers te schrijven voor de FX-serie). Ik denk dat Linux niks is, hoewel je nu ook al niet al te veel zult draaien, en mogelijk weer: driver problemen met die videokaart.

Sorry dat ik het zeg, maar dat beestje is haast zo oud als XP zelf, met die hardware zat men nog te schreeuwen dat '98 beter was voor games of anders W2000 want XP zou flut zijn (de MS cyclus, nieuw OS komt uit, en het ouwe is heilig en het nieuwe is "flut", met W9 zullen ze W8.1 wel weer awesome vinden).

Ik zou zeggen, investeer in een €200-bakkie ofzo, een gigantische upgrade!
Je vergeet Windows ME in die cyclus. Ik ken de verhalen niet dat Windows XP ruk zou zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pak een Linux versie. Goedkoper en werkt voor standaard taken even goed. Het maakt dan nog niet eens zoveel uit dat Linux er niet zo mooi uit ziet, want Ubuntu dat gaat natuurlijk niet werken. Je gebruikt toch vooral Firefox/Chrome en Libre Office.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:31

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 23:25:
Pak een Linux versie. Goedkoper en werkt voor standaard taken even goed. Het maakt dan nog niet eens zoveel uit dat Linux er niet zo mooi uit ziet, want Ubuntu dat gaat natuurlijk niet werken. Je gebruikt toch vooral Firefox/Chrome en Libre Office.
Tja....de TS geeft aan dat hij Windows wil upgraden, hij geeft zelfs aan dat hij Linux niet wil...lijkt me duidelijk dan? :?

Misschien even de Windows Compatibiliteitscentrum website bezoeken? Of installeer de Windows 8 Upgrade assistent.

[ Voor 22% gewijzigd door TheVMaster op 11-03-2014 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voordat je Windows 8.1 gaat aanschaffen, houd dit in je achterhoofd: \[W8.1 x64] BSOD bij laden setup, kan dus niet installeren. De hardware waar ik het op wilde installeren is stukken nieuwer en het weigerde gewoon te installeren. Wat ik ook probeerde, de installatie knalde er of aan het begin, of aan het einde eruit. Afgelopen weekend heb ik het wel succesvol op een wat oudere laptop kunnen installeren (Fujitsu-Siemens Amilo Pi1536).

Is er een specifieke reden waarom Linux geen optie voor je is? Ik zie het namelijk als de perfecte optie voor die hardware. Met 1 GB aan RAM kan Linux prima werken, als je maar een distro pakt welke een lichte Desktop Environment levert (dus geen Unity, Gnome of KDE).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
Linux distro's zie ik niet zitten aangezien ik niet de enige ben die gebruik maakt van de PC; ik zou er wel mee kunnen leven, maar de andere gebruikers niet.
Windows werkt toch wat makkelijker, en je hebt geen onder andere geen MS Word of powerpoint maar moet het met libreoffice doen. En zo zal dat wel voor meerdere programma's en software gelden..

Mijn vraag was meer of het uberhaupt te doen is om windows 8.1 te draaien op deze hardware..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CptChaos schreef op maandag 10 maart 2014 @ 22:33:
[...]
Je vergeet Windows ME in die cyclus. Ik ken de verhalen niet dat Windows XP ruk zou zijn. :)
xp was altijd ruk met 128~256 mb, daar moest vaak gewoon wat geheugen bij gepompt worden

WinMe en Win95 werkte altijd goed bij mij Win98 was .... :X

ik heb even win8 op mijn core2duo laptop gehad en imho was W8 op alle fronten wel sneller dan de xp die er op stond, zelfs het installeren van w8 was een poep en een scheet vergeleken met xp (en dan nog alle xp updates)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

dutchgio schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 09:18:
Linux distro's zie ik niet zitten aangezien ik niet de enige ben die gebruik maakt van de PC; ik zou er wel mee kunnen leven, maar de andere gebruikers niet.
Windows werkt toch wat makkelijker, en je hebt geen onder andere geen MS Word of powerpoint maar moet het met libreoffice doen. En zo zal dat wel voor meerdere programma's en software gelden..

Mijn vraag was meer of het uberhaupt te doen is om windows 8.1 te draaien op deze hardware..
De computer waar ik 8.1 op wilde installeren draait nu met Debian Testing en Xfce. De gebruikers zijn er blij mee, ze zijn niet onveilig bezig door op XP te blijven en wat ze doen kunnen ze met Linux ook (internet bankieren, briefje schijven, mailen, ander web browsen).
Maar omdat 8.1 er niet op wilde installeren wil ik jou dat gezeik besparen. Voordat je 't koopt, moet je echt zeker weten dat 't gaat werken. De PC die niet wilde was volgens MS prima geschikt, maar toch werkt 't niet. Theorie en praktijk zijn 2 hele andere zaken en de uitkomst van de een is niet per definitie die van de ander.

Als je echt geen risico wilt lopen, ben je veel beter uit door nieuwe hardware te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
waarom niet meteen een 'echte' upgrade doen? Voor ~ €350 koop je een deftige desktop met een i3 waar al wondows 8.1 op staat, 8 GB geheugen en een forse harddisk.

Een losse windows 8.1-licentie kost al minimaal € 90.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
De PC wordt alleen gebruikt voor maken van documenten, powerpoints, printen en wat internetten. Al gebeurd dat laatste vooral op tablets/telefoons.
Daar 300 euro voor uitgeven is een beetje teveel van het goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28

Cyphax

Moderator LNX
dutchgio schreef op maandag 10 maart 2014 @ 22:15:

Qua minimumeisen moet windows 8.1 prima kunnen draaien, maar doet dit het ook echt? Of is uitwijken naar Windows 7 beter?
Of het prima draait hangt af van wat je onder "prima" verstaat. :) Het zal wel draaien maar ik gok dat je twee bottlenecks hebt. 1GB RAM is vrij weinig. Als je daar 2GB of liever nog 4GB van kan maken, dan zal dat waarschijnlijk flink schelen. Daarbij is je HD vermoedelijk ook niet de jongste en dat merk je ook, maar dat heb je met XP op zich ook nu. Overigens is Windows 7 niet sneller dan Windows 8(.x), wellicht juist trager, dus daar zou ik de pijlen ook niet op richten.

Lastige generatie van computers, dit. Eigenlijk net wat te sloom om moderne Windowsen te draaien, maar om ze nou maar lukraak weg te knikkeren... Ik zou zelf toch ook zeggen: vervang het hele ding door een instapmodel dat een beetje moderner is. Het is niet alleen de processor of de hoeveelheid geheugen. Een recentere machine is op alle fronten echt veel sneller. Stroomverbruik is waarschijnlijk ook fors lager dus dat verdien je over de komende paar jaar wellicht nog terug ook. :+
dutchgio schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:19:
De PC wordt alleen gebruikt voor maken van documenten, powerpoints, printen en wat internetten. Al gebeurd dat laatste vooral op tablets/telefoons.
"Wat internetten" is anno 2014 echt niet meer hetzelfde als 10 jaar terug, vergeet dat niet. Flash-video's in HD, hele frameworks in Javascript... je PC moet veel meer doen tegenwoordig.

[ Voor 17% gewijzigd door Cyphax op 11-03-2014 10:26 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb wel op een asus P4C800 met prescot 3.4ghz w7 een tijd gedraait om te kijken hoe die presteerd met ssd . Gaat behoorlijk snel en goede ondersteuning met drivers , post bios booten doet die in 14 seconden.

Om een w7 licentie te kopen voor zo een pc kan best , die licentie kun je gewoon op een volgende computer ook gebruiken , dus die kan altijd van pas komen als je een harwareupgrade doet.
Het is jammer dat er geen w7 starter te koop is , dat is een leuke w7 edition die lichter is als de normale home :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
Stroomverbruik betaal ik niet zelf dus dat maakt niet uit :+
Daarvoor is een upgrade niet nodig.. ;)

Komt er dus eigenlijk op neer dat windows 8 niet zo best gaat doen, en vervangen eigenlijk de meest ideale optie is. Maar voor de taken waarvoor de PC gebruikt wordt is dat het eigenlijk niet waard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
- Maak met Acronis True Image of Ghost een complete backup op je NAS
- Probeer een Linux Distro of Windows 7/8. Lubuntu of Mint zal best aardig draaien, en met OpenOffice of LibreOffice kan je je Microsoft-klussen aardig te lijf.
- Is het niks, zet je je backupje weer terug. Niks verloren.

PS: Je FX5200 wordt wel een 'pain-in-the-**s' bij WIndows.

[ Voor 23% gewijzigd door Witte op 11-03-2014 11:03 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28

Cyphax

Moderator LNX
dutchgio schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:33:
Stroomverbruik betaal ik niet zelf dus dat maakt niet uit :+
Daarvoor is een upgrade niet nodig.. ;)

Komt er dus eigenlijk op neer dat windows 8 niet zo best gaat doen, en vervangen eigenlijk de meest ideale optie is. Maar voor de taken waarvoor de PC gebruikt wordt is dat het eigenlijk niet waard..
Dan zou ik zeggen: probeer het eens. Het draait immers vast wel, en XP moet je echt vervangen, sowieso. Je kunt Windows 90 dagen gratis proberen, wat natuurlijk wel prettig is. Eigenlijk is dat de enige manier om te beslissen of het werkbaar is of niet. Als je het niet werkbaar vind, dan is de meest voor de hand liggende conclusie dat het apparaatje intussen gewoon te verouderd en afgeschreven is. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De PC wordt alleen gebruikt voor maken van documenten, powerpoints, printen en wat internetten.
internetkabel eruit en xp lekker laten staan, gebruiken als stand alone. het internetten kan dan "gewoon" op de overige apparatuur, zoals de genoemde smartphones/tablets.
geen gezeur met drivers die mogelijkerwijs niet werken onder windows 7/8, risico op de ervaring dat "alles trager gaat" door de hogere eisen van een nieuw OS, en geen extra onkosten (nieuwe windows license / upgrade hardware).

indien je toch écht naar windows 7/8 wilt overstappen, dan zou ik persoonlijk toch echt een hardware upgrade aanraden. een "instappertje", desnoods 2e hands via vraag&aanbod hoeft niet veel te kosten.

[ Voor 24% gewijzigd door dyrc op 11-03-2014 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lani100
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-10 21:17
Ik heb het getest op een pc met gelijke specs, Het draaide niet soepel. (wel iets sneller als windows 7)
Op een 3ghz pentium 4 met HT draaide het al een heel stuk beter.
Het draait op 1gb ram maar 2 is wel aan te raden.

In dit geval zou ik overstappen naar linux of een leuk upgrade setje/budget pc aan te schaffen.
Of een clean install met een goeie virusscanner maar de meningen zijn hier over verdeeld :P

[ Voor 12% gewijzigd door lani100 op 11-03-2014 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je het echt goedkoop houden dan kun je kijken in V&A voor een nieuwe desktop of een upgrade set. Anders iets nieuws. Je hebt nog een behuizing dus die kun je gebruiken.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,44€ 30,44
1ASRock Intel H81 H81M-HDS€ 39,49€ 39,49
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,-€ 30,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,-€ 32,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 56,49€ 56,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 188,42

Als je student bent kun je een Windows 8.1 studentenaanbod aanvragen voor 60 euro: http://www.microsoftstore...anbod/productID.288573500

Verder wat heb je tegen Linux? De installatie ervan is niet moeilijk en met een LiveCD kun je de look en feel testen. Zoals ik al zei voor jouw taken internet en Office maakt het geen verschil of je op Linux of op Windows werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Een upgrade of full license is duur, je mag geen OEM gebruiken. Dan kun je beter 100,- meer bestden en dan heb je een pc die ook tig keer beter presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat studentenaanbod is een volledige licentie voor zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:31

TheVMaster

Moderator WOS
dutchgio schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 09:18:

Gewoon even deze Microsoft tool draaien, dan weet je het zeker (heb het volgens mij al eerder genoemd) : http://windows.microsoft....stant-download-online-faq

[ Voor 4% gewijzigd door TheVMaster op 11-03-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De specificaties zijn niet echt geweldig;
Intel pentium 4 2.8Ghz
1gb RAM
Nvidia Geforce FX 5200
150GB hardeschijf (back-up naar nas mogelijk)
Windows XP SP3

Qua minimumeisen moet windows 8.1 prima kunnen draaien,
1Gig is niet genoeg.. Windows 8.1 en 8 nam bij mij al 2,5 in beslag en toen liep het al niet fijn.. na dat ik 16gb erin heb gegooit ( ook voor andere doeleinden ) liep het perfect. Als je je 1 gig behoud zul je wel merken dat hij vast gaat lopen ookal zeggen ze "1gig apparaten zouden het kunnen trekken.." Dit komt pas in de update 8.1.1 en dan is het zelfs bedoelt voor mobile OS van windows.. ik zou naar windows 7 kijken en een setje ddr2 ram ( ik ga er van uit dat je een DDR2 moederbord hebt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vista bijvoorbeeld draait ook op 1GB. Op 2GB draait het zelfs prima. Windows 8 en ook Windows 7 zijn nog een stuk sneller en kleiner dan Vista. De hoeveelheid ram die het besturingssysteem inneemt is afhankelijk van de totale hoeveelheid ram.

Windows 8 gebruikt op een systeem met 1GB ram minder geheugen dan Windows 7: http://www.askvg.com/comp...memory-management-system/

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2014 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
TheVMaster schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 13:32:
[...]

Gewoon even deze Microsoft tool draaien, dan weet je het zeker (heb het volgens mij al eerder genoemd) : http://windows.microsoft....stant-download-online-faq
tootlje werkt helaas niet op XP blijkbaar |:(

klopt het dat windows 8 > 8.1 een gratis, downloadbare update betreft?
is het dan niet logischer om een clean install te doen van 8, 8.1 installeren en backup van gegevens en data terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 13:42:
Vista bijvoorbeeld draait ook op 1GB. Op 2GB draait het zelfs prima. Windows 8 en ook Windows 7 zijn nog een stuk sneller en kleiner dan Vista. De hoeveelheid ram die het besturingssysteem inneemt is afhankelijk van de totale hoeveelheid ram.

Windows 8 gebruikt op een systeem met 1GB ram minder geheugen dan Windows 7: http://www.askvg.com/comp...memory-management-system/
alsnog zou ik het liever niet willen/doen.. Je merkt het echt straks als je 2 dingen draait, ( Chrome en Word bijv. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lani100
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-10 21:17
8 draait op 1gb ram 8.1 niet maar de volgende update in 8.1 ondersteund dit weer wel 8 is gratis te updaten naar 8.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nutty
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wanneer je toch niet veel op internet zit zou ik het lekker zo laten,installeer desnoods True Image,waarmee je telkens je computer kunt verfrissen met een gemaakte image, nadat je het vermoeden hebt dat er een virus of malware op staat.
Lijkt mij de beste investering.
Overigens,wanneer je chrome i.p.v. IE gebruikt heb je al een stapje voor op inbrekers.
XP's onveiligheid wordt grotendeels veroorzaakt door het gebrek aan IE11 waarin verbeterde beveiliging zoals aslr zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En als je chrome (of een andere browser !) via sandboxie opstart heb je 3 stappen voor op inbrekers

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raventhorn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-07 17:14
Met deze specs zou ik eerder naar een Linux distro met XFCE of KDE gaan kijken dan naar een nieuwe Windows versie.
Met iets meer RAM zou Win 8.1 waarschijnlijk nog wel werken, maar ik vraag me sterk af hoe prettig deze dan werkt qua performance en reactiesnelheid.

Onlangs mijn oude HP ProBook 4510S (1e gen Core2Duo, 2GB ram, Intel integrated graphics) een 'upgrade' gegeven van Windows 7 naar Ubuntu 12.04 LTS. Deze omdat ik daar nog een schijf van had liggen, had net zo goed Debian of Fedora kunnen zijn.
Windows 7 reageerde dusdanig traag dat er amper iets met de laptop mogelijk was (ook na format/clean install), terwijl hij alleen maar gebruikt werd om te internetten. In dit geval werkt Ubuntu prima, m'n pa kan nu weer fatsoenlijk op Marktplaats e.d. en het systeem start veel sneller op.

Kortom, als je de PC zo laat zou ik je aanraden naar Linux te kijken; als je er extra RAM in steekt zou Windows 7 of 8 een aanrader zijn, afhankelijk van welke interface je wilt hebben. Dan raad ik wel aan om er 4GB of meer in te prikken, dan kan 'ie er weer even tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockin9roy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06-2023
Met die ouwe hardware zou je het eigenlijk niet meer moeten willen upgraden. Je kunt er best wel vanuit gaan dat vandaag of morgen er iets mee ophoudt en dan wil je daar niks meer aan vervangen. Zoals ChicaneBT heeft voorgesteld kun je voor 200/300 euro een simpel office gebruik PC'tje bouwen waar je dan vervolgens 3+ jaar garantie hebt op componenten.

Linux Mint met Libreoffice is trouwens ook prima mee te werken mocht je toch voor de gratis rit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fish schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 14:19:
En als je chrome (of een andere browser !) via sandboxie opstart heb je 3 stappen voor op inbrekers
Chrome vraagt veel processor en RAM dus ik zou gewoon IE gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet eens je pc upgradend als je naar Windows 7 8 wil.
of naar Ubuntu gaan als je oude houten pc nog wil gebruiken.
voor 600 800 Euro heb een redelijk gaming pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutervOorschot
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 17:16
Windows 8.1 is lichter dan windows 7. Wanneer je aan deze pc een 1 of 2gb ramstickje toevoegd kun je ze wel draaien. Snel zal het nooit echt worden, maar internetten of office kan best. Een upgrade naar wat nieuwere hardware is natuurlijk beter, maar dat is toch minimaal weer 300€ en ik ga er van uit dat dat er niet zomaar is.

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-08 11:28
Gaat dit sowieso wel lukken? Ik heb al regelmatig meegemaakt dat er videokaarten, chipsets, netwerkkaarten enzovoort in XP-era PC's zaten waar al jaren geen drivers meer voor gemaakt werden en dus niet meer draaiden op Vista en later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:45
Ik heb hier Windows 7 op dezelfde P4 geprobeerd te draaien. Het is niet heel erg werkbaar, maar voor Word ed. is het net te doen. Wel raad ik aan om nog wat extra ram van een rommelmarkt of zolder te halen. Met een bij elkaar gesprokkelde 1.5gb draait alles al een hoop soepeler!

Momenteel draait dat bakje Windows Server 2008. Dit draait net een stukje sneller dan windows 7 en ook Word/Firefox werkt prima.

Nog een voordeeltje: WS2008 is gratis voor studenten :+

nadeel: De support loopt tot 13-1-2015....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
svenvv2 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 16:29:
Ik heb hier Windows 7 op dezelfde P4 geprobeerd te draaien. Het is niet heel erg werkbaar, maar voor Word ed. is het net te doen. Wel raad ik aan om nog wat extra ram van een rommelmarkt of zolder te halen. Met een bij elkaar gesprokkelde 1.5gb draait alles al een hoop soepeler!

Momenteel draait dat bakje Windows Server 2008. Dit draait net een stukje sneller dan windows 7 en ook Word/Firefox werkt prima.

Nog een voordeeltje: WS2008 is gratis voor studenten :+

nadeel: De support loopt tot 13-1-2015....
Een beetje ram zou geen luxe zijn; al heb ik dat hier niet op zolder liggen.. ;)
Ondanks dat ik hier op tweakers zit heb ik qua inhoud van een PC 2 linkerhanden :+

En windows 8 niet geprobeerd? Zou beter te doen zijn dan 7...

Wat is het voordeel/nadeel van windows server draaien op je PC? Gratis is natuurlijk altijd mooi, die 60 euro upgrade voor windows 8.1 is ook het overwegen waard.. Maar dan moet dat wel werken.
Support tot 2015 is ook niet echt handig; dan kun je volgend jaar weer switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
Windows 8 wou niet installeren helaas. Windows 7 lukte nog wel.

Ik zou zeggen: Probeer het gewoon eens. Pluk ergens een officiële Windows 8 PRO (32 bit) vandaan en gebruik deze key om hem te installeren: NG4HW-VH26C-733KW-K6F98-J8CK4
bron: http://technet.microsoft.com/en-us/library/jj612867.aspx
Hiermee kan je hem 30 dagen testen en als het werkt zelf een licentie aanschaffen.

De reden dat ik WS2008 over W7 heb gekozen is simpelweg omdat het veel soepeler draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
"Proberen" zit er dus niet echt in.
Je moet een clean install doen wil je windows 8 kunnen installeren.. Er naast installeren kan dus niet.
En ik heb verder ook geen windows xp cd om terug te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Heb je wel een andere pc waar je eventueel een hdd aan kunt hangen?

Dan kun je de hdd uit de pc halen, met Macrium Free een image backup maken en daarna de hdd weer terug in de pc en Windows 8 er op zetten. Mocht 8 niet bevallen kun he zonder veel moeite die image dan weer terug zetten.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
Ik gok erop dat er nog een oude IDE HDD inzit. Die vindt je tegenwoordig niet heel snel meer.

Persoonlijk denk ik dat je het beter met Macrium free een image backup kan maken op een externe HDD. Hierna een "macrium rescue cd" branden om later de backup weer terug te zetten mocht dit nodig zijn.
Ik raad je wel aan tevens een "losse" backup van je bestanden te maken. Dat herstelt wat makkelijker mocht Windows 8 fatsoenlijk werken. :+

vervolgens probeer je Windows 8 en als het niet werkt zet je met de rescue cd de XP image weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
Ik heb een Synology nas en wel wat usb sticks voor bestanden etc; een backup image zou ook op de Synology kunnen staan, maar dat werkt alleen als de Pc het nog wel gewoon doet onder windows 8. Is het niet te doen, of gaat er tijdens de installatie iets mis, dan is er een probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parkeerwacht
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-11-2022
ik heb op mijn vaders pc ubuntu linux gezet om deze reden die heeft +/- dezelfde specs ik heb daar versie 12.04 op staan en met windows xp dual boot en gwn als je straks op xp gaat dan trek je gewoon het internet eruit en op linux doe je al je taken dus internet e-mail lezen en als je iets wil doe nwat neit op jouw linux kan ga je naar xp al je dit doet meot je de hdd door de helft splitsen en 2gb vrij laten en daar een swap partitie van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parkeerwacht
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-11-2022
dutchgio schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:57:
Ik heb een Synology nas en wel wat usb sticks voor bestanden etc; een backup image zou ook op de Synology kunnen staan, maar dat werkt alleen als de Pc het nog wel gewoon doet onder windows 8. Is het niet te doen, of gaat er tijdens de installatie iets mis, dan is er een probleem...
het zal goed gaan zolang je een 32 bit uitvoert maar dan komt het volgende probleem:
drivers er zullen geen drivers meer zijn voor windows 8 voor die pc
ik zou voor linux gaan eerst ff een live cd uitproberen en dan het gewoon instaleren naast xp voor linux zijn er gewoon drivers (wordne automatisch hetkent behalve je video drivers die moet je apart instaleren door naar instellingen en dan andere stuurprogramma`s gaan en je krijgt hiet ook een melding van instaleer die)

het is zonde van je geld om een windows te kopen voor een pc die het hardwarematig onderstuind maar softwarematig geen drivers vind net zoals bij ons op school daat hebben ze windows 7 op windows 2000 en xp mashines staan en die dingen doen er een uur over om op te starten en in te loggen dus waarschijnlijk zal die pc van jouw het zelfde probleem ontstaan door er een te nieuw os op te zetten maar linux is een ander verhaal die hebben support voor oudere hadware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XxRenéxX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 10:44
Als het systeem zo casual gebruikt wordt waarom wil je dan updaten? Er staat geen gevoelige informatie op en het is niet alsof hackers bij de hekken staan te dringen om jouw huis tuin en keuken pctje te hacken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

parkeerwacht schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 18:26:
[...]

het zal goed gaan zolang je een 32 bit uitvoert maar dan komt het volgende probleem:
drivers er zullen geen drivers meer zijn voor windows 8 voor die pc
ik zou voor linux gaan eerst ff een live cd uitproberen en dan het gewoon instaleren naast xp voor linux zijn er gewoon drivers (wordne automatisch hetkent behalve je video drivers die moet je apart instaleren door naar instellingen en dan andere stuurprogramma`s gaan en je krijgt hiet ook een melding van instaleer die)

het is zonde van je geld om een windows te kopen voor een pc die het hardwarematig onderstuind maar softwarematig geen drivers vind net zoals bij ons op school daat hebben ze windows 7 op windows 2000 en xp mashines staan en die dingen doen er een uur over om op te starten en in te loggen dus waarschijnlijk zal die pc van jouw het zelfde probleem ontstaan door er een te nieuw os op te zetten maar linux is een ander verhaal die hebben support voor oudere hadware
Zolang je geen exotiesche hardware hebt zal dat denk ik best mee vallen met drivers . De minimale systeemeisen voor w7 zijn 1GHZ cpu en 1 gigabyte ram . Met xp ligt de minimale eis op 233MHZ maar hier draait xp ook nog op een p1 166MHZ van IBM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:30
Ik heb zelf vorig jaar een "bij"-PC vernieuwd.
Had nog een celeron D 2,4GHz processor ! met XP, 1GB.
Alles draaide prima, vooral vanwege de Vertex SSD van 30Gb

Via iemand gratis "updates" gedaan, van gedumpte spullen bij de gemeente.
Eerst 1GB naar 2Gb, scheelde niet zo veel.

Toen een stuk of 5 P4 cpu's geprobeerd. Veel werden niet ondersteund.
Maar uiteindelijk de echte top P4 3.0GHz met hypertheading, Wow ;)
Dat scheelde toch heel veel in de snelheid. Leuk, want ik had altijd mijn twijfels gehad of HT nu echt merkbaar zou zijn.
Eigenlijk werkte het best allemaal goed, vlot zat.

Maar als ik het vergelijk, met bijv. een ook al oude pc uit 2008, met DualCore op een lullige 2,2GHz.
met een goedkoop SSD schijfje , 4Gb en alle andere verbeteringen in techniek bijv. Sata2 ipv ide, betere usb2.
Die is in dagelijks gebruik echt veel prettiger, dan zelfs die opgefokte P4.

Mijn conclusie en advies, als je geen geld wilt uitgeven: zoek een oudje, een afdanker.
Iedere dualcore is op alle fronten al veel beter dan die P4.

Mijn i7 960 is ook een heerlijk ding, maar eerlijk, voor gewoon het dagelijks werk: onzin.

Ik zou bij een budget van bijv, e200-250 niet kiezen voor een nieuwe budgetPC zonder SSD,
maar een gratis afdank PC met Core2Dual (of hoe heet dat ook al weer), en die updaten met een SSD 120Gb voor e65,- en geheugen uitbreiden naar 4Gb (ook gratis te vinden). Wel kijken of die pc inderdaad sata en 4 geheugenbankjes ondersteund.

Ik heb geen idee of jij dat wilt, maar het knutselen met weggooi troep is best leuk en leerzaam.
Als er wat kapot gaat .. ach.
Het is nooit leuk een werkende pc (en andere dingen) weg te gooien.
Ik heb dankzij de gemeente mijn probleem helaas nu alleen maar vergroot: nu meerdere werkende pc die ik niet weg wil gooien ! :*)

[ Voor 10% gewijzigd door SCS2 op 11-03-2014 19:49 ]

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
XxRenéxX schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 19:07:
Als het systeem zo casual gebruikt wordt waarom wil je dan updaten? Er staat geen gevoelige informatie op en het is niet alsof hackers bij de hekken staan te dringen om jouw huis tuin en keuken pctje te hacken.
Om die mooie tegeltjes genaamd MetroUI. :+
Het is toch wel een oud systeem, en dat zou een mooie bijkomstigheid en motivatie richting de andere gebruikers zijn voor een clean install.
En de ondersteuning van XP eindigt; het is nog maar afwachten hoe het daarna verloopt.
Als ineens kwetsbaarheid X die vrij gemakkelijk te misbruiken is wordt openbaar gemaakt zit je wel met de gebakken peren met je Windows XP doos.
Ondanks dat de dreiging niet direct heel reëel is kan het natuurlijk wel.

En je moet het misschien ook niet meteen richten op gevoelige informatie op de PC zelf, maar hoe worden DDOS aanvallen bijvoorbeeld uitgevoerd? Met honderden geïnfecteerde computers. Die moeten ook ergens vandaan komen....
En op dat punt heb je dan in mindere mate controle; je weer niet wat er allemaal op de achtergrond kan gebeuren, want je bent kwetsbaar.

Uitwijken naar linux zie ik nog niet zitten. Onder andere door het missen van MS Office, maar ook de algemene werking ervan.
De reacties in dit topic wisselen nogal, maar windows 8.1 is ook geen ideale keus zo blijkt.
Het geeft inmiddels wel een beter beeld en er zijn meer opties, maar het dilemma blijft...

- Misschien zelf maar sparen voor een mooie ultrabook, met windows 8.1 of een macbook ;)
- Een nieuwe printer aanschaffen en die aan de Synology hangen zodat er middels een print server via laptops geprint kan worden. Huidige is al een paar jaar oud en heeft die mogelijkheid niet.
- de PC zou dan voor nog maar 1 gebruiker aan hoeven, die heel af en toe een verslag moet maken maar die mogelijkheid wel moet hebben. En als de iPad een pagina niet laadt maar dat is tegenwoordig op Flash na nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:56
Heb afgelopen week de oude PC van m'n moeder alsook de netbook van m'n vriendin geupdate van XP naar Linux Mint. Eerlijk gezegd lijkt me dit stukken beter dan proberen een nieuwerwets besturingssysteem (W8.1) te installeren op zo'n oude bak.

Qua gebruikers- en installatiegemak kan geen enkele Linux distributie tippen aan Mint, op de draadloze netwerkkaart driver na werd alles onmiddelijk herkend. Geen gedoe met de commandline e.d., maar gewoon een point-'n-click zoals ik van Windows gewend ben, waar de resterende wifi kaart driver ook netjes werd aanbevolen en nu naar behoren werkt.

Daarnaast is Mint al gevuld met geluid- en beeld licenties, een Office (Libre) pakket en een soortgelijk menu bereikbaar via het scherm linksonder. Het aanmaken van meerdere accounts is geen probleem.

Voor die paar doc-jes, ppt-jes en mailtjes waar de TS blijkbaar zijn PC voor gebruikt, zou het ongelooflijk zonde zijn daar een Windows licentie voor aan te schaffen.

Ik zou zeggen, zet een Linux Mint installatie op een USB stick en boot je PC. Kun je kijken of het iets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MS Office (even afhankelijk van versie) doet 't anders redelijk goed tot prima werkbaar onder Wine. Dus met Linux kan je nog een heel eind komen. Als je /home op een aparte partitie laat zetten, kan je je vrij uitleven met het proberen en testen van verschillende distributies en als een upgrade mislukt, is een nieuwe installatie zo gedaan. Je instellingen verlies je dan niet. Alleen hier en daar een extra pakketje installeren. Met Windows ben je langer bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Je moet wel even beseffen dat een nieuwer OS je PC trager maakt aangezien het meer gebruikt. Ik had vroeger mijn Pentium 2 die ik niet wou vervangen. Maar toen XP uitkwam ging het zo stroef dat ik mijn 2 voor een 4 heb ingeruild.

Een nieuwe PC kopen is onzin want je kan er zo voor €50 een uit V&A halen. Een oud dual core systeempje met DDR 2. en dan 2 gb aan DDR2 erbij kopen. kijken of hij onboard video heeft dus hoef je geen nieuwen te kopen. De HDD is wel traag maar zou voor internetten en textverwerking niet echt heel veel uitmaken.

Linux is nieuw voor de gewone internetter. Het bespaard je flink wat kosten en het werkt best goed. Wine is ook redelijk goed ontwikkeld. Eventueel kan je een windows interface downloaden voor linux. Voor gewoon internetten en word is het een prima OS.

Mijn advies dualcortje met DDR2 geheugen kopen uit de V&A met een onboard video (evt kan je voor 10 ook weer een PCI-E videokaart kopen) En klaar ben je. Dan kan je 7 en 8.1 gewoon soepel draaien. Linux is dan nog beter.

Een andere optie is nog windows XP embedded. Deze zal voor niet al te veel te koop zijn en is tot 2016 ondersteund. Maar het is niet bedoeld Personal PC's maar voor bijvoorbeeld kassa's. Voor textverwerken is het wel fijn.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:52
rickboy333 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 23:39:
Een andere optie is nog windows XP embedded. Deze zal voor niet al te veel te koop zijn en is tot 2016 ondersteund. Maar het is niet bedoeld Personal PC's maar voor bijvoorbeeld kassa's. Voor textverwerken is het wel fijn.
Windows XP Embedded is voor kassa inderdaad, of media spelers in een auto, die aanhangers met ledborden er aan die verkeersinformatie tonen, enzovoorts... maar dat zijn allemaal ook Embedded apparaten... volgens de licentie mag je die dus niet gebruiken op een personal computer. Daarbij mag office ook niet op Windows XP Embedded draaien...

[ Voor 33% gewijzigd door xFeverr op 12-03-2014 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
XP embedded is dan ook geen optie..
Ik ga eens linux op een usb-stick booten en kijken hoe dat werkt; algemene snelheid, drivers, en compabiliteit met libreoffice t.o.v. Word etc.

Desnoods naast windows XP installeren. Of gewoon het "good old" XP blijven draaien en de mogelijke drreiging voor lief nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Houd rekening mee dat je systeem geen USB2.0 heeft, en als 't er wel is, het alsnog erg traag zal zijn. Baseer je ervaring dus niet op snelheid, want het openen van programma's en opstarten is gewoon heel anders dan van een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-10 14:16
dutchgio schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 10:22:
XP embedded is dan ook geen optie..
Ik ga eens linux op een usb-stick booten en kijken hoe dat werkt; algemene snelheid, drivers, en compabiliteit met libreoffice t.o.v. Word etc.

Desnoods naast windows XP installeren. Of gewoon het "good old" XP blijven draaien en de mogelijke drreiging voor lief nemen...
Net zoals hierboven al eens gezegd raad ik ook Linux Mint aan als je Linux een eerste keer wil proberen. De Cinnamon editie als je PC dat een beetje soepel draait, het beste is om dat even te testen vanaf een DVD / USB-stick, en anders de MATE editie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
Hero of Time schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 11:07:
Houd rekening mee dat je systeem geen USB2.0 heeft, en als 't er wel is, het alsnog erg traag zal zijn. Baseer je ervaring dus niet op snelheid, want het openen van programma's en opstarten is gewoon heel anders dan van een HDD.
Heb nu Ubuntu draaien via liveCD op een USB-stick.
Lijkt inderdaad nog niet eens USB2.0 te zijn.
Snelheid is een groot woord; het lijkt alsof je geen hardware versnelling hebt, in hoeverre dat met deze hardware van toepassing is..

Qua uiterlijk is er wel aan te wennen, alleen mis ik wel wat functies in Libreoffice, waaronder bijvoorbeeld lettertypes als times new roman of calibri.

Ik hoor veel positieve verhalen over Linux Mint, dat ga ik ook even proberen. Eerst vanaf een usb-stickjr en als het bevalt naast XP installeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het is ergens komisch hoe mensen blijven proberen om Linux door de strot van TS te duwen ondanks dat hij niet wil.

Wat betreft je specs, ik zou wel wat extra geheugen plaatsen. 2Gb is het minimum, maar ik denk dat de hardware wel erg oud aan het worden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

dutchgio schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 20:32:
[...]

Heb nu Ubuntu draaien via liveCD op een USB-stick.
Lijkt inderdaad nog niet eens USB2.0 te zijn.
Snelheid is een groot woord; het lijkt alsof je geen hardware versnelling hebt, in hoeverre dat met deze hardware van toepassing is..

Qua uiterlijk is er wel aan te wennen, alleen mis ik wel wat functies in Libreoffice, waaronder bijvoorbeeld lettertypes als times new roman of calibri.

Ik hoor veel positieve verhalen over Linux Mint, dat ga ik ook even proberen. Eerst vanaf een usb-stickjr en als het bevalt naast XP installeren..
Die fonts zijn niet gratis te krijgen, maar wel alternatieven. In een live omgeving zijn die niet aanwezig, maar wel te installeren. Een standaard, volledige installatie kan fonts hebben die erop lijken. Wil je echt de MS fonts, dan moet je ttf-mscorefonts-installer installeren.
CMD-Snake schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 07:10:
Het is ergens komisch hoe mensen blijven proberen om Linux door de strot van TS te duwen ondanks dat hij niet wil.

Wat betreft je specs, ik zou wel wat extra geheugen plaatsen. 2Gb is het minimum, maar ik denk dat de hardware wel erg oud aan het worden is.
We duwen niets door z'n 'strot'. We geven advies. De hardware die hij heeft is gewoon niet erg geschikt voor Windows 8 en er is blijkbaar geen budget of intentie tot investering voor nieuwere hardware. Dan is Linux de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Hero of Time schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 08:38:
De hardware die hij heeft is gewoon niet erg geschikt voor Windows 8 en er is blijkbaar geen budget of intentie tot investering voor nieuwere hardware. Dan is Linux de beste keus.
Ik zou ongeacht de OS keuze de hardware gaan vervangen. Die computer is al behoorlijk op leeftijd en de kans op hardware falen wordt met de dag groter. Je kan dan wel een mooi nieuw OS hebben, maar als het moederboard kapot gaat of iets anders dan sta je als nog een nieuwe PC te kopen/bouwen.

Gezien dat je voor rond de 300 euro al een heel aardige machine voor Office en Internet kan bouwen of kopen heeft dat mijn voorkeur. De hardware zal ook een stuk sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Helemaal mee eens. Maar als er alleen geld is voor een Windows licentie, is het zonde om die te kopen als de computer zeg volgende maand of over een half jaartje uitvalt. Dan is Linux voor die tijd een betere investering. Het werkt dan iets anders, maar je bent iig veiliger bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:39
Enigste conclusie: nieuwe pc kopen, het is eventjes een investering, maar dan gaat het wel een heel stuk sneller gaan allemaal en bij je weer helemaal bij. Ik heb hier ook een pc met windows xp en een pentium 4 met 1 GB ram, ik heb hem naar het containerpark gebracht (8 jaar oud). Ik kon er helemaal niets meer mee doen, niet upgraden, linux distributie zou ik ook niet gebruiken, windows vind ik veel gemakkelijker om mee te werken. En zeker als je een nieuwe computer koopt, neem een met Windows 8.1, dit werkt erg prettig. Je moet die mensen die zeggen dat Windows 7 beter is niet geloven. Die blijven een beetje achter. Die zijn niet mee met hun tijd.
Pagina: 1