Toon posts:

Vintage amp's de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben van plan om een Pioneer SA6300 “vintage” versterker via internet te kopen, dit grotendeels door het prachtige design (IMO).

Ik heb al meerede forra doorgelezen en op tweakers kwam ik ook aardig wat topics tegen over de 6300 meestal over reparaties etc en dat doet me twijfelen.

Is een mid-budget vintage versterker als de 6300 nog de mooite waard tegenwoordig? (Losgezien van het design en wattage).
Of kan je voor ongeveer 75euro beter naar iets nieuwers/nieuws kijken?

Mvg,
Ben

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/Pioneer-SA-6300-/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/b14AAOxyQyJRlLVQ/$%28KGrHqUOKpYFFzw26rkHBRlLVPyW1g~~60_35.JPG

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Als je voor een vintage amp gaat is dat toch vooral qua budget en uiterlijk lijkt mij. Ik zou proberen om te achterhalen of de verkoper er verstand van heeft en om eerlijk aan te geven wat eraan mankeert, dan kun je veel beter beslissen of je daarmee in zee wilt gaan.

Overigens zullen het vaak kleine en waarschijnlijk relatief simpele reperaties betreffen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mss ff nieuwe condensatoren (die grote) erin. die oude condensatoren worden wat minder na verloop van tijd.
en als je pech hebt heb je een versleten potmeter (krakend of geen geluid in somige posities)

Kan weinig stuk aan gaan verder

Iperf

• jasperko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-12 14:02
Ik heb nu sinds een half jaar de Yamaha CA-1010. Wat een bakbeest en super goed geluid. Hij is helemaal gereviseerd door Vintage audio repair Dordrecht. Had hiervoor de Onkyo A9070. De yamaha speelt hem helemaal weg :).

[ Voor 49% gewijzigd door jasperko op 06-03-2014 13:02 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Boedie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12 11:21
jasperko schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:02:
Ik heb nu sinds een half jaar de Yamaha CA-1010.
Wat een prachtige versterker is dat!
Ik heb zelf een CA-610, super blij mee.

Zoals de voorgaande poster ook aan geeft, stel je vraag in dat topic.
Ik ben van mening dat mooie vintage amps (Marantz, Yamaha, Sony etc) altijd de moeite waard zijn voor het luisteren naar muziek.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie racties!
Ik zie op het andere topic al een paar Pioneers SA's voorbijkomen en aangezien niemand het echt afraad ben ik wel optimistisch!

Ik wacht nog even wat foto's af van de verkoper en wie weet zien jullie binnenkort foto's van mijn aankoop + mijn andere vintage gear voorbijkomen ;)

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:57
Meestal werken die oude versterkers nog wel, het ergste wat je kan gebeuren dat je er 100 euro reparatie kosten in moet steken. (als je dit moet laten doen) Ook met deze kosten heb je nog een mooie versterker voor de prijs. De kwaliteit en de specificaties doen niet onder voor een moderne versterker (vervorming,rms wattage,kanaalscheiding,enz)

[ Voor 4% gewijzigd door Roderiktweaker op 06-03-2014 14:21 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:04

Stoney3K

Flatsehats!

Voordeel is ook dat die vintage machines redelijk eenvoudig in elkaar zitten.

Als je dus wil leren over analoge elektronica, of zoeken naar storingen, uitvoeren van reparaties, enzovoort, dan zijn vintage versterkers (van voor 1990) zeker een goed startpunt. Met een multimeter en een soldeerbout kun je het ding helemaal uit elkaar halen en weer werkend in elkaar zetten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:57
Dat klopt,

Er zijn zo veel verhalen van mensen die door zo'n oud ding een nieuwe verslaving erbij hebben. Is inderdaad heel leuk werk en de onderdelen zelf zijn ook niet duur. Anders zijn er natuurlijk genoeg hobby matige mensen die het voor een goede prijs willen doen. Een goede revisie professioneel kan wel tegen de paar honderd euro oplopen.

@RootChimp : Al een keuze gemaakt en een versterker in huis ?

• tiempjuuh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:04
Ik heb hier de SA-5300 staan. Lijkt tamelijk veel op die SA-6300 denk ik zo. Er is vrij weinig mis mee, behalve dan dat de potmeter kraakt. Inmiddels gebruik ik hem als een uit de kluiten gewassen phono-voorversterker doorgelust naar een digitale receiver (aantal inputs te klein), maar hij heeft toch een tijdje dienst gedaan als standalone en voor weinig geld is het toch een leuk (en mooi!) ding.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:22
Boedie schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:28:
[...]

Wat een prachtige versterker is dat!
Ik heb zelf een CA-610, super blij mee.

Zoals de voorgaande poster ook aan geeft, stel je vraag in dat topic.
Ik ben van mening dat mooie vintage amps (Marantz, Yamaha, Sony etc) altijd de moeite waard zijn voor het luisteren naar muziek.
Ik heb ook sinds kort een CA-610, inderdaad een leuk ding, werkt nog perfect!. Ik zag nog 1 op marktplaats staan gister, werd maar 50 euro voor gevraagt.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Pagina: 1