Seamless Roaming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom123e
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-05 13:24
Hallo Tweakers,

Ik zit hier thuis met een probleem. Nouja niet echt een groot probleem maar een irritatie puntje dat ik wil oplossen. Namelijk het slechte bereik van onze router (Arcadyan VGV7519). Natuurlijk kan dit ‘simpel’ opgelost worden door een wifi range extender te kopen maar ik wil niet mijn snelheid door midden hakken.

Natuurlijk heb ik verder gegoogeld en kwam ik uit op Acces Points. Leek mij een wat betere optie, maar na een tijdje verder te lezen zorgt dit er voor dat je als het waren 2 ‘netwerken’ gaat creëren. Dan wel op het zelfde SSID maar dat het toch zou betekenen dat onze apparaten zouden moeten ‘re-authenticate’ iedere keer als wij naar zolder gaan.

Uiteindelijk kwam ik uit op de term ‘Seamless Roaming’ en ‘Wireless Distribution System (WDS)’. Verder kon ik vinden wat het is en hoe het werkt, maar ik kon niks vinden hoe ik dit zelf thuis kan verwezenlijken!
Daarom deze vragen!

- Is het mogelijk om zoiets als seamless roaming of WDS thuis voor elkaar te krijgen?
- Zijn er voor en nadelen aan seamless roaming en WDS?
- Welke router en AP bevelen jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Niet dat ik er veel verstand van heb; maar hier dezelfde situatie en een router ingesteld als accesspoint maar ik mis het probleem even, wat maakt het uit als je telefoon/laptop 3 sec geen internet heeft omdat die een nieuwe accesspoint zoekt? Zeker in een thuissituatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlackWhizz schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:19:
Niet dat ik er veel verstand van heb; maar hier dezelfde situatie en een router ingesteld als accesspoint maar ik mis het probleem even, wat maakt het uit als je telefoon/laptop 3 sec geen internet heeft omdat die een nieuwe accesspoint zoekt? Zeker in een thuissituatie?
Het grote probleem is niet zozeer de paar seconden geen internet maar het feit dat een device zelden tot nooit op het ideale moment overschakelt. Komt bij dat bij setup met paar 'domme' APs je sowieso afhankelijk bent van je devices voor die keuze, en dat geen enkel (mobile) OS dat slim doet. Het komt dus regelmatig voor dat je vlak naast een AP staat en je device is nog verbonden met een andere AP.

Oplossing is een managed network. Dat was vroeger veel te duur ivm noodzaak voor een controller, maar tegenwoordig kun je ofwel zelf een controller regelen in xWRT, danwel AP's kopen met een controller-in-the-cloud service. Dat eerste is meer werk maar hoeft niets te kosten, tweede is iets duurder dan reguliere AP's, maar nog steeds redelijk te overzien (EUR 100 per AP als je alles optelt en redelijke wilt). Kijk daarvoor naar OpenMesh of Ubiquiti.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Heb een tijdje terug met Cloudtrax gewerkt, dit is gewoon een briljant systeem! Ten eerste komen die dingen uit de US en hebben ze een max zendvermogen van 400mW (dat 4x zo hoog is als wettelijk toegestaan hier, maargoed: dass habe Ich nicht gewusst :P).
Ten tweede zijn dit dedicated accesspoints met roaming. Die verbreken gewoon de verbinding als het signaal te zwak wordt zodat een ander AP het over moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47
Bartjezz schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 07:35:
Heb een tijdje terug met Cloudtrax gewerkt, dit is gewoon een briljant systeem! Ten eerste komen die dingen uit de US en hebben ze een max zendvermogen van 400mW (dat 4x zo hoog is als wettelijk toegestaan hier, maargoed: dass habe Ich nicht gewusst :P).
Ten tweede zijn dit dedicated accesspoints met roaming. Die verbreken gewoon de verbinding als het signaal te zwak wordt zodat een ander AP het over moet nemen.
Draaide daar toevallig OpenMesh op? Dat is inderdaad een mooie manier om een goede vorm van "seamless" roaming thuis aan te leggen. TS: Als je hier meer over wilt weten lees bv hier

Zelf ben ik voorstander van Ubiquiti om de kosten, stabiliteit en schoonheid (ja ik vind het mooi spul om aan de muur te hangen, moet mijn vriendin nog overtuigen ;)). Dit laatste is belangrijk in mijn ogen omdat een goed dekkend WiFi netwerk vereist dat je AP niet in een kast staat maar vrij van muren/kasten.

Ubiquiti kan ook aan traditionele seamless roaming zoals hierboven ook beschreven wordt. Ze kennen alleen ook Zero handoff. In praktijk even snel de verschillen:
  • Seamless roaming: De controller houdt in de gaten of een client op een te zwak AP zit en moet wisselen. De ap kickt de client zodat de client (hopelijk) reconnect naar het betere stereke AP. De client ziet zelf dus een n aantal accesspoints en is verantwoodelijk voor het wisselen.
  • Ubiquity zero handoff. Alle access points creeren 1 groot virtueel netwerk met 1 bssid. Je client ziet dus maar 1 netwerk en kan niet meer wisselen. De AP's zoeken onderling uit welk AP het dichste bij de client is en wie er mag gaan zenden. Meer hierover lees je hier
Ubiquity kost je ongeveer 120 euro per 2 AP's bij deze webshop. Dan heb je wel een AP zonder 5GHz en zonder AC. Wil je dit wel wordt het allemaal een stuk duurder...

Owja je vragen ;)
- Is het mogelijk om zoiets als seamless roaming of WDS thuis voor elkaar te krijgen?
ja, seamless roaming wel. WDS is geloof ik techniek (fabrikant specifiek) om range extender te kunnen spelen via WiFi. Niet relevant om Seamless roaming te krijgen.
- Zijn er voor en nadelen aan seamless roaming en WDS?
Voordelen zijn duidelijk, nadelen zijn dat je vaak controller nodig hebt. Dat vereist dus een pc die aan staat of een dienst uit de cloud (Dus maandelijks geld). Ik dacht dat Ubiquity zonder controllers konden draaien/roamen.
- Welke router en AP bevelen jullie mij aan?
UbiquitI of Open-mesh!

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 05-03-2014 08:19 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 14:50
Voor een thuis situatie? Acces point (AP) aansluiten via de kabel op je router en deze hetzelfde SSID geven als je router. Zorg voor een goede positie van het AP in huis, 10-20% overlap met het signaal van de router zou ideaal zijn. Geef het AP dezelfde sleutel, maar een niet overlappend kanaal (minstens 2 hoger als je 20MHz gebruikt). Als je overlap met je router te groot is, zou je kunnen overwegen om het zendvermogen van AP of router te verminderen. Zodoende heb je betere overgang tussen AP en router en blijf je niet te lang met een slechte 'ontvangst' hangen voordat je device overschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 13:36
Bartjezz schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 07:35:
Daar heb je weinig aan als je client niet met het zelfde vermogen terug kan zenden.
Sterker nog het werkt zelfs nadelig, je client denkt dat hij verbinding heeft omdat hij packets ontvangt, maar er gebeurt niets omdat zijn eigen signaal te zwak is en de packets het AP niet bereiken.

Dat zelfde probleem heeft de UBTN Long range AP ook. Leuk voor communicatie tussen de AP's onderling als er eentje stand alone als extender werkt, maar als accespoint nutteloos.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:19

Cyphax

Moderator LNX
laurens0619 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 07:57:
[...]

Ubiquity kost je ongeveer 120 euro per 2 AP's bij deze webshop. Dan heb je wel een AP zonder 5GHz en zonder AC. Wil je dit wel wordt het allemaal een stuk duurder...
En een 100mbit-poort... :|
Dat zou mij ervan weerhouden om, zeker voor dat geld, zo'n Ubiquity te kopen. Of mis ik iets anders?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 13:33

ktf

Ehh, ja, dat deze APs enkel op 2.4GHz werken, 'slechts' 2 antennes hebt en je dus nooit de max 300MBit gaat halen tenzij je geen buren hebt in een straal van 100 meter? Met 20MHz kanaalbreedte (omdat je anders met buren en met je eigen andere APs in de knoei zit) haal je niet meer dan 144MBit theoretisch max.

Dus die ethernetaansluiting lijkt me de bottleneck niet. Je kunt ook niet alles verwachten als je een AP met die functionaliteit voor zo'n lage prijs kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ktf schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 12:36:
[...]

Ehh, ja, dat deze APs enkel op 2.4GHz werken, 'slechts' 2 antennes hebt en je dus nooit de max 300MBit gaat halen tenzij je geen buren hebt in een straal van 100 meter? Met 20MHz kanaalbreedte (omdat je anders met buren en met je eigen andere APs in de knoei zit) haal je niet meer dan 144MBit theoretisch max.
2 spatial streams is genoeg voor 300Mbps. (MCS 15.) Wel 40MHz kanalen idd. Met 20MHz kanalen kom je zelfs met 4 spatial streams niet aan 300Mbps.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 05-03-2014 12:44 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 18:59
Ja, het gaat hier over een WiFi accesspoint, niet over een NAS.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ktf schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 12:36:
[...]

Dus die ethernetaansluiting lijkt me de bottleneck niet. Je kunt ook niet alles verwachten als je een AP met die functionaliteit voor zo'n lage prijs kan vinden.
~120 euro vind je een lage prijs? :P
144MBit is mooi maar dan nog vind ik het maar vreemd dat het medium waarmee ik in eerste instantie het AP aan m'n netwerk zou koppelen dat niet redt. Toch 44% van de snelheid. :X
Paul schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 12:44:
[...]
Ja, het gaat hier over een WiFi accesspoint, niet over een NAS.
Waarom denk je dat ik het over een NAS heb :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
120 euro voor 3 stuks is inderdaad niet hoog, voor 4 tienjes heb je normaal een simpel consumenten routertje.

En deze AP's zijn gemaakt voor hun functionaliteit, niet voor hun snelheid.

[ Voor 20% gewijzigd door yzf1kr op 05-03-2014 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Cyphax schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 13:01:
Waarom denk je dat ik het over een NAS heb :?
Omdat je blijkbaar meer dan 60 of 70 mbit nodig hebt? :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Paul schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 13:24:
[...]
Omdat je blijkbaar meer dan 60 of 70 mbit nodig hebt? :)
Ach, wat heet "nodig" :P
Als ik nu een nieuw AP zou kopen en daar 120 euro voor over heb, dan wil ik wel een wat "modernere". Qua snelheden dan. 'k Zou er wel een paar jaar mee willen doen en als ik over een paar jaar nog steeds max 100mbit via m'n wifi zou hebben vanwege die Ubiquity... daar zou ik me aan gaan storen. Een apparaat van 120 euro hoeft ook helemaal niet gelimiteerd te zijn op deze manier, of ik moet iets echt heel erg over het hoofd zien met die dingen behalve het feit dat ze wel heel mooi zijn. :)
Dit zou in mijn netwerk in elk geval een bottleneck zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 05-03-2014 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Cyphax schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 13:34:
Als ik nu een nieuw AP zou kopen en daar 120 euro voor over heb, dan wil ik wel een wat "modernere"
Dit topic gaat over seamless roamen, ofwel managed WiFi. Gangbare managed systemen (Cisco) kosten je zo enkele honderden euro's. Als je managed wil, dan is ~ 60 euro per AP (want die 120 euro ging over 3 APs, daar moet nog verzenden etc. bij) echt spotgoedkoop.

Wil je 802.11ac om het futureproof te hebben dan wordt het, zoals eerder gezegd, een heel stukje prijziger. De Pro-versie mét 5GHz kost je 130 euro per AP, de 802.11ac versie 180 euro. Dat is nog steeds spotgoedkoop voor controlerloze managed APs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cyphax schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 13:34:
[...]

Ach, wat heet "nodig" :P
Als ik nu een nieuw AP zou kopen en daar 120 euro voor over heb, dan wil ik wel een wat "modernere". Qua snelheden dan. 'k Zou er wel een paar jaar mee willen doen en als ik over een paar jaar nog steeds max 100mbit via m'n wifi zou hebben vanwege die Ubiquity... daar zou ik me aan gaan storen. Een apparaat van 120 euro hoeft ook helemaal niet gelimiteerd te zijn op deze manier, of ik moet iets echt heel erg over het hoofd zien met die dingen behalve het feit dat ze wel heel mooi zijn. :)
Dit zou in mijn netwerk in elk geval een bottleneck zijn.
Voor 130 euro heb je een UniFi Pro en die doet wel 5GHz en 300Mbps.

Jij hebt 't over het model waarvan je er als je 120 euro neerlegt er drie stuks in een doos hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ktf schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 13:42:
[...]

Dit topic gaat over seamless roamen, ofwel managed WiFi. Gangbare managed systemen (Cisco) kosten je zo enkele honderden euro's. Als je managed wil, dan is ~ 60 euro per AP (want die 120 euro ging over 3 APs, daar moet nog verzenden etc. bij) echt spotgoedkoop.

Wil je 802.11ac om het futureproof te hebben dan wordt het, zoals eerder gezegd, een heel stukje prijziger. De Pro-versie mét 5GHz kost je 130 euro per AP, de 802.11ac versie 180 euro. Dat is nog steeds spotgoedkoop voor controlerloze managed APs.
Ah, thnx voor de info. :)
CyBeR schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 13:44:
Voor 130 euro heb je een UniFi Pro en die doet wel 5GHz en 300Mbps.

Jij hebt 't over het model waarvan je er als je 120 euro neerlegt er drie stuks in een doos hebt zitten.
Deze? pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro
Die heeft wel wat hogere doorvoersnelheden maar de prijzen in de pw beginnen bij 257 euro. Of er moeten er ook 2 in een doos zitten. Dan gaat ie op m'n wish list :+

Anyway, als het gaat om managed WiFi wat per definitie duurder is, dan moet ik niet zeuren want dan heb ik gewoon te weinig kennis van zaken. :P

Ik vind overigens het onderwerp erg interessant. Ik heb mijn router in een hoek van de woonkamer staan (daar komt het m'n huis binnen) dus op de slaapkamer is het signaal flink minder en dat merk ik ook wel in de snelheden. Om nog maar te zwijgen van de zolder. Ik kan wel een 2e AP neerzetten met hetzelfde SSID enzo maar ik geloof niet dat m'n laptop bijvoorbeeld automatisch schakelt naar het AP met het beste bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cyphax schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 13:54:
[...]

Deze? pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro
Die heeft wel wat hogere doorvoersnelheden maar de prijzen in de pw beginnen bij 257 euro. Of er moeten er ook 2 in een doos zitten. Dan gaat ie op m'n wish list :+
Nee, 1 in een doos. Maar je af laten zetten kan natuurlijk altijd.

http://www.interprojekt.c...re-controller-p-1267.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door yzf1kr op 05-03-2014 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-05 08:52
Ik heb ze bij Varia Store gekocht http://varia-store.com/

Iets duurder maar wel nettere verzendkosten. Ik ben erg tevreden over de unifi's. Let wel op dat je een WLAN group moet maken als je zero handsoff goed wil laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 08:52
BlackWhizz schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:19:
Dit is echt een probleem wat ik thuis ook heb, die 3 sec. zorgen ervoor dat Radio 538 totaal stopt, dat YouTube zomaar 10 sec. buffert, dat WhatsApp elke keer 10 sec. geen berichten stuurt e.d.

Dit zeker 5x op een dag, het werkt verre van ideaal.

Ik ga mijn 2e binnenkort maar uitschakelen.

Het is ook niet zozeer "3 sec. zonder internet zitten" maar meer dat 9/10 apps totaal niet goed omgaan met deze onderbreking waardoor deze soms een halve minuut duurt...

[ Voor 11% gewijzigd door BDHowner op 05-03-2014 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
m3gA schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 14:00:
[...]

Ik heb ze bij Varia Store gekocht http://varia-store.com/

Iets duurder maar wel nettere verzendkosten. Ik ben erg tevreden over de unifi's. Let wel op dat je een WLAN group moet maken als je zero handsoff goed wil laten werken.
Ik heb er op dit moment 6 draaien.
Voor mijn gasten heb ik een normaal netwerk, voor mezelf heb ik dan een zero-handoff netwerk.
Erg fijn, door het gebouw lopen terwijl ik skype zonder uitval.

Ik heb de simpele Unifi AP's, het gebouw heeft zo veel beton dat 5ghz geen zin heeft, en daarbij hogere snelheden is parels voor de zwijnen. Ik bied gratis wifi, niet gratis high speed wifi. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Volgende vraag is dan: Hoe vaak komt het voor? Zelf loop ik zelden met een powered on en actieve laptop van de woonkamer naar zolder, dus ik zoek use-cases :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mobiele devices zoals telefoons en tablets vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Luister je daar radio op af? Dan is het ding al helemaal snel leeg :P Youtube en Skype doe ik ook niks mee terwijl ik mezelf verplaats... Traplopen terwijl ik video kijk is in mijn geval geen heel goed idee :+

Maar goed, zelf ga ik zodra (/wanneer) we verhuizen ook voor iets als Ubiquiti Unifi, gewoon, omdat het netjes met elkaar samenwerkt :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Als je veel skype/facetime gebruikt en je door je huis loopt, of als je Spotify gebruikt, dan heb je er wat aan.

Anders heb je er in een huishoud omgeving weinig aan.
Ik skype veel, zelfs intern binnen het gebouw, als een iemand op zolder is en de ander in de kelder en ik heb een vraag. Erg handig wanneer je dan rond kan lopen zonder dat je verbinding hapert of weg valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Paul schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 14:23:
Volgende vraag is dan: Hoe vaak komt het voor? Zelf loop ik zelden met een powered on en actieve laptop van de woonkamer naar zolder, dus ik zoek use-cases :P
het gaat het niet zozeer om het kunnen roamen terwijl je door je huis loopt zonder dat je de verbinding verliest.

Het gaat erom dat wifi devices niet echt compentent zijn en zodra je >1 netwerken met hetzelfde SSID (zonder controller hebt) je device fouten gaat maken. Voorbeeld: Verbindingen met het AP 50meter verderop terwijl er ook 1 5m verder staat. Knap irritant, ook al hoef je niet skypend rond te lopen.

Zou mijn OS dit goed doen? Dan zou ik ook minder behoefte aan een seamless roaming hebben idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

laurens0619 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 21:02:
het gaat het niet zozeer om het kunnen roamen terwijl je door je huis loopt zonder dat je de verbinding verliest.

Het gaat erom dat wifi devices niet echt compentent zijn en zodra je >1 netwerken met hetzelfde SSID (zonder controller hebt) je device fouten gaat maken. Voorbeeld: Verbindingen met het AP 50meter verderop terwijl er ook 1 5m verder staat. Knap irritant, ook al hoef je niet skypend rond te lopen.
Dat is toch hiermee opgelost :
laurens0619 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 07:57:
Ubiquiti kan ook aan traditionele seamless roaming zoals hierboven ook beschreven wordt. Ze kennen alleen ook Zero handoff. In praktijk even snel de verschillen:
[list]
• Seamless roaming: De controller houdt in de gaten of een client op een te zwak AP zit en moet wisselen. De ap kickt de client zodat de client (hopelijk) reconnect naar het betere stereke AP. De client ziet zelf dus een n aantal accesspoints en is verantwoodelijk voor het wisselen.
Ubiquity zero handoff. Alle access points creeren 1 groot virtueel netwerk met 1 bssid. Je client ziet dus maar 1 netwerk en kan niet meer wisselen. De AP's zoeken onderling uit welk AP het dichste bij de client is en wie er mag gaan zenden. Meer hierover lees je hier
[/list]
Of mis ik iets :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 01:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paul schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 14:23:
Typische use case:

Vriendin van me woont in standaard betonbunker-eengezinswoning. Heeft op zolder slaapkamer. Daar heeft ze een AP, want er is bijna niets over van de verbinding vanaf modem/router/AP beneden. Let wel: bijna niets. Omgekeerd is er beneden ook bijna niets over van de AP boven. Maar genoeg om te detecteren. Zendvermogen omlaag schroeven is geen optie omdat dan op 1e verdieping niets over blijft.

Wat gebeurt er vaak? Zij ligt 's ochtends in bed met d'r laptop iets te doen. Verbinding is met AP boven en is prima. Vervolgens staat ze op en gaat ze naar de woonkamer. Laptop gaat mee. Onderweg gebruikt ze het niet, beneden wel. En daar blijkt dat ding nog steeds op de AP boven aangemeld te zijn, ondanks dat snelheid zo traag is dat webbrowsen niet lekker gaat en ze streaming (Uitzending gemist enzo) helemaal kan vergeten.
CyBeR schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 12:42:
[...]

2 spatial streams is genoeg voor 300Mbps. (MCS 15.) Wel 40MHz kanalen idd. Met 20MHz kanalen kom je zelfs met 4 spatial streams niet aan 300Mbps.
Bedenk daarbij dat je met twee APs met 40MHz-kanalen het volledige 2.4GHz spectrum beslaat. Dat betekent:
- max 2 AP's, meer dan dat en je interfereert met elkaar
- tenzij je op een afgelegen boerderij woont heb je altijd enige interferentie. Dan gaat dit contraproductief werken (zodra je ook maar enige interferentie hebt is 40MHz daadwerkelijk trager dan 20MHz).

Kortom, IRL kun je op 2.4GHz gewoon niet met 40MHz kanalen werken, zeker niet bij multi-AP scenario's.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 16:59
De UAP-AC van Ubiquiti kan nog geen zero handoff roaming aan. Iets om op te letten bij een eventuele aanschaf. De UAP, UAP-LR en de UAP-Pro kunnen het wel.

Ik vindt het iig een nadeel als je voor dik 200 euro p/s de UAP-AC's koopt.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
nero355 schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 03:42:
[...]

Dat is toch hiermee opgelost :

[...]

Of mis ik iets :?
Euh ja :+
Ik schets het echte probleem waarom je seamless roaming zou willen hebben, en in een andere post hardware die dat voor je oplost.
Dus inderdaad, dat is "hiermee opgelost"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

laurens0619 schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 11:24:
Euh ja :+
Ik schets het echte probleem waarom je seamless roaming zou willen hebben, en in een andere post hardware die dat voor je oplost.
Dus inderdaad, dat is "hiermee opgelost"
:X Ik vond het al zo raar... en op zo'n tijdstip ben je niet zo helder meer dus zie je ook niet dat beide posts van dezelfde user zijn ...Oooops! :$ :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:35

sjirafje

No inspirational quotes here

In het huis van mijn ouders (veel beton, veel verdiepingen, elke kamer tenminste 1 utp-aansluiting) hebben we altijd veel wifi problemen gehad. Voornaamste probleem was het bereik van routers en AP's. Op een gegeven moment hadden 3 losse wifi netwerken omdat je dan tenminste kunt zien met welk AP het device verbinding had. Apparaten vertikten het namelijk om over te schakelen van het ene naar het andere AP bij wifi roaming. Het idee is daarom om nu over te stappen op Seamless Roaming. Maar omdat het gewoon om een prive/thuis situatie gaat is er geen budget van 1000-en euro's voorhanden. Ik zat daarom te denken aan zo'n UbiQuiti UniFi oplossing.

Mijn vragen:
(1) Zou de "Ubiquiti :: UniFi UAP-3 2.4GHz 802.11n MIMO 3xAP" in deze situatie een goede keuze zijn?

(2) Op dit moment wordt er gebruik gemaakt van een Zyxel NBG4615 v2 router. Ik neem aan dat het wifi-gedeelte hiervan gewoon uit kan. Als dat het geval is, is dit dan een geschikte router voor de UniFi's?

(3) Heeft er iemand ervaring met bestellingen via interprojekt.com.pl? De UniFi kit kost daar namelijk (145.26 + 10.69=) 155.95 euro terwijl de goedkoopste uit de pricewatch 230 euro kost. Amazon.de rekent 166.61 euro inclusief verzenden als ik me niet vergis, dus dat lijkt me anders ook wel een optie.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 14:50
Dan zou ik eerder voor die van Amazon gaan en voor zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:32
En vergeet de 25% BTW bij Interproject niet, die komt er nog bovenop.
Overigens kun je wel nog extra korting bij hen krijgen, een mailtje met de vraag om een scherpere prijs is alles wat je moet doen.
Verder zelf geen bestelervaring maar lees wel positieve berichten van anderen over Interproject

[ Voor 19% gewijzigd door tyson69 op 31-03-2014 11:00 . Reden: Ervaring-deel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Ik heb ervaring met interproject en i4wifi, beide zijn betrouwbaar en snel.
Bij beide omdat de ene soms goedkoper is dan de ander, en omdat ze beide niet altijd alles op voorraad hebben.

Bij i4 zijn is de 3 AP kit nog net iets goedkoper: http://www.i4wifi.eu/Ubiquiti-2-4-GHz-1/?cur=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 20:37
dion_b schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 08:46:
[...]

Wat gebeurt er vaak? Zij ligt 's ochtends in bed met d'r laptop iets te doen. Verbinding is met AP boven en is prima. Vervolgens staat ze op en gaat ze naar de woonkamer. Laptop gaat mee. Onderweg gebruikt ze het niet, beneden wel. En daar blijkt dat ding nog steeds op de AP boven aangemeld te zijn, ondanks dat snelheid zo traag is dat webbrowsen niet lekker gaat en ze streaming (Uitzending gemist enzo) helemaal kan vergeten.

[...]
Hiervoor kun je de minimum RSSI netjes voor instellen. Ik heb hier op het werk ook een stel Unifi UAPs hangen en die doen het prima (totdat je zero-handoff aanzet). Dus in de controler netjes aangegeven dat de minimum RSSI -60 dBm mag zijn en het werkt als een zonnetje. Nergens meer een slechte verbinding. Volgens mij heb ik dit ook een keer op DD-WRT voorbij zien komen, maar dat weet ik niet meer zeker.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 21:55
dion_b schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:40:
[...]

Het grote probleem is niet zozeer de paar seconden geen internet maar het feit dat een device zelden tot nooit op het ideale moment overschakelt. Komt bij dat bij setup met paar 'domme' APs je sowieso afhankelijk bent van je devices voor die keuze, en dat geen enkel (mobile) OS dat slim doet. Het komt dus regelmatig voor dat je vlak naast een AP staat en je device is nog verbonden met een andere AP.

Oplossing is een managed network. Dat was vroeger veel te duur ivm noodzaak voor een controller, maar tegenwoordig kun je ofwel zelf een controller regelen in xWRT, danwel AP's kopen met een controller-in-the-cloud service. Dat eerste is meer werk maar hoeft niets te kosten, tweede is iets duurder dan reguliere AP's, maar nog steeds redelijk te overzien (EUR 100 per AP als je alles optelt en redelijke wilt). Kijk daarvoor naar OpenMesh of Ubiquiti.
Ik kan maar weinig (niks) vinden over die ingebouwde controller functie van xWRT om APS te managen. Heb je een link die naar informatie verwijst? xWRT specs zijn ook te veel in het chinees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik had helemaal geen rekening gehouden met BTW bij interproject daardoor wordt het prijsverschil een stuk kleiner. Ik heb daarom vandaag maar een kit van 3 unifi's besteld bij amazon.de. Ik ben niet van plan er een review van te schrijven maar mocht er iemand specifieke vragen hebben dan wil ik daar zeker naar kijken zodra ik ze binnen heb. (Het kan zijn dat ik dit topic tegen die tijd vergeten ben, vragen daarom graag ook even via DM)

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 20:12
Na het lezen van dit topic, heb ik voor android deze software gevonden.

Een seamless netwerk vind ik persoonlijk te duur. Een alternatief zou kunnen zijn om softwarematig te switchen. Waarschijnlijk is de verbinding dan wel even weg. Maar het probleem van op een zwak netwerk blijven steken is dan opgelost.

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:59
Iemand een idee of er een seamless-roaming oplossing is voor de consumentenmarkt ?
ik zoek een oplossing voor 2 ap`s (eventueel met een centrale controller).
Daarnaast liefst met mogelijkheden voor 5 Ghz en WIFI-AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Uhhh.... Heb je het topic uberhaubt gelezen? De Ubiquity UniFi wordt genoemd. Voor de volledigheid:
http://www.interprojekt.c...-80211ac-mimo-p-1428.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
ktf schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:22:
Uhhh.... Heb je het topic uberhaubt gelezen? De Ubiquity UniFi wordt genoemd. Voor de volledigheid:
http://www.interprojekt.c...-80211ac-mimo-p-1428.html
met die ap`s is er geen mogelijkheid voor zero handsoff?
is er combinatie van AC met zero handsoff uberhaupt beschikbaar?

volgens Wifimedia zouden deze ap`s hieraan moeten voldoen? https://www.wifimedia.eu/...acaccesspoint-p-4132.html

[ Voor 28% gewijzigd door pitchdown op 01-08-2014 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
pitchdown schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:16:
met die ap`s is er geen mogelijkheid voor zero handsoff?
Waar lees je dat? 1) het is een AP uit de UniFi-reeks, en 2) in de tekst staat "mobile roaming".

De link die je zelf post zegt het nog explicieter:
One UniFied Network

Option to create one large wireless network across multiple APs that lets users seamlessly roam.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
http://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AP_DS.pdf
pagina 3

“Currently available in the beta version of the UniFi
Controller v3.
†† Not currently supported by the UAP-AC or UAP-AC Outdoor.”

Hier word dus aangegeven dat de AC-Ap`s geen ondersteuning hebben voor zero handsoff....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-04 15:42
Maar, waarom wil je zero-handoff? Het switchen van AP gebeurd zonder zero handoff ook verschrikkelijk snel, waardoor je eigenlijk alleen bij VOIP over WiFi wat hebt aan de zero handoff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Iemand die ervaring heeft met deze roamingvorm met unifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

moppentappers schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 00:12:
Maar, waarom wil je zero-handoff? Het switchen van AP gebeurd zonder zero handoff ook verschrikkelijk snel, waardoor je eigenlijk alleen bij VOIP over WiFi wat hebt aan de zero handoff.
Ik geef je grotendeels gelijk. Echter niet alle apparaten zijn slim genoeg om op het juiste moment te switchen naar een ander AP en houden te lang vast aan een AP met slecht bereik. Met zero handsoff is er effectief maar 1 AP zichtbaar voor het client apparaat waardoor deze niets te switchen heeft.
fmb schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 09:44:
Hoi,

Ik las hier dat je 3 access points van Ubiquity hebt gekocht.

Misschien kun je een vraag beantwoorden die ik hierover heb en welke ik slecht op internet kan vinden. Werkt het seamless roamen ook zonder dat de unify controller actief is?
Ofwel: is de unify controller alleen voor het eenmalig instellen en handelen de access points daarna zelf het seamless roamen af?
Of moet de controller software draaien om het seamless roamen aan te sturen?
Jup ik heb een setje van 3 UAP's gekocht. Seamless roamen werkt ook zonder dat de controller actief is. De controller is alleen voor het instellen en beheren van de access points.

Houdt er echter rekening mee dat het zero handsoff/seamless roamen op dit moment alleen ondersteund wordt in beta firmwares. En dat deze bij veel mensen prima draaien maar en ook genoeg mensen zijn die er nog wel problemen mee ondervinden. Check hiervoor de fora van Ubiquiti zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
sjirafje schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 01:32:
[...]

Ik geef je grotendeels gelijk. Echter niet alle apparaten zijn slim genoeg om op het juiste moment te switchen naar een ander AP en houden te lang vast aan een AP met slecht bereik. Met zero handsoff is er effectief maar 1 AP zichtbaar voor het client apparaat waardoor deze niets te switchen heeft.

[...]

Jup ik heb een setje van 3 UAP's gekocht. Seamless roamen werkt ook zonder dat de controller actief is. De controller is alleen voor het instellen en beheren van de access points.

Houdt er echter rekening mee dat het zero handsoff/seamless roamen op dit moment alleen ondersteund wordt in beta firmwares. En dat deze bij veel mensen prima draaien maar en ook genoeg mensen zijn die er nog wel problemen mee ondervinden. Check hiervoor de fora van Ubiquiti zelf.
nog een puntje voor ZHO:
de bandbreedte kan je vaak lager instellen. Dus je snelheid voor ZHO-network is lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:18

fmb

sjirafje schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 01:32:

[...]

Dank je! Zou zomaar kunnen dat ik binnenkort 3 Pro's ga aanschaffen, voorkom ik het gedoe dat de telefoons en tablets met een AP verbonden blijven dat slechter bereik geeft. Bespaart vast ook weer accu van de apparaten. Zal idd nog even kijken welke negatieven punten in de beta ontdekt worden.

Nog wel een vraag: de logging wordt neem ik aan op de AP's opgeslagen en is dan met de controller terug te kijken?
(Ik wil voorkomen dat ik de controller moet draaien, is in de thuissituatie niet echt nodig als ik het zo lees)
pitchdown schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 08:23:
[...]
nog een puntje voor ZHO:
de bandbreedte kan je vaak lager instellen. Dus je snelheid voor ZHO-network is lager
Wat bedoel je hier precies mee?

[ Voor 10% gewijzigd door fmb op 11-08-2014 19:53 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat de AP's niet echt aan logging doen. Als je wilt kunnen terug kijken zul je wel continu een controller moeten draaien.

Overigens wordt er ook maar weinig informatie bijgehouden. Aantallen gebruikers, meest active AP, verstookte data (ik weet niet hoe accuraat dit is) en dan heb je het al ver gehad.

Ik moet wel bekennen dat ik de controller software vrijwel nooit start. Ik heb de boel ingesteld en na een paar dagen nog wat wijzigingen aangebracht en verder kijk ik er nooit naar. Dat is in de thuis situatie hier ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
fmb schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 19:50:
[...]

Dank je! Zou zomaar kunnen dat ik binnenkort 3 Pro's ga aanschaffen, voorkom ik het gedoe dat de telefoons en tablets met een AP verbonden blijven dat slechter bereik geeft. Bespaart vast ook weer accu van de apparaten. Zal idd nog even kijken welke negatieven punten in de beta ontdekt worden.

Nog wel een vraag: de logging wordt neem ik aan op de AP's opgeslagen en is dan met de controller terug te kijken?
(Ik wil voorkomen dat ik de controller moet draaien, is in de thuissituatie niet echt nodig als ik het zo lees)

[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
2.4 Ghz kan met ZHO enabled slecht 20 Mhz bandbreedte gebruiken. Dit is een maximale snelheid van 144 Mbps

5 Ghz --> 40 Mbps = 300 Mbps

Dus je leverd wel snelheid in met ZHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:18

fmb

pitchdown schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 21:28:
[...]
2.4 Ghz kan met ZHO enabled slecht 20 Mhz bandbreedte gebruiken. Dit is een maximale snelheid van 144 Mbps

5 Ghz --> 40 Mbps = 300 Mbps

Dus je leverd wel snelheid in met ZHO.
Ah, zo bedoel je; goed om vooraf te weten.

Het heeft in ieder geval wel aandacht:
http://community.ubnt.com...-ZHO-and-HT40/td-p/950937

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
fmb schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 22:54:
[...]

Ah, zo bedoel je; goed om vooraf te weten.

Het heeft in ieder geval wel aandacht:
http://community.ubnt.com...-ZHO-and-HT40/td-p/950937
Klopt...op dit moment dus max. 40 Mhz op 5 Ghz.
Pagina: 1